Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Placeri Gratuite Sau Foarte Ieftine
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Helmuth
Exceptional articol al lui Lucian Mandruta

Jurnalistul Lucian Mandruta a scris un excelent articol pentru Dilema Veche, nr. 189, septembrie 2007. Acolo scoate bine in evidenta accentul nebunesc pus de capitalism pe afaceri si facerea de bani, in dauna timpului liber si al vietii personale. Reiese astfel ca ritmul de munca si activitate dement imprimat de aceasta oranduire este profund anti-uman si, in plus, spre diferenta de comunism, lipsit de speranta unei vieti mai bune. Citez mai jos un fragment:

QUOTE
Şedinţa īncepe la 8. Īntīlnirea vine la 10 (muzică ritmată şi zumzet īn background, să intraţi īn atmosferă). Prīnzul – după 12,30. Primul prīnz, că mai e loc şi de al doilea, cu un alt client, cu alte date, cifre de afaceri, valori şi evenimente şi conferinţe de presă şi brief-uri de comunicare. Īntre ele, maşini, stopuri, frīne, drumuri, copaci, cīte o pasăre speriată de mutra ta prin parbriz. Apoi briefing la 3, īntīlnire de creaţie la 4 jumătate, cafea la 8, supermarket la 9, viaţă puţin īnainte să adormi. Şi cafea, turnată cu polonicul peste toată această zbatere, utilă īn cazul īn care n-o să murim niciodată.

Nu mai am timp. Vă spun cinstit, că poate mă īnţelegeţi pe undeva: dacă cineva mi-ar fi zis că drumul spre capitalism o să fie mai lung şi mai greu decīt ăla spre comunism, nu mai plecam.

Dar altceva e mai rău: acum chiar că nu mai avem de ales. Chiar şi-n vremurile cele mai negre ale partidului unic, exista, undeva, o a doua soluţie. Aveam măcar iluzia unei insule, cum ar fi zis poetul azi senator PSD. Aveam RFG-ul, America, Franţa, refugii pentru constructorii obosiţi ai socialismului. Refugii definitive (ţineţi minte ce frumos suna expresia asta, „rămas definitiv”?), clare, cu promisiuni şi neoane. Azi, dacă te-ai săturat de construcţia capitalismului, eşti pierdut. N-ai unde să pleci: Cuba şi Coreea de Nord sīnt oarecum incomode pentru cine s-a obişnuit cu cafeaua Illy şi maşina cu piele pe scaune, pusă acolo de constructor, nu de şofer. Poţi doar să evadezi, cīte o săptămīnă-două, īn zone īn care capitalismul e temporar suspendat, asta pīnă cīnd instalează şi-n Tahiti full coverage 3G. Poţi să te fofilezi sub şezlong īn Grecia, să te ascunzi īn bordel īn Tailanda, poţi să tragi chiulul īn biserică īn Malta. Īnsă te vor găsi: Securitatea e mic copil faţă de capacitatea clienţilor sau a patronilor de azi de a da de tine la capătul concediului. Unde deja ai īntīrziat prea mult, na, uite că s-a umplut hard-ul de mailuri!

Treaba asta e deprimantă. Comunismul avea o treabă mişto, pīnă la urmă: o ţintă, un orizont īnsorit (chiar vizibil ca atare īn picturile realismului socialist, dar sīnt prea tīnăr să le fi prins īn plină glorie), o destinaţie. O lume mai bună. Ce ne dă la schimb capitalismul? Drumul. OK, avem aer condiţionat şi blackberry, din cīnd īn cīnd compania de catering ne aduce gustări de figuri, pantofii-s de la „Prada“, cravata de la „Boss“. Dar viaţa, vă īntreb, viaţa de unde e? La ce butic de firmă o putem cumpăra, īn ce gang o aduce vreun dealer, la ce bancă o putem lua cu īmprumut la o dobīndă īn condiţii extrem de avantajoase? Şi, de fapt, īncotro mergem? A cīta generaţie se va putea opri?

Nu se mai opreşte nimeni, asta e chestia. Nu mai poţi coborī din tren, merţan sau maybach. Nu e nici o gară, doar cīmp plantat proaspăt cu telefoane şi laptop-uri, să avem ce arde īn focul creaţiei, la iarnă. Iar viitorul e un simplu sfīrşit (cu generic şi muzică) al istoriei, īn care īntīlnirile de business din calendar se vor īnmulţi pīnă vor ocupa tot spaţiul dintre ziua de naştere şi cea a decesului.

Frumoasă ironie: tocmai sistemul care pretinde că fiecare e unic şi trebuie tratat ca atare, tocmai sistemul ăsta individualist a reuşit cumva să treacă īn planul doi viaţa indivizilor.
http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=189...col&id=6630


Pe scurt, campaniile publicitare desantate si inselatoare, specifice capitalismului, duc in practica la dependenta fata de placeri costisitoare, ce duc la randul lor la o cantitate enorma de munca, necesara pentru a fi procurate. Sa terminam deci, cu nevoia de obiecte costisitoare, sa uitam de dorinta de imbogatire, si sa reducem cat mai mult cantitatea de munca, daca vrem, totusi, sa avem o viata. Normala.
Catalin
Helmuth, crezi ca Lucian ar fi de acord cu ideile pe care le sustii tu aici? l-ai intrebat daca e de acord sa-i fie folosit articolul in scop de propaganda pseudo-comunista?
Helmuth
QUOTE(Catalin @ 28 Nov 2007, 11:50 PM) *
Helmuth, crezi ca Lucian ar fi de acord cu ideile pe care le sustii tu aici?


Daca e de acord cu toate ideile expuse de mine, nu stiu. Dar dupa cum reiese din articolul de mai sus, Mandruta e de acord ca oranduirea capitalista, manata de advertising, goana dupa bani (business) si dupa placeri costisitoare (aer conditionat, pantofi de la „Prada“, cravata „Boss“ etc) duce in practica la rezultate anti-umane, la minimizarea vietii personale (doar „viaţă puţin īnainte să adormi”).

In alta ordine de idei, se confirma, o data in plus, ca mania materialisto-consumerista, specifica indivizilor care prefera placeri scumpe si luxoase, este determinata de afectiuni psihice precum lipsa increderii in sine.

QUOTE
"The Consumer Paradox: Scientists Find that Low Self-Esteem and Materialism Goes Hand in Hand

“Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need.” ~From the movie Fight Club, based on the novel by Chuck Palahniuk

Researchers have found that low self-esteem and materialism are not just a correlation, but also a causal relationship where low self esteem increases materialism, and materialism can also create low self-esteem. The also found that as self esteem increases, materialism decreases. The study primarily focused on how this relationship affects children and adolescents. Lan Nguyen Chaplin (University of Illinois Urbana-Champaign) and Deborah Roedder John (University of Minnesota) found that even a simple gesture to raise self-esteem dramatically decreased materialism, which provides a way to cope with insecurity.

"By the time children reach early adolescence, and experience a decline in self-esteem, the stage is set for the use of material possessions as a coping strategy for feelings of low self-worth," they write in the study, which will appear in the Journal of Consumer Research."

Consumerismul, inamicul mediului

"There is also the considerable cost of what materialism does to the environment. We don’t yet know what final toll that could take in terms of quality of life and overall happiness. What many people don’t understand is that if we want to save the environment then at some level we have to buy and consume less. We don’t need to buy so much bottled water, for example. Studies have shown it’s usually not any purer than city tap water, which doesn’t leave mountains of plastic bottles strewn across the nations landfills. It also wastes energy and resources to make those plastic bottles and the many other unnecessary things that both youth and adults alike believe they need to have in order to enjoy life and feel good about themselves.

Ineptia echivalarii fericirii personale cu materialismul financiar

"Mad Magazine summed it up with the statement, “The only reason a great many American families don't own an elephant is that they have never been offered an elephant for a dollar down and easy weekly payments.”
That funny statement, is only funny because it’s somewhat true. The reason people want whatever is currently “hot” is because they believe it will contribute towards their satisfaction and happiness in life. The word “believe” is the key here. People believe that buying more and more things will make them happy, when in fact research has shown time and time again that this simply isn’t the case. What we do know for sure is that buying more and more unnecessary things is damaging our planet and contributing to global warming.
Sure, one person being less materialistic isn’t going to make a noticeable impact on the environment, but it will make a positive impact in that one life. Once entire nations start to understand the myths about what really makes individuals happy, the world will stand a fighting chance."


Articolul e scris de Rebecca Sato, publicat la 12 noiembrie 2007 si poate fi citit integral la:
http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2007/...onsumer-pa.html


Studiul lui Lan Nguyen Chaplin si Deborah Roedder John a fost relatat luna aceasta si in presa de psihologie romaneasca:

QUOTE
" Stima scazuta de sine duce la materialism
Lan Nguyen Chaplin (University of Illinois Urbana-Champaign) si Deborah Roedder John (University of Minnesota)au realizat un studiu in urma caruia au descoperit ca relatia dintre stima de sine si materialism nu este doar o corelatie, ci este o relatie cauzala: stima de sine scazuta cauzeaza un materialism exagerat, iar cei care au o stima de sine crescuta sunt putin materialisti.
Chaplin si John au studiat copii de diferite varste si au descoperit ca, in general, stima de sine creste pe la 8-9 ani spre 12-13 ani, dar apoi scade in adolescenta pana pe la 18 ani."

http://psihologie.ro/index.php/Stima-scazu...aterialism.html

Despre acest studiu puteti citi ceva mai multe decat am scris eu aici la:
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/...71112133809.htm
abis
QUOTE(Helmuth @ 29 Nov 2007, 11:00 AM) *
In alta ordine de idei, se confirma, o data in plus, ca mania materialisto-consumerista, specifica indivizilor care prefera placeri scumpe si luxoase, este determinata de afectiuni psihice precum lipsa increderii in sine.

In cazul asta trebuie sa lupti impotriva afectiunilor psihice, cu tratamente medicale adecvate. Trebuie sa tratezi cauza (afectiunea psihica), nu efectul (mania materialisto-consumerista). Tratand efectele si nu cauza nu vei obtine insanatosirea pe care o doresti.
Helmuth
QUOTE(abis @ 29 Nov 2007, 11:08 AM) *
In cazul asta trebuie sa lupti impotriva afectiunilor psihice, cu tratamente medicale adecvate. Trebuie sa tratezi cauza (afectiunea psihica), nu efectul (mania materialisto-consumerista). Tratand efectele si nu cauza nu vei obtine insanatosirea pe care o doresti.


Bineinteles ca multi dintre acesti nefericiti (la propriu si la figurat) cautatori de bogatii si ultra-consum au nevoie de ingrijiri medicale, insa combaterea efecului, in speta minimizarea consumului si a inavutirii, este insasi parte a insanatosirii.
Cum imbogatirea nu sporeste fericirea peste un anumit prag scazut, a-i lasa pe materialisti sa persiste in eroarea lor nu le va spori cu nimic fericirea dar, in schimb, va persista iluzia lor, perpetuata de propaganda capitalista, ca banii sunt panaceul universal, inclusiv pentru respectul de sine scazut.

Ca sa fac o analogie, e ca si cum o persoana care se simte rau ia un anumit medicament, pe care societatea i-l prescrie, se simte si mai rau sau, in cel mai bun caz, la fel de rau, insa continua sa ia si mai mult din acel medicament, fara sa sesizeze ca medicamentul in cauza ii face si mai mult rau ori, eventual, nu-l ajuta cu nimic. Ceea ce un medic responsabil ar face in cazul este in primul rand sa-i ia „medicamentul”, apoi eventual sa incerce o cura de dezintoxicare de pe urma acestuia, si apoi sa ii ofere adevarata cura la problema initiala. Bunele relatii sociale sunt un astfel de cura, dupa cum arata chiar cei doi cercetatori amintiti mai sus:

QUOTE
After assessments of self-esteem and materialism levels, children of different age groups were asked to make a collage about what makes them happy on paper plates. Some children were given paper plates on which their peers had written positive comments about them. This seemingly small gesture completely eliminated the differences in materialism among different age groups that the researchers observed earlier.
Veritas
QUOTE(Catalin @ 28 Nov 2007, 11:50 PM) *
Helmuth, crezi ca Lucian ar fi de acord cu ideile pe care le sustii tu aici? l-ai intrebat daca e de acord sa-i fie folosit articolul in scop de propaganda pseudo-comunista?


Din cate stiu, L. Mandruta are ca hobby "avionita", adica ii place sa piloteze avioane, ceea ce si face destul de des...Si, nu demult, i-a oferit sotiei in direct, la TV blink.gif ultimul model de Volvo...deci..." e usor a scrie versuri"

Pe de alta parte, eu personal urasc inregimentarea fortata de orice fel, mai ales comunismul anilor 80 in care mi-a petrecut adolescentza...nici azi nu mai pot asculta melodiile Mirabelei Dauer, Dan Spataru, etc...pt. ca-mi aduc aminte de perioada aia, cand era la radio numai "Magistrala albastra" samd...traiam prost, mancam prost, dormeam in frig..
Nu sunt adepta consumerismului, chiar am inceput sa-mi organizez viatza cat mai ecologic, insa am nevoie de confort.

V
Helmuth
QUOTE
Pe de alta parte, eu personal urasc inregimentarea fortata de orice fel, mai ales comunismul anilor 80 in care mi-a petrecut adolescentza...nici azi nu mai pot asculta melodiile Mirabelei Dauer, Dan Spataru, etc...pt. ca-mi aduc aminte de perioada aia, cand era la radio numai "Magistrala albastra" samd...traiam prost, mancam prost, dormeam in frig..


Daca vrei sa faci o comparatie intre socialismul ceausist si capitalismul actual, primul castiga lejer in termeni de "mai bine".

In timpul "Epocii de Aur", productivitatea muncii a crescut de aproape 3 ori intre 1965 si 1984 iar volumul investitiilor a fost de 108 ori mai mare in 1984 decat in 1945 si de circa 4 ori mai mare decat in 1965. Productia industriala a sporit de 100 de ori intre 1944-1984, industria contribuind cu 60,2% la formarea venitului national. Romania a depasit astfel starea de subdezvoltare in care se gasea in perioada interbelica. A fost practic rezolvata problema locuintelor, s-a lichidat somajul si eradicat analfabetismul. Prin construirea a milioane de locuinte si sistematizare s-au creat orase cu un aspect modern, lipsite de mahalale mizere, caracteristice oraselor din tarile capitaliste, care ne sunt date acum ca exemplu. Romania a reusit in anii socialismului sa asigure un nivel de viata decent tuturor locuitorilor sai. Chiar daca in comparatie cu tarile occidentale nivelul de viata era mai scazut, in Romania nu existau bogati si saraci, nu existau someri si oameni muritori de foame, ca in aceste tari.

In ziua de azi, bunuri necesare supravietuirii, precum locuintele, sunt de multe sute de ori mai scumpe decat inainte de 1990. Pana si critici acerbi ai socialismului ceausist, printre care Tudor C. Zarojanu, recunosc ca "īn anii ’80, un apartament de trei camere īntr-un cartier necentral din Bucureşti costa vreo 170.000 de lei, adică aproape 57 de salarii medii. Azi, acelaşi apartament este circa 198.000 de lei, deci 291 de salarii medii. Vorbim aşadar despre o creştere relativă de aproape 500%."
http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=180...col&id=6210

Mai departe, toate sfortarile eroice ale capitalismului autohton n-au reusit dupa 16 ani decat sa aduca puterea de cumparare a romanului la nivelul anului 1990:

QUOTE
Puterea de cumparare a salariatilor a revenit in decembrie 2006, dupa 16 ani, la valoarea din octombrie 1990, cand a inceput liberalizarea preturilor si inflatia, scrie Ziarul Financiar.
Evolutia puterii de cumparare se masoara prin raportul dintre indicele castigului salarial mediu nominal net si indicele preturilor de consum.
Astfel, cresterea salariilor din ultimii ani si scaderea inflatiei a facut posibil recuperarea decalajului dintre salarii si preturi provocat de hiperinflatia din anii 90.
In ianuarie 2005 raportul salarii/preturi era de 86,7%, in ianuarie 2006 de 90,9%, iar in noiembrie 2006 de 97,0%. In decembrie, salariul mediu net a fost de 1099 lei noi (314 euro), cu 30% mai mult decat in decembrie 2005.

http://www.ghiseulbancar.ro/articole/53/47...elul_anului.htm

Nu mai zic ca speranta de viata a barbatilor din fostele state egalitariste a scazut, in capitalism, cu pana la 7 ani:

QUOTE
"Capitalismul dăunează grav sănătăţii bărbaţilor din Romānia, susţine un studiu realizat de un cercetător de la Universitatea din Michigan. Ţara noastră se numără printre statele foste comuniste, unde rata mortalităţii bărbaţilor a crescut simţitor după căderea comunismului. Studiul arată şi că femeile din Romānia au fost mult mai puţin afectate de tranziţie.
Potrivit studiului realizat de psihologul Daniel Kruger, tranziţia de la comunism la capitalism a avut un impact major asupra bărbaţilor din Romānia, Estonia, Letonia şi Albania, unde diferenţa dintre rata mortalităţii la bărbaţi şi rata mortalităţii la femei a crescut cu 14 pānă la 30 de procente īn primii cinci ani de la căderea comunismului.
Īn Lituania, Rusia, Ucraina, Belarus şi Germania de Est, această diferenţă a crescut īn aceeaşi perioadă cu opt pānă la 12 procente, īn timp ce īn Slovenia, Cehia, Polonia, Bulgaria şi Ungaria a crescut cu unul pānă la cinci procente. Pe ansamblu, speranţa de viaţă a bărbaţilor din ţările foste comuniste din Europa a scăzut cu 6 ani, īntre 1991 şi 1994.
Autorul studiului susţine că mediul concurenţial i-a făcut pe mulţi să-şi asume anumite riscuri, care pot duce la accidente mortale. Potrivit psihologului, creşterea stresului social şi economic antrenează īnmulţirea sinuciderilor şi crimelor, dar are şi efecte psihologice care favorizează apariţia crizelor cardiace.


Alte neajunsuri pe care le are capitalisul fata de socialism in Romania au fost rezumate de profesorul George Pruteanu:

QUOTE
Comunismul făcea o grămadă de porcării şi de tīmpenii, dar mi se pare inadmisibil de fals să se spună că atunci era beznă şi acum ar fi lumină. Multe din relele de atunci s-au īngroşat (minciuna, corupţia joasă şi īnaltă), altele s-au īnmiit (infracţionalitatea, sărăcia), au apărut rele noi (şomaj, drog, prostituţie, crimă organizată, probleme interetnice, trivialitate publică), cultura de masă e catastrofal īmpuţinată şi alterată, aşa că, la cīntărire, pentru omul de rīnd, diferenţele nu-s spectaculoase īn favoarea lui azi...

http://www.pruteanu.ro/6atitudini/2007.07.05-lustratie.htm

Care erau insa marile neajunsuri socialiste? Stim cu totii, nu-i asa?: teroarea, lipsa varietatii produselor pe piata si, mai spre 1989, cozile la care trebuia sa stai ca sa-ti procuri alimente.

Hai sa le analizamn pe fiecare in parte:

Teroarea

In cadrul antologiei de texte adunate de Lucian Boia sub titlul "Miturile comunismului romanesc" (Nemira, 1998), profesorul Daniel Barbu raspunde la aceasta intrebare, in capitolul "Destinul colectiv, servitutea involuntară, nefericirea totalitară: trei mituri ale comunismului romānesc".

Comparind dinamica dezvoltarii partidelor comuniste in tarile sovietizate, intre ‘44 şi ‘47, la care aparem ca niste campioni absoluti, istoricul Daniel Barbu observa ca "predispoziţia romānilor de a se īnscrie īn Partidul Comunist a fost de 9 ori mai mare decīt a bulgarilor, de 18 ori mai mare decīt a polonezilor, de 26 de ori mai mare decīt a iugoslavilor, de 28 de ori mai mare decīt a ungurilor şi de 45 de ori mai mare decīt a cehilor şi slovacilor" (p.191), ceea ce duce la concluzia ca "opţiunea pentru comunism a unei parti importante a societatii romanesti, exprimată ca tendinţă īncă dinainte de 1948, nu este nici manifestarea unei īnclinaţii naturale a romānilor spre uniformizare şi nici un triumf al spiritului colectivist, ci o indiscutabilă alegere istorică" (p.191, s.gp). Altfel spus: comunismul nu le-a fost băgat pe gat romanilor, ci ei l-au acceptat, ba chiar l-au vrut.

In sub-capitolul "Mitul nefericirii totalitare", Daniel Barbu scrie:

"totalitarismul ne este prezentat de cele mai multe ori după o logică a asediului ca un regim impus prin represiune unei societăţi aflate īntr-o permanentă, deşi discretă, stare de refuz. Datele disponibile astăzi indică īnsă că represiunea pare să nu fi jucat rolul politic central care-i este īndeobşte atribuit. Astfel, chiar īndelung discutatul deceniu 1950-1960 nu a fost marcat decīt īn chip marginal de represiune" (p.192) - şi autorul calculeaza ca "vom putea clasa īn categoria celor afectaţi de represiune īn diferite grade nu mai mult de 1.500.000 de persoane, sau maximum de 8% din populaţia totală" (p.193).

Dupa ce analizeaza indicatorii economici (p. 194) si sociali (p. 196) ai comunismului romanesc, Barbu conclude:

"Făcīnd de două ori media, s-ar zice că lunga guvernare comunistă a reprimat, exclus şi marginalizat īn jur de 6% din populaţia Romāniei, dar a adus (...) beneficii materiale şi simbolice pentru cel puţin 45% din populaţie" (p.194)."

Asta ca sa nu mai spun nimic despre "libertatea" din ziua de azi, in care Justitia si Presa sunt controlate in buna masura de "oamenii cu bani", nu de popor.


Varietatea produselor de pe piata si cozile la alimente
Multi adepti ai capitalismului folosesc ca argument in favoarea lor faptul ca acest sistem politico-economic duce la o libertate sporita pentru consumator. In speta, ei fac referire la multitudinea de produse care se gasesc pe piata: zeci si sute de tipuri de suc de portocale, zeci si sute de tipuri de monitoare, zeci si sute de oferte dintre cele mai diverse. Astfel, continua ei, spre diferenta de societatea comunista romaneasca, de ex., in care se gaseau maxim cateva sortimente pentru fiecare produs, captalismul este superior deoarece ne da posibilitatea de a alege dupa pofta inimii.
Argumentul este convingator doar la o prima vedere, deoarece studii recente, efectuate de, printre altii, psihologul american Barry Schwartz, autorul lucrarii „Why More is Less”, http://www.amazon.com/Paradox-Choice-Why-M...s/dp/0060005688 , dovedesc ca cei preocupati de a face cea mai buna alegere, atunci cand au o multitudine de produse din care pot alege, sunt vadit mai putin satisfacuti decat cei carora abundenta de bunuri le este in mare parte indiferenta.

Ce se poate spune despre cozile la alimente?
In primul rand, cozi la alimente sunt si acum, zilnic, in special la "super-marketurile" de langa bloc, gen Albinuta sau Mega Image, in specia la orele de varf, cand lumea vine de la serviciu. De sarbatorinu mai zic. Desi acestea nu ajung la ore intregi, asa cum se intampla uneori pe vremea lui Ceausescu, ele continua sa existe.

Cel mai important de retinut insa legat de acest aspect este ca timpul pe care l-am castigat odata cu cozile mai putin cronofage din capitalism, il pierdem cu varf si indesat din cauza traficului mult ingreunat de numarul mare de masini aparute dupa 89. Un drum pe care atunci il faceam in 30 de minute, azi, la orele de varf, il fac intr-o orasi 30 de min. Si acest supliciu nu e o data la cateva zile, ca la cozile din comunism, ci zilnic.

Nu mai vorbesc ca, apropo de aglomeratia cu masini, poluarea a crescut in Bucuresti, din cauza triplarii nr. de masini si a imputinarii spatiilor verzi din cauza parcarilor, de cel putin 3 ori.

Nu trebuie uitat nici ca sacrificiile din ultimii ani ai deceniului 8 au fost determinate de dorinta lui Nicolae Ceausescu de a pastra independenta tarii, prin plata datoriilor externe, in conditiile in care exista pericolul ca doua imperii mondiale (SUA si URSS) sa profite de vulnerabilitatea Romaniei. Intre timp, datoria externa a Romaniei in n"gloriosii" ani de capitalism a crescut de la zero la 33 de miliarde:

QUOTE
"Datoria externa a Romaniei a ajuns la 33,85 de miliarde de euro, cifra inregistrata la data de 30 septembrie 2007, se precizeaza intr-un comunicat al Bancii Nationale. In anul care a trecut, datoria externa a crescut cu 18,9 la suta.
Potrivit comunicatului BNR, datoria externa publica si public garantata a inregistrat la 30 septembrie 2007 un sold de 10,24 miliarde de euro si a reprezentat 30,3 la suta din datoria externa pe termen mediu si lung (fata de 37,7 la suta la 31 decembrie 2006).
Datoria externa negarantata public a insumat 20,93 miliarde de euro la 30 septembrie 2007, fiind cu 24,8 la suta mai mare decat la 31 decembrie 2006."

http://www.evz.ro/article.php?artid=330998

Per total, avand aceste fapte si statistici la indemana, putem concluziona ca egalitarismul ceausist, desi departe de a fi perfect, a avut performante si avantaje net superioare capitalismului de azi.
Erwin
QUOTE
Nu sunt adepta consumerismului, chiar am inceput sa-mi organizez viatza cat mai ecologic, insa am nevoie de confort.


de fapt, pe zi ce trece, confortul real tinde să fie acela mai aproape de natură, nu de tehnologizare, şi culmea, devine din ce īn ce mai scump, mai greu de ajuns la el pentru muritorul de rānd... tongue.gif
abis
QUOTE(Helmuth @ 29 Nov 2007, 07:17 PM) *
In timpul "Epocii de Aur", productivitatea muncii a crescut de aproape 3 ori intre 1965 si 1984 iar volumul investitiilor a fost de 108 ori mai mare in 1984 decat in 1945 si de circa 4 ori mai mare decat in 1965. Productia industriala a sporit de 100 de ori intre 1944-1984

Conform statisticilor facute de comunisti, aici curgea numai lapte si miere... Nu ai prins prea mult din vremurile alea, insa cand la telejurnal se raportau productii record la hectar daca faceai un drum la tara vedeai porumbul mai rar decat stalpii de telegraf...
Bine ca faci comparatie intre anul '84 si '44, cand eram in razboi, bombardati de rusi, englezi si americani... Daca productivitatea muncii si investitiile au crescut in Romania de nu stiu cate ori in anii comunismului, in tarile din vest, care au plecat tot din molozul ultimului razboi mondial, cum au evoluat? Au crescut mai putin, mai mult sau la fel? Degeaba imi spui ca a fost mai bun comunismul decat capitalismul pentru ca in comunism a crescut productivitatea muncii de X ori, daca nu imi arati ca in conditii asemanatoare intr-o tara capitalista a crescut de Y ori, iar X este mai mare decat Y.
Blakut
QUOTE
Per total, avand aceste fapte si statistici la indemana, putem concluziona ca egalitarismul ceausist, desi departe de a fi perfect, a avut performante si avantaje net superioare capitalismului de azi.


SI cu toate astae, romanul a pus mai mare valoare pe libertate decat pe egalitarism si i-a dat-o in bot lui ceausescu si regimului lui. Si oricine il sprijina merita o soarta similara cu a conducatorului pe care il apreciaza asa de mult. Statisticile nu iti arata nimic din simplul motiv ca nu sunt reale. Daca productivitatea muncii crescuse asa de mult, unde era toata mancarea, caldura si curentul? Sau brusc astea devenisera niste obiecte de lux, interzise in egalitarism, dar de care se puteau bucura in voie mai marii partidului? A trait ceausescu impreuna cu poporul prin case, ca sa tot aplauzi egalitarismul lui? Cand oamenii se zbateau si spaguiau in sus si in jos, numai ca sa primeasca lucruri ce li se cuveneau de drept...
Helmuth
QUOTE
Nu ai prins prea mult din vremurile alea, insa cand la telejurnal se raportau productii record la hectar daca faceai un drum la tara vedeai porumbul mai rar decat stalpii de telegraf...


In realitate, dezastrul din agricultura autohtona a avut loc mult dupa anul 1990. Pe atunci, agricultura reprezenta 22% din PIB, pentru ca anul acesta ea sa reprezinte de abia 6,5%.

QUOTE
Dezastru in agricultura: productia a scazut cu pana la 70%

Romania se confrunta cu cea mai mare scadere a productiei agricole de dupa 1990, scadere care a condus la pierderi de miliarde de euro si la explozia importurilor, arata datele Institutului National de Statistica.

Cele mai afectate culturi au fost anul acesta culturile de floarea-soarelui si de grau.

Productia de floarea-soarelui a scazut cu 68% (de la 1,6 mld. tone la 522 mii tone), iar cea de grau cu 44%( de la 5,6 mld. tone la 3 mld. tone), principalele cauze fiind micsorarea loturilor date in folosinta, dar mai ales seceta si diferentele de temperatura cu care s-au confruntat producatorii. In primele sapte luni ale acestui an, importurile pentru produsele alimentare si animale vii au crescut cu 28% fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand o valoare de 1,37 mld. [...]

Pe ansamblu, productia agricola (vegetala si animala) este prognozata sa scada anul acesta cu circa 11% in termeni reali, comparativ cu cresterea de 3,3% de anul trecut. Ponderea agriculturii in Produsul Intern Brut (PIB) va fi de numai 6,5% (fata de 8% in 2006). In urma cu 10 ani, agricultura reprezenta 18% din PIB, iar in 1990, ponderea acesteia in PIB era de aproape 22%.

Partea cea mai rea este ca Romania a inceput sa exporte grau cu 260 de euro pe tona, in conditiile in care in tara este un deficit. Asta va determina importuri si mai mari incepand cu anul viitor, la preturi mult mai ridicate decat anul acesta, aproape duble", a mai spus Popescu. In Romania, pretul graului s-a marit de doua ori si jumatate, pretul la faina de doua ori, iar asta s-a vazut in cresterea pretului painii.

http://www.zf.ro/articol_145474/dezastru_i...ana_la_70_.html

Faptul ca inclusiv dupa anii 1984, agricultura si productia de alimente erau la niveluri bune si foarte bune e confirmata de surse pe care nu e cazul sa le consideram favorabile comunismului.

QUOTE
După 1984, īn ciuda unor ani buni din punct de vedere agricol şi a unei producţii importante de alimente, a fost introdusă raţionalizarea alimentelor de bază (ca un "mijloc de reducere a obezităţii").

http://ro.wikipedia.org/wiki/Rom%C3%A2nia_comunist%C4%83

Sigur, putem discuta despre cat de indicata a fost masura de rationalizare a lor si, in general, cea de plata urgenta a datoriilor externe, insa cert este ca in comunism aveam agricultura mult mai serioasa decat in prezent.

Referitor la tarile vestice dupa razboi, am spus deja: 'Chiar daca in comparatie cu tarile occidentale nivelul de viata era mai scazut, in Romania nu existau bogati si saraci, nu existau someri si oameni muritori de foame, ca in aceste tari.'

Interesant de vazut, desi mi se pare o tema prea vasta si prea off-topic aici, daca acel succes al tarilor vestice s-a datorat cu adevarat economiei capitaliste sau politicii imperialiste pe care unele din ele au adoptat-o. Stiam, de altfel, ca SUA au pornit la drum practicand genocidul la scara mare a indienilor si furtul proprietatii acestora, dupa care a urmat inrobirea negrilor, fortati sa lucreze pe plantatii si in mine.
Cu metode analoage, statele europene si-au impartit restul lumii: Anglia din India pana in Africa Orientala si Orientul Mijlociu, Franta din Africa Occidentala pana in Indochina, si din Maghreb pana in Oceani; Belgia in Congo, Olanda in Indonezia. De tratamentul la care Spania si Portugalia au supus oamenii din America de Sud, prin anii 1500-1700, nu mai zic.

Pana una-alta, se pare ca nivelul de viata din actualele tari capitaliste, precum SUA, este intr-un declin continuu si nu poate fi pastrat decat prin sacrificii imense din partea populatiei:

QUOTE
Millions of middle-class families can no longer afford to live on two incomes.
A generation ago, a typical American middle-class family lived on the income of a single breadwinner. In recent years it has taken two working spouses to live the modern middle-class dream. Now, it seems even that is not enough to survive the skyrocketing cost of housing, health care and college while saving for retirement and shouldering growing debt loads. [...]

It may be hard to believe, but the average family of four spends 21% less on clothes and 22% less on food — both at home and in restaurants — than a similar family did a generation ago, according to a new book, The Two-Income Trap. And though families may spend more today on things like Internet services, DVDs and airline travel, those increases are offset by declines in other expenditures.

Instead of splurging on gourmet meals and designer clothing, families are spending more on essentials such as day care, housing and health insurance.

"Costs are rising quickly, and benefits that used to be provided by employers now must be provided by workers themselves, including health insurance and retirement," says Christian Weller, an economist at the Economic Policy Institute.
[...]
As consumers shoulder more debt, bankruptcy filings have exploded. Nearly 90% of families with children who file for bankruptcy cite three reasons: job loss, divorce or medical problems, according to the Consumer Bankruptcy Project at Harvard University, the largest study of consumer bankruptcy in America. About one-third of the families owed an entire year's salary on their credit cards.

http://www.usatoday.com/money/perfi/genera...dle-cover_x.htm
Blakut
QUOTE
Referitor la tarile vestice dupa razboi, am spus deja: 'Chiar daca in comparatie cu tarile occidentale nivelul de viata era mai scazut, in Romania nu existau bogati si saraci, nu existau someri si oameni muritori de foame, ca in aceste tari.'


Nu existau, inafara de mai marii partidului, securistii si prietenii lor, nimeni nu era bogat...
abis
QUOTE(Helmuth @ 30 Nov 2007, 10:44 AM) *
Pe atunci, agricultura reprezenta 22% din PIB, pentru ca anul acesta ea sa reprezinte de abia 6,5%

Nerelevant. De exemplu, cat reprezentau serviciile din PIB atunci si cat reprezinta acum?
Zikkă
s'traiti

buey
ce ma nervati
uni nu toti
adika aia care pune citate
ca io pana sa deschide si citesc alea unde sa face trimiteri
ametesc de tot
si uit si tema si subectu
acilisea nu sa scrie din gand?
sa scrie ce au gandit si scris alti?

ia
sa scriu si io
io zic ca daca nu ie bani, nu ie nimika
nici macar liniste linistitoare
ca daca iesti bolnav
racit ca mine
si tre sa mergi la doctor da nai bani de reteta
ce te faci?
sau daca tre sa ti regim si tre sa cumperi doar delikatese
ce te faci?
sau daca ie frig si nai ghete
ca mine care mi lea dat NeVeaua
ce te faci?
sau daca ie frig si nai un sa stai
ca mine care stau prin canal si pa la tanti Elvila
ce te faci?
poti sa zambesti pana iti crapa zimtii aia dei ietalezi la ranjet
ca tot nu faci nika
iote la tanti Elvila
mea dat o placinta cu branza
gratuita
o placere nu alta
calda
buna
aburinda
cu stafide
si?
am mancato cu muci cu tot
ca curgea da frig
ca nici bani de batiste nam avut
si nici de casuta
nici de aia din povesti macar
asa ca nu mai faca uni pa lupi moralisti
sa intrebe la zikka cum ie cu micile placeri gratuite
da fara bani
ca daca bani nu ie nika nu ie

hai ca mai trec
da sa mai scriti si voi din gand
hai s'traiti
politicosilor
(ca acilisea ie mai multa politica vaz)
Blakut
aw crap...
Zikkă
QUOTE(Blakut @ 30 Nov 2007, 11:31 AM) *
aw crap...


... imi traduci?
Helmuth
QUOTE(Blakut @ 30 Nov 2007, 10:39 AM) *
SI cu toate astae, romanul a pus mai mare valoare pe libertate decat pe egalitarism si i-a dat-o in bot lui ceausescu si regimului lui. Si oricine il sprijina merita o soarta similara cu a conducatorului pe care il apreciaza asa de mult.


Intr-adevar, romanul de teapa ta, care se dovedeste extrem de joasa, apreciaza atat de mult libertatea incat isi doreste suprimarea fizica a celor care au o alta opinie decat ei.
Afirmatia ta e scandaloasa, nerusinata si, pe scurt, tampita, nu doar pentru ca sustine impuscarea unor persoane pentru opiniile lor, ci si pentru ca dovedeste o ignoranta crasa.

Asa-zisa reprimare a libertatii din timpul regimului comunist este mult mai scazuta decat se crede in general si, in plus, pretinsa libertate actuala este mai degraba o declaratie ce tine de demagogie.

Libertatea inainte de 1989

Am prezentat deja teza istoricului Daniel Barbu cu privire la libertatea dinainte de revolutie. O voi relua acum, cu adaugiri, pornind de la cartea domniei sale "Republica absenta", aparuta la Nemira, in 1999, pag. 88.

QUOTE
"Facand de doua ori media statistica, s-ar zice ca (in termeni probabili) ca lunga guvernare comunista a reprimat, exclus si marginalizat in jur de 9% din populatia Romaniei, dar a adus - prin generalizarea metodelor de lucru moderne, prin migratia masiva a populatiei dinspre rural la urban, prin construirea unei elite tehnologice dominante, prin itarirea rolului de protector al statului - beneficii materiale si simbolice pentru cel putin 45% din aceeasi populatie. Mai mult chiar, in 1999, unul din trei adulti isi amintesc ca starea de libertate a societatii era, sub comunism, aceeasi sau chiar mai buna decatin perioada de tranzitie."


Iar cu o pagina inainte, citim:

QUOTE
"Sa privim cativa indicatori economici si sociali din perioada 1950-1970, care se suprapune peste ceea ce este unanim considerat a fi epoca de varf a represiunii.
Mai intai, de la 1950 la 1970, veniturile reale ale populatiei cresc de doua ori si jumatate. Este vizat de aceasta crestere fara precedent in special segmentul de populatie care a fost cucerit de civilizatia uzinei, adica 3.592.575 de romani reprezentand, in medie, 20% din totalul populatiei, care, intre 1948 si 1966, au migrat de la sat la oras. Se poate spune ca modernizarea intreprinsa de comunism a produs o transformare sociala ireversibila, rezolvand atavica chestiune agrara prin crearea unei noi clase muncitoare.
[...]
Numarul de studenti la 10.000 de locuitori evolueaza constant, de la 17 in 1938 la c32 in 1950 si 75 in 1970; de asemenea, numarul elevilor de liceu se multiplica cu zece intre 1938 (49.287) si 1970 (505.891).


Libertatea in prezent

Este adevarat ca in cei 17 ani de capitalism, libertatea personala a crescut semnificativ? Nu, lucru pe care ni-l explica Horia Roman Patapievici:

QUOTE
"Deci, ce putere are cetateanul?

In principiu, puterea de a-i schimba pe guvernanti. In fapt, aceasta putere depinde de constituirea unor majoritati. Altfel spus, aceasta putere exista numai daca schimbarea constituie dorinta majoritatii. Asadar, este mediata de capacitatea cetateanului de a face parte din, ori de a suscita, majoritati. Si, inca: guvernul se poate schimba, dar guvernantii pot ramane; guvernele se pot schimba, dar clasa politica poate ramane neschimbata, ca un blestem; etc.

Mai mult: in societatile moderne, opinia publica se construieste numai cu ajutorul presei; or, daca presa e aliata cu, ori controlata de, politicieni sau lumea afacerilor, atunci puterea cetateanului de a forma opinia publica e pusa in sah de jocurile celor care dispun de presa. Dupa cum se vede, puterea de principiu e moderata de multe constrangeri practice, care transforma intregul puterii initiale in cioburile unei puteri in mod capricios circumstantiale.

Trebuie sa admitem ca adevarata putere a cetateanului exista numai in principiu. [...]

Daca este asa, atunci de ce suntem mintiti ca avem putere? Politicienii adopta aceasta minciuna ca sa ne domine, sub pretextul ca ne slujesc. Politologii o sustin pentru ca ofera individualismului modern o varianta atragatoare a democratiei, inteleasa nu ca putere a poporului, ci ca putere a individului. In fapt, puterea cetateanului este o fictiune: utila pentru politician, comoda pentru politolog, ea ramane imposibil de mobilizat ori de cate ori beneficiarul ei este altcineva decat politicianul.
[...]

Tarile decente cunosc si observa in mod firesc ceea ce Edmund Burke numea „equality of restraint”: fara a fi constranse, puterile se abtin sa abuzeze de ceea ce le este dat in uz, iar cei care nu au nimic in uz beneficiaza de abtinerea celorlalti, care au, de la abuz. Dimpotriva, tarile inclinate spre abuz, cum este a noastra, nu cunosc decat licenta, urmata de coruperea legii; si coruperea legii, urmata de legalizarea licentei. Cetateanului, deci, nu ii ramane nici o putere, pentru ca puterea nu are ce face, la noi, cu notiunea de cetatean. "

Articolul din care am citat a aparut joi, 28 noiembrie 2007, in Evenimentul Zilei:
http://www.evz.ro/article.php?artid=332546

Iata, in concluzie, ca libertatea din regimul egalitarist ceausist nu e nici pe departe atat de limitata pe cat se crede si ca, pe de alta parte, libertatea din actualul sistem capitalist, e practic iluzorie. Inca o obiectie la adresa egalitarismului pica.
Catalin
QUOTE
Iata, in concluzie, ca libertatea din regimul egalitarist ceausist nu e nici pe departe atat de limitata pe cat se crede si ca, pe de alta parte, libertatea din actualul sistem capitalist, e practic iluzorie. Inca o obiectie la adresa egalitarismului pica.


De fapt, unii ar putea considera ca, tocmai, de-abia acum o obiectie la adresa egalitarismului s-a nascut!

Este evident ca in trecutul anti-decembrist nu aveam egalitarism ci o societate stratificata dupa model marxist intr-o clasa dominanta (nomenclatura) si o clasa dominata (restul). In schimb, societatea actuala este mult mai aproape de societatea egalitara (macar in drepturi suntem egali, ceea ce nu era valabil inainte de 89). Deci, daca tu consideri perioada aia superioara, ar trebui sa renunti la egalitarism!
Blakut
QUOTE
Intr-adevar, romanul de teapa ta, care se dovedeste extrem de joasa, apreciaza atat de mult libertatea incat isi doreste suprimarea fizica a celor care au o alta opinie decat ei.

Asta au facut mult iubitii tai comunisti timp de 50 de ani, nu are rost sa o mai dai intoarsa... chiar daca era vorba de 1% din populatie... chiar daca era vorba de o singura persoana.
QUOTE
Afirmatia ta e scandaloasa, nerusinata si, pe scurt, tampita, nu doar pentru ca sustine impuscarea unor persoane pentru opiniile lor, ci si pentru ca dovedeste o ignoranta crasa.


Da, consider ca libertatea este mai importanta decat orice altceva. Asta e, multumita romanilor alora de teapa joasa, ai tu acuma calculator si dreptul sa spui ce tampenii vrei pe internet. Tu pierzi vremea pe forumuri facand propaganda comunista, nu eu, incercand sa ne convingi cu statistici despre cat de bine era atunci. E o incercare jalnica si nu convinge pe nimeni. Venind din partea ta, remarcile tale sunt pentru mine complimente, daca mi-ai fi apreciat ideile ar fi trebuit sa ma impusc. Desigur, poti sa folosesti retorica ta indrazneata... dar nu tine. Iti respectam oarecum punctul de vedere pana acum, desi nu eram de acord cu el, pentru ca macar nu erai extremist ca sa sustii impunerea prin forta a egalitarismului tau, dar daca ai inceput sa ridici in slavi comunismul...pacat. Erai bun de activist, ce pot sa zic.
abis
QUOTE(Helmuth @ 30 Nov 2007, 05:21 PM) *
Afirmatia ta e scandaloasa, nerusinata si, pe scurt, tampita, nu doar pentru ca sustine impuscarea unor persoane pentru opiniile lor, ci si pentru ca dovedeste o ignoranta crasa.

In schimb nu este scandalos sa aprobi reprimarea a 9% din populatie in numele unei ipotetice bunastari materiale si simbolice pentru 45%.
Helmuth
QUOTE(abis @ 3 Dec 2007, 09:53 AM) *
In schimb nu este scandalos sa aprobi reprimarea a 9% din populatie in numele unei ipotetice bunastari materiale si simbolice pentru 45%.


Nu am aprobat si nici nu voi aproba reprimarea pe motive politice a niciunui procent din populatie, insa nici nu e corect, considerand datele pe care le-am dat, sa perpetuam falsitatea conform careia regimul comunist s-a bazat pe opresiunea populatiei sau macar a unei parti insemnate din ea. Iar acea bunastare a fost cat se poate de reala, nu ipotetica.

Blakut:
Extremist de cea mai mizera speta e cel care isi doreste uciderea unor persoane pentru opiniile lor, asa cum o faci tu. Eu nu doresc raul nimanui si sustin o societate in care fiecare sa fie liber sa-si exprime punctul de vedere, oricat de eronat ar fi. Am explicat, de altfel, de cateva ori, ca politica pe care o sustin trebuie sa cucereasca puterea pe cale exclusiv pasnica, democrata si fara implicarea coercitiei (in afara de cea a propriei ratiuni a fiecaruia). Asa ca te sfatuiesc sa nu mai inventezi acuze scabroase si sa nu mai scri aberatii extremisto-totalitare, ce pot fi interpretate ca un indemn la asasinate politice.

Revenind la subiectul topicului, intr-un articol in care se promite ca va deveni serial, ziarul 7plus prezinta bine frustrarile, neimplinirile, plictiseala si placerile costisitoare dar superficiale ale oamenilor bogati.

QUOTE
"Pentru omul simplu, a fi miliardar inseamna a trai o feerie continua, in care poti sa-ti oferi tot ce doresti: liniste, iubire, lux, fericire. Psihologii spun ca nu e chiar asa. Omul bogat traieste sub presiunea a doua obsesii: sa nu-si piarda averea si s-o mareasca, pe zi ce trece, intr-un efort care devine agasant, plictisitor. Balaceala in bani implica, asadar, depresie si plictiseala, direct proportionale cu numarul de zerouri ce determina marimea contului din banca. Dar plictiseala nababilor poate fi definita mai degraba prin englezescul "spleen", care implica si o considerabila cantitate de snobism. "Jucariile" lor sint astfel alese incit sa-i aduca mereu in centrul atentiei.


Continuarea, cu studii de caz aplicate lui Becali, Tiriac, Prigoana si Copos, se gaseste aici:
http://www.7plus.ro/?arhiva=03/12/2007&id=35817

Articolul a fost publicat azi, 3 decembrie 2007.
Blakut
QUOTE
Extremist de cea mai mizera speta e cel care isi doreste uciderea unor persoane pentru opiniile lor, asa cum o faci tu.


Degeaba incerci sa deviezi discutia, tu esti cel extremist aici, iar cel care a murit la revolutie (Ceausescu) era un criminal.
QUOTE
Am explicat, de altfel, de cateva ori, ca politica pe care o sustin trebuie sa cucereasca puterea pe cale exclusiv pasnica, democrata si fara implicarea coercitiei (in afara de cea a propriei ratiuni a fiecaruia). Asa ca te sfatuiesc sa nu mai inventezi acuze scabroase si sa nu mai scri aberatii extremisto-totalitare, ce pot fi interpretate ca un indemn la asasinate politice.


Intai sustii o politica impotriva dreturilor omului, apoi zici ca eu as fi extremist. Mai usor tata. Vezi tu, cuvintele tale, vrei sa cuceresti puterea, nu sa o castigi sau sa o primesti de la popor. Si apoi, daca la un moment dat oamenii nu vor fi de acord cu sistemul asta, ce faci? Ii lasi sa revina la ceea ce erau inainte?

QUOTE
pot fi interpretate ca un indemn la asasinate politice.


Stai linistit, pe tine nu te asasineaza nimeni pentru parerile tale, nu mai suntem pe vremea 'egalitarismului' ceausist pe care il apreciezi asa de mult.

Acuma in ceea ce priveste articolul de mai sus: sunt de acord ca mentinerea unei averi mari, mai alesc cand esti integrat si in scena politica poate fi o adevarata bataie de cap, insa nu vad ce probleme ai tu cu oamenii care sunt platiti bani multi ca sa faca ceva ce le place (cercetare, arta, etc.) Daca mie cineva imi da bani sa fac ce imi place, unde e problema? Chestia e ca daca am pasiune pentru anumite lucruri, voi lucra si activa in domeniile respective si pe gratis, pentru ca imi place.
Helmuth
O NOUA EPIDEMIE A NEFERICIRII BANTUIE PRINTRE CEI BOGATI

Tocmai ce am scris ieri despre incercarile disperate ale imbogatitilor autohtoni de a scapa de plictiseala si de ceea ce autorul articolului respectiv numea "spleen", ca azi aflam ca acest tip de suferinta este in continua crestere printre bogati. Realizand lipsa de substanta a milioanelor din cont, aceste bizare specimene cad intr-un vartej al extremelor, in care sunt in stare sa cheltuiasca milioane pe placeri care mai de care mai pretentioase, confirmand perla de intelepciune a lui Ben Franklin: "Banii īncă nu au făcut niciun om fericit şi nici nu-l vor face. Nu este nimic īn natura lor care să producă fericirea. Cu cāt are mai mult, cu atāt vrea mai mult. Īn loc să umple un vid, creează unul."

Sidromul corvoadei averii (Wealth Fatigue Syndrome)
Conform psihoanalistului Manfred Kets de Vries, cheltuielile destrabalate, necontrolate si obscene ale bogatasilor nu sunt altceva decat o forma de dependenta, precum e cea a drogurilor. In incercarea exasperata de a gasi un minut de satisfactie si multumire in vietile lor imbuibate pana la refuz, milionarii cheltuiesc averi colosale pe achizitionarea de avioane private, yachturi de lux si alte asemenea mofturi, pentru a nu reusi decat sa se plictiseasca de ele 5 minute mai tarziu, asemenea unui copil razgaiat.

QUOTE
"For some people, flying first class represents the height of luxury. But not Prince Alwaleed bin Talal of Saudi Arabia, who has become the first person to buy an Airbus A380 superjumbo to use as a private jet. Given that the passenger version costs about $300 million, the VIP edition — dubbed "the Flying Palace" — will surely cost a hefty chunk of change. Another, anonymous, billionaire spent about $170 million on a flat in the Richard Rogers Partnership's new Hyde Park development — which was double the going rate.

Such excessive spending might not be a sign of conspicuous consumption but of addiction. "For the super-rich, houses, yachts, cars, and planes are like new toys that they play with for five minutes and then lose interest in," a psychoanalyst, Manfred Kets de Vries, says. Mr. de Vries is one of the new breed of therapists treating the angst of the very rich. "Pretty soon, to attain the same buzz, they have to spend more money. All the spending is a mad attempt to cover up boredom and depression."


Plictisul, depresia si ghiftuirea ii imping pe bogatani sa caute senzatii dintre cele mai tari, care prezinta riscuri importante, care sa-i scoata din inertie.

QUOTE
"According to Mr. de Vries, the super-rich are increasingly succumbing to what has been labeled Wealth Fatigue Syndrome. When money is available in near-limitless quantities, the victim sinks into a kind of inertia. Feeling any sort of excitement means taking more and more risks, financially and physically. Luxury holidays are replaced by abseiling in Australia and swimming with sharks. The first-class ticket of old becomes a private jet such as Prince Alwaleed's: Boeing has 11 standing orders for such wide-bodied "mobile mansions."


Conform economistului de calibru Robert Frank, "bogatii nu sunt niciodata multumiti, oricat de mult ar avea", caci ei se afla permanent intr-o cursa fara sens si fara sfarsit cu alti indivizi de teapa lor.

QUOTE
"Frank Robert, the author of "Richistan," a study of this new class, saw WFS up close. "The rich are never happy, no matter what they have," he told CNN. "There was this man who owned a 100-foot yacht. I said: 'This is a terrific boat.' He said: 'Look down the harbor.' We looked down the marina, and there were boats two and three times as large. He said: 'My 100-foot yacht today is like a dinghy compared to these other boats.' When else in history has someone been able to call a 100-foot yacht a dinghy?"


Indestulati, satui de toti si de toate, nestatornici, milionarii se comporta iresponsabil si imatur, sucomband oricarei dorinte intamplatoare de moment, ceea ce ii face sa risipeasca cu nonsalanta sume enorme.

QUOTE
"A lot of my clients made money in commodities, and consequently everything — including houses and boats — is treated like shares," Peter Grabham, a project manager for the rich and famous, says. "When the houses have outlived their purpose, they are sold." Gardens arrive on the back of trucks; art collections fill entire wings overnight, though the owners often can't recall the artists' actual names. I have seen 20-year-old cypress trees craned into gardens — and out again when the owner got bored with that year's fashionable look. One neighbor in Holland Park tore up her house, employing the most expensive interior designer in England. But after spending the better part of $4 million on refurbishment, she decided she was more a traditionalist than a minimalist, and tossed the contents into the skip outside."


Parasiti de vechii prieteni si cunostiinte din cauza placerilor costisitoare la care adera, milionarii sunt obligati sa traiasca ori in singuratate, ori in compania altora ca ei, o lume in care am vazut ca invidia si competitia sunt la ordinea zilei:

QUOTE
"Many who join the super-rich find it hard to keep their old circles of support. Happiness studies have repeatedly shown that being marginally better off than your neighbors makes you feel good, but being a hundred times richer makes you feel worse. So either you change your friends or live with the envy of others. "When a relationship becomes unequal, it becomes difficult," a professor of economics and psychology at Cambridge University, Brendan Burchell, says. "If you're out in a three-star restaurant, how do you split the bill when he is a super-millionaire?"


Care este deci solutia care ii poate scapa pe saracii bogati de nefericirea cauzata de sindromul corvoadei averii? Evident, abandonarea stilului de viata luxos si preferarea placerilor mici, cotidiene, care ori sunt gratuite ori foarte ieftine, impreuna cu returnarea banilor catre societate.

QUOTE
"According to Mr. de Vries, the only cure for the boredom and anxiety is to give something back. "These people need to return to small pleasures and to stop worrying about having bigger and better toys," he says."


Articolul din care am citat a aparut in The Daily Telegraph, la 14 noiembrie 2007, este scris de Helen Kirwan-Taylor si intitulat "'Wealth Fatigue Syndrome' On the Rise, Experts Say". Savurati-l aici: http://www.nysun.com/article/66403?page_no=2

Despre fenomenul Sindromului corvoadei averii s-a scir si in limba romana, de catre Ana Popandron. Citez si de acolo doua fragmente:

"Boala bogatilor, Wealthy Fatigue Syndrome (adica sindromul corvoadei averii), nu este deloc o joaca. Obsesiva nevoie de a cheltui bani, cat mai multi bani, nu mai are nimic de-a face cu nevoile primare, nici cu cele secundare sau tertiare, ci este un viciu. Ca orice drog, nu te va mai satisface sa arunci cu bani in stanga si-n dreapta, vei vrea sa arunci cu ei si-n jos, si-n sus. Cu bancnote tot mai mari. Cand banii iti sunt la dispozitie in cantitati din ce in ce mai mari, ajungi la un fel de inertie. Pentru a simti cat de putin entuziasm ai nevoie sa-ti asumi riscuri din ce in ce mai mari, financiare dar mai ales psihice. [...]

Dar tristetea majoritatii oamenilor bogati este data de singuratate, cu toate ca noua, cei care nu avem maruntis din valuta in buzunare, ni se pare greu de inteles cum bogatasii, pe langa care roiesc tot felul de oameni, ajung sa se simta singuri. Odata ce ti-ai cladit un imperiu din bancnote, este aproape imposibil ca vechii prieteni sa-ti ramana aproape, iar cei noi vor fi cu siguranta inamici deghizati in confidenti. Daca prietenul tau scapatat de curand te va duce intr-un restaurant in care o cina este echivalentul salariului mediu pe economie si tu esti profesor stagiar, cum veti imparti nota de plata? Iar daca el are sofer la limuzina iar tu consideri ca taxiul este o extravaganta, atunci cum puteti sa mai impartiti experiente comune si aceleasi conceptii despre viata care sa va apropie?"

http://www.timpultau.ro/liber/Cu-ce-se-poa...48-articol.html
Veritas
Helmuth, mai lasa-ma cu Wealth Fatigue Syndrome, ca nu cred ca e Irinel Columbelu' pe aici sa citeasca ingrijorat ce-l asteapta...si nu cred ca cineva de pe acest forum e in mare pericol din cauza acestui sindrom...Te rog insa sa-i dai un nume sindromului meu: si azi, cand vad mormanele de unt in magazin, tind sa iau cateva pachete, ca poate nu mai apuc...Ca am crescut fara pile si cunostintze , din ratia de juma de pachet de unt PE LUNA...Si mi-a murit canarul din colivie de frig( a cazut si a murit) in timp ce noi eram imbracati in paltoane, sub plapuma, asteptand sa vina curentul electric, in miezul iernii( in Transilvania poate fi foooarte frig iarna..)

Si asta e ultima mea interventie aici, ca si cu tine, si cu Clopotzel la alt topic, vorbesti(scrii) ca la perete...

V
abis
QUOTE(Helmuth @ 4 Dec 2007, 08:57 PM) *
Parasiti de vechii prieteni si cunostiinte din cauza placerilor costisitoare la care adera, milionarii sunt obligati sa traiasca ori in singuratate, ori in compania altora ca ei, o lume in care am vazut ca invidia si competitia sunt la ordinea zilei

E alegerea lor. Treaba lor, de ce ne-am preocupa pentru fericirea altora?
ilie
Helmuth: " insa nici nu e corect sa perpetuam falsitatea conform careia regimul comunist s-a bazat pe opresiunea populatiei"
esti foarte neinformat, vezi cum s-a facut colectivizarea, cum nu puteai sa cumperi o paine daca nu erai din localitate, Stalin prin '36-38 a omorat vreo 20 de milioane de rusi, khmerii rosii, Ungaria '56, Cehoslovacia '68. daca asta nu e opresiune, ce e?
Veritas
"Parasiti de vechii prieteni si cunostiinte din cauza placerilor costisitoare la care adera, milionarii sunt obligati sa traiasca ori in singuratate, ori in compania altora ca ei, o lume in care am vazut ca invidia si competitia sunt la ordinea zilei"

Cainele moare de drum lung, si prostul de grija altuia...

V

PS. Cunostinte se scrie cu un singur i
Helmuth
QUOTE(abis @ 5 Dec 2007, 10:25 AM) *
E alegerea lor. Treaba lor, de ce ne-am preocupa pentru fericirea altora?


Nu enimic rau in a te preocupa fericirea si modul de viata ale semenilor tai, cu atat mai mult cu cat alegerile lor pot avea influente importante asupra restului societatii, care sa ne afecteze pe fiecare.
In orice caz, am postat mesajul acela nu pentru beneficiul prioritar al celor bogati, ci pentru cel al celor care incearca sa ajunga bogati, avand impresia eronata ca fericirea ar creste datorita placerilor scumpe si fitoase. Totodata, mesajul intareste pledoaria in favoarea placerilor ieftine si gratuite, dovedind lipsa de substanta a placerilor costisitoare si aratand ca specialistii indica micile placeri ca fiind superioare celorlalte.

Azi vom vedea ca o buna parte din mania consumeristo-materialista, caracteristica celor care alearga dupa placeri scumpe, nu este o inclinatie naturala, fireasca, ci una creata artificial prin intermediul publicitatii,, denumita de Jef I. Richards, Seful Departamentului de Publicitate la Universitatea din Texas, „arta si sufletul capitalismului”. In realitate, un procedeu camuflat si diabolic de pervertire, manipulare si exploatare, in special a copiilor.

QUOTE
Tacticile agresive de marketing si publicitate imbolnavesc copiii, atesta un studiu britanic.


Ponderea tot mai mare a exploatarii comerciale a copiilor alimenteaza o crestere a hartuirilor infantile, a obezitatii si a cazurilor de depresie in randul minorilor din Marea Britanie, scrie in editia sa de ieri cotidianul „The Daily Telegraph”. Sindicatul National al Profesorilor (NUT) a avertizat ca minorii trebuie „protejati” de tacticile tot mai sofisticate de marketing si publicitate, care prezinta „mai multe niveluri de pericol” pentru tineri.

Companiile sunt acuzate ca angajeaza in mod frecvent minori, precum si specialisti in psihologia consumului, care contribuie la „vizarea mai eficienta a copiilor”, situatie care are consecinte devastatoare pentru sanatatea si starea de spirit a celor mici. Studiul realizat de NUT este cea mai complexa analiza realizata pana in prezent a impactului crescand al publicitatii asupra copiilor. Din cercetare reiese ca tinerii sunt expusi la peste 10.000 de reclame numai la televizor, pe langa sutele de pop-up-uri de pe internet.

De la copii la parinti

Copiii cu varsta de 10 ani sunt familiarizati cu 300-400 de marci diferite. Foarte multe companii, intre care si cele care vand produse alimentare populare, sunt identificate in raport ca utilizand strategii de marketing „vatamatoare” pentru minori. Reclamele creeaza o „cultura cool”, in care copiii sunt presati sa poarte marcile „potrivite” si sa arate intr-un anumit fel pentru a se integra.

Drept rezultat, parintii devin victime ale plangerilor micutilor, mai ales de Sarbatori, si se simt la randu-le fortati sa cheltuiasca mari sume de bani pe cele mai la moda jucarii si haine.

„Presiunea de a se conforma si a consuma poate conduce la niveluri de materialism excesive, la competitie si la hartuire intre copii. Exista in aceasta consecinte periculoase pentru sanatatea fizica si mintala a tinerilor. Cresterea numarului cazurilor de obezitate infantila si de boli premature, precum diabetul de tip 2, subliniaza pericolele puse de reclamele la alimente nesanatoase pentru copii”, a declarat secretarul general al NUT, Steve Sinnott.


Articolul integral se gaseste la http://www.evz.ro/article.php?artid=333867
abis
QUOTE(Helmuth @ 11 Dec 2007, 11:56 AM) *
Nu enimic rau in a te preocupa fericirea si modul de viata ale semenilor tai

A te preocupa nu, dar a le impune standardele tale de fericire poate fi destul de rau. Nu crezi?
QUOTE
am postat mesajul acela nu pentru beneficiul prioritar al celor bogati, ci pentru cel al celor care incearca sa ajunga bogati, avand impresia eronata ca fericirea ar creste datorita placerilor scumpe si fitoase

In cazul asta, ok... Cine vrea sa isi asume riscurile de a fi parasit de cunostinte si prieteni, de a trai in singuratate etc este liber s-o faca. Nu e treaba altora (sau a statului) sa-i interzica, sa-l faca fericit cu de-a sila.
QUOTE
tinerii sunt expusi la peste 10.000 de reclame numai la televizor, pe langa sutele de pop-up-uri de pe internet.

Solutiile sunt simple: este sarcina parintilor sa controleze accesul copiilor la TV, iar pentru internet exista pop-up blockere. Eu folosesc Firefox si nu am nici un pop-up nedorit pe ecran.
abis
Problemele semnalate de Helmuth se rezolva si fara a impune modelul de societate utopica egalitarista: reclamele agresive indreptate spre copii sunt interzise: http://www.evz.ro/article.php?artid=334475
Helmuth
QUOTE(abis @ 17 Dec 2007, 11:17 AM) *
Problemele semnalate de Helmuth se rezolva si fara a impune modelul de societate utopica egalitarista: reclamele agresive indreptate spre copii sunt interzise: http://www.evz.ro/article.php?artid=334475



Esti confuz daca ai impresia ca aceasta masura ti-ar sustine pledoaria. O asemenea masura, luata pe baza studiilor ce demonstreaza nocivitatea reclamelor pt. copii, este interventionista si anti-liberala, caci indreptateste o autoritate sa limiteze libertatea capitalistilor de a-si promova unele produse. Astfel, ea pune accentul pe responsabilizarea comerciantilor, nu a parintilor, asa cum ai sugerat tu mai sus ca ar trebui procedat.

Se deschide astfel posibilitatea ca, pe baza studiilor ce demonstreaza nocivitatea materialismului, a inegalitatilor sociale si a muncii in exces, autoritatile sa i masuri precum impunerea unei limite maxime de acumulare, taxarea progresiva si redistribuirea.
Blakut
QUOTE
Se deschide astfel posibilitatea ca, pe baza studiilor ce demonstreaza nocivitatea materialismului, a inegalitatilor sociale si a muncii in exces, autoritatile sa i masuri precum impunerea unei limite maxime de acumulare, taxarea progresiva si redistribuirea.

Vezi, ai raspuns singur:
QUOTE
O asemenea masura, luata pe baza studiilor ce demonstreaza nocivitatea reclamelor pt. copii, este interventionista si anti-liberala
abis
QUOTE(Helmuth @ 17 Dec 2007, 02:27 PM) *
Esti confuz daca ai impresia ca aceasta masura ti-ar sustine pledoaria.

Aceasta masura sustine ideea ca exista si solutii mai la indemana de rezolvare a problemelor, nu trebuie neaparat sa schimbi radical societatea.
QUOTE
O asemenea masura [...] este interventionista si anti-liberala, caci indreptateste o autoritate sa limiteze libertatea capitalistilor de a-si promova unele produse

Astfel de masuri se iau in cazul produselor considerate daunatoare (ex. alcool, tutun). Nimeni nu interzice unui producator de tutun sa castige oricat de mult, ci doar ii reglementeaza accesul la unele mijloace de publicitate.
QUOTE
a pune accentul pe responsabilizarea comerciantilor, nu a parintilor, asa cum ai sugerat tu mai sus ca ar trebui procedat

Cele doua nu se exclud. Eliminand din programele de divertisment pentru copii anumite reclame, nu inseamna ca nu le pot intalni in alta parte, si este responsabilitatea parintilor de a supraveghea programele TV vizionate de cei mici, site-urile pe care navigheaza, publicatiile pe care le citesc etc.
QUOTE
Se deschide astfel posibilitatea ca, pe baza studiilor ce demonstreaza nocivitatea materialismului, a inegalitatilor sociale si a muncii in exces, autoritatile sa i masuri precum impunerea unei limite maxime de acumulare, taxarea progresiva si redistribuirea

Nu rezulta ce spui tu din reglementarea publicitatii destinata copiilor.
Helmuth
Profesorul Andrew Oswald preda economia la Universitatea din Warwick. In articolul sau "The Hippies were Right All Along About Happiness", aparut in Financial Times la 19 ianuarie 2006, Oswald recunoaste ca oamenii prea putin preocupati de aspectul material au intr-adevar mari sanse de a fi ales calea cea buna spre fericire.

Imbogatirea peste o limita a existentei decente, e inutila

QUOTE
"Politicians mistakenly believe that economic growth makes a nation happier. “Britain is today experiencing the longest period of sustained economic growth since the year 1701 – and we are determined to maintain it” began Gordon Brown, the chancellor of the exchequer, in his 2005 Budget speech. Western politicians think this way because they were taught to do so. But today there is much statistical and laboratory evidence in favour of a heresy: once a country has filled its larders there is no point in that nation becoming richer."


Non-materialistii au dreptate

QUOTE
"The hippies, the Greens, the road protesters, the down-shifters, the slow-food movement – all are having their quiet revenge. Routinely derided, the ideas of these down-to-earth philosophers are being confirmed by new statistical work by psychologists and economists.

First, surveys show that the industrialised nations have not become happier over time. Random samples of UK citizens today report the same degree of psychological wellbeing and satisfaction with their lives as did their (poorer) parents and grandparents. In the US, happiness has fallen over time. White American females are markedly less happy than were their mothers.
Second, using more formal measures of mental health, rates of depression in a country like the UK have increased.
Third, measured levels of stress at work have gone up.
Fourth, suicide statistics paint a picture that is often consistent with such
patterns. In the US, even though real income levels have risen six-fold, the per-capita suicide rate is the same as in the year 1900. In the UK, more
encouragingly, the suicide rate has fallen in the last century, although among young men it remains far greater than decades ago.
Fifth, global warming means that growth has long-term consequences that few could have imagined in their undergraduate tutorials."


Intr-adevar, avand in vedere ca desi in tarile vestice precum USA si UK, bogatia s-a triplat, insa nefericirea e in crestere, rata depresiilor a crescut, la fel ca si numarul de sinucideri, a crescut stresul la locul de munca, iar planeta este amentintata din cauza cresterii industriale si consumerismului, a fi interesat de a face mai multi bani decat ai nevoie pentru asigurarea nevoilor de baza este o imbecilitate.

Trei argumente ca banii in exces nu sporesc fericirea

QUOTE
"None of these points is immune from counter-argument. But most commentators who argue against such evidence appear to do so out of intellectual habit or an unshakeable faith in conventional thinking.

Some of the world’s most innovative academics have come up with strong evidence about why growth does not work. One reason is that humans are
creatures of comparison. Research last year showed that happiness levels depend inversely on the earnings levels of a person’s neighbours.
Prosperity next door makes you dissatisfied. It is relative income that matters: when everyone in a society gets wealthier, average well-being stays
the same.

A further reason is habituation. Experiences wear off. A joint intellectual effort by psychologists and economists has got to the bottom of the way
human beings adapt to good and bad events. Some researchers believe that after a pay rise people get used to greater income and eventually return to
their original happy or unhappy state. Such hedonic flexibility also works downwards. Those who become disabled recover 80 per cent of their happiness by three years after an accident. Yet economics textbooks still ignore adaptation.

A final reason is that human beings are bad at forecasting what will make them happy. In laboratory settings, people systematically choose the wrong
things for themselves."


Astfel, infinitele comparatii cu averea vecinilor si cunoscutilor nostri, obisnuinta cu obiectele materiale si necunoasterea adevaratelor surse de fericire nu pot decat anuleze sau, in cel mai bun caz, minimizeze efectele pozitive pe care le-ar putea avea banii si posesiunile asupra noastra.

Autorul incheie prin a spune:
"Happiness, not economic growth, ought to be the next and more sensible target for the next and more sensible generation."

Articolul poate fi citit la adresa:
http://www.orlok.com/blog/archive_listserv...ary/004606.html
abis
QUOTE(Helmuth @ 9 Jan 2008, 06:08 PM) *
Profesorul Andrew Oswald preda economia la Universitatea din Warwick. In articolul sau "The Hippies were Right All Along About Happiness", aparut in Financial Times la 19 ianuarie 2006, Oswald recunoaste ca oamenii prea putin preocupati de aspectul material au intr-adevar mari sanse de a fi ales calea cea buna spre fericire.


Si cat castiga profesorul Andrew Oswald?

Spune cumva si ca trebuie sanctionati in vreun fel cei care indraznesc sa castige mai mult decat media?

Catalin
QUOTE
Si cat castiga profesorul Andrew Oswald?


Sunt sigur ca isi doneaza tot plus-produsul unei societati egalitariste subversive asa ca suma castigata s-ar putea sa nu fie relevanta.

QUOTE
The Hippies were Right All Along About Happiness


Let's smoke this shit and see what happens!
Helmuth
QUOTE(abis @ 9 Jan 2008, 06:20 PM) *
Si cat castiga profesorul Andrew Oswald?


N-am de unde sa stiu asta, banuiesc doar ca e undeva pe la salariul mediu de acolo, asa cum e si aici. Oricum intrebarea e complet irelevanta, avand in vedere ca si daca Oswald castiga cu milioanele, si pastreaza toti acesti bani, asta nu infirma catusi de putin valabilitatea concluziilor din articolul citat.

QUOTE
Spune cumva si ca trebuie sanctionati in vreun fel cei care indraznesc sa castige mai mult decat media?

Spre diferenta de Richard Layard, Robert Lane, Geoffrey Miller ori Barry Schwartz, Oswald nu am cunostinta sa argumenteze in favoarea redistribuirii veniturilor, ceea ce nu inseamna ca din scrierea sa nu s-ar putea trage perfect indreptatit aceasta concluzie.


John F Schumaker, a US-born psychologist currently living in Christchurch, New Zealand/Aotearoa, is the author of "In Search of Happiness: Understanding an endangered state of mind" (Penguin).

Intr-un articol intitulat "The happiness conspiracy: what does it mean to be happy in a modern consumer society?", aparut in numarul din iulie 2006 al revistei New Internationalist, Schumaker exemplifica cu cazul comunitatii himalayene Ladakh cum virusul capitalist, aducator de lacomie, materialism si boli mentale, a distrus un climat social fericit si auto-suficient.

Dupa ce subliniaza imbecilitatea echivalarii fericirii cu consumerismul materialist:

QUOTE
"Our ignorance of happiness is revealed by the question on everyone's lips: 'Does money make us happy?' The head of a US aid agency in Kenya commented recently that volunteers are predictably dumbstruck and confused by the zest and jubilance of the Africans. It's become a cliche for them to say: 'The people are so poor, they have nothing--and yet they have so much joy and seem so happy.'

I never knew how measly my own happiness was until one day in 1978 when I found myself stranded in a remote western Tanzanian village. I saw real happiness for the first time--since then I have learned that it has vastly more to do with cultural factors than genetics or the trendy notion of personal 'choice'.

So it didn't surprise me that an African nation, Nigeria, was found recently to be the world's happiest country. The study of 'happy societies' is awakening us to the importance of social connectedness, spirituality, simplicity, modesty of expectations, gratitude, patience, touch, music, movement, play and 'down time'.",

autorul se refera la cazul Ladakh:

QUOTE
"The small Himalayan nation of Ladakh is one of the best-documented examples of a 'happy society'. As Helena Norberg-Hodge writes in Ancient Futures, Ladakhis were a remarkably joyous and vibrant people who lived in harmony with their harsh environment. Their culture generated mutual respect, community-mindedness, an eagerness to share, reverence for nature, thankfulness and love of life. Their value system bred tenderness, empathy, politeness, spiritual awareness and environmental conservation. Violence, discrimination, avarice and abuse of power were non-existent while depressed, burned-out people were nowhere to be found.

But in 1980 consumer capitalism came knocking with its usual bounty of raised hopes and social diseases. The following year, Ladakh's freshly appointed Development Commissioner announced: 'If Ladakh is ever going to be developed, we have to figure out how to make these people more greedy.' The developers triumphed and a greed economy took root. The issues nowadays are declining mental health, family breakdown, crime, land degradation, unemployment, a widening gap between rich and poor, pollution and sprawl.

Writer Ted Trainer says before 1980 the people of Ladakh were 'notoriously happy'. He sees in their tragic story a sobering lesson about our cherished goals of development, growth and progress. For the most part these are convenient myths that are much better at producing happy economies than happy people."

Concluzia cade inevitabil:

"We usually hitch our emotional wagons to ego, ambition, personal power and the spectacular. But all of these are surprising flops when it comes to happiness. Today's 'success' has become a blueprint for failure.".

Adresa de unde articolul poate fi citit integral e de gasit aici.
ilie
Intr-o societate ca cea imaginata de tine cu siguranta ca va fi o specie de lenesi care nu produce absolut nimic, lenesii absoluti, care poate sunt fericitii absoluti. Daca lenesii absoluti au o pondere foarte insemnata, ce se intampla?
Societatea ii sponsorizeaza pe acestia? Din ce surse isi asigura ei nevoile minime, din redistribuirea resurselor celor ce muncesc peste medie?
Helmuth
QUOTE(Helmuth @ 5 Nov 2007, 05:12 PM) *
rofl.gif rofl.gif

Superficialitatea ta e deja patologica, mai ales cand fix in acelasi studiu, un rand mai jos, exista o rubrica speciala dedicata problemelor sociale (‘social issues’), unde e mentionata explicit saracia, alaturi de discriminare, infractionalitate etc.
Asadar, in rubrica de mai sus si de care vorbesti tu (ca sa te afli in treaba) nu era vorba de oameni saraci care se plang de lipsa banilor. Evident, daca ar fi fost asa atunci oamenii de stiinta care au efectuat cercetarea ar fi scris in dreptul acelei rubrici o denumire mult mai exacta si specifica, ‘poverty’ sau ‘lack of money’, si nu ar mai fi facut o rubrica separata pe aceeasi tema in acelasi studiu.
Rubrica se cheama insa ‘money/financial concerns’, adica ‘preocupari, interese sau griji financiare’, iar preocupari si griji in privinta banilor au si bogatii, nu doar saracii sau cei de sub pragul saraciei asa cum interpretezi tu aiurea.


O noua confirmare a faptului ca am avut perfecta dreptate si ca inclusiv cei bogati sunt nemultumiti din cauza banilor se gaseste in Evenimentul zilei de azi, 29 ianuarie:

QUOTE
Saracii oameni bogati
Una din zece familii britanice poate fi considerată bogată, avānd un venit anual de circa 120.000 de euro, de trei ori mai mult decāt venitul mediu naţional.

Chiar şi aşa, 90% din aceste familii sunt vădit nemulţumite de situaţia lor materială, plāngāndu-se de dificultăţi. Potrivit unui studiu realizat de compania de asigurări Hiscox, preluat de „Daily Mail“, aceste familii bogate, ai căror membri au un loc de muncă, se pot dispensa anual de circa 27.000 de euro, īşi pot permite două vacanţe īn străinătate şi locuiesc īntr-o casă care valorează aproximativ 525.000 de euro. Īn aceste condiţii, este greu de crezut că li se poate plānge de milă.

De altfel, milioane de britanici pot doar să viseze la o astfel de situaţie materială. Bogătaşii care se plāng de situaţia lor grea consideră că viaţa li s-ar īmbunătăţi semnificativ dacă ar putea să-şi īndeplinească o serie de dorinţe: să cāştige cu 80.000 de euro mai mult anual, să aibă mai mult de o proprietate şi să-şi trimită copiii la şcoli private. Cercetarea a arătat că patru din zece familii bogate pleacă anual īn mai mult de o vacanţă īn străinătate, 29% au īn case sisteme tehnologice de lux, iar 23% au economii de peste 34.000 de euro.

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol...-oameni-bogati/
abis
QUOTE(Helmuth @ 29 Jan 2008, 10:28 AM) *
Bogătaşii care se plāng de situaţia lor grea consideră că viaţa li s-ar īmbunătăţi semnificativ dacă ar putea să-şi īndeplinească o serie de dorinţe: să cāştige cu 80.000 de euro mai mult anual, să aibă mai mult de o proprietate şi să-şi trimită copiii la şcoli private

Deci nu i-ai face fericiti daca i-ai obliga sa traiasca cu mai putin. smile.gif
Helmuth
QUOTE(abis @ 29 Jan 2008, 10:35 AM) *
Deci nu i-ai face fericiti daca i-ai obliga sa traiasca cu mai putin. smile.gif


Ba da, caci instaurand egalitarismul socio-economic, nu se vor mai gandi la cum sa castige bani in plus, astfel incat aceasta preocupare ce reprezinta o adevarata panta alunecoasa pentru fericire va disparea. Inlocuita fiind cu activitati demonstrate ca sporind cu adevarat fericirea.

Sigur, tu poti raspunde ca daca le iei banii pe care ii detin in exces, ii vei face prin asta nefericiti. Obiectie slaba insa, din moment ce se stie ca omul e o fiinta extrem de adaptabila inclusiv la circumstantele extraordinar de negative. De pilda, cei ramasi paralizati revin dupa 6 luni-1 an la fericirea avuta inainte.

Retine si ca redistribuirea ii va face cu siguranta fericiti pe cei aflati sub limita saraciei.
Energie
QUOTE(Helmuth @ 29 Jan 2008, 01:00 PM) *
De pilda, cei ramasi paralizati revin dupa 6 luni-1 an la fericirea avuta inainte.


blink.gif Ai o sursa pentru afirmatia asta?

QUOTE
Retine si ca redistribuirea ii va face cu siguranta fericiti pe cei aflati sub limita saraciei.


Adica mai multi bani le vor aduce fericirea? Nu te contrazici putin? unsure.gif
abis
QUOTE(Helmuth @ 29 Jan 2008, 01:00 PM) *
instaurand egalitarismul socio-economic, nu se vor mai gandi la cum sa castige bani in plus, astfel incat aceasta preocupare ce reprezinta o adevarata panta alunecoasa pentru fericire va disparea

Mi se pare mai credibil ca se vor gandi cum sa castige bani in plus ocolind legea. Ori ca pur si simplu se vor gandi sa emigreze intr-o tara libera. smile.gif
QUOTE
Retine si ca redistribuirea ii va face cu siguranta fericiti pe cei aflati sub limita saraciei

Pentru 6-12 luni, probabil...


Spune-mi te rog, de ce ar trebui sa ne preocupe fericirea altora? Oamenii iau in mod benevol decizii care le afecteaza negativ fericirea. Este dreptul lor. Asa cum se stie, un nivel inalt de educatie este corelat cu un indice mai scazut de fericire. De asemenea, cu cat credinta religioasa este mai puternica, cu atat oamenii sunt mai fericiti. Rezulta de aici ca ar trebui sa-i obligam pe semenii nostri sa fie saraci, needucati si sa-i ducem mai des la biserica?
ilie
QUOTE(Helmuth @ 29 Jan 2008, 01:00 PM) *
De pilda, cei ramasi paralizati revin dupa 6 luni-1 an la fericirea avuta inainte.

Esti impostor spunand asaceva despre tragedia unora...

Retine si ca redistribuirea ii va face cu siguranta fericiti pe cei aflati sub limita saraciei.
Cum ai facut calculul?
Tu crezi ca daca imparti avearea a 10% ii umpli de fericire permanenta pe ceilalti 90%?!
mutulica
fericirea asta se da la punga? la litra? la kila?
ce treaba are starea de moment a unui individ, cu averea daca chiar e sa vorbim pe sleau? si de ce ar trebui ca sa fim toti egali?
a vrut ceausescu asta si nu a iesit nimic, daca suntem toti egali suntem nefericiti - s-a demonstrat in atitea studii ca umanoizii sunt fericiti daca se simt 5 minute mai inteligenti, mai avuti, mai "orice" decat vecinii....
abis
Am gasit un articol in care scrie ca fericirea in exces dauneaza sanatatii, ca cei extrem de fericiti traiesc mai putin:
QUOTE
"Cercetarile noastre sugereaza faptul ca un nivel extrem de fericire nu ar fi ceva dezirabil, iar bunastarea psihica inseamna mai mult decat fericire"

Poate nu suntem facuti pentru extaz permanent, poate avem nevoie si de unele sentimente negative"
mutulica
se moare de ras, nu altceva
Helmuth
QUOTE(Energie @ 29 Jan 2008, 01:45 PM) *
blink.gif Ai o sursa pentru afirmatia asta?


Intotdeauna.
In cazul de fata, descoperirea ca paraplegicii revin la nivelul de fericire anterior accidentului a fost facuta initial de cercetatorii Brickman, Philip; Coates, Dan; Janoff-Bulman, Ronnie in studiul "Lottery winners and accident victims: Is happiness relative?", publicat in Journal of Personality and Social Psychology. 1978 Aug Vol 36(8) 917-927.

Rezultatele cercetarii lor au ramas valabile pana azi si sunt acceptate de alti mari specialisti in domeniul psihologiei fericirii, precum Diener si Kahneman.

QUOTE
No matter what happens in our life--good, bad, spectacular, horrific--we tend to return in short order to our set range. Some post-tsunami images last week of smiling Asian children returning to school underscored this amazing capacity to right ourselves. And a substantial body of research documents our tendency to return to the norm. A study of lottery winners done in 1978 found, for instance, that they did not wind up significantly happier than a control group. Even people who lose the use of their limbs to a devastating accident tend to bounce back, though perhaps not all the way to their base line. One study found that a week after the accident, the injured were severely angry and anxious, but after eight weeks "happiness was their strongest emotion," says Diener. Psychologists call this adjustment to new circumstances adaptation. "Everyone is surprised by how happy paraplegics can be," says Kahneman. "The reason is that they are not paraplegic full time. They do other things. They enjoy their meals, their friends. They read the news. It has to do with the allocation of attention."

http://www.time.com/time/magazine/article/...15902-5,00.html
Helmuth
QUOTE(abis @ 31 Jan 2008, 10:04 AM) *
Am gasit un articol in care scrie ca fericirea in exces dauneaza sanatatii, ca cei extrem de fericiti traiesc mai putin:


Relatarea originala despre acest studiu ser gaseste aici: http://www.news.uiuc.edu/news/08/0124happiness.html

Studiul acesta ajunge la aceleasi rezultate ca si celelalte (de ex. ca banii in exces nu sporesc semnificativ fericirea, asa cum o fac relatiile sociale), insa incearca sa le interpreteze diferit, adica eronat. Autorii spun ca cei mai fericiti oameni nu sunt cei care au bani multi, se implica in politica si au studii inalte, ci aceia care
au o viata sociala de succes. Insa de aici, in loc sa-i sfatuiasca pe aia cu bani multi si cariere sa renunte la astea ca sa-si sporeasca fericirea, le recomanda
celorlalti sa se apuce de ele ca sa-si scada fericirea. Nimic mai ilogic.

Totodata, coordonatorul studiului, Ed Diener, spune: "The people in our study who are the most successful in terms of things like income are mildly happy most of the time," he said."

"Mildly", "moderate", termeni care ii caracterizeaza pe cei de pe treptele 8 si 9 ale fericirii, nu inseamna decat ca respectivii sunt fericiti "intr-o oarecare masura", "intrucatva", "cu moderatie". Acestea nu sunt insa decat eufemisme pentru "fericire mediocra, medie". Asa ca cei care erau scandalizati de mediocritatea indusa, chipurile, de egalitarismul financiar, ar trebui sa prefere la randul lor fericirea maximala, ca sa se asigure ca ies din zona „gri" a satisfactiei.
abis
QUOTE(Helmuth @ 3 Feb 2008, 11:14 AM) *
le recomanda celorlalti sa se apuce de ele ca sa-si scada fericirea

Si, din cate inteleg, sa-si prelungeasca astfel viata si sa-si imbunatateasca sanatatea.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.