Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Despre Legile Naturii
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2, 3
jock
shapeshifter (11 Apr 2006, 07:45 PM)
QUOTE
jock de unde ai tras concluzia ca Wilber ajunge imediat la nondualism? Ai citit SES? Eu nu am impus nondualismul din capul locului.. în SES Wilber vorbeste si despre Wittgenstein. Oricum te rog sa explici afirmatia ca imediat Wilber ajunge la nondualism poate clarificam niste lucruri. Nondualismul NU ESTE în relatie de opozitie cu dualismul CI ÎL ABSOARBE.. Ideea de nimic este tot un concept, în dualism chiar si nondualismul.. ultimul macar are avantajul ca pointeaza catre ACELA si nu vorbeste despre el.

N-am citit nimic de Wilber. Concluzia am tras-o din postările tale, unde ai vorbit prea direct si prea insistent despre nondualism si despre iluzoriul manifestărilor (lumii) determinate. Poate gresesc în privinta lui Wilber, dar nici nu prea am timp, chef si răbdare să-l studiez.
In fond, dacă singura realitate este cea nediferentiată (la fel vorbea si Parmenide despre Fiintă, poti pricepe niste lucruri esentiale privind problematica metafizică de la el, dar nu poti rămâne la el), tot ce spunem despre restul sunt vorbe-n vânt, nu? Dacă nu acordăm si manifestărilor (dualitătilor, multiplicitătilor) un statut ontologic oricât de modest, toată cunoasterea umană, inclusiv opera lui Wilber, este egală cu zero. Iar despre această Realitate, care este totuna cu Nimicul, iarăsi nu putem spune nimic. In concluzie, trebuie să tăcem de la un cap la altul.
Dacă ai spune, cel putin, că există o perspectivă, cea a Absolutului, din care toate diferentierile dispar, un nivel al unitătii indivizibile a existentei în genere, poate că te-as întelege. Dar te folosesti mereu de niste metafore care induc în eroare si scoti imediat la înaintare constiinta, somnul fără vise, iubirea, numenul, D-zeu, etc., fără să încerci a defini măcar ce întelegi aici prin constiintă (că doar n-o fi ceea ce întelege oricine si ceea ce spune DEX-ul). Este ceva diferit de nemanifestat? Iar dacă nu e, de ce să folosesti si acest concept? Ca să creezi confuzie?

Revenind la subiectul topicului, poate-mi explici cum se traduc în sistemul lui Wilber (si cum sunt eventual solutionate) problemele pe care le-am mentionat în legătură cu legile naturii. Cum se păstrează niste regularităti în lumea iluzorie a manifestărilor? Dacă legile naturii sunt totusi expresii ale permanentei, n-ar fi mai corect să căutăm în măsura permanentei valoarea ontologică? Astfel, la limită, ca permanentă absolută si cu valoare ontologică absolută s-ar găsi chiar nemanifestatul. Cum se face trecerea de la manifestat la aceste permanente determinate? Există trepte intermediare? Dacă permanentele se pot distinge una de alta prin diferentele formale pe care ni le relevă matematica, putem găsi vreo legătură între formele lor concrete si gradul de permanentă, sau toate formele au aceeasi valoare ontologică si numai hazardul pur le poate valida pe unele în raport cu altele? Si de ce matematica ar fi capabilă să le descrie si să le calculeze? Care este sensul ontologic al cantitativului? Există vreo apropiere între holarhiile lui Wilber si felul în care se reconstruieste matematica pornind de la teoria multimilor, cum sugera bonobo? Lasă detaliile din fizică deoparte si încearcă să răspunzi la aceste întrebări, într-un context conceptual-metafizic, fie si al lui Wilber, nu mă supăr.

shapeshifter (12 Apr 2006, 02:15 PM)
QUOTE
ce vreau sa subliniez în legatura cu legile naturii este aceste faptul ca exista aceste RUPERI DE SIMETRIE. O rupere de simetrie fiind o tranzitie dintr-o stare în care minimul în care se gaseste un sistem este simetric fata de zero, într-una în care este asimetric. Ruperile de simetrie arata felul în care e alcatuit Universul. Legile naturii sunt simetrice dar rezultatele acestor legi sunt stari si structuri asimetrice. Cu alte cuvinte este posibil sa avem un Univers guvernat de un nr. foarte mic de legi simetrice simple si totusi sa se realizeze un nr. uimitor de mare de stari si structuri asimetrice complexe.

Asta-i o observatie ce mi se pare importantă. Nu cumva putem vorbi despre ruperi de simetrie în legătură cu geneza oricărui sistem (întreg) si oricărei legi? Eu afirmam, pe alt topic, că sistemul este mai mult decât părtile sale, prin faptul că are o unitate, o coerentă de ansamblu, concretizată într-o lege specifică a sistemului, ce apare ca o componentă inversă a determinării (de la întreg la parte), printr-un feedback de stabilizare. Nu ar fi oare acel moment al aparitiei legăturii inverse totuna ruperea de simetrie, ce marchează începutul genezei sistemului. ca aparitie a unei asimetrii (un nou nivel al realitării) si totodată a unei noi simetrii, mai restrânse (legea specifică a sistemului)? Cred că treaba asta se poate exemplifica frumos în istoria Universului cu decuplarea fortelor fundamentale; dar, la scară mult mai mică, decuplări analoage s-ar realiza în geneza oricărui sistem.
Erwin
QUOTE
de ce unele fenomene sunt modelabile si altele nu? De ce unele se pot aproxima mai bine si altele mai prost? Există forme ale realitătii care nu se pot exprima deloc în limbajul matematic, care se pot exprima cu aproximatii mai mici sau mai mari, sau care se pot exprima exact? Aproximatiile reprezintă abateri de la legi, nu? Ei bine, ne putem întreba acum de ce există aceste abateri si cum s-ar putea explica ele?


mi-am exprimat pozitia destul de vag in alta parte asa ca am sa incerc niste raspunsuri (partiale!) pe care le-as da la aceste intrebari:

1) modelabilitate:
un model implica cel putin o lege cunoscuta, rezultatul modelarii este predictibil aplicand legea respectiva, cu sau fara aproximatii, ori de cate ori am aplica modelul fenomenului respectiv. Clasa fenomenelor modelabile implica clasa legilor cognoscibile si repetabile dar exista si fenomene unice, nerepetabile care rezulta in urma unor conditii initiale particulare. Aceste fenomene nu pot fi modelate si o parte a lor sunt indiscernabile, nu pot fi analizate si nici observate experimental caci rezultatele masuratorilor nu pot fi reproduse si confirmate in laborator. Clasa fenomenelor nerepetabile este mult mai intinsa decat s-ar putea crede...

2) aproximatie:
legile in natura, in realitatea obiectiva, nu sunt separate ci coexista intr-un ansamblu, sistem, holon sau cum vreti sa-l numiti, sistemele nu sunt izolate ci sunt todeauna supuse interferentelor si influentelor din mediul lor extern precum si legilor subsistemelor/elementelor componente. cred ca cel putin o parte dintre abaterile dintre experienta si teorie sunt date de faptul ca atunci cand construim un model teoretic de obicei neglijam aceste influente si consideram sistemele izolate din cauza dificultatilor practice de a lucra cu totalitatea legilor implicate in lantul sistem-subsistem-element. Unele sisteme si legile lor sunt suficient de bine structurate, sunt mai simple sau mai usor de izolat prin natura lor, atunci teoriile pot utiliza un aparat matematic mai simplu si mai exact, iar cand structura si complexitatea ei este mare sau constructia sistemului nu permite izolarea, atunci teoriile respective utilizeaza legile statistice, mult mai putin exacta (nu se obtin valori reale discrete ale parametrilor de stare ci probabilitati ca starea sistemului sa se afle intr-un anumit domeniu, in lumea cuantica mergand de la incertitudine pana la entaglement sau superpozitii). Nu stim cum anume se produce colapsul functiei de unda in momentul masurarii unui parametru al unei particule si cum se face trecerea de la manifestarea nonduala a particulelor in universul cuantic la manifestarea duala la nivel clasic, ca unda sau corpuscul.

cred ca acest secret poate fi revelat aplicand o proprietate a fractalilor care la inceputul iteratiilor ne arata forme aproximativ ca in geometria euclidiana (triunghiul lui Sierpinsky e chiar un triungi) iar dupa un numar mai mic sau mai mare de iteratii configuratiile devin complexe si, dupa un prag critic geometria euclidiana nu ne mai este de folos pentru a descrie formele respective. Infasurarea si desfasurarea cuantica in sensul lui Bohm ar avea ca reprezentare intuitiva reducerea sau marirea iteratiilor in fractalul asociat unei functii de unda. Ar fi ca si cand ne uitam cu un microscop cu zoom: marim puterea, vedem detaliile, micsoram puterea, vedem ansamblui. Doar ca realitatea obiectiva este independenta de factorul de zoom pe care noi il utilizam pentru a vedea obiectul cercetat...

3) abaterile de la legi si imposibilitatea aplicarii unor legi matematice tine de adecvare si cunoastere, de faptul ca in procesul cunoasterii suntem supusi relativitatii si unui grad de certitudine mai mare sau mai mic, in functie de domeniul cercetat, de complexitatea si stadiul cercetarii, de dificultatile si constrangerile tehnologiei s.a.
shapeshifter
QUOTE
Asta-i o observatie ce mi se pare importantă. Nu cumva putem vorbi despre ruperi de simetrie în legătură cu geneza oricărui sistem (întreg) si oricărei legi? Eu afirmam, pe alt topic, că sistemul este mai mult decât părtile sale, prin faptul că are o unitate, o coerentă de ansamblu, concretizată într-o lege specifică a sistemului, ce apare ca o componentă inversă a determinării (de la întreg la parte), printr-un feedback de stabilizare. Nu ar fi oare acel moment al aparitiei legăturii inverse totuna ruperea de simetrie, ce marchează începutul genezei sistemului. ca aparitie a unei asimetrii (un nou nivel al realitării) si totodată a unei noi simetrii, mai restrânse (legea specifică a sistemului)? Cred că treaba asta se poate exemplifica frumos în istoria Universului cu decuplarea fortelor fundamentale; dar, la scară mult mai mică, decuplări analoage s-ar realiza în geneza oricărui sistem.


păi şi eu afirmam acelaşi lucru în legătură cu observaţia ta: da ,,întregul" e mai mult decât suma părţilor datorită proprietăţilor de emergenţă care apar.. întregul poate avea proprietăţi care nu se regăsesc la părţile sale..

eu zic să-l citeşti pe Wilber crede-mă că merită din plin citit..

SEX, ECOLOGY, SPIRITUALITY o găseşti aici

QUOTE
Dacă ai spune, cel putin, că există o perspectivă, cea a Absolutului, din care toate diferentierile dispar, un nivel al unitătii indivizibile a existentei în genere, poate că te-as întelege.


da, există o perspectivă.. m-ai înţeles greşit..

QUOTE
Iar despre această Realitate, care este totuna cu Nimicul, iarăsi nu putem spune nimic.

Nimic în particular adică totul.. acesta era sensul.. pivotul transcendenţei la toate nivelurile şi cadranele.. e mai clar aşa? Acesta este Spiritul în acţiune..
shapeshifter
Uite o definiţie a Conştiinţei din punctul meu de vedere:

Conştiinţa este asemeni unui ,,spaţiu gol", unei vaste deschideri care PERMITE EXPERIENŢEI SUBIECTIVE SĂ APARĂ, ESTE UNA CU TOT CEEA CE APARE CA EXPERIENŢĂ SUBIECTIVĂ. (vezi William James: ,,Does consciousness exist?" - eseul din 1904!)..

Această definiţie de mai sus se referă la aspectul ,,primordial", primordial nu în sensul de temporalitate, ci de atemporalitate, acest aspect al Conştiinţei se referă la aspectul static, conştiinţa în repaus, adică fără formă, mai pe româneşte Conştienţa Pură..
Conştienţa Pură nu este conştientă de eprezenţa sa dar face percepţia, funcţionarea conştiinţei posibilă.. Conştienţa Pură este fără formă, ea este latentă în orice act de perceţie, cunoaştere din conştiinţă sub forma martorului, o atitudine de observare pură care este o reflectare a acelei subiectivităţi pure primordiale, atemporale, a cărei existenţă nu depinde de nimic altceva decât de ea însăşi (Eu sunt cel ce sunt)..

Conştienţa Pură NU ESTE O FORMĂ DE CONŞTIINŢĂ, EA FACE FUNCŢIONAREA ACESTEIA POSIBILĂ..

Conştienţa Pură nu este nici măcar conştientă de prezenţa sa pe când conştiinţa este conştientă de ceva (un obiect)..

Conştienţa Pură este un singur bloc compact de realitate, conştiinţa este intermitentă, are întotdeauna un obiect de care este conştientă dar Conştienţa dă realitate conştiinţei..
shapeshifter
Procesul de radiaţie Hawking are o mare importanţă în înţelegerea legăturilor dintre legile fundamentale ale naturii. Acest proces este un exemplu unic de proces care este atât relativist, cuantic, gravitaţional, cât şi termodinamic. Existenţa sa este o consecinţă directă a realităţii vidului cuantic şi a mării de fluctuaţii din el. Gradientul important al câmpului forţei gravitaţionale de lângă orizontul unei găuri negre desface perechile virtuale şi le împiedică să se anihileze din nou în vid. Ele devin particule reale luând energie de la câmpul gravitaţional al găurii negre. Vidul influenţează tăria forţei electromagnetice, a forţei slabe şi a celei tari, şi leagă forţa gravitaţională de caracterul cuantic al energiei. Fiecare dintre aceste influenţe au fost observate experimental şi au demonstrat existenţa vidului cuantic şi a fluctuaţiilor lui caracteristice. Astfel în locul imaginii greşite despre vid ca fiind un spaţiu complet gol s-a adoptat imaginea că vidul este ceea ce rămâne atunci când s-a scos tot ce putea fi scos. Ce rămâne este starea de cea mai joasă energie posibilă, asta înseamnă că vidul se poate modifica, treptat sau brusc. Consecinţa naucitoare a acestui lucru este faptul că se poate modifica aspectul întregului univers!!!
Erwin
shapeshifter:
QUOTE
Ce rămâne este starea de cea mai joasă energie posibilă, asta înseamnă că vidul se poate modifica, treptat sau brusc. Consecinţa naucitoare a acestui lucru este faptul că se poate modifica aspectul întregului univers!!!


interesant! vrei sa detaliezi? un scenariu? ce zici de noua teorie a stelelor "dark energy" care evita singularitatile postulate de teoria gaurilor negre? vezi articolul pe care l-am tradus si e postat la subiect: ...reconsideratii

on topic:
nu pot fi cunoscute in intregime toate legile naturii pentru simplul motiv ca unele astfel de legi sunt efemere, durata lor de existenta e prea scurta pentru a fi determinate sau verificate dupa ce au fost descoperite teoretic
shapeshifter
nu vreau să detaliez scenariul căci el este unl extrem de sumbru: universul va sfârşi de unde a apărut adică în quantum vacuum.. asta e clar.. vidul ne va linişti pe toţi..
jock
erwin (2 May 2006, 12:07 AM)

QUOTE
Clasa fenomenelor modelabile implica clasa legilor cognoscibile si repetabile dar exista si fenomene unice, nerepetabile care rezulta in urma unor conditii initiale particulare. Aceste fenomene nu pot fi modelate si o parte a lor sunt indiscernabile, nu pot fi analizate si nici observate experimental caci rezultatele masuratorilor nu pot fi reproduse si confirmate in laborator. Clasa fenomenelor nerepetabile este mult mai intinsa decat s-ar putea crede...

O altă problemă se pune si în legătură cu aceste fenomene irepetabile. De ce există ele sau care este natura distinctiei lor fată de fenomenele repetabile?
Solutia problemei ar fi relativ usor de schitat din perspectiva considerării legilor, la orice nivel, ca expresii ale unor echilibre mai mult sau mai putin stabile. Astfel, putem vorbi de fenomene repetabile sau irepetabile în functie de gradul de stabilitate al cadrului ontic în care acestea se desfăsoară. Nu cred că se poate face aici o distinctie netă, punând de o parte fenomenele vesnic repetabile si de cealaltă pe cele unicat. Acestea ar fi doar extremele unui interval al fenomenelor n-repetabile, unde n exprimă "durata" de existentă a legilor ce definesc acele fenomene. Cum legile ce definesc Universul nostru (legile fizice) au, prin definitie, durata cea mai mare, fenomenele cu gradul maxim de repetabilitate vor fi tocmai cele pe care le studiază fizica. Iar unele fenomene exprimă mai putin stări de lucruri (contextul în care s-au determinat) si mai mult schimbări de stare, tranzitii, procese. Altfel spus nu sunt obiecte (stabilităti, la rândul lor), ci evenimente (momente ale genezei obiectului). Acestea sunt veritabile unicate. De exemplu, istoria omenirii este formată din evenimente practic irepetabile. pentru că societatea umană n-a ajuns încă la o stare de stabilitate care să permită formularea unor veritabile legi sociale (si poate nici nu e posibil asa ceva; nu e necesar ca un proces să ducă neapărat la o nouă stare stabilă).
QUOTE
legile in natura, in realitatea obiectiva, nu sunt separate ci coexista intr-un ansamblu, sistem, holon sau cum vreti sa-l numiti, sistemele nu sunt izolate ci sunt todeauna supuse interferentelor si influentelor din mediul lor extern precum si legilor subsistemelor/elementelor componente.

Mda... dar trebuie avute în vedere niste lucruri. Iată la ce mă găndesc eu: legile sunt expresii ale unor permanente (invarianti). Permanentă înseamnă stabilitate, iar stablitatea înseamnă rezistentă la fluctuatii, o anume ecranare fată de exterior, ecranare ce conferă individualitate obiectului (sistemului). Apoi coexistenta legilor n-as vede-o ca o simplă interferentă pe orizontală, ci ca o conlucrare pe verticală, fiindcă fiecare lege exprimă un nivel diferit al realitătii, iar nivelele, ca si legile, sunt continute unele în altele. Relatia de incluziune arată gradul de stabilitate relativă a legilor si modul de ordonare a restrictiilor în câmpul posibilitătilor (multimea tuturor lumilor posibile).
QUOTE
cred ca cel putin o parte dintre abaterile dintre experienta si teorie sunt date de faptul ca atunci cand construim un model teoretic de obicei neglijam aceste influente si consideram sistemele izolate din cauza dificultatilor practice de a lucra cu totalitatea legilor implicate in lantul sistem-subsistem-element.

Asta interesează mai putin în discutia noastră. Important este să stim ce reprezintă aceste influente ca atare. Sunt ele abateri obiective de la legi sau nu? Consecinte ale simplei coexistente a mai multor legi nu sunt, zic eu, din motivul arătat mai sus, deci n-ar putea fi decât abateri obiective de la forma pură a legilor (=fluctuatii ale stabilitătii legilor; iată încă un argument pentru contingenta legilor naturii).
QUOTE
Unele sisteme si legile lor sunt suficient de bine structurate, sunt mai simple sau mai usor de izolat prin natura lor, atunci teoriile pot utiliza un aparat matematic mai simplu si mai exact, iar cand structura si complexitatea ei este mare sau constructia sistemului nu permite izolarea, atunci teoriile respective utilizeaza legile statistice

Eu as exprima altfel acest lucru: unele sisteme si legile lor sunt mai stabile si mai greu de perturbat, iar asta se traduce prin fluctuatii mai mici, deci printr-o aproximare mai bună a formei legii de expresia ei matematică. La limită, legi care să respecte ad litteram modelul matematic ar trebui să fie decretate stabilităti absolute. La limita cealaltă, lipsa legii de organizare a sistemului lasă fiecare element în individualitatea si libertatea sa. Legile statistice îsi fac simtită prezenta numai pentru colective numeroase, nu ca niste legi de organizare determinate, ci mai degrabă ca un fel de non-legi. Interpretarea legii numerelor mari ar fi un alt subiect de discutat pe acest topic.
In concluzie, imaginea finală ar fi cam asta: ierarhia lumii experientei noastre, ca ierarhie de sisteme si legi ale naturii totodată, se desfăsoară pe o directie orientată dinspre formele matematice pure (ca stabilităti absolute) spre non-formele statistice (ca ne-stabilităti absolute), fără să atingă aceste extreme. Dacă le-ar atinge, ar trebui ca, pe de o parte, legile fizicii să fie absolut stabile si să nu lase loc de aproximatii, iar pe de alta, probabil, chiar legea numerelor mari să nu fie valabilă.
QUOTE
cred ca acest secret poate fi revelat aplicand o proprietate a fractalilor care la inceputul iteratiilor ne arata forme aproximativ ca in geometria euclidiana (triunghiul lui Sierpinsky e chiar un triungi) iar dupa un numar mai mic sau mai mare de iteratii configuratiile devin complexe si, dupa un prag critic geometria euclidiana nu ne mai este de folos pentru a descrie formele respective...

Total de acord. Analogia ta se potriveste foarte bine cu imaginea ierarhiei ontice, cu baza pe formele matematice pure si urcând scara către instabilitate. E chiar mai mult decât o simplă analogie, pentru că tocmai fractalii sunt entitătile care ar putea servi la modelarea intervalului dintre stabilitate si instabilitate, dintre formă si non-formă, dintr ordine si haos (precum se stie dealtfel). Fractalii ar putea da o formă matematică a abaterilor de la forma matematică a legilor. (Poate ar trebui dezgropat topicul despre fractali ca să detaliem chestiunea).
QUOTE
abaterile de la legi si imposibilitatea aplicarii unor legi matematice tine de adecvare si cunoastere, de faptul ca in procesul cunoasterii suntem supusi relativitatii si unui grad de certitudine mai mare sau mai mic, in functie de domeniul cercetat, de complexitatea si stadiul cercetarii, de dificultatile si constrangerile tehnologiei s.a.

Aici nu prea sunt de acord cu tine. Argumentele le-am expus deja mai sus. Abaterile pot, într-adevăr, să tină si de cunoastere, atunci când postulăm niste legi nepotrivite (cum a fost cazul cu sistemul lui Ptolemeu, de pildă), dar nu cred că prezintă un mare interes filosofic.
jock
shapeshifter

QUOTE
păi şi eu afirmam acelaşi lucru în legătură cu observaţia ta: da ,,întregul" e mai mult decât suma părţilor datorită proprietăţilor de emergenţă care apar.. întregul poate avea proprietăţi care nu se regăsesc la părţile sale..

Eram oricum convins că asta-i si părerea ta. Altceva voiam eu să subliniez: când ai pomenit de ruperile de simetrie, m-am gândit că s-ar putea generaliza acest concept la geneza oricărui sistem, cât de neînsemnat o fi el, ca expresie a momentului critic în geneza sistemului când apare acea componentă inversă a interactiunii si începe structurarea formei legii sistemului, când intră în actiune feedback-ul de stabilizare. In modelarea sistemelor complexe mai există si conceptul de bifurcatie, care mi se pare că exprimă cam acelasi lucru.
QUOTE
Nimic în particular adică totul.. acesta era sensul.. pivotul transcendenţei la toate nivelurile şi cadranele.. e mai clar aşa? Acesta este Spiritul în acţiune..

Unii preferă să-i spună Materie, altii D-zeu, dar sensul unui asemenea concept este tocmai lipsa de sens. Mă îndoiesc totusi că lipsa de sens mai este un sens.
Legat de natura principului ultim as face totusi o observatie aici: cei care postulează materia la baza existentei, dacă sunt rigurosi si n-o postulează împreună cu toate proprietătile fizice pe care ni le relevă experienta, ar avea de parcurs un drum mult mai lung până la determinările experientei decât cei care postulează o natură spirituală prin analogie cu constiinta umană. De ce? Pentru că lumea constiintei se bucură de o libertate pe care n-o găsim pe directia experientei externe; iar dacă vrem să depăsim experienta externă, mergând mai departe pe aceeasi directie, nu ne putem astepta decât ca materia să aibă si ea o libertate mai mare (acel quantum vacuum, din care s-ar naste fel si fel de universuri, pus în circulatie recent de fizicieni, chiar asta exprimă, un substrat mai haotic, dincolo de constrângerile cel putin a unora din principiile fizicii. Constiinta, în schimb, este deja un substrat dincolo de aceste limitări, mult mai aproape de natura principiului ultim. Nu m-ar mira deloc ca fizicienii cu gust pentru speculatie, trecând de bariera experientei posibile si tot imaginând scenarii de universuri, să ajungă în final la un model aplicabil deopotrivă si constiintei. Insă cred că nici acest prezumtiv model si nici constiinta umană (sau constienta) nu sunt totuna cu absolutul, cu inexprimabilul. Aici s-ar ascunde doar secretul trecerii de la inexprimabil la exprimabil, de la nedeterminare la determinare, de la unu la multiplu, etc., într-un cuvânt, secretul existentei: de ce mai degrabă fiinta decât nefiinta, cum se întreba Heidegger. Gândirea umană este liberă de determinări, le poate nega pe toate, poate trece dincolo de ele, până la perceptia eului pur (gândirea gândirii) si totodată poate sustine pe acest neant orice determinări. Putem numi acest secret vointă, dar nu-l putem explicita, nu-l putem întelege.
QUOTE
Conştiinţa este asemeni unui ,,spaţiu gol", unei vaste deschideri care PERMITE EXPERIENŢEI SUBIECTIVE SĂ APARĂ...
...
Conştienţa Pură este un singur bloc compact de realitate, conştiinţa este intermitentă, are întotdeauna un obiect de care este conştientă dar Conştienţa dă realitate conştiinţei..

Da, înteleg ce vrei să spui. Constienta este substratul de care vorbeam mai sus, pe care se sustin faptele determinate de constiintă; constiinta este doar fixarea unui atare fapt, momentul actual, prezentul lumii constiintei (celelalte fapte alcătuiesc subconstientul). Dar disparitia constiintei în somn nu cred că ne dă "experienta" nondualitătii absolute, ci poate pe aceea a unei nondualităti relative (constienta individuală).
Erwin
Jock:

sunt de acord cu completarile tale si cu observatiile respective.

QUOTE
QUOTE
 
abaterile de la legi si imposibilitatea aplicarii unor legi matematice tine de adecvare si cunoastere, de faptul ca in procesul cunoasterii suntem supusi relativitatii si unui grad de certitudine mai mare sau mai mic, in functie de domeniul cercetat, de complexitatea si stadiul cercetarii, de dificultatile si constrangerile tehnologiei s.a.


Aici nu prea sunt de acord cu tine. Argumentele le-am expus deja mai sus. Abaterile pot, într-adevăr, să tină si de cunoastere, atunci când postulăm niste legi nepotrivite (cum a fost cazul cu sistemul lui Ptolemeu, de pildă), dar nu cred că prezintă un mare interes filosofic.


trebuia sa scriu:
"abaterile de la legi si imposibilitatea aplicarii unor legi matematice tine si de adecvare si cunoastere"

desigur, era vorba despre planul subiectiv, despre faptul ca in raport cu legile obiective intervine relativitatea cunoasterii pe care eu o consider importanta, poate mai mult decat trebuie... smile.gif

bishop
QUOTE (shapeshifter @ 4 May 2006, 02:30 PM)
nu vreau să detaliez scenariul căci el este unl extrem de sumbru: universul va sfârşi de unde a apărut adică în quantum vacuum.. asta e clar.. vidul ne va linişti pe toţi..

Ca-i spunem Big-Crunch, quantum-vacuum, noaptea lui Brahman sau rahat cu mac, tot una-i. Parerea mea. Pe diferite cai, cu diferite mijloace si in diferite epoci, oamenii au ajuns cam la aceleasi concluzii despre esential.
"Cand stii ca visu-acesta cu moarte se sfarseste,
Ca-n urma-ti raman toate astfel cum sunt - de dregi
Oricat ai drege-n lume - atunci te oboseste
Eterna alergare...si-un gand te-ademeneste:
Ca vis al mortii eterne e viata lumii-ntregi."
M.Eminescu
Erwin
@shapeshifter, bishop:

despre moartea universului ar trebui deschis alt topic, aici discutam despre legile naturii!

exista o teorie noua despre fundamentul subcuantic care ar fi complet determinist, in acest caz se pune problema daca mai putem sustine ca avem liber-arbitru... nu am reusit sa citesc articolul, doar un preview... Hans Halvorson discuta despre aceasta teorie a unui fizician premiat cu Nobel, combatuta de doi matematicieni...
Erwin
iata si articolul de care ziceam:

Free will - you only think you have it

ma intreb daca e vorba de Anton Zeilinger?


Erwin
In The Begining Was The Bit

iata un articol al lui Hans Christian von Baeyer in New Scientist pe care il aduc ca argument pentru ideea cu bitul elementar (dar nu de aici mi-a venit ideea, articolul l-am gasit dupa 20 de ani...)

Cred ca atunci cand vom avea o interpretare a mecanicii cuantice probata experimental ca fiind conforma cu realitatea si acceptata de toata lumea atunci vom avea raspunsuri la o multime de probleme filozofice, nu numai fizice.
Catalin
E un cerc vicios pentru ca interpretarile mecanicii cuanitce sunt, de obicei, pura filosofie. smile.gif
Erwin
din fericire, e mai degraba o spirala decat un cerc vicios! thumb_yello.gif mecanica cuantica are un fundament pe care urmeaza sa-l descoperim, acum este ascuns, iar Zeilinger si altii incearca sa dea valul la o parte...
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.