Mai am inca doua chestiuni de adaugat.
Aseara am studiat putin mai mult site-ul
MonsantoSi am ajuns la raportul financiar. Din pacate astazi nu mai pot sa deschid pdf-ul, nu stiu daca voi veti putea, ieri seara l-am deschis la mine pe calculator, acasa. Astazi am intrat de la servici si nu am mai reusit sa deschid fisierul cu raportul financiar (PDF) este "secured" si nu merge sub nicio forma. L-am inchis din firefox si imi inchide practic toate browserele firefox, l-am downloadat si am incercat sa il deschid de pe calculator, mi se intampla acelasi lucru, se inchide acrobat readerul si nu ma lasa sa vad continutul.
In orice caz aseara am apucat sa vad ceva revoltator in acel raport. Monsanto are o rata a profitului de aproape 50%. Va dati seama ce inseamna asta? Inseamna ca daca are costuri de productie de 50, vinde produsul cu 100 si 50 le intra in buzunar investitorilor. Nu am reusit sa aflu mai multe despre actionariat, numar de salariat, etc. Cifrele pe un trimestru erau ceva de genul 3 miliarde $ incasari si cam 1,4 miliarde profit. Pe 9 luni era undeva pe la 8,7 miliarde incasari si vreo 4,2 miliarde profit.
Putem spune ca pe un an incasarile s-ar ridica la 12 miliarde, iar profitul pe la 6 miliarde. Costuri de 6 miliarde.
De pe un alt
site am aflat ca are aproximativ 22000 salariati.
Daca consideram un salariu mediu de 5000 dolari pe luna pentru fiecare din acestia, rezulta un total costuri cu salariile de: 1,32 miliarde anual. Adica aproximativ 22% din costuri sau 11% din cifra de afaceri. Cumva se inscrie in patternul general pentru orice afacere. Am studiat vreme de 2-3 luni alte afaceri mari si costurile cu salariile se duc undeva pe la 10-15% din cifra de afaceri, rareori merg spre 20%. Dar depinde foarte mult si de profilul comaniei.
Nu stiu ce reprezinta celelalte costuri. Dar cred ca putem aproxima ca undeva pe la 3 miliarde inseamna munca, iar 3 miliarde inseamna profituri, taxe, impozite, dobanzi, etc. Asta inseamna ca din 12 miliarde cifra de afaceri, doar 3 miliarde inseamna efectiv munca, iar restul sunt bani nemunciti, castigati de cei care controleaza resursele. Raportul este de 1 la 4. si asta este doar veriga de baza. Daca mergem mai departe la fermieri, apoi la engrosist si la detailistraportul asta se adanceste, ajunge pe la 1 la 6 sau 1 la 7. Practic chiar daca acele OMG ar fi benefice, trebuie sa muncesti de 7 ori mai mult ca sa le obtii decat intr-un sistem fara bani.
Legat de asta, am reusit sa calculez si cam cat ar trebui sa muncesti pentru a avea o masina in drept de proprietate exclusiva intr-un sistem fara bani fata de un sistem bazat pe bani si comert.
Sa luam o masina de 10000 euro. Asta fiind pretul de vanzare la dealer-ul auto.
Dar nu atat platesti in final ci mai mult.
Mai intai aplicam TVA-ul. La noi este 24%, dar nu luam varianta asta exagerata, luam o varianta de TVA mai moderata, incercam un TVA mediu de 18%. Mai tineti minte vremurile cand TVA-ul era 18%?
Bun, deci de fapt platesti 11800 euro, din care 1800 euro se duc la stat.
Dar nu ai banii astia, trebuie sa iei credit. Sa spunem ca banca finanteza 10000 euro, restul de 1800 ii aduci tu. Eu am folosit un calculator de rate de la BRD si mi-a dat vreo 3700 in plus (dobanzi si comisioane) pentru un credit de 10000 euro pe 5 ani cu rate lunare fixe. M-am gandit totusi sa aproximez in minus, pentru ca in perioada asta sunt dobanzile foarte mari. 3200 costul creditului cred ca e rezonabil si da o suma rotunda.
Deci cu credit si cu TVA costul masinii se ridica la 15000 euro.
Bun ne intoarcem acum la cei 10000 euro cu care vinde masina dealerul. Din cei 10000, 1000 euro sunt adaosul dealerului. Este neinteresant cu cat isi plateste dealerul salariatii sau ce cheltuieli are sau ce impozite plateste. Intr-un sistem fara bani, nu ar fi nevoie de dealeri. Deci nu ne mai batem capul cu el.
Mai avem si un importator, reprezentanta, distribuitor, etc. sa spunem ca si asta are tot 1000 euro adaos. Aceeasi proveste ca si la dealer. Nu ne intereseaza pe ce se duc cei 1000 euro.
Bun, ajungem la producator. De la el masina pleaca cu 8000 euro.
Din acesti 8000 de euro, 500 de euro inseamna cheltuieli de marketing si publicitate, 500 de euro profit (nici macar 10%) 1000 euro salarii si 1000 de euro taxe, impozite, chirii, dobanzi etc. Restul de 5000 reprezentand furnizori.
Furnizorii producatorilor de masini sunt furnizori de energie, de echipamente, transport si logistica precum si de componente pentru masini
Din cei 5000 de euro, 500 sunt profit (10%), 750 salariati (15%) si 750 euro taxe, impozite, chirii, dobanzi etc. Restul de 3000 fiind furnizori.
Aici furnizorii sunt, furnizori de energie, echipamente, materii prime (otel, cupru, plastic, sticla, cauciuc, etc), transport si logistica, alte servicii.
Aici avem 300 euro profituri (10%), 500 euro salariati (17%), 500 euro taxe si impozite, chirii, dobanzi, etc. Raman 1700 cheltuieli cu furnizorii.
La acest nivel furnizorii sunt de energie, echipamente, materii prime (fonta bruta sau fier vechi, minereuri de cupru, bauxita, petrol, etc), transport, alte servicii. Aici avem: 200 euro (12%) profit, 300 euro salarii, 300 euro. Raman 900 euro costuri cu furnizorii.
La acest nivel sunt pe de o parte funrizorii din industria miniera dar mai sunt si alte categorii de furnizori de echipamente, energie, transport etc. Lantul poate continua inca mult timp, dar ca sa nu o mai lungim presupunem ca 50% din cei 900 reprezinta salalrii, iar restul de 50% profituri, taxe, impozite, dobanzi, redevente (in industria miniera), chirii, rente, etc.
Acum sa facem o recapitulare
Salarii: 1000 (producator) + 750 (componente) + 500 (materii prime 2) + 300 (materii prime 1) + 450 (echipamente, transport, alte servicii) = 3000 euro.
Deci platesti 15000 euro pentru ceva ce inglobeaza doar 3000 euro de munca, restul de 12000 euro fiind ce? Profituri, impozite si taxe, dobanzi si comisioane bancare, chirii, rente, etc. Practic 80% din pretul platit pentru acea masina se duce pentru sustinerea acestui sistem economic bazat pe bani si proprietati si doar 20% pentru munca efectiva. Mentionez ca in acesti 20% intra si transportul intre verigile de productie precum si transportul pana la consumatorul final precum si deopozitare, evidente, management, etc. Doar 20% ar fi costurile pentru ca masina sa fie produsa de la nivel de minereu pana la nivel de produs finit si pentru a fi transportata la consumatorul final. Restul de 80% sunt costuri ale sistemului.
Am fost surprins sa constat aceasta diferenta colosala. Pana sa fac aceste calcule, credeam ca este pe undeva pe la 50% munca si 50% costuri ale sistemului. M-am inselat. Raportul este mult mai dezechilibrat. Acest sistem economic este intr-adevar foarte foarte costisitor. Trebuie sa muncim de 5 ori mai mult pentru a dobandi masina fata de un sistem fara bani.
Daca luam in considerare un salariu mediu de 1700-1800 euro pe luna, practic ar trebui sa muncesti cam 1500 ore pentru a avea timp de 10 ani (durata de viata) o masina. Asta ar insemna cam 150 ore pe an. Asta in sistemul actual.
Intr-un sistem fara bani ar trebui sa muncesti doar 300 de ore pentru a avea aceeasi masina in folosinta exclusiva timp de 10 ani. Asta ar insemna cam 30 ore pe an. Iar asta daca esti mofturos si nu vrei sa imparti masina cu altii in sistem taxi sau altcumva.
In caz de sharing 20 de oameni pe masina folosire intensiva, durata de viata 2 ani, deci 5 masini in 10 ani, ar trebui sa muncesti doar 60 de ore in cei 10 ani pentru a beneficia de acea masina atunci cand ai nevoie de transport. Asta ar insemna 6 ore pe an.
Eu spun ca de la 1500 de ore de munca in prezent, la 6 ore de munca in sistemul propus de mine pentru a-ti satisface o anumita nevoie, este o diferenta imensa.
Abis, imi este teama ca nu ai inteles exact ce insemna "veriga intermediara" in contextul postarii mele anterioare. Cand spuneam "veriga intermediara" nu ma refeream doar la comercianti ci si statul este o veriga intermediara si bancile si proprietarii de teren. Si investitorii care au actiuni la comaniile producatoare, etc. Ideea este ca un sistem fara bani nu are nevoie de toate astea ca sa functioneze. Nu are sens sa platesti 80% tribut unor persoane care nu contribuie in niciun fel la obtinerea produsului necesar.
Nu ai nevoie de comercianti ca sa ajunga produsul de la producator la consumator. Poti doar sa il transporti pana acolo. Comertul este necesar doar intr-un sistem bazat pe bani si proprietati, in care oamenii nu pot sa se asocieze liber si sa produca, ei trebuie sa se subordoneze unor entitati superioare, adica companiilor. Nu exista alternative in sistemul bazat pe bani.
Ceea ce incerc sa scot in evidenta este faptul ca degeaba avem productivitate de 100 de ori mai mare decat in evul mediu, daca 80% din aceasta productivitate nu este transformata intr-o economie ci in consum prin intermediul acestor verigi intermediare.
Practic costul vietii, pentru omul de rand a ramas cam la fel ca in evul mediu. Dar avem productivitate de 100 de ori mai mare (nu stiu daca 100 este o cifra corecta, am aruncat-o din burta). Nivelul de trai ridicat nu este dat de productivitate ci de consum. Ideea este ca am putea avea acelasi consum si sa muncim de 5 ori mai putin. Sau si mai bine, restrangem consumul la ceea ce avem cu adevarat nevoie si munctim de 10 ori sau de 20 ori mai putin.
Noi muncim acum foarte mult pentru ca cei care controleaza resursele isi trec 80% din munca noastra prin buzunarele lor. Nu e corect, nu e etic, nu e moral.
turbo trabant
Probabl ca teoriile nu sunt noi, nici macar nu revendic paternitatea lor, dar ele nu au fost puse niciodata in practica. Daca te referi la comunism ala a fost un exemplu clar in care se poatre transfera puterea din mana unui grup restrans de oameni in mana unui alt grup restrans de oameni, exemplu clar de manipulare.
Aceste teorii nu vor putea niciodata sa fie puse in practica, daca oamenii nu inteleg de ce muncesc acum de 5 ori mai mult decat daca nu ar exista banii si proprietatile, nu ar putea fi puse in practica daca oamenii nu si-ar schimba mentalitatea. Nu ar putea fi puse in practica daca oamenii nu ar intelege ca e mai bine sa cooperezi decat sa fi in competitie cu ceilalti, ca e mai eficient sa iti impartasesti ideile cu ceilalti decat sa le patentezi si sa pui restrictii. Lumea in care traim ar fi mai buna si mai frumoasa, daca oamenii ar invata sa coopereze sa imparta cu ceilalti sa nu mai ingradeasca, sa nu se mai uite la capra vecinului ci sa isi vada de capra lor.
Datoria mea este sa incerc sa le explic si altor oameni ideile mele, in speranta ca vor intelege pericolul in care ne aflam si ca solutia sta in fiecare dintre noi, intr-o schimbare de viziune si de atitudine. Nu trebuie sa facem mai mult, decat sa ne ajutam unii pe altii la nevoie, atat, dezinteresat, fara recompense materiale. Recompensa vine din faptul ca omul pe care l-ai ajutat s-ar putea sa iti fie de folos candva in viitor, intr-un fel sau altul, direct sau indirect. Suntem toti interconectati. Nu mai avem nevoie de bani si de bariere pentru a face ca sistemul economic sa functioneze ci doar de buna vointa si responsabilitate si multa cunoastere si deschidere.