QUOTE(IoanV @ 3 Aug 2008, 01:54 PM)
Iisus o spune clar, imparatia Mea nu e din lumea aceasta.
Pai aici avem cel putin 2 obiectii:
1. Inca nu stim siguri ca Iisus a existat
2. Chiar daca a existat, nu suntem siguri daca a rostit aceste cuvinte.
Tot ce stim cu siguranta, este ca acea afirmatie apare intr-o carte numita Biblie sau Scriptura si despre care se spune ca e inspirata de Duhul Sfant. Dar nici de asta nu putem fi siguri. Nu mai vorbesc de evangheliile gnostice care pe alocuri contrazic cele scrise in Biblia "oâficiala"
QUOTE
Eu sunt convins ca nu o poti gasi in aceasta lume, de era in ea, mergea un terorist sa ii puna o bomba
"Eu sunt convins" ca daca ar fi existat in aceasta lume si lumea ar fi gasit-o, aceasta discutie nu ar mai afi avut loc si nici teroristi nu ar fi existat. La ce bun sa contrazici ceva ce vezi cu ochii tai ca exista? La ce bun sa te opui? Nu-mi vorbi de draci! Nici pe aia nu ii putem vedea, nu stim sigur ca exista. Ce om ar vrea sa ii fie rau? Aratati-mi unul singur, car prefera sa ii fie rau si nu bine.
QUOTE
Eu as zice ca prin credinta omul intra intr-o alta dimensiune a lumii
Ca sa inteleg mai bine, tu esti deja in acea dimensiune sau urmeaza sa intri in ea in viitor? intrarea aceasta intr-o "alta dimensiune" se intampla in timpul vietii sau dupa moarte? Pun intrebarile astea ca sa inteleg la ce te referi.
QUOTE
Ideea este ca nu trebuie sa cuprindem universul in mintea noastra ci sa ne traim pe deplin potentialul, iar o parte a sa este o cunoastere relevatal
Ideea este ca oridecate ori folosesti "trebuie" dai senzatia ca vorbesti despre ceva impus.
Plus de asta deziderate precum "trairea pe deplin a potentialului" sau precum "cuprinderea universului cu mintea" sau chiar si "a trai viata asa cum este" sunt deziderate pur subiective, ale fiecarui indivit. Unii indivitzi le apreciaza pe unele si nu le apreciaza pe celelalte. Iar in opinia mea este gresit sa spui ca un deziderat este superior altui deziderat.
QUOTE
adica un fel de acces la un "ocean informational" pe care il accesa de ex. Edgar Cayce cind scria retetele accesind mintea altora.
Hmm, pai uite, de exemplu eu nu cred ca Edgar Cayce accesa mintea altora. La fel cum nu cred ca iluzionistul scoate iepurele din palarie sau ca o taie in trei pe domnisoara din cutie.
QUOTE
Deci nu sa prindem universul in mintea noastra ci sa devenim parti constiente ale unei minti colective, sa ne conectam in retea.
Pai nici despre existenta unei minti colective nu cred. Cat despre "retea"
asta este un concept postmodernist. In zorii crestinismului oamenii nici macar nu isi imaginau asa ceva si nici la conceptul de "minte colectiva" nu se gandeau. Dzeu era un stapan, un tata, un ocrotitor si atat. Totusi este inseresant cum se insereaza in credinta postmoderna conceptele noi. Fascinant de-a dreptul.
QUOTE
Cind lucrezi pe subiectiv incerci a accesa supraindividualul, "intrarea in retea", iar cind esti pe obiectiv subindividualul. Gresala atee este poate si aceea de a cauta supraindividualul in subindividual.
Din nou apare acea ierarhizare, neargumentata, menita sa pozitioneze la nivel emotional credinta deasupra necredintei apeland la vanitatea omului. Este inreresant ca desi sunt condamnate de invatatura crestina, vanitatea si orgoliul sunt principalele slabiciuni ale oamenilor speculate de textele crestine. Esti mereu pus sa alegi intre presupuse virtuti si presupuse defecte, atent selectionate. Iar cand cineva iti spune ca ceea ce numesti o virtute, nu e neaparat o virtute, intervine orogliul care iti spune ca tu ai dreptate si nu celalalt.
Fascinant.
Ca o paranteza, eu personal nu caut "supraindividualul" nicaieri. Nici macar nu accept acest concept. Este un concept inutil. Nu stiu ce fac ceilalti atei, dar cred ca nu exita acea "greseala atee".
QUOTE
Îţi descrie mai puţin comuniunea (poate fi descrisă?) dar îţi dă multe indicaţii ca să ajungi la ea.
Hmmm, pai iti descrie exact regulile si nu iti descrie scopul (de ce nu ar putea fi descrisa comuniunea?), atunci nu e de mirare ca se intampla asa cum spui mai jos:
QUOTE
Adesea sunt urmate mecanic nişte reguli şi nu se înţelege că scopul este să obţii ceea ce se poate realiza urmând regulile, nu urmarea de reguli.
Cum sa te concentrezi pe scopul tau, daca nu stii care este acesta? Uite asta este unul din motivele pentru care eu nu cred textele religioase. Atunci cand ar trebui sa fie cat mai clare (in privinta scopului) ele devin foarte ambigue. Am observat asta si din discutia cu majoritatea credinciosilor. Nici unul nu a spus clar care este scopul ci mi-au servit raspunsuri de genul asta "cauta-l acolo" sau "scopul e mantuirea", dar fara a descrie mantuirea sau "scopul este comuniunea", fara a descrie comuniunea". Este tipul de raspuns evaziv-propagandistic care nu iti spune nimic dar in acelasi timp te-ar face sa iti doresti sa afli chiar si ceea ce nu crezi ca exista, facnad apel la... ce altceva decat la, vanitate si orgoliu. "Cum adica? Asta stie si eu nu?" "Asta vorbeste asa frumos despre treaba asta vreau si eu." Cam ca si bancul cu "papagalul regal" - "Inca nu vorbeste, da' tu stii ce atent se uita?"
Poate este momentul sa spun povestea cu pestele.
Eram mic copil si amintirea este vaga, de aceea nu garantez cu privire la exactitatea faptelor, dar ceea ce as vrea sa scot in evidenta este un principiu de functionare a mintii umane care genereaza amintiri despre lucruri inexistente.
Eram in tren, si ca orice copil ma fataiam de colo colo, curios sa aflu cat mai multe, la un moment dat, eram pe culoar, iar o doamna, nu imi mai amintesc bine cine era exact, ca sa imi distraga atentia, mi-a spus ceva de genul:
- Uite podul, trecem peste pod, vezi?
- Da
- Uite ce apa mare! Vezi ce apa mare?
- Da. Apa mare!
- Apa maare vezi? Si uite acolo un peste mare mare! Il vezi?
- Unde?
- Uite acolo, uite ce peste mare!
- Unde?
- Acolo! Uite ce mare e! Il vezi?
- ...
- Ai vazut pestele?
- ...
- Ai vazut ce peste mare?
- ...
da- DA? (apoi catre ceilalti) Haha! Auzi ca l-a vazut!
Atunci mi-am dat seama ca ma pacalise, evident ca nu vazusem niciun peste, dar atata a insistat, incat chiar incepusem sa cred ca era un peste acolo si ca nu sunt eu in stare sa il vad. De fapt incepusem sa imi inchpui ca vad umbra unui peste printre talazutile si lucirile apei. A fost pe jumatate minciuna, pe jumatate inchipuire, adica chiar incepusem sa cred ca am vazut pestele.
Acuma sa ne imaginam ce s-ar fi intamplat daca nu radea si nu facea haz de raspunsul meu, ba dimpotriva, mi-ar fi incurajat imaginatia. Si daca am fi vorbit despre peste jumatate de ora in ziua aceea, apoi si a doua zi, apoi si peste 1 saptamana, si peste o luna... Care ar fi fost amintirile mele? Cu siguranta mi-as fi amintit ca am vazut un peste mare in timp ce treceam cu trenul pe un pod peste un rau. Chiar daca nu vazusem niciun peste. Totul se produce la nivel emotional. Poti sa iti amintesti ca ai vazut lucruri inexistente, desi nici nu le-ai vazut. S-au facut si experimente in acest sens.
Si acum sa revenim la textele religioase. Care este principala lor arma? Ridiculizarea! Iar tinta? Vanitatea si orgoliul oamenilor! Scopul? Crearea in randul oamenilor a unui stil de viata obedient, convenabil pentru guvernanti, fie ei patricieni, nobili, politicieni, dictatori, nomenclaturisti etc. Nici comunismul nu face exceptie de la regula, propaganda comunista si cultul personalitatii erau construite dupa acelasi sistem si aveau exact acelasi scop.
Aceasta este parerea mea despre religie. Este unul dintre motivele pentru care nu cred.
Un alt motiv este acela ca din punctul meu de vedere credinta intr-o entitate supranaturala este inutila. Nu ma ajuta cu nimic cat timp sunt in viata, ba dimpotriva, ar consuma resurse si timp, pe care le-as putea dedica altor activitati care mi-ar produce satisfactie.
Nu cred ca exista viata dincolo de moarte, de fapt cred ca avem o singura viata, iar dupa ce murim incetam sa mai existam. Iar asta este unul din motivele pentru care consider credinta in divinitate, inutila.