QUOTE(Maharajah @ 6 Nov 2007, 06:04 PM)
Ba chiar as putea spune ca discutia in sine nu poate sta decat sub semnul unei "contradictii in termeni". Iar pentru cel ce este convins ca stapaneste domeniul si este musai sa-si etaleze invataturile, "contradictia in termeni" se transforma in teribilism.
Pentru ceilalti participanti, este scuzabila orice interventie, atata timp cat folosesc acest topic, doar pentru a construi o carcasa in jurul subiectului, doar pentru a-i da o forma, si nu pentru o incercare de a revela ceea ce spuneam ca nu se poate decat sugera!
pt. că nu se poate sugera îţi sugerez să fii fără al doilea în ritm de nataraja!
Dansul lui Shiva (Coomaraswamy)Shiva mai este numit, printre altele, şi Nataraja, Stăpânul Dansatorilor, Regele Actorilor. Cosmosul este teatrul său. Repertoriul său comportă mai multe feţe. El însuţi este actor şi audienţă:
Când Actorul bătea toba,
Toţi veneau să vadă;
Când Actorul strângea scena
Rămânea de unul singur în bucuria sa.
Nu pot să spun câte feluri de dansuri cunosc despre el credincioşii săi. Fără îndoială că ideea de început ce se află în spatele acestor dansuri este mai mult sau mai puţin aceeaşi: manifestarea energiei ritmice primare. Shiva este Eros Protogonos al lui Lucian când scria: „Se pare că dansul a luat fiinţă la începutul tuturor lucrurilor şi a fost adus la lumină împreună cu Eros, cel vechi, deoarece putem vedea acest dans primordial în mişcarea corală de dans a constelaţiilor, a planetelor şi a stelelor fixe, în îmbinarea şi interacţiunea dintre ele, ca şi în armonia ce le caracterizează”.
Nu vreau să spun că cea mai adâncă interpretare a dansului lui Shiva se găsea în minţile celor care au dansat în mod fanatic şi, poate, intoxicat în onoarea zeului pre-arian care, ulterior, a devenit Shiva. Un mare motiv prezent în religie sau artă, orice mare simbol, devine toate lucrurile pentru toţi oamenii; eră după eră, oferă omului o asemenea comoară cum numai în inima sa mai găseşte. Oricare ar fi originea dansului lui Shiva, acesta a devenit cu timpul cea mai clară imagine a activităţii lui Dumnezeu cu care orice artă sau religie se poate lăuda. Din variatele dansuri ale lui Shiva, mă voi referi doar la trei, unul formând, de unul singur, principalul element al interpretării. Primul este un dans de seară din munţii Himalaya, cu un cor divin, descris în Shiva Pradosha Stotra după cum urmează: „Punând Mama celor Trei Lumi pe un tron de aur, împânzit cu pietre preţioase, Sulapani dansează pe înălţimile muntelui Kailasa şi toţi zeii se adună în jurul lui: Sarasvati cântă la vina, Indra cântă la flaut, brahma ţine ţambalul ce marchează timpul, Laksmmi începe un cântec, Vishnu cântă la tobă şi toţi zeii stau de jur împrejur: Gandharva-şii, Yaksha-şii, Pataga-şii, Uraga-şii, Sadhya-şii, Vadyadhara-şii, Amara-şii şi toate fiinţele ce trăiesc în în cele trei lumi se aşează acolo să fie martori ai dansului ceresc şi să audă muzica corului divin în vremea crepusculului”. În reprezentările dansului, Shiva are două mâini, iar cooperarea zeilor este indicată foarte clar prin poziţionarea lor sub formă de cor. Nu găsim nici un Asura aplecat prins sub piciorul lui Shiva. Din câte ştiu, nu există vreo interpretare a acestui dans în literatura dedicată lui Shiva. Al doilea binecunoscut dans al lui shiva este cel numit Tandava şi ţine de aspectul său tamasic ca Bhairava sau Virabhadra. Are loc în cimitire şi terenuri în flăcări, unde, de obicei, Shiva este reprezentat cu zece braţe, dansând în cea mai mare parte cu devi şi acompaniat de grupuri de drăcuşori ce zburdă. Reprezentări ale acestui dans se întâlnesc cel mai des în sculpturile vechi, cum ar fi Elura, Elephanta şi Bhuvaneshvara. Dansul tandava aparţine la origine divinităţii pre-ariene, jumătate zeu, jumătate demon, care îşi ţine spectacolul de miez de noapte pe pământul arzător. În vremurile mai târzii, acest dans de pe pământul arzător, uneori cu Shiva, uneori cu Devi, este interpretat, în literatura lui Shiva şi Shakta, în cel mai emoţionant şi mai profund sens.
În al treilea rând, avem dansul nadanta al lui Nataraja înaintea adunării (sabha) din lăcaşul de aur din Chidambaram sau Tillai, centrul Universului. Legenda care, până la urmă, nu are o legătură prea strânsă cu adevăratul sens al dansului, poate fi rezumată după cum urmează: în pădurea Taragam locuiau o mulţime de înţelepţi eretici, ce urmau şcoala Mimamsa. Într-acolo se îndreptă Shiva, acompaniat de Vishnu deghizat într-o frumoasă femeie şi Ati Sheshan, spre a le arăta că greşesc. Înţelepţii au fost conduşi spre o dispută violentă între ei, dispută curând îndreptată împotriva lui Shiva, încercând să îl distrugă prin incantaţii. Un tigru feroce a fost creat în focul sacrificial şi asmuţit pe Shiva. Acesta, zâmbind blând, îl opreşte şi, cu unghia degetului mic, îl jupoaie de blană pe care o pune peste el ca pe o pânză de mătase (de notat că o poveste asemănătoare se petrece cu un elefant). Nedescurajaţi de nereuşită, rishi-i reîncep ceremoniile, dând naştere unui şarpe enorm, şarpe pe care zeul îl pune în jurul gâtului său ca pe o ghirlandă. Cu aceasta, Shiva începe să danseze, iar înţelepţii au mânat spre el un monstru sub forma unui pitic hidos, Muyalaka. Zeul îşi pune peste el vârful piciorului, rupându-i spatele, întinzându-l astfel pe pământ. Astfel, cu ultimul duşman distrus, Shiva continuă dansul, fiindu-i martori zeii şi rishi-i. apoi Ati Sheshan se închină la Shiva, rugându-se ca dansul să se mai repete. Shiva promite că va mai dansa încă o dată în sacrul Tillai, centrul Universului.
Acest dans al lui Shiva din Chidambaram sau Tillai formează subiectul reprezentărilor sud-indiene de cupru ale lui Sri Nataraja, Stăpânul dansului. Aceste imagini variază între ele la nivelul unor detalii minore, dar toate exprimă o concepţie fundamentală. Înainte de a începe să analizăm care ar putea fi aceasta, ar fi bine să descriem imaginea la care ne referim. Îl avem pe Shiva dansând, cu patru mâini, cu un păr împletit şi împodobit ale cărui bucle inferioare se răsucesc în dans. În părul său se poate vedea o cobra încolăcită, un craniu şi Ganga sub formă de sirenă. Deasupra se află o semilună şi este încoronat cu cunună de frunze Cassia. În urechea dreaptă poartă un cercel de bărbat iar unul de femeie în cea stângă. Este împodobit cu coliere şi brăţări, cu o curea din bijuterii, cu inele în jurul picioarelor, inele la degetele de la picioare şi de la mâini. Partea importantă a accesoriilor sale o reprezintă pantalonii strânşi pe corp, purtând şi o eşarfă ce fâlfâie ca şi un fir sacru împletit. Într-o mână din partea dreaptă ţine o tobă, cealaltă este ridicată făcând semnul „nu-ţi fie frică” (abhaya-mudra); mâna stângă superioară (cu degetele într-o postură de semilună – ardhacandra-mudra, n.t.) ţine Focul, cealaltă arată în jos spre demonul Muyalaka, un pitic ce ţine o cobra; piciorul stâng este ridicat. Mai găsim un piedestal de lotus din care izvorăşte o aureolă (tiruvasi) ce îl încercuieşte (după Zimmer, iese din zeu, n.t.), plină cu flăcări, fiind atinsă de mâinile ce ţin toba şi Focul.
Chiar şi fără să ne bazăm pe referinţele literare, interpretarea acestui dans nu se va dovedi dificilă. Totuşi, din fericire, ne putem folosi din plin de studiile contemporane, care ne ajută să explicăm pe deplin, nu numai semnificaţia generală a dansului, ci şi detaliile simbolismului său concret. Unele din particularităţile reprezentărilor lui Nataraja ţin, în mod evident, de concepţia generală legată de Shiva, iar nu de dans în sine. Aşa şi cu pletele împletite, ca ale unui yogin; coroana din frunze Cassia; craniul lui Brahma; reprezentarea lui Ganga (Gangele căzut din cer şi pierdut în părul lui Shiva); cobrele; diferiţii cercei, prefigurând natura duală a lui Mahadevi, „a cărui jumătate este Uma”; şi cele patru braţe. Toba este de asemenea un atribut general al lui Shiva, aparţinând personajului său yogin, deşi, în cadrul dansului, are o semnificaţie cu mult mai specială. Care este, deci semnificaţia dansului Nadanta al lui Shiva, cum este el înţeles de shivaiţi? Semnificaţia sa esenţială este dată în texte cum este următorul: „Domnul nostru este Dansatorul care, ca căldura latentă în lemnele de foc, îşi răspândeşte puterea în minte şi materie, făcându-le şi pe ele să danseze” (Kadavul Mamunivar‘s Tiruvatavurar Puranam, Puttaraivatil, Venracarukkam, strofa 75, Traducere de Nallasvami Pillai, Shivajnanabodham, p.74. S-ar mai putea spune: Ca căldura latentă în lemnele de foc, umple toate corpurile: Tatăl nostru dansează, punând în mişcare toate sufletele, să ştiţi asta! A se compara cu Eckhart: „Aşa cum focul pătrunde esenţa şi cărăţă în interiorul lemnului uscat, la fel face şi Dumnezeu cu omul”).
Dansul, de fapt, reprezintă cele cinci activităţi (pancakrtya) ale sale: Shrishti (privire de sus, creaţie, evoluţie), Sthiti (păstrare, susţinere), Samhara (distrugere, evoluţie), Tirobhava (învăluire, întrupare, iluzie şi, de asemenea, dare de odihnă), Anugrahab (eliberare, izbăvire, atracţie). Toate acestea, luate în mod separat, sunt activităţile zeităţilor Brahma, Vishnu, Rudra, Maheshvara şi Sadashiva. Această activitate cosmică reprezintă motivul central al dansului. Alte citate vor ilustra şi explica simbolismul cu mult mai detaliat. Din Unmai Vilakkam, vers 36, aflăm: „Creaţia emerge din tobă; păstrarea purcede din mâna speranţei; din foc pleacă distrugerea; piciorul ridicat dă drumul”. Se poate observa că a patra mână arată spre piciorul ridicat, refugiul sufletului.
Mai cităm şi din Chidambara Mummani Kovai: “O, Doamne, mâna Ta ce ţine toba sacră a făcut şi a ordonat cerurile, pământul, celelalte lumi şi nenumăratele suflete. Mâna Ta ridicată protejează ordinea conştientă cât şi ordinea inconştientă a creaţiei Tale. Toate aceste lumi sunt transformate de mâna Ta de foc purtătoare. Piciorul Tău sacru, pe pământ pus, dă un imbold sufletului obosit de lupta cu năvodul cauzalităţii. Piciorul tău ridicat este cel care dă beatitudine celor ce se apropie de Tine. Aceste Cinci Acţiuni sunt, într-adevăr, Lucrarea Ta”.
Următoarele versuri din Tirukuttu Darshana (Vederea dansului sacru), care formează a noua tantra din Tirumantram a lui Tirumular, extinde motivul central şi mai departe:
„Forma Sa peste tot este: atotpătrunzător este prin a Sa Shiva-Shakti
Chidambaram peste tot este, peste tot este dansul Său;
Ca Shiva, este totul şi e omniprezent,
Peste tot manifestat devine dansul elegant al lui Shiva.
Dansurile Sale încincite sunt temporale şi atemporale.
Dansurile Sale încincite sunt cele Cinci Activităţi ale Sale.
Cu eleganţă săvârşeşte cele cinci roluri,
Acesta este sacrul dans al lui Uma-Sahaya.
Dansează cu Apa, Focul, Aerul şi Eterul,
Aşa Domnul nostru dansează mereu în grădină.
Văzut este de cei ce trec de Maya şi Mahamaya (iluzia şi Marea Iluzie)
Domnul nostru Îşi dansează dansul veşnic.
Aspectul lui Shakti este bucurie deplină –
Această bucurie reunită face trupul lui Uma
Acest aspect al lui Shakti se ridică în timp
Şi uneşte dublul în dans.
Trupul Său este Akash, norul întunecat dinlăuntru este Muyalaka,
Cele opt sferturi sunt cele opt braţe ale Sale,
Cele trei lumini sunt cei trei ochi ai Lui,
Astfel, devenind, dansează în trupul nostru ca ceva compus.”
Acesta este dansul său. Semnificaţia sa cea mai adâncă este simţită când se conştientizează că are loc în interiorul inimii şi în sine. Peste tot este Dumnezeu: acel peste tot este inima. Tot aşa, găsim şi o altă strofă:
„Piciorul ce dansează, sunetul clopoţeilor,
Cântecele ce sunt cântate şi diferiţii paşi,
Aspectul luat de al nostru Gurupara ce dansează –
Găseşte toate acestea în interiorul tău şi de obstacole vei scăpa.”