QUOTE(Catalin @ 29 Oct 2007, 03:53 PM)
Din pacate, rationalismul n-a fost niciodata si nu este nici acum. Un om care gandeste critic si rational se abtine de la un radicalism (de orice gen).
Ce inseamna radicalism si prin ce e radicala pozitia mea de acum? Si scepticismul poate fi radical, si o afirmatie precum "argumentele ateiste sunt puerile si majoritatea argumentelor ateiste sunt foarte puerile", care iti apartine, e radicala.
In prezent, cand spun ca peste un prag scazut material, banii nu mai au un aport relevant in privinta fericirii, sau ca fericirea nu a crescut in ultimii 50 de ani in ciuda progreselor materiale din occident, sau ca socializarea, mariajul, sexul si sportul au o influenta covarsitoare asupra fericirii, nu fac decat sa repet ce au spus cercetatori moderni si contemporani recunoscuti, in studii spre care am trimis aici direct sau pe blog.
QUOTE
Pe vremea "aceea", eu insumi (si multi altii) iti indicam studii de specialitate care aratau avantajele cooperarii (unele dintre ele chiar studii psihologice sau sociologice - eu insumi ti l-am indicat pe Dawkins, cu The selfish gene care propunea explicatii biologiste pentru altruism) insa tu le ignorai intr-un mod destul de superficial, ba chiar te foloseai in argumente de un stereotip destul de neplacut, anume ca selectia naturala inseamna ca supravietuieste cel mai egoist deoarece el strange cele mai multe resurse.
N-am folosit niciodata acest argument, ba chiar am spus ca atata timp cat prin cooperare egoistul are mai multe sanse sa-si atinga scopul, rational e sa o faca.
QUOTE
Acum procedezi similar. Cultura ta psihologica-sociologica este destul de redusa, nu ai o baza pe care sa vorbesti sociologic despre niciun subiect.
Baza mea sunt lecturile din reviste de specialitate precum Psychology Today, Journal of Public Health sau Journal of Societal and Clinical Psychology si din carti scrise de personalitati recunoscute in domeniu.
Scuza-ma, dar cand imi dai ca exemplu de studii psihologice si sociologice carti ca cea a lui Block sau cea a lui Adam Smith, am dreptul sa pun la indoiala expertiza ta in domeniu.
QUOTE
In schimb convingerile iti sunt la fel de neclintite.
Si oamenii iti arata si acum ca studiile pe care te bazezi nu sunt studii stiintifice (de ex. ala din revista Forbes) si chiar daca sunt, ele spun altceva decat spui tu, tu le interpretezi ca sa se muleze pe credintele tale.
Care studiu din Forbes? Ala cu Maasaii?
QUOTE
Researchers from the University of Illinois and the University of Pennsylvania proclaim with totemic authority that, in a 1985 survey, respondents from the Forbes list of the 400 richest Americans and the Maasai of East Africa were almost equally satisfied and ranked relatively high in well-being.
Acest faimos studiu, realizat de Ed Diener, e citat in continuare de cercetatori si, chiar daca Diener s-ar fi inselat in concluziile lui, tot nu vad de ce nu ar fi un studiu stiintific.
In rest, cu privire la ce spun oamenii, aici am vazut multa luare in raspar, niciun studiu care sa sustina altceva decat ce spun eu (sau daca au fost exceptii pe acest forum, le-am combatut) si argumente fanteziste date de un student la sociologie care pretindea ca un experiment facut de el contrazice datele studiilor citate de mine, desi propriul sau "studiu" nu a aparut nicaieri si nu a fost citat sau validat de niciun specialist.
QUOTE
In plus, alte studii sugereaza altceva. Unele seturi de date analizate direct spun altceva decat studiile citate de tine. Stiinta in general nu e un domeniu in care lucrurile sunt clare, se accepta controversa si schimbarea de atitudine. Doua studii pot fi amandoua stiintifice si sa ajunga la concluzii opuse pentru ca analizeaza date diferite sau pentru ca au interpretari diferite asupra acelorasi date.
Foarte bine, pune acele studii pe masa si mai vorbim.
QUOTE
Ma bucur pentru tine, dragostea este un factor puternic in deciziile pe care le luam si in ideile pe care le proliferam. Dar ai grija mereu sa nu o confunzi cu ratiunea.
Mersi, dar ai grija sa nu te pripesti la trasul concluziilor: relatia respectiva a venit dupa ce renuntasem deja, in buna masura, la egoism si materialism.