text - Cristina Radu
Copiii viseaza mai mult decat adultii. Somnul cu vise favorizeaza modelarea memoriei, asigurand formarea de noi conexiuni neuronale, ofera energie pentru procesele de invatare si formare a personalitat ii si detensioneaza sistemul nervos.In functie de nivelul activitatii cerebrale, au fost identificate, in timpul somnului, perioade de somn REM (cu vise) si somn Non REM.
Foto: Shutterstock /* ©AdOcean 2003-2009,
In timpul somnului marcat de perioade REM (rapid eye movement), bataile inimii se accelereaza, respiratia devine superficiala, ochii se misca rapid, muschii sunt relaxati, iar visele sunt cat se poate de intense. Somnul lent, fara vise, este cel in care organismul se odihneste si isi regenereaza capacitatile fizice si mentale. Cercetatorii au stabilit ca perioadele de somn cu vise sunt mai mari la copii (50%) fata de adulti (20%).
Copiii viseaza chiar din prima zi! In perioada primei copilarii, pana dupa varsta de 2 ani, este dificil de cunoscut continutul viselor copilului, pentru ca dezvoltarea limbajului nu este completa inca si evaluarea activitatii onirice este incompleta. Totusi, este cert ca bebelusii viseaza si, la o astfel de varsta, visul are cu preponderenta functia de desca rcare a tensiunilor de origine biologica si de satisfacere de exigent e de natura fiziologica.
Copiii viseaza inca de la cea mai frageda varsta. Modul in care reactioneaza la trezire fata de propriile vise depinde de comportamentul parintilor si influent eaza raportul lor viitor cu somnul. In jurul varstei de 3 ani, copiii incep sa povesteasca, dar foarte des fantezia si visul real se intrepa trund in mod inconstient. Abia catre 3 ani, copilul devine capabil sa povesteasca un vis. Descrierile sunt in general scurte (in medie 14 cuvinte). Aceste vise pot trezi copilul in timpul noptii, dar au un continut emotiv scazut. Acum, visele sunt foarte simple, privesc satisfacerea exigentelor fiziologice si includ ca personaje cu prevalenta figuri umane si animale. Destul de des, visele privesc necesitati proprii precum foamea si setea.
La 4 ani, cand deja majoritatea copiilor au fost integrati intr-un mediu scolar si, de regula, petrec mult timp in fata televizorului, visele devin mai bogate in imagini, figuri si continuturi. Dupa 5 ani, activitatea onirica a copilului devine mai complexa, imbogatindu-se cu elemente, scenarii si figuri din experienta de zi cu zi. Potrivit lui Freud, visele infantile sunt foarte clare, scurte si coerente, fiind bazate pe indeplinirea unor dorinte diurne. Visul simbolic (cu mesaje mascate si enigmatice ca in visele adultilor) incepe sa se formeze abia dupa varsta de 5 ani.
Pentru a citi continuarea dati click pe numele autoarei.