Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Cronica De Carte A Lui Tinkerbell
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Universul Cartilor > Cronica de Carte
Pagini: 1, 2
Tinkerbell
Astăzi e 24 august, ziua īn care s-a născut Jorge Luis Borges.



Infernul, I,32

"Din zorii zilei şi pānă la lăsarea nopţii, către sfārşitul veacului al XII-lea, un leopard vedea nişte tăblii de lemn, drugi verticali de fier, chipuri de bărbaţi şi femei care nu erau niciodată aceleaşi, un zid gros şi, poate, un şanţ de piatră acoperit cu frunze uscate. Nu ştia, nu putea şti, că jinduieşte iubire şi cruzime şi aprinsa dorinţă de a sfāşia pānă şi vāntul care aduce cu el iz de cerb, īnsă ceva īnlăuntrul lui simţea că se īnăbuşă şi că se răzvrăteşte, iar atunci Dumnezeu īi glăsui īntr-un vis:
Trăieşti şi vei muri īn temniţa aceasta pentru ca un om pe care eu īl ştiu să te privească de un anumit număr de ori şi apoi să nu te poată da uitării şi să-ţi pună făptura şi simbolul īntr-un poem, care īşi are locul precis īn urzeala universului. Īnduri captivitatea, īnsă vei dărui acelui poem un cuvānt.
Dumnezeu, īn vis, ilumină grosolănia fiarei şi aceasta īnţelese pricinile şi īşi īncuviinţă destinul, dar nu găsi īnlăuntrul ei, cānd se trezi, decāt o īntunecată resemnare, o curajoasă ignoranţă, căci mersul lumii este prea complex pentru naivitatea unei fiare.
După ani, la Ravenna, Dante īşi trăia clipele de pe urmă, la fel de nejustificat, la fel de singur ca oricare alt om. Īn clipa unui vis, Dumnezeu īi dezvălui tainicul rost al vieţii şi migalei sale; Dante, uimit, află īn sfārşit cine era şi ce era şi binecuvāntă amărăciunile īndurate. Tradiţia povesteşte că, la deşteptare, simţi că a primit şi a pierdut un lucru infinit, ceva ce nu putea recupera şi nici măcar īntrezări, căci mersul lumii este prea complex pentru naivitatea unui om."

din volumul Făuritorul, 1960
factura
QUOTE(Tinkerbell @ 21 Jul 2009, 11:01 PM) *
Muriel Barbery – Eleganta ariciului


Am primit-o de curand smile.gif, imi place tare. E chiar ...delicioasa. Sper sa revin dupa.
Imi place mult locusorul asta al tau, am citit prima oara aici de ea, o asteptam, am tinut minte. E ca o harta a micilor frumuseti. Mai scrie. smile.gif

edit. si locusorul si cartea. ca harta.
factura
Am terminat-o. Nu stiu ce de am scris atunci, in 31 august, ca o sa revin. Nu am nimic de spus. smile.gif Am uitat sa vorbesc, cum sa vorbesc despre carti. Sunt coplesita de ...frumusete. A cartii, a lumii.

De fapt, nu mai vin aici, nu vreau sa tulbur linistea coltului, voiam doar sa -ti mai las scris asta: "..."

Ma mir de fiecare data cand citesc o carte de care stiam, care astepta cuminte in biblioteca, care nu ma striga. O citesc, ma invaluie cu lumea aia a ei si apoi trec rusinata pe langa toate cartile aliniate acolo si ma simt ca si cum exista milioane de vieti langa mine, in casa mea, atat de aproape. Si imi pare rau ca le uit des.

Eleganta ariciului e despre frumusetea.



***


*si la tine, mai sus

exercitii de a deveni obiect

privesc picioarele scaunului
inutile miscarii
imi simt muschii
incleindu-se
lent

George Almosnino
Tinkerbell
smile.gif Te astept aici cu mare drag, oricind.
Voi reveni, sint tot pe fuga zilele astea.
Tinkerbell


Dubravka Ugresic - Ministerul durerii
Ed. Polirom 2010
Trad. Octavia Nedelcu

Am ajuns la cartea asta căutīnd o alta (tot a ei), "Muzeul capitulării necondiţionate", la care ajunsesem eu de aici. Sau de aici, nu mai ştiu, că am vizitat multe locuri pe net atunci.

Incredibil de tristă poveste.
Nici nu mă aşteptam la altceva, fiind vorba despre refugiaţi din fosta Iugoslavie care īncercă să-şi refacă vieţile prin alte părţi ale lumii.
Pot spune că stilul de povestitoare al Dubravkăi Ugresic e simplu, direct, fără ocolişuri, taie ca lama unui cuţit bine ascuţit. Simţi că te afli īn prezenţa unei femei excepţionale, inteligente, educate, care-ţi spune cum e
să-ţi recompui viaţa din cioburi după ce ai pierdut tot: locurile dragi, familia, prietenii din copilărie, limba īn care te-ai născut. Cum e să trăieşti tot timpul cu urma unei palme pe faţă.
Se īntreabă din cīnd īn cīnd cine e vinovat de destrămarea fostei Iugoslavii, cine e cel care a transformat un popor īntreg īntr-o mare de umbre rătăcitoare prin lume.
Numai cei din boxa acuzaţilor, dacă au avut ghinionul să fie prinşi? Nimeni nu se socoteşte vinovat, normal.

"Mă īntrebam ce se īntīmplase cu sutele de mii de oameni anonimi, fără sprijinul cărora războiul nu ar fi avut loc. Oare ei nu se simţeau vinovaţi?
Ce era cu panica aceea generală care i-a cuprins pe politicieni, diplomaţi, īnalţi funcţionari şi militari străini de au dat năvală īn ţara noastră? Erau plătiţi regeşte, īn afară de bani, au dobīndit şi aura salvatorilor, iar apoi şi accesul pe o treaptă superioară īn ierarhia instituţională a ONU sau oricare alta. Iar Croaţia şi Bosnia erau simple locuri de muncă cu multiple avantaje. Hotelurile nu erau chiar atīt de proaste, mīncarea era bună, litoralul Mării adriatice aproape.
Oare ei se simţeau īn vreun fel vinovaţi?
Şi ei īşi făceau pur şi simplu treaba.
Criminalul acela din munţi, lunetistul care a īmpuşcat o femeie de pe o stradă oarecare din Sarajevo, şi el īşi făcea treaba.
Foto-reporterul străin care filmase femeia- fără să-i dea prin gīnd să cheme o ambulanţă (ca să primească ulterior pentru imaginile sale incitante premiul īntīi la concursul pentru fotografia de război a anului)- şi el īşi făcea treaba.
Sărmana femeie care se chircea pe trotuar īn vreme ce din ea gīlgīia sīngele, chiar şi ea, fără să ştie, īşi făcea treaba īn spectacolul autentic al războiului."


Am citit-o greu, cu hopuri, am īnchis-o cu sentimentul că ar trebui să ne mai gīndim cīnd ne simţim nemulţumiţi de viaţa noastră. Noi măcar putem alege.

pelicanul
Salutari
Dupa subtirimea acestui topic, ne putem da seama ca putina lume se mai oboseste sa citeasca. Media a cam acaparat (din pacate) totul..
As fi interesat si eu in continuare sa aflu ce merita cumparat si citit. Daca imi permiteti, pentru cei pasionati de genul turism extrem-aventura, as incerca sa fac si eu o recomandare - "Luptand cu imposibilul" de Mike Horn. Editura RAO. As fi curios de niste recenzii la aceasta carte...
Tinkerbell


Jean-Claude Carriere, Umberto Eco - Nu speraţi că veţi scăpa de cărţi
Humanitas, 2010

Am ajuns la cartea asta pentru că cineva (foarte drag mie) din familie o căuta, am găsit-o eu şi am aruncat o privire īnăuntru.
Cine ar fi putut discuta pe tema asta mai īnfocat ca aceşti doi domni un pic săriţi (cānd vine vorba despre carte, desigur, altfel nu ştiu cāt de săriţi sunt)?

Carte de vizită, pe scurt:
Jean-Claude Carriere este istoric, scriitor, scenarist (colaborator statornic al lui Bunuel, cu care a lucrat la “Le charme discret de la bourgeoisie“, “Belle de jour”, printre altele), actor –ameţeşti cānd īi citeşti cv-ul. Şi bibliofil, desigur.

Pe domnul Eco īl rugăm să nu se supere dacă īl sărim de data asta, īl cunoaşte toată lumea destul de bine. smile.gif

Despre ce se discută: despre cărţi, sub orice formă, dacă a trecut sau nu vremea cărţii tradiţionale, pe suport de hārtie, despre cum va arăta biblioteca viitorului şi tot aşa.
Surpriza este că aceşti oameni sunt atāt de convinşi de veşnicia cărţii (sub forma tradiţională sau sub orice formă asemănătoare acesteia) că nici nu acordă prea multă importanţă īntrebării obsedante dacă nu cumva răspāndirea pe scară largă a comunicării electronice va duce la moartea cărţilor aşa cum le ştim noi, cu file foşnitoare.

„Cartea este ca lingura, ciocanul, roata sau dalta. Odată inventate, nu pot fi ameliorate semnificativ. Nu se poate inventa o lingură mai bună decāt o lingură. Cartea a dovedit ce poate şi nu vedem un alt obiect mai bun pe care l-am putea crea pentru aceeaşi īntrebuinţare. Poate vor evolua elementele sale, poate că paginile nu vor mai fi de hārtie. Dar cartea va rămāne ce este.” Eco spune asta.

Acestea fiind spuse şi subliniate, discuţia trece īn continuare către evoluţia cărţii de-a lungul timpului. Aici e marea bucurie şi plăcere a celor doi, din cānd īn cānd īntrerupţi de moderator (Jean-Philippe de Tonnac) care īi scoate discret pe cei doi către alte limanuri atunci cānd cad victime ale unei perioade mai ofertante din istoria cărţii, cum e cea a evului mediu, de exemplu.

Mi-a plăcut cu predilecţie Carriere. Mult mai reţinut cu potopul de titluri īn comparaţie cu Eco şi făcānd des trimiteri la arta cinematografică, a dat discuţiei o notă de varietate binevenită.
La īntrebarea ce şi-ar dori mai mult īn viitor, ca bibliofil şi iubitor de cărţi, a spus că visează să descopere un codex maya. (Īn 1964, ajuns īn Mexic pentru prima oară, a aflat că fuseseră inventariate vreo sută de mii de piramide maya, din care doar trei sute au fost cercetate. E de īnţeles de ce visează aşa ceva, e chiar foarte posibil să se īntāmple).

Şi unde mai pui că are şi o colecţie impresionantă de cărţi de poveşti şi legende, vă daţi seama ce minunăţii o fi avānd omul ăsta acasă? rolleyes.gif

La aceeaşi īntrebare, Umberto Eco spune că ar vrea să descopere un exemplar al primei cărţi tipărite, biblia lui Gutenberg. Simpla evocare a acestei cărţi rarissime e prilej de visare pentru bibliofili.

Cīnd vine vorba despre cărţile adunate de-a lungul anilor, J.C.C spune: "Nu de puţine ori, mi se īntāmplă să merg īntr-o cameră īn care am cărţi şi să le privesc, pur şi simplu, fără să ating vreuna. Primesc atunci ceva ce nu pot exprima īn cuvinte. Mă tulbură şi īn acelaşi timp mă linişteşte."

Şi la final, un gānd frumos al lui Paul Claudel din La Philosophie du livre (eseu publicat īn 1925), citat de acelaşi J.C.C:

"Ştim că lumea este un text, iar acest text ne vorbeşte, cu smerenie şi cu bucurie, despre propria sa absenţă, dar şi despre prezenţa eternă a altcuiva, anume Creatorul ei."
March
Despre romanul " Frumosii nebuni ai marilor orase " un interviu cu Fanus Neagu aici .
Tinkerbell


Gheorghe Crăciun - Trupul știe mai mult. Fals jurnal la Pupa Russa (1993-2000)

Ed. Paralela 45, 2006


Gheorghe Crăciun mi-a pus īn față, prin Trupul știe mai mult, cea mai profundă carte (a unui scriitor romān) cu care mi-a fost dat să mă īntīlnesc īn ultima vreme. Păstrīnd proporțiile, mi s-a părut că citesc un alt fel de Cioran: īntors către sine, concentrat pe propriile neputințe, lașități, deziluzii, limite.
Fascinat de relația de corp-text, ii acordă tot timpul petrecut īn fața caietelor pe care īși īnșiruie gīndurile īn timp ce lucrează la romanul Pupa russa (roman despre care s-a spus că a atins subtilități incredibile ale psihologiei feminine, așa īncīt e greu de crezut că a fost scris de un bărbat).

Interviu acordat lui Marius Chivu in 2006, aici

”Continuīnd notația de ieri noapte: Eu nu am teme, am doar obsesia de a ajunge la ele, īntr-o stare de puritate absolută care nu este aceea a ideii, ci a trupului.
Ce ciudat! Nu doar mintea simte nevoia să elimine impuritățile care i-ar putea bruia buna funcționare, ci și corpul.
Și unde vreau să ajung? La o corporalitate restituită prin limbaj, la nimic altceva. Nu e ciudat? Pariul meu nu are īn vedere trupul pur și simplu, ci posibilitatea de a scrie trupul, fără a-l alfabetiza.”


”E limpede că noi nu ne stăpīnim īn totalitate ființa, că există o mare imagine diurnă a existenței noastre la care, imediat după trezire, cu un efort mai mare sau mai mic, ne racordăm. Această imagine e regăsită grație unor stimuli exteriori repetabili. Ea presupune răspunsuri pe care le știm deja. Ea īși confirmă previzibilitatea.
Cīnd, prin 1980, am scris īntr-un text propoziția Trupul știe mai mult, aveam probabil īn minte toate acestea, dar analiza n-a fost făcută.
Iar situația este și mai gravă īn cazul celui care scrie, tocmai pentru că scrisul nu te lasă să ignori ceea ce existența rațională pur și simplu elimină, fără mari complicații. Scrisul nu te lasă să dormi, el īți adīncește fisura existențială și pīnă la urmă te desființează, te lichidează, ca o substanță corozivă īn stare să topească și scheletul.
Ce altceva e scrisul, dacă nu un lichid, chimic și organic īn același timp, un fel de suspensie coloidală īn care a fost macerată toată carnea trupului tău, cu creier cu tot!”


"Cred că īn sinea mea dispreţuiesc filosofia. Mă apăr astfel de un handicap. Nu am nici aptitudinea, nici plăcerea de a fi un gīnditor. Gīndirea ca activitate sistematică (te) izolează de lume. Distanţarea de ceilalţi prin gīndire? Prefer, fără nici o ezitare - dacă asta este implacabil -, distanţarea de ceilalţi prin trăire."

”Īn orizontul trăirii a trăit Gheorghe Crăciun, gīndind. Şi i-a făcut plăcere să se gīndească la trăire; a numit-o, deci a īmblīnzit-o, a aşteptat să i se aşeze cuminte la picioare şi, după ce a fotografiat-o, nu a mai ieşit din casă fără fotografia ei.
Dacă Gheorghe Crăciun a murit, asta s-a īntīmplat din nerăbdarea de a trăi odată. Pentru că el ştia ce ştie trupul cel mai bine: boala ca singura formă de viaţă inexorabilă, imposibil de amīnat, mai autentică decīt orice imagine. Ea a venit, a văzut, a īnvins.” (Alexandru Mușina)
Tinkerbell
Pe 31 martie a fost ziua de naștere a lui Nichita, adică cea mai importantă zi din istoria modernă a Romāniei, cum spunea cineva drag mie.
Vreau să vă spun că pe facebook Oana Pellea a creat o pagină cu majuscule, NICHITA STANESCU, pe care de atunci oamenii pun īntruna poeziile lui, ca și cum atīt așteptau.
Am putea paria liniștiți pe poezie, oameni buni. Cine mă poate contrazice?




(fragment dintr-un documentar din 2007)
Tinkerbell
Mircea Ivănescu

către seară, mă aşez la picioarele tale...


aş vrea să ies la plimbare, şi ea, răsturnată adānc
īn fotoliul de unde priveşte, prin neştiutoarea fereastră,
chipurile, īn vremea din faţa ei, să mă urmărească
trecānd, pe străzi bāntuite de ploaie. şi cu ochiul stāng

eu urmărindu-i atenţia, oarecum īntretăiată, mereu
zvācnită īnainte, spre ceea ce crede ea că este mai important
īn jocul realităţii, pe care īl vede dincolo. – eu
īnsă, īn timpul oprit, de dincoace, mocnind aberant,

pe genunchii ei, alăturaţi cast, şi pe care
ea īi acoperă uneori cu māna, īncet.
(semn că-mi simte privirea, desigur)...şi iară

aş vrea să merg, tot mai departe de ea, cu un umblet
apăsat de ploaie, şi vāntul care īi bate
ei īn fereastră să-i amestece chipurile acestea toate.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.