WorkshopDe mai multe ori mi s-a promis bataie, si desi au fost cazuri in care o meritam din plin
, nu am primit-o niciodata.
Poate si de aceea aveam curajul sa ma aventurez in tot felul de lucruri pe care imaginatia mi le asternea aproape cu ostentatie in fata, deindata ce ma trezeam din somn.
Istoria nu era pentru mine un simplu obiect la scoala ci un prilej de a visa si de a-mi inchipui cum au fost vremurile de odinioara. De multe ori ma vedeam imbracata in hainele unei epoci anume, cum mergeam printre constructiile acelea ciudate pe care le gaseam in manual sau in enciclopedii. Imaginatia era in unele momente atit de puternica incit reuseam sa reconstitui ruinele, le insufleteam cu oameni si glasuri, mirosurile de plante sau de mincaruri necunoscute razbateau din neantul intunecat pina la mine ...
Pictogramele, cuneiformele si toate alfabetele limbilor disparute exercitau asupra mea o atractie dureroasa de care nu ma puteam desprinde.
As fi dat orice sa pot citi papirusurile sau tablitele scrise in cuneiforme.
Profesoara mea de istorie din clasa a cincea era un magician al cuvintelor pentru ca stia sa ne poarte cu usurinta peste orice fel de granite.
La sfirsitul fiecarui nou capitol scria pe tabla numele a doua sau trei carti care aveau legatura cu ceea ce ne vorbise anterior. Intotdeauna le cautam la biblioteca sau prin librarii.
Dintr-o data mi-am dat seama ca de fapt eu incercam sa-mi rup de la gura timpul real si sa ma pierd intr-un timp paralel sincron insa cu evenimentele care au avut loc odata.
Tin minte ca era pe la sfirsitul lui aprilie, intre pastele catolic si cel ortodox.
Ideea imi venise asa dintr-o data. Oare nu sunt in stare sa fac si eu niste tablite de lut pe care sa scriu citeva cuneiforme ? ... si ce daca nu stiu sa le citesc ? ... le pot copia ... pot face ceea ce au facut asirienii, fenicienii si babilonienii cu milenii in urma
Ideea aceasta imi aluneca zimbitoare prin toate cotloanele creierului ...
Mi-am facut planurile, pas cu pas.
Mai intii trebuia sa merg pe malul apei intr-un loc anume in care se gasea huma . Dupa aceea trebuia sa o framint cu apa si cu putin nisip ca sa obtin un fel de pasta ... dupa care urma sa intind huma prelucrata in ceva ca sa obtin placutele ... pe deasupra voi scrie exact literele vazute pe desenele din manual ... le voi lasa la uscat pina a doua zi , dupa care le voi arde in soba de teracota.
Bun ... planurile mi s-au parut functionale asa ca le-am impartasit celor citiva prieteni pe care ii aveam prin vecini.
Entuziasmul a fost general. Cred ca ne-am strins vreo 6-7 persoane ... fara sa o pun la socoteala si pe sora mea care era prea mica ca sa inteleaga ce vrem sa facem noi .
Am gasit locul pe malul apei si ne-am aprovizionat cu pamint galben.
L-am dus la mine in curte si dupa ce am indepartat pietricelele am adaugat apa si am inceput sa-l framintam. Operatia asta a fost executa impecabil de unul din noii mei vecini care pe atunci era numai in clasa a doua.
O alta fata a adus niste tavite metalice ... le luase de la mama ei din dulap ... mama ei era medic stomatolog.
Tot ea a presat huma prelucrata inauntru, le-a netezit si le-a spalat cu apa . Dupa parerea mea aratau formidabil.
Atunci am luat un cutit si am incercat sa scriu literele cuneiforme pe care anterior le-am copiat pe o bucata de hirtie.
Operatie nereusita
.... huma se lipea de virful subtire al cutitului si semnele scrijelite aproape ca nu se vedeau.
Am scos huma afara din tavite. Operatiile de framintare si presare au fost reluate. Cind totul a fost pus la punct am incercat sa scriu cu ajutorul unui cui mai gros. Era mult mai bine, chiar daca nu ieseau exact ca in cartea de istorie. Prin liceu aveam sa aflu ca popoarele antice aveau niste sabloane sau niste stante speciale pentru fiecare cuneiforma, stante pe care le presau pe lutul moale.
Nu stiu ce am scris, dar am umplut tabiltele cu litere cuneiforme.
Din lutul ramas fiecare din noi a incercat sa faca o figurina. Pe unele din ele am scris insemne pe care le consideram magice.
Le-am lasat sa se usuce la soare urmind ca a doua zi, cind mama pleca la servici , sa le ardem in foc.
Casa noastra avea niste sobe mari de teracota aproape pina in tavan .
Era locul ideal in care sa punem la coacere 'antichitatile'.
Nu mai faceam foc in soba de vreo doua saptamini pentru ca vremea era calda iar seara daca se facea frig puneam in priza radiatorul electric.
A doua zi ne-am instalat cartierul general la mine in camera. Am dat covorul la o parte si am pus direct pe parchet toate obiectele uscate la soare , citeva bucati de lemne si o sticla cu benzina.
Eu am destupat sticla si am lasat sa curga putina benzina pe lemne si pe surcele. Le-am pus in soba ... peste ele am pus un gratar vechi pe care ai mei nu il mai foloseau , pe el am aranjat 'antichitatile' ... am dus sticla de benzina afara ... m-am intors ... si am scaparat bricheta.
Flacara s-a aprins dintr-o data si a invaluit totul. Am inchis soba de teracota asteptind sa treaca timpul.
Dupa citeva minute ne-am dat cu totii seama ca de undeva vine fum ...
Fumul venea din soba, nu era nici o indoiala .... iar eu nu puteam sa inteleg de ce.
In primul moment nu am stiut ce sa fac ... dar dintr-o data am deschis usa sobei, faza la care tot fumul inecacios s-a napustit pur si simplu in camera. Am alergat dupa apa ca sa-l sting.
Apa a taiat cu repeziciune limbile de foc eliberind in incapere un miros de scrum si aburi.
Tot ce pusesem inauntru se facuse una cu pamintul ... dar nu asta era durerea mea , ci faptul ca nu stiam ce explicatii le voi putea da parintilor cind vor veni acasa si vor vedea in ce hal arata camera mea, proaspat zugravita inainte de Pasti ...
Prima de la servici a venit mama. Cind a deschis usa si a vazut dezastrul din camera si a simtit mirosul de fum , desi se stapinea, cu o voce inecata de nervi a intrebat :
"Cine- mi explica ce s-a intimplat aici."Sora mea . cu o voce foarte senina i-a replicat ...
"faceam tablite feniciene ... ca alea de la muzeu."Dar mama nu o mai auzea ... cu o cirpa umeda in mina incepuse sa stearga tocul de la usa, usa si parchetul.
In acest rastimp si-a facut aparitia si tata ... l-a inceput s-a speriat crezind ca a luat foc ceva in casa, dar dupa ce mi-a ascultat explicatiile si-a revenit la normal ... chiar a avut inspiratia sa faca o gluma .
" E numai bine tamiiata pentru Pasti " ... dupa care s-a adresat mamei ...
"lasa ca ai sa cureti miine ...".Dar mama nu avea urechi sa il auda . Pina aproape de miezul noptii a trebaluit pe acolo. A dat jos draperiile si perdelele si le-a pus in masina de spalat. A spalat parchetul , a aerisit ... si a schimbat lenjeria de pat.
Dupa ce i-a mai trecut supararea am intrebat-o ce s-a intimplat ca tot fumul a venit in camera in loc sa mearga afara.
Am primit pe loc explicatiile. Totul parea atit de simplu acum. Acum, adica dupa ce am afumat cu totul camera.
Deci pe traseul dintre soba si cosul de fum de pe acoperis , in canalul acela de legatura care trece prin pod, se gaseste ceva cu numele de şibăr. Un fel de clapa cu ajutorul caruia se inchide si se deschide canalul.
Şibăr ... cuvintul suna extrem de ciudat, ca un cuvint strain limbii romane. Era pentru prima oara cind il auzeam. Eram suta la suta convinsa de faptul ca nu il mai auzisem nicaieri. Repetam cu ciuda in gind ...
şibăr, şibăr ...Nu intelegeam de ce ar trebui ca cineva sa inchida canalul ... oare rostul lui nu era ca sa traga fumul din soba si sa-l imprastie afara ?
Bineinteles ca asta este rostul ...
dar rosturile sunt mai multe si uneori neintelese de profani, atit in tehnica cit si in viata. Aveam sa aflu in acea seara ca atunci cind nu se face focul in soba şibărul trebuie inchis pentru ca , in timpul noptii, aerul cald din casa va intra in soba si de acolo se va ridica in sus si va iesi prin horn afara, iar in locul lui va intra aer rece care in citeva minute va raci camera .
In mare am inteles despre ce era vorba ... aveam sa invat mai tirziu despre asa numitul 'efect de horn' .
Pentru ca şibărul fusese inchis fumul nu a putut sa iasa afara.
Totusi am avut de cistigat mai multe lucruri de pe urma acestei intimplari.
In primul rind am invatat un cuvint nou, la ce foloseste obiectul in cauza si unde trebuie instalat el.
Apoi a venit zugravul sa rezugraveasca camera. Anterior fusese zugravita in bleu deschis, culoare care pe mine ma deprima ... mi se parea trista si fada.
Am ales o alta culoare pe placul meu ... un galben pal amestecat cu o pudra alba , pe alocuri vag argintie , care sclipea usor in lumina zilei dar raminea aproape mata la lumina lustrei. Se potrivea de minune cu draperiile de atlas de culoare mov deschis. Nu stiu prin ce minune draperiile au supravietuit de-a lungul timpului infruntind tot felul de detergenti, ele atirna cuminti si azi la ferestrele din camera mea.
In al treilea rind am invatat ca planurile mele nu au fost perfecte , ca nu le-am studiat amanunt cu amanunt ... ca daca nu ai suficiente cunostinte despre un lucru pe care vrei sa-l faci, s-ar putea sa o nimeresti foarte rau.
In epoca internetului, navigind pe net, am descoperit un articol intr-un ziar care anunta ca mai multi studenti si profesori s-au strins la Iasi cu scopul de a merge la Cucuteni si de a organiza acolo un workshop.
Mai clar... scopul lor era sa construiasca o locuinta in stilul locuintelor cucutiene. Sa-i imite intr-un fel pe cucutieni si sa faca ceramica la fel ca ceramica lor.
In acel moment mi-am amintit de
workshopul meu si am zimbit cu nostalgie.
Niciodata nu poti sti daca vei reusi sau nu in ceea ce incerci sa faci, importanta e dorinta care te mina inainte ... iar dorintele coloreaza viata in culori pe care doar sufletul le poate vedea.