Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:O Lectie De La Bosimani
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Helmuth
QUOTE(Catalin @ 14 Jun 2008, 04:02 PM) *
Tocmai ca l-am citit si acolo nu scria nimic de structura sociala, de egalitarism si nici de intentii. Astea fac parte din filtrul lui Helmuth care are si el un ciocan si vede cuie peste tot. smile.gif Ce face antropologul este sa inteleaga niste mecanisme culturale si sa le explice deoarece i se par interesante, atata tot.


E bine ca dupa vreo 2 zile dupa ce ai postat "critica" ta, ai binevoit sa citesti si textul initial. rolleyes.gif Poate peste vreo 2 saptamani o sa incepi sa-l si intelegi. A spune "intentionam sa nu lasam vreun individ sa se creada/devina superior celorlalti" sau "intentionam sa conservam egalitarismul comunitatii noastre" sunt afirmatii perfect sinonime.
De fapt, cu un minim de efort ai fi putut afla si din alte surse ca bosimanii au o structura sociala egalitarista.

QUOTE
The band has no chief or leader. Kalahari Bushman society simply does not lend itself to a centralized, hierarchical structure with specialized personnel. Decisions affecting the social life of the band are arrived at through discussions in which all adult and near-adult members of the band, irrespective of whether they are male or female, are welcome to participate. Discussion is informal, is not conducted in any special place, and seldom takes the form of a single, set-piece debate. For outsiders, the egalitarian nature of Bushman political society must be rather striking.

http://ignca.nic.in/ps_05019.htm

QUOTE
For much of the year the Bushmen live in small egalitarian bands of about 25 people, each band consisting of a few families living independently in a large territory within which it alone has hunting rights.

http://encyclopedia.farlex.com/South+african+bushmen
Blakut
QUOTE
Ca sa vedem noi astia, civilizatii, ca se poate trai si fara sa distrugi planeta, fara sa te stresezi zilnic ca iar cresc preturile samd. Si poate chiar sunt mai fericiti in ignoranta lor decit multi dintre cei civilizati. Daca pt. ei nu e necesar telefonul de ex., sigur nu ne invidiaza ca avem unul mobil...


Si de ce nu va duceti voi sa locuiti cu ei atunci, ca sa ne lasati pe noi in pace?
IoanV
QUOTE(Catalin)
Inteleg, fiecare cu ciocanul lui. Al lui Helmuth e egalitatea sociala, al tau e inteligenta emotionala. Dar noi ce vina avem de bateti cuiele voastre pe fiecare topic?
Lasa nu fi asa sensibil... Ca exemplul e bun si se poate extrapola la care inteligenta vrei.. Cea emotionala e mai bine studiata de aceea fac referiri la ea (oricum nu cred ca v-am convins de importanta ei, deci mai am cuie de batut wink.gif ). Daca vrei insa poti sa te gindesti la intentionalitatea din spatele operelor artistice, etc. Oricum despre oameni si interactiunile lor discutam.. Sigur, ar fi mai usor daca am reduce totul la ratiune insa toate ar fi ca moarte.
QUOTE(Blakut)
Si de ce nu va duceti voi sa locuiti cu ei atunci, ca sa ne lasati pe noi in pace?
Adica? Chiar suferiti din cauza noastra si credeti ca fara noi ati fi mai fericiti? Eu ma indoiesc.
Ca sa invatam de la altii ce au descoperit bun nu trebuie sa ne mutam la ei in curte.
Catalin
QUOTE(Helmuth)
E bine ca dupa vreo 2 zile dupa ce ai postat "critica" ta, ai binevoit sa citesti si textul initial. Poate peste vreo 2 saptamani o sa incepi sa-l si intelegi.


De fapt am citit, studiat si comentat textul asta acum un an jumate la cursul de antropologie din cadrul facultatii de sociologie din Bucuresti (prof. Liviu Chelcea) asa ca il cunosc si inteleg mai bine decat crezi tu. smile.gif

QUOTE
A spune "intentionam sa nu lasam vreun individ sa se creada/devina superior celorlalti" sau "intentionam sa conservam egalitarismul comunitatii noastre" sunt afirmatii perfect sinonime.


Sunt perfect sinonime pentru un om care nu intelege nimic din logica propozitionala, pe de-o parte, si din sociologie si antropologie pe de alta.

QUOTE
De fapt, cu un minim de efort ai fi putut afla si din alte surse ca bosimanii au o structura sociala egalitarista.


Gresit, au o structura sociala egalitara, nu egalitarista!

Ca absolvent de filosofie ar trebui sa fii mai circumspect cu utilizarea ism-elor. Egalitarismul e o conceptie. O conceptie poate apartine doar unei minti. Doar oamenii pot fi egalitaristi. Structurile sociale nu pot fi decat egalitare. Nu e de mirare ca, fara sa iti dai seama, asociezi intentionalitate structurilor egalitare. E din cauza ca nu intelegi diferenta dintre ism si non-ism.

O sa zici ca ma leg de detalii dar intregul tau discurs, admirabil ca idee de baza, e minat de greseli de-astea flagrante de discurs analitic. E pacat... mie mi-ar placea sa incepi sa si convingi oameni din cand in cand. Ai merita, esti pasionat!
Helmuth
QUOTE(Catalin @ 14 Jun 2008, 07:39 PM) *
Egalitarismul e o conceptie. O conceptie poate apartine doar unei minti. Doar oamenii pot fi egalitaristi. Structurile sociale nu pot fi decat egalitare. Nu e de mirare ca, fara sa iti dai seama, asociezi intentionalitate structurilor egalitare. E din cauza ca nu intelegi diferenta dintre ism si non-ism.


Cataline mama, tu ti-ai propus sa spargi orice limita a ridicolului si ineptiei? N-ai scris tu cu manusita ta, un pic mai sus si inca de doua ori "Chiar asa? atitudinea bosimanilor e motivata de intentia de a pastra o structura egalitarista in societate?"; "daca te-ai duce acolo si le-ai zice "cum v-ati decis sa pastrati structura egalitarista in societate?"?
Acum vi si-mi spui ca diferenta de sufix dintre "structura egalitara" si "structura egalitarista" ar fi un capat de tara si ca de ea (si ipotetice alte asemenea cazuri) depinde credibilitatea mea, dupa ce tu insuti ai folosit aceasta constructie verbala, in mod repetat?

Trecand atat peste penibilul situatiei in care te-ai pus singur, cat si peste disputele lexicale inutile si irelevante, ramane ca bosimanii traiesc intr-o societate egalitarista pe care o mentin astfel in mod intentionat, lucruri fata de care erai, din ignoranta, sceptic.

Achernar
Interpretarea lu' Io
Nici chiar la bosimani nu cred ca se dau cadouri fara un motiv anume. Din cate am citit 'economia' astora inca se bazeaza pe schimburi. Azi iti dau cadou o ciozvarta de antilopa iar tu maine-mi dai cadou o mana de sageti facute la mama lor. Probabil bosimanii aia au interpretat cadoul fie ca o tentativa de a se baga in seama cu ei, fie ca plata pentru faptul ca l-au lasat sa-si bage nasul in treburile lor. Daca cumva i-a cam deranjat prezenta individului atunci probabil i-ar fi tentat ideea de a-l trimite in aia masii cu cadoul lui. Dar pe de alta parte ... haleala nu se refuza, ca si-asa pe-acolo e cam lipsa. Si-atunci ce puteau face ? Nu i-u zis mersi, i-au criticat cadoul si i-au si turnat o poveste de acoperire. Ei nu se mai simteau obligati cu nimic si daca prostu' nu se prindea si le mai facea cadouri de-astea nu era vina lor si nici nu trebuiau sa sara la cap cu contraprestatii.
nevvermind
Dumnezeule, a pus-o saracul nenorocit care are tupeul extraordinar sa greseasca cel putin gramatical in fata voastra (nu mai spun de semnatic sau logic). Repede va legati de greseala, fiindca, bineinteles, acolo este vulnerabil iar cel ce-l nimereste pare superior. Din pacate scrie 98% doar despre greseala. Auzi... "orice limita a ridicolului", "cataline mama", "penibilul situatiei in care te-ai pus". Ce macho! Uite, vezi? Si eu, ca tine, m-am legat de o greseala fiindca sunt las si-mi este muuult mai usor sa combat o greseala. Asa-i ca am un aport extraordinar adus subiectului? Nu mai spun de faptul ca pun lemne pe foc pentru ca voi sa-mi sariti in cap "Ce te bagi tu" & Co. Ahamz, discutii productive. Mature. Prolifice. Non-ironice. Sincere. Asa, ca asta al meu. smile.gif

Spanzurati-l, schingiuiti-l, pe rug cu el, dati-i foc.... a gresiiit! Nuuu! Haha... Cum pana mea ati rezistat voi cinci ani nu stiu... Intru zi de zi si tot astept motivul.

Mai Cataline, vezi ca ai gresit! TU ESTI NEBUN LA CAP? Cum poti spune astfel de prostii?!? Ar trebui sa fii ghilotinat in timp ce te uiti la un film porno! Unde-i, fratilor, regula aia care spune clar ca n-aveti voie cu jigniri si clovni pe forum?!

Te cred, Helmuth - este incredibil de amuzant si de hranitor pentru orgoliu sa pari superior cautand o bresa decat sa darami tot. Astept PM, injurii despre mama, un reply acid sau chiar banare. ohyeah.gif
Erwin
IoanV:
QUOTE
Ca sa invatam de la altii ce au descoperit bun nu trebuie sa ne mutam la ei in curte.


aşa este, oamenii au capacitatea de a se imagina în locul altora, prin asta cunoaşterea are numai de câştigat, pentru că nu este necesară experienţa in situ pentru a putea înţelege fenomenul respectiv, avem suficientă putere de abstractizare şi imaginativă ca să percepem suficiente elemente ale trăirii altora pentru ca experienţa lor să se transmită şi să devină relevantă. Cred că subiectul acesta ar merita o discuţie separată, este foarte important pentru a înţelege civilizaţia umană şi diferenţele faţă de alte specii...

nevvermind:
Bine ai revenit!
nu te îngrijora pentru ei, sunt "combatanţi" vechi, virtual... smile.gif

Catalin
QUOTE(Helmuth)
Cataline mama, tu ti-ai propus sa spargi orice limita a ridicolului si ineptiei?


Nu, nu mi-am propus sa te sparg pe tine! smile.gif

QUOTE
N-ai scris tu cu manusita ta, un pic mai sus si inca de doua ori "Chiar asa? atitudinea bosimanilor e motivata de intentia de a pastra o structura egalitarista in societate?"; "daca te-ai duce acolo si le-ai zice "cum v-ati decis sa pastrati structura egalitarista in societate?"?


laugh.gif

Hai ca esti tare. Nu EU am scris aia, te citam pe TINE in mod ironic, dupa cum pare ca ti-a scapat!

QUOTE(Helmuth)
Nu e nimic off-topic, in postarea initiala se vorbea de faptul ca atitudinea bosimanilor fata de primirea de cadouri e motivata de intentia de a pastra o structura egalitarista in societate. Eu le-am dat dreptate in acest punct, aratand ca, intr-adevar, societatile egalitariste sunt mai fericite decat cele ce permit mari inegalitati de venit.


Remember? laugh.gif

QUOTE
Acum vi si-mi spui ca diferenta de sufix dintre "structura egalitara" si "structura egalitarista" ar fi un capat de tara si ca de ea (si ipotetice alte asemenea cazuri) depinde credibilitatea mea, dupa ce tu insuti ai folosit aceasta constructie verbala, in mod repetat?


Da, pentru ca eu nu le-am folosit decat cand te-am citat pe tine... in mod repetat. laugh.gif
jet li
QUOTE(Blakut @ 14 Jun 2008, 07:26 PM) *
Si de ce nu va duceti voi sa locuiti cu ei atunci, ca sa ne lasati pe noi in pace?

"Civilizatia" noastra distrus toate civilizatiile "primitive" de pe planeta, unde ii gasim ii omoram, sau le luam pamantul. Nu au acte pe el de ce ar fi al lor. Cine pe cine nu lasa in pace ? Eu nu vad bosimanii ca pleaca din desertul lor si vin in oras ca sa ne omoare. Noi aducem orasul la ei si le aducem "bunastarea", care inseamna de obicei : constructii improvizate la marginea orasului unde mor de foame si se apuca de ce pot si ei : furt, droguri prostitutie

Un brazilian vorbeste despre ce patesc nativii din Amazon cand da "civilizatia" peste ei :

You have church groups, relief agencies, military operators, social scientists, archeologist's, etc...all dying to get their hands on people like this. Of course, they would get killed trying to do it from the ground, these tribes will out and out kill you as an outsider. The west shows up with radios and food, they look at it hastly and toss it aside, tell you to leave. One kid starts messing with the radio and picks up some music, people in the tribe start to get intrigued. They open up the food, and have a taste, its good and safe. A few weeks later, a landrover shows up with more things, they communicate in archaic means, give them t-shirts with Nike logos and shoes to boot. These tribes are all now big pimpin. They move into the nearest big city, get shaved up, loose the war paint and get a job cleaning urinals at the local Hilton hotel. Before you know it, the tribe has lost contact with each other and the people individually begin to enter into a deep cycle of poverty, they are unbelievably sad. They get a group of people back together, by shear luck, they take a bus to the border of the inhabited areas, they go and take rental cars as far as they can go. They walk back into their lands, its nothing but smoke, machinery, cane fields and a totally lost culture. They go back, live off the rest of their lives a miserable existence. In Brazil, we talked to Army guys that were born into these kinds of situations, they can talk about this stuff at great length. It so sad to listen to, they were living a fairly decent life. They had death and other issues, but at the very least they were happy, until man showed up and tempted them. The story gets repeated over and over again so many times people have lost count. When I would train in areas like this in S.A., we would run into friendly tribes, I always told them to just hold onto what you have and ignore us. We cannot do anything better for you than you can for yourself. We are just passing through. The only time I'd do anything for them was to help someone who was injured, I had medicine so I gave it to them. Never stayed to see if the antibiotics worked out, but thats about the limit of my engagements. They need to be left alone, its better in the jungle than in the city.
axel
Adica bastinasii sint mai fericiti sa spele toalete la hotel decat sa traiasca in stil traditional (sa vaneze, sa suporte boli, foamete, etc etc)? Conform fericirii infinite de care vorbea Helmuth la culturile primitive, asta pare surprinzator wink.gif
jet li
QUOTE(axel @ 16 Jun 2008, 02:33 PM) *
Adica bastinasii sint mai fericiti sa spele toalete la hotel decat sa traiasca in stil traditional (sa vaneze, sa suporte boli, foamete, etc etc)? Conform fericirii infinite de care vorbea Helmuth la culturile primitive, asta pare surprinzator wink.gif

Ce ai citit din citatul de mai sus ?
Catalin
Cred ca asta:

QUOTE
They move into the nearest big city


laugh.gif
Blakut
QUOTE
The west shows up with radios and food, they look at it hastly and toss it aside, tell you to leave.


Depinde, multi accepta orice maruntis cu bucurie si iti dau in schimb tot felul de chestii de-ale lor...
QUOTE
They need to be left alone, its better in the jungle than in the city.


Si de ce nu vedem un mare flux de oameni care sa se mute in jungla? De ce nu te duci tu in jungla?

Asta e chiar tare: biggrin.gif
QUOTE
These tribes are all now big pimpin.

They are what?
jet li
QUOTE(Blakut @ 16 Jun 2008, 04:28 PM) *
Depinde, multi accepta orice maruntis cu bucurie si iti dau in schimb tot felul de chestii de-ale lor...
Si de ce nu vedem un mare flux de oameni care sa se mute in jungla? De ce nu te duci tu in jungla?

Asta e chiar tare: biggrin.gif

They are what?

Eu nu ma duc in jungla pentru ca nu m am nascut acolo, nu stiu nimic despre jungla si as muri in cateva zile. Nu cunosc pe nimeni acolo care sa ma ajute. Cred ca e simplu de inteles de ce nu ma duc in jungla
Blakut
Pai atunci cum speri sa ajungi sa traiesti fericit? Postand pe forum ce fac ei? Mie mi s-ar parea normal sa fii tu primul ala care face ce fac bosimanii, apoi sa ne zici si noua sa luam exemplu...
Catalin
QUOTE(jet li @ 16 Jun 2008, 05:20 PM) *
Eu nu ma duc in jungla pentru ca nu m am nascut acolo, nu stiu nimic despre jungla si as muri in cateva zile. Nu cunosc pe nimeni acolo care sa ma ajute. Cred ca e simplu de inteles de ce nu ma duc in jungla



E chiar foarte simplu de inteles de ce nu te duci in jungla. E plin de animale salbatice, e periculos, nu ai oameni cu care sa vorbesti asa ca ai innebuni, trebuie sa tai lemne ce sa faci foc in loc sa aprinzi aragazul, trebuie sa stai sub frunze cand te ploua in loc sa stai in casa etc.

Ce e mai putin simplu de inteles este de ce zici ca asa ar trebui sa facem!
IoanV
QUOTE(Blakut)
Pai atunci cum speri sa ajungi sa traiesti fericit? Postand pe forum ce fac ei? Mie mi s-ar parea normal sa fii tu primul ala care face ce fac bosimanii, apoi sa ne zici si noua sa luam exemplu...
Poate face asta deja.. Adica ii ajuta pe altii sa isi aduca aminte ca dincolo de valorile materiale sunt alte lucruri, chiar mai importante. Asa cum bosimanii i-au amintit antropologului ca exista un spirit al comunitatii si al comuniunii important pt. unii oameni, asa ne aduce si el ne ajuta sa ne aducem aminte de acest spirit, tot mai vlaguit si mai absent ...
QUOTE(Catalin)
Ce e mai putin simplu de inteles este de ce zici ca asa ar trebui sa facem!
A spus sa mergem in jungla? Daca spui cuiva sa citeasca clasicii il trimiti printre ei? A adus in discutie o situatie in care spiritul de grup a cristalizat intr-o mentalitate o anumita regula prin care acest grup isi mentine coeziunea. La baza ei ar fi ideea ca nu trebuie incurajat prea mult egoismul si mindria ca ele strica aceasta comuniune. Care e problema? Voi la ce concluzii ati ajuns cu Chelcea?
Vezi, si hanul e o comunitate. Si nu cred ca alte trasaturi, atitudini sa faca mai mult rau aici, mai multa discordie si cearta decit mindria si egoismul.
Catalin
QUOTE
A spus sa mergem in jungla? Daca spui cuiva sa citeasca clasicii il trimiti printre ei?


Asa vezi tu studiul societatii bosimanilor? ca pe a citi din clasici? E ok in cazul asta. Antropologul asta face: citeste din clasici.

Dar stii care e treaba cu clasicii: trebuie sa-i citesti dar daca ramai acolo nu intelegi nimic.

QUOTE
A adus in discutie o situatie in care spiritul de grup a cristalizat intr-o mentalitate o anumita regula prin care acest grup isi mentine coeziunea. La baza ei ar fi ideea ca nu trebuie incurajat prea mult egoismul si mindria ca ele strica aceasta comuniune. Care e problema? Voi la ce concluzii ati ajuns cu Chelcea?


Cum sa-ti zic eu tie... asta e sociologie de gradinita. Spiritul de grup cristalizeaza mentalitati prin care grupul mentine coeziunea. Daca despre asta era vorba nu aveam nevoie de antropologul asta ca sa ne lumineze. Chestia asta o regasesti in orice manual.

Eu am inteles altfel demersul lui Jet Li aici. Eu am inteles, poate gresit, ca el vrea sa ne convinga ca bosimanii aia fac bine ceea ce fac ei si noi facem rau ceea ce facem noi. Insa asta mi se pare fundamental gresit pentru ca ei au un alt tip de societate decat noi.

Si daca tot ai pomenit de clasici, iti zic si eu de un clasic in sociologie: Durkheim. El vorbea despre doua tipuri distincte de solidaritate sociala: solidaritate mecanica si organica. Solidaritatea mecanica e caracteristica societatilor primitive, asa cum e cea a bosimanilor. Ea provine din echivalenta functionala a indivizilor. Oamenii tind sa fie la fel, sa faca aceleasi lucruri, sa aiba aceleasi pattern-uri comportamentale si asta duce la solidaritate. In societatile bazate pe solidaritate mecanica orice diferentiere intre oameni tinde sa fie periculoasa. Daca, dintr-o data, un om incepe sa se creada diferit, intreg procesul economic e pus in pericol. Solidaritatea organica, pe de alta parte, e caracteristica societatilor moderne in care apare diviziunea muncii. Acum oamenii tind sa fie diferiti, sa faca lucruri diferite si sa foloseasca schimburile economice pentru a trai fiecare in parte mai bine. In acest gen de economie, diferenta intre oameni e parte integranta a sistemului, este esenta divizarii muncii si e normal sa fie incurajata, nu descurajata. Deci nu numai ca nu ar trebui sa facem ca bosimanii dar, citindu-l pe Durkheim, intelegem de ce la ei chestia asta e functionala si necesara in timp ce la noi ar fi mai degraba disfunctionala si daunatoare!

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_solidarity

QUOTE
Vezi, si hanul e o comunitate. Si nu cred ca alte trasaturi, atitudini sa faca mai mult rau aici, mai multa discordie si cearta decit mindria si egoismul.


Exista o mare diferenta intre "comunitate" si "societate". Daca nu intelegi asta, te trimit la alt clasic: http://en.wikipedia.org/wiki/Gemeinschaft_and_Gesellschaft

E ciudat, Ioane, sa zici tu de clasici aici si sa stii atat de putin din ce au scris ei!
IoanV
QUOTE
E ciudat, Ioane, sa zici tu de clasici aici si sa stii atat de putin din ce au scris ei!
Aici nu ai inteles, nu ma refeream la sociologii clasici ci la scriitorii clasici. Acu' cit stiu eu din ce au scris ei alta poveste.
In ceea ce ii priveste pe sociologi, da nu stiu prea multe, recunosc. Nu ma deranjeaza sa aflu lucruri pe care nu le cunosc. Insa putem discuta civilizat, fara sa facem caz de desteptaciunea noastra ca niciunul nu le stim pe toate.
QUOTE
Exista o mare diferenta intre "comunitate" si "societate". Daca nu intelegi asta, te trimit la alt clasic:
Cred ca inteleg acestea. Dar nu avem voie sa facem paralele sau analogii?
QUOTE
Deci nu numai ca nu ar trebui sa facem ca bosimanii dar, citindu-l pe Durkheim, intelegem de ce la ei chestia asta e functionala si necesara in timp ce la noi ar fi mai degraba disfunctionala si daunatoare!
Aplicat la societate, poate. Dar privind ca individ nu cred ca mindria, egoismul sunt favorabile in societatile "organice". Asta cel putin inteleg eu citind clasicii literaturii motivationale (Curtea veche) wink.gif . Nici nu cred ca jet li ne propunea schimbarea societatii ci ceva in consens cu ceea ce propun si clasicii literaturii motivationale. O atitudine mai putin egoista, mai putin exclusivista, mai putina mindrie pe baza realizarilor materiale.
abis
Daca a multumi pentru un dar inseamna ca dai dovada de atitudine egoista, exclusivista si de mandrie...

Daca a critica un dar pe care il primesti inseamna ca ai o atitudine mai putin egoista, mai putin exclusivista, si mai putina mandrie...

hh.gif
Catalin
QUOTE
Aici nu ai inteles, nu ma refeream la sociologii clasici ci la scriitorii clasici. Acu' cit stiu eu din ce au scris ei alta poveste.
In ceea ce ii priveste pe sociologi, da nu stiu prea multe, recunosc. Nu ma deranjeaza sa aflu lucruri pe care nu le cunosc. Insa putem discuta civilizat, fara sa facem caz de desteptaciunea noastra ca niciunul nu le stim pe toate.


Asta asa e. Dar pe un topic care pune problema in felul "uite ce lectie ne-au dat bosimanii" cumva devine relevanta si desteptaciunea noastra, nu crezi?

QUOTE
Cred ca inteleg acestea. Dar nu avem voie sa facem paralele sau analogii?


Ai voie sa faci ce analogii si paralele vrei tu. Eu iti ziceam doar ca cineva a discutat deja pe larg analogiile si paralele alea si ca, daca nu ai citit ce s-a scris pe tema asta, discursul tau are foarte mult de pierdut.

QUOTE
Aplicat la societate, poate. Dar privind ca individ nu cred ca mindria, egoismul sunt favorabile in societatile "organice". Asta cel putin inteleg eu citind clasicii literaturii motivationale (Curtea veche) . Nici nu cred ca jet li ne propunea schimbarea societatii ci ceva in consens cu ceea ce propun si clasicii literaturii motivationale. O atitudine mai putin egoista, mai putin exclusivista, mai putina mindrie pe baza realizarilor materiale.


Cred ca asta e valabil si in societatea noastra, nu? Nimeni nu spune ca atitudinea egoista si exclusivista, plina de mandrie e buna si trebuie incurajata. Din nou, nu aveam nevoie de bosimani ca sa intelegem ca e frumos si bine sa fim altruisti si cooperanti unul cu altul.
jet li
QUOTE(abis @ 18 Jun 2008, 11:51 AM) *
Daca a multumi pentru un dar inseamna ca dai dovada de atitudine egoista, exclusivista si de mandrie...

Daca a critica un dar pe care il primesti inseamna ca ai o atitudine mai putin egoista, mai putin exclusivista, si mai putina mandrie...

hh.gif

Nu ai inteles ca ei nu il critica cu adevarat ? Ei stiu asta, si cel care face darul - daca e dintre ei si nu antropolog care ii studiaza stie si el. Si toti stiu de ce fac asta, pentru ca asa simt ei ca e bine, sa nu incurajeze ingamfarea sau altele asemenea

Din Hagakure - cartea samurailor : Era un lord tanar, avea 14 ani si multi samurai in escorta. Urcau un deal greu de urcat, a cerut un baston, dar samuraiul care il avea in grija i-a zis ca nu vrea sa il transforme intr-un batran si nu i l-a dat.
Nu se aseamana cu povestea bosimanilor, dar e un exemplu despre oameni care pun un sistem de valori inaintea altor lucruri
jet li
--
abis
QUOTE(jet li @ 18 Jun 2008, 04:31 PM) *
Nu ai inteles ca ei nu il critica cu adevarat ?

Eu iti spun sincer, in locul antropologului aplicam dictonul "nemultumitului i se ia darul" si nu le mai dadeam nici un bou. Si nu mi se pare nimic fascinant in a-i raspunde cu o obraznicie celui care iti face un bine.
jet li
De unde sa stie bosimanii obiceiurile antropologului ? Crezi ca tot tribul s-a adunat si s-a hotarat "stim ca la el se face altfel dar noi facem ca la noi" ? Sigur ca da.
Despre legi si obiceiuri : crezi ca undeva in trecutul bosimanilor a existat un consiliu care a zis : de azi inainte pentru a nu incuraja mandria de sine toti trebuie sa radeti oricand cineva zice ca a vanat ceva. Nu nu a existat asa ceva, dar in mii de ani ei au ajuns sa se poarte asa pentru ca asta functioneaza cel mai bine pentru ei.

Despre "facut bine", vroiai sa se poarte ca niste sclavi pentru un bou ? "Multumim domnului antropolog pentru darul lui generos" , de azi se va numi Binefacatorul nostru. Vom tine si o sarbatoare in cinstea lui in fiecare luna ! Ce mai doreste Domnul Antropolog ?
Si tinand-o tot asa vei vedea ca cine se poarta asa nu are cum sa fie sincer. E o perversiune, sa spui ca asa trebuie sa se poarte oamenii. Oamenii trebuie sa fie prieteni intre ei si sa nu dea importanta lucrurilor materiale. Niciodata. Sa rada de ele. Nu inseamna sa rada de oameni, cu rautate.

Pana unde o poti tine cu laudele ? Eu le ignor, oricum de obice nimeni nu ma lauda la modul serios smile.gif
Deci pana la urma daca maximizezi laudele ajungi tot la gluma. Sau la altceva mult mai sinistru daca cel care primeste laude nu are simtul umorului

Sau tu voiai doar ceva foarte "discret" un "thank you" ca sa te simti bine ? Nimeni nu l-a injurat pe antropolog, ci au ras de boul lui. Daca te supara asta nu ai simtul umorului
axel
Catalin, cu citate din Durkheim le-ai stricat tot avantul revolutionar... sad.gif
Evident, daca se obosesc sa citeasca din ce a scris el smile.gif
IoanV
QUOTE(Catalin)
Asta asa e. Dar pe un topic care pune problema in felul "uite ce lectie ne-au dat bosimanii" cumva devine relevanta si desteptaciunea noastra, nu crezi?
Evident ca desteptaciunea si experienta noastra conteaza. Dar depinde cum ne prezentam cu ea. Dispretuind pe altii sau intr-un dialog onest, care intorc lucrurile pe mai multe fete...
QUOTE
daca nu ai citit ce s-a scris pe tema asta, discursul tau are foarte mult de pierdut.
Cam asta am vrut si eu sa spun cind il recomandam pe Heidegger.. wink.gif . Si nu pierde doar discursul, poate pierde si omul...
QUOTE
Cred ca asta e valabil si in societatea noastra, nu? Nimeni nu spune ca atitudinea egoista si exclusivista, plina de mandrie e buna si trebuie incurajata. Din nou, nu aveam nevoie de bosimani ca sa intelegem ca e frumos si bine sa fim altruisti si cooperanti unul cu altul.
Aici trebuie mai intii sa te intreb daca vorbesti serios. Ca eu vad ca nu prea e valabil. In tot ce inseamna mass-media ti se prezinta ca modele starurile, cu comportament exclusivist, ti se spune ce masini, tel si-au mai luat, etc, etc. Chiar pe fata nu ti se spune, dar esti incurajat sa te mindersti cu ce ai in batatura nu in inima si in minte. Avem inca nevoie sa ni se spuna cum sa ne comportam, ca mai nou nici parintii nu stiu sa ii iubeasca pe copii. Cred ca punindu-le la dispozitie de toate le ofera copiilor ce au nevoie. Dar copiii au cu adevarat nevoie de iubire si cer dovada ei, la nivelul la care ei o inteleg...

Cu alte cuvinte nu ne putem inchide, mai avem multe de invatat de la altii, nimeni nu trebuie dispretuit sau ignorat...

QUOTE(jet li)
Eu le ignor, oricum de obice nimeni nu ma lauda la modul serios
roflmao.gif
abis
QUOTE(jet li @ 18 Jun 2008, 06:02 PM) *
Despre "facut bine", vroiai sa se poarte ca niste sclavi pentru un bou ? "Multumim domnului antropolog pentru darul lui generos" , de azi se va numi Binefacatorul nostru. Vom tine si o sarbatoare in cinstea lui in fiecare luna ! Ce mai doreste Domnul Antropolog ?

Am spus eu asta?!
QUOTE
Sau tu voiai doar ceva foarte "discret" un "thank you" ca sa te simti bine ?

Un simplu "multumesc" era suficient. Chiar obligatoriu...
QUOTE
Nimeni nu l-a injurat pe antropolog, ci au ras de boul lui. Daca te supara asta nu ai simtul umorului

Nu oi fi avand eu simtul umorului, dar, asa cum ti-am spus, daca eram eu in locul antropologului nu le mai dadeam nimic. Daca nu le place ce le dau de pomana, sa-si caute singuri alt bou de care sa rada cu gura pana la urechi.
Rovaniemi
QUOTE(axel @ 18 Jun 2008, 07:43 PM) *
Catalin, cu citate din Durkheim le-ai stricat tot avantul revolutionar... sad.gif
Evident, daca se obosesc sa citeasca din ce a scris el smile.gif


cine e domnle Durkheim asta? un timpit si un dobitoc, care isi inchipuie ca e mare scula pe bascula, dar nu e rofl.gif

cam asa ar zice un boshiman auzind de cartile si activitatea lui ...
Helmuth
QUOTE(abis @ 19 Jun 2008, 11:00 AM) *
Am spus eu asta?!
Un simplu "multumesc" era suficient. Chiar obligatoriu...
Nu oi fi avand eu simtul umorului, dar, asa cum ti-am spus, daca eram eu in locul antropologului nu le mai dadeam nimic. Daca nu le place ce le dau de pomana, sa-si caute singuri alt bou de care sa rada cu gura pana la urechi.


Discutiile pe tema asta sunt absolut irelevante. E foarte clar ca din punctul nostru de vedere, gestul bosimanilor de a critica un cadou (si inca unul consistent) primit aduce a proasta-crestere.
Mult mai important decat sa judecam forma acestui gest este sa cercetam fondul sau, adica motivatia lui. Care, dupa cum am aratat, este conservarea unei structuri egalitariste in comunitate. Asadar, e bine ca o comunitate sa fie egalitarista ori nu?
Un raspuns afirmativ se impune aici. Tocmai ce am pus pe blog un nou material din care reiese ca egalitarismul este favorabil populatiei, pe cand inegalitatile socio-economice dauneaza grav sanatatii, individuale si colective.

In articolul lor „Income inequality and health status: a nursing issue”, publicat in Australian Journal of Advanced Nursing, Volume 25, Number 2, December 2006 - February 2007 , pp. 84-88(5), cercetatorii Peter Massey si David Durrheim, specialisti in sanatatea populatiei si comunitatilor, trec in revista cateva dintre dovezile recente conform carora egalitarismul imbunatateste sanatatea generala a populatiei, inegalitatile socio-economice avand efectul opus.

QUOTE
„The association between socio-economic status and mortality rates has been established for many years and validated in many countries (WHO 2003), including Australia, where McMichael (1985) found that male mortality rates in the 1970’s had an inverse relationship with social class. In New Zealand, males aged 15-64 years in the lowest socio-economic group had a mortality rate 3.5 times higher than those in the highest socio-economic group during the 1970’s and 1980’s (Marshall et al 1993). Scotland had higher mortality rates than England and Wales in 1980-1982, with greater Scottish deprivation identified as the key determinant of this difference (Carstairs and Morris, 1989).

The Population Health Forum, a group of academics and other people who work to build a healthier society, argue that the greatest health hazard is the economic gap between the rich and the poor (Population Health Forum 2007). More than a decade ago reports indicated that income inequality rather than absolute income was the most important factor underlying the profound and increasing mortality differentials in Scotland (McLoone and Boddy 1994), the USA and Britain (Davey-Smith and Egger 1993).
The effect of income inequality on population health status continues to be described. Recently, manual workers were found to be at a higher risk of death
than non-manual workers when they live in areas with higher income inequality within Sweden (Henriksson et al 2007). Poverty and income inequality correlated with teenage pregnancy rates (Crosby and Holtgrave 2006). The risk of suicide in young adults has also been associated with income inequality (Miller et al 2005). In an ecological study of 21 developed countries, Pickett et al (2005) found that obesity, calorie consumption and diabetes mortality were
associated with income inequality. The effects of income inequality were also seen at a young age, with 11 year old children in countries with high income inequality reporting more episodes of drunkenness than the same age group in ountries with low income inequality (Elgar et al 2005).
Even in Italy, a country where health care and education are universally available and a strong social safety net exists, income inequality had an independent and more powerful effect on life expectancy at birth than did individual income and educational attainment (De Vogli et al 2005). In an analysis of combined Canadian and USA data, Ross et al (2000) found that income inequality was a significant explanatory variable of mortality, with a 1% increase in the share of income to the poorer half of working age-group households modelled to reduce mortality by nearly 21 deaths per 100,000 per year.

http://downshiftingromania.blogspot.com/20...tarismului.html
abis
QUOTE(Helmuth @ 19 Jun 2008, 02:38 PM) *
Mult mai important decat sa judecam forma acestui gest este sa cercetam fondul sau, adica motivatia lui. Care, dupa cum am aratat, este conservarea unei structuri egalitariste in comunitate.

Cum naiba un simplu "multumesc" afecteaza structura egalitarista a societatii?! blink.gif



Am si eu o curiozitate, de cand te lupti sa-ti convingi semenii de "binefacerile" egalitarismului, ai convins macar un singur om ca ai dreptate?
Helmuth
QUOTE(abis @ 19 Jun 2008, 03:34 PM) *
Cum naiba un simplu "multumesc" afecteaza structura egalitarista a societatii?! blink.gif
Am si eu o curiozitate, de cand te lupti sa-ti convingi semenii de "binefacerile" egalitarismului, ai convins macar un singur om ca ai dreptate?


Poate afecta, caci cu cat comunitatea se arata mai multumita de vanatul adus, cu atat respectivul vanator are tendinta sa se considere superior celorlalti si indinspensabil societatii. Bosimanii se feresc atat de mult de a ajunge intr-o asemenea situatie, incat prefera sa nu mai multumeasca deloc, din contra.
Am convins cativa, ce-i drept, din anturaj. Nu stiu cata lumea care a citit blogul ori interventiile mele de pe forumuri a fost sau nu convinsa. Oricum, asta e o chestiune cu totul secundara, eu o sa continui sa propag adevarul indiferent de cat de multi il vor accepta sau nu.
Marduk
QUOTE(Helmuth @ 19 Jun 2008, 07:16 PM) *

QUOTE
Poate afecta, caci cu cat comunitatea se arata mai multumita de vanatul adus, cu atat respectivul vanator are tendinta sa se considere superior celorlalti si indinspensabil societatii.

Asa a inceput evolutia triburilor catre societate, nu este nimic nou pentru antropologi in aceasta situatie.
QUOTE
Bosimanii se feresc atat de mult de a ajunge intr-o asemenea situatie, incat prefera sa nu mai multumeasca deloc, din contra.

Avand in vedere forma primitiva in care traiesc, poate este normal sa se comporte asa. Eu sincer cred ca bosimanii cunosc foarte bine locul unde traiesc si ceea ce sunt, dar ca orice mamifer oportunist profita de o situatie data cautand prin atitudinea lor sa se faca remarcati si respectati.
QUOTE
Oricum, asta e o chestiune cu totul secundara, eu o sa continui sa propag adevarul indiferent de cat de multi il vor accepta sau nu.

Adevarul tau contra adevarul altora, poate fi adevarul ceva personal? Cum se face ca adevarul tau este mai adevarat decat adevarul altora? Chiar crezi ca ceea ce propagi tu este adevarul? Pe ce te bazezi cand faci aceasta afirmatie?
Cucu Mucu
QUOTE(Helmuth @ 19 Jun 2008, 07:16 PM) *
Bosimanii se feresc atat de mult de a ajunge intr-o asemenea situatie, incat prefera sa nu mai multumeasca deloc, din contra.

Pai tocmai de aceea societatea lor nu a evoluat de doua mii de ani. Daca nimanui nu i se recunoaste meritele pe care le are pt dezvoltarea comunitatii, atunci niciunul nu se inghesuie sa faca ceva in plus fata de ceilalti, preferand sa stea toti cu burta la soare decat sa faca ceva pt comunitate. jamie.gif
jet li
De aia cand vaneaza unul ceva imparte cu ceilalti. Si cred ca asta e normal la ei, noi il vedem ca pe ceva demn de lauda, ei probabil s-ar mira daca ar afla ca la noi nu e normal sa facem nimic impreuna, si desi suntem adunati in orase intr-o mare gramada nu avem o comunitate cum au ei

Lucrurile importante in viata sunt cele simple, familia, prietenii, libertatea. Cand vine vreo inundatie sau cutremur atunci oamenii isi dau seama de asta, si revin la ele, lasa restul si sunt multumiti ca familia sau prietenii au supravietuit.
Bosimanii stiu deja asta si nici unul din ei nu si-ar schimba modul de viata daca ar sti ce il asteapta la noi. Singuratate, munca masinala si pana la urma un mare nimic. Probabil ar fi nevoit sa astepte pana la batranete cand iese la pensie ca sa traiasca asa cum a visat, si nu era mare lucru, o viata simpla intr- o comunitate. Nu stiti despre ce vorbesc, nu aveti cum sa ii dati valoare
http://forum.computergames.ro/94-filozofie...niel-quinn.html
QUOTE
The plan by the Arabs to buy their land is all the more ironic: the Hadza have no concept of private property, roaming unchecked for thousands of years alongside the animals they hunt.

Nevertheless, the Tanzanian government has repeatedly tried to 'tame' the Hadza, building houses and trying to teach them to grow crops. One attempt to resettle them ended when a dozen perished when they were forced into modern homes.

"They just rotted inside and died," said Charles Ngereza, a tribal expert.


Va recomand cartea "Ishmael" de Daniel Quinn, am deschis un thread despre autorul asta, cine vrea cartea in romana o am eu, dat mi mesaj si o trimit
abis
QUOTE(Helmuth @ 19 Jun 2008, 07:16 PM) *
Poate afecta, caci cu cat comunitatea se arata mai multumita de vanatul adus, cu atat respectivul vanator are tendinta sa se considere superior celorlalti si indinspensabil societatii.

Eu cred mai degraba ca efectul direct si imediat este ca motivatia vanatorului de a imparti vanatul cu altii scade dramatic, si ca va prefera sa pastreze totul pentru sine.

Vrei sa sugerezi ca proasta crestere este un instrument util pentru egalitarismul social?
Cucu Mucu
QUOTE(abis @ 20 Jun 2008, 10:10 AM) *
Vrei sa sugerezi ca proasta crestere este un instrument util pentru egalitarismul social?

Comunistii au demonstrat deja lucrul asta. rofl.gif Partea proasta este ca egalitarismul comunsit era doar la nivel declarativ. Si cred ca la nivel declarativ va ramane egalitarismul, atata timp cat nici macar natura nu il respecta.
jet li
Bosimanii nu erau prost crescuti pentru cultura lor. Nu accepti ca altii sa gandeasca altfel nu ai decat sa nu ai de a face cu ei.

Oamenii nu pot fi egali dar se pot purta intre ei ca si cum ar fi egali
Cucu Mucu
QUOTE(jet li @ 20 Jun 2008, 10:37 AM) *
Oamenii nu pot fi egali dar se pot purta intre ei ca si cum ar fi egali


Ti se pare echitabil acest concept?
Cla
QUOTE(jet li @ 20 Jun 2008, 09:37 AM) *
Oamenii nu pot fi egali dar se pot purta intre ei ca si cum ar fi egali

Adica exact ca "tovarasii" tongue.gif
Helmuth
QUOTE(Cucu Mucu @ 19 Jun 2008, 08:16 PM) *
Pai tocmai de aceea societatea lor nu a evoluat de doua mii de ani.


rofl.gif Ce ma amuza pe mine tot felul de naivi care au impresia ca doar pentru ca au mobil, se sterg cu hartie igienica si beau Coca-Cola traiesc intr-o societate „civilizata”, care, nu-i asa, a progresat, pe cand oameni ca bosimanii sunt niste salbatici inapoiati pentru ca se sterg cu frunze si, evident, nu au Ipod.

In realitate, „progresul” de care ignorantii vorbesc nu e decat un mit.
Iata ce spune faimosul academician Jared Diamond, legat fix de cazul bosimanilor:

QUOTE
While the case for the progressivist view seems overwhelming, it’s hard to prove. How do you show that the lives of people 10,000 years ago got better when they abandoned hunting and gathering for farming? Until recently, archaeologists had to resort to indirect tests, whose results (surprisingly) failed to support the progressivist view. Here’s one example of an indirect test: Are twentieth century hunter-gatherers really worse off than farmers? Scattered throughout the world, several dozen groups of so-called primitive people, like the Kalahari bushmen, continue to support themselves that way. It turns out that these people have plenty of leisure time, sleep a good deal, and work less hard than their farming neighbors. For instance, the average time devoted each week to obtaining food is only 12 to 19 hours for one group of Bushmen, 14 hours or less for the Hadza nomads of Tanzania. One Bushman, when asked why he hadn’t emulated neighboring tribes by adopting agriculture, replied, "Why should we, when there are so many mongongo nuts in the world?"
(...)
While farmers concentrate on high-carbohydrate crops like rice and potatoes, the mix of wild plants and animals in the diets of surviving hunter-gatherers provides more protein and a bettter balance of other nutrients. In one study, the Bushmen’s average daily food intake (during a month when food was plentiful) was 2,140 calories and 93 grams of protein, considerably greater than the recommended daily allowance for people of their size. It’s almost inconceivable that Bushmen, who eat 75 or so wild plants, could die of starvation the way hundreds of thousands of Irish farmers and their families did during the potato famine of the 1840s.
(...)
Similar contrasts in nutrition and health persist on a global scale today. To people in rich countries like the U. S., it sounds ridiculous to extol the virtues of hunting and gathering. But Americans are an élite, dependent on oil and minerals that must often be iimproted from countries with poorer health and nutrition. If one could choose between being a peasant farmer in Ethiopia or a bushman gatherer in the Kalahari, which do you think would be the better choice?


Pe langa marirea orelor de munca, deteriorarea hranei, a mediului inconjurator si dependenta tot mai crescuta de resurse naturale, „civilizatia” a mai adus una din cele mai mari calamitati posibile asupra societatii umane: inegalitatile socio-economice. Conform lui Diamond, „Besides malnutrition, starvation, and epidemic diseases, farming helped bring another curse upon humanity: deep class divisions.”
http://www.awok.org/worst-mistake/

Intr-adevar, oricine observa monstruasa repartitie a resurselor intre oameni, la scara mondiala, va intelege imediat ca o lume ce permite inegalitati atat de mari intre bogati si saraci nu se va putea niciodata sa fie considerata „civilizata, progresista sau superioara” in vreun fel. Kirkpatrick Sale scrie foarte bine:

QUOTE
E.E. Cummings once called progress a "comfortable disease" of modern "manunkind," and so it has been for some. But at any time since the triumph of capitalism only a minority of the world's population could be said to be really living in comfort, and that comfort, continuously threatened, is achieved at considerable expense.

Today of the approximately 6 billion people in the world, it is estimated that at least a billion live in abject poverty, lives cruel, empty, and mercifully short. Another 2 billion eke out life on a bare subsistence level, usually sustained only by one or another starch, the majority without potable drinking water or sanitary toilets. More than 2 million more live at the bottom edges of the money economy but with incomes less than $5,000 a year and no property or savings, no net worth to pass on to their children. That leaves less than a billion people who even come close to struggling for lives of comfort, with jobs and salaries of some regularity, and a quite small minority at the top of that scale who could really be said to have achieved comfortable lives; in the world, some 350 people can be considered (U.S. dollar) billionaires (with slightly more than 3 million millionaires), and their total net worth is estimated to exceed that of 45 per cent of the world's population.

This is progress? A disease such a small number can catch? And with such inequity, such imbalance?

In the U.S., the most materially advanced nation in the world and long the most ardent champion of the notion of progress, some 40 million people live below the official poverty line and another 20 million or so below the line adjusted for real costs; 6 million or so are unemployed, more than 30 million said to be too discouraged to look for work, and 45 million are in "disposable" jobs, temporary and part-time, without benefits or security. the top 5 percent of the population owns about two-thirds of the total wealth; 60 percent own no tangible assets or are in debt; in terms of income, the top 20 percent earn half the total income, the bottom 20 percent less than 4 percent of it.

All this hardly suggests the sort of material comfort progress is assumed to have provided.

http://www.primitivism.com/facets-myth.htm
Helmuth
QUOTE(jet li @ 19 Jun 2008, 10:58 PM) *
Lucrurile importante in viata sunt cele simple, familia, prietenii, libertatea.


Jet Li, mare dreptate ai. Intr-adevar, adevaratele placeri are vietii, demonstrate ca sporind fericirea, sunt cele simple, nepretentioase si necostisitoare, precum socializarea, plimbarile, culturalizarea, o baie, o ciocolata etc.

QUOTE
O baie, un pui de somn si o plimbare in parc sunt lucrurile care aduc cea mai mare fericire in viata, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea din Nottingham. Studiul a scos la iveala faptul ca persoanele fericite prefera tratatiile simple si care nu costa nimic, in timp ce persoanele care se descriu ca mai putin fericite se recompenseaza cu CD-uri, DVD-uri si mese in oras.

Richard Tunney, coordonatorul studiului, a declarat: "Se pare ca relaxarea este secretul unei vieti fericite. Placerile gratuite sunt cele mai importante". Studiul a fost comandat de Loteria nationala din Marea Britanie si la el au participat 62 de persoane care au ajuns milionare dupa ce au pariat."

http://downshiftingromania.blogspot.com/20...importante.html

Se stie si ca indivizii cu apucaturi consumeriste sunt mai putin fericiti decat media iar impulsurile lor materialiste sunt o urmare a depresiei:
QUOTE
"In the experiment, participants viewed either a sad video clip or one devoid of human emotion. Afterward, participants could purchase an ordinary commodity, such as a water bottle, at various prices. Participants randomly assigned to the sad condition offered almost 300% more money to buy the product than “neutral” participants. Notably, participants in the sadness condition typically insist, incorrectly, that the emotional content of the film clip did not carry over to affect their spending. [...]

http://www.scienceblog.com/cms/retailers-l...lues-15427.html

Cat despre oligofrenia ca socialismul egalitarist nu ar fi in concordanta cu natura umana, am respins de mult aceasta minciuna, intr-un articol detaliat ce poate fi gasit aici:
http://www.npcr.ro/ziar/2008/martie/natura%20umana.html
Catalin
QUOTE
Se stie si ca indivizii cu apucaturi consumeriste sunt mai putin fericiti decat media iar impulsurile lor materialiste sunt o urmare a depresiei


Flotare logica:

Daca apucaturile consumeriste sunt o urmare a depresiei, atunci a sustine ca o reducere a consumerismului va duce la o crestere a fericirii/reducere a depresiei este echivalent cu a sustine ca daca inchizi umbrela se opreste ploaia!
andra_v
Intr-o societate traditionala, darul are un rol bine stabilit, nu se face si nu se primeste halandala. Intr-o comunitate (bosimana, irlandeza, galeza, basca, araba), darurile sunt cu dus si intors; exista o intreaaga literatura antropologica pe semnificatia darului in comnitati inchise. Primirea unui cadou aiurea are semnificatia unui gest deplasat. Si un simplu "multumesc" inseamna ceva, in nici un caz nu trebuie sa arati recunostinta pentru un gest neavenit. De ce sa primeasca boul, din moment ce oamenii traiau din vanatoare, toti aveau ce manca, nu se aflau intr-o situatie-limita. Erau cersetori? E ca si cand te duci in Selgros sa te aprovizionezi si iti intinde altul de la coada o bancnota de un milion. Zici multumesc? Normal ca refuzi.
Intr-adevar, darurile nu sunt dezinteresate, cel care ofera urmareste intotdeauna ceva: economic, sentimental, politic, etc. Prin respingerea cadoului, comunitatea isi protejeaza identitatea, autonomia, valorile. Nu egalitariste, poate egalitare. Pentru ca o societate traditionala nu gandeste in cadre ideologice. Ei traiesc un stil de viata, nu sunt preocupati de conceptualizare.
O ultima chestie: nu se pune problema prost/destept in functie de alegerea stilului de viata. Fiecare persoana alege sa traiasca in comunitate, sau intr-o societate modernizata, impersonala. In functie de personalitatea, aspiratiile sale. Daca este inclinat spre o viata mai simpla, patriarhala, isi duce nevasta la o ferma din Texas si isi creste copiii exact ca in epoca de piatra. Daca inclina spre un stil modern, merge in Florida, Nisa, fara alte comentarii. Inteligenta inseamna pur si simplu a stii sa iei deciziile favorabile tie, in contextul dat. Sa traiesti tu personal bine (cum te simti bine), nu ca la carte.
Superunknown
QUOTE(jet li @ 18 Jun 2008, 06:02 PM) *
in mii de ani ei au ajuns sa se poarte asa pentru ca asta functioneaza cel mai bine pentru ei.

Si de ce ar trebui sa functioneze la fel de bine si pentru noi, din moment ce conditiile sint cu totul altele in cazul nostru?
andra_v
Super, tocmai am explicat, nu exista bine absolut decat in utopiile comuniste, ori milenariste. Si nu exista "noi"; exista eu, tu, el, sau, cel mult categorii de "noi".
Exista binele meu, binele tau, binele celor care fac alegeri asemanatoare, apartin acelorasi grupuri de interese.
Catalin
QUOTE(andra_v)
De ce sa primeasca boul, din moment ce oamenii traiau din vanatoare, toti aveau ce manca, nu se aflau intr-o situatie-limita. Erau cersetori? E ca si cand te duci in Selgros sa te aprovizionezi si iti intinde altul de la coada o bancnota de un milion. Zici multumesc? Normal ca refuzi.


Nu-i asa ca n-ai citit articolul? Nu l-a refuzat nimeni, din contra. Ei s-au plans ca e prea mic si ca nu le-ajunge. smile.gif

Ca sa preiau analogia, e ca si cum te-ai duce la Selgros sa te aprovizionezi si iti intinde altul de la coada o bancnota de un milion. O iei, te uiti la ea cu dispret, o cheltuiesti, dupa care ii zici "asta e tot ce ai putut? esti complet incapabil, milionul tau nu mi-a ajuns nici macar pentru 80% din cumparaturi".
jet li
Cucu Mucu si Cla, am zis "Oamenii nu sunt egali dar se pot purta ca si cum ar fi"
Ce nu se intelege ?
Sa explic, pentru clasa I : Oamenii nu sunt egali, asta se vede , unii sunt mai destepti, mai grasi, mai slabi, mai mici, mai mari, mai albi, negri sau galbeni, mai invatati, etc. Asta e asa cum am zis
Apoi : trebuie sa se poarte intre ei ca si cum ar fi. Adica nu ca in secolul 19 cand doar sa adresezi o vorba boierului si erai biciuit.
abis
Sa te porti ca si cu un egal cu cineva care iti este inferior, este semn de generozitate. Sa te porti ca si cu un egal cu cineva care iti este superior, este semn de infatuare si obraznicie.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.