QUOTE(actionmedia @ 21 May 2010, 02:09 PM)
Daca iti ingradeste cineva accesul la resursele de care ai nevoie pentru a supravietui, nu este ca si cum te-ar ucide?
Intrebarea este mult prea general formulata. Si nu este clar care sunt resursele indispensabile pentru a supravietui si care nu. Locuinta nu este, sunt destui care supravietuiesc si pe strazi, nu? Poti trai si intr-un cort ori intr-o pestera. Nu iti este neaparat conditionata supravietuirea de o locuinta.
QUOTE
De ce sa platim pentru resursele naturale?
Pentru ca preferam sa nu le extragem noi insine din pamant, din padure, din apa... Preferam sa se ocupe altii de asta, iar noi suntem dispusi sa facem altceva in schimb pentru restul societatii. Unii extrag resursele brute, altii se ocupa de servicii, altii de entertainment etc. Tine de diviziunea muncii, nu le poate face unul singur pe toate si inca bine. Iar sistemul financiar are scopul de a cuantifica ceea ce produce fiecare pentru societate; pur si simplu produci ceva pentru semenii tai, primesti in schimb banii care reprezinta o marca, un simbol, o cuantificare a ceea ce ai produs pentru societate si care iti permit sa beneficiezi de produsele facute de altii, in aceeasi valoare.
Cum ai putea sa cuantifici acest lucru altfel?
Sau nu-l mai cuantifici deloc, si fiecare produce dupa puteri si primeste dupa nevoi, cum era lozinca aia veche?
QUOTE
daca toti oamenii care au muncit pentru producerea unui autoturism, de la mineri, petrolisti, siderugisti, pana la aia de la linia de productie si contabilii si inginerii etc, si-ar pune lefurile corespunzatoare muncii lor la un loc, nu ar putea sa cumpere acel autoturism
Da, lefurile celor care au construit masina raportate la timpul muncit pentru producerea doar a acelei masini plus costul materiilor prime si al energiei sunt, probabil, ceva mai putin decat pretul cu care se vinde masina. Cu cat mai putin? Nu stiu, sa vedem care este rata de profitabilitate a companiilor producatoare de masini si vom afla. Daca marja de profit este 10%, inseamna ca toate costurile insumate (includem aici si taxele de toate felurile) sunt 90% din pretul masinii.
QUOTE
Cei care detin terenurile pe care se afla fabricile au partea lor din pretul masinii fara sa isi fi adus vreo contributie, doar pentru ca sunt proprietari.
Cum nu si-au adus contributia? In primul rand, au permis constructia fabricii acolo. Nu au pus la dispozitie producatorului doar terenul, ci si poate cladirile, bransamentele la curent si apa, depozite, au imprejmuit terenul ca sa nu apara hoti etc. Poti include si proprietarul terenului la "cei care contribuie la productia masinii".
QUOTE
O alta parte se duce la investitori sub forma de dividente. Nici ei nu si-au adus vreo contributie. Si-au asumat, chipurile, un risc punand la dispozitia intreprinzatorilor o parte din averea lor sau a altora
Nu chipurile, ci chiar isi asuma riscul. Daca masina este un esec tehnic, daca utilizatorii nu o cumpara, ei sunt cei care incaseaza in primul rand pierderea.
QUOTE
Intr-o economie normala, cei care au construit masina ar trebui sa o poata cumpara impreuna.
Explica te rog de ce.
Ei fac masina si primesc o parte din valoarea ei, restul merge la cei care (cum spuneam mai sus) la cei care isi asuma riscul, la investitori, la cei fara de care proiectantul nu ar fi conceput masina, muncitorii n-ar fi lucrat, furnizorii n-ar fi livrat materialele etc
Fara investitori, masina n-ar fi existat si nimeni n-ar fi castigat nimic.
QUOTE
in economia actuala sunt din ce in ce mai multi (si eu fac parte din aceasta categorie) care castiga bani fara sa aduca o contributie la economia reala, adica la producerea acelor bunuri de care avem nevoie ci doar la mentinerea si intretinerea acestui sistem economic in care ne aflam.
Nu inteleg de ce este daunator cineva care mentine si intretine sistemul, chiar daca nu produce efectiv nimic (niciun obiect). Noi lucram in publicitate, fara publicitate nu s-ar vinde produsele clientilor nostri, fabricile lor ar da faliment, muncitorii ar ramane pe drumuri si ar suferi de foame. Publicitatea este ca uleiul de motor: nu contribuie direct la mersul masinii, insa fara el motorul s-ar gripa si s-a intampla un dezastru.
Sa ne imaginam de dragul discutiei o situatie ipotetica: nu exista dreptul la proprietate, nu avem voie sa ne insusim resursele naturale.
Ma trezesc dimineata devreme si pornesc in padure. Tai o creanga de alun si cu tendoanele de la o vita moarta in ajun imi construiesc un arc; apoi fac si cateva sageti. Ma intorc, dupa o dimineata de munca, acasa. Las arcul la intrarea in pestera, imi sarut sotia si copiii, mananc cateva mere gasite in drum, dupa care vreau sa iau arcul si sagetile sa plec la vanatoare. Unul dintre vecini a luat insa arcul meu. Protestez. "Degeaba", imi spune el, "nu ai dreptul sa pastrezi arcul doar pentru tine, il iau eu ca-mi trebuie sa vanez ceva, ca ii e foame familiei mele. Tu ai mancat mere, nu-ti trebuie".
Dupa ce argumentez o vreme cu el ii trag una prin surprindere si recuperez arcul. Stiu ca-i ilegal, dar prea m-a enervat...
Plec in padure din nou. Vanez un iepure. Ma intorc spre casa, insa vecinul (impreuna cu altii doi) imi sare in fata. "Iepurele ala nu-i al tau, da-l incoace, nu ai dreptul sa-l tii numai pentru tine. Nu permite legea sa-ti insusesti nimic din padure, nu e padurea ta, si da si arcul ala incoace, cum ti-ai permis sa-l iei inapoi".
Degeaba replic eu "eu l-a facut, am muncit jumatate de zi pentru el, nu era copacul nimanui cel din care am taiat lemnul pentru arc, nu era iepurele nimanui, dar eu l-am alergat jumatate de zi prin padure, prin urmare vreau sa-l duc acasa la familia mea", ei vor avea argumentul suprem: "nu exista drept de proprietate, deci n-ai voie sa-ti insusesti nici arcul, nici sagetile, nici iepurele. Ce, asta-i argument ca ai prins iepurele inaintea noastra? Nu ai dreptul sa-l pastrezi chiar daca l-ai prins tu primul. Ah, da, si pestera s-o eliberezi rapid, caci nu ai dreptul sa locuiesti acolo, nu e pestera ta."