Stiu ca m-am lungit dar poate cuiva ii va fi util sa vada opinia unui judecator intr-un raspuns adresat parintelui Gheorghe Calciu Dumitreasa din SUA...
(copy/paste ca nu am altfel cum; bolduirile imi apartin)
[From:"Fr. George Calciu"
Date: Mon, 4 Jul 2005 15:22:14 -0400
Subject: [ROCHolyTrinity] ROMANIAN ONLY: Un judecator crestin despre cazul TANACU
In ce priveste intimplarea de la Tanacu, eu nu am decit informatiile pe care le-am putut dobindi din presa scrisa si, in mica masura, de la televizor. Iar aceste informatii, in mod evident, nu sint obtinute decit rareori in mod direct de cei care le publica.
Citeva lucruri sint certe.
O femeie tinara a murit intre minastire si spital. Presa a exacerbat senzationalul. Episcopul locului si-a luat mina de pe preotul Daniel Corogeanu. O sa va expun, parinte, foarte pe scurt, ce inseamna "intentie" si "culpa", caci chestiunea are trebuinta de limpezime in toate registrele. Va scriu acestea chiar daca stiu bine ca aveti la indemina indestulatoare si precise masuri nejuridice.
In dreptul penal roman in vigoare,
infractiunea este definita ca fapta savirsita cu vinovatie, iar vinovatia are forma fie a intetiei, fie a culpei. Intentia poate fi "directa" sau "indirecta". Culpa poate fi "cu prevedere" sau "simpla".
Intentia directa este acea a faptuitorului care savirseste fapta urmarind uciderea victimei.
Intentia indirecta este aceea a faptuitorului care savisind o anume fapta, prevede ca va avea ca rezultat si uciderea, dar nu urmareste acea ucidere si, totusi, acceptind ca uciderea se va petrece, savirseste acea fapta.
Or, nici macar din cele mai defavorabile informatii aparute in presa, nu rezulta ca preotul Corogeanu ar fi avut intentia, directa sau indirecta, de a omori. Deci nu e vorba de o infractiune de "omor deosebit de grav" si nici de "omor", pentru care faptuitorul trebuie sa fi actionat cu intentia de a ucide.
Iar in situatia asta, chiar si din unghiul legii lumesti, arestarea preventiva a preotului si calugaritelor este cu totul inadecvata. Culpa poate fi "cu prevedere" sau "simpla".
Uciderea "din culpa cu prevedere" se savirseste cind faptuitorul prevede rezultatul, dar nu il urmareste, nu il accepta si considera in mod neintemeiat ca nu se va produce. Diferenta dintre un ucigas cu intentie indirecta si un ucigas cu culpa cu prevedere este, oarecum, aceea dintre un cinic si un prostanac superficial. Din ceea ce vedem in presa, nu rezulta ca preotul Corogeanu si-a dat seama ca, din cauza tratamentului aplicat victimei, aceasta va muri. Necum ca, dindu-si
seama, a nadajduit ca acest lucru nu se va petrece si a savirsit in continuare faptele sale.
Uciderea "din culpa simpla" se savirseste cind faptuitorul nu prevede rezultatul faptei sale, desi putea si trebuia sa il prevada.
Exemplul obisnuit este al soferului care conduce cu viteza prea mare pentru conditiile de trafic si abilitatile sale si provoaca un accident in care cineva isi pierde viata.
Cel mai veridic scenariu, socotind ceea ce presa, cu instrumentele, intentiile si intelegerea ei a putut livra, este acesta. In urma externarii, pacienta unui spital cu competente psihiatrice, se duce la minastirea Tanacu, unde este legata in timpul crizelor violente pe care le sufera. I se astupa gura cu un prosop atunci cind, in criza, injura si blasfemiaza. Preotul si monahiile se roaga spre tamaduirea sufletului ei, rostindu-se rugaciunile rinduite pentru scoaterea dracilor. Starile
ei sint schimbatoare, iar crizele recidivante. E schizofrenica sau posedata sau si una si alta. Dumnezeu stie! Dupa citeva zile, observind ca situatia ei s-a agravat, preotul hotaraste sa o trimita la spital.
Spre spital este transportata in ambulanta, legata, si moare inainte de a ajunge la destinatie.
Autopsia a stabilit ca decesul a survenit ca urmare a insuficientei respiratorii. Daca dovezile judiciare vor putea fi interpretate in asa fel incit sa se traga concluzia ca preotul Corogeanu si, eventual alte persoane, cum ar fi, spre pilda, monahiile, medicul, asistentul sau soferul salvarii, au determinat prin actiunile sau inactiunile lor intervenirea acestei cauze medicale a mortii, desi puteau si trebuiau sa prevada acest lucru, atunci oricare dintre acestia, ar putea fi condamnati pentru ucidere din culpa.
Daca nu vor exista astfel de dovezi, preotul si monahiile, care sint deja inculpati in stare de arest preventiv, vor trebui achitati.
Nadajduiesc ca Dumnezeu o va primi in Rai pe cea care a murit, ca va preface detentia preotului Corogeanu in exercitiu duhovnicesc ziditor si ca il va ierta pentru toata vinile sale, stiute sau nestiute.
Cit despre dreptatea lumeasca, stiti dumneavoastra cum e, ca ati gustat din ea cu asupra masura. Cu adevarat scandalos este ceea ce a facut presa. A dat prima cu piatra denaturind realitatea, speculind senzationalul, ignorind nuantele care fac diferenta.
Imediat, neobisnuit de repede pentru cumpanirea si ritmurile bisericesti, episcopul locului a luat masuri extreme impotriva preotului Corogeanu. Bineinteles, ierarhii si Sfintul Sinod au a implini lucrari ca acestea, dar ascultarea nu e rinduita spre a fi prilej de precipitata secularizare.
Apoi, parinte, vedeti, daca Andrei Plesu scrie despre ingerii cu deamanuntul, e admirabil. Insa daca un preot pomeneste despre draci, e fie impostor, fie retardat. Iar societatea vibreaza la impulsuri de tipul acesta, in acord cu suma adincimilor pacatelor in care fiecare dintre componentii ei e inecat. Iar viciul judecatii fiecaruia dintre acestia e orgoliul. Caci cel mai prost intrebuintat dar al lui Dumnezeu este ratiunea, iar cel mai stricacios pacat este mindria.
Va rog sa ma ingaduiti si, gasind in cele ce am scris toate relele pe care eu la altii le-am bagat de seama, sa va rugati pentru mine, cel ce pacatuiesc si judec.
Sarut mina!
Lucian Dumitru Popescu]
...ce vreau eu afara de a interactiona cu o comunitate on-line pe care incerc sa o cunosc? cred ca am incercat sa fac un apel la gandire si toleranta
numai bine