FILM greu te anunț, să nu mă īnjuri după, că nu l-ai īnțeles, că promovez plictiseala, treaba ta!
Nu ne mai recomandă the dude filme (n-a făcut-o din decemvrie) recomand eu.
Persona īn chenar roșu, opus culorii mov care e la capătul opus al spectrului
ROGVAIV.
FILMUL
PERSONA = un joc al măștilor, partea stāngă a măștii extraversiei e mereu īn umbră, īn obscur, īn īntuneric. Sunt două dimensiuni īn persoana/PERSONA. Extraversie și introversie, complementare. Universul exterior, fizic și Universul interior, metafizic, ideal și nemuritor. "N-am ce face cu atāta iubire nu am cui să o dăruiesc" Aici m-am trezit cānd am vizionat aseară. "Īntr-o secundă te-ai putea transforma īn mine dar sufletul tău ar fi prea mare. " Ar da pe dinafară. Poți fi una și aceeași persoană/PERSONA īn același timp? Bună īntrebare, așteptăm comentarii la obiect.
Bergman a considerat mereu acest film ca fiind unul dintre cele mai importante ale sale. Astfel, īn cartea sa Imagini, regizorul suedez scrie, Astăzi cred ca īn [filmul] Persona și apoi mai tārziu īn [filmul] Plānsete și șoapte am mers atāt de departe cāt am putut merge. Īn aceste două cazuri de totala libertate [artistică], am atins secrete care nu pot fi spuse īn cuvinte, și pe care doar cinematografia le poate descoperi. Tot atunci, Bergman a adăugat: Cu diferite ocazii, am spus că PERSONA mi-a salvat viața și aceasta nu este o exagerare. Dacă nu aș fi avut curajul de a face acest film, aș fi fost probabil total devastat. Un lucru semnificativ, pentru prima data nu mi-a păsat dacă rezultatul va fi un succes comercial [sau nu]
.
Filmul tratează relația dintre două femei, Elisabet, o actriță care īnregistrase numeroase succese anterioare unui spectacol al piesei Electra, īn timpul căreia devine mută, și Alma (care semnifică suflet īn spaniola și portugheza), sora medicală desemnată īngrijirii condiției sale (și a Universului ei metafizic). Unii critici au interpretat filmul ca fiind inspirat de piesa Cel [mai] puternic, a dramaturgului suedez August Strindberg.
PERSONA este considerat, de către numeroși critici și realizatori de filme, ca fiind unul dintre cele mai importante filme realizate vreodată. Eseista și scriitoarea Susan Sontag este unul din criticii de film care a scris extensiv despre acest film, numindu-l capodopera lui Bergman. Un alt critic a caracterizat Persona ca fiind una dintre cele mai mari opere de arta ale secolului [20]. . Publicația de specialitate Sight and Sound a cotat filmul, īntr-unul din sondajele sale de opinie, ca fiind al cincilea dintr-o listă scurtă desemnānd primele zece filme ale tuturor timpurilor.
Seara de film este rezultatul colaborării dintre Asociatia Visum pentru Educație și Cultură, Seara de carte Brașov (ITMR Brașov) si Libraria Okian Brașov.
Sāmbătă, 16 mai, eveniment cultural la Librăria OKIAN din Brașov, vizionarea unei ecranizări europene de mare calibru, una despre care nu-mi permit deocamdată să scriu sau să public o recenzie, eveniment finalizat cu nelipsitele dezbateri mai puțin avizate, īn special păreri, că noi romānii suntem campioni mondiali la datul cu părerea.
Filmul, capodopera PERSONA (1966) regizată de suedezul Ingmar Bergman, e un film de calibru īnalt, de genul Călăuza sau Andrey Rublyov īn regia lui Andrei Tarkovski. E un film īn care ni se arată două universuri - cel fizic (īn care trăiesc eu, tu și toată lumea) și cel metafizic (veșnic, nelimitat și infinit) văzute prin prisma a două personaje de gen feminin, o actriță (om de artă) și o asistentă medicală (om pragmatic de știință) care are grijă de universul metafizic a celeilalte persoane/PERSONA. Se īmpletesc două elemente: introversia omului de artă și extraversia superficială a asistentei medicale, omul de știință pragmatic dar limitat.
Eu printre altele sunt și recenzor de filme, e drept nu mă arunc la dat cu părerea despre filmele de calibrul PERSONA sau ANDREY RUBLYOV, eu scriu la categoria mijlocie - Goodbye, Lenin!, Zbor deasupra unui cuib de cuci, Tăcerea Mieilor, Trainspotting - din viață scapă cine poate etc. Mai tārziu, poate am să-mi permit să scriu și despre Persona...
Aștept cu interes vizionarea unor ecranizări ale regizorilor europeni: Federico Fellini, Ingmar Bergam (din nou), Pier Paolo Pasoloni (!) și mai ales Andrei Tarkovski. Așteptăm cu drag și mult interes.
Eu văd un film de multe ori, iar dacă e unul bun, īl văd de foarte multe ori. "A Beautiful Mind" are performanța de a fi vizionat de mine de peste 25 de ori! (Filmul vieții mele, filmul meu de suflet).
PERSONA, un film de calibru īnalt, cu siguranță e programat să-l văd de mai multe ori, sincer să-ți spun, am adormit īn sală dar nu mi-e rușine cu asta, mai ales că am avut multe de făcut, mai ales că toate filmele la care am adormit s-au dovedit capodopere pe care le-am revizionat ulterior și care
m-au doborāt efectiv la momentul primului contact. Ar fi interesantă o revizionare a unui film regia Tarkovski, slavă domnului, sunt atāte altele pe lāngă Stalker, ex: "Andrey Rublyov" ," Zerkalo" , dar mai ales "SOLARIS" , ecranizarea care a concurat īn timpul războiului rece cu "2001 Odiseea Spațiala" a regretatului Stanley Kubrick, asasinat pe data de 03.03.1999 și la care rușii au cāștigat la scor, le-au dat clasă americanilor īn lupta asta culturală, menționată și īn istoria esteticii și a artei.
Și suntem gata de vizionare...
PERSONAstingeți luminile...
a īnceput...
PERSONA