Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Ştiinţific şi Falsifiabil
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2, 3
Amenhotep
În fine, o a treia problemă a criteriului de demarcaţie popperian este legată de propriile baze -- care nu sunt ştiinţifice!

Am spus acum câteva mesaje că un lucru e interzis când imaginăm experimente: să le imaginăm infinite. Dar de ce oare e interzis? Pentru că pornim de la presupoziţia că Universul e infinit şi că viaţa/cunoaşterea finită a omului nu va putea termina niciodată un experiment infinit. OK, dar de unde ştim noi că Universul e infinit? Poate e finit...

Dar înainte să ne ambalăm pe tema adevărului/falsităţii, să cercetăm o chestiune preliminară: cum este teza "Universul e infinit" -- ştiinţifică sau nu?

La prima vedere, suntem tentaţi să răspundem prompt "E metafizică (adică neştiinţifică)!" Dar... să nu ne pripim. Sunt două cazuri posibile: a. Universul chiar e infinit, respectiv b. Universul e de fapt finit.

În caz că realitatea este a., rezultă că teza e metafizică. Dar dacă realitatea este b., atunci... vedem că teza este ştiinţifică! Pentru că într-un Univers finit este posibil să confirmăm/falsificăm orice teză într-un timp finit.

Iată deci că ştiinţificitatea/neştiinţificitatea tezei I = "Universul este infinit" depinde de valoarea de adevăr a însăşi tezei I! Dacă-i adevărată atunci e neştiinţifică, iar dacă-i falsă e ştiinţifică. Dar teza I stă la baza criteriului demarcaţiei, deci dacă criteriul demarcaţiei are la bază ipoteza I adevărată, atunci acea ipoteză e neştiinţifică. Iar dacă e ştiinţifică, e falsă!

a
Artanis
QUOTE (Amenhotep)
Există de exemplu multe observabile care sunt compatibile atât cu A, cât şi cu non-A

Cum ar fi ? Teorii care prezic atat A cat si non-A oricum nu exista smile.gif
bonobo
QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
QUOTE (bonobo @ 3 Jul 2005, 02:45 AM)
1. Rezultatele observatilor empirice nu pot avea o valoare de adevar absoluta, cel putin in lipsa unei argumentatii logice (teoretice).

Mie mi se pare că asta e echivalent cu a anula criteriul popperian de demarcaţie. Nu spun că nu sunt de acord cu ce zici, spun doar că dacă pornim cu "arma" asta într-o discuţie despre "falsifiabilitate = criteriu pentru ştiinţificitate", discuţia se termină înainte de a începe.

Nu sunt de acord. Discutia se termina doar daca spuneam "falsificabilitate = criteriu pentru ştiinţificitate".

QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
Apoi, sunt de părere că dacă admitem că un rezultat empiric nu are o valoare de adevăr certă, atunci cu oricâtă logică şi teorie am îmbrăca acel rezultat, el tot nu va avea o valoare de adevăr certă. Adăugarea de logică şi teorie nu poate inversa înclinarea balanţei în problema filosofică "Avem sau n-avem încredere că observaţiile empirice ne spun adevărul despre lume?".

Aici e discutabil. Spre exemplu, daca eu fac experimente de compunere a vitezelor si constat ca rezultatul obtinut nu este intotdeauna u+v, in mod natural eu nu pot avea incredere prea mare in veridicitatea rezultatelor (deoarece eu stiu in mod logic, din transformarile Galilei, faptul ca rezultatul ar trebui sa fie u+v). Daca in schimb, tu imi explici teoria relativitatii, cu principiile generale care stau la baza ei si imi demonstrezi faptul ca rezultatele mele sunt in concordanta cu aceasta teorie (inclusiv cele care erau in concordanta si cu vechea teorie), atunci situatia se schimba.

QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
QUOTE
Din punct de vedere logic daca A face o clasificare a observabilelor in permise/nepermise (pt ca e stiintifica), nonA distruge aceasta clasificare si deci e nestiintifica. E clar ca paradoxul ramane.

Da, cu menţiunea că "non-A distruge clasificarea făcută de A "... trebuie explicată. Nu-i deloc atât de clar. Există de exemplu multe observabile care sunt compatibile atât cu A, cât şi cu non-A. Acestea sunt clasificate la fel de ambele propoziţii.

Fie O multimea observabilelor si T o teorie pe observabile. Daca T e stiintifica atunci ea are proprietatea ca "exista (cel putin) o observabila o in O a.i. o=adevarat => T=fals". Atunci nonT va avea proprietatea ca "nu exista nici o observabila o in O a.i. o=adevarat => nonT=fals". Deci nonT nu este stiintifica.


QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
QUOTE
O eventuala solutie prin introducere a axiomei "e stiintifica pt ca s-a probat experimental că e adevărată" nu e viabila datorita observatiei 1.

Nu, eu zic că observaţia 1 nu are ce căuta într-un criteriu al ştiinţificităţii.

Ba eu zic ca observatia 1 ne spune tocmai faptul ca, stiintificitatea trebuie sa fie definita fara a face apel direct la probarea experimentala efectiva ("e stiintifica pt ca s-a probat experimental că e adevărată"), deoarece probarea experimentala nu poate avea valoare absoluta de adevar. Posibilitatea teoretica a probarii experimentale este cu totul altceva.

QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
Motivul pentru care introducerea acelei axiome nu rezolvă problema eu zic că e altul: anume că face imposibilă decizia în privinţa ştiinţificităţii înaintea deschiderii uşilor templului. Criteriul de demarcaţie devine unul post-factum, deci îşi pierde aproape toată valoarea.

Eu zic ca acea axioma face imposibila decizia în privinţa ştiinţificităţii atat inainte cat si dupa deschiderii uşilor templului, pentru ca ea se bazeaza pe o probare experimentala efectiva ("e stiintifica pt ca s-a probat experimental că e adevărată").

QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
QUOTE
Oricum, asa cum deja probabil ca ai remarcat, acest criteriu al demarcatiei nu tine decat pentru teorii foarte simpliste (gen creationism).

Nu m-am gândit la asta... Şi acum, dacă mă gândesc, înclin să nu fiu de acord... Ce exemplu de teorie mai complicată (nu de la extrema cealaltă, ci mediu-complicată) am avea încât să vedem că nu-i putem aplica criteriul popperian?

Din cate mi-aduc aminte, Popper a avut mari probleme in a decide (pe baza criteriului de demarcatie) daca marxismul este sau nu o teorie stiintifica. Probabil ca aceleasi probleme se intalnesc si in psihologie si ele tin de tendinta de explicare post-factum a observabilelor care le falsifica (prin mici modificari ale teoriei). De aceea iti dadeam link-ul catre Imre Lakatos. El propune ca si criteriu de stiintificitate/nestiintificitate modul progresiv/degenerativ de evolutie al teoriilor (deci criteriul nu se mai aplica unei teorii ci unui sir de teorii). Teoriile care explica post-factum, prin particularizare, sunt de fapt degenerative, deci nestiintifice. Bineinteles ca vechiul criteriu al demarcatiei poate fi folosit in continuare pentru a vedea ce teorie este candidata la statutul de teorie stiintifica.

QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
PS: Dacă reformulăm criteriul de demarcaţie ca mai jos... oare nu scăpăm de probleme?:
O teorie/propoziţie/afirmaţie/teză/etc. este ştiinţifică dacă şi numai dacă putem imagina un experiment rezonabil (fezabil, finit) despre care demonstraţia logică arată că e imposibil să aibă rezultate indiscernabile în cele două cazuri: teoria e adevărată, respectiv teoria e falsă.

Este interesant... In acest caz, "Exista unicornul roz" cred ca este o afirmatie stiintifica. Depinde ce intelegi prin "experiment rezonabil (fezabil, finit)". wink.gif

Amenhotep
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 04:02 PM)
Ba eu zic ca observatia 1 ne spune tocmai faptul ca, stiintificitatea trebuie sa fie definita fara a face apel direct la probarea experimentala efectiva ("e stiintifica pt ca s-a probat experimental că e adevărată"), deoarece probarea experimentala nu poate avea valoare absoluta de adevar. Posibilitatea teoretica a probarii experimentale este cu totul altceva.

Păi... da, asta spun şi eu -- despre acest "cu totul altceva" vorbim când dăm criteirul de demarcaţie:

Popper has always drawn a clear distinction between the logic of falsifiability and its applied methodology. The logic of his theory is utterly simple: if a single ferrous metal is unaffected by a magnetic field it cannot be the case that all ferrous metals are affected by magnetic fields. Logically speaking, a scientific law is conclusively falsifiable although it is not conclusively verifiable. Methodologically, however, the situation is much more complex: no observation is free from the possibility of error - consequently we may question whether our experimental result was what it appeared to be.

http://plato.stanford.edu/entries/popper/


Criteriul de demarcaţie se referă la logica falsifiabilităţii, nu la metodologia aplicată.

QUOTE
QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
PS: Dacă reformulăm criteriul de demarcaţie ca mai jos... oare nu scăpăm de probleme?:
O teorie/propoziţie/afirmaţie/teză/etc. este ştiinţifică dacă şi numai dacă putem imagina un experiment rezonabil (fezabil, finit) despre care demonstraţia logică arată că e imposibil să aibă rezultate indiscernabile în cele două cazuri: teoria e adevărată, respectiv teoria e falsă.

Este interesant... In acest caz, "Exista unicornul roz" cred ca este o afirmatie stiintifica.

De ce spui asta? Se poate imagina vreun experiment care să aibă cu necesitate logică rezultate diferite dacă Unicornul Roz Invizibil există, respectiv dacă nu există? Atenţie, teoria este "Unicornul Roz Invizibil există (undeva, într-un loc neprecizat)", cu negaţia "Unicornul Roz Invizibil nu există". Ce experiment (teoretic) poate da garanţia discernerii între aceste două cazuri?

QUOTE
Depinde ce intelegi prin "experiment rezonabil (fezabil, finit)".

Exact ce înţelege Popper când dă criteriul de demarcaţie. Acel "experiment ipotetic" din viziunea lui eu îl las neschimbat, numai că în loc să impun ca el să falsifice teoria T, spun doar că trebuie să aibă în mod necesar rezultate diferite în cazul că teoria e adevărată, respectiv că teoria e falsă.

Una peste alta, ideea că criteriul falsifiabilităţii ar fi OK se pare că a abandonat-o chiar şi Popper:

Popper's final position is that he acknowledges that it is impossible to discriminate science from non-science on the basis of the falsifiability of the scientific statements alone; [...] On the other hand, the shift in Popper's own basic position is taken by some critics as an indicator that falsificationism, for all its apparent merits, fares no better in the final analysis than verificationism.

http://plato.stanford.edu/entries/popper/


Eu unul trag din toate astea concluzia că tot demersul lui Popper cam pică: nu a reuşit să întemeieze ştiinţa pe o bază logică "epurată" de dubiosul principiu al inducţiei...

a
Amenhotep
Poată că nu am reuşit să fac destul de clară perspectiva din care ridic cele trei obiecţii la criteriul de demarcaţie popperian:

În mod tradiţional se admite că acest criteriu, deşi valabil teoretic, întâmpină dificultăţi mari când vine vorba de metodologia aplicării. Ei bine, eu arăt că el nu e valabil nici măcar teoretic. Cu alte cuvinte, chiar dacă dificultăţile practice ar fi depăşite, el tot n-ar funcţiona. Defecţiunea nu e doar la transpunerea în practică, ci există defecţiuni chiar la nivel teoretic, abstract, logic.

Asta e teza pe care-o susţin aici. Cu ajutorul celor trei obiecţii:

1. Teoretic vorbind, o propoziţie ajunge să fie declarată ştiinţifică pe baza imaginării unui experiment de confirmare a unei propoziţii care conform aceluiaşi criteriu teoretic e neştiinţifică.

2. Teoretic vorbind, criteriul spune că orice propoziţie/teorie referitoare la trecut e neştiinţifică.

3. Teoretic vorbind, mecansimul funcţionării criteriului se bazează pe nişte presupoziţii pe care el însuşi le declară neştiinţifice (de ex. infinitatea universului).

a

EDIT: Să ne imaginăm o lume în care obiecţia de inaplicabilitate practică lipseşte. De exemplu, o lume discretă, deterministă, necuantică, euclidiană şi nerelativistă, ai cărei locuitori inteligenţi au aparate de măsură cu care pot determina exact ce se întâmplă în orice experiment finit. În această lume Popper ar fi scutit de critici "practice". Ei bine, eu susţin că până şi într-o astfel de lume criteriul lui eşuează. Dacă am dreptate, asta înseamnă că motivul eşecului în lumea noastră reală e mai adânc decât impreciza aparatelor de măsură, necunoaşterea tuturor factorilor care influenţează experimentul etc. -- motivul fundamental al eşecului e de natură logică, nu experimentală. Greutăţile experimentale vin şi se adaugă peste ceva ce oricum era defect dpdv logic.
bonobo
QUOTE (Amenhotep @ 4 Jul 2005, 04:36 PM)
QUOTE
QUOTE (Amenhotep @ 3 Jul 2005, 12:48 PM)
PS: Dacă reformulăm criteriul de demarcaţie ca mai jos... oare nu scăpăm de probleme?:
O teorie/propoziţie/afirmaţie/teză/etc. este ştiinţifică dacă şi numai dacă putem imagina un experiment rezonabil (fezabil, finit) despre care demonstraţia logică arată că e imposibil să aibă rezultate indiscernabile în cele două cazuri: teoria e adevărată, respectiv teoria e falsă.

Este interesant... In acest caz, "Exista unicornul roz" cred ca este o afirmatie stiintifica.

De ce spui asta? Se poate imagina vreun experiment care să aibă cu necesitate logică rezultate diferite dacă Unicornul Roz Invizibil există, respectiv dacă nu există? Atenţie, teoria este "Unicornul Roz Invizibil există (undeva, într-un loc neprecizat)", cu negaţia "Unicornul Roz Invizibil nu există". Ce experiment (teoretic) poate da garanţia discernerii între aceste două cazuri?

Exemplu:
1. "Toate corpurile se atrag" <=> "Nu exista corpuri care nu se atrag"
2. "Exista corpuri care nu se atrag"
Experiment discernabil intre cele doua cazuri: "Descoperirea unor corpuri care nu se atrag."

Cazul unicornului:
1. "Nu Exista unicornul roz"
2. "Exista unicornul roz".
Experiment discernabil intre cele doua cazuri: "Descoperirea unicornului roz."

QUOTE (Amenhotep @ 4 Jul 2005, 04:36 PM)
Una peste alta, ideea că criteriul falsifiabilităţii ar fi OK se pare că a abandonat-o chiar şi Popper:

Popper's final position is that he acknowledges that it is impossible to discriminate science from non-science on the basis of the falsifiability of the scientific statements alone; [...] On the other hand, the shift in Popper's own basic position is taken by some critics as an indicator that falsificationism, for all its apparent merits, fares no better in the final analysis than verificationism.

http://plato.stanford.edu/entries/popper/


Eu unul trag din toate astea concluzia că tot demersul lui Popper cam pică: nu a reuşit să întemeieze ştiinţa pe o bază logică "epurată" de dubiosul principiu al inducţiei...

De acord (exact link-ul asta il dadusem si eu aici. thumb_yello.gif).
Amenhotep
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 05:32 PM)
Cazul unicornului:
1. "Nu Exista unicornul roz"
2. "Exista unicornul roz".
Experiment discernabil intre cele doua cazuri: "Descoperirea unicornului roz."

Păi acesta nu-i un experiment! Experiment înseamnă o descriere de condiţii experimentale (luăm o incintă de 3 metri cubi, facem vid de 0,024 bari, dăm drumu' la radiaţii gamma cu intensitatea de...) plus o descriere de output (acul voltmetrului indică 319 V).

Criteriul popperian nu admite experimente de genul "să presupunem că ne plimbăm pe plajă şi deodată...". Dacă ar admite astfel de "experimente", atunci chiar criteriul popperian clasic ar conduce la concluzia că nu există propoziţii altfel decât ştiinţifice! (Şi teoria cu ceainicul în jurul Pluto ar fi tot ştiinţifică -- ne imaginăm "experimentul" găsirii din întâmplare a ceainicului...)

În propunerea mea eu presupun că lucrăm cu aceeaşi clasă de experimente admisibile ca şi Popper, doar că rezultatul îl interpretăm altfel -- nu mai zicem că neapărat să falsifice teoria, ci zicem să facă distincţie între cazul "e adevărată" şi cazul "e falsă".

a
bonobo
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 05:32 PM)
Exemplu:
1. "Toate corpurile se atrag" <=> "Nu exista corpuri care nu se atrag"
2. "Exista corpuri care nu se atrag"
Experiment discernabil intre cele doua cazuri: "Descoperirea unor corpuri care nu se atrag."

Cazul unicornului:
1. "Nu Exista unicornul roz"
2. "Exista unicornul roz".
Experiment discernabil intre cele doua cazuri: "Descoperirea unicornului roz."

Testul de existenta a unei observabile are aceeasi probabilitate de reusita, atat pentru probarea "strong" a adevarului unei afirmatii cat si pentru falsifierea negatiei ei. De aceea spuneam ca esenta demersului lui Popper in definirea stiintificitatii nu consta in posibilitatea teoretica a falsifierii unei teorii T (care posibilitate este aceeasi ca si pentru probarea adevarului lui nonT), ci in clasificarea (permis/nepermis) pe care o face. In aceasta clasificare rezida stiinta/cunoasterea.
bonobo
QUOTE (Amenhotep @ 4 Jul 2005, 05:45 PM)
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 05:32 PM)
Cazul unicornului:
1. "Nu Exista unicornul roz"
2. "Exista unicornul roz".
Experiment discernabil intre cele doua cazuri: "Descoperirea unicornului roz."

Păi acesta nu-i un experiment! Experiment înseamnă o descriere de condiţii experimentale (luăm o incintă de 3 metri cubi, facem vid de 0,024 bari, dăm drumu' la radiaţii gamma cu intensitatea de...) plus o descriere de output (acul voltmetrului indică 319 V).

Pai atunci nici "Descoperirea unor corpuri care nu se atrag" nu este un experiment. In acest caz, te invit sa-mi explici cum poate fi falsifiata teoria "Toate corpurile se atrag". hmm.gif
Amenhotep
Ai dreptate. Am greşit. sorry.gif

Îmi retrag propunerea, nu e bună.

a
Catalin
Amenhotep, cred ca faci o confunzie. Treaba cu ceainicul e in felul urmator:

"Nu exista un ceainic in orbtia in jurul lui Pluto" este stiintifica pentru ca o putem falsifia prin gasirea din intamplare a unui ceainic. Stim cum arata un ceainic, stim unde e Pluto. Nu este nici o problema aici, nu vad obiectia ta.

"Exista un ceainic in orbita in jurul lui Pluto" nu este stiintifica! Aceasta nu poate fi falsifiata, nici macar in principiu pentru ca oricat de mult am scana (sa zicem ca folosim un radar super tare), nu puteam scana la infinit si mereu exista posibilitatea ca ceainicul sa se afle in orbita la o distanta mai mare decat cea maxima pe care o testam noi.

"Nu exista un Unicorn Roz Invizibil" nu este stiintifica. Nu poti intalni un astfel de unicorn pentru ca nu il poti recunoaste ca atare. Din insasi definitia sa rezulta asta. "Descoperirea unicornului roz invizibil" este un non-sens. A descoperi ca e roz, implica a descoperi ca nu e invizibil.

"Exista un Unicorn Roz Invizibil" nu este stiintifica. Oricat de mult ai cauta, daca nu gasesti e din cauza ca e invizibil, nu? smile.gif
Amenhotep
QUOTE (Catalin @ 4 Jul 2005, 06:05 PM)
"Nu exista un ceainic in orbtia in jurul lui Pluto" este stiintifica pentru ca o putem falsifia prin gasirea din intamplare a unui ceainic. Stim cum arata un ceainic, stim unde e Pluto. Nu este nici o problema aici, nu vad obiectia ta.

Nu o vezi pentru că nu mai e. smile.gif

Am retras-o, am recunoscut că am greşit. Propunerea mea de modificare a criteriului lui Popper nu e bună. (Gata, nu mai daţi! smile.gif )

a
bonobo
QUOTE (Artanis @ 4 Jul 2005, 10:50 AM)
QUOTE (Amenhotep)
Există de exemplu multe observabile care sunt compatibile atât cu A, cât şi cu non-A

Cum ar fi ? Teorii care prezic atat A cat si non-A oricum nu exista smile.gif

"Pamantul si Soarele se atrag" este o observabila compatibila si cu "Toate corpurile se atrag" si cu "Nu toate corpurile se atrag".
Amenhotep
QUOTE (Catalin @ 4 Jul 2005, 06:05 PM)
"Nu exista un ceainic in orbtia in jurul lui Pluto" este stiintifica pentru ca o putem falsifia prin gasirea din intamplare a unui ceainic. Stim cum arata un ceainic, stim unde e Pluto.

Totuşi, am o remarcă (neavând scopul să reinstaureze propunerea aceea care-a căzut): Găsirea unui ceainic la un moment dat undeva în spaţiu nu arată că el orbitează în jurul lui Pluto (în fond, un ceainic ordinar de pe Pământ se cheamă că "se găseşte în preajma" lui Pluto, nu?). Falsificarea teoriei "Nu există un ceainic care orbitează în jurul lui Pluto" presupune dovezi că ceainicul găsit chiar descrie (a descris? va descrie?) o mişcare de înconjur complet al planetei Pluto...

a
bonobo
QUOTE (Catalin @ 4 Jul 2005, 06:05 PM)
"Nu exista un Unicorn Roz Invizibil" nu este stiintifica. Nu poti intalni un astfel de unicorn pentru ca nu il poti recunoaste ca atare. Din insasi definitia sa rezulta asta. "Descoperirea unicornului roz invizibil" este un non-sens. A descoperi ca e roz, implica a descoperi ca nu e invizibil.

"Exista un Unicorn Roz Invizibil" nu este stiintifica. Oricat de mult ai cauta, daca nu gasesti e din cauza ca e invizibil, nu? smile.gif

Am remarcat problema cu "invizibilul", de aceea in exemplul meu am spus numai "Exista unicornul roz".
Catalin
QUOTE (Amenhotep @ 4 Jul 2005, 06:23 PM)
QUOTE (Catalin @ 4 Jul 2005, 06:05 PM)
"Nu exista un ceainic in orbtia in jurul lui Pluto" este stiintifica pentru ca o putem falsifia prin gasirea din intamplare a unui ceainic. Stim cum arata un ceainic, stim unde e Pluto.

Totuşi, am o remarcă (neavând scopul să reinstaureze propunerea aceea care-a căzut): Găsirea unui ceainic la un moment dat undeva în spaţiu nu arată că el orbitează în jurul lui Pluto (în fond, un ceainic ordinar de pe Pământ se cheamă că "se găseşte în preajma" lui Pluto, nu?). Falsificarea teoriei "Nu există un ceainic care orbitează în jurul lui Pluto" presupune dovezi că ceainicul găsit chiar descrie (a descris? va descrie?) o mişcare de înconjur complet al planetei Pluto...

a

Sigur, trebuie observat ceainicul, urmarita traiectoria etc. Dar astea sunt detalii, nu?
Catalin
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 06:23 PM)
QUOTE (Catalin @ 4 Jul 2005, 06:05 PM)
"Nu exista un Unicorn Roz Invizibil" nu este stiintifica. Nu poti intalni un astfel de unicorn pentru ca nu il poti recunoaste ca atare. Din insasi definitia sa rezulta asta. "Descoperirea unicornului roz invizibil" este un non-sens. A descoperi ca e roz, implica a descoperi ca nu e invizibil.

"Exista un Unicorn Roz Invizibil" nu este stiintifica. Oricat de mult ai cauta, daca nu gasesti e din cauza ca e invizibil, nu? smile.gif

Am remarcat problema cu "invizibilul", de aceea in exemplul meu am spus numai "Exista unicornul roz".

A, ok. smile.gif Credeam ca te referi la URI din semnatura mea! mea culpa! biggrin.gif
bonobo
QUOTE (Amenhotep @ 4 Jul 2005, 04:57 PM)
Asta e teza pe care-o susţin aici. Cu ajutorul celor trei obiecţii:

1. Teoretic vorbind, o propoziţie ajunge să fie declarată ştiinţifică pe baza imaginării unui experiment de confirmare a unei propoziţii care conform aceluiaşi criteriu teoretic e neştiinţifică.

2. Teoretic vorbind, criteriul spune că orice propoziţie/teorie referitoare la trecut e neştiinţifică.

3. Teoretic vorbind, mecansimul funcţionării criteriului se bazează pe nişte presupoziţii pe care el însuşi le declară neştiinţifice (de ex. infinitatea universului).

EDIT: Să ne imaginăm o lume în care obiecţia de inaplicabilitate practică lipseşte. De exemplu, o lume discretă, deterministă, necuantică, euclidiană şi nerelativistă, ai cărei locuitori inteligenţi au aparate de măsură cu care pot determina exact ce se întâmplă în orice experiment finit. În această lume Popper ar fi scutit de critici "practice". Ei bine, eu susţin că până şi într-o astfel de lume criteriul lui eşuează. Dacă am dreptate, asta înseamnă că motivul eşecului în lumea noastră reală e mai adânc decât impreciza aparatelor de măsură, necunoaşterea tuturor factorilor care influenţează experimentul etc. -- motivul fundamental al eşecului e de natură logică, nu experimentală. Greutăţile experimentale vin şi se adaugă peste ceva ce oricum era defect dpdv logic.

In principiu sunt de acord cu ce spui.
Am o singura obiectie: afirmatia "Să ne imaginăm o lume în care obiecţia de inaplicabilitate practică lipseşte" este echivalenta cu "Să ne imaginăm o lume pe care o cunoastem in totalitate" (nu exista obiecte/fenomene/forte necunoscute). Ori, intr-o asemenea lume, stiintificitatea unei afirmatii/teorii ar fi doar o eticheta de decor.
Demersul corect, dupa parerea mea ar fi: "intr-o lume pe care o cunoastem numai partial, cum putem deosebi stiinta de pseudo-stiinta?".
Amenhotep
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 07:18 PM)
afirmatia "Să ne imaginăm o lume în care obiecţia de inaplicabilitate practică lipseşte" este echivalenta cu "Să ne imaginăm o lume pe care o cunoastem in totalitate"

Eu mă gândeam la ceva de genul "putem cunoaşte în totalitate orice parte finită"... ceea ce-i altceva decât "cunoaştem toată lumea".

a

EDIT:

QUOTE
Demersul corect, dupa parerea mea ar fi: "intr-o lume pe care o cunoastem numai partial, cum putem deosebi stiinta de pseudo-stiinta?".

Da, vizavi de lumea noastră aceasta este întrebarea. Iar concluzia (mea) e că, din păcate, Popper nu ne ajută să-i dăm de cap... Din punctul meu de vedere, răspunsul este "Nu putem avea garanţii".
bonobo
QUOTE (Amenhotep @ 4 Jul 2005, 08:11 PM)
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 07:18 PM)
afirmatia "Să ne imaginăm o lume în care obiecţia de inaplicabilitate practică lipseşte" este echivalenta cu "Să ne imaginăm o lume pe care o cunoastem in totalitate"

Eu mă gândeam la ceva de genul "putem cunoaşte în totalitate orice parte finită"... ceea ce-i altceva decât "cunoaştem toată lumea".

hmm.gif

QUOTE (Amenhotep @ 4 Jul 2005, 08:11 PM)
Iar concluzia (mea) e că, din păcate, Popper nu ne ajută să-i dăm de cap... Din punctul meu de vedere, răspunsul este "Nu putem avea garanţii".

Ar fi fost prea simplu. Tot e bine ca putem inca sa stabilim candidatii la titlul de "teorie stiintifica" cu ajutorul criteriului demarcatiei. wink.gif
Artanis
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 06:17 PM)
QUOTE (Artanis @ 4 Jul 2005, 10:50 AM)
QUOTE (Amenhotep)
Există de exemplu multe observabile care sunt compatibile atât cu A, cât şi cu non-A

Cum ar fi ? Teorii care prezic atat A cat si non-A oricum nu exista smile.gif

"Pamantul si Soarele se atrag" este o observabila compatibila si cu "Toate corpurile se atrag" si cu "Nu toate corpurile se atrag".

Si ce teorie spui ca prezice cele 2 cazuri ? cry.gif
bonobo
QUOTE (Artanis @ 5 Jul 2005, 12:44 PM)
Si ce teorie spui ca prezice cele 2 cazuri ?  cry.gif


Ai pierdut putin firul discutiei. wink.gif

Amenhotep a spus ca: "Există de exemplu multe observabile care sunt compatibile atât cu A, cât şi cu non-A".
Tu ai raspuns: "Cum ar fi ? Teorii care prezic atat A cat si non-A oricum nu exista".
Eu ti-am raspuns, si detaliez acum:

Fie doua teorii:
A
: "Toate corpurile se atrag";
non-A: "Nu toate corpurile se atrag".

Observabile posibile:
1. corpuri care se atrag;
2. corpuri care nu se atrag.

Oservabila 2 este compatibila numai cu non-A.
Oservabila 1 este compatibila atat cu A cat si cu non-A.
Artanis
Asta daca consideri "teoria": non-A: "Nu toate corpurile se atrag" teorie stiintifica smile.gif
bonobo
QUOTE (Artanis @ 5 Jul 2005, 02:54 PM)
Asta daca consideri "teoria": non-A: "Nu toate corpurile se atrag" teorie stiintifica smile.gif

Am priceput: tu te referi la A si non-A ca fiind observabile si spui ca o teorie T stiintifica (ai uitat sa specifici asta) nu poate fi compatibila atat cu A cat si cu non-A. biggrin.gif

Exista si observabile de genul:
1. corpuri pentru care atractia este invers proportionala cu patratul distantei dintre ele;
2. corpuri pentru care atractia nu este invers proportionala cu patratul distantei dintre ele;
Ambele sunt compatibile cu teoria "Toate corpurile se atrag" deoarece ea nu face predictii asupra marimii atractiei dintre corpuri.

O teorie T' de genul "Toate corpurile se atrag cu o forta invers proportionala cu patratul distantei dintre ele" ar clasifica si aceste observabile in permise/nepermise, dar tot ar ramane altele neclasificate...

In fond, asta este sensul cunoasterii: clasificarea a din ce in ce mai multor observabile in permise/nepermise. Cand vom termina de clasificat tot ceea ce ne putem imagina, ne luam vacanta. thumb_yello.gif
Amenhotep
QUOTE (bonobo @ 5 Jul 2005, 03:44 PM)
QUOTE (Artanis @ 5 Jul 2005, 02:54 PM)
Asta daca consideri "teoria": non-A: "Nu toate corpurile se atrag" teorie stiintifica smile.gif

Am priceput: tu te referi la A si non-A ca fiind observabile

Bonobo, mie mi se pare imposibil ca Artanis să se refere la non-A ca fiind o observabilă. Ultima lui remarcă arată clar asta -- cum ar putea să o gândească pe non-A ca pe o observabilă şi apoi să întrebe de ştiinţificitatea ei?... Doar observabilele nu sunt nici ştiinţifice şi nici neştiinţifice... numai teoriile sunt aşa.

a

EDIT: Eu cred că Artanis a vrut să spună că numai despre o teorie ştiinţifică avem dreptul să spunem că este coroborată de o observabilă (adică se observă un fapt permis de acea teorie). Dacă teoria T nu e ştiinţifică, nu avem dreptul să spunem "Uite, faptul cutare, observat în laborator, nu intră în contradicţie cu T".
bonobo
QUOTE (Amenhotep @ 5 Jul 2005, 03:49 PM)
Bonobo, mie mi se pare imposibil ca Artanis să se refere la non-A ca fiind o observabilă.

Crede-ma, artanis are o exprimare mai putin riguroasa (no offence biggrin.gif) si trebuie sa-i citesti mai cu atentie toate post-urile pentru a-i intelege ideea.
In fond, numai el e in masura sa ne spuna... wink.gif
Amenhotep
Ştiu că atunci când spunea "Teorii care prezic atât A cât şi non-A oricum nu există" făcea această confuzie, dar astăzi la 1:43, în urma explicaţiilor tale, am avut impresia că aduce o nouă obiecţie, de data aceasta din perspectiva "A şi non-A sunt teorii"...

Dar, cum bine zici, ideal este să ne lămurească el:

Artanis, din ce perspectivă trebuie privită afirmaţia ta "Asta dacă consideri 'teoria': non-A: 'Nu toate corpurile se atrag' teorie ştiinţifică"? Din perspectiva că non-A este o teorie sau un fapt observat/observabil?

a
bonobo
-----------------------------------------------------------------------
QUOTE (Artanis @ 4 Jul 2005, 10:50 AM)
Teorii care prezic atat A cat si non-A oricum nu exista smile.gif

Aici considera T=teorie si {A, non-A}=observabile (predictii).
-----------------------------------------------------------------------
QUOTE (Artanis @ 5 Jul 2005, 12:44 PM)
QUOTE (bonobo @ 4 Jul 2005, 06:17 PM)
"Pamantul si Soarele se atrag" este o observabila compatibila si cu "Toate corpurile se atrag" si cu "Nu toate corpurile se atrag".

Si ce teorie spui ca prezice cele 2 cazuri ? cry.gif

Aici considera {"Toate corpurile se atrag", "Nu toate corpurile se atrag"}=observabile si se intreba care este teoria care le prezice.
-----------------------------------------------------------------------
QUOTE (Artanis @ 5 Jul 2005, 02:54 PM)
Asta daca consideri "teoria": non-A: "Nu toate corpurile se atrag" teorie stiintifica smile.gif

Aici considera {A, non-A}=teorii si {"corpuri care se atrag", "corpuri care nu se atrag"}=observabile.
-----------------------------------------------------------------------


E un fel de puzzle. Cred ca voia sa ne incurce... biggrin.gif
Amenhotep
QUOTE
Aici considera {A, non-A}=teorii si {"corpuri care se atrag", "corpuri care nu se atrag"}=observabile.

Asta am înţeles şi eu că e cea mai recentă poziţie a lui. Şi din această perspectivă am interpretat:

QUOTE (Amenhotep @ 5 Jul 2005, 03:49 PM)
EDIT: Eu cred că Artanis a vrut să spună că numai despre o teorie ştiinţifică avem dreptul să spunem că este coroborată de o observabilă (adică se observă un fapt permis de acea teorie).

Cred că la această obiecţie aşteaptă răspuns Artanis...

a
bonobo
@Amenhotep: cred ca iti citesti replay-urile de pe mail si din cauza asta pierzi edit-urile ulterioare. Vezi ca am mai adaugat un citat in mesajul initial.
Amenhotep
L-am văzut şi pe cel din mijloc (că înainte de a posta dau Preview şi scrolez în jos, să văd eventualele modificări smile.gif ), dar mi s-a părut că este aceeaşi poziţie cu cea din primul citat:

QUOTE
Aici considera T=teorie si {A, non-A}=observabile (predictii).

[...]

Aici considera {"Toate corpurile se atrag", "Nu toate corpurile se atrag"}=observabile si se intreba care este teoria care le prezice.

Până la urmă sunt doar două poziţii: cea veche (susţinută în primele două citate) şi cea nouă (susţinută în ultimul citat). Nu?

a

PS: Artanis, unde eşti? Ne mai laşi mult să facem hermeneutica mesajelor tale? smile.gif
Artanis
Hehe, hermeneutilor smile.gif

bonobo:
Fie doua teorii:
A: "Toate corpurile se atrag";
non-A: "Nu toate corpurile se atrag".


Considerand ca in acest topic se vorbeste despe teorii stiintifice, am replicat preluand ideea lui bonobo cum ca non-A ar fi T si nu o observabila a ei - dar atentie la ghilimele smile.gif

Artanis:
Asta daca consideri "teoria": non-A: "Nu toate corpurile se atrag" teorie stiintifica


bonobo:
Am priceput: tu te referi la A si non-A ca fiind observabile si spui ca o teorie T stiintifica (ai uitat sa specifici asta) nu poate fi compatibila atat cu A cat si cu non-A.


Exact!

bonobo:
Exista si observabile de genul:
1. corpuri pentru care atractia este invers proportionala cu patratul distantei dintre ele;
2. corpuri pentru care atractia nu este invers proportionala cu patratul distantei dintre ele;
Ambele sunt compatibile cu teoria "Toate corpurile se atrag" deoarece ea nu face predictii asupra marimii atractiei dintre corpuri.


Nu, nu exista observabila 2 (din cate stiu eu). S-ar fi revolutionat de mult teoria gravitatiei daca ar fi fost gasita o asemenea observabila...

P.S. bonobo, si am mai spus ceva in acest topic (daca tot ai citit toate post-urile mele neriguroase): "teoria" care prezice non-A nu este stiintifica numai pt. ca nu comunica nimic, facand o negatie si nu o afirmatie, ci si pt. ca incalca principiul de universalitate al legilor fizicii. In exemplul discutat de voi, gravitatia (dar la fel de bine putea fi orice fenomen cunoscut) se manifesta la fel oriunde in Univers, nu exista exceptii de la regula.
bonobo
QUOTE (Artanis @ 6 Jul 2005, 09:25 AM)
In exemplul discutat de voi, gravitatia (dar la fel de bine putea fi orice fenomen cunoscut) se manifesta la fel oriunde in Univers, nu exista exceptii de la regula.

1. Esti mai catolic decat papa: "daca un fenomen respecta anumite legi in universul cunoscut de noi, atunci el respecta acele legi in tot universul"=stiinta prin inductie. Noi tocmai de aceasta metoda ne indoiam (ca si Popper dealtfel).
2. Exista exceptii de la aceasta lege si in universul cunoscut: orbita lui Mercur (explicata doar de relativitatea generala).
Artanis
1. Nu te poti indoi de universalitatea legilor fizicii smile.gif
2. Orbita lui Mercur nu face exceptie de la legea gravitatiei Newtoniene (pt. un observator local chiar deloc wink.gif). Din afara, pozitia periheliului acesteia sufera f. mici abateri de la teoria clasica (care considera orbita eliptica). Dar sa stii ca Mercur si Soarele tot cu forte invers prop. cu patratul distantei dintre ele se atrag smile.gif
bonobo
QUOTE (Artanis @ 6 Jul 2005, 02:16 PM)
1. Nu te poti indoi de universalitatea legilor fizicii smile.gif

Never say never. wink.gif Pana la Einstein transformarile lui Galilei erau considerate lege universala. Einstein le-a inlocuit cu transformarile Lorentz, care e drept ca in conditii normale (viteze relative mici fata de viteza luminii in vid) tind catre transformarile lui Galilei. Tocmai de aceea fizicienii au fast pacaliti atata amar de vreme biggrin.gif. Morala este ca ceea ce in conditii normale (cele cunoscute, experimentate de noi pana acum) pare a fi lege universala a fizicii (naturii), in conditii noi, necunoscute inca, s-ar putea sa se schimbe. In mod normal aceasta schimbare se face astfel ca pentru conditii normale, acea lege sa tinda catre vechea lege.

QUOTE (Artanis @ 6 Jul 2005, 02:16 PM)
2. Orbita lui Mercur nu face exceptie de la legea gravitatiei Newtoniene (pt. un observator local chiar deloc wink.gif). Din afara, pozitia periheliului acesteia sufera f. mici abateri de la teoria clasica (care considera orbita eliptica). Dar sa stii ca Mercur si Soarele tot cu forte invers prop. cu patratul distantei dintre ele se atrag smile.gif

Nu fi atat de convins. Acea deplasare a periheliului nu poate exista daca forta de atractie dintre Soare si Mercur este orientata pe directia dintre ele si este invers proportionala cu patratul distantei. Ori aceasta diferenta fata de teorie poate fi observata (cu aparate suficient de precise) chiar si de un observator local (banuiesc ca te referi la un observator aflat pe Mercur).
Artanis
OK, numai ca T.R. nu a daramat teoria clasica newtoniana, ci a completat-o. In domeniul vitezelor obisnuite, mult sub c, transformarile lui Galilei raman adevarate.
Apoi, legat de forta gravitationala, eu nu am cunostinta de alterarea formulei clasice de atractie gravitationala formulata de Newton.
alfa
QUOTE (Amenhotep @ 28 Jun 2005, 02:47 PM)
Recent m-am gândit la următorul lucru:

Dacă admitem criteriul popperian al falsiabilităţii, atunci apare următoarea situaţie: Pornim de la o propoziţie (Ok, în general o teorie, dar să zicem că ea poate fi exprimată printr-o propoziţie) universal afirmativă, de genul "Toţi A sunt B". Şi ne întrebăm "Este aceasta o propoziţie ştiinţifică -- adică falsifiabilă?" Să presupunem că în urma analizei ajungem la concluzia că da, este. Adică putem imagina un experiment care logic vorbind ar putea să falsifice propoziţia iniţială. Acest experiment ar putea demonstra deci că "Nu toţi A sunt B".

Dar, ne întrebăm, oare propoziţia "Nu toţi A sunt B" este ştiinţifică? Adică este falsifiabilă? Ce-ar însemna să fie falsifiabilă? Ar însemna să putem imagina un experiment care logic vorbind ar putea să falsifice propoziţia -- adică să aibă drept rezultat că... "Toşi A sunt B"! Asta ar însemna ca acel experiment să exploreze absolut toate cazurile de A şi să constate că ei chiar sunt B. Ceea ce este... principial imposibil (mai ales în cazul când despre mulţimea cazurilor nu ştim dacă e finită sau nu).

Ajungem la concluzia că propoziţia "Nu toţi A sunt B" (adică fix eventualul rezultat experimental negativ pe care ne bazăm când spunem că "Toţi A sunt B" e ştiinţifică) nu este o propoziţie ştiinţifică!

Un exemplu concret: "Toate corpurile care au masă se atrag" este ştiinţifică pentru că ne putem imagina un experiment cu care eventual să demonstrăm că "Nu toate corpurile cu masă se atrag". Dar această ultimă afirmaţie nu este ştiinţifică, pentru că ar trebui să ne putem imagina un experiment care eventual să demonstreze pozitiv că "Toate corpurile cu masă se atrag".

În concluzie, dacă o afirmaţie falsifică o teorie ştiinţifică (generală), atunci afirmaţia este... neştiinţifică!

Ce părere aveţi?

Greşesc pe undeva?

a

Citesc s-aici, pot sa-l refuz pe bonobo ? wub.gif
Ca sa falsifici " toti A sunt B" ai nevoie de " cel putin un A nu e B" adica "nu toti A sunt B " . Numai ca ultima nu-i stiintifica decat atunci cand sfera lui A e limitata pentru ca cere la falsificare adevarul propozitiei "toti A sunt B" imposibil de stabilit experimental prin investigarea infinitatii.
Orice propozitie stiintifica de genul "toti A sunt B" , cand A e infinit, e falsificabila printr-una nestiintifica "nu toti A sunt B" . Bravo amenhotep l-ai falsificat pe Popper. woot_jump.gif
Si acum sa aplicam la geomatrie. Teoriema lui Pitagora generalizata. Cand gasesti un corp care aproximeaza un triunghi ( lasam la o parte grosimea ) si bagi in seama, masurandu-i unghiuri, laturi, ca n-are pic de respect pentru Pitagora, zicem c-ai falsificat Pitagora. Dar afirmatiunea " nu toate triunghiurilii din natura au habar de Pitagora nu-i falsificabila, prin urmare e nestiintifica. yeah.gif
La gunoi cu Popper! smoke.gif thumbs-up.gif
alfa
QUOTE (Catalin @ 28 Jun 2005, 04:21 PM)
Stiintific nu inseamna falsifiabil. Inseamna "falsifiabil sau DEMONSTRAT ADEVARAT"! Ar fi NESERIOS sa DESCONSIDERAM din stiinta propozitiile pe care le-am DEMONSTRAT LOGIC ca fiind ADEVARATE.

Propozitiile matematicii sunt demonstrate logic sau sunt demonstrate ilogic tongue.gif ca fiind adevarate? cool.gif
bonobo
QUOTE (alfa @ 16 Jul 2006, 10:43 AM)
Ca sa falsifici " toti A sunt B" ai nevoie de " cel putin un A nu e B" adica "nu toti A sunt B " . Numai ca ultima nu-i stiintifica decat atunci cand sfera lui A e limitata pentru ca cere la falsificare adevarul propozitiei "toti A sunt B" imposibil de stabilit experimental prin investigarea infinitatii.
Orice propozitie stiintifica de genul "toti A sunt B" , cand A e infinit, e falsificabila printr-una nestiintifica "nu toti A sunt B" . Bravo amenhotep l-ai falsificat pe Popper.

Pai, parca falsificarea se facea empiric.

Dilema lui Amenhotep era asta: o lege universala (orice A este B) este stiintifica; ea poate fi falsificata prin gasirea unui A care nu este B. Pe de alta parte, legea existentiala "exista A care nu este B" nu este stiintifica; falsificarea ei ar presupune testarea tuturor obiectelor de tip A. Atunci, nu este ciudat ca o afirmatie sa fie considerata ca fiind stiintifica prin posibilitatea probarii (empirice) a unei afirmatii nestiintifice?

Mai mult, in cazul in care se constata empiric ca "exista un A care nu este B", avem o teorie care este empiric adevarata dar nu este, popperian vorbind, stiintifica. Care este relatia dintre 'stiintific' si 'empiric adevarat'? Exista adevar empiric absolut?
-daca da - ar trebui oare ca teoriile dovedite empiric ca fiind adevarate sa fie considerate stiintifice?
-daca nu - cum falsificam?
Amenhotep
Confirm: aceasta este dilema.

[Bonobo, este cel puţin a doua oară când am impresia că eşti singurul care pătrunde cu adevărat sensul unor probleme pe care le ridic. (Sau, mă rog, singurul care optează să şi vorbească despre asta...) Prima oară a fost, dacă nu mă înşel, pe tema paradoxului lui Ahile. smile.gif ]

a
Amenhotep
Impulsionat şi de discuţia de pe alt topic, am pus mâna să recitesc "Logica cercetării" a lui Popper. Şi am găsit răspunsul la dilema de mai sus:

Teoria T = "Orice două corpuri se atrag după legea cutare" este ştiinţifică pentru că are drept falsificator potenţial afirmaţia F = "Iată, aceste două corpuri nu se atrag după legea cutare". Dar F nu este echivalentă cu E = "Există două corpuri care nu se atrag după legea cutare". F este un "enunţ empiric de bază", pe când E este o teorie (care în urma analizei se dovedeşte neştiinţifică). Dar nu E este temeiul în baza căruia o declarăm pe T ştiinţifică, ci F.

Eu unul m-am cam lămurit (Popper e subtil, nu-i de ici de colo... smile.gif ).

a
alfa
QUOTE (Amenhotep @ 20 Jul 2006, 10:56 AM)
Impulsionat şi de discuţia de pe alt topic, am pus mâna să recitesc "Logica cercetării" a lui Popper. Şi am găsit răspunsul la dilema de mai sus:

Teoria T = "Orice două corpuri se atrag după legea cutare" este ştiinţifică pentru că are drept falsificator potenţial afirmaţia F = "Iată, aceste două corpuri nu se atrag după legea cutare". Dar F nu este echivalentă cu E = "Există două corpuri care nu se atrag după legea cutare". F este un "enunţ empiric de bază", pe când E este o teorie (care în urma analizei se dovedeşte neştiinţifică). Dar nu E este temeiul în baza căruia o declarăm pe T ştiinţifică, ci F.

Eu unul m-am cam lămurit (Popper e subtil, nu-i de ici de colo... smile.gif ).

a

Popper e atat de subtil incat intre F si E nu e nicio diferenta ( sunt logic echivalente, au acelasi sens etc ) dar reprezinta categorii de enunturi distincte. biggrin.gif


Bonobo

QUOTE
-daca nu - cum falsificam?


Nu mai falsificam. biggrin.gif
Catalin
F si E nu sunt deloc logic echivalente. La fel cum "uite, am o cana cu ceai" si "exista o cana cu ceai" nu sunt echivalente logic. In prima situatie poti sa iei cana si sa bei ceaiul. In cea de-a doua te multumesti cu ideea ca daca vei gasi acea cana vreodata, vei putea sa bei un ceai.
axel
[offtopic]

alfa, observ da daca mesajul tau nu contine cuvantul "Popper", te abtii sa postezi wink.gif

[/offtopic]
alfa
D-aia nu erau logic echivalente ca poti tu lua cani cu ceai. biggrin.gif. Cataline, echivalenta logica inseamna aceeasi valoare de adevar: ambele false sau ambele adevarate. Intr-adevar propozitiile tale nu sunt echivalente logic dar F si E sunt. De fapt nu sunt E poate fi adevarata si F falsa. Ba ce chestie, chiar aveti dreptate. Nu-mi vine sa cred. biggrin.gif
Catalin
Relatia dintre F si E este aceeasi cu relatia dintre cele doua propozitii din analogia mea. In cazul lui F poti sa "bei ceaiul", poti sa pui mana pe niste corpuri cu proprietatea in cauza. In cazul lui E, ai doar ideea ca daca vei gasi vreodata niste corpuri de-alea atunci vei putea sa faci ceva cu ele.
alfa
QUOTE (Amenhotep @ 20 Jul 2006, 10:56 AM)
Impulsionat şi de discuţia de pe alt topic, am pus mâna să recitesc "Logica cercetării" a lui Popper. Şi am găsit răspunsul la dilema de mai sus:

Teoria T = "Orice două corpuri se atrag după legea cutare" este ştiinţifică pentru că are drept falsificator potenţial afirmaţia F = "Iată, aceste două corpuri nu se atrag după legea cutare". Dar F nu este echivalentă cu E = "Există două corpuri care nu se atrag după legea cutare". F este un "enunţ empiric de bază", pe când E este o teorie (care în urma analizei se dovedeşte neştiinţifică). Dar nu E este temeiul în baza căruia o declarăm pe T ştiinţifică, ci F.

Eu unul m-am cam lămurit (Popper e subtil, nu-i de ici de colo... smile.gif ).

a

Ok, reiau. F implica E. Cu alte cuvinte observand ca F, obtinem nu doar falsificarea lui T , ci si teoria E. Cum E nu-i falsificabila, temeiul in baza caruia falsificam pe T, e sursa unei teorii nefalsificabile, deci nestiintifice. Ridicol. tongue.gif
Amenhotep
QUOTE (alfa @ 20 Jul 2006, 12:05 PM)
temeiul in baza caruia falsificam pe T e sursa unei teorii [...] nestiintifice. Ridicol. tongue.gif

Exact. Temeiul însuşi nu e neştiinţific (ci din el, dacă vrei, poţi deriva diverse chestii -- printre care şi o teorie neştiinţifică). Mie nu mi se pare nimic ridicol.

a
bonobo
QUOTE (Amenhotep @ 20 Jul 2006, 10:56 AM)
Teoria T = "Orice două corpuri se atrag după legea cutare" este ştiinţifică pentru că are drept falsificator potenţial afirmaţia F = "Iată, aceste două corpuri nu se atrag după legea cutare". Dar F nu este echivalentă cu E = "Există două corpuri care nu se atrag după legea cutare". F este un "enunţ empiric de bază", pe când E este o teorie (care în urma analizei se dovedeşte neştiinţifică). Dar nu E este temeiul în baza căruia o declarăm pe T ştiinţifică, ci F.

Intr-adevar, acel "Iata, aceste", aduce afirmatia F in domeniul empiric. Insa ramane problema ca enunutul empiric nu poate fi dovedit ca adevarat.
Erwin
bonobo:
QUOTE
Insa ramane problema ca enunutul empiric nu poate fi dovedit ca adevarat.

cum asa? eu stiam ca empiric inseamna aflat din experiment, experimentele sunt folosite ca dovezi pentru teorii... unsure.gif
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.