QUOTE(noi @ 4 Nov 2008, 04:03 AM)
Sunt unii carora le place sa omoare, din punctul lor de vedere fac bine
Probabil. Nu-i exclus ca unii sa creada ca omorand fac un lucru bun.
QUOTE
Sunt si locuri unde selectia naturala nu-si are locul, ai remarcat bine.
Aici intervine mai degraba o selectie artificiala.
De-a lungul timpului cei cu predispozitie pentru acte violente au fost inchisi ori executati. In felul asta au fost impiedicati, in mare masura, sa-si transmita genele urmasilor. Este cam greu sa faci copii din inchisoare sau atarnand in streang. Ca urmare, genele "violente" au fost tinute sub control, iar oamenii de astazi sunt in mare parte urmasii celor cu gene "pasnice". Din acest motiv cei mai multi detesta violenta si crima.
Moralitatea este deci si ea evoluata; am evoluat ca fiinte sociale, ca animale membre ale unui grup (trib, clan etc), deci este normal ca am pastrat instinctele necesare integrarii in grup si le-am minimizat pe alea ce ar duce la excluderea din grup. Regulile formale (poruncile religioase, de ex.) nu sunt sursa moralitatii. Am mai vorbit despre asta: este rau sa comiti o crima pentru ca scrie in biblie, sau scrie in biblie sa nu ucizi pentru ca este rau sa comiti crime?
Fireste, poti argumenta: "Fara religie si fara porunci dumnezeiesti cine m-ar impiedica sa-ti dau in cap?". Dar, la ce ti-ar folosi sa imi dai în cap daca fratii mei/membrii tribului/clanului meu vin si te lichideaza cu topoarele de silex? Violenta inutila este un dezavantaj evolutiv. Criminalii sunt prinsi si exclusi din societate, ori chiar ucisi, fara sa se raporteze cineva la cele 10 porunci cand ia decizia ca ei trebuie eliminati.
Realitatea ne arata ca necredinciosii nu-s mai putin morali decat credinciosii, ba in viata de zi cu zi oamenii din state civilizate si predominant nereligioase duc o viata mai "morala" decat cei din state religioase ( Danemarca/Japonia vs Romania/SUA ). Iar in puscarii, credinciosii depasesc proportional ateii cu mult. Am gasit de ex. o
statistica din 1997 a Federal Bureau of Prisons asupra orientarii religioase a detinutilor din inchisorile americane:
Response Number %
---------------------------- --------
Catholic 29267 39.164%
Protestant 26162 35.008%
Muslim 5435 7.273%
American Indian 2408 3.222%
Nation 1734 2.320%
Rasta 1485 1.987%
Jewish 1325 1.773%
Church of Christ 1303 1.744%
Pentecostal 1093 1.463%
Moorish 1066 1.426%
Buddhist 882 1.180%
Jehovah Witness 665 0.890%
Adventist 621 0.831%
Orthodox 375 0.502%
Mormon 298 0.399%
Scientology 190 0.254%
Atheist 156 0.209%
Hindu 119 0.159%
Santeria 117 0.157%
Sikh 14 0.019%
Bahai 9 0.012%
Krishna 7 0.009%
In acelasi timp, am gasit pe
site-ul CIA orientarea religioasa a populatiei SUA:
Protestant 51.3%, Roman Catholic 23.9%, Mormon 1.7%, other Christian 1.6%, Jewish 1.7%, Buddhist 0.7%, Muslim 0.6%, other or unspecified 2.5%, unaffiliated 12.1%, none 4%QUOTE
Deci raul neintentionat e justificat pt tine. Chiar si legile curente pedepsesc omorul din culpa
Omorul din culpa, da, este pedepit, insa alte tipuri de omor, nu. Conform Codului Penal, o fapta este savarsita din culpa cand infractorul prevede rezultatul faptei sale, dar nu-l accepta, socotind fara temei ca el nu se va produce; cand infractorul nu prevede rezultatul faptei sale, desi trebuia si putea sa-l prevada.
In schimb, nu se pedepsesc faptele care sunt savarsite in legitima aparare (in legitima aparare omorul este justificat), in stare de necesitate (este in stare de necesitate acela care savarseste fapta prevazuta de codul penal pentru a salva de la un pericol iminent si care nu putea fi inlaturat altfel, viata, integritatea corporala sau sanatatea sa, a altuia sau un bun important al sau ori al altuia sau un interes public) sau faptele savarsite din cauza unei constrangeri careia faptuitorul nu i-a putut rezista.
De asemenea, un punct in care Codul penal este superior codului biblic: nu se pedepseste fapta prevazuta de legea penala, daca faptuitorul, in momentul savarsirii faptei, nu putea sa-si dea seama de actiunile sau inactiunile sale, ori nu putea fi stapan pe ele, ori nu avea capacitatea de a distinge binele de rau.
QUOTE
Cred ca tot un fel de frica te tzine si pe tine
Ar trebui sa ai mai multa incredere in semenii tai.
Eu unul ma consider suficient de destept incat, daca as vrea sa comit o infractiune, fie ea crima, furt ori altceva, sa o fac in asa fel incat sa nu fiu prins niciodata.
Motivul pentru care nu comit astfel de fapte nu este frica.
Spuneai mai devreme:
QUOTE
Pt mine sa imi imaginez ca n-ar fi Dumnezeu inseamna sa imi imaginez ca nu as fi prins/depistat niciodata si ca mie nu mi se poate intampla raul pe care il fac eu altuia.
Si eu imi imaginez ca n-as fi prins niciodata, si cu toate astea nu ma tenteaza sa "dau un tun" ori sa fac alte lucruri de genul asta.
QUOTE
Notiunile bine-rau se relativizeaza f mult
Pai chiar sunt relative.
De ce ar fi asta o problema?
PS: Ce mai zice presa prin tari ceva mai luminate:
Religion will die