Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Inutilitatea Practica A Teologiei
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2, 3, 4
Belphegor
Sa zicem ca argumentele principale ale teologiei naturale (cosmologic, teleologic si ontologic) sunt corecte si ca intr-adevar, dumnezeu exista.

Dar tot ce pot ele sa arate este ca exista o forta personala si supranaturala care a creat/sustine lumea. Ele nu ne spun nimic legat de sistemul ei de valori sau despre ce asteapta ea de la oameni, daca asteapta ceva. In acest caz, fiecare om e justificat sa isi imagineze divinitatea dupa cum ii convine, in functie de valorile si interesele lui.

De ex., un hedonist va spune ca a cauta placerea este in acord cu dorinta lui dzeu, din moment ce omul cauta in mod natural placerea, ca de altfel restul fiintelor vii. Astfel, el va fi rasplatit in rai, care consta din noi si superioare placeri, numai in functie de cat de multe placeri a reusit sa traiasca in viata prezenta.

Un adept al egoismului etic va spune ca, din moment ce egoismul etic este corect iar dzeu nu poate dori ca oamenii sa faca ceea ce este incorect, il va rasplati numai in functie de cat de strict a urmat el in practica aceasta filosofie.

Un adept al rationalismului va spune ca dzeu il va rasplati numai in functie de cat de mult si de bine si-a folosit ratiunea si a urmat decretele ei in practica. S.a.m.d.

Astfel, rezulta ca teologia e inutila in practica pt ca oricum omul e indreptatit sa ii atribuie divinitatii orice valori si interese, in functie de valorile si interesele lui proprii. Asadar, interesele si valorile proprii ale omului sunt suverane chiar daca argumentele teologice pt existenta divinitatii s-ar sustine.

Pe scurt, omul este indreptati sa creada si sa actioneze dupa cum crede de cuviinta chiar si daca exista dumnezeul teismului.
shapeshifter
as above so below.. împărat, faraon..
Blakut
Ce ai spus tu acolo nu rezulta in titlu.
Belphegor
Adica?
Blakut
Pai chiar daca este indreptatit sa actioneze si sa rationeze dupa cum crede de cuviinta despre Dumnezeu, asta nu inseamna ca Teologia este inutila.

Din punct de vedere practic, multe chestii sunt inutile. Dar nu aspectul practic este cel ce conteaza intotdeauna.

Din moment ce omul este indreptatit sa gandeasca si sa rationeze dupa cum crede el de cuviinta e normal sa existe mai multe credinte religioase si mai multe concepte legate de natura lui Dumnezeu si a lumii. Teologia se ocupa cu studiul acestor credinte si concepte, cu cat sunt ele mai multe si mai variate, cu atat mai mult teologia este indreptatita sa existe si sa fie utila.
Catalin
Eu n-am inteles subtitlul: "omul este Dumnezeu"?! de unde pana unde? si ce legatura are cu subiectul?

Iar ontopic, teologia este inutila daca vrei sa stabilesti ce dorinte are Dumnezeu, de acord. Dar de ce ar implica asta inutilitatea practica? pot exista diverse utilitati practice cum ar fi faptul ca ii apropie pe oameni, le da un motiv ca sa traiasca si sa treaca mai usor peste conditia de muritor etc.
Belphegor
QUOTE
Din punct de vedere practic, multe chestii sunt inutile. Dar nu aspectul practic este cel ce conteaza intotdeauna.


Ca nu conteaza intotdeauna, se poate, dar conteaza totusi de cele mai multe ori. Iar multe din scrierile, tratatele actiunile etc preotilor si teologilor se vor a schimba/influenta omul inclusiv in practica, nu doar in pura teorie.

QUOTE
Eu n-am inteles subtitlul: "omul este Dumnezeu"?! de unde pana unde? si ce legatura are cu subiectul?


Dupa cum am spus, ideea e ca valorile si judecatile omului sunt prioritare chiar daca dzeul teologiei naturale exista sau nu. In acest sens esential omul precede divinitatea si ii imprima valorile lui.

QUOTE
Iar ontopic, teologia este inutila daca vrei sa stabilesti ce dorinte are Dumnezeu, de acord. Dar de ce ar implica asta inutilitatea practica? pot exista diverse utilitati practice cum ar fi faptul ca ii apropie pe oameni, le da un motiv ca sa traiasca si sa treaca mai usor peste conditia de muritor etc.


Eu am spus ca esti indreptatit sa traiesti oricum (cat nu incalci drepturile altora) chiar daca exista dzeu. Valorile tale sunt esentiale. Daca tu consideri ca e bine sa fii impreuna cu altii, de ex., n-ai decat sa-ti imaginezi un dzeu care doreste asta. Important e ca tu imprimi conceptii si ideii divinitatii si nu invers.
Catalin
QUOTE

Dupa cum am spus, ideea e ca valorile si judecatile omului sunt prioritare chiar daca dzeul teologiei naturale exista sau nu. In acest sens esential omul precede divinitatea si ii imprima valorile lui.


Si? asta nu justifica subtitlul tau. "omul este Dumnezeu" este o sintagma caracteristica religiilor mistice care promoveaza diverse feluri de meditatie care duce la experimentarea naturii divine a omului. Nu are ce cauta in discursul pe care il promovezi tu... parerea mea.

QUOTE

Eu am spus ca esti indreptatit sa traiesti oricum (cat nu incalci drepturile altora) chiar daca exista dzeu. Valorile tale sunt esentiale. Daca tu consideri ca e bine sa fii impreuna cu altii, de ex., n-ai decat sa-ti imaginezi un dzeu care doreste asta. Important e ca tu imprimi conceptii si ideii divinitatii si nu invers.


Asa, si? de unde rezulta inutilitatea practica?
alfa
Belphegor

QUOTE
Dar tot ce pot ele sa arate este ca exista o forta personala si supranaturala care a creat/sustine lumea. Ele nu ne spun nimic legat de sistemul ei de valori sau despre ce asteapta ea de la oameni, daca asteapta ceva. In acest caz, fiecare om e justificat sa isi imagineze divinitatea dupa cum ii convine, in functie de valorile si interesele lui.


Argumentele respective nu spun intr-adevar. Dar exista carti zise sfinte care o fac.

QUOTE
De ex., un hedonist va spune ca a cauta placerea este in acord cu dorinta lui dzeu, din moment ce omul cauta in mod natural placerea, ca de altfel restul fiintelor vii. Astfel, el va fi rasplatit in rai, care consta din noi si superioare placeri, numai in functie de cat de multe placeri a reusit sa traiasca in viata prezenta.


Nu neaparat. Poate spune , dimpotriva, ca anumite placeri se insotesc cu pacatul. In varianta asta nu va fi deloc rasplatit, ci aruncat in fundul iadului. hh.gif

QUOTE
Un adept al egoismului etic va spune ca, din moment ce egoismul etic este corect iar dzeu nu poate dori ca oamenii sa faca ceea ce este incorect, il va rasplati numai in functie de cat de strict a urmat el in practica aceasta filosofie.


Tocmai ca egoismul nu e deloc `corect` din punctul de vedere al crestinismului.
QUOTE
Astfel, rezulta ca teologia e inutila in practica pt ca oricum omul e indreptatit sa ii atribuie divinitatii orice valori si interese, in functie de valorile si interesele lui proprii. Asadar, interesele si valorile proprii ale omului sunt suverane chiar daca argumentele teologice pt existenta divinitatii s-ar sustine


Daca tine cont doar de argumentele teologiei naturale da, insa exista carti sfinte care se pretind manuale de indreptare a comportamentului si gandirii in asa fel incat sa-i faci pe plac divinitatii. Se mai sustine ca ar fi fost inspirate de D-zeu insusi...
Religia inseamna mai mult decat acele argumente, care au rolul doar de a face inteleasa la nivel conceptual, de a stabili si o demonstratie rationala sa zicem asa a existentei divinitatii.
Nu e sarcina lor sa stabileasca sistemul de valori sau asteptari de la oameni. Insa exista alte texte care fac asta si infirma inclusiv interpretarile date de tine mai sus ( egoismul etic, hedonismul etc ). Daca vrei sa sustii o asemenea idee trebuie sa arati ca textele sfinte ori sunt neclare, ori contradictorii ori nu spun nimic despre valorile morale...Abia atunci ai putea concluziona ca poti interpreta asteptarile divinitatii..... hedonist, asa cum iti place ...smile.gif
Bolt
@belphegor :
QUOTE
Dar tot ce pot ele sa arate este ca exista o forta personala si supranaturala care a creat/sustine lumea. Ele nu ne spun nimic legat de sistemul ei de valori sau despre ce asteapta ea de la oameni, daca asteapta ceva. In acest caz, fiecare om e justificat sa isi imagineze divinitatea dupa cum ii convine, in functie de valorile si interesele lui.

Nimic mai fals si mai eronat.
1. Cele trei argumente pe care le-ai enumerat iti spun cat se poate de clar ca D-zeu este O persoana care S-a revelat creaturilor Lui tocmai pt. a fi cunoscut, El si valorile Sale. E firesc sa fie asa, noi nu facem copii ca mai apoi sa ne ascundem de ei, nu ? Faptul ca tu personal nu stii despre acest lucru, nu te indreptateste sa generalizezi atat de usor un gol de informatie personal.
2. Nu, nici un om nu-i justificat sa-si imagineze divinitatea dupa cum ii convine pt. ca-n acest caz e stupid de doua ori - o data cand il "deseneaza" pe d-zeu (produs al propriei imaginatii) si chiar crede ca El asa "arata" iar a doua oara cand pretinde ca d-zeul imaginat de el mai este si cel adevarat.
Oricum, nu prea inteleg eu ce are a face o viziune personala cu "inutilitatea practica a teologiei". Eu stiu cat de cat ceva teologie si conform putinului cunoscut pot demostra oricand cat de practica e teologia atunci cand stii chiar putin dar bine. rolleyes.gif
Belphegor
QUOTE
Si? asta nu justifica subtitlul tau. "omul este Dumnezeu" este o sintagma caracteristica religiilor mistice care promoveaza diverse feluri de meditatie care duce la experimentarea naturii divine a omului. Nu are ce cauta in discursul pe care il promovezi tu... parerea mea.


Poate ca sintagma are mai multe intelesuri, dar din ce am scris in prima postare reiese clar ca nu ma refer la nici un misticism, ci la ideea ca omul e indreptatit sa isi creeze propriile valori chiar si daca exista dzeu. Deci omul e adevaratul creator iar zeul e coborat la statutul de jucarie pe care fiecare o modeleaza cum vrea.

QUOTE
Asa, si? de unde rezulta inutilitatea practica?


Din aceea ca valorile nu mai sunt impuse de divinitate. Omul e indreptatit sa faca ce vrea el (cu conditia sa nu incalce drepturile altora), indiferent de existenta lui dzeu.

QUOTE
Argumentele respective nu spun intr-adevar. Dar exista carti zise sfinte care o fac.


Nu numai ca nu avem de ce sa credem ca acele carti sunt intr-adevar sfinte, dar chiar daca am presupune ca nu au contradictii, erori, neclaritati, ca nu s-ar contrazice intre ele, ca n-ar avea invataminte morale dubioase, ca au influentat viata a f multi oameni, ca au invataminte morale noi si originale etc. asta tot n-ar avea mare relevanta din moment ce:

1. exista si alte carti care au aceste calitati fara ca asta sa insemne ca sunt inspirate de divinitate si
2. de ce sa cred ca daca exista, dzeu ar alege sa se reveleze intr-o carte scrisa acum 2000 de ani si nu prin alte mijloace mai la indemana, (ca natura inconjuratoare si cea umana, de ex) sau sa nu se reveleze deloc?

QUOTE
Cele trei argumente pe care le-ai enumerat iti spun cat se poate de clar ca D-zeu este O persoana care S-a revelat creaturilor Lui tocmai pt. a fi cunoscut, El si valorile Sale.


Asta am spus si eu de la inceput.

QUOTE
2. Nu, nici un om nu-i justificat sa-si imagineze divinitatea dupa cum ii convine pt. ca-n acest caz e stupid de doua ori - o data cand il "deseneaza" pe d-zeu (produs al propriei imaginatii) si chiar crede ca El asa "arata" iar a doua oara cand pretinde ca d-zeul imaginat de el mai este si cel adevarat.


Si de ce ar fi stupid asta, din moment ce nu exista argument care sa demonstreze ca dzeu, in caz ca ar exista, are anumite valori mai degraba decat altele?
Blakut
Bun, dar inutilitatea tot nu ai spus de unde rezulta. Daca pot sa cred ce vreau eu nu inseamna ca teologia e inutila.
Catalin
E foarte simplu, Blakut... teologia e inutila fiinda Belphegor nu castiga bani de pe urma ei. rofl.gif
Belphegor
QUOTE (Blakut @ 19 Dec 2005, 08:02 PM)
Bun, dar inutilitatea tot nu ai spus de unde rezulta. Daca pot sa cred ce vreau eu nu inseamna ca teologia e inutila.

Eu vorbesc de inutilitatea practica a teologiei, nu de inutilitatea ei in general.
Blakut
Pai atunci poti vorbi si de inutilitatea practica a filosofiei, cartilor, artei, muzicii, prajiturilor, vinului, dragostei, libertatii etc. Nu?
ducoro
QUOTE (Belphegor @ 19 Dec 2005, 08:10 PM)
QUOTE (Blakut @ 19 Dec 2005, 08:02 PM)
Bun, dar inutilitatea tot nu ai spus de unde rezulta. Daca pot sa cred ce vreau eu nu inseamna ca teologia e inutila.

Eu vorbesc de inutilitatea practica a teologiei, nu de inutilitatea ei in general.

Pai să mă ierte antescriitorul dar atunci, filozofăm doar de dragul conversaţiei ?!?
Belphegor
QUOTE
Pai atunci poti vorbi si de inutilitatea practica a filosofiei, cartilor, artei, muzicii, prajiturilor, vinului, dragostei, libertatii etc. Nu?


Nu, de unde si pana unde?! Unele idei filosofice au relevanta si in practica. De ex., marxismul, democratia sau anarhismul sunt conceptii filosofice care ne-au influentat/ne pot influenta practic viata in societate.
Gothmog
Din contra, as spune ca se poate cel mult vorbi de o inutilitate...daca vrei...teoretica..a teologiei, in sensul ca , presupunand ca Dumnezeu exista, si ca este absolut, atunci e inutil si copilaresc a vrea sa-i patrunzi sensurile si motivatiile prin teorii elaborate de minti umane, si prin afirmatii de alta sorginte decat cea divina.De inutilitate practica nu prea poate fi vorba, teologia serveste ca fundament unei religii, si chiar si in calitate de ateu ma vad nevoit sa recunosc ca religia a avut si un oarecare rol benefic in cursul istoriei.Teologia expune , sau incearca sa expuna in mod rational anumite aspecte alte Divinitatii,si are o utilitate practica in sensul ca nu lasa loc de interpretari de genul celor pe care le-ai facut tu, ci stabilieste clar dogmele si principiile unei religii.
ducoro
Nu vreau să filozofez, insă "să-ţi iubeşti aproapele", "să nu furi", "să nu ucizi", ar trebui să fie cele mai profunde imbolduri in viaţa noastră !!! wub.gif sorry.gif rofl.gif
Belphegor
QUOTE
Teologia expune , sau incearca sa expuna in mod rational anumite aspecte alte Divinitatii,si are o utilitate practica in sensul ca nu lasa loc de interpretari de genul celor pe care le-ai facut tu, ci stabilieste clar dogmele si principiile unei religii.


Tocmai justificarea acestei pretinse "claritati" e ceea ce contest eu aici.
Plus ca eu aici nu spun ca pana acum, teologia nu a impus, in numele divinitatii, un anumit cod de precepte. Eu spun insa ca ea nu e justificata sa o faca si ca de fapt, teologia nu are nici un drept sa ne impuna un cod de precepte mai degraba decat un altul. Noi avem dreptul si libertatea de a pune in gura lui dzeu orice dorim (ma refer, desigur, la valori... laugh.gif ).

QUOTE
Nu vreau să filozofez, insă "să-ţi iubeşti aproapele", "să nu furi", "să nu ucizi", ar trebui să fie cele mai profunde imbolduri in viaţa noastră !!!


Poate. Dar asta pt ca noi, oamenii, le recunoastem ca valori (asta, desigur, daca avem motive sa o facem), nu pt ca asa ne-ar fi dictate de o divinitate.
ducoro
Iartă-mă că nu-ţi pot da citate din Biblie, că nu am citit-o de la cap la coadă, insă parca se spunea că Domnul ne cere acestea, nu că ar fi valori pe care noi le recunoaştem! Ş-apoi ar fi bine macar să le recunoaştem! hh.gif
Gothmog
Tu ai dreptul sa-ti alegi religia, sau lipsa ei, dupa caz.La fel, fiecare religie are dreptul si chiar obligatia sa-si fundamenteze o teologie, care sa impuna un anumit cod de percepte pe baza unor surse de origine divina.In cazul crestinismului sursa e Biblia, care fie ea veridica sau nu, serveste drept baza religiei crestine, pe care totusi nu esti obligat sa o crezi.Nu ti se impune.Alegi, de aia se numeste credinta.Daca vrei sa-ti traiesti viata hedonist, si sa consideri ca ai si-un loc rezervat pe undeva prin Rai ,poti sa-ti creezi propria religie,si sa-ti construiesti propria teologie, bazata pe un model de viata hedonist, egoist, sau cum vrei tu, si sa consideri ca asa spune Dumnezeu.
Bolt
@belphegor :
QUOTE
QUOTE 
Cele trei argumente pe care le-ai enumerat iti spun cat se poate de clar ca D-zeu este O persoana care S-a revelat creaturilor Lui tocmai pt. a fi cunoscut, El si valorile Sale. 
Asta am spus si eu de la inceput.

1. Tu initial ai spus ca cele 3 argumente arata doar ca exista o forta personala si supranaturala care a creat/sustine lumea.
2. Dupa care in mod suspect, spui ca tot acele 3 argumente nu ne spun nimic despre valorile acelei persoane si asteptarile ei de la oameni.
3. Eu ti-am raspuns ca Aceasta Persoana S-a revelat si astfel Si-a facut cunoscute si valorile si asteptarile. Deci n-ai cum sa nu le stii.
4. Dupa care tu ai raspuns ca asta ai zis si tu de la inceput.
5. Ori daca ai fi zis exact acelasi lucru, eu ma intreb unde mai e nestiinta legata de necunoasterea valorilor si asteptarilor Acestei Persoane.
QUOTE
Si de ce ar fi stupid asta, din moment ce nu exista argument care sa demonstreze ca dzeu, in caz ca ar exista, are anumite valori mai degraba decat altele?

Ti-am mai raspuns odata. Te las sa mai cauti singur. smile.gif
Belphegor, o mica recomandare : pune la semnatura ta dupa cele trei cuvinte si cuvantul teribilism. Altfel unii te vor penaliza frecvent. Mie unu' mi-ar parea rau. smile.gif
Belphegor
QUOTE
Tu ai dreptul sa-ti alegi religia, sau lipsa ei, dupa caz.


Mai exact, eu spun ca, presupunand ca s-a demonstrat existenta lui dzeu, sunt la fel de indreptatit ca oricare altul sa cred ca aceasta divinitatea doreste X de la noi, unde X sunt indreptati sa cred ca este chiar sistemul meu personal de valori.

QUOTE
1. Tu initial ai spus ca cele 3 argumente arata doar ca exista o forta personala si supranaturala care a creat/sustine lumea.
2. Dupa care in mod suspect, spui ca tot acele 3 argumente nu ne spun nimic despre valorile acelei persoane si asteptarile ei de la oameni.
3. Eu ti-am raspuns ca Aceasta Persoana S-a revelat si astfel Si-a facut cunoscute si valorile si asteptarile. Deci n-ai cum sa nu le stii.


Pai nu e in mod suspect, cele 3 chiar nu ne indica ce caracter are acel dzeu.
Daca exista, nu ma deranjeaza sa cred ca s-a relevat. Dar nu sunt obligat sa cred ca a facut-o intr-o parte mai degraba decat in alta. De ex, in coran mai degraba in natura umana sau/si in cea a fiintelor inconjuratoare.

EDIT:

QUOTE
Belphegor, o mica recomandare : pune la semnatura ta dupa cele trei cuvinte si cuvantul teribilism.


Nu e teribilism, e pe bune.
Manevra asta, de a ridiculiza si jigni oponentul, nu te recomanda.
ducoro
QUOTE (Gothmog @ 19 Dec 2005, 09:21 PM)
Tu ai dreptul sa-ti alegi religia, sau lipsa ei, dupa caz.La fel, fiecare religie are dreptul si chiar obligatia sa-şi fundamenteze o teologie, care sa impuna un anumit cod de percepte pe baza unor surse de origine divina.In cazul crestinismului sursa e Biblia, care fie ea veridica sau nu, serveste drept baza religiei crestine, pe care totusi nu esti obligat sa o crezi.Nu ti se impune.Alegi, de aia se numeste credinta.Daca vrei sa-ti traiesti viata hedonist, si sa consideri ca ai si-un loc rezervat pe undeva prin Rai ,poti sa-ti creezi propria religie,si sa-ti construiesti propria teologie, bazata pe un model de viata hedonist, egoist, sau cum vrei tu, si sa consideri ca asa spune Dumnezeu.

Pai dacă este să alegem,... cred că unii si-ar renega până şi părinţii!!!
Iartă-mă nu voi mai posta aici... imi miroase a ...surogaturi şi interpretări de credinţă sau a ateism!!! Este doar părerea mea şi nu o acuză,deci discuţie placută!!! 5.gif frusty.gif 38.gif
Gothmog
QUOTE (Belphegor)
Mai exact, eu spun ca, presupunand ca s-a demonstrat existenta lui dzeu, sunt la fel de indreptatit ca oricare altul sa cred ca aceasta divinitatea doreste X de la noi, unde X sunt indreptati sa cred ca este chiar sistemul meu personal de valori.

Da, esti, dar asta nu presupune inutilitatea teologiei.In momentul cand ai inlocuit teologia crestina cu propriul sistem de valori, n-ai eliminat prezenta teologica , ci doar ai creat una noua, teologia Belphegoriana , daca vrei. biggrin.gif.Caci pana la urma, marile religii si chiar micile secte ce sunt daca nu viziunea unor lideri religiosi asupra intepretarii cuvantului Divinitatii?Dar in momentul cand un numar destul de mare de indivizi impartasesc o viziune comuna asupra manifestarii si intentiilor Divinului, atunci se impune si alcatuirea unei teologii care sa reflecte viziunea respectivilor, si eventual sa o faca cunoscuta si altora, nicidecum s-o impuna cu forta asa cum ti se pare tie.Tocmai de aia ,cum am mai zis,esti liber sa alegi ce religie corespunde principiilor tale, sau sa-ti creezi una proprie, bazata pe conceptiile personale asupra Cuvantului lui Dumnezeu.Daca plasam semnul intrebarii deasupra validitatii scrierilor sacre putem vedea crestinismul strict ca o reprezentare a Divinitatii prin perspectiva unui sau unor oameni, fapt care nu-l face deloc inutil...


QUOTE (Ducuro)
Pai dacă este să alegem,... cred că unii si-ar renega până şi părinţii!!!

Nu are rost sa disctut daca a-ti renega paritnii este moral sau imoral, sau orice altceva pe tema asta, dar cred ca totusi a-ti alege religia sau absenta ei ar trebui sa fie o libertate accesibila oricui, nu?
Belphegor
Inca o data: eu nu sustin, aici cel putin, inutilitatea totala a teologiei, ci numai cea practica.
Ce inteleg prin asta? Faptul ca nu se mai poate vorbi de o divinitate a carei vointa sa fie clar si fara tagada cunoscuta, si care sa ne impuna noua anumite valori, indiferent ca ne plac sau nu. Mai exact, ca si daca dzeul teismul ar exista, ne ramane in continuare libertatea de a ne crea propriile valori, iar din acest important pct de vedere, e ca si cum dzeu nu ar exista.
Dzeu e inutil in practica pt ca nu ne influenteaza cu nimic viata. Suntem indreptatiti sa ramanem proprii stapani indiferent daca dzeu exista sau nu.
Blakut
QUOTE
Dzeu e inutil in practica pt ca nu ne influenteaza cu nimic viata.


Dumnezeu ne influenteaza viata, indiferent daca tu crezi in el sau nu, indiferent daca el exista sau nu. Multi oameni cred in el, si isi ghideaza viata dupa cuvantul lui, chiar daca el poate nu exista. Deci viata ne este influentata fie ca vrem fie ca nu.
Damnatius
QUOTE
Nu, de unde si pana unde?! Unele idei filosofice au relevanta si in practica. De ex., marxismul, democratia sau anarhismul sunt conceptii filosofice care ne-au influentat/ne pot influenta practic viata in societate.


Pai tot asa si cu teologia: unele idei teologice au relevanta in practica si influenteaza viata in societate. De ex. oamenii foarte credinciosi, de obicei, nu sunt inclinati spre vicii precum alcoolul sau drogurile.
Belphegor
Adevarat, exista oameni care din cauza unei erori de rationare (ignoranta, indoctrinare etc) se poarta ca si cum decretele prezentate intr-una din cartile pretinse sfinte ar fi in mod cert dictate de divinitate. Dar aceasta e o eroare.
Faptul ca unii ii atribuie din greseala teologiei o utilitate nu inseamna ca teologia chiar are in sine o utilitate, decat, eventual, din greseala sau intamplare.
Blakut
Prin simplul fapt ca studiaza niste concepte care tin de natura sau cultura oamenilor inseamna ca este utila. Orice lucru care te face sa iti cunosti mai bine semenii e util.
Bolt
@belphegor :
QUOTE
Pai nu e in mod suspect, cele 3 chiar nu ne indica ce caracter are acel dzeu.

Ba ne zic. E imposibil sa studiezi opera cuiva si sa nu deduci caracterul si valorile lui. Daca se mai si reveleaza atuncii totul e complet.
QUOTE
Manevra asta, de a ridiculiza si jigni oponentul, nu te recomanda.

Chiar daca m-ai inteles gresit eu totusi imi voi cere scuze pt. o sugestie bine intentionata. N-am vrut altceva decat sa te previn ca daca vei lasa in semnatura ta cele 3 cuvinte puternic incarcate de semnificatie peiorativa, s-ar putea ca altii sa fie mai putin politicosi ca mine. In plus, tu-mi esti partener de discutie si nu oponent. smile.gif
abis
QUOTE (Bolt @ 20 Dec 2005, 12:11 AM)
daca vei lasa in semnatura ta cele 3 cuvinte puternic incarcate de semnificatie peiorativa

unsure.gif

Pana una-alta, pe mine ma amuza foarte tare semnatura ta...
Damnatius
QUOTE
Faptul ca unii ii atribuie din greseala teologiei o utilitate nu inseamna ca teologia chiar are in sine o utilitate, decat, eventual, din greseala sau intamplare.


Faptul ca unii atribuie din greseala Marxismului o utilitate nu inseamna ca Marxismul chiar are in sine o utilitate, decat, eventual, din greseala sau intamplare.

Belphegor
QUOTE
Prin simplul fapt ca studiaza niste concepte care tin de natura sau cultura oamenilor inseamna ca este utila. Orice lucru care te face sa iti cunosti mai bine semenii e util.


Dar de unde stii, cand esti pus in fata unui individ sau populatii, ca respectivul concept ii apartine in sensul de a fi proiectia valorilor lor personale, si nu doar o acceptare circumstantiala a valorilor altor indivizi sau populatii? Ca sa vezi care din posibilitati e adevarata, trebui sa studiezi independent de conceptul lor de dzeu respectivele populatii. caz in care dzeul ei e din nou inutil in practica.

QUOTE
Ba ne zic. E imposibil sa studiezi opera cuiva si sa nu deduci caracterul si valorile lui.


Ce te face sa crezi ca, daca dzeu a creat natura inconjuratoare, el e un zeu mai degraba pacifist decat razboinic, mai degraba milostiv decat violent, mai degraba drept decat nedrept?

QUOTE
N-am vrut altceva decat sa te previn ca daca vei lasa in semnatura ta cele 3 cuvinte puternic incarcate de semnificatie peiorativa, s-ar putea ca altii sa fie mai putin politicosi ca mine.


Esti inutil si off-topic.

QUOTE
Faptul ca unii atribuie din greseala Marxismului o utilitate nu inseamna ca Marxismul chiar are in sine o utilitate, decat, eventual, din greseala sau intamplare.


Eu spusesem ca marxismul a avut relevanta practica; ca a fost buna sau rea e deja altceva, dar macar nu a fost inutil in practica.
Damnatius
QUOTE
Eu spusesem ca marxismul a avut relevanta practica; ca a fost buna sau rea e deja altceva, dar macar nu a fost inutil in practica.


Exact acelasi lucru se poate spune si despre teologie.
Blakut
Ma, Belphegor nu discuta, el expune idei, fara sa tina cont de comunicare.

Cu toate argumentele care i s-au adus, refuza sa inteleaga un lucru simplu. Daca o firma vrea sa lanseze un produs intr-o tara care are o religie diferita fata de producator, pe cine intreaba in ce cred oamenii aia si cum se comporta cu privire la divinitate? Ca produsul sa se poata vinde si sa nu ofenseze. Uite un exemplu practic.

Daca nu era practic nu se studia chiar asa de mult si nu se investeau bani in scoli si studii.
Bolt
@abis :
QUOTE
Pana una-alta, pe mine ma amuza foarte tare semnatura ta...

Este ca-i misto ? tongue.gif

@belphegor :
QUOTE
Ce te face sa crezi ca, daca dzeu a creat natura inconjuratoare, el e un zeu mai degraba pacifist decat razboinic, mai degraba milostiv decat violent, mai degraba drept decat nedrept?

Pai am zis, studiul operei. smile.gif
QUOTE
Esti inutil si off-topic.

OK, cu placere. smile.gif
Kyklos
Teologia este o scoala prin care inveti sa manipulezi oamenii , in care sa-i storci de banii pentru a-ti satisface nevoile persoanele .
Teologia e un mod prin care din om devii neom , locul in care simt gustul banului si de aici totul se pierde .
Bolt
O spui ca insider sau ca outsider domeniului ?
Catalin
QUOTE

Teologia e un mod prin care din om devii neom , locul in care simt gustul banului si de aici totul se pierde .


rofl.gif
Taci ca te aude Belphegor si maine devine preot! rofl.gif
abis
QUOTE (Bolt @ 20 Dec 2005, 09:10 PM)
Este ca-i misto ?

Nu, nu-i misto, ci doar amuzanta.
QUOTE

QUOTE
Ce te face sa crezi ca, daca dzeu a creat natura inconjuratoare, el e un zeu mai degraba pacifist decat razboinic, mai degraba milostiv decat violent, mai degraba drept decat nedrept?

Pai am zis, studiul operei.

E vorba de teologie in general, nu de teologie crestina. Din "studiul operei" s-au nascut cruciadele, jihadul, inchizitia, Noaptea Sfantului Bartolmeu etc. Asta pentru ca "opera" este suficient de ambigua si interpretabila pentru a putea fi folosita in orice mod dorim.
Artanis
Exact din studiul acelora au pornit cruciadele, jihadul, inchizitia, etc. Si nu au fost folosite doar ca pretext. Asta pt. ca ipse dixit abis...
abis
Ai reusit sa memorezi denumirea catorva erori de logica, lucru pentru care te felicit. Mai ramane sa inveti si ce inseamna. tongue.gif

Au fost probabil folosite de unii ca pretext tocmai pentru ca erau suficient de ambigue ca sa permita asemenea interpretari.
Bolt
@abis :
QUOTE
E vorba de teologie in general, nu de teologie crestina. Din "studiul operei" s-au nascut cruciadele, jihadul, inchizitia, Noaptea Sfantului Bartolmeu etc. Asta pentru ca "opera" este suficient de ambigua si interpretabila pentru a putea fi folosita in orice mod dorim.

1. Zi-mi o replica latina despre cineva care se grabeste. smile.gif Opera la care m-am referit nu-i teologia, ci domeniul intreg pe care-l circumscrie ea. Opera lui D-zeu nu-i numai textul inspirat ci si natura inconjuratoare inclusiv atat cat vedem din Univers. Teologia nu vorbeste despre D-zeu in afara modurilor in care El S-a exprimat. Deci opera era si Universul si natura terestra si mai ales omul, ca asemanare a Sa. Cred c-ai sa te feresti sa vezi doar jumatatea goala a paharului. smile.gif
2. Si din nestudiul lor nu s-au nascut carnagii ? Abis, cat ai sa mai insinuezi faptul ca e un lucru rau a fi religios ? Oare de ce nu-i vezi si pe cei care datorita acestui lucru, sunt cu totul recuperati de pe drumuri catre haos si nenorociri ? In opinia ta chiar tot ce tine de inclinatia nativa a oamenilor catre o instanta superioara, e de rau ? Grotescul s-a nascut dintotdeauna si din teism si din ateism. Pt. ca acest lucru n-are de-a face cu religia sau nereligia. Eu acum te intreb, daca scorul este egal (pt. ca eu cunosc tembeli si idioti in proximitatea mea si teisiti si sceptici si agnostici si ateisti) de ce marsezi tot timpul pe idea ca sensul unic al religiei e reprezentat de cruciade, inchizitie, jihad ?
Artanis
abis, din pacate pt. tine mai ramane sa mai si argumentezi cand iti dai cu parerea. Altfel nu faci nimic altceva decat ipse dixit-ilogic. Si mai ramane sa diferentiezi pretextul unei actiuni de adevaratul scop al acesteia. Asta iar e greu, daca faci apel la ignoranta smile.gif
sebyshoru
Ce rost are aceasta discutie, de ce vrei sa afli daca teologia serveste la ceva sau nu... ai inceput sa te temi ca Dumnezeu ar putea exista intr-adevar pt ca nu inteleg de fapt ce vrei sa discuti... ai pornit de la una si ai vorbit de alta... ca acum sa se vb despre cu totul altceva...
Ce doresti sa fii convins de altii ca Dumnezeu exista sau doresti sa gasesti o usurare in persoanele care nu cred si sa nu te mai simiti vinovat pt pacatele tale?
Cred ca sincer ca nu stii ce sa crezi si ca vrei sa nu crezi dar nu poti pt ca probabil ceva in tine iti spune altceva... dar poate gresesc... dar totusi poate nu... sorry.gif
Chiar vreau sa stiu care este scopul tau... ce urmaresti tu cu aceasta dezbatere ambigua... in care din cate observ nu se stie cu exactitate despre ce sa se vb????...
Bolt
@sebyshoru :
QUOTE
ai inceput sa te temi ca Dumnezeu ar putea exista intr-adevar

QUOTE
Ce doresti sa fii convins de altii ca Dumnezeu exista sau doresti sa gasesti o usurare in persoanele care nu cred si sa nu te mai simiti vinovat pt pacatele tale?

QUOTE
Cred ca sincer ca nu stii ce sa crezi si ca vrei sa nu crezi dar nu poti pt ca probabil ceva in tine iti spune altceva

thumb_yello.gif Knock-out in prima runda. Doua directe si un croseu in primul minut. The winner is @sebyshoru. Pe bune. rolleyes.gif woot_jump.gif
Catalin
Bolt, sa stii ca cei care posteaza pe-aici sunt capabili sa aprecieze si singuri calitatea unei interventii fara un comentator care nici macar nu e obiectiv.
Bolt
1. He he, Cata, poastul meu nu a avut un scop revelator pt. altii, ci o simpla constatare din tribune.
2. Ma prevalez de dreptul meu fie sa huidui fie sa jubilez.
3. Obiectivitatea mea e o replica la cea care-ti apartine.
De ce ma crezi tu dusman ? Pana una alta sarb.gif si lmani.gif cu minte, sanatate si bani. smile.gif
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.