Intotdeauna mi-a placut sa ma joc cu cuvintele. Jucarii gratuite ce nu-si pierdeau din farmec, ba dimpotriva, cu trecerea timpului isi sporeau puterea de atractie asupra mea.
Imi placea sa descopar ce inseamna, de unde vin si de ce unele au 'surori' ( .. adica sinonime).
Ce vrei sa te faci cand vei fi mare? ... cred ca intrebarea ne-a fost adresata tuturor
Atunci cand o colega de-a mamei mi-a pus intrebarea asta i-am raspuns fara ezitare ca vreau sa ma fac avocata.
A fost uimita caci, la cei cinci ani ai mei, nu prea credea ca stiu ce inseamna avocata.
Bineinteles ca nu stiam insa dadusem raspunsul impresionata de un film vazut in acea saptamana.
Nu stiu daca il vazusem la TVR sau la alta televiziune, nici in ce limba se vorbea in film, dar oricum tin minte ca nu se vorbea in romana si din cauza asta la fiecare cinci minute imi intrerupeam parintii sa-mi spuna ce se intampla
.
Iata in mare povestea : unei tinere avocate proaspat iesite de pe bancile facultatii i se incredinteaza un caz. Primul ei caz. Un batran, vagabond, fara familie si locuinta, este acuzat ca, beat fiind, a ucis un om.
Batranul neaga insa evidentele nu sunt de partea lui.
Tanara avocata ajunge la un bun nivel de comunicare cu acest vagabond si ajunge sa fie convinsa ca nu el e criminalul.
In final ea reuseste sa-i demonstreze nevinovatia si sa-i descopere pe ucigasi, adica pe cei ce au inscenat crima atribuita batranului.
Daca pana atunci nici o meserie din cele cunoscute de mine nu mi se paruse interesanta, dupa vizionarea filmului a fost pentru prima data cand am simtit o atractie pentru ceea ce facuse avocata.
Acum imi dau seama ca de fapt nu profesia de avocat ma atrasese ci caracterul personajului feminin, faptul ca reusise imposibilul, ca reusise sa treaca de perceptiile sablonarde, ca era inteligenta, frumoasa, incoruptibila si stia ce vrea ...
Azi, constienta fiind ce inseamna avocatura, nici in ruptul capului nu mi-ar placea sa o profesez...
Apoi, in clasa intai, invatatoarea ne-a intrebat ce meserie am vrea sa avem si de ce.
Nu ma atragea nimic. Ma gandeam cu groaza ca atunci cand voi fi mare va trebui sa lucrez pentru a castiga bani. Mi-ar fi placut sa am bani fara sa trebuiasca sa muncesc
.
Cand doamna invatatoare, mirata de raspunsul dat (mai putin faza cu banii ...), m-a intrebat ce-mi place totusi sa fac, i-am raspuns ca-mi place sa calatoresc.
Dar, in
mentalitatea mea de 7ani, a calatori nu putea insemna o meserie.
Dansa ne-a vorbit cateva minute bune despre calatoriile facute de calatori si exploratori celebri care au descoperit continente si insule noi, popoare necunoscute, plante exotice, pasari si animale ciudate, au inventariat obiceiurile indigenilor, limbile lor, au studiat felul in care traiesc si credintele pe care le au ei, au descoperit pesteri, cascade, mine de aur, de diamante ... sau mai stiu eu ce.
Au intocmit harti, atlase geografice si botanice, au scris carti si tratate, au facut fotografii si filme documentare ...
Insa pe mine nu ma atragea sa merg intr-o astfel de calatorie-expeditie, adica pe post de explorator, sa fiu mereu cu ochii in patru, sa caut printre pietre si fire de iarba, sa analizez, studiez, clasez, inventariez ...
Imi placea sa calatoresc pe post de
'gura - casca' ... adica sa ma uit ... doar atat.
Dupa o vizita la muzeul de istorie, in vacanta dintre a III-a si-a IV-a, vazand exponatele de
dinaintea erei noastre, am simtit ca mi-ar place sa fiu arheolog.
Nu era doar un gand sub influenta vizitei la muzeu, era ceva mai profund ce se producea la nivel afectiv.
Imi placea ... insa ma indoiam de faptul ca as fi in stare sa descopar vestigii.
Parintii s-au mirat de aceasta prima pasiune marturisita cu glas tare.
Daca anterior jucariile nu ma atrageau, cu exceptia cuburilor, jocurilor Lego si a stampilelor colorate, si cred ca nu ma atrageau si din cauza ca primeam prea multe, eu jucandu-ma predilect cu diverse capace, suruburi, cuie, pietre, robineti defecti, catarame, sticle goale de parfum si alte obiecte 'colectionate' de prin casa sau de pe afara, acum imi directionasem activitatile.
Din argila si huma faceam statuete care sa se asemene cu cele de prin cartile de istorie sau cu cele vazute in Magazinele Istorice la care parintii mei aveau abonament.
Faceam si tablite cu cuneiforme. Ma
specializasem chiar
... caci imi ieseau foarte bine si eram mandra de ele.
Prin clasa a VI-a
'doamna de franceza' mi-a zis ca ma descurc bine la tradus. Intr-o ora pe la sfarsitul ultimului trimestru ne-a adus niste reviste si, pe rand, ne-a pus sa traducem in romana 'la prima vedere' si cu voce tare, citind doar in gand textul tiparit in franceza.
Ideea de a-mi castiga existenta traducand carti nu-mi displacea si, dupa incurajarile profesoarei, chiar ma simteam capabila sa transpun texte dintr-o limba in alta.
Se apropia clasa a opta si trebuia sa aleg un liceu:
real sau uman ? ... aceasta era intrebarea.
Alegerea liceului conditiona intr-un fel alegerea viitoarei facultati.
Analizam la rece profesiile si descopeream pentru a suta oara ca nu ma atrag.
Medicina imi displacea intratat incat la auzul cuvantului doctor imi trecea pofta de mancare, iar la auzul celui de stomatolog mi se incretea pielea.
Contabilitatea si finantele le gaseam plictisitoare desi, sincera sa fiu, imi inchipuiam ca serviciul la o banca sau la un birou de contabilitate presupune doar o munca mecanica si niste hartoage scrise cu creionul chimic.
La aceasta impresie se adauga o discutie auzita in tren. Doua tipe bine, destul de tinere si fardate cu gust, discutau intre ele. La un moment dat una exclama : "draga, sa nu faci greseala sa te mariti cu un contabil. Toti sunt lipsiti de imaginatie si-s zgarciti".
Atunci cand cineva se lauda cu fratele student la ISE, nepoata de la ASE sau verisorul de la BCR, in sinea mea ii compatimeam pe acei oameni ...
Politehnica imi lasa impresia unui conglomerat de roti dintate, ziduri din beton armat, circuite licarind straniu, malaxoare, sarme, conducte si rezervoare, toate mirosind a clor, acetona si catran.
Viziunea ma descuraja, dar nu ma afecta deoarece in subconstient imi ziceam ca nu-mi va calca piciorul prin 'politehnica'.
Dreptul il scosesem de pe lista. Pentru mine a fi student la drept insemna a fi o persoana cu capacitati
supranaturale de tocilar ... parca vedeam insiruirea de tomuri cu legi, anexe si revizuiri ce se cer memorate paragraf dupa paragraf.
Artele erau departe de mine, la propriu si la figurat. Daca la desen ma descurcam onorabil, la muzica eram un antitalent. In ciuda faptului ca eram si sunt afona, nu-mi displace sa audiez anumite genuri muzicale.
Totusi, in perioada liceului descoperisem abilitatea de a-mi face singura haine. Le desenam, alegeam materialele si apoi le croiam, cu sau fara sablon. De cusut nu ma pricepeam ... asa ca le duceam unei tipe care mi le cosea ... asta dupa ce analiza incruntata bucatile ce trebuiau 'asamblate' si explicatiile ce i le dadeam.
Impletitul de pulovere si bluze chiar se transformase intr-o mica pasiune si, cu cat lucram mai mult, cu atat viteza de executie crestea. Ornamentele puloverelor contineau margele din sticla, sarme argintii sau aurii, nasturi colorati, perle artificiale, bucati de catifea, matase, panza de sac si tot felul de improvizatii asa zis tehnice cu care-mi satisfaceam imaginatia.
Facusem si cateva incercari de a vopsi materiale ieftine, finet sau panza. Ma inspirasem dintr-un almanah, insa modelele si
secretele amestecurilor de vopseluri, fie artificiale fie naturale, imi apartineau. Am stricat o oala mare de vreo 40 de litri, caci nu a mai putut fi folosita pentru mancare, dar am acumulat experienta.
Cu toate astea 'textilele' nu reprezentau pentru mine o posibila viitoare meserie.
In acea perioada aveam un prieten care ma tot batea la cap sa fac Filologie sau 'Ziaristica', caci, dupa parerea lui, as fi avut talent la scris. Scrisul nu mi se potrivea ca o manusa. Imi placea sa scriu ... insa doar din cand in cand.
Gandul ca as fi putut avea un loc de munca in care sa mi se ceara sa scriu zilnic imi scadea temperatura corpului.
Percepeam 'scrisul' ca pe un lucru ce trebuie facut exclusiv din placere si fara vreo remuneratie. In mintea mea scriitorii erau un fel de semizei.
Slava cerului ca nu mi-a trecut niciodata prin cap sa ma fac actrita.
Aveam colege care stateau ore in sir in fata oglinzii recitand versuri sau 'spunand' vreun rol, analizand mimica, dupa care incepeau sa-si descopere tot felul de defecte : ba ca ar avea nasul prea lung, ba ca buzele ar fi prea subtiri si lipsite de culoare, ba ca sprancenele ar fi asimetrice sau ca parul nu le-ar avantaja profilul. Parca in asta ar fi constat talentul actoricesc!
In perioada scolii generale si a liceului mi-am umplut timpul liber cu de toate ... cu lecturi, cu sedintele de la cercul de matematica si cel de desen, am scris din cand in cand la gazeta scolii sau prin altele, am fost prin vreo doua 'tabere de creatie', am jucat un trimestru in echipa de minibaschet si am facut putina gimnastica. Dar nici una din aceste activitati, variate , nu s-a transformat in pasiune.
Da, le faceam cu interes .. uneori cu mare placere ... dar nu reprezentau ceva pentru care as fi mers pana in panzele albe.
Hodoronc-tronc, spre sfarsitul clasei a VIII-a, am zis ca vreau sa dau examen la Liceul Pedagogic. Ambii parinti s-au opus spunand ca Liceul Pedagogic inseamna
plafonare ( habar nu aveam ce insemna cuvantul in context) .... si ca nu sunt facuta pentru meseria de invatatoare deoarece imi lipseste calmul, sunt mereu agitata si nu ma pot cobori la nivelul unui copil de sase ani pentru a-i explica ceva.
Probabil ca concluziile le-au tras analizand comportamentul fata de sora mea careia, ce-i drept, nu aveam prea multa tragere de inima sa-i explic lucrurile pe care stiam ca le poate afla de una singura.
Nu cred ca as fi reusit la concurs pentru ca inainte de examenele scrise se dadeau niste probe practice care presupuneau printre altele si o proba la muzica ... ori eu eram la fel de muzicala ca si cutia acordeonului de la fanfara militara
.
Tatalui meu i-ar fi suras sa fiu inginera. Pe mama o ingrozea gandul ca daca voi fi inginera va trebui sa lucrez o viata in uzina. Fabrica, uzina, combinatul industrial, santierul ... toate acestea insemnau pentru ea niste
machete ale Iadului. Nici nu stiu cum, cred ca mai mult datorita hazardului, am ajuns la un liceu 'real'.
Tot ce a urmat dupa aceea, in mai mica sau in mai mare masura, a fost rodul unui sir de intamplari al caror sens as dori sa-l descifrez intr-o buna zi.