Catalin
QUOTE
1. Treaba ta. Ceea ce pentru tine e lasitate intelectuala pentru altii e rigurozitate intelectuala.
2. Oricum, nu credinciosii au subliniat aceasta separare, ci ateii!
1. Da dar e o problema. Si anume faptul ca normarea rigurozitatii ar trebui sa porneasca de la onestitate. Onestitate fata de propria pozitie filozofica in acest caz. Ca intai imi exprim credinta (convingerea ferma) in inexistenta lui D-zeu sau intai imi exprim lipsa credintei (convingerii ferme) cu privire la existenta lui, imi este indiferent. Nu ma ascund dupa vorbe pt ca in al doilea caz oricum lipsa credintei in existenta lui, e substituita cu prezenta credintei in inexistenta lui. Eu nu pot sa NU cred in existenta a ceva, dupa care urmeaza un zero total cu privire la pozitia mea fata de existenta acelui ceva. Evident ca pasul urmator, prin constructie, concura la formarea credintei (convingerii ferme, argumentate) in inexistenta acelui ceva.
2. Da, cunosc curriculum-ul acestui subiect insa nu am fost de acord cu o distinctie fundamentala in aceasta privinta niciodata.
QUOTE
1. Ba tocmai, ca il vezi mereu. Si esti atat de obisnuit incat nici nu iti dai seama!
2. Nu poti sa gandesti si asa? Eu zic ca se poate.
1. Fals. Nu-l vede nimeni. Daca nu e asa, zi-mi unde-l vezi tu. Asta cu obisnuinta e chiar comica. De ca si cum obisnuinta elimina observatia. Atat timp cat e omniprezent in timp si spatiu, a remarca acest lucru ar trebui sa fie una din cele mai facile sarcini pt un om.
2. Nu, in nici un caz. Nu-l "vedem" - nu exista. Abia acum intra Popper in scena.
QUOTE
Argument de doi lei... pai daca Dumnezeu e omniscient sigur ca stie TOATE cursurile posibile. Nu exista doar un singur curs antecunoscut, ci o infinitate dintre care Dumnezeu poate alege, in masura in care doreste, la fiecare moment in virtutea omnipotentei sale.
Uite, eu voi fi ceva mai elegant si nu ma voi grabi sa pun un pret pe deductia ta insa e bine sa stii ca mi-ar fi foarte greu sa gasesc un pret pe masura.
Intai de toate, ai o premisa nejustificata ca sa nu zic eronata - multitudinea de cursuri. Iar asta in contextul in care vorbim de o entitate omniscienta ale carei alegeri sunt permanent perfecte. Prezumtiva multitudine de cursuri inaintata de tine, ar fi tributara posibilelor multiple alegeri divine. Ori cum ziceam, cand vorbim de alegerile unei entitati omnisciente, automat prevaleaza alegerea perfecta, unica. Si iata cum ne-am intors din nou la ceea ce ziceam eu la inceput - omniscienta infirma omnipotenta sau daca nu ne place cuvantul "infirma", atunci o rezuma strict la doar ce stie omniscienta. Caz in care ajungem la lipsa omnipotentei.
Sau mai pe scurt :
a. Cunoaste D-zeu viitorul ? Fiind omniscient, da.
b. Poate el interveni, actionand altfel decat stie deja ca va face ? Nu, si-ar contrazice omniscienta.
Asadar, D-zeu nu e privat doar de omnipotenta ci si de liber arbitru.
QUOTE
1. Cum vine asta "alegerea e alegere doar in contextul nestiintei"?!
2. Asta e cea mai mare tampenie pe care am auzit-o de mult timp pe forum.
3. Eu ies pe strada. Am de ales sa merg cu masina sau pe jos. Stiu EXACT ce urmeaza sa se intample in ambele situatii. Daca merg pe jos o sa transpir, o sa dureze mai mult dar o sa fac exercitiu fizic. Daca merg cu masina devin mai sedentar dar e mai comod si mai rapid. Nu exista nicio necunoscuta aici (sigur ca poti introduce daca insisti).
4. Dar sa spui ca eu nu fac o alegere cand ma sui in masina sau cand nu ma sui mi se pare pur si simplu o prostie.
1. Vine simplu de tot. Atunci cand stii totul, ai permanent o singura optiune - cea perfecta. Ca atare nu te afli in situatia de a alege.
2. Ei uite, si eu sunt surprins ca unii nu inteleg un lucru atat de simplu.
3. Ai inceput bine - TU iesi pe strada si nu D-zeu. Ceea ce pretinzi TU ca stii "EXACT ce urmeaza", e doar inca o dovada a faptului ca n-ai prins tactul discutiei noastre. Lucru evidentiat prin faptul ca ai abordat prin exemplul tau, doar un singur aspect din multele posibile dar cu toate astea "stii exact ce urmeaza". Si mai amuzant e ca la obiectia corecta a lui @Bonobo, insisti ca "nu e nicic o necunoscuta". Si-n acest caz prefer sa cred ca nu prea ai timp sa raspunzi mai atent. Nu-i bai, mi se-ntampla si mie.
Dar totusi, ridica un pic stacheta si da-ti seama ca nu discutam despre posibilele noastre alegeri.
4. Sper ca macar acum ti-a fost clar ca nu discutam despre alegerile noastre (fiinte finite) ci despre ale lui D-zeu. Noi suntem la antipodul omniscientei iar prin urmare e firesc sa facem alegeri libere (intr-o anumita masura). Nu la fel ar sta lucrurile cu ipoteticul D-zeu care intotdeauna recurge la ceea ce-l obliga omniscienta.
Ceva in plus legat de liberul arbitru.
Daca viitorul nostru e antecunoscut de catre D-zeu, atunci e predeterminat. Acest lucru duce la lipsa liberului arbitru in dreptul oamenilor si la intronarea predestinarii lor. Daca insa viitorul nostru nu e predeterminat, adica e necunoscut lui D-zeu, atunci D-zeu nu poate fi omniscient. Asadar teistii au de ales intre un D-zeu omniscient dar lipsit de omnipotenta si intre predestinare sau un D-zeu lipsit de omniscienta.
Uite ceva mai jos si o formulare usor diferita, de pe un blog :
"Omniscience vs. Human Free will. A Paradox.
Omniscience: Perfect knowledge of past and future events.
Free will: Freedom to choose between alternatives without external coercion.
Paradox: Statements or events that have contradictory and inconsistent properties.
Proposal:
Christianity cannot claim that God is omniscient and also claim that humans have free will. The claims form a paradox, a falsehood.
Reasoning:
If God is omniscient then even before we are born God will have complete knowledge of every decision we are going to make.
Any apparent choice we make regarding the acceptance or denial of Jesus as a savior is predetermined. This must be true to satisfy the assertion that God is omniscient. Effectively we have no choice in the matter. What we think is free will is an illusion. Our choices have been coerced since we exist and act according to the will of God. Alternatively if human free will is valid, meaning that the outcome of our decisions is not pre-determined or coerced, then God cannot be omniscient, since he would not know in advance our decisions.
Question:
If God knows the decision of every individual, before they are born, regarding the acceptance or denial of Jesus as a savior, then why does he create one set of individuals destined for heaven and another set destined for eternal damnation? This seems unjust, perverse and particularly evil.
Conclusions:
If God is omniscient then humans do not have free will (see argument above) and the apparent arbitrary choice of God to condemn many individuals to eternal damnation is evil. I.e. God does not possess the property of omni benevolence and is therefore not worth our attention.
If humans have true free will then God cannot be omniscient (see argument above). If he is not omniscient then he also cannot be omnipotent since knowledge of the future is a prerequisite for total action. Without these abilities God can no longer be deemed a god – i.e. God does not exist.
If humans do not have free will then the choice of whether to choose Jesus as a savior or not makes total nonsense of Christianity since the choice is pre-determined and we are merely puppets at the hands of an evil monster."