QUOTE(kumarbi @ 22 Jan 2010, 04:19 PM)
Sa crezi ca omul a inventat zeii pentru a isi spori sansele de supravietuire!
Pai cam toate inventiile umane au acelasi scop... Zeii de ce ar face exceptie? Oricat de incredibila ar parea explicatia, nu poti respinge ipoteza. Mie unuia, mi se pare ca este foarte credibila. De ce nu? Cei religiosi sunt (sau erau, acum nu mi-e clar daca mai au vreun avantaj dpdv evolutiv) favorizati, aveau sanse mai mari sa isi perpetueze genele - exceptie facand, bineinteles, aceia care refuza sa procreeze, dar si pentru ei exista o explicatie - vezi teoria memelor expusa de Dawkins.
Daca religia este, dupa Freud, o modalitate de satisfacere a unei nevoi psihice, cum isi satisfac aceasta nevoie cei care nu au religie? Sau ei nu prezinta aceasta nevoie?
QUOTE
daca privesti cu atentie, o singura spaima domina religia: spaima de neant. Nu de moarte, ci de disparitie
Religia crestina - despre altele nu stiu la fel de multe - nici nu vorbeste despre disparitie; moartea nu este in niciun caz o disparitie, ci o trecere catre o alta viata, unde vei fi rasplatit sau pedepsit, dar in niciun caz nu esti amenintat cu disparitia. Disparitia nu intra deloc in calcul.
QUOTE
Acelasi vanator, pornit la vanatoare va purta incaltari speciale. Caci leul ucis, vazand ciudatele urme, va crede astfel ca a fost ucis de un alt animal si nu de om, iar spiritul sau nu va cauta razbunarea impotriva vanatorilor. Iar cand se vor intoarce in comunitate, vanatorii vor adopta un traseu lung si ocolit, vor merge cu spatele si vor cauta sa isi stearga urmele. Asta e o spaima. Dar ce se ascunde in spatele ei?
De ce sa nu admitem ca in spatele mitului exista ceva mult mai practic? Daca leii ar vedea urme de om, acolo unde unul dintre ei a fost vanat, ar invata ca oamenii sunt periiculosi si altadata s-ar feri de apropierea lor. Daca ar vedea urme pana la salasul oamenilor, le-ar putea urma pentru a-i ataca pe agresori. Pur si simplu instinctul de supravietuire te determina sa iei unele masuri de siguranta, iar mitologia le imbraca cu o alta aura... Pur si simplu au observat ca in urma unui anumit comportament rezulta anumite beneficii si aplica comportamentul respectiv fara a intelege pe deplin mecanismul. Vezi de ex. experimentele cu pormbei ale lui Skinner (psihologul comportamental B.F. Skinner a publicat un articol in Jurnalul Psihologiei Experimentale, in care descrie cum porumbeii sai au afisat ceva ce parea sa fie un comportament superstitios. Conform insemnarilor sale, un porumbel se legana in colivie, altul isi rotea capul intr-o miscare de pendul, iar ceilalti pareau sa aiba manifestari repetitive similare. Supunandu-i mai multor teste, Skinner a conchis ca acest comportament era efectuat ritualic, de pasari, in incercarea de a primi mancare. Desi aceasta era eliberata de un dispozitiv automat la intervale de timp presetate, indiferent de actiunea lor, porumbeii pareau sa creada ca isi influenteaza ritmul de hranire prin adoptarea gesticulatiilor respective. Cercetatorul a extins constatarea ca o concluzie privitoare la natura comportamentului superstitios la oameni, incercand sa sugereze ca tendinta este una instinctuala si cu radacini foarte adanc intiparite in subconstientul nostru). Ori vezi, in cazul oamenilor, ce inseamna
Cargo cultQUOTE
Sa crezi ca organul gandirii se perfectioneaza pe baza unor mecanisme care tin de biologie, explicate prin evolutionism, e una, dar sa aplici aceleasi principii evolutiei intelectuale, nu e dovada de naivitate si de reductionism?
De ce ar fi naivitate si reductionism? Dimpotriva, mi se pare naivitate sa consideri ca orice organ si orice functie poate evolua (pentru maximizarea sanselor de supravietuire si multiplicare), insa creierul si gandirea nu.
QUOTE
De fapt, totul se reduce la o intrebare simpla. Ce a determinat sentimentul religios? Niste spaime animalice sau nevoia de ordine, de raspunsuri si spaima de neant?
Cred ca la intrebarea asta nu putem da raspunsuri certe, ci doar avansa ipoteze... Pe care suntem in imposibilitate de a le verifica. Pana la urma ambele variante propuse de tine se reduc la acelasi lucru: spaima. In ambele situatii este vorba despre spaima de a disparea.
QUOTE
Omul putea pune focul pe seama unor fiinte nevazute, dar de ce sa le adore? De ce sa incerce a le imbuna?
Intrebarea asta contine si raspunsul.
Le adora pentru ca focul este folositor; le imbuneaza pentru ca sa-i fie cat mai mult bine si cat mai putin rau: sa aiba parte de caldura, adapost si hrana, nu vreun incendiu devastator.
Astept in continuare parerea ta despre diferentele dintre Avraam si Bin Laden.