Cu placere, Erwin!
Salut si revenirea lui Amenhotep, care chiar mi-a facut o supriza placuta sa apara fix dupa ce l-am mentionat. Bine ai revenit, Amenhotep!
QUOTE(Erwin)
Dacă sufletul este conștiința atunci ar însemna că sufletul moare și învie de câte ori adormim și ne trezim din somn și sigur nu poate fi nemuritor
Asa cum nu spunem despre windows-ul unui laptop ca moare si invie de fiecare data cand intra in stand-by sau cand ii dam shut down, la fel si cu ceea ce numim psihic sau suflet. Este vorba de ceva de natura informationala (encriptata in retelele neuronale), de ceva dependent de un suport fizic (informatie fara suport nu exista). Cand sistemul fizic sufera o modificare, de orice natura, aceasta se repercuteaza intr-un fel sau altul si asupra asa-zisului "suflet".
QUOTE(Erwin)
Experiențele de extracorporalitate ale oamenilor trecuți prin moartea clinică sunt subiective, produse fiind chiar de către creier, similar cu cele apărute în stări alterate ale conștiinței, poate chiar prin același mecanism. Nu cred că putem vorbi de o ieșire reală a sufletului din propriul corp.
Exact. Si eu zic ca sunt un produs al creierului, ce apar pe fondul unor perturbari serioase de functionare. Din cate stiu apar in urma unor traumatisme serioase, care pun viata in pericol la modul cel mai serios, sau pe fondul lipsei de oxigen. Si, desigur, in situatiile de moarte clinica. Ca atat experientele de NDE (Nead death experiences) cat si cele de OBE (Out of body experiences) sunt un produs al creierului o demonstreaza si experimentele in care s-au realizat artificial astfel de experiente prin stimularea cu electrozi a anumitor structuri cerebrale. E bine sa gandim oarecum probabilistic. Ce-i mai probabil, sa fie vorba de iesirea din corp a unei entitati ipotetice, imateriale, ce anima candva acel corp si care nu depinde de nici un fel de suport fizic, sau sa fie vorba de niste halucinatii pe care creierul respectiv le produce atunci cand activitatea sa este perturbata la modul cel mai serios?
QUOTE(Marduk)
Exista o mare diferenta intre insusirile atribuite umanilor si animalelor. Spre deosebire de animale omul evolueaza mental, spiritual, tehnologic minut cu minut, an de an, secol de secol. Daca la antropoide descoperim ca aceste insusiri, spargerea nucilor de pilda, se transmit prin copierea adultilor, ceea ce nu descoperim la antropoide si la celelalte animale este perfectionarea insusirilor invatate, copiat de la inaintasi
Daca facem abstractie de speciile care acum sunt extincte am putea spune ca da, asa stau lucrurile. Sa nu uitam, totusi, ca a existat un proces de
antropogeneza si ca "desprinderea" omului de animal a fost un proces lung si anevoios, care s-a facut gradat, din aproape in aproape, iar asta inseamna ca putem vorbi de un continuum pe care se intinde atat inteligenta cat si constiinta (in istoria viului). Ca o parte a acestui continuum acum este 'franta' (din cauza amintita mai sus) este o alta poveste. Pe langa asta, chestiunea pe care o aduci in discutie este valabila mai mult pentru omul modern, care a gustat civilizatia. La scara timpului civilizatia este doar o mica particica din istoria lui Homo Sapiens. Vorbim de civilizatie de aprox. 10.000 de ani (in cazul unei specii care are peste 100.000), de cand am domesticit plantele si animalele, de cand a intervenit revolutia agriculturii, care a dat un boost serios populatiei, posibilitatea de a ne debarasa de stilul de viata nomad, de a stratifica intr-o masura sau alta populatia, s.a.m.d. Da, in viata omului modern tehnologia evolueaza aproape exponential, in sensul ca de la o generatie la alta se schimba foarte multe in mediul sau, dar chestia asta nu era valabila acum multe zeci de mii de ani, cand aproape ca nu intervenea nimic nou sub soare de la o mie de ani la alta. De exemplu, intre culturile paleoliticului mijlociu si celui superior nu sunt diferente impresionante (pentru ca tehnologia de prelucrare a pietrei nu diferea substantial), iar pe astea le despart cateva zeci de mii de ani.
QUOTE(Marduk)
Eu nu cred ca exista "rudiment de constiinta" constiinta o ai sau nu, e valabil si pentru animale si pentru umani
Eu nu vad asa lucrurile. Privesc constiinta ca pe ceva dinamic, ca pe ceva ce accepta mai multe grade, niveluri. Asa cum am spus si intr-o postare anterioara, constiinta inseamna in primul rand acces la ceva - acces la imaginea propriului corp (Eu-ul fizic adus in discutie); acces la starea propriilor stari interioare (Eu-l psihologic); acces la starile altora in anumite circumstante (componenta a inteligentei emotionale, empatiei), s.a.m.d. De altfel, mai nou se vorbeste si in psihologie de un asa-zis
consciousness quotient, ceea ce inseamna ca avem de-a face cu ceva ce poate fi cuantificat intr-o masura sau alta. Deci nu mi se pare ca este corect sa afirmam ca aceasta constiinta ar fi permite doar doua stari: absenta/prezenta, ci ca exista si niste diferente calitative de la una la alta. Chestie valabila chiar si de la un individ la altul, indiferent cat de cinica ar parea chestia asta - vezi
CQ-ul amintit mai devreme. Este un concept relativ nou, adus in discutie de un psiholog romana. Am senzatia ca pleaca de la niste premise gresite (desi am citit pe diagonala doar cate ceva), dar fondul problemei mi se pare unul corect.
QUOTE(Marduk)
Totusi cum ramane cu sufletul? exista? va ramane ceva dupa noi, o amprenta fizica, spirituala? ceva care sa ne faca sa speram ca nu ne-am pierdut timpul de pomana pe acest pamant.
Eu nu vad de ce ar fi musai sa supravietuiasca ceva dupa incetarea noastra din viata. Ce numim psihic, suflet, personalitate sau cum vrem sa-i spunem, sunt niste pattern-uri unice si irepetabile de informatii encodate in reateaua noastra neuronala, comuna tuturor membrilor speciei. Deci avem un suport fizic pe care exista aceste informatii. Odata ce acest sistem dispare fizic, nu vad din ce motive acesti biti de informatie ar supravietui intr-un fel sau altul. 1. Cum ar supravietui? Pentru ca e imposibil d.p.d.v. fizic. 2. Care ar fi motivele, scopul? Asa cum nu exista un rai al laptop-urilor, nu vad de ce ar exista unul al nostru, al oamenilor. Si daca ar exista unul al oamenilor, de ce nu si al animalelor? Si daca cu animalele nu avem nimic, fiind vorba de atatea si atatea specii (acum disparute), cand incepem sa tragem la raspundere anumite specii (vezi antropogeneza amintita), incepand cu ce grad de inteligenta/constientizare? Si de ce ar trebui sa existe un loc de rasplata si pedeapsa din moment ce "jocul" este imperfect si regulile au aparut atat de tarziu in istoria speciei noastre? Si, desigur, ar mai fi mii si mii de astfel de intrebari. Pe de alta parte de ce spui ca ne-am pierdut timpul? Cred ca tocmai constientizarea faptului ca o singura viata avem si ca dupa nu mai exista nimic ar trebui sa ne faca s-o valorificam cat mai bine cu putinta, sa ne responsabilizeze. Trebuie privita ca pe o oportunitate, nu neaparat ca pe un blestem (desigur, exista si vieti extrem de chinuite, pentru care numai un privilegiu nu este).
QUOTE(exergy33)
QUOTE(mothman)
Asa, revenind la intrebarea ta. Sincer sa fiu, eu nu vad nici un motiv sa existe asa ceva. Consider ca pentru absolut tot ce tine de lumea viului pot fi date explicatii strict materialiste si ca atunci cand vorbim de diferenta intre materie vie si materie nevie nu-i decat o chestiune de complexitate in organizarea materiei
Si de ce sa nu existe? Raspunsul asta 'l-a inviat' pe profesorul meu de stiinte sociale din liceu ..." constiinta e un produs al materiei superior organizate a creierului uman"
Pentru ca nu vad nici un motiv pentru asta. In functie de cum vedem lucrurile, putem avea doua posibilitati. 1. Putem sa privim sufletul ca fiind psihicul de care vorbesc stiintele congitive si sa concluzionam, asa cum am spus si eu mai sus, ca avem de-a face cu ceva de natura informationala, ca ceva ce depinde de un suport fizic, si atunci ne putem intreba cum ar putea sa supravietuiasca el disparitiei suportului sau fizic. 2. Putem privi sufletul strict ca forta vitala, slab definita, ce anima organismul si care nu interfereaza absolut deloc cu suportul fizic al psihicului, si atunci discutam despre motivele plauzibile pentru care asa ceva ar trebui sa existe. Din experienta noastra nu exista asa ceva, pentru ca functionarea organismelor biologice n-are nevoie de o astfel de explicatie in functionarea lor. Este, cum s-ar zice, o notiune redundanta, care nu explica, defapt, nimic. Ba din contra. Este o notiune care, pentru mine, nu are nici o logica. Singura logica o vad legata de istoria acestui concept, ce vine de undeva din trecutul nostru indepartat, din niste vremuri in care ne lipseau orice fel de explicatii in sensul asta. Intr-o era prestiintifica singura posibilitatea de a explica ceva, de a da un sens existentei, era
gandirea magica, apelarea la explicatii ce tineau de legea similitudinii, la gandirea intuitiva si analogica, la superstitie, s.a.m.d. Din lumea aceea consider ca se trage acest concept.