HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

4 Pagini V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Destin, vs libera alegere
Serenity
mesaj 16 Jun 2004, 04:59 PM
Mesaj #1


Hipopotamu' Somnoros
******

Grup: Moderator
Mesaje: 5.493
Inscris: 18 April 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.143



Credeti ca actiunile si cursul vietii fiintei umane sunt dictate si predeterminate de o autoritate supranaturala? Pe de alta parte, considerati ca (scuzati sorry.gif) ceea ce traim zi de zi este o consecinta a propriilor noastre actiuni si decizii? Priviti destinul ca pe o datorie sau sunteti de parere ca existenta destinului nu exclude libertatea de alegere? Parerile sunt impartite, si, daca nu cumva s-a mai dezbatut pe-aici aceasta tema, caz in care imi cer scuze huh.gif , va invit sa va exprimati opinia in legatura cu acest subiect
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 16 Jun 2004, 05:21 PM
Mesaj #2


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Cred ca ar fi bine daca ai oferi si definitia ta asupra destinului. Fiecare om pare a avea o alta idee despre ce reprezinta destin si ce nu...


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Moira
mesaj 16 Jun 2004, 07:09 PM
Mesaj #3


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 350
Inscris: 27 December 03
Forumist Nr.: 1.632



Destinul si Liberul arbitru nu se exclud. Imi este totusi greu sa demonstrez asta foarte clar. O sa revin.

Totusi, in sensul de "moira", sigur ca destinul este esential! ohyeah.gif
(nu puteam sa nu postez aici, ma-ntelegeti...).
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 16 Jun 2004, 07:09 PM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
Serenity
mesaj 16 Jun 2004, 09:17 PM
Mesaj #4


Hipopotamu' Somnoros
******

Grup: Moderator
Mesaje: 5.493
Inscris: 18 April 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.143



Ai dreptate, nici o problema smile.gif Vin si cu intrebarea "Ce intelegi tu prin destin?" pentru cei care au o alta idee despre ceea ce reprezinta destinul. Eu aici m-am referit la caracterul prestabilit si inevitabil al cursului vietii fiecarui individ. Si ca sa reiau ideea in alte cuvinte: "Cum ti-a fost scris asa va fi." - adevarat sau fals?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
(monique)
mesaj 16 Jun 2004, 11:02 PM
Mesaj #5


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 136
Inscris: 22 April 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.204



Cred ca destinul joaca un rol extrem de important in viata fiecaruia... spre exemplu, familia, care ne va influenta intreaga existenta, nu ne-o alegem noi, ci destinul, Dumnezeu sau cum vreti sa numiti aceasta putere.
Totusi, intotdeauna am fost de parere ca destinul/viata iti ofera in momentele importante ale vietii, doua cai... iar noi o vom alege pe cea pe care o consideram potrivita.
Viata omului e influentata de aceasta impletire a destinului cu liberul arbitru...


--------------------
user posted image
"A te lupta cu tine insuti, este lupta cea mai grea; a te invinge pe tine insuti, este biruinta cea mai frumoasa." -Leibniz-
Go to the top of the page
 
+Quote Post
DeeDee
mesaj 16 Jun 2004, 11:09 PM
Mesaj #6


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 475
Inscris: 5 April 04
Forumist Nr.: 2.925



Destinul nu stiu daca exista sau nu dar din pacate e mai mult decat demonstrat determinismul fie el stiintific sau psihologic. Si avand in vedere existenta determinismului psihologic nu putem spune ca avem libertatea alegerii din moment ce toate alegerile noastre sunt conditionate de modul in care am crescut, de alegeri anterioare s.a.m.d...


--------------------
Realitatea are limite, imaginatia NU!!!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 16 Jun 2004, 11:13 PM
Mesaj #7


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Demonstrat nu cred ca a fost nici un determinism pana acum... fie el stiintific (probabil vrei sa spui fizic... nu? huh.gif) sau psihologic. Si ma indoiesc ca mecanica cuantica permite existenta unui determinism, de orice natura! Asta ca tot s-a adus vorba de stiinta!


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jet li
mesaj 17 Jun 2004, 12:16 AM
Mesaj #8


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.196
Inscris: 31 January 04
Din: ae
Forumist Nr.: 2.045



Cum va arata lumea peste 10 ani ? Posibilitatile in care ar putea evolua lumea in acesti 10 ani sunt infinite. Dar sa zicem ca eu dispar pentru 10 ani, apoi apar la loc, lumea evoluand, schimbandu-se fara mine. La inceputul celor 10 ani posibilitatile de schimbare erau infinite, dar dupa 10 ani eu am gasit lumea intr-una singura din aceste posibilitati. Nu pot fi mai multe, va fi una oricare din ele. Deci in afara mea destinul exista, viitorul e deja facut. Dar daca eu nu dispar la inceputul celor 10 ani, destinul nu mai exista, eu il modific, viitorul nu mai este deja facut, eu nu sunt usor previzibil, deci nu am un destin facut dinainte.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mememe
mesaj 17 Jun 2004, 08:36 AM
Mesaj #9


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 588
Inscris: 8 June 04
Din: bucuresti
Forumist Nr.: 3.777




Ca orice alt lucru pe lumea asta , si aceasta dilema intra in categoria :"depinde de punctul de vedere" (catalin nu te mai lua de parerile oamenilor blink.gif ) astfel omul are cu siguranta un destin si anume sa MOARA dar cred ca aici se opreste destinul. Fiecare om are "cumpene" in viata , momente in care trebuie sa ALEAGA intre cele doua principale variante ( de obicei sunt doua principale celelalte sunt derivari ale DA sau NU). Cel mai corect cred ca ar fi sa spunem ca omul este destinat sa ALEAGA , este destinat sa detina LIBERUL ARBITRU.



--------------------
Mai bine ma duc in padure
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 11 Oct 2004, 10:28 AM
Mesaj #10


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



Pentru ca Socratel a postat un topic asemnantor si Omu Bun a fost bun smile.gif si a pus un link catre acest topic am sa-mi spun si eu parerea despre destin si liber arbitru. Am mai raspuns si pe la "Dincolo de Ratiune" mai demult unde este un alt topic despre destin si aici gasiti raspunsul meu care este asemanator cu acesta.
Intai sa definim destinul.
Prin destin EU īnţeleg o sumă de factori externi care influienteaza modul de viata si deciziile fiecaruia. La categoria factori externi pot intrea, locul unde te-ai nascut, educatia parintilor, religia, anturajul, clima, potentialul fizic si intelectual al fiecaruia etc.
Prin urmare consider ca pana la un punct suntem dependenti de factorii externi care in general sunt foarte numerosi si foarte puternici. Avem intradevar lşibertatea de a alege dar, deşi poate nu ne dam intotdeauna seama, deciziile noastre sunt īn general condiţionate de aceşti factori externi. Niciodata nu cred ca luam vreo decizie fara sa tinem seama macar un pic sau inconstient de factorii externi.
Cred ca viata ne ofera "sanse" la fiecare pas uneori le recunoastem si le fructificam alteori trecem pe langa ele si dupa ce ne dam seama ca le-am ratat ne pare rau. Dar am observat, pe pielea mea ca unele sanse revin si atunci am tras concluzia ca "destinul", are o tendinta naturala spre echilibru, daca nu ai luat decizia care trebuie si te-ai abatut de la calea "predestinata" atunci ti se mai ofera o sanasa si inca una pana te inscrii pe fagasul normal.
Asta nu inseamna ca vreo entitate supranaturala din continuumul spatiu-timp a stabilit drumul fiecaruia. Pur si simplu cum am spus si pe celalalt topic, destinul fiecaruia este influentat de destinele celorlalti. O decizie a ta produce o modificare atat in "destinul" tau cat si in destinele celorlalti. Pentru ca avem de-a face cu fiinte inteligente, ceilalti vor reactiona, vor cauta sa echilibreze, prin urmare candva s-ar putea ca acea modificare sa se intoarca la tine. Problema este ca viata noastra este finita si este posibil ca pana sa se intoarca "perturbarea" la tine, sa nu mai existi, dar ii poate influenta pe copiii tai sau pe nepoti sau pe alti oameni.
Pe scurt:
1. Exista Destin? Da! I-am dat si definitia.
2. Putem sa schimbam destinul? Īn principiu da. Pe al nostru si pe al altora, prin deciziile noastre. Dar atentie! Este posibil ca aceste decizii sa fie la randul lor influentate de factori externi, prin urmare s-ar putea sa fie doar o iluzie ca schimbam destinul, in realitate am putea sa ne implinim destinul.
3. Exista Liberul Arbitru? Da! atata timp cat ai mai multe posiblitati sau solutii la o problema, precum si posibilitatea de a alege o varianta sau alta, exita liber arbitru.
4. Este Liberul Arbitru cu adevarat Liber? Īntr-un univers infinit nu, īntr-un univers finit si delimitat (persoana ta, familia, comunitatea, etc.) este intradevar Liber.

In īncheiere as vrea sa mai precizez inca odata ca este o prarere strict proprie si personala, iar daca altii au alta opinie nu ma supar daca ma vor contrazice ba chiar le recomand sa o faca, s-ar putea sa avem o discutie interesanta. spoton.gif

Acest topic a fost editat de actionmedia: 11 Oct 2004, 10:30 AM


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 11 Oct 2004, 04:06 PM
Mesaj #11


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



Mai īntāi, aşa cum spunea şi Cătălin, ar trebui să ştim ce īnţelegem prin Destin. Apoi ce īnţelegem prin Liber Arbitru. (Definirea acestor noţiuni nu este nici pe departe atāt de uşoară cum ar putea părea la prima vedere!)

N-am să propun aici definiţii, ci am să atrag atenţia asupra unei chestiuni: Mulţi cred că ideea de predeterminare mecanică este adversara Liberului Arbitru şi că opusul predeterminării (adică acceptarea unui factor veritabil aleatoriu) salvează Liberul Arbitru. Greşit. Dacă Liberul Arbitru nu poate exista īntr-un Univers determinist, el nu poate exista nici īntr-un Univers indeterminist! Exact din aceleaşi motive. Unii filosofi şi teologi s-au entuziasmat cānd Mecanica Cuantică a arătat că Lumea e indeterministă şi că există aleatoriu veritabil. S-au entuziasmat pentru că au zis "Iată, aşa funcţionează Liberul Arbitru -- undeva īn creier se produce o scintilaţie aleatoare care ne face să alegem calea A; dar ar fi putut foarte bine să se producă scintilaţia contrară, care să ne facă să alegem calea B! Deci alegerea noastră nu era predeterminată." Acest argument īnsă nu reinstaurează Liberul Arbitru, pentru că dacă īntr-o lume deterministă eu nu sunt răspunzător de alegerea făcută, nici īntr-o lume non-deterministă nu sunt răspunzător. Nu e meritul/vina mea că s-a produs sau nu acea scintilaţie. Factorul care declanşează alegerea īmi este extern, face parte din forţele oarbe ale naturii (fie ele deterministe sau nu).

Problema naturii Liberului Arbitru nu este specifică varantei deterministe de Univers şi rămāne la fel de acută şi īntr-un Univers indeterminist.

Acum, o altă idee: un Liber Arbitru īn manifestare plenară nu are cum să fie predictibil. Este evident că, la limită, dacă putem prezice cu acurateţe 100% comportamentul unei entităţi (īntr-o anume situaţie), atunci acea entitate nu manifestă Liber Arbitru (īn acea situaţie, īn acel moment). Dacă putem prezice cu acurateţe de 90%, firesc este să ne gāndim că o fi niţel Liber Arbitru acolo, dar este puternic amestecat cu un factor determinist (componenta pe care o putem prezice). Cānd anume avem de-a face cu Liberul Arbitru neīncorsetat de nici un fel de influenţe deterministe? Atunci cānd puterea noastră predictivă este minimă.

De exemplu, dacă īntr-un hangar cu trei uşi intră oameni pe rānd pe uşa din mijloc şi ies absolut toţi pe uşa din dreapta, e clar că Liberul Arbitru nu se manifestă: īn hangar oamenii nu pot alege pe ce uşă să iasă (de exemplu, poate că acolo este un individ īnarmat care-i forţează pe toţi să iasă pe uşa din dreapta). Dacă 99% din oameni ies pe uşa din dreapta şi 1% pe uşa din stānga, deducem că acolo īnăuntru există ceva libertate de alegere, dar ea este destul de limitată. Abia cānd oamenii vor ieşi 50% pe uşa din dreapta şi 50% pe uşa din stānga putem spune că īn hangar se manifestă Liber Arbitru total. Chiar şi cazul 51% dreapta - 49% stānga implică influenţa (mică) a unui factor determinist care tinde să īncline balanţa alegerii īntr-o anume direcţie. O balanţă a Liberului Arbitru perfect echilibrată nu are voie să prezinte abateri sistematice.

Bun, dacă-i aşa, atunci cum putem discerne īntre Liber Arbitru şi Aleatoriu Perfect? Dacă īn hangar este un individ īnarmat care direcţionează oamenii dānd cu banul? Cum putem noi, din exterior, să distingem īntre acest caz şi cazul veritabilului Liber Arbitru?

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 11 Oct 2004, 04:30 PM
Mesaj #12


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



QUOTE (Amenhotep @ 11 Oct 2004, 05:19 PM)
Mai īntāi, aşa cum spunea şi Cătălin, ar trebui să ştim ce īnţelegem prin Destin. Apoi ce īnţelegem prin Liber Arbitru.

Ai reusit sa prezinti o viziune statistica a problemei zic eu destul de bine, desi mi-a trebuit ceva timp sa inteleg ce vrei sa spui. Dincolo de cifre si statistica, parerea mea este ca Liberul Arbitru presupune o decizie constienta a unui om.
Exmplul este clar. Omul are problema X si are solutiiile A, B si C la aceasta problema el alege una din cele 3 solutii deliberat si constient, bazanduse pe un rationament propriu, indiferent care este acesta atata timp cat nu implica aleatorul (adica nu da cu banul sau chestii de genul acesta, nici nu spune "din oceanul Pacific...") pur si simplu ajunge la concluzia ca cea mai buna solutie ieri, azi si maine ar fi A sau B sau C. Ceea ce in realitate cred ca se intampla foarte rar. De exemplu este posibil ca solutia A sa fie valabila doar pana maine in timp ce solutia C ar fi fost valabila pana ieri. De cele mai multe ori deciziile noastre sunt influentate de factori externi, inclusiv factorul timp. Deci nu este o decizie cu adevarat libera.
Daca insa ne raportam la un anumit sistem si consideram ca fiind imposibil de schimbat anumiti factori (ei existand ca atare) atunci putem spune ca acea decizie este liber aleasa raportat la conditiile date.

Pentru ca exemplul ca Hangarul sa fie valid trebuie sa intre si sa iasa foarte multi oameni. Am simtit nevoia sa precizez asta pentru ca la un moment dat s-a pus problema ca la 50-50 ar fi posibilitatea de a vorbi de Liber Arbitru in timp ce la 51-49 ar putea exista o alterare. Ca sa iasa 50-50 atunci trebuie sa fie foarte multi oameni.

QUOTE
Bun, dacă-i aşa, atunci cum putem discerne īntre Liber Arbitru şi Aleatoriu Perfect? Dacă īn hangar este un individ īnarmat care direcţionează oamenii dānd cu banul? Cum putem noi, din exterior, să distingem īntre acest caz şi cazul veritabilului Liber Arbitru?


Pai cred ca din exterior nu prea se poate. Tot ce putem face este sa analizam si din interior de aceea este important de analizat in ce mod, in ce conditii a fost luata decizia.

Eu inclin sa cred ca Destin (intamplare) pur sau Liber Arbitru (decizie) pur nu prea exista. Se cam intersecteaza precum Yin si Yang din avatarul meu laugh.gif spoton.gif


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 11 Oct 2004, 04:42 PM
Mesaj #13


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (actionmedia @ 11 Oct 2004, 05:43 PM)
QUOTE
Bun, dacă-i aşa, atunci cum putem discerne īntre Liber Arbitru şi Aleatoriu Perfect? Dacă īn hangar este un individ īnarmat care direcţionează oamenii dānd cu banul? Cum putem noi, din exterior, să distingem īntre acest caz şi cazul veritabilului Liber Arbitru?

Pai cred ca din exterior nu prea se poate. Tot ce putem face este sa analizam si din interior

Dar asta īnseamnă că trebuie să īncetăm să vorbim despre Liberul Arbitru al altora! Numai sinele mi-l pot analiza din interior. Conform acestei observaţii, Liber Arbitru īn afara mea... este de neconceput. Sau nu neapărat de neconceput, dar īn orice caz de neverificat. Oricui i-aş atribui Liber Arbitru īn afara mea, e posibil să mă īnşel.

O astfel de noţiune -- care prin definiţie este aplicabilă numai mie -- este... inutilă dpdv filosofic. (Sau, mă rog, ar fi utilă doar īntr-o variantă strictă de solipsism...)

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 11 Oct 2004, 05:09 PM
Mesaj #14


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



QUOTE (Amenhotep @ 11 Oct 2004, 05:55 PM)
a

Initial am crezut ca acest "a" din final este o greseala, o fraza neterminata, acum fiindca s-a repetat tind sa cred ca este o semnatura, adevarat?

Ceea ce am facut eu acum se cheama comunicare. Eu pot sa observ modul meu de a rationa si pot sa presupun ca in linii mari si ceilalti oameni fac la fel. Ca sa ma asigur pun intrebari si capat raspunsuri. Unele presupuneri mi se confirma altele nu prin urmare reevaluez si reanalizez.

Cred ca putem gasi cateva trasaturi definitorii ale Liberului Arbitru general acceptate.

Daca te referi la decizia in sine si atribuirea ei Liberului Arbitru sau intamplarii atunci aici probabil nici cel care a luato nu-ti va da un raspuns elocvent. Daca ar fi sa judecam statistic am avea urmatoarea situatie:
1. Cei care spun ca a fost Liber Arbitru
2. Cei care spun ca a fost Destin

Dar aici mai avem si posibilitatea ca raspunsul sa nu coincida cu realitatea adica sa avem de fapt 4 posibilitati, cred ca-ti dai seama care.


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mentosana in cor...
mesaj 11 Oct 2004, 10:30 PM
Mesaj #15


Black Hat Lurker
****

Grup: Membri
Mesaje: 355
Inscris: 19 April 04
Forumist Nr.: 3.157



QUOTE (Amenhotep @ 11 Oct 2004, 05:19 PM)
dacă putem prezice cu acurateţe 100% comportamentul unei entităţi (īntr-o anume situaţie), atunci acea entitate nu manifestă Liber Arbitru (īn acea situaţie, īn acel moment). Dacă putem prezice cu acurateţe de 90%, firesc este să ne gāndim că o fi niţel Liber Arbitru acolo, dar este puternic amestecat cu un factor determinist (componenta pe care o putem prezice). Cānd anume avem de-a face cu Liberul Arbitru neīncorsetat de nici un fel de influenţe deterministe? Atunci cānd puterea noastră predictivă este minimă.

In primul rand, cazul cu 100% nu e posibil. Ai auzit de teoria haosului? Chiar si in cazul unui sistem perfect inchis despre care se cunosc toate variabilele, predictibilitatea de 100% e imposibila. Chiar si cu putere de calcul infinita.
Despre cazurile cand puterea predictiva este minima, iti recomand sa citesti cate ceva despre pricipiul incertitudinii din mecanica cuantica, poate te ajuta sa iti dezvolti teoria. Pentru cei care stiu deja despre ce e vorba, o perla culeasa de pe net:
"Cats land on their feet. Toast lands butter side down. A cat with toast strapped to its back will hover above the ground in a state of quantum indecision." ohyeah.gif


--------------------
plutesc in alcool ca viermele-n tequila
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 12 Oct 2004, 10:00 AM
Mesaj #16


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Mentosana in corpore sano @ 11 Oct 2004, 11:43 PM)
Despre cazurile cand puterea predictiva este minima, iti recomand sa citesti cate ceva despre pricipiul incertitudinii din mecanica cuantica, poate te ajuta sa iti dezvolti teoria.

Mentosana in corpore sano, ai vreo idee de enunţat īn această discuţie?

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mentosana in cor...
mesaj 12 Oct 2004, 10:39 AM
Mesaj #17


Black Hat Lurker
****

Grup: Membri
Mesaje: 355
Inscris: 19 April 04
Forumist Nr.: 3.157



Inca nu ph34r.gif
Sa zicem ca vreau sa raman un chibit activ, care mai da o mana de ajutor cand e nevoie.
O intrebare: liberul arbitru si predestinarea despre care dezbateti inflacarat de atata timp se aplica tuturor evenimentelor probabilistice, sau actioneaza doar in cazurile cand evenimentul e un proces de decizie la nivelul scoartei cerebrale a lui homo sapiens?


--------------------
plutesc in alcool ca viermele-n tequila
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 12 Oct 2004, 10:56 AM
Mesaj #18


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



Nu ştiu despre ceilalţi participanţi la discuţie, dar īţi pot spune părerea mea. Eu cred că trebuie să īncercăm să definim orice noţiune (Destin, Liber Arbitru etc.) fără că īn definiţie să facem referire la Homo sapiens. Definiţia trebuie să fie a unui fenomen, a unui proces īn general. Apoi, dacă putem arăta că noţiunea astfel definită se găseşte practic numai la om, atunci avem īntr-adevăr motive să ne māndrim şi să ne batem cu pumnii īn piept că "Iată, numai omul, singur īntre toate vieţuitoarele/sistemele, posedă <noţiunea definită>! Ce mare lucru!"

Altfel, e ca şi cum eu aş defini noţiunea de "qwerty" şi m-aş da mare că numai eu dintre voi toţi am "qwerty" (şi asta mă ridică deasupra voastră a tuturor), iar cānd cineva m-ar īntreba timid "Totuşi, domnu' Amenhotep, ce este 'qwerty'-ul acesta minunat pe care numai dumneavoastră īl aveţi?", aş răspunde "Păi băi nătăfleaţă, o fiinţă se cheamă că are 'qwerty' atunci cānd: 1. are username Amenhotep, 2. scrie pe forumul Filosofie de la Hanu Ancuţei. Ai priceput? Vezi că eu sunt singurul?"

Aşa ceva trebuie evitat īn cazul noţiunii de Liber Arbitru (şi īn cazul noţiunilor de conştiinţă, suflet etc. -- dar acestea din urmă nu fac obiectul acestei dezbateri). Astfel de noţiuni ar trebui definite īn termeni de "Atunci cānd un sistem (o entitate) aflată īn condiţiile cutare se manifestă īn felul următor, spunem că are <noţiunea pe care vrem s-o definim>". Importantă e manifestarea, nu substratul material particular.

Aşa văd eu lucrurile.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mentosana in cor...
mesaj 12 Oct 2004, 11:25 AM
Mesaj #19


Black Hat Lurker
****

Grup: Membri
Mesaje: 355
Inscris: 19 April 04
Forumist Nr.: 3.157



Booon, avem cadrul pentru o definitie a liberului arbitru, hai sa incercam sa o si enuntam. Ar trebui sa cadeti de acord asupra unei definitii acceptabile de toti participantii la discutie, deoarece am impresia ca ati cam vorbit despre lucruri oarecum diferite pana acum. Sau daca nu se poate cadea de acord, macar sa spuna fiecare cu ce definitie lucreaza, ca sa intelegem de ce are anumite pareri si nu altele.

Acest topic a fost editat de Mentosana in corpore sano: 12 Oct 2004, 11:27 AM


--------------------
plutesc in alcool ca viermele-n tequila
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 13 Oct 2004, 11:59 AM
Mesaj #20


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



Eu unul, oricāt am īncercat (de-a lungul anilor, nu acum), nu am putut formula o definiţie acceptabilă. Asta m-a condus la concluzia că Liberul Arbitru nu există. Mai bine zis, senzaţia de Liber Arbitru este o iluzie. O iluzie folositoare conştiinţei noastre, dar totuşi o iluzie.

O observaţie: dacă Liberul Arbitru există, atunci el este ceva la fel de fundamental ca şi materia. Esenţele care sunt de explicat īn Univers sunt cel puţin două (ireductibile una la cealaltă): materia şi Liberul Arbitru. Īn plus, dacă Universul nu este determinist (ci conţine şi o doză de aleatoriu veritabil), atunci avem şi o a treia esenţă (ireductibilă la celelalte): Aleatoriul.

Răspunsul teologic clasic este că sursa comună a celor trei (sau două, īntr-un Univers determinist) esenţe este o a n+1 - a esenţă, Divinitatea, care este cauză a Materiei şi a Liberului Arbitru (şi eventual a Aleatoriului, dacă-l acceptăm).

Acest răspuns pe mine nu mă satisface, pentru că:

1. A grupa cele cāteva esenţe fundamentale ireductibile īntr-un asingură şi a o proclama cauza lor comună este... o "şmecherie" care de fapt nu explică nimic. Īn loc să avem de explicat n esenţe simple, avem de explicat una singură dar de n ori mai complexă. Nu rezolvăm nimic, este ca explicarea focului prin "flogiston". Ne amăgim doar că am explicat.

2. Ceea ce ne face să grupăm toate esenţele īntr-una singură este o tendinţă de "regresie cauzală" a intelectului nostru -- mereu ne īntrebăm "Care este cauza?" şi, cānd o găsim, iar ne īntrebăm "Dar acestui factor care īi este cauza?" şi tot aşa. Īnspăimāntaţi de posibilitatea regresiei la infinit, spunem la un moment dat "stop" şi decretăm "De-aici īncolo nu mai e necesar să mergem īnapoi pe lanţul cauzal, pentru că această entitate este propria ei cauză!" Şi numim acel punct Divinitate. Dar demersul filosofic este şchiop, pentru că dacă suntem dispuşi atāt de uşor să "īnnodăm" lanţul cauzal īn el īnsuşi, de ce nu suntem consecvenţi făcānd asta de la bun īnceput, īnainte de primul pas? De ce nu atribuim celor n esenţe proprietatea "fiecare este propria ei cauză"? Aplicat concret la Liberul Arbitru -- de ce n-ar fi el īnsuşi propria cauză? De ce să formăm mai īntāi o cauză diferită de el īnsuşi (pentru că Materie + Liber Arbitru + Aleatoriu = Divinitate =/= Liber Arbitru!), pentru ca apoi acelei cauze să-i spunem "cauzată de ea īnsăşi"? Putem să spunem foarte bine că Liberul Arbitru este propria cauză.

3. Dacă Liberul Arbitru are o cauză distinctă de el īnsuşi (Divinitatea), atunci īnseamnă că aceea nu avea Liber Arbitru. Aici trebuie explicat puţin. Liberul Arbitru este o proprietate a unei entităţi. Dacă o entitate are Liber Arbitru, aceasta nu īnseamnă că ea produce Liber Arbitru (de ex. un om dotat cu Liber Arbitru nu poate produce alte entităţi care să aibă şi ele Liber Arbitru). Şi nici invers: dacă o entitate produce Liber Arbitru (este cauză pentru Liberul Arbitru al altor entităţi), nu īnseamnă că ea şi are Liber Arbitru. O metaforă ajutătoare: dacă un şobolan īmi produce senzaţia "greaţă la stomac", asta nu īnseamnă că acel şobolan are senzaţia "greaţă la stomac". Deci Divinitatea, fiind sursă şi cauză a Liberului Arbitru, nu poate să-l aibă dinainte (dacă l-ar avea, de unde l-ar avea? cine să i-l fi dat?). Rezultă că Divinitatea nu avea Liber Arbitru īn momentul cānd a creat/cauzat Liberul Arbitru īn Univers. Or, ideea unei Divinităţi lipsite de Liber Arbitru (cel puţin īn momentul Creaţiei) este cel puţin... ciudată.

Concluzia mea este că Liberul Arbitru este o noţiune contradictorie, pe care nu se poate clădi nimic (cel puţin din perspectivă teologică). O variantă ar fi să admitem că Liberul Arbitru (ca factor fundamental īn Univers) nu are o cauză externă lui, ci s-a săltat singur din nonexistenţă īn existenţă (şi la fel s-a īntāmplat şi cu Materia şi eventual cu Aleatoriul -- dacă acceptăm că acesta există).

Cam complicat... Ştiu, nu am şlefuit prea bine ideile şi exprimările... Īmi cer scuze. Vă rog să comentaţi.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 13 Oct 2004, 12:40 PM
Mesaj #21


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



QUOTE (Amenhotep @ 13 Oct 2004, 01:12 PM)
Cam complicat... Ştiu, nu am şlefuit prea bine ideile şi exprimările... Īmi cer scuze. Vă rog să comentaţi.

a

Ce sa mai comentez, ca m-ai bagat de tot in ceata laugh.gif
Eu am sa incerc o abordare sistemica. Adica:
1. Consideram ca Universul este un sistem format din mai multe subsisteme
2. Omul este un subsitem inclus in sistemul numit univers.
3. Subsistemul om interactioneaza cu alte subsisteme din univers si implicit cu sistemul univers.
4. Interactiunea dintre om si univers poate fi intamplatoare sau deliberata
5. Interactiunea deliberata presupune un rationament in timp ce interactiunea intamplatoare nu are la baza un rationament.
6. Subsistemul uman are o anumita autonomie raportata la sistemul univers dar nu poate fi total independent.
7. Orice interactiunea intre om si univers poate provoca modificari sau perturbari atat in subsistem (om) cat si in sistem (univers)
8. Orice rationament uman are un fundament rezultat din experienta si informatiile acumulate care sunt elemente constitutive ale subsistemului.
9. Experienta si informtiile sunt elemente care se pot modifica prin interactiunea cu universul.

Prin urmare raportat la intregul sistem, Liberul Arbitru nu exista pentru ca fiecare efect are o cauza, inclusiv deciziile rationale au la baza efecte ale interactiunii subsistemului cu sistemul si deci o cauza externa. Deci putem vorbi de destin in acest caz. Totul este predeterminat ca urmare a unor evenimente anterioare. Evenimente care au fost predeterminate de alte evenimente, s.a.m.d. la infinit. Teoria stiintifica spune ca primul eveniment adica prima cauza ar fi Big Bang-ul. Dar probabil ca si acesta a avut la randul sau o cauza.
Raportat la structura interna a unui subsistem, la un moment dat in timp, Liberul Arbitru exista pentru ca presupune alegerea libera a unei solutii din "n" solutii posibile, pe baza unui rationament. Aici se exlude din start orice evenimente anterioare care ar fi dus la starea de la care s-a luat decizia. Prin urmare nu conteaza unde s-a nascut omul respectiv, ce a invatat, ce experiente a acumulat. Pur si simplu ne raportam la un moment in timp ca fiind momentul 0 si la o suma de constante.

Nu stiu in ce masura ar trebui sa luam in considerare aleatoriul pentru ca daca fiecare eveniment este cauza unui eveniment anterior atunci avem de a face cu un sistem determinist cauza-efect. Aleatoriul cred ca este tot o conventie asa cum este si Liberul Arbitru pentru a defini evenimente carora nu le intelegem cauza sau care par a nu avea logica, plecand de la ideea ca anumite evenimente se produc dupa un anumit tipar. Insa acest tipar l-am stabilit tot noi prin observarea unor fenomene intr-un subsistem strict delimitat, daca am extinde observatiile la nivel universal, legile definite de noi nu se mai potrivesc, vezi Legile lui Newton si Teoria Relativitatii.

Einstein a inteles ca modul nostru de gandire este unul relativist. Adica avem nevoie in permanenta de un sistem de referinta altfel nu putem defini nimic.


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mentosana in cor...
mesaj 13 Oct 2004, 01:20 PM
Mesaj #22


Black Hat Lurker
****

Grup: Membri
Mesaje: 355
Inscris: 19 April 04
Forumist Nr.: 3.157



@Amenhotep - Concluzia ta personala este ca Liberul Arbitru nu exista. In cazul asta, nu inteleg de ce te lansezi in supozitii cu privire la cazul in care acesta ar exista. Lasa-i pe cei care sustin ca exista liber arbitru sa defineasca in mod corect aceasta notiune si sa aduca dovezi in sprijinul respectivelor opinii. Pana la proba contrarie, te sustin in a afirma ca nu exista devil.gif

@actionmedia:

QUOTE
Raportat la structura interna a unui subsistem, la un moment dat in timp, Liberul Arbitru exista pentru ca presupune alegerea libera a unei solutii din "n" solutii posibile, pe baza unui rationament.

Daca exista, te rog in primul rand sa dai o definitie clara a Liberului Arbitru. Daca nu ma insel, tu spui ca sistemele fizice sunt deterministe ca o succesiune de evenimente cauzate de starea anterioara de fapt, cu exceptia sistemelor rationale care iau decizii constiente si nu determinate 100% de trecut. Ei bine, sunt curios de ce nu consideri si efectuarea rationamentului ca un efect al evenimentelor ce determina sistemul rational sa fie nevoit sa ia o decizie.

QUOTE
Totul este predeterminat ca urmare a unor evenimente anterioare. Evenimente care au fost predeterminate de alte evenimente, s.a.m.d. la infinit.

Te inseli, universul nu este determinist. Starea actuala de fapt nu este o consecinta a momentului imediat anterior. In primul rand, nu poti cuantifica timpul, descompunīndu-l pana la o unitate de baza cum e cazul spatiului, unde avem "Planck length". In al doilea rand, in mecanica quantica s-au facut experimente in care s-a pus in evidenta existenta unor evenimente necauzate de ceva anterior. Pur si simplu aveau loc aparitii spontane ale unor anumite particule, in vid.


--------------------
plutesc in alcool ca viermele-n tequila
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 13 Oct 2004, 01:41 PM
Mesaj #23


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



Uh, mi-e mult mai uşor să comentez ideile altuia decāt să le expun pe ale mele... smile.gif

Actionmedia, reiau ce-ai scris tu şi propun unele mici modificări şi īntrebări:

1. Consideram ca Universul este un sistem format din mai multe subsisteme
2. Omul este un subsitem inclus in sistemul numit univers.
3. Orice subsistem interacţionează măcar cu un alt subsistem (Era "Subsistemul om interactioneaza cu alte subsisteme din univers si implicit cu sistemul univers").
4. Interactiunea dintre om si univers poate fi intamplatoare sau deliberata (nu e clar: ce-i aia "interacţiune deliberată"?)
5. Interactiunea deliberata presupune un rationament in timp ce interactiunea intamplatoare nu are la baza un rationament. (tot nu e clar: ce-i aia "raţionament"? interacţiunea unui computer cu imprimanta presupune un "raţionament"? aranjamentul de cărţi de joc prezentat pe ecranul computerului la īnceputul unui joc joc presupune un "raţionament"?)
6. Subsistemul uman are o anumita autonomie raportata la sistemul univers dar nu poate fi total independent. (e valabil numai pentru subsistemul uman? sau pentru orice subsistem? dacă nu pentru orice subsistem, care este criteriul de diferenţiere īntre cele cu "o anumită autonomie" şi cele fără "o anumită autonomie"?)
7. Orice interactiunea intre om si univers poate provoca modificari sau perturbari atat in subsistem (om) cat si in sistem (univers) (eu aş spune nu că "poate provoca", ci că efectiv "provoacă īntotdeauna")
8. Orice rationament uman are un fundament rezultat din experienta si informatiile acumulate care sunt elemente constitutive ale subsistemului. (cine sunt elemente constitutive, informaţiile?; tot nu e clar ce-i ăla "raţionament": de exemplu pornirea frigiderului are ca fundament informaţiile despre temperatură acumulate īn termostat -- avem de-a face aici cu un "raţionament"?)
9. Experienta si informatiile sunt elemente care se pot modifica prin interactiunea cu universul. (eu zic că dacă accepţi propunerea mea la pct. 7, atunci nu mai e nevoie nici de introducerea noţiunilor de "experienţă" şi "informaţie" şi nici de īntreg punctul 9)

Bun, acum comentez concluziile pe care le tragi din aceste ipoteze:

QUOTE
Prin urmare raportat la intregul sistem, Liberul Arbitru nu exista pentru ca fiecare efect are o cauza


"Fiecare efect are o cauză" nu e nici parte din ipotezele 1-9, nici nu rezultă cumva din ele. Dacă vrei să foloseşti această afirmaţie, trebuie s-o iei ca a 10-a ipoteză.

QUOTE
Prin urmare raportat la intregul sistem, [...] deciziile rationale au la baza efecte ale interactiunii subsistemului cu sistemul si deci o cauza externa.


Nu, eu zic că raportat la īntregul sistem, interacţiunile de care vorbeşti sunt interne sistemului. Īn afara sistemului nu există nimic, nici n-ar avea cum să fie ceva extern.

QUOTE
Deci putem vorbi de destin in acest caz. Totul este predeterminat ca urmare a unor evenimente anterioare. Evenimente care au fost predeterminate de alte evenimente, s.a.m.d. la infinit.


Nu, nu, nu sunt de acord! Predeterminarea nu rezultă deloc din cele spuse de tine (lipsa Liberului Arbitru nu implică predeterminare, pentru că ar putea interveni şi aleatoriul). Nici măcar dacă iei ca axiomă "Orice efect are o cauză" nu rezultă determinism şi predestinare. Īntr-o lume cu aleatoriu cuantic este valabil că "orice efect are cauză", dar determinismul nu e valabil. Dacă vrei determinism, trebuie să-l iei ca axiomă (a 11-a).

QUOTE
Raportat la structura interna a unui subsistem, la un moment dat in timp, Liberul Arbitru exista pentru ca presupune alegerea libera a unei solutii din "n" solutii posibile, pe baza unui rationament.


Propun să eliminăm pentru moment partea cu "pe baza unui raţionament" şi să vedem ce se īntāmplă. O rachetă balistică dotată cu computer care analizează "n" traiectorii posibile şi o alege pe una este un exemplu care corespunde īntru totul criteriului tău. Deci eşti obligat să-i recunoşti acelei rachete Liberul Arbitru. Cuvintele cheie īn criteriul propus de tine sunt "alegere liberă" (care nu ne ajută cu nimic -- a spune că "Liberul Arbitru īnseamnă ca alegerea să fie liberă" este complet inutil) şi "pe baza unui raţionament" (care nu ştim ce este!). Īnconcluzie, nu īnţeleg deloc de ce spui că la nivel de subsistem există Liber Arbitru (apropo, la nivel de orice subsistem?).

QUOTE
Aici se exlud din start orice evenimente anterioare care ar fi dus la starea de la care s-a luat decizia. Prin urmare nu conteaza unde s-a nascut omul respectiv, ce a invatat, ce experiente a acumulat. Pur si simplu ne raportam la un moment in timp ca fiind momentul 0 si la o suma de constante.


Dacă īnţeleg eu bine, tu spui că nu contează evenimentele şi interacţiunile anterioare care au condus subsistemul nostru īn starea īn care se află. Contează doar starea şi acţiunea sa pornind din acea stare. Unde vezi tu aici Liber Arbitru? Determinism īnseamnă exact următorul lucru: "Stările viitoare şi evoluţia sistemului (cel mare -- Universul) sunt univoc determinate numai de starea actuală". Aceasta īnseamnă că dacă iau starea ta actuală şi o duplic (fără să mă intereseze istoria interacţiunilor tale anterioare) şi sistemul duplicat īl pun exact īn aceleaşi circumstanţe externe īn care tu te afli acum, obţin de fapt un duplicat al Universului -- şi, conform principiului determinist, evoluţia lui ulterioară identică cu a Universului original. Dar tu fiind un subsistem al acestui Unvers, īnseamnă că şi povestea vieţii tale se va desfăşura identic (īn cele mai mici amănunte, inclusiv fiecare clipire de pleoape, fiecare strănut, fiecare pas şi fiecare decizie). Unde vezi tu Liber Arbitru aici? Īntr-o viziune deterministă, dacă un sistem aflat īn starea S1 īntālneşte condiţiile de mediu M1, atunci obligat-forţat va trece īn starea S2. Starea S2 este unic determinată numai de S1 şi M1 şi de nimic altceva. Īn condiţiile M1, din S1 nu se poate ajunge altundeva decāt īn S2. Pentru S1 nu există opţiuni influenţabile intern (atenţie, mă refer aici strict la subsistemul cu starea S1, nu la īntregul Univers!), deci cum se manifestă Liberul Arbitru la nivel local? Ca să ajung īntr-o altă stare īn afară de S2, am doar două şanse:

- fie pornesc dintr-un S1' puţin diferit faţă de S1 (şi-atunci ce mare scofală? toată lumea ştie că dacă aş fi fost īntr-o altă stare, poate că luam altă decizie...),

- fie conditiile de mediu sunt puţin diferite: M1' īn loc de M1 (şi iarăşi este evident că dacă la momentul deciziei ar fi fost īntuneric, poate că alta ar fi fost decizia...).

Īn ambele variante, ţi se pare că este meritul meu (sau vina mea) pentru decizia S2 luată? S2 este rezultatul implacabil al funcţionării deterministe a Universului (observă că starea Universului = M1 + S1), deci unde-i Liber Arbitru?

Despre aleatoriu voi comenta mai tārziu.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 13 Oct 2004, 04:39 PM
Mesaj #24


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



QUOTE (Mentosana in corpore sano @ 13 Oct 2004, 02:33 PM)
Daca nu ma insel, tu spui ca sistemele fizice sunt deterministe ca o succesiune de evenimente cauzate de starea anterioara de fapt, cu exceptia sistemelor rationale care iau decizii constiente si nu determinate 100% de trecut.

Ceva de genul acesta, cu mentiunea ca aceste sisteme rationale la care te referi sunt oamenii. Nu stiu inca daca aceeasi logica se poate aplica si la alte sisteme rationale.

QUOTE
Ei bine, sunt curios de ce nu consideri si efectuarea rationamentului ca un efect al evenimentelor ce determina sistemul rational sa fie nevoit sa ia o decizie.


Daca te referi la decizia de a efectua un rationament aceasta a rezultat tot in urma unui rationament. Daca te referi la actiunea in sine de a rationa, probabil ca ea ar fi o consecinta a unei succesiuni de evenimente anterioare care a teterminat subsistemul sa rationeze intr-un anumit fel.
Daca te referi la faptul ca sistemul reactioneaza la evenimente externe atunci este perfect adevarat, sistemul determina subsistemul sa reactioneze. Discutia este despre cum reactioneaza. Sistemele rationale au posibilitati de raspuns virtual nelimitate in timp se sistemele fizice au posibilitati de raspuns limitate
De exemplu daca bursa scade iar tu ai un anumit pachet de actiuni poti sa: vinzi tot cat mai repede ca sa reduci paguba, pastrezi toate actiunile in speranta unui reviriment, vinzi un anumit procent din actiuni iar pe celalalt il pastrezi, s.a.m.d. Daca ne imaginam o minge pe care o aruncam cu o anumita forta si pe o anumita traiectorie catre un perete atunci aceasta minge va rcosa mereu in acelasi mod din zid, adica sub acelasi unghi si cu aceeasi viteza etc.

QUOTE
Starea actuala de fapt nu este o consecinta a momentului imediat anterior.

Eu vorbeam despre o succesiune de evenimente, nu are importanta timpul in aceasta ecuatie, desi timpul ar putea fi si el un element perturbator in ecuatie dar as prefera sa il scoatem din calcul pentru a fi mai usor de rationat. Daca avem 100 de evenimente succesive care determina evenimentul 101, are prea putina importanta cand cand s-au produs evenimentele 88 si 89, adica este indiferent daca s-au produs acum 3.000.000.000 ani sau acum 2 * 10 la puterea - (minus)3.000.000.000 secunde. Important este daca un eveniment sau o suma de evenimente determina alt eveniment care determina alt eveniment etc.

QUOTE
"Planck length"
nu imi este cunoscuta denumirea aceasta.

QUOTE
In al doilea rand, in mecanica quantica s-au facut experimente in care s-a pus in evidenta existenta unor evenimente necauzate de ceva anterior. Pur si simplu aveau loc aparitii spontane ale unor anumite particule, in vid.


Daca nu a fost depistata cauza asta nu inseamna ca nu exista nici o cauza.

@amenhotep
QUOTE
(nu e clar: ce-i aia "interacţiune deliberată"?)
interactiune deliberata inseamna ca omul alege sa reactioneze intr-un anume fel desi putea alege sa interactioneze in alt fel sau chiar sa nu interactioneze.

QUOTE
tot nu e clar: ce-i aia "raţionament"?


Credeam ca am explicat inainte dar voi incerca o alta abordare:
Avem situatia generala X. Subiectul O are optiunile A, B, C. Alegerea oricarei din aceste optiuni poate avea un numar virtual infinit de consecinte dar dintre aceste consecinte posibile subiectul O poate sa prevada ca:
optiunea A va avea cosecintele posibile A1, A2 si A3
optiunea B - B1 si B2
optiunea C - C1, C2, C3, C4 si C5
Consecintele A1, B2, C3 si C4 sunt efecte pozitive in timp ce restul sunt negative sau nedorite. Un calcul probabilistic simplu arata ca optiunea B are cele mai mari sanse de afi aleasa de a fi aleasa iar optiunea A are cele mai putine sanse. Pe de alta parte subiectul O ar dori foarte tare sa se produca A1 desi are sansele cele mai mici sa se produca. Prin urmare desi (d.p.d.v. matematic eligibila este optiunea B, d.p.d.v. emotional, eligibila ar fi optiunea A).
Ceea ce as vrea sa precizez este ca exista si posibilitatea, pe care O nu o stie, ca indiferent de alegerea facuta, consecinta de fapt sa fie Y. Ceea ce face ca din exterior decizia lui O sa para aleatorie, dar din interior, adica din puctul de vedere al lui O el a ales in mod rational dintr-un numar finit de optiuni.
Acesta este un exemplu nu stiu sa explic exact ce inseamna un rationament dar in linii mari ar trebui sa implice si o previzionare si o evaluare a consecintelor, indiferent daca se face logic sau emotional sau in alt mod.

QUOTE
interacţiunea unui computer cu imprimanta presupune un "raţionament"? aranjamentul de cărţi de joc prezentat pe ecranul computerului la īnceputul unui joc joc presupune un "raţionament"?


Nu. Vorbim doar despre oameni. Modul de a rationa a oamenilor este mult mai complex si probabil ca este unic pentru fiecare individ. Am punctat doar componenta emotionala mai sus dar probabil ca mai sunt si alte compoanente pe care nu le-am luat inca in considerare.

QUOTE
e valabil numai pentru subsistemul uman? sau pentru orice subsistem? dacă nu pentru orice subsistem, care este criteriul de diferenţiere īntre cele cu "o anumită autonomie" şi cele fără "o anumită autonomie"?)

Din cate stiu eu orice subsitem se caracterizeaza printr-o autonomie mai mare sau mai mica. Asta inseamna ca daca alte subsisteme inceteaza sa mai interactioneze cu acel subsistem el continua sa functioneze.
Deci prin definitie subsistemele trebuie sa fie autonom altfel nu este subsistem ci altceva.

QUOTE
7. Orice interactiunea intre om si univers poate provoca modificari sau perturbari atat in subsistem (om) cat si in sistem (univers) (eu aş spune nu că "poate provoca", ci că efectiv "provoacă īntotdeauna")


De acord, de si nu am tendinta sa absolutizez. E posibil ca anumite interactiuni doar sa mentina o anumita stare si nu sa o modifice, la asta ma gandeam, dar hai sa ignoram situatiile in care interactiunile nu produc perturbari.

QUOTE
(cine sunt elemente constitutive, informaţiile?; tot nu e clar ce-i ăla "raţionament": de exemplu pornirea frigiderului are ca fundament informaţiile despre temperatură acumulate īn termostat -- avem de-a face aici cu un "raţionament"?)


Informatiile acumulate si stocate sunt un elemet constitutiv, experienta de asemenea, atat experienta cat si informatiile determina personalitatea omului si sunt la randul lor influentate, alterate, filtrate de aceasta personalitate. Nu am vrut sa intru in detalii atat de complexe pentru ca imi prind urechile laugh.gif

QUOTE
(eu zic că dacă accepţi propunerea mea la pct. 7, atunci nu mai e nevoie nici de introducerea noţiunilor de "experienţă" şi "informaţie" şi nici de īntreg punctul 9)


Ba trebuie, tocmai pentru ca acestea fac deosebirea intre un sistem fizic si unul rational.

QUOTE
"Fiecare efect are o cauză" nu e nici parte din ipotezele 1-9, nici nu rezultă cumva din ele. Dacă vrei să foloseşti această afirmaţie, trebuie s-o iei ca a 10-a ipoteză.


Credeam ca se subantelege asta. Nu am nimic impotriva sa punem a 10-a ipoteza. Dar cele 9 ipoteze ale mele aveau ca scop evidentierea cazului particular numit om si perspectiva sa privind Liberul Arbitru. Adica din perspectiva mea decizia de a raspunde pe acest forum este o alegere libera, neconditionata. As fi putut foarte bine sa aleg sa nu raspund. Din exterior, la o analiza mai atenta probabil ca rapusul meu pe acest forum este o consecinta a altor raspunsuri date de alti participanti pe acest forum.

QUOTE
Nu, eu zic că raportat la īntregul sistem, interacţiunile de care vorbeşti sunt interne sistemului. Īn afara sistemului nu există nimic, nici n-ar avea cum să fie ceva extern.

Evident ca interactiunile sunt interne sistemului. Eu ma refeream la deciziile rationale care sunt proprii subsistemului (sistemul nu ia decizii rationale). Aceste decizii rationale ale subsitemului sunt bazate pe interactiuni cu sistemul. Vorbeam de o cauza externa subsistemului, dar evident interna sistemului.
Daca plecam de la premisa ca orice efect are o cauza, atunci inclusiv deciziile rationale au o cauza (aceasta este o cauza externa subsitemului).

QUOTE
lipsa Liberului Arbitru nu implică predeterminare, pentru că ar putea interveni şi aleatoriul


Pai am precizat ca aleatoriul nu prea are ce cauta in aceasta ecuatie pentru ca aleator este de fapt o conventie, o definitie pentru ceea ce nu are o explicatie logica. Mai precis pentru noi oamenii nu toate evenimentele par a avea o cauza si pentru ca nu stim sa explicam de ce se produce X atunci spunem ca X se produce aleator.

QUOTE
Nici măcar dacă iei ca axiomă "Orice efect are o cauză" nu rezultă determinism şi predestinare. Īntr-o lume cu aleatoriu cuantic este valabil că "orice efect are cauză", dar determinismul nu e valabil.


Pe-asta nu o inteleg. Din moment ce orice "efect are o cauza" atunci putem spune ca s-a intamplat A pentru ca inaitne de asta s-a intamplat B care s-a produs pentru ca a avut loc C .....pentru ca s-a intamplat X. Prin urmare putem spune ca A s-a intamplat pentru ca s-a intamplat X. Mergand inapoi putem spune ca daca nu s-ar fi produs X atunci nu s-ar fi produs nici A pentru ca nu s-ar fi produs B s.a.m.d.
Daca totusi A s-ar produce independent de B sau undeva pe lantul evenimentelor unul din evenimente s-ar produce independent de producerea unor evenimente anterioare atunci inseamna ca nu am identificat corect cauza pentru ca altfel am incalca principiul conform caruia "orice efect are o cauza".

QUOTE
Dacă īnţeleg eu bine, tu spui că nu contează evenimentele şi interacţiunile anterioare care au condus subsistemul nostru īn starea īn care se află. Contează doar starea şi acţiunea sa pornind din acea stare. Unde vezi tu aici Liber Arbitru?


Il vezi doar daca schimbi un pic optica. Am spus mai sus cum e cu decizia mea de a raspunde pe acest topic.
Din punctul de vedere al subsistemului el "vede" Liberul Arbitru (cum ai spus si tu inainte, o iluzie) pentru ca are impresia ca schimba in mod liber modul de interactiune cu sistemul. In realitate, o suma de evenimente anterioare, independente sau nu de subsistemul nostru il determina sa ia o anumita decizie. Si ai intuit exact daca recreezi acelasi subsistem in aceleasi conditii, probabil decizia va fi aceeasi numai ca tu ai privit din exterior si nu din interior. Eu am spus mai inainte, acum cateva postari ca poti vedea Liberul Arbitru daca privesti din interior. Daca privesti din interior, experimentul propus de tine este imposibil, pentru ca o decizie odata luata schimba modul in care subsistemul interactioneaza cu sistemul, deci experimentul nu se mai poate produce, nu mai este vizibil din interior. Cel mult poti lua alt subiect.

Acest topic a fost editat de actionmedia: 13 Oct 2004, 04:40 PM


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Cucu Mucu
mesaj 13 Oct 2004, 06:15 PM
Mesaj #25


From Cooca Macaii
******

Grup: Moderator
Mesaje: 7.228
Inscris: 3 March 04
Din: Pe luna
Forumist Nr.: 2.443



Am observat ca, atat in viata indivizilor, cat si in cea a maselor grupate in entitati, exista la un moment dat, crize grave, in care liberul arbitru se exclude, existand doar doua posibilitati, dintre care una este distrugerea individului, sau entitatii, deci se exclude. Ce vreau sa spun este ca nu exista un destin scris, implacabil, care ne urmareste de la nastere. Deciziile pe care le luam in fiecare clipa ne construiesc insa un destin, modelat prin prisma educatiei, societatii, culturii, legislatiei cu care interactionam,destin care este implacabil, datorita mai sus mentionatei lipse de optiuni in anumite situatii de criza. Numai ca noi suntem singurii responsabili pentru destinul nostru, nu vre-o divinitate, sau mai stiu eu ce zane, ursitori, erc.
Parerea mea!


--------------------
Sometimes, the majority only means that all the fools are on the same side.

If you could reason with religious people there would be no religious people!
Don't pray in my school, and I won't think in your church!
Ziarul de Rimnic
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 14 Oct 2004, 08:29 AM
Mesaj #26


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



QUOTE (mariusc2 @ 13 Oct 2004, 07:28 PM)
Numai ca noi suntem singurii responsabili pentru destinul nostru, nu vre-o divinitate, sau mai stiu eu ce zane, ursitori, erc.
Parerea mea!

Noi santem responsabili pentru destinul nostru de acolo de unde suntem capabili sa luam decizii proprii. Pana una alta parintii nostrii sunt si ei responsabili atunci cand ne concep si mai apoi cand ne credsc. Societatea in care traim are o responsabilitate. Mediul in care nenastem si traim este limitator pentru destinul nostru. Daca ar fi sa extrapolam. Pana in momentul in care iei prima decizie importanta in viata toata istoria anterioara, toata succesiunea de evenimente, ti-a pregatit si selectionat opriunile posibile. Tu poti sa alegi dintr-un numar dat, finit de optiuni sa zicem 10 sau 100 sau 1000 multiplicate cu numarul de decizii pe care le iei intr-o viata. Destinul ti-l faci sau mai bine zis ai impresiaca ti-l faci cu mana ta pentru ca ai posibilitatea de a alegere. In realitate, inclusiv decizia luata de tine este direct sau indirect rezultatul unor evenimente anterioare.
Intradevar nu este vorba de zei, zane, ursitoare sau mai stiu eu ce, dar stramosii nostrii care au tras concluzia ca "cineva" le hotaraste soarta, nu au stiut sa explice altfel cum anumite evenimente determina alte evenimente s.a.m.d.


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
secunda
mesaj 14 Oct 2004, 08:38 AM
Mesaj #27


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.034
Inscris: 22 September 03
Din: brasov
Forumist Nr.: 824



QUOTE (mariusc2 @ 13 Oct 2004, 07:28 PM)
Deciziile pe care le luam in fiecare clipa ne construiesc insa un destin, modelat prin prisma educatiei, societatii, culturii, legislatiei cu care interactionam,destin care este implacabil, datorita mai sus mentionatei lipse de optiuni in anumite situatii de criza.

si legislatia cine o face? si cultura cine o decide? si societatea cine o formeaza? si educatia cine o cultiva?
oamenii, nu?
dar cine le da acestor oameni ideea de a face o lege? cine le da capacitatea de a realiza ceva? cine le da unitatea unei colectivitati? cine le da responsabilitatea unui viitor?
alti oameni,nu?
dar acestora cine le-a dat puterea de a fi conducatori? cine le-a dat gandul de a crea? cine le-a dat simtul unitatii? cine le-a dat constiinta perpetuarii?
oamenii dinaintea lor, nu?

si mergi asa, pana la inceputuri. pana cand ajungi sa fii tu acolo primul. du-te si fii primul om care inventeaza legea, cultura, societatea, educatia.
cum e atunci destinul tau? cand nu mai e nimic din tot ce ai enumerat mai sus sa iti determine actiunile.
du-te acolo si fii liber, afla-ti destinul si apoi vino in prezent.
chiar mai crezi acum ca oamenii isi creaza destinul?

imagineaza-ti destinul ca fiind un om imbracat cu haine groase pentru ca e iarna, dar sunt haine frumoase pentru ca merge la un festival de arta, sunt haine moderne pentru ca asa se cuvine in cadrul social unde intra si sunt haine curate, pentru ca asa e educat sa le poarte.
dar daca dezbraci acest om de toate aceste haine, este omul creat si dezvoltat nu datorita anotimpului, culturii, societatii si educatiei ci pentru ca pur si simplu pentru ca la un moment dat s-a intamplat ca doi oameni intr-o noapte sa faca dragoste. si l-au creat. iar el nu a avut alta sansa decat sa urmeze cursul firesc al nasterii.

s-a intamplat - cine decide cum se intampla toate? poti sa-ti controlezi tu vremurile?

Acest topic a fost editat de secunda: 14 Oct 2004, 08:41 AM


--------------------
iubeste timpul si mie lasa-mi dorul
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gypsyhart
mesaj 14 Oct 2004, 11:26 AM
Mesaj #28


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 1.854
Inscris: 4 December 03
Forumist Nr.: 1.365



...O vorba inteleapta spune ca fericirea adevarata nu se obtine prin implinirea tuturor viselor (dorintelor) tale ci prin trezirea din ele.....Daca exista vreun destin imaginat de forte supranaturale acesta este telul lor: trezirea. GRadul de trezire da si gradul de libertati. Caci precum se spune "unde este inima ta, acolo este si comoara ta"..... rolleyes.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 14 Oct 2004, 12:00 PM
Mesaj #29


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Actionmedia @ 13 Oct 2004, 05:52 PM)
Din punctul de vedere al subsistemului el "vede" Liberul Arbitru (cum ai spus si tu inainte, o iluzie) pentru ca are impresia ca schimba in mod liber modul de interactiune cu sistemul.


Bon, deci suntem pānă acum trei (Eu, Mentosana in corpore sano şi cu tine) care ne-am arătat explicit de părere că Liberul Arbitru este o iluzie. Sincer, nu mă aşteptam să fim atāt de mulţi... De obicei, omul este atāt de ataşat de iluzia propriului Liber Arbitru, īncāt este dispus să sacrifice orice ca s-o apere. De cele mai multe ori, cānd respingerea tuturor argumentelor eşuează, Liberul Arbitru este restituit Divinităţii. Cam ca atunci cānd vrei să-i iei jucărica unui copil şi el la īnceput se īmpotriveşte, dar văzānd că īmpotrivirile lui sunt jalnice zice "Ştii ce, īn fond nici nu-i a mea, e a lui tata, el mi-a dat-o, dacă vrei du-te şi te ceartă cu el! Să te văd, mai ai curaj!?" smile.gif

Sunt curios cāţi dintre noi mai sunt de acord cu "Liberul Arbitru este de fapt o iluzie. El nu există. Nu putem alege liber, dar ne māngāie iluzia că am putea, dacă am vrea."

Deşi se pare că la nivel de concluzie finală suntem de acord, continui totuşi cu cāteva comentarii la restul mesajului lui Actionmedia:

QUOTE
QUOTE
(nu e clar: ce-i aia "interacţiune deliberată"?)
interactiune deliberata inseamna ca omul alege sa reactioneze intr-un anume fel desi putea alege sa interactioneze in alt fel sau chiar sa nu interactioneze.


Err... prin "omul" īnţelegi "un subsistem", da?

Cum poţi proba că un (sub)sistem alege ceva? Cum distingi cazul "alege" de cazul "nu alege"? Eu afirm: "Această piatră a ales să cadă după ce i-am dat drumul din mānă (putea să nu cadă, dar a ales să cadă)." Şi mai afirm "Acest atom a ales să fisioneze (putea să n-o facă, dar a ales calea fisiunii)." Pe ce temei mă poţi contrazice?

Eu cred că ideea "alege să facă aşa, deşi putea să facă altfel" exprimă fix intuiţia comună despre Liberul Arbitru. Deci a explica Liberul arbitru prin "alege aşa, deşi putea altfel" nu rezolvă nimic, pentru că nu spune nimic nou faţă de ceea ce ştiam dinainte. Nu facem decāt să īnlocuim problema "Ce-i aceea Liber Arbitru?" prin problema (practic identică) "Ce-i aceea 'a alege'?"

QUOTE
Consecintele A1, B2, C3 si C4 sunt efecte pozitive in timp ce restul sunt negative sau nedorite. Un calcul probabilistic simplu arata ca optiunea B are cele mai mari sanse de a fi aleasa iar optiunea A are cele mai putine sanse.


Nu īnţeleg. Cumva te bazezi pe ipoteza "(Sub)sistemul va alege īntotdeauna varianta cu efectele cele mai pozitive (pentru el)"? De unde şi pānă unde? Ia un titirez de sticlă şi dă-i drumul pe o masă cu hopuri şi vei vedea cum se-nvārte ce se-nvārte şi la un moment dat sare de pe masă şi cade pe podea, "sinucigāndu-se". A fost acea variantă cea mai bună pentru el? Nu. Şi totuşi s-a petrecut. Dacă vrei ia şi-un animal, chiar şi-un om -- şi vei vedea că nu alege īntotdeauna varianta cu efectele cele mai pozitive.

Īn plus, eu pot construi un mic dispozitiv care să aleagă mereu varianta cea mai fierbinte (sau mai īnclinată, sau mai luminoasă, sau mai gingaşă, sau mai acră...), indiferent dacă pentru el e bine sau nu. Iarăşi exemplul subsistemului "rachetă cu dispozitiv de urmărire inteligent" -- este bine pentru rachetă să urmărească ţinta şi s-o lovească cu vārful detonatorului? Şi totuşi, dintre toate variantele, subsistemul alege să facă exact acest lucru!

Mie ipoteza "Orice subsistem alege īntotdeauna varianta cea mai bună pentru el" mi se pare de nesusţinut. Nici măcar despre subsisteme particulare (cum ar fi omul) nu mi se pare de susţinut... Iar dacă o elimini, vei vedea că nu mai e nici o contradicţie īntre "Cea mai bună variantă ar fi B" şi "Sistemul īşi doreşte foarte mult A". Ca să explici aşa ceva nu e nevoie de nici un Liber Arbitru.

QUOTE
Prin urmare desi d.p.d.v. matematic eligibila este optiunea B, d.p.d.v. emotional, eligibila ar fi optiunea A.


Nu, eu aş zice că cele două puncte de vedere sunt:

- al tău, care judeci după mintea ta ce e bine şi ce e rău pentru sistem (punct de vedere extern)

- al sistemului, care conform structurii sale este ghidat de nişte "dorinţe" pe care şi le urmează (punct de vedere intern)

(Notă: La unele sisteme structura se poate schimba, deci şi "dorinţele" care-l călăuzesc ar putea fi māine altele decāt cele de azi. Exemplu: fac un roboţel care cāt timp afară e lumină, caută locurile cele mai reci, iar cānd afară e īntuneric, īşi schimbă "dorinţa" şi caută locuri calde.)

Sistemul nu se va comporta niciodată conform punctului de vedere extern, ci īntotdeauna conform punctului de vedere intern (evident, cele două puncte de vedere se pot intersecta pe ici pe colo, īn ceea ce priveşte anumite decizii). Dar acesta este un truism şi nu demonstrează existenţa vreunui Liber Arbitru. (OK Actionmedia, acum am īnţeles că şi tu spui că-i doar o iluzie, accentuez īnsă unele lucruri pentru cei care sunt de părere că e mai mult decāt iluzie.)

QUOTE
Ceea ce face ca din exterior decizia lui O sa para aleatorie


Da, excelentă concluzie! Deci un nucleu care fisionează brusc (sau un zar, sau un ban) sunt buni candidaţi pentru a zice că posedă Liber Arbitru. La fel de buni ca şi un om.

QUOTE
dar din interior, adica din puctul de vedere al lui O el a ales in mod rational dintr-un numar finit de optiuni.


Da, asta spun şi eu: interiorul sistemului fiindu-i accesibil doar lui, zarul are iluzia că liber a ales cum să se oprească. Sau poate nu-i aşa. Dar cine ar putea spune vreodată ce se īntāmplă īn interiorul unui sistem din perspectiva şi din punctul de vedere al sistemului? Pentru noi, cei ce studiem din exterior, un singur lucru se poate spune despre sistem: că se comportă ca şi cum ar fi aleatoriu. Dacă īn spatele acestei comportări se ascunde un Liber Arbitru sau un Aleatoriu Veritabil... asta nu vom şti niciodată. Aşa cum spuneam la īnceput: privit din exterior, Liberul Arbitru este indiscernabil faţă de Aleatoriu.

QUOTE
in linii mari ar trebui sa implice si o previzionare si o evaluare a consecintelor, indiferent daca se face logic sau emotional sau in alt mod.


Un computer respectă acest criteriu. Şi chiar şi dispozitive mai simple.

Nu putem şti niciodată cum se petrec lucrurile din punctul de vedere intern al unui anume sistem (fie el şi o piatră), putem doar să analizăm comportamentul lui. Iar din acest punct de vedere (al comportamentului observabil din exterior) putem clasifica sistemele īn "sisteme care se comportă ca şi cum ar face previziuni şi evaluări" şi "sisteme care se comportă ca şi cum nu ar face previziuni şi evaluări". Frigiderul de exemplu intră īn prima categorie, pentru că observăm că ia măsuri atunci cānd temperatura se īndreaptă īnspre o creştere. La fel şi un om, şi o muscă, şi o bacterie. Conform criteriului tău, toate acestea intră īn aceeaşi categorie.

QUOTE
Nu. Vorbim doar despre oameni.


Eee... Păi eu am arătat la īnceput de ce cred că o astfel de abordare antropocentrică este criticabilă. Nu eşti de acord cu perspectiva propusă de mine?

QUOTE
Modul de a rationa a oamenilor este mult mai complex si probabil ca este unic pentru fiecare individ.


Şi modul de a raţiona al unui computer este mult mai complex (decāt al unui frigider) şi probabil că este unic pentru fiecare computer (sunt foarte puţine computere cu hard şi soft perfect identic...). Unde tragem linie īntre "foarte complex" şi "simplu"? De ce s-o tragem īn aşa fel īncāt numai omul să fie deasupra liniei?

QUOTE
Din cate stiu eu orice subsitem se caracterizeaza printr-o autonomie mai mare sau mai mica. Asta inseamna ca daca alte subsisteme inceteaza sa mai interactioneze cu acel subsistem el continua sa functioneze.


Aici nu īnţeleg. Ce īnţelegi prin "funcţionare"? Eu nu pot s-o disting de "existenţă". Un computer care rezolvă o ecuaţie de gradul doi eu zic că funcţionează. Dar funcţionează şi atunci cānd e scos din priză (are o anumită formă/masă/culoare/etc. şi aceste proprietăţi derivă din structura lui şi interacţionează cu mediul -- de exemplu īl folosesc ca ascunzătoare pentru bani, sau mă dau mare arătāndu-l la prieteni, sau propteşte uşa garajului...). Funcţionările sunt diferite, dar erau toate conţinute de la īnceput īn structura sistemului. Dacă te referi la "păstrarea aceleiaşi funcţionări" chiar īn condiţiile schimbării/dispariţiei unora dintre interacţiunile cu mediul, atunci o piatră este mai autonomă decāt un om.

QUOTE
Informatiile acumulate si stocate sunt un elemet constitutiv, experienta de asemenea,


Păi... tocmai abordarea sistemică pune accentul pe noţiunea de "stare a sistemului", care cuprinde īn ea toate modificările datorate unor interacţiuni anterioare (căci asta īnseamnă "experienţă" şi "informaţie acumulată": mici modificări ale stării sistemului care "codifică", care "memorează" interacţiuni trecute). Starea este cea care determină viitorul sistemului şi o introducem tocmai pentru a simplifica relaţia īntre trecut şi viitor: īn loc să spunem că viitorul depinde de trecut (de informaţii acumulate şi de experienţă), spunem că viitorul depinde de starea actuală (care la rāndul ei depinde de stările trecute şi de interacţiunile cu mediul). Ori adoptăm filosofia şi terminologia sistemică (şi vorbim doar de stări), ori rămānem la viziunea non-sistemică a experienţei şi a informaţiei care determină comportamentul viitor. Ce cāştig avem amestecānd cele două viziuni?

QUOTE
QUOTE
(eu zic că dacă accepţi propunerea mea la pct. 7, atunci nu mai e nevoie nici de introducerea noţiunilor de "experienţă" şi "informaţie" şi nici de īntreg punctul 9)

Ba trebuie, tocmai pentru ca acestea fac deosebirea intre un sistem fizic si unul rational.


Nu īnţeleg. Care-i deosebirea? Un frigider este un sistem fizic sau raţional? El stochează informaţie din interacţiunile trecute (măsurătorile de temperatură) şi o foloseşte pentru a-şi regla comportamentul actual. Are "memorie". Orice sistem are "memorie" (o piatră īşi schimbă alcătuirea internă atunci cānd cineva o loveşte cu ciocanul, ciobind-o). Unele sisteme se schimbă mai mult, altele mai puţin. Unele sisteme sunt foarte sensibile, altele nu. Unele sisteme se schimbă la aproape orice interacţiune, altele ignoră 99% din interacţiuni şi se schimbă doar ca urmare a unei clase foarte restrānse de stimuli (de exemplu un diamant se schimbă doar la o presiune uriaşă şi ignoră schimbări de temperatură, lumină, umiditate, cāmp electric etc.). Īntre toate acestea, unde tragi tu linie īntre sistemele "fizice" şi cele "raţionale"?

QUOTE
Pai am precizat ca aleatoriul nu prea are ce cauta in aceasta ecuatie pentru ca aleator este de fapt o conventie, o definitie pentru ceea ce nu are o explicatie logica.


Am īnţeles poziţia ta. Dar dacă tu construieşti o explicaţie care are n+1 ipoteze (ultima fiind "Nu există Aleatoriu Veritabil"), cineva ar putea rămāne cu impresia că a ta concluzie e valabilă numai dacă luăm toate cele n+1 ipoteze īmpreună. Eu insist că "Liberul Arbitru este doar o iluzie" rămāne īn picioare chiar dacă renunţăm la ipoteza "Nu există Aleatoriu Veritabil" şi-o īnlocuim cu ipoteza contrară: "Există Aleatoriu Veritabil". Īn ambele situaţii rezultă că Liberul Arbitru este o iluzie. Admiterea Aleatoriului nu este o cale de scăpare pentru cei ce vor să restaureze Liberul Arbitru.

QUOTE
Pe-asta nu o inteleg. Din moment ce orice "efect are o cauza" atunci putem spune ca s-a intamplat A pentru ca inainte de asta s-a intamplat B care s-a produs pentru ca a avut loc C .....pentru ca s-a intamplat X. Prin urmare putem spune ca A s-a intamplat pentru ca s-a intamplat X. Mergand inapoi putem spune ca daca nu s-ar fi produs X atunci nu s-ar fi produs nici A pentru ca nu s-ar fi produs B s.a.m.d.


Nu, din "B este cauză pentru A" nu rezultă "dacă B nu se produce, atunci nici A nu se produce". Exemplu: din "Mihai Eminescu a murit din cauza sifilisului" nu implică "Dacă nu se-mbolnăvea de sifilis, Mihai Eminescu n-ar fi murit".

QUOTE
Daca totusi A s-ar produce independent de B sau undeva pe lantul evenimentelor unul din evenimente s-ar produce independent de producerea unor evenimente anterioare atunci inseamna ca nu am identificat corect cauza pentru ca altfel am incalca principiul conform caruia "orice efect are o cauza".


Err... recunosc că nu pricep argumentul. Exemplul cu Eminescu vrei să spui că violează principiul "orice efect are o cauză"? Eu zic că nu. Īn această variantă de istorie cauza morţii lui Eminescu este sifilisul. Īn altă variantă de istorie (perfect posibilă, plauzibilă), cauza este tramvaiul care-l loveşte. Īn alta, pneumonia. Īn alta cancerul. Şi aşa mai departe. Īntotdeauna există o cauză. Şi totuşi nu avem obligatoriu determinism. Lucrurile ar fi putut să se petreacă altfel. [Ştiu că tu susţii că nu ar fi putut. Eu nu vreau să susţin neapărat contrariul, vreau doar să-ţi arăt că propoziţia "Universul e determinist" nu rezultă, aşa cum crezi tu, din "Orice efect are o cauză". Este posibil să concepem un Univers cauzal şi indeterminist. Dacă vrem să ne situăm īn cazul determinist, suntem obligaţi să postulăm determinismul (alături de cauzalitate). Nu e suficient să postulăm cauzalitatea, trebuie să postulăm separat şi determinismul (sau indeterminismul, după gust).]

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 14 Oct 2004, 12:45 PM
Mesaj #30


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (mariusc2 @ 13 Oct 2004, 07:28 PM)
Ce vreau sa spun este ca nu exista un destin scris, implacabil, care ne urmareste de la nastere. Deciziile pe care le luam in fiecare clipa ne construiesc insa un destin, [...], destin care este implacabil

Nu prea īnţeleg, Mariusc2. Destinul de care vorbeşti tu aici pare a fi oarecum sinonim cu "istorie". Dar istoria se referă la trecut, pe cānd destinul la viitor. Cum faci legătura īntre trecut şi viitor? Dacă adopţi un punct de vedere determinist (şi ăsta am impresia că e punctul tău de vedere), atunci viitorul este determinat univoc de istoria trecută. Pur şi simplu, dată fiind istoria evenimentelor/faptelor/interacţiunilor, viitorul rezultă implacabil īntr-un anume fel. Dar fiecare porţiune de istorie a fost cāndva un viitor, deci fiecare eveniment este determinat de cele anterioare. Cum spui că intervine Liberul Arbitru īn alcătuirea şirului de evenimente numit "istorie"? Dacă el nu intervine acum (din cauza determinismului Lumii), nu are cum să fi intervenit nici īn trecut. Nu noi ne-am construit istoria (personală, sau a ţării, sau a speciei), ci evenimentele anterioare ei (care nici ele nu au fost opţiuni libere!). Deci, unde-i Liber Arbitru?

QUOTE
Numai ca noi suntem singurii responsabili pentru destinul nostru, nu vreo divinitate, sau mai stiu eu ce zane, ursitori, etc.


Sunt 100% de acord că destinul nostru nu este influenţat/determinat de vreo entitate supranaturală.

Nu sunt īnsă neapărat de acord că noi suntem răspunzători de destinul nostru.

Pentru a lămuri această problemă este important să ştim ce īnţelegem prin "răspundere". Eu nu prea văd cum poate fi definită răspunderea altfel decāt acceptānd că există Liber Arbitru. Fără Liber Arbitru... mi se pare imposibil de conceput răspundere/vină/merit etc. Or, dacă acceptăm că Liberul Arnitru este o iluzie comodă (şi utilă!) a minţiii noastre, rezultă că şi răspunderea este tot o iluzie. Şi-atunci īntrebarea "Cine este răspunzător (de destinul nostru)?" devine cam lipsită de sens... Sau... mă rog, poate avea un sens īn cadrul unei convenţii acceptate. Cam ca la teatru, unde ştim foarte bine că actorul de pe scenă nu moare, dar acceptăm convenţia şi vorbim despre ceea ce se petrece īn piesă ca şi cum el ar muri. Tot astfel, īnţelegem că Liberul Arbitru este o iluzie, dar este mai comod şi mai util practic să vorbim ca şi cum el ar exista realmente -- şi atunci, prin prisma acestei convenţii acceptate, vorbim şi de răspundere/vină/merit. Şi din interiorul convenţiei spunem "Noi suntem răspunzători". Doar īn sensul ăsta (ca la piesa de teatru) aş fi de acord cu afirmaţia...

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 15 Oct 2004, 02:19 PM
Mesaj #31


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



QUOTE (Amenhotep @ 14 Oct 2004, 01:13 PM)
Sunt curios cāţi dintre noi mai sunt de acord cu "Liberul Arbitru este de fapt o iluzie. El nu există. Nu putem alege liber, dar ne māngāie iluzia că am putea, dacă am vrea."

Este o iluzie pentru ca atunci can alegem avem impresia ca am facut aceasta alegere total independent de mediul inconjurator. Insa nu tinem seama de factorii care ne-au modelat pana atunci precum nu tinem seama nici de eventualele constrangeri sau limitati impuse de mediul exterior. Pur si simplu le luam ca atare. Ele exista si atat.

QUOTE
Nu īnţeleg. Cumva te bazezi pe ipoteza "(Sub)sistemul va alege īntotdeauna varianta cu efectele cele mai pozitive (pentru el)"?


Nu! Nu ma bazez pe aceasta ipoteza. Am dat doar un exemplu cu 2 modalitati de a rationa si doua tipuri de decizii. Probabil ca ele sunt mult mai multe si motivatia unei decizii nu este obligatoriu sa fie foarte clara. Un om poate lua decizii in mod intuitiv, emotional, logic, aleatoriu etc., pot fi o multime de variante posibile. Eu vorbeam de posibilitati si modalitati sui vroiam sa arat ca personalitatea, cunostintele, experienta, constiinta etc. influenteaza decizia. Nu pot sa apreciez daca exista macar un 10% sau macar un 0,001% din toate acestea, dezvoltate total independent de mediul extern. Daca ar exista atunci am avem un Liber Arbitru.

QUOTE
QUOTE
Nu. Vorbim doar despre oameni.

Eee... Păi eu am arătat la īnceput de ce cred că o astfel de abordare antropocentrică este criticabilă. Nu eşti de acord cu perspectiva propusă de mine?


Am inteles ce vrei sa spui dar nu pot fi de acord. In loc de explicatii, iti pun o intrebare.
Se poate defini ceva fara sa il raportezi la altceva direct sau indirect sau fara a folosi macar o axioma sau o conventie?
Toate definitiile cunoscute de noi se raporteaza la ceva, in general la ceea ce simturile umane pot percepe independent sau asistat, iar pentru ceea ce nu putem sa percepem cu propriile simturi emitem axiome si conventii.

Prin urmare eu vad Liberul Arbitru ca pe o insusire a omului si atunci incerc sa o explic prinvind din puctul de vedere al omului.
Destinul pe de alta parte este valabil pentru tot universul pentru ca se bazeaza pe principiul cauza-efect.

QUOTE
Aici nu īnţeleg. Ce īnţelegi prin "funcţionare"? Eu nu pot s-o disting de "existenţă".
Pentru a functiona, un om are nevoie de aer, apa si hrana. Restul interactiunile cu exteriorul sunt secundare, ele produc schimbari in subsistem dar daca intrerupi o interactiune secundara, subsistemul va continua sa functioneze, dac intrerupi o interactiune principala atunci functionarea sistemului va fi afectata si chiar se pot produce transformari ireversibile in subsistem.

QUOTE
Deci un nucleu care fisionează brusc (sau un zar, sau un ban) sunt buni candidaţi pentru a zice că posedă Liber Arbitru.
Nu eu am tras concluzia asta.
Ce intelegi prin "nucleu care fisioneaza brusc?"
De fapt ce intelegi prin aleator?

QUOTE
din "B este cauză pentru A" nu rezultă "dacă B nu se produce, atunci nici A nu se produce". Exemplu: din "Mihai Eminescu a murit din cauza sifilisului" nu implică "Dacă nu se-mbolnăvea de sifilis, Mihai Eminescu n-ar fi murit".


Conteaza foarte mult cum definesti A si B. B nu are cum sa fie simplu "sifilis", iar A e mai mult decat "a murit", A=a murit la ora, data, locul cutare, in conditiile cutare. B= s-a imbolnavit de sifilis. Daca nu B atunci nu A dar este posibil un A' diferit de A prin cel putin un element.

QUOTE
Este posibil să concepem un Univers cauzal şi indeterminist.
cred ca nu intelegem acelasi lucru prin univesr cauzal.
Eu am precizat deja ca A determina B care determina C care determina E s.a.m.d. oricare dintre acestea poate fi o suma de cauze (nu este obligatoriu sa fie una singura) problema nu este ca aceste cauze nu exista (aleatoriu) problema este ca nu prea le putem identifica pe toate.


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 15 Oct 2004, 02:59 PM
Mesaj #32


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (actionmedia @ 15 Oct 2004, 03:32 PM)
vroiam sa arat ca personalitatea, cunostintele, experienta, constiinta etc. influenteaza decizia.

Păi... Tocmai asta spun adepţii Liberului Arbitru: că sediul lui este īn conştiinţă. Dacă decizille sunt influenţate (printre altele) şi de conştiinţă, atunci sunt influenţate şi de Liber Arbitru.

QUOTE
Nu pot sa apreciez daca exista macar un 10% sau macar un 0,001% din toate acestea, dezvoltate total independent de mediul extern. Daca ar exista atunci am avem un Liber Arbitru.


Nu, nu e necesar să fie total independete de mediul extern. E suficient ca dependenţa să nu fie deterministă. Adică dacă avem două "chestii" cu exact aceeaşi istorie (īn viziunea sistemică, ele se află īn exact aceeaşi stare), este posibil ca puse īn aceleaşi condiţii de mediu ele să reacţioneze diferit. Asta nu īnseamnă că ele reacţionează īntotdeauna diferit, e suficient să existe posibilitatea ca uneori să se comporte diferit. Eu unul numesc asta (dacă există aşa ceva) Aleatoriu. Alţii o numesc Liber Arbitru. N-ar fi nici o problemă dacă aceia ar īnţelege că vorbim despre acelaşi lucru, dar adepţii Liberului Arbitru susţin că el nu se comportă aleator, ci este ghidat de... morală cred, nu mi-e clar... Ceea ce este un nonsens, īn viziunea mea. Pentru că că un factor care se ghidează după un set de reguli (aritmetice, logice, etice, n-are importanţă) nu este liber, ci este constrāns să acţioneze numai conform acelor reguli. Dacă nu este constrāns, atunci pur şi simplu nu putem spune că este ghidat de respectivul set de reguli. A spune că Liberul Arbitru este constrāns să ia decizii morale este o contradicţie īn termeni.

QUOTE
Se poate defini ceva fara sa il raportezi la altceva direct sau indirect sau fara a folosi macar o axioma sau o conventie?


Nu, nu se poate defini ceva fără a te raporta la altceva. Axioma n-are nici o treabă cu definirea. Convenţia... orice definiţie introduce o convenţie.

QUOTE
Prin urmare eu vad Liberul Arbitru ca pe o insusire a omului si atunci incerc sa o explic prinvind din puctul de vedere al omului.


Dar... Şi masa este o īnsuşire a omului. Şi temperatura. Şi faptul de a fi viu. Şi instinctul sexual. Şi hrănirea. Şi multe altele. Dar acest lucru nu ne obligă să definim respectivele noţiuni doar pentru om şi din punctul de vedere al omului... Avem şanse să īnţelegem mai bine un lucru abia cānd īl definim īn cadrul cel mai larg posibil.

Īmi pare rău, dar sunt nevoit să īnchei aici (trebuie să plec). Dar... I'll be back! smile.gif

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 30 May 2005, 02:32 PM
Mesaj #33


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



Ca urmare a unui mesaj al lui Gurutzu pe topicul Argumentul Necredintei:
QUOTE
QUOTE

Da-mi un exemplu concret in care actioneaza liberul arbitru si iti voi explica concret de ce sustin ca este o iluzie.


Un exemplu elementar: vreau sa ma ies si am doua tricouri. De ce aleg tricoul A in detrimentul tricoului B ? Ambele imi sunt la fel de "dragi", la fel de frumoase, de curate, etc, dar unul are un imprimeu cu un rinocer si unul cu un hipopotam. Aici intervine liberul arbitru, de exemplu. Iau unul dintre tricouri pentru ca "asa vreau eu". Iar scuza cu "asa vreau eu" banuiesc ca ai auzit-o nu o data. De aceea, a crede si a nu crede, pana la urma, e si o chestiune de vointa.


Postez aici raspunsul pe care i l-am promis in legatura cu Liberul Arbitru. Este util de citit si discutia pe care am avut-o cu Amenhotep pe aceasta tema.

Exemplul de mai sus nu este unul tocmai real pentru ca ii lipsesc niste elemente. Dar putem construi si pe acest exemplu.

Intrebarea este de ce aleg A in detrimentul lui B?

Raspunsul pe care l-a dat Gurutzu a fost: "pentru ca asa vreau eu". Este oare rapunsul corect?
Iata niste amanunte pe care Gurutzu nu le-a prezentat si poate ca nici nu le-a luat in considerare:
1. Tricourile aveau aceeasi culoare?
2. Este vreunul din tricouri mai accesibil (poate fi luat cu mai putin efort)?
3. Ai fost cel putin odata admirat pentru tricoul A mai mult decat pentru tricoul B?

Nu mai adaug alte detalii pentru ca se complica lucrurile foarte mult. Ceea ce vreau sa subliniez este faptul ca desi aparent utilitatea sau caracteristicile lui A si B sunt identice, pot exista mici aspecte care fac diferenta si care sunt insesizabile. Prin urmare unul dintre tricouri ar fi preferat mai mult decat celalalt. De aceea este ales.

O alta intrebare la care ar trebui sa raspundem ar fi: care ar fi consecintele alegerii lui B in detrimentul lui A? sau altfel spus, prin ce se deosebeste alegerea lui A de alegerea lui B?

Presupunand un caz particular si greu de realizat si anume ca A si B sunt perfect identice atat in caracteristici cat di in consecinte. Atunci ce te determina sa alegi A sau B? Simplu alegerea se face aleator. Nu conteaza nimic, nici macar ordinea.

Reiau ideile pentru a fi mai clar:
1. Desi nu sesizam exista mici diferente fie in caracteristici fie in consecinte care ne determina sa alegem A in detrimentul lui B. In cazul acesta nu putem vorbi de liber arbitru pentru ca este clar o determinare.
2. Presupunand cazul in care A si B sunt perfect identice atat in caracteristici cat si in consecinte, atunci alegerea este aleatoare. Acest caz este mai aproape de ceea ce numim liber arbitru, dar decizia practic nu mai intervine ca urmare a unui rationament ci pur si simplu alegi la intamplare. Este ca si cum ai da cu zarul. Si aceste cazuri sunt extrem de rare. Un caz virtual de alegere aleatoare este atunci cand nu poti anticipa ce consecinte va avea decizia si alegi pur la intamplare (adica dai cu banul sau folosesti generatoare de numere aleatoare, etc.).








--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Eclectic
mesaj 20 Jun 2005, 07:03 AM
Mesaj #34


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.926
Inscris: 6 April 04
Forumist Nr.: 2.950



Imi place sa cred ca eu decid asupra vietii mele, nu ca sunt un actor care trebuie sa respecte un scenariu.


--------------------
Nu semnez.
I love flowers.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dascalita
mesaj 20 Jun 2005, 07:47 AM
Mesaj #35


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.374
Inscris: 2 May 05
Din: galati
Forumist Nr.: 6.233



Bine ar fi sa poti decide doar TU!Cred ca viata e o piesa interactiva,scenariu+vointa proprie...
Go to the top of the page
 
+Quote Post

4 Pagini V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 25 May 2024 - 07:47 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman