Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Agăţarea De O Anumită Credinţă
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2
dandanescu
QUOTE (calfa @ 27 Apr 2005, 07:28 AM)

In plus ... "Rationalul isi da seama de [limitele cunoasterii rationale]." (care, in paranteza fie spus, in restul mesajului sunt negate biggrin.gif )


biggrin.gif Nu vad cum ar rezulta asa ceva din restul mesajului.

Poate vrei sa citezi "Rationalul isi da seama ca ar putea sa existe limite ale cunoasterii".
o diferenta poate prea subtila pentru unii. jamie.gif

Ca sa fie si mai clar, nu a fost dat raspuns la intrebarea:
care sunt limitele cunoasterii rationale?
Care e raspunsul?

...Pina atunci, actualele limite vor fi extinse treptat.
Nici unul din oponentii acestei afirmatii nu a fost in stare sa prezinte argumente valabile
in sensul definirii limitei cunoasterii rationale.

Mai mult, nici unul dintre cei care critica ideea de mai sus
(cunoasterea rationala se extinde treptat)
nu par capabili sa argumenteze alta metoda mai buna,
in ce priveste rezultatele practice (valoarea utilitara).

IoanV
QUOTE
Daca spui ca prin practica nu poti dobandi decat cunoastere subiectiva, inseamna ca oricine reface un experiment nu poate fi decat subiectiv, nu?
Ce fel de experiment? Cu obiecte exterioare sau cu stari interioare? Cunoasterea subiectiva da ceea ce e specific omului. Ea poate fi mai aproape sau mai departe de adevar, spre deosebire de cea stiintifica, adevarata in limitele pe care teoriile singure si le prescriu. Iar in povestea ucenicului demersul de formare a abilitatii e rational (specific formarii unui automatism), dar cunostinta cistigata nu.
QUOTE
Mai mult, nici unul dintre cei care critica ideea de mai sus
(cunoasterea rationala se extinde treptat)
nu par capabili sa argumenteze alta metoda mai buna,
in ce priveste rezultatele practice (valoarea utilitara).
Nu a fost contestata extinderea cunoasterii rationale. Pe orizontala, verticala, etc. Am spus ca exista si alte mijloace de a cunoaste, daca a cunoaste inseamna a stii nu doar teorii stiintifice ci si chestii practice (de la arte martiale la arta scrisului...). Implicit domenii in care nu e necesara cunoasterea rationala Poti fi un pictor excelent, fara sa ai habar de frecventa corespunzatoare unei anumite culori. Alta metoda mai buna? Pai fiecare se aplica unde este potrivita. Pentru cunasterea stiintifica cea mai buna metoda este cea rationala. Pentru a invata karate trebuie sa cauti un sensei sa te invete. Dar poate ar fi cazul sa definiti calumea cunoasterea rationala. Eu stiu ca ea este cea comun acceptata, scrisa prin reviste de specialitate, verificata stiintific etc., nu orice experimente subiectiv retrait dupa o carte (dupa def.lui Catalin). Asa ceva este si in religie, multi au sentimente religioase asemanatoare, sunt acestea "profund rationale, stiintifice?".
Dar cum subiectul pare sa intepeneasca aici, am plecat de la ideea ca nu este suficienta cunoasterea rationala pentru a te descurca in viata. Ca mai exista sau nu alt tip de cunoastere nici nu este relevant cita vreme mai sunt si alte chestii pe care omul le are de rezolvat (morala, iubire, emotii) (si nu ne intelegem asupra notiunilor).
Si asa cum cunoasterea sensei-ului din ex. lui abis nu se poate transmite pur rational (prin cuvinte) ci doar printr-o initiere, asa pot fi si alte lucruri in care poti (trebuie) sa fii initiat. Iar aceasta se bazeaza pe experienta subiectiva,ce nu intotdeauna se poate pune in cuvinte. Daca vrem sa urmam sau nu anumite initieri sau nu e alta problema. Cum anume agata sau elibereaza acestea este iarasi alta problema.
abis
QUOTE (IoanV @ 28 Apr 2005, 11:33 AM)
Ce fel de experiment? Cu obiecte exterioare sau cu stari interioare?

Nu conteaza! Si cu stari interioare e acelasi lucru.

Tu ai spus intr-un mesaj anterior:
QUOTE
Toate cunostintele pe care le are un individ si care au condus la o viziune relativ unitara asupra lumii,un fel de a fi si a actiona este cunoasterea subiectiva.

Poti atunci sa-mi spui ce este cunoasterea ne-subiectiva? Pentru ca daca incluzi aici "toate cunostintele care au dus la o viziune asupra lumii", nu stiu daca mai ramane ceva pe dinafara...

QUOTE
Asa ceva este si in religie, multi au sentimente religioase asemanatoare, sunt acestea "profund rationale, stiintifice?"

Poti explica rational aparitia unor sentimente, fie ele si religioase. Asta nu inseamna ca automat obiectul catre care se indreapta acele sentimente trebuie sa fie unul real.
IoanV
QUOTE
Si cu stari interioare e acelasi lucru...Poti explica rational aparitia unor sentimente, fie ele si religioase.
Astea nu le prea cred. Teoretic am inteles c. rationala poate orice. Dar practic....cu ce ne ajuta? Pot sa le controlez, sa le identific samd? In fine iar cunoastere = identificare, recunoastere.
QUOTE
Poti atunci sa-mi spui ce este cunoasterea ne-subiectiva? Pentru ca daca incluzi aici "toate cunostintele care au dus la o viziune asupra lumii", nu stiu daca mai ramane ceva pe dinafara..
Eu incerc sa exprin unele lucruri, asta nu inseamna ca si reusesc sa ma fac inteles sau ca ma exprim in maniera cea mai potrivita, sau ca nu gresesc.
Orice cunoastere este reinterpretata, inteleasa intr-un mod propriu. Puse cap la cap ne dau o viziune, mod de a privi lucrurile, etc, cum am zis ceea ce e specific omului. Ce ar putea fi nesubiectiv in aceasta viziune a omului? Ne insusim anumite convingeri care devin apoi ca ale noastre ("le acoperim afectiv"), luptam pentru ele. Luate separat pot fi una (pot fi discutate, analizate, verificate), iar cind sunt puse impreuna iese altceva, pt. ca formeaza un sistem.
In discutii noi ne luam de parti. Dar chiar mici modificari (nuantari) ale partilor nu prea afecteaza sistemul. De aceea nu se ajunge la numitor comun, discutam asupra partilor si evaluam cu intregul.
abis
QUOTE (IoanV @ 28 Apr 2005, 01:28 PM)
QUOTE
Si cu stari interioare e acelasi lucru...Poti explica rational aparitia unor sentimente, fie ele si religioase.
Astea nu le prea cred.

Uite, de exemplu, aici.
QUOTE
Dar practic....cu ce ne ajuta?

Nu poti sti intotdeauna dinainte daca ceea ce afli te ajuta sau nu. Ceea ce pare acum nefolositor poate fi altadata extrem de util.

Pana la urma nu am inteles ce parere ai despre cunoastere... Nu exista decat cunoastere subiectiva? Daca da, ce rost are sa-i mai atarnam adjectivul? O numim "cunoastere" si atat.

IoanV
Cunoasterea omului este subiectiva in comparatie cu cea recunoscuta, publicata in reviste si acceptata dupa verificari care este astfel obiectivata. As spune ca acea parte a cunoasterii subiective a unui cercetator care reuseste sa se dovedeasca adevarata devine obiectiva. Dar ea este doar o cunoastere despre ceva, nu despre tot.
De ce tin la distinctie? Pentru a evita suprapunerea (credem ca a noastra este precum cea obiectiva - destul de frecventa) si a nu uita ca stim doar in parte. Cunoasterea obiectiva nu este ca a noastra un sistem ci o colectie. Pe de alta parte sunt lucruri din cunoasterea individuala care nu pot trece in cea colectiva, pentru ca nu gindim intotdeauna si nu simtim in cuvinte. Omul poate sa ajunga la niste rezultate fara sa inteleaga cum a ajuns acolo. Cuvintele sunt, cum se spune, plase cu care prindem pestele.
QUOTE
Poti explica rational aparitia unor sentimente, fie ele si religioase....Uite, de exemplu, aici.
Ipotezele, teoriile sunt una si explicatiile certe, verificate alta. In plus acolo se prezinta un comportament, nu se explica un sentiment. Cum se poate scurcircuita asa tare drumul de la una la alta (s-a vazut ceva in topicul acela)? Probabil cunostinta colectiva a patruns in cea subiectiva care a aruncat-o f. departe (o fi avut motive s-o faca...).
abis
QUOTE (IoanV @ 28 Apr 2005, 06:22 PM)
As spune ca acea parte a cunoasterii subiective a unui cercetator care reuseste sa se dovedeasca adevarata devine obiectiva. Dar ea este doar o cunoastere despre ceva, nu despre tot.

In principiu, despre "cunoasterea" care poate fi verificata putem afirma ca este adevarata. Despre ceea ce nu poate fi verificat nu putem spune nimic cert.
Religiile fac, in general, anumite afirmatii despre divinitatea (ori divinitatile) respective. Unele dintre aceste afirmatii pot fi verificate.
Dar nu orice afirmatie poate fi verificata. Uite, daca as pretinde ca eu sunt adevaratul Dumnezeu si ca am creat lumea in urma cu cinci minute, asa cum este acum, cu aparenta Big-Bangului si a evolutiei, ca am creat amintirile oamenilor si asa-zisele dovezi ale vechimii lumii, ca dezvalui adevarul doar unor putini alesi care, ca sa se mantuasca, trebuie sa accepte acest adevar prin credinta si nu pe baza de cercetari riguroase, daca ti-as spune ca pot face "minuni", dar nu le fac atunci cand vrei tu ci cand gasesc eu de cuviinta, cum m-ai putea contrazice?
QUOTE
Dar ea este doar o cunoastere despre ceva, nu despre tot.

Cine are pretentia ca poate cunoaste "totul"? Capacitatea creierului nostru este, totusi, limitata...
IoanV
Evident ca nu stim tot, vroaim sa subliniez ca stiinta este foarte concreta spre deosebire de cunoasterea subiectiva care uneori crede ca acopera tot, sau cel putin partile esentiale. Depinde cit e ego-ul de mare.
QUOTE
cum m-ai putea contrazice?
Problema este daca eu consider necesar sa te contrazic. Din moment ce nu te indoiesti de afirmatie macar un pic, nu are sens sa te contrazic, la ce bun daca nu pot schimba nimic. Imi rezerv dreptul de a nu fi deacord cu tine si gata. Daca ma intrebi ce parere am iti spun sincer ca nu cred, daca eu cred altceva, sau ca acest subiect nu ma intereseaza, nu intra in sfera preocuparilor mele. Daca te indoiesti putin si eu stiu un alt adevar, bine sustinut, putem discuta, pune adevarurile fata in fata, care pe care.
Desigur, o idee de acest gen poate constitui un motiv de agatare. Dar oare nu ai o urma de indoiala? Eu cel putin cred ca o credinta se intemeiaza mai bine cind pleaca de la necredinta.
MonicaV
Multi oameni nu isi aleg credinta. Pastreaza, cel putin de forma, credinta familiei in care s-au nascut. Citi nu au facut o cununie religioasa ca sa le faca placere parintilor sau bunicilor? Unii atei sau unii oameni care vor sa isi schimbe religia poate ca nu indraznesc sa se declare atei sau sa aleaga o alta religie pentru ca sa nu isi supere familia si vecinii sau sa se simta exclusi. Unele persoane schimba religia pentru ca vor sa se casatoreasca. Exista musulmane care au participat la concursuri de frumusete (deci, cu toata bunavointa, nu puteau sa se imbrace foarte musulman) fara sa declare neaparat ca nu mai sint musulmane. De aceea, dupa parerea mea, putine persoane dovedesc in mod clar ca si-au ales singure religia. Bineinteles, unele persoane carora li s-a impus religia chiar cred in mod sincer.
milimetru
Şi eu zic că mulţi oameni nu īşi aleg credinţa. Ea le este trimisă hodoronc-tronc aşa, ca un dar, fără ca ei să mişte un deget pentru a face vreo alegere. Numai se trezesc peste noapte că cred, dar le vine f greu să şi explice cum de s-a īntīmplat. De obicei "treb'şoara" asta cred că se numeşte revelaţie.

Asta īn ceea ce priveşte credinţa religioasă. Īn privinţa celorlalte credinţe cred că şi acolo apare ceva care s-ar putea numi revelaţie: īntr-o bună zi te trezeşti că, hop, tot ce credeai tu despre X sau Y e wrong. Asta īnseamnă că vei trăi o stare extremă, de plăcere sau de neplăcere.

E reconfortantă ideea că alegem ceea ce vrem noi. Dar nu se īntīmplă chiar īntotdeauna aşa. Uneori se agaţă... credinţa de noi, nu noi de ea...
Artanis
QUOTE (caa @ 18 Jul 2005, 10:58 AM)
Şi eu zic că mulţi oameni nu īşi aleg credinţa.

Si tu zici, sau mai degraba si tu crezi chestia asta hodoronc-tronc, asa fara nici un argument ? rofl.gif
milimetru
Artanis, īmi pare bine că te-am amuzat smile.gif Deşi habar nu am ce e de rīs īn ceea ce spun eu. sad.gif Povestea hodoronc-troncului a īnceput demult tare. Era un tip odată, numit Saul, care mergea pe drumul Damascului. Atunci nu a fost primul hodoronc, au mai fost şi īnainte dar ăla īmi vine mie īn minte ca fiind unul mai vechi...

Au urmat un lung şir de hodoroncuri īn istorie şi, cu voia dumitale, undeva mai pe la urmă mi s-a īntīmplat şi mie povestea asta. De asemenea cunosc destui oameni care au păţit la fel ca mine. Este suficiente argumente sau nu mă pot ridica deloc la īnălţimea standardelor dumneavoastră?

Asta e situaţia, ce să facem?... hh.gif
Artanis
Nu este suficiente...smile.gif
Si zici tu ca hodoronc-troncurile alea i-au facut pe aceia sa isi aleaga credinta. Altfel, ramaneau pagani, te pomenesti. Cat despre Sf. Apostol Pavel (numele complet daca la el te referi) s-a mai discutat, nu mai reiau...oricum nu ar strica sa observi contextul convertirii si personalitatea acestuia, departe de a fi "un tip odata".
IoanV
QUOTE (caa)
Şi eu zic că mulţi oameni nu īşi aleg credinţa. Ea le este trimisă hodoronc-tronc aşa, ca un dar, fără ca ei să mişte un deget pentru a face vreo alegere. Numai se trezesc peste noapte că cred, dar le vine f greu să şi explice cum de s-a īntīmplat. De obicei "treb'şoara" asta cred că se numeşte revelaţie.
Pānă la un punct īţi dau dreptate, da, poţi avea revelaţii! Dar de ce nu are oricine revelaţii? Oamenii pot alege ce atitudine să aibă faţă de viaţă, semeni, etc., fără să decidă direct asupra orientării religioase. Iar dacă ”atitudinea generală” este foarte apropiată de ceea ce conştient sau inconştient a descoperit (poate altă dată) la o anumită credinţă, apropierea de ea este inevitabilă. Momentul revelaţiei = momentul conştientizării. Seamănă cu ideea: dacă nu mai fi cunoscut nu mai fi căutat.
Vrei să spui ca Sf. Pavel a fost obligat să creadă? Eu cred că el ”a chemat intimplarea convertirii” prin īnsăşi personalitatea lui. El alesese clar că doreşte să fie cu toată fiinţa sa de partea adevărului dar īncă nu ştia Adevărul. Atunci Adevărul, ştiindu-l de partea lui ”i-a făcut o vizită”. Altfel cum s-ar explica ataşamentul lui faţă de credinţa primită?
Amenhotep
La sugestia lui IoanV, lansez invitaţia de a continua aici dialogul care era off topic la Creaţionsim versus Evoluţionism.

(Nu mai pot reface mesajele pe care le-am şters văzānd că nimeni n-a luat īn seamă rugămintea de a rămāne on topic acolo... Sper ca firul discuţiei să se poată reīnnoda aici.)

a
shapeshifter
Pānă şi māncatul zilnic al pāinii e un act de credinţă.. nu-i aşa dragilor?
entropy
Abia acum inteleg de ce se spune ca painea prosteste... rofl.gif
shapeshifter
mare e īmpărăţia Demiurgului..
IoanV
QUOTE
Pānă şi māncatul zilnic al pāinii e un act de credinţă.. nu-i aşa dragilor?
Bineinteles. E chiar mai mult, un obicei. Nu doar credem ca trebuie (e bine, etc) sa mincam zilnic piine ci si facem asta.
Lasa-l si iarta-l pe entropy, el a cautat un Dummnezeu rational in manastiri si nu l-a gasit. S-a suparat asa tare pe El ca nu s-a aratat la cererea lui incit il spurca pe tot pe unde merge, altfel nu se simte bine...Se da el rationalist si obiectiv, dar tot sentimentele il conduc...

Entropy, utlima provocare pe care ti-am adresat-o era ori sa reformulezi corect chestia cu viteza luminii de neintrecut, ca sa ne arati ca sti, ori iti dau exemplu de viteza superluminica si iti dovedesc ca nu stii bine despre ce e vorba. Nu iti cer asta degeaba, vreau doar sa arat ca fundamentele credintelor tale sunt tot niste credinte, mai mult sau mai putin confirmate intr-un loc si infirmate in altul...
entropy
QUOTE
Nu doar credem ca trebuie (e bine, etc) sa mincam zilnic piine ci si facem asta.
A manca tine de credinta??? no comment...
QUOTE
Lasa-l si iarta-l pe entropy, el a cautat un Dummnezeu rational in manastiri si nu l-a gasit.
Habar n-ai despre ce vorbesti... S-ar putea sa fi avut experiente pe care tu nu le ve trai vreodata...Dar amanuntele astea nu te privesc iar a discuta cu tine despre cum l-am cautat eu pe dumnezeu mi se pare absurd.Oricum,e cam invechit argumentul"nu l-ai cautat cum trebuie".
QUOTE
ca sa ne arati ca sti, ori iti dau exemplu de viteza superluminica si iti dovedesc ca nu stii bine despre ce e vorba.
Nu am ce sa demonstrez nimanui,omule... Eu traiesc la nivel relativistic unde transmiterea informatiei nu poate depasi c.
QUOTE
vreau doar sa arat ca fundamentele credintelor tale sunt tot niste credinte, mai mult sau mai putin confirmate intr-un loc si infirmate in altul...

Bineinteles ca totul este bazat pana la urma pe o credinta ... Exista credinte in fenomene foarte probabile si credinte in fenomene foarte improbabile:

existenta lui dumnezeu este extrem de improbabila
existenta ingerilor invizibili este foarte improbabila
existenta unei vieti dincolo de moarte este foarte improbabila
existenta a 1 milion de euro in contul meu maine dimineata este foarte improbabila

existenta atomilor e foarte probabila
este foarte probabil ca universul sa aibe 14,5 miliarde de ani
teoria evolutiei este foarte probabila
este foarte probabil ca religia sa fie o nascocire omeneasca cu un anumit rol in evolutia omului

Nu ma intereseaza infailibilitatea opiniilor mele ."Absolutul" e o obsesie teologica.Viata e prea scurta si existenta mea in forma homo sapiens e cel mai mare miracol posibil...Nu are rost sa o risipesc in ambitii idioate.
Este de asemenea foarte probabil ca credinta ferma in fenomene improbabile precum dumnezeu,rasa superioara,natie/trib ales,mantuire,pacat,iad,etc. sa se inscrie in definitia nevrozei compulsive sau a paranoiei sau a schizofreniei.
Artanis
Un avatar pe masura "filozofiei" abordate...tongue.gif
Catalin
Entropy dixit...

Eu iti propun in felul urmator: ori aduci justificari pentru toate "este foarte improbabil sa ..." ori reformulezi in "dupa umila mea parere pentru care nu sunt in stare sa produc niciun argument este foarte improbabil sa ...". rolleyes.gif
IoanV
QUOTE (entropy)
S-ar putea sa fi avut experiente pe care tu nu le ve trai vreodata...Dar amanuntele astea nu te privesc iar a discuta cu tine despre cum l-am cautat eu pe dumnezeu mi se pare absurd.Oricum,e cam invechit argumentul"nu l-ai cautat cum trebuie".
De ce crezi ca nu e important pt. noi sa stim ce experiente ai avut si cum ai ajuns la ele? Mai ales de ce ai renuntat la ele daca au fost asa extraordinare sau de ce nu ai aprofundat. Poate abandonam si noi credintele iluzorii... Dimpotriva, cu cit ar fi fost mai extraordinare, cu atit mai mult cred ca ar fi trebuit sa intelegi ca ele nu sunt ale ratiunii sau exprimabile rational.
QUOTE
Nu am ce sa demonstrez nimanui,omule... Eu traiesc la nivel relativistic unde transmiterea informatiei nu poate depasi c.
Ai adus aminte de transmiterea informatiei si as vrea sa te intreb aici cum explici tu corelatiile cuantice? Nu la exemplul asta ma gindeam, dar daca tot ai adus vorba.... Cred ca sti ca acesta este doar un postulat al unei teorii fizice care nu se prea impaca cu mecanica cuantica...
Si daca iti dau un exemplu in care ceva concret se deplaseaza cu viteza mai mare decit c, treci la nivelul urmator de traire? wink.gif .
QUOTE
Nu are rost sa o risipesc in ambitii idioate.
Inteleapta treaba. Cred ca si incercarile de a lega fenomenele religioase de bolile psihice este o ambitie idioata. Asta in cazul in care nu vrei sa iti pui doar tu stampila cu "sanatos", iar de pe pozitia asta... cine ar fi mai grozav si mai atoatestiutor?
entropy
QUOTE
Eu iti propun in felul urmator: ori aduci justificari pentru toate "este foarte improbabil sa ..." ori reformulezi in "dupa umila mea parere pentru care nu sunt in stare sa produc niciun argument este foarte improbabil sa ..."

Uite ce iti propun eu: [să] explici teoria ta a "fiintei atotputernice" [EDITAT].
entropy
QUOTE
Cred ca si incercarile de a lega fenomenele religioase de bolile psihice este o ambitie idioata.
Credinta religioasa este o boala psihica mai mult sau mai putin grava. Psihopatologia imi explica mai mult despre credincios decat orice altceva. [EDITAT]
Catalin
QUOTE (entropy @ 13 Oct 2006, 12:26 PM)
QUOTE
Eu iti propun in felul urmator: ori aduci justificari pentru toate "este foarte improbabil sa ..." ori reformulezi in "dupa umila mea parere pentru care nu sunt in stare sa produc niciun argument este foarte improbabil sa ..."

Uite ce iti propun eu: [să] explici teoria ta a "fiintei atotputernice"

Teoria este explicata prin diverse locuri, nu are rost sa reiau. Daca tii neaparat, iti pot oferi niste linkuri. La schimb, poti sa imi oferi si tu pentru justificarea pozitiei tale.
abureala
QUOTE (entropy @ 13 Oct 2006, 01:45 PM)
Credinta religioasa este o boala psihica mai mult sau mai putin grava.

entropy,

las-o mai moale cu jigniri de genul asta.
entropy
Simptomele schizofreniei jignesc ,nu eu.Credinta religioasa se inscrie prea bine in definitia nevrozei. Normalitatea are niste limite flexibile dar totusi are niste limite.
abis
Ce-i aia "normalitate"?
denise
Entropy, cata vreme nimeni nu a demonstrat "cu probe" si "indubitabil" ca Dumnezeu/Allah ... /fiinta superioara etc NU exista, a fi ateu este pana la urma tot o alegere, o alternativa....un act de credinta - credinta ca "nu exista". Asadar, dupa propria-ti logica...tu la ce salon esti cazat?

Serios, daca tot iti place ratiunea, ar trebui sa vorbesti mai rational.
entropy
abureala,
Am spus mai devreme " Credinta religioasa este o boala psihica mai mult sau mai putin grava. " Poate fi irelevanta atunci cand nu este ferma,stricta.
Nu consider credinciosul nevrotic decat atunci cand credinta lui dogmatica este foarte ferma si actioneaza in consecinta irational (de la recluziune pana la sinucidere in numele credintei lui)...
abis
QUOTE (denise @ 13 Oct 2006, 04:00 PM)
a fi ateu este pana la urma tot o alegere, o alternativa....un act de credinta - credinta ca "nu exista"

Cu asta nu ai dreptate. S-a mai discutat pe aici - ateismul nu este o credinta. Cu apelul la ratiune, da...
entropy
QUOTE
Entropy, cata vreme nimeni nu a demonstrat "cu probe" si "indubitabil" ca Dumnezeu/Allah ... /fiinta superioara etc NU exista
Nu poti sa demonstrezi neexistenta unei entitati careia nu i-a fost dovedita existenta.
Cu definitia ateismului esti confuza...mai gandeste-te
Amenhotep
Subiectul topicului este:

QUOTE (IoanV @ 21 Apr 2005, 09:21 PM)
Cred că ar fi interesant să discutăm despre motivele care ne menţin agăţaţi de anumite convingeri şi credinţe. Prin credinţe nu mă refer strict la credinţele religioase, dar nici la cele banale, cotidiene (politice, etc), ci la cele care intră īn atenţia filosofiei.
Sper că aceste discuţii să se oprească la a discuta credinţe, fără a judeca persoanele şi categoriile de persoane, avānd īn vedere observaţia că istoriile noastre sunt diferite şi din acestea multe lucruri nu le alegem noi īn viaţă.

Deşi IoanV a spus limpede ce temă doreşte să fie abordată aici (şi cum), văd că discuţia se īncinge nefiresc de mult pe marginea unui tip particular de credinţă -- cea religioasă.

N-ar fi mai interesant să revenim la o perspectivă mai largă, aşa cum propunea iniţial IoanV?

a
entropy
Exista literatura de specialitate in care subiectul "credinta" abordat sub toate aspectele.

Philosophical Foundations of Neuroscience - (Bennett, Hacker) e o carte foarte interesanta care trateaza si acest subiect.Pe cat e de pompos titlul cartii pe atat e de clar si elocvent continutul. Credinta ferma in improbabilitati este prezentata ca un viciu.
Nu fac apel la autoritate (cum s-ar grabi cineva sa concluzioneze) ci doar propun sa parcurgem un drum batatorit de oameni care chiar incearca sa descifreze misterul "Om".
IoanV
QUOTE (Amenhotep)
văd că discuţia se īncinge nefiresc de mult pe marginea unui tip particular de credinţă -- cea religioasă.
Nu-i nicio problema, subiectul e acum "la moda" pe han, asa ca, sa il "frigem" pe toate partile.
Evident, credinta de care ne agatam fiecare depinde mult de propria structura a personalitatii, inclinatiile si aspiratiile ei. Ar fi chiar neplacut sa fim toti la fel, ca o copie xerox a unui document. De aceea cred ca nu prea isi au locul nici judecatile definitive sau categorice. Mult mai instructiv este daca explicam fiecare de ce alegem o anumita perspectiva, credinta, punind in valoare optiunile noastre in loc sa ne grabim a condamna optiunile altora...
QUOTE (entropy)
Nu fac apel la autoritate (cum s-ar grabi cineva sa concluzioneze) ci doar propun sa parcurgem un drum batatorit de oameni care chiar incearca sa descifreze misterul "Om".
Drumuri batatorite sunt in mai multe directii. Fara a face apel la autoritate wink.gif despre cartile de inteligenta emotionala sale lui D. Goleman sau teoriile lui Damasio, Antonio, ce zici? Cit despre asimilarea credintei bolilor psihice, fara alte argumente decit tot cele oferite de persoane cu tipologii "rationale", am mai spus, cred ca e o aberatie. Si eu cunosc literatura apreciata a unor medici psihiatri care considera credinta cit se poate de sanatoasa. O sa ne intrecem acum in autoritati?
Ai formulat judecati la adresa credinciosilor. Nu uita ca in acest caz tu esti cel care judeca si are nevoie de aceasta judecata...
abureala
QUOTE (entropy @ 13 Oct 2006, 05:02 PM)
abureala,
Am spus mai devreme " Credinta religioasa este o boala psihica mai mult sau mai putin grava. " Poate fi irelevanta atunci cand nu este ferma,stricta.
Nu consider credinciosul nevrotic decat atunci cand credinta lui dogmatica este foarte ferma si actioneaza in consecinta irational (de la recluziune pana la sinucidere in numele credintei lui)...

Si Hristos a murit pentru credinta sa. Si a fost foarte ferm. Si toti cei care ii vezi in calendarul bisericesc. In fiecare zi sunt mucenici. Si culmea sunt sarbatoriti. Si Sfantul Nicolae a fost tot un "dogmatic" de genul acesta, dar uite ca e foarte apreciat. Si nu de tine, care esti nesemnificat din orice punct de vedere, ci de o lume intreaga. "Nebunii" astia raman. "Sanatosi" ca tine pier in anonimat.

Halal blasfemii ce ai putut rosti, ca un om fara Dumnezeu ce esti.
Si e valabil nu numai pentru el, ci pentru "toti ce ati fost de un gand" cu el.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.