In clasa a cincea il descoperisem pe
Omar Khayyam si, prin el, indirect, o farama din lumea Orientului. Cam tot pe atunci incepusem sa citesc
1001 de nopti, varianta originala integrala, nu cea prescurtata pentru copii.
Deci nu-i de mirare ca mi-a trecut prin cap sa o intruchipez pe
Sheherezada ... dar numai ca, spre deznadejdea mea, nu ma incadram in portretul robot.
Parul nu avea culoarea potrivita si ca sa-l vopsesc nu putea fi vorba, nu m-ar fi lasat ai mei nici in ruptul capului.
Asa ca a trebuit sa-mi pun neuronii la lucru.
O peruca putea sa ma salveze, iar de o peruca puteam face rost. Insa ideea de a purta par fals, chiar daca artificial, imi repugna din start.
Intre timp trecusem la realizarea unei baze de date
. Ma rog, termenul e cam pretentios, dar in esenta asta si faceam. Strangeam informatii, in special vizuale, de prin cartile de povesti cu ilustratii color sau desen in penita.
De la televizor mai ciuguleam cate ceva, in special din programele folclorice de pe Moscova 1 si Moscova 2. Nu conta ca dansatorii erau din Tadjikistan, Uzbekistan, Gruzia, Armenia sau Azerbaijan ... pentru mine tot Orient insemna.
Apoi am descoperit ca la tutungeria de langa scoala aduceau ziare si reviste interesante ...
China Noua, Uniunea Sovietica ..
Revistele chinezesti aveau superbe fotografii color, probabil retusate de profesionisti, si care prezentau lucruri care-mi pareau deosebite. M-am inspirat si de acolo pentru costumatia Sheherezadei.
Ideea de a-mi acoperi capul cu o casca/diadema infasurata in valuri si decorata cu margele a venit ca un rezultat firesc al cautarilor.
Respectivul obiect imi ascundea in totalitate parul. In concepusem ca pe un hibrid intre diademele purtate de dansatoarele rusoaice, tocele cu margele ale femeilor din Tadjikistan si valurile multicolore ale celor din Oman.
Vazusem un documentar despre Oman si spre surprinderea mea, dupa vizionarea lui, costumatia incepuse sa prinda un contur precis in minte.
Ma hotarisem sa-mi fac si iasmac in asa fel incat sa apar la carnaval cu fata pe jumatate acoperita.
Am descoperit la magazin un voal de culoarea jaratecului, ceva intre portocaliu si roz dar cu tente de liliachiu foarte deschis la culoare, mai mult ca o parere ... ca prima bruma de toamna pe strugurii negri neculesi din vie.
Am cumparat si voal de culoare neagra caci aveam nevoie de asa ceva.
Margele si paiete de culoare neagra gasisem foarte usor insa imi trebuiau si altele, de culoare portocalie, pe care sa le cos pe voalul negru.
Imaginasem costumatia pe baza acestor doua culori datorita impactului acelui documentar din Oman, insa felul in care am brodat si cusut accesoriile decorative a fost inspirat mai mult de revistele din
'tarile socialiste prietene' Matusa mea m-a salvat dandu-mi trei cutiute fermecate : una cu 'fidelute' metalizate de un portocaliu inchis, aproape de culoarea ceaiului, una cu 'fidelute' negre si o a treia cu margelute foarte mici, ma si mir cum de-a intrat acul in ele, de culoare plumburie cu irizatii bleu si vernil.
Cu toate comorile astea la indemana am trecut la cusut. In viata mea n-am lucrat mai mult pentru o haina asa cum am lucrat pentru acoperamantul de cap al Sheherezadei.
Nu eram foarte indemanatica, recunosc, dar nici neindemanatica nu se putea spune ca as fi fost
... insa corvoada de a strapunge sute de margele si de a le prinde pe materialele alunecoase imi consuma foarte multa energie ... plus ca ma intepam frecvent cu acul si, de fiecare data cand intepatura era dureroasa, spuneam in gand lucruri cam neortodoxe.
In unele zile desi nu eram in stare sa cos nici macar un capat de arabesc ma simteam foarte obosita, ca si cum as fi urcat Everestul.
Pe de alta parte, satisfactia de a vedea ca sunt in stare sa materializez ceea ce am in cap imi lua oboseala parca cu mana.
Acum imi dau seama ca pe atunci aveam mai multa perseverenta decat am azi. Mai multa perseverenta si mai multa placere de a ma implica, de a socializa cu cei din jurul meu.
In contradictie cu volumul mare de munca depus pentru costumul Sheherezadei trebuie sa amintesc volumul minim de munca cu care am reusit s-o intruchipez pe
Mexicana.
Ramasesera cam vreo doua saptamani pana la carnavalul din clasa a saptea iar eu nu aveam costum. Anterior ma gandisem la cateva variante dar parca nici una nu mi se lipea de suflet. Personaje ca Ileana Cosanzeana, Cenusareasa sau Zana Zorilor ma lasau rece.
Nu ma tenta sa fiu nici printesa, nici tiganca, nici nimic din ceea la ce ma ducea uneori gandul.
Intr-o zi am trecut pe la o colega ca sa o iau la 'privitul vitrinelor', vitrine aranjate special pentru sarbatorile de iarna. Ai ei se uitau la video ... un film a carui actiune se petrecea in Mexic, ceva politic cred, n-am prea inteles caci nu era dublat si nici titrat.
M-am uitat cateva minute si eu, pana cand s-a imbracat colega mea. Dupa cum spuneam, nu am inteles mare lucru, insa cateva secvente din film mi-au ramas in memorie.
Nu stiu cum se facea, dar in zilele urmatoare, jucand
Pacalici cu sora mea, privirea imi cadea mereu pe cuplul de mexicani.
Palaria ...
asta era elementul esential! Deci cu un singur accesoriu bine pus in evidenta as fi putut deveni mexicana.
Cu minimum de fonduri banesti, si cu minimum de efort manual, am facut o palarie.
O palarie din carton pe care am pictat-o in negru. Apoi, pe borurile negre si late am pictat cercuri multicolore, mai mari si mai mici, unele concentrice.
Am folosit patru culori : rosu caramiziu, galben, verde inchis si alb.
Ramanea problema cu parul. Vesnica mea problema ... caci nu stiu cum se facea ca alegeam doar personaje brunete.
Singura solutie acceptabila mi se parea vopsitul. Nu cred ca ai mei ar fi fost de acord ca pentru un moft de o noapte sa-mi schimb culoarea parului ... si mai era vorba de varsta
Am incercat peruca mamei unei colege dar privindu-ma in oglinda mi-au dat lacrimile.
Problema mea parea sa nu aiba solutie. Si totusi am avut inspiratia sa intru la frizerie si sa-mi spun pasul frizeritei care tundea copiii. Tundea si cliente adulte, dar marea parte a copiilor o preferau pe dansa.
Am sperat sa existe o vopsea magica care sa iasa la prima spalare
.
Frizerita a vorbit la telefon cu cineva si apoi m-a trimis la o adresa.
Am gasit usor scara blocului si am urcat la etaj. O doamna cam grasuta mi-a deschis usa si m-am pomenit intr-un hol plin de bagaje ... mai ceva ca in Gara de Nord. Probabil ca se mutau, sau faceau curatenie ...
Respectiva doamna mi-a dat o cutie cilindrica, cu surub, aproape plina cu un praf alb. Mi-a zis cum sa-l folosesc. Neincrezatoare am tot rasucit cutia in maini. Ea m-a lamurit ca praful imi va inchide parul. Nu-l va face negru dar il va inchide mult la culoare.
Am intrebat de doua ori, ca sa fiu sigura, daca dupa ce il voi spala cu sampon parul va reveni la culoarea initiala.
M-a asigurat ca da.
Mai urma ca acasa sa capat lumina verde de la mama.
N-a fost tocmai usor ... dar s-a rezolvat
Costumatia ramasese in suspans si eram presata de timp.
Ochisem in dulapul mamei o rochie ce se potrivea perfect cu personajul meu. Era vorba de o rochie neagra, dintr-un material foarte asemanator cu tergalul, dar mult mai subtire, strabatuta de fire stralucitoare de un auriu stins, extrem de subtiri.
Rochia era neagra dar in momentul in care o miscai o apa aurie aluneca de-a lungul ei.
Am imbracat rochia. Era cam mare ... insa ceea ce ma deranja era faptul ca fusese croita pentru o femeie cu sani ...
Trebuia sa fac ceva. Ideea de sani falsi nu-mi suradea deloc.
Gandindu-ma intens la rezolvarea problemei, si nu mai ramasese decat o zi pana la carnaval, cotrobaind prin cutiile si rafturile din toate dulapurile in cautarea unei solutii de ultim moment, am descoperit un sal negru, din lana subtire, cu franjuri lungi si moi.
Dar prea eram
indoliata dupa ce-mi puneam salul pe umeri.
Tot invartindu-ma ca un leu in cusca mi-am dat seama ca pot apela la niste artificii care sa-mi imbunatateasca
look-ul.Aveam prin casa resturi de lana colorata de diferite culori. Am cautat fire de lana in aceleasi nuante de culoare cu cele folosite la pictarea cerculetelor de pe palarie. Am gasit niste fire asemanatoare, le-am taiat la dimensiunea franjurilor negre de pe sal apoi le-am intercalat intre ele.
Pentru zona gatului am ales cativa nasturi colorati pe care i-am cusut la repezeala pe sal obtinand astfel un V colorat pana in talie.
Si pentru a-mi intregi tinuta, fara acordul mamei, nici nu cred ca l-as fi obtinut
, am luat perechea ei de sandale din lac negru, caci mi se potriveau pe picior.
Si uite asa, in doua zile si doua nopti am reusit sa ma transform in mexicana!
M-am tot invartit si foit prin casa, nu stiu in ce scop, si din cauza asta am ajuns destul de tarziu la carnaval.
Am maturat cu privirea lumea din jur, nereusind insa sa individualizez costumele. Explozia de chipuri si personaje ma orbise. Imi trebuia timp sa-mi reglez respiratia, sa ma culeg de pe drumuri si sa-mi obisnuiesc ochii cu revarsarea de culori si lumini.
In acel an carnavalul s-a tinut tot la Casa de Cultura, insa in spatiul destinat discotecii.
Nu fusesem niciodata la discoteca de aici. Nici in alte discoteci nu fusesem.
Mi-a atras atentia un podium foarte inalt la care se ajungea pe niste scari flancate de diverse obiecte. Privindu-le de aproape mi-am dat seama ca e vorba de tobe ... Pe acel podium trebuiau sa defileze mastile
Luminile ce tasneau din tavan si de pe peretii laterali reusisera sa ma zapaceasca prin jocul lor aleatoriu. Totul era minunat, nou pentru mine, cu iz de sarbatoare adevarata.
Imi parea rau ca nu venisem mai devreme.
Lumea era cuprinsa de buna dispozitie; se dansa, se povestea in grup, se exclama, se vocifera, se manca ciocolata, se admirau costume si se faceau ultimele retusuri.
La un moment dat am auzit o voce in spatele meu :
"Tu cine esti?"M-am intors sa vad cine-i cel ce ma intreaba. Un baiat inalt, cu o banda neagra pe ochi si o palarie crem cu boruri savant rasucite, astepta sa-i raspund.
I-am zis cum ma cheama iar dansul a inceput sa rada. Am ras si eu. Intr-un final imi picase fisa ... dorea sa stie ce personaj reprezint.
I-am zis ca-s
Mexicana.M-a intrebat daca nu vreau sa concuram impreuna ...
Banditul si Mexicana.Am ramas o secunda pe ganduri. Nu-mi puteam da seama cine e. L-am intrebat cum il cheama. Mi-a raspuns si apoi a adaugat ca nu am de unde sa-l cunosc pentru ca nu-i din oras. Ca sa ma lamureasca totusi mi-a zis ca-i verisorul lui Sorin.
"Care Sorin?" am intrebat nedumerita.
Mi-a zis un nume de familie, dar cu acel nume existau zeci de persoane in oras.
Se pornise muzica si se iscase larma. Probabil ca urma prezentarea costumelor. Iar eu nu ma inscrisesem inca pe lista invatatoarei ce se ocupa de intreaga ceremonie.
"Nu vrei sa concuram impreuna?", m-a intrebat din nou el facand cu greu fata decibelilor imprastiati de boxele din sala.
I-am facut un semn aprobator cu capul.
Am concurat impreuna si tot impreuna am urcat pe podium pentru a ne lua premiul.
"Banditul si Mexicana" ... zambesc cand ma gandesc. A trecut o vesnicie ridicata la patrat.
Imi amintesc ca salul de lana imi tot aluneca de pe umeri. De vina era materialul rochiei.
Banditul imi sesizase nervozitatea. La un moment dat mi-a dat de inteles ca mexicanele nu poarta salul asa cum il port eu.
"Dar cum il poarta?" l-am intrebat curioasa.
"Incrucisat pe piept si legat la spate" a raspuns dansul extrem de prompt.
Am meditat pret de o secunda.
Asta ar putea fi o idee buna, mi-am zis in gand.
Am incrucisat salul si i-am dus capetele la spate dar nu le puteam innoda din cauza ca varful salului si franjurile mi se bagau intre degete.
Atunci
Banditul m-a ajutat. M-a intors cu spatele printr-o rasucitura incredibil de usoara, a ingenuncheat si in doi timp si trei miscari l-a legat strans la spate.
Secventa asta o tin bine minte. O si revad reluata parca cu incetinitorul.
S-a ridicat si a zis :
"Acum esti o doamna, senorita!"Am inceput sa rad. Nu stiu daca din cauza jocului de cuvinte sau din cauza ca m-am simtit dintr-o data foarte usoara, cu mainile libere, fara grija salului, sau din cauza sentimentului ciudat ce ma inundase ... realizam cat de placut e ca cineva sa aiba grija de tine.
Toata seara
Banditul m-a tras efectiv dupa dansul. Ma sacaia faptul ca nu-si scotea nici o clipa de pe ochi masca neagra de catifea. Nu-mi puteam da seama cum arata.
La sfarsitul festivitatii de premiere i-am zis ca ma duc la grupul meu, adica la cei de pe strada noastra, dar el a protestat spunand ca asa, de unul singur, isi pierde din
aura de bandit.
Nu am avut incotro si am ramas impreuna.
Carnavalul s-a terminat,
Banditul m-a condus acasa ... nici cand i-am spus noapte buna nu si-a scos masca de pe ochi.
Aveam sa-l revad cu totul intamplator, peste trei ani, intr-o tabara. El a fost cel care m-a recunoscut.
Am fost dezamagita sa-l privesc in fata ... nu mai pastra nimic din aura
Banditului ce-mi innodase salul spunandu-mi:
"Acum esti o doamna, senorita".*************
Gata cu povestile ... De poimaine intru intr-o perioada extrem de incarcata. Numai la gandul la ce ma asteapta imi trece pofta de viata ...