QUOTE(factura @ 19 Nov 2009, 06:57 PM)
Deh,chestie de interpretare.
Corect! So, I have to tell you something:
I'm not an opened minded person. Si o data ce am lamurit chestiunea asta, dintr-o astfel de postura, afirm in continuare ca anumite scene din film sunt pornografice. Personal refuz sa caracterizez chiar si o simpla scena de nuditate drept arta: pt. un barbat, o femeie goala e o erectie, nu un act de cultura. Daca un barbat priveste decolteul unei femei, nu o face pentru a-si satisface o curiozitate de natura estetica, ci cu speranta unei satisfactii mult mai prozaice. Orice barbat care sustine altfel e un mincinos, e gay sau snob.
Cu atat mai mult in cazul unor scene de babardeala care, daca nu ar fi fost atat de explicite, nu ar fi vaduvit filmul de intelesul sau profund ci doar de caracterul socant. Dimpotriva, de dragul socului Trier cred ca a sacrificat partial efectul psihologic al filmului. Vezi tu, filmul, oricare ar fi el, este destinat sa absoarba psihic privitorul, sa il transpuna in lumea imaginata de regizor (iar Trier si Kubrick sunt incredibili din pct. asta de vedere). Si deodata, in culmea comuniunii om-regizor... BOOBIES!
S-a dus dracu' totul! Ba chiar, ipotetic vorbind desigur
, cineva care priveste filmul la calculator, ar putea sa se opreasca pt. a vedea si revedea, si revedea, si... o scena in care femeia isi introduce degetele in vagin. Ar punea chiar da un pause, pt. a-si striga un prieten dintr-o camera alaturata sa vina sa vada si el, etc.
Pe scurt, efectul de soc este total, dar tocmai acest soc il scoate pe privitor din film, pshihoza indusa e pierduta si mintea (barbateasca cel putin) trimisa sa gandeasca la lucruri care nu au de fapt nimic de-a face cu filmul. Sugerand doar scenele astea explicite, Trier ar fi amplificat efectul psihologic al haosului, al durerii, al maleficului si in final chiar al dorintei carnale, care e starnita mai mult de sugestii decat de goliciunea dezvelita.
Prin scenele pornografice, filmul a pierdut chiar din caracterul sau de opera de arta, pt. s-a transformat intr-o curiozitate, in acelasi fel in care un spectacol de balet devine un freak-show daca pe scena danseaza femeia cu barba si barbatul elefant.
De ce ii "iert" lui Trier scenele astea? Pt. ca e Trier! Adica un regizor care n-are nevoie de o pereche de tzatze pt. a se face cunoscut si sunt convins ca Trier a cautat sa socheze nu pt. a umple sala ci din amuzament: pt. a se distra pe seama comentariilor unor snobi oripilati (asa ca mine?).
Despre misoginism: n-am spus ca Trier e misogin, ci doar ca ideea filmului este una extrem de misogina. Nu as vrea sa comentez scenele care m-au condus la o asfel de concluzie, poate cineva vrea sa il vada, dar Trier ipostaziaza o Eva in cel mai medieval mod cu putinta. Este de fapt o antifemeie, care nu cunoaste dragostea materna, nici pe aceea de sotie, ci doar poftele carnale si acelea pervertite de sado-masochism. Idee care strabate filmul si care, spre surprinderea mea, nu e contrazisa in niciun fel la final, dimpotriva. Initial, am tratat-o drept o "ipoteza de lucru" care urma sa fie infirmata, insa finalul nu doar confirma ipoteza, dar chiar sugereaza o tercere de la caz la generic, lucru pe care poate trebuia sa il inteleg de la inceput, in definitiv, Eva este femeia.
Si as mai putea reprosa ceva filmului: primitivismul simbolistic. De fapt, simbolurile cam lipsesc, intentiile regizorului fiind la fel de explicite ca si scenele de sex.