Alo? Care etnogeneza de 150 de ani? Citindu-ti si posturile anterioare imi pare ca de ceva vreme de bati cu un strawman de-i sar ... paiele
Care-i treaba cu tatuajele si incinerarile? Tatuajele si incinerarile reprezinta doua specificitati ale culturii traco-dacice. Imi argumentai prin niste enumerari, ca exista o continuitate la nivel de traditie intre daci si roma^ni, iar un element din enumerare era inmormantarea. Asadar, sustine-ti punctul de vedere.
dacii care practicau atat incinerarile cat si inhumarile, au renuntat la un moment dat Aha, si ce mare branza daca la un moment dat aceiasi daci au renuntat si la limba, ce in Irak s-o vorbi sumeriana?
pt ca nu se poate stabili cine a copiat pe cine Aveam replica in maneca: moneda dacica este inferioara (ca prelucrare, ca tehnologie) corepondentului macedonean sau roman.
Iar monedele acelea nu sunt copie pt ca au particularitatile lor. Una din ele este forma concava. Daca creez o moneda care arata identic ca una actuala (de 5000 de lei, de exemplu) doar ca din cauza unei tehnici primitive, batandu-o cu ciocanu' si eventual neavand nici suficienta materie prima incat sa-i dau o grosime substantiala, o sa-i dau o forma valurita (concava intr-un caz particular), inseamna ca nu e o copie?
Pai palmirieni astia sunt colonisti tai, "ex toto orbe romana" Asta s-o crezi tu
. Daca trandifirii sunt flori, inseamna ca toate florile sunt trandafiri?
Pe langa palmirieni gasesti episoade in care un numar mare de indivizi (sau mici comunitati de indivizi) de nationalitati diferite sunt mentionati ajungand in Dacia. De la Pirustae (specialisti in minerit adusi de Traian din Dalmatia) la negustori precum Treveri (gali, din zona actualului Trier), Asiani (din provincia Asia - adica Mysia, Frigia, Lydia) si Galatae (celti asezati in centrul Asiei Mici prin secolul III i.Hr). Daca il citesti pe Djuvara, intr-o lucrare a sa in care prezinta istoria romanilor explicata foarte bine, ai sa vezi ca in general acesti colonisti au fost adusi din provinciile vecine (economic, nu?) adica Moesia, Iliria dar si din Italia, caci taranii italieni autohtoni cam pierdeau competitia in fata sclavilor rezultati din desele si victorioasele campanii.
Nici o forta a acelei vremi si nici a vremurilor noastre n-ar putea realiza performanta de a face ca un popor sa-si uite complet limba in 150 de ani. Strawman lover. Ti-am mai spus si cu ocazia intermezzo-ului anterior, nu si-au uitat limba in 150 de ani, in 150 de ani au invatat "cultura romana". Dupa aceea a fost o chestie de timp (secole) cat isi coaguleze o cultura proprie predominant latina.
Dar a propos de forta latinilor, la 15 ani dupa biruinta lui August asupra panonilor, toti barbarii cunosc limba latina:
omnibus autem Pannoniis non disciplinae tantummodo, sed linguae quoque notitia Romanae; plerisque etiam litterarum usus et familiaris armorum erat exercitatio (Velleius Paterculus, II, 110) -
de asemenea, in Panonia se cunoastea nu numai disciplina ci si limba romana, multi chiar foloseau scrisul si le erau familiare si exercitiile cu arme. Intr-adevar timpul este mult prea scurt, insa Parvan ne ofera si explicatia. Influenta romana in Balcani se face simtita de pe la inceputul secolului II i.Hr (pionerii romani in aceste zone sunt mentionati inaintea cuceririlor, Titus Liviu - pe la 180 i.Hr - cives Romani molestati prin Dalmatia, Caesar mentioneaza un conventus civium Romanorum la Salonae). Ca sunt aventurieri, negutatori (mercatores), sau mestesugari, este mai putin important. Dar iata ca pentru Pannonia avem un maxim de 200 de ani de
influenta latina dupa care avem cutremuratorea marturie de mai sus - localnicii au invatat latina.
Cei drept, dacii erau pe o treapta de civilizatie superioara, asa ca romaniarea lor efectiva nu s-a facut la 15 ani dupa cucerire, ci la 160 (beneficiand si ei de perioada de tampon, in care au avut timp sa copieze moneda romana, sa fure tehnologie, cu alte cuvinte sa aprecieze civilizatia)
Sau, desi despre Dacia nu avem marturii asemanatoare, ghinionul celor care le place istoria si norocul lui Savescu, uite un citat relevant despre Galia (Cicero, Pro Fonteio, 5, 11):
referta Gallia negotiarum est plena civium Romanorum, nemo Gallorum sine cive Romano quicquam negotii gerit, nummus in Gallia nulluls sine civium Romanorum tabulis commovetur -
e plina Galia de negustori, plina de cetateni romani, nu este gal care sa nu faca negot cu vreun cetatean roman, in Galia nici-un ban nu circula fara sa fi trecut prin registrele cetatenilor romani. Iata exemple de romanizare din alte teritorii. Crezi ca la daci a fost altcumva? Mai ales cand izvoarele antice precizeaza atentia deosebita acordata de Traian aceste provincii? Dupa acelasi Parvan 150 de serii de veterani au colonizat Dacia!
Tot nu mi-ai spus cum e cu nunta in "sens crestin" de pe la 260 d.Ch La 260 d.Hr tara nu fusese complet crestinata. Pe de alta parte, marea majoritate a ritualurilor care nu pot fi datate arheologic (cum ar fi inmormantarile) nu pot fi datate, mai ales in lipsa cronicilor scrise. Nu exista dovezi care sa ateste ritualurile nuptiale in secolul III pe acest teritoriu. Nu am cum sa dau curs unor cereri absurde!
nici ce au facut dacii liberi de la 106 pana sa ia la suturi in fund administratia imperiala de pe timpul lui Galienius Ce sa faca? Traiau si ei si atacau imperiul impreuna cu alti barbari (sarmati, goti), o parte probabil au fost asimilati de acestia intru scop comun, altii au fost asimilati de imperiu care in acea perioada avea mare deficit de personal, toate bune pana cand invazii mai salbatice (huni, gepizi, avari) i-au risipit de tot.
pana sa ia la suturi in fund administratia imperiala de pe timpul lui Galienius, cand a avut loc de fapt adevarata "retragere" ( de fapt fuga bezmetica) din Dacia. In general posturile tale sufera de ad nauseam. Am aratat pe acest thread ca administratie romana (bizantina) exista in teritoriul Romaniei pana la invaziile hunilor si ulterior ale slavilor si avarilor. Existau soldati, functionari, oameni de afaceri in Dacia Romana la 270 d.Hr, asa ca nu prea are cum sa fie cum spui tu. Si mai mult dupa retragerea aureliana, au existat destule castre la nord de Dunare ca dovada al controlului roman asupra granitei. Pentru edificare iti recomand Stelian Brezeanu - Frontiera Dunarei de jos in secolele IV-VII unde ai sa vezi explicit ca limes-ul dunarean, nefacand exceptie a fost sustinut de pe ambele maluri ale fluviului (drept exemplu, ia-l pe Constantin cel Mare care aseaza garnizoare in Drobeta si Sucidava sau pe Iustinian - care aseaza garnizoane in acelasi cetati, si mai sunt si altele mentionate). Mult mai mare este influenta in vecinatatea nord-dunareana a Dobrogei (Scitia Minor), unde putem vorbi de o continuitate romana, care se rasfrange chiar si asupra estului Munteniei si sudului Moldovei (am mai adresat problema asta undeva pe thread).
Se poate vorbi chiar de o psihologie de tip reconquista romanilor dupa Aurelian (vezi mai ales ideea lui Iustianian de a recrea Imperiul Roman). Retorii romani si bizantini si istoricii nu uita ca Dacia a fost provincie romana. Intr-un panegiric din 297 adresat lui Constantius Chlorus, un anonim trece intre faptele lui si recuperarea Daciei (Dacia restituta). Mai tarziu, in lucrarea alegorica a imparatului Iulian "Cezarii"/"Banchetul", Constantin cel Mare este egalul lui Traian (aluzia la Dacia are in vedere expeditia in 332 a lui Constantin impotriva gotilor, expeditie soldata cu succes). Asadar, la nivel de idee, de drept, Dacia este a romanilor. Ea este vazuta ca fiind temporar in mana barbarilor. Alte episoade edificatoare sunt cedarea cetatii Turris (pustiite) de catre Iustinian slavilor (asadar un teritoriu nord-dunarean vazut ca fiind roman desi nu exista o prezenta militara) sau de conflictul intre hanul Baian al avarilor si generalul Priscus asupra Banatului, primul vazandu-l ca un teritoriu neroman pierdut prin legea armelor, in timp ce cel de-al doilea considera Banatul pamant roman.
Dincolo de frontiera politica si psihologica este frontiera economica. Cursul inferior al Siretului era controlat de romani pentru a procurarea sarea necesara in provinciile balcanice. Alaturi de sare din aceleasi zone (Carpati) se exploata si lemnul. Marfurile romanilor ajungeau pana departe in Maramures sau Bucovina.
Iar frontiera culturala este indiscutabila. Mai toate neamurile migratoare sunt surprinse imprumutand obiceiuri romane. Multe alte triburi sunt mentionate ca fiind asimilate. Bastarnii dupa Zosimos au fost asimilati si traiau dupa legile romane (pe la 280 d.Hr). In aceeasi vreme carpii au fost stramutati (probabil ca nu in totalitate) in teritoriu roman si asimilati rapid (Eusebiu de Cezareea). Gotii sunt exemplul unor uniuni de triburi care treptat accepta cultura romana. Si asta intr-o Dacie care chipurile era parasita.
edit pentru un citat uitat:
Ihm, pai motivatiile astea socio-politice nu arata o continuitate? Ce continuitate vere? Daca vin americanii si fac o Roma sau un Paris la ei acolo inseamna ca ei sunt o "prelungire" culturala a italienilor sau a frantuzilor?
Si mai las-o pe aia cu uitatul limbii in 150 de ani ca nu tine (n-am zis eu ca barza e cuvant dacic ?
). Mai bine cearta-te cu teza "invatatul latinei in 150 de ani", ca asta o sustin eu.