Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Materii Inutile In Facultati
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Exploratorium > Invatamant
Pagini: 1, 2
nefertiti-old
In multe facultati continua sa se predea o gramada de materii inutile. Desi s-a spus ca programele vor fi modificate, ministeriabilii de la Educatie inca nu au miscat un deget. Asta numai pentru a putea pastra catedrele unor profesori care altfel nu ar mai avea ce face, nu ar mai lua niste bani buni degeaba etc.
Spuneti ce parere aveti. Se invata sau nu multe lucruri inutile in facultati, materii care nu au nici o relevanta in meseria pentru care te pregatesti?
Ares
Cu siguranta ca raspunsul este DA.... Cauzele sunt mai multe si nu cred ca trebuie cautate numai la Ministerul Invatamantului, mai ales avand in vedere mult-trambitata autonomie universitara...
Cred ca se gasesc mai degraba in spatele intalnirilor si spritzurilor dintre sefii de catedre, decani, pro-decani, rectori, etc.
Prefer sa nu intru in detalii ca mi-e sila de cate materii inutile am studiat cand din facultatea la care sunt se putea face o bijuterie...
Petru
Exista materii inutile, e si firesc sa existe materii de umplutura, cred ca orice Facultate(chiar si cele din vest!) pastreaza unele cursuri care in mare parte nu fac decat sa ocupe din timpul studentului... Insa, deocamdata nu vad cum s-ar reusi scoaterea acestora din programa, mi se pare de fapt aproape imposibil... cu alte cuvinte, nu cred ca vreodata cineva din mai marii invatamantului vor purcede la o usurare a programei universitare!
carpatic
Am facut un liceu cu profil real, asa ca inainte de bac, pe cand toata lumea se pregatea sa intre la facultati unde examenul se dadea din mate si fizica, multi din colegii mei urlau ca "biologia, geografia si istoria sunt total in plus, n-ar trebui sa fim pusi sa invatam astfel de prostii care oricum nu ne vor folosi niciodata". Lenea intelectuala si fuga de cunostinte ii urmaresc pe multi toata viata. Daca in ingusta specializare in care, dupa ce termini o facultate si ceva postuniversitare, de ce fel or fi ele, nu ti se cere sa faci, sa gandesti sau sa cunosti altceva, inseamna asta ca implicit cunostintele tale in afara domeniului strict de lucru sunt inutile ?? Inexorabil ne indreptam spre o "cultura" a legumelor umane intelectuale, in care conteaza sa-ti faci treaba bine, la locul tau in angrenajul general, sa nu-ti pui prea multe intrebari si sa nu ai prea multe preocupari in afara de pescuit, fotbal si alte treburi total; inofensive.
Problema facultatilor nu e atat cea a "materiilor in plus", ci a modului de predare a disciplinelor inportante, pentru ca interesul pedagogic al majoritatii profesorilor lasa de dorit, iar de interesul studentilor nici nu mai vorbesc, 4-5 ani de scoala e pentru majoritatea o chefuiala intrerupta de stresul copierii fituicilor in sesiuni.
Rolul universitatii este in primul rand unul FORMATIV, inveti acolo sa iti structurezi ideile, timpul si cunostintele, inveti sa studiezi, sa cauti si sa cercetezi, sa faci proiecte si documentatii. Inveti sa comunici cu oamenii, sa te organizezi in echipa, sa lupti pentru telul grupului, s.a.m.d. Universitatea are desigur si un rol INFORMATIV, de a-ti da bazele teoretice si practice in domeniul in care ai ales sa activezi, atunci cand, in liceu, fara a sti prea mult despre domeniul respectiv (in general) si ce-ti va rezerva, ai decis.
In toate facultatile in primii ani ti se predau multe materii de care nu vei avea nevoie in mod direct dupa ce termini. Le vei uita. Dar atunci ele ti-au fost de mare folos pentru a putea pricepe materiile din anii urmatori. Daca spuneti ca vreo materie este in plus, v-ati si gandit in acelasi timp ce materie ati vrea sa faceti in schimb, sau v-ati bucura doar sa aveti mai mult "timp liber"?? La Politehnica (de exemplu) se predau, la majoritatea sectiilor, optional sau obligatoriu, "discipline socio-umane", adica istorie, psihologie, economie-e incadrata la "socio-umane", pedagogie, limbi straine.... Desigur majoritatea studentilor proxi-ingineri privesc cu mare suspiciune si plictis astfel de materii, cae sunt dupa ei "pierdere de vreme".
Dar intr-o societate in care marea majoritate a tinerilor, chiar si licentiati, n-a citit o carte (in afara specialitatii) de ani de zile pt. ca "sunt prea ocupati", nu ai ce spune mai mult.
Universitatile au desigur probleme si trebuie rezolvate. Daca sunt materii inutile, trebuie inlocuite cu altele utile. Dar inainte de urlat si criticat, e normal sa se vina cu alternative viabile si solutii constructive.
iuli
Bine zis, carpaticule! thumb_yello.gif
Iason
Am facut liceu de informatica si majoritatea colegilor aveau aceleasi reactii ca cele descrise de Carpatic... "Geografie, istorie, biologie, economie etc" sunt prostii... pana si chimia, desi stiinta, deci "nobila" si "superioara" socio-umanelor care in Romania sunt privite ca ultimele Cenusarese, era total ignorata. Matematica-regina, ceva fizica , si informatica erau in schimb adorate ( bine, nu si invatate...)
E interesant ca tocmai datorita acestei atitudini, parca din fronda , am inceput sa ma orientez din ce in ce mai mult catre istorie si sociologie...
Studiind acum in State, mi se pare f interesant cum aici pare ca stiintele sociale sunt f respectate si cum nimeni nu le considera inferioare stiintelor exacte...
nefertiti-old
N-a spus nimeni ca acele materii trebuie privite ca pe niste prostii si nici ca ele sunt inutile in viata. Doar ca intr-o facultate se presupune ca te specializezi intr-o meserie anume. Asa ca celelalte informatii, care tin mai mult de cultura generala, nu e nevoie sa se predea peste tot. Ideea este ca predarea lor atrage plata unor profesori, mentinerea unor catedre fara o finalitate. Vorbesc despre invatamantul de stat. Atata timp cat se spune ca bugetul invatamantului e mic, ca nu ajung banii samd, nu mi se pare normal. Ba mai mult, apar situatii aberante uneori. De exemplu, la o facultate de agronomie sa faci filosofie, socilogie etc. dar sa nu stii cum arata tractorul. E aiurea...
Ares
Aceasta "sperietoare" cu "cultura generala" nu tine in facultati... Daca la liceu am acceptat sa mi se bage pe gat tot felul de materii, la facultate mi se pare normal sa pregatesti specialisti, oameni care sa fie competitivi intr-un domeniu anume... O prima problema este ca multe facultati nu stiu ce pregatesc... Asa m-am trezit in anul I la facultate dedicata 40-50% informaticii cu drept, geografie, etc.
Mi se pare normal ca sistemul de invatamant (mai ales cel de stat) sa reactioneze mai greu la miscarile de pe piata muncii si sa tina greu pasul, dar la facultatea mea am vazut ca se poate, acolo unde exista vointa... Si daca se poate intr-un procent de 20-30%, de ce sa nu se poata un 50%?
Iason
probabil ca esti la Cibernetica...

Iti dau un exemplu : la univ cele mai bune din State, pe langa specializare, trebuie sa satisfaci anumiite "distribution requirements" din domenii cat mai diferite, de la stiinte exacte ( si tu poti sa fii specializat in istorie de ex...), arta, litaertura, istorie, filosofie.

Intr-adevar avem nevoie sa fim specializati, dar problema ca un om super-specializat devine atat de ignorant in celelalte domenii incat poate fi usor dominat. Lumea de azi e super specializata, iar individul se robotizeaza intr-un fel prin acest fenomen. Gandeste-te la linia de productie fordiana unde fiecare muncitor asambleaza pentru 30 de ani aceeasi piesa. Asta e o alta nuanta a specializarii.
Mihai
Bine ai venit la Han, Iason! welcome.gif
Iason
Buna sa va fie inima tuturor!
Nana Floare
...materii inutile nu exista...profesori inutili exista... mwah1.gif
Ares
@Iason - Bine ai venit!
Ai dreptate (adica sunt - inca - la Cibernetica... dar tare as vrea sa stiu cum de ti-ai dat seama biggrin.gif) si sunt de acord cu materii "adiacente" dar frumos ar fi daca fiecare si-ar putea alege dintr-o paleta un pic mai variata... Ori de cate ori am avut materii "optionale" mi-au fost alese... ca sa zic asa...
Si Nico, ai si tu dreptate, intr-un fel... Ca am avut geografie in anul 1 cu un profesor exceptional care transforma fiecare ora in ceva absolut incredibil... Dar din nefericire astea-s cazuri rare... sad.gif
Iason
Stiu cum la cibernetica ( si de fapt cam la toate fac din ASE si poate si in altele) se studiaza materii obligatorii, materii optionale si materii facultative. Partea interesanta e ca materiile optionale sunt ... obligatorii impuse. Adica , daca esti in seria A faci Istorie ( si mate cu Cenusa... Doamne..), seria B filozofie , C geografie samd. Nimeni nu intreaba studentii ce materie vor sa faca. Totul este impus, de la materii pana la profesori. din nou vin cu exemplul din vest, unde ai posibilitatea nu numai sa iti alegi cursurile ci si profesorii. Stiu ca ar fi o problema de planificare cu orare si alte chestii, dar de ce in alet parti se poate si in Romania nu? De ce pana si optionalele sunt obligatorii? huh.gif
Diana-Maria
Nu stiu cit de inutile sint ... Problema e ca la anumite materii se merge pe ideea acumularii de informatii care nu vor fi de nici un folos si ca pe unii profesori ii intereseaza mai mult capacitatea de retinere si prea putin ceea ce gindeste elevul/studentul vis-a-vis de subiectele in cauza.
Mi s-a intimplat sa mi se spuna: "Bun, foarte corect si frumos ce ati spus, bine argumentat, dar un citat din "X-ulescu " puteti sa imi reproduceti ?" ohmy.gif blink.gif
mogaldeatza

Eu am asistat la o situatie inversa la un seminar:un coleg a reprodus
fain, nimic de zis, un capitol iar profa l-a intrebat daca poate sa ne prezinte
totusi si o idee care-i apartine.
Ce sa zic, is si materii bagate pt completarea normei,dar pana la urma tine
de harul profesorului, de tactul sau pedagogic sa le faca atractive.Dar daca cel
ce preda priveste activitatea doar ca pe o norma ce tb bifata nu se poate
astepta ca reactia studentilor sa fie pozitiva.
Ares
Cunoscand ce salarii sunt prin invatamantul nostru, sincer, eu daca as fi profesor probabil ca as ajunge sa zic cam asa "La cat sunt platit, v-am spus destul"... Apropo de materii inutile, pe langa problema programei, salariile sunt mizerabile si oamenii care muncesc in domeniul asta (mai ales cei la inceput de drum) nu au de ce sa fie "motivati"...
Un seminarist castiga cred ca de 5-6 ori mai putin decat un gunoier... Atunci cum naiba sa mearga ceva bine? mad.gif
mogaldeatza

De acord, dar cred ca cel ce decide sa profeseze o face in cunostiinta
de cauza in ceea ce priveste nivelul salarial.
Ca, intrat in sistem are posibilitatea sa-si creasca veniturile din alte activitati,
e partea a doua.
Dar daca privim problema asa nici un absolvent de fac. nu va fi motivat sa
se angajeze in domeniul sau datorita salariului, mai ales ca majoritatea
angajatorilor cer experienta, iar singurul loc unde o poti acumula este in
general in sistemul bugetar;)
Revenind la sist de invatamant cred ca exista un sindicat care lupta pt
drepturile membrilor sai ( sau ar trebui sa o faca).

a2p
QUOTE (Iason @ Jan 22 2004, 05:50 PM)
din nou vin cu exemplul din vest, unde ai posibilitatea nu numai sa iti alegi cursurile ci si profesorii. Stiu ca ar fi o problema de planificare cu orare si alte chestii, dar de ce in alet parti se poate si in Romania nu? De ce pana si optionalele sunt obligatorii? huh.gif

Multa vreme m-am plins si eu de asta. Privind in urma nu mai conteaza. Am studiat tehnologii neconventionale pentru ca eram la C. Foarte bine. Asta e... S-a intimplat. Oricum daca e sa le folosesc vreodata pot. Daca e sa nu fiu dintre aceia care sa le poata folosi, oricum nu conta ce-as fi ales. Dar ideea e corecta: daca e optionala atunci sa fie optionala...

Probleme sunt doua: (1) planificarea necesara unei adevarate optiuni a studentilor la nivel de individ asupra unor/tuturor cursurilor si profesorilor este incredibila. O universitate in SUA are deci probabil personal non-didactic (de sprijin tehnico-administrativ) masiv si investitii in echipamente IT necesare pentru a asigura o atare planificare pe care universitati din Ro nu stiu daca si le pot permite; si (2) din punct de vedere pedagogic si al specializarii, exista numeroase probleme cu exprimarea alegerii totale de catre studenti asupra cursurilor de urmat. In primul rind, _nu_e_ optiune totala. Se definesc cursuri obligatorii--ce are studentul de ales ramine numai _cind_ sa ia cursurile respective. Ca student si intr-un atare sistem, nu cred ca e cel mai fericit. Asta pentru ca de multe ori succesiunea aleasa de student nu e cea mai buna... (informatia imperfecta nu poate conduce la o decizie rationala si optima pe deasupra--asta nu vrea sa spuna ca profesorii ar avea prin contrast informatie perfecta...). In al doilea rind, se creaza blocaje in predare. Nenumarate sint cazurile cind de exemplu nivelul inegal de pregatire al studentilor in matematica elementara poate trage in jos tot cursul de statistica aplicata in stiinte sociale. Deci toti participantii care stiu ceva matematica pot lua cursul cu 50% sau mai putin eficienta a banilor lor cheltuiti.

Apoi desigur: universitatile unde se face acest lucru in mod curent costa cca. 16000 $/an si peste numai ca taxa de scolarizare. Marea majoritate a acestor bani nu platesc profesorii (in fapt numai cca. 15-20% se duc acolo), ci administratia necesara (punctul (1) mai sus). Deci, contra sumei de 16000 $/an pentru un student cu resedinta in Cluj ce studiaza la Bucuresti (exclusiv camin etc.), cred desigur ca si ASE Bucuresti ar putea probabil organiza ca program pilot un atare sistem...wink.gif Pina atunci insa, cita vreme nu e pe bani multi...

O alta precizare: autonomie universitara nu exisa in UE (si acolo exista ministere ale Educatiei ca in Ro) dar exista in SUA. In SUA universitatile si facultatile sint acreditate nu de o autoritate nationala federala, ca in Ro, ci de organisme create dintre universitatile sau facultatile respective, pe categorii si domenii... Aceasta inseamna acreditare si re-acreditare aproape la 3 ani. Asta e bine desigur, insa e si rau, ca si acele costuri administrative trebuie asigurate tot din taxa de inscriere... motiv in plus ca aceasta sa creasca si mai mult...sad.gif
MonicaV
In Canada, studiile nu sint gratuite, dar pentru citeva mii de dolari pe an (in Quebec, vreo 2, dar se pare ca in alte provincii costa mai mult), facultatea ii lasa pe studenti sa aleaga anumite cursuri si nici nu costa la fel de mult ca in Statele Unite. Se intimpla ca alegerea sa fie limitata (de exemplu, daca un anumit curs e la o anumita ora si studentul trebuie sa ia alt curs care e la aceeasi ora), dar exista o alegere. De ce se poate acolo si in Romania nu?
nefertiti-old
Pentru ca in Romania ar trebui schimbate mai intai niste mentalitati si niste oameni. Asa-zisele fosile, care nu accepta faptul ca lumea e in continua schimbare si tin cu dintii de ideile lor si chiar de catedre. Nu ar fi nimic tragic in asta, daca nu ar afecta intreg sistemul.
cips

Sunt o groaza! Una suparatoare rau de tot e istoria..indiferent de ce profil are facultatea respectiva....sunt niste lucruri spuse , care nu mai folosesc la absolut nimic.Ne intoarcem si vb despre trecut, de parca altceva mai bun nu am avea de facut.
nefertiti-old
Eeeei, aici cred ca te inseli. Ca apreciere generala la adresa istoriei, vreau sa spun. E foarte important sa-ti cunosti trecutul. Asta ca sa poti aprecia corect prezentul si ca sa poti vedea mai clar viitorul.
menthoru'
Eu unul as renunta bucuros la Matematica din ASE in primul an. mad.gif
mogaldeatza
Presupun ca nu e facultativa, altfel renuntai pana
acu! roflmao.gif
menthoru'
da ... probabil o sa-mi trebuiasca nishte integrale si derivate la bilantul contabil ... ca sa nu mai vb de sisteme si matrice.
mogaldeatza

Consolare:dupa ce termini cu facultatea, adio copilareala
si balaureala.Asa ca, mai ignora si tu matricile alea!
menthoru'
mogaldeata: consolarea ta ar fi fost buna in liceu. pentru mine viata a inceput de multi ani. nu sunt genul care se multumeste cu gandul ca e in facultate si sta sa o f***e
mogaldeatza

Nu era vorba de asta, ci de timpul liber, pe care, trebuie
sa recunosti ca il ai! Sau esti prezent la toate cursurile si
seminariile?Ideea era ca, o data intrat in "campu muncii"
nu mai ai aceeasi libertate de miscare.
menthoru'
ce nu ai inteles hombre din nu stau sa pierd timpul pe acasa? timp liber am o ora noaptea si cele cateva minute cand postez cate un raspuns aici. fac facultatea la IDD ca sa imi permit sa scot bani si sa ma intretin singur. crede-ma chestia asta nu-ti lasa prea mult timp liber ... la 24 de ani cred ca deja am adunat ceva ani vechime smile.gif
yuanescu
materii inutile in facultatzi sunt materiile cenushii fara circumvolutziuni care se sprijina intr-un neuron prapadit ! am spus !
Minerval
Nu exista materii inutile in nici o institutie de invatamant, cu atat mai putin in cadrul institutiilor de invatamant superior. yikes.gif
Aceasta replica uzuala este o expresie comoda si practica pentru studentii care au o situatie precara la studiu ori care sunt mediocri.
Daca o persoana doreste sa aiba ceva de zis in viata ori sa acceada catre medii superioare trebuie sa invete sa... invete!

F.'.

TriRegnum
Dupa parerea mea Educatia Fizica e chiar inutila ca materie in institutiile de invatamant superior nu-i vad rostul, unde te ajuta daca tu esti la medicina, ASE sau in alta parte unde se face sport obligatoriu.
mutulica
Din cite stiu eu sportul stimuleaza competitia. Mie mi se pare inutila matematica la ingineri.
mogaldeatza
Educatia fizica nu e chiar inutila: Mens sana in corpore sano
Noi aveam dimineata, de la 7 la 9 si chiar ne prindea bine, parca aveam
mai multa energie pentru a rezista la cursuri si seminarii pana la orele 21.
Ares
TriRegnum, trebuie sa te contrazic cu sportul... Din nefericire generatiile tinere sunt atat de deficitare la capitolul fizic incat te ingrozesti. Cel putin in ASE, cand se facea sport nu-mi venea sa cred ca vedeam oameni de 20 de ani care gafaiau dupa 3 etaje urcate pe scari... In plus, sportul dezvolta o gramada de la un om... Si o ora pe saptamana chiar nu este o chestie imposibila.
In schimb sunt o gramada de alte materii care nu ajuta la specializarea unei persoane intr-un anumit domeniu. La urma urmei, cum am mai spus, asta mi se pare mie ca este scopul unei facultati... Sa specializeze un om intr-un anumit domeniu...
E.B.E.
QUOTE (Minerval)
Nu exista materii inutile in nici o institutie de invatamant, cu atat mai putin in cadrul institutiilor de invatamant superior.
Aceasta replica uzuala este o expresie comoda si practica pentru studentii care au o situatie precara la studiu ori care sunt mediocri.
Daca o persoana doreste sa aiba ceva de zis in viata ori sa acceada catre medii superioare trebuie sa invete sa... invete!


Yeah, right! [adica: pe dracu!]

Trebuie sa invete sa invete, de acord, niciodata nu va sti totul la iesirea de pe bancile facultatii. Dar materii fara sens exista, asta e clar. Fiindca si invatatul asta despre invatat, are mai multe nivele... si poti invata despre invatat intr-un anumit domeniu, sau in altul, unul mai apropiat de specialitatea ta, altul mai putin... Generalizarile fara fundament nu isi au locul intr-o discutie practica, asa cum este asta.

Mai mult decat atat, o facultate trebuie sa iti ofere o esenta de specialitate de la care sa pornesti, alcatuita din materii de specialitate. Trebuie sa ai de unde porni in orice situatie cu care te inalnesti apoi in practica profesionala. Punctul de start. Nu se poate sa ti se predea orice, si apoi sa-ti zica: du-te si invata de ce ai nevoie, eu mi-am facut datoria.

[si asta fara sa intram in lucrurile inutile si invechite predate la materiile de specialitate, care si-ar avea rolul lor daca acesta nu ar fi subminat de atitudinea cu care sunt abordate de catre profesori]

Si asta o spune unul care nu a avut/are o "situatie precara la studiu". Dar care face parte dintr-un grup de studii care in general nu a avut/are o "situatie precara la studii".
Tudy
Subscriu la ceea ce a spus E.B.E.

Exista domenii, cum ar fi de exemplu informatica, unde ceea ce se predă e īn mare parte inutil. Se predau tehnologii folosite acum 8-10 ani, tehnologii ieşite din uz, dar care se predau din simpla comoditate (sau "incapacitate" hh.gif) a profesorilor, care nu mai binevoiesc să "ţină pasul".

Un caz concret ar fi situaţia de la noi din facultate (sunt student la Univ. Babeş-Bolyai, Cluj, Fac. de Matematică-Informatică, secţia Informatică-Engleză): foarte mulţi studenţi sunt de părere că avem mult prea multe cursuri de matematică, pentru un loc unde un student ar trebui să vină să īnveţe informatică. Nu spun că bazele matematice ar trebui ignorate, dar nici nu văd unde sunt aplicabile unele elementele de analiză matematică, de exemplu, īn cadrul informaticii (mă refer aici la partea de software development/design). Nu contest aici utilitatea matematicii īn alte domenii, precum fizica, dar mi se pare că, din multe puncte de vedere, unele cursuri nu īşi au rostul.

Am vrut totuşi, din curiozitate, să aflu de ce se continuă cu predarea atātor cursuri de matematică, şi de ce īncă se predau tehnologii şi metode de lucru care erau "valabile" acum 5-10-15 ani... Am aflat răspunsurile la ambele īntrebări: matematică se predă deoarece sunt prea mulţi profesori īn cadrul catedrei de matematică, şi trebuie să aibă şi ei ceva cu ce să-şi "umple timpul"... brow.gif E irelevant că materia lor e īn mare parte inutilă unui viitor programator. Ei trebuie să-şi ia banii... A doua īntrebare şi-a găsit şi ea răspunsul, după cum spuneam mai devreme, īn faptul că mulţi dintre profesori nu mai "binevoiesc" să ţină pasul cu noile tehnologii apărute, rezumāndu-se la a ne preda lucruri pe care le găseai prin cărţi acum 20 de ani (din īntāmplare chiar am găsit īn bibliotecă o carte de prin anii 80 scrisă de unul dintre profesorii cu care am avut curs semestrul trecut, şi răsfoind-o am observat că de fapt acum ne preda aceleaşi metode de lucru - or, īntr-un domeniu precum informatica, schimbările sunt foarte frecvente, mai ales īn cadrul modului de lucru)...

Săptămāna trecută a īnceput semestrul 2, şi am avut şi noi ocaza să ne cunoaştem noii profesori. La cursul de analiză, un coleg l-a īntrebat pe profesor dacă nu cumva există o variantă "electronică" a cursului, disponibilă undeva online. Īn acel moment, profesorul respectiv a avut o ieşire destul de [ranting.gif] necontrolată, īn care mai-mai că l-a făcut imbecil pe respectivul coleg, afirmānd printre altele că "Internetul e o tāmpenie"... blink.gif Astfel de profesori se află īn postura de a preda unor studenţi care vor să īnveţe informatică... Şi o fac conform propriilor concepte şi prejudecăţi.

Aşa că, īn opinia mea, atāt timp cāt profesorii nu sunt dispuşi să ţină pasul cu noutăţile din domeniile lor de interes iar unele materii se predau doar pentru că sunt prea mulţi profesori la materia respectivă şi n-au cu ce să-şi umple timpul, pot să afirm cu certitudine că da, există materii inutile īn facultăţile patriei... dry.gif
jet li
Educatia fizica e buna, dar cum se face e facuta degeaba: 2 ore pe saptamana in care fac mai nimic, nimeni nu-si imbunatateste conditia fizica cu asta deci pierdere de vreme. Materii ca istoria si romana nu sunt chiar inutile, ele fac omul mai destept. Se poate spune: "cui ii place, sa citeasca singur", dar treaba nu e sigura (cine stie poate nu citeste singur,si nu devine un mare geniu cum se astepta), asa ca statul are mare grija rofl.gif si pune la liceu toate materiile posibile pentru orice eventualitate.Sunt la Constructii in Bucuresti, materii inutile ar fi matematica si fizica din primii ani, care apoi sunt uitate cu totul, odata cu anul 3 parca esti la alta facultate. Cel mai mult lipseste partea practica de la facultatea asta, nu sunt bani, dar pentru ca e de stat si o fac gratis sunt multumit.
steiner_gun
De acord cu EBE. Am fost coleg de facultate cu el. Acum suntem colegi la studii aprofundate.
Sunt materii inutile si invechite. Insa chiar si abordarea acestora dezvolta intelectul si modul de gandire al cuiva care isi da interesul. Am citit prin post-urile de pe topic-ul asta despre materii de liceu, care ar fi inutile. Cultura geanerala .... ring any bells?
Experianta personala: am terminat acum un an Facultatea de Automatica si Calculatoare, sectia Automatica. Acum lucrez in domeniul retelelor de calculatoare. Din toti cei cinci ani de faculta, nu stiu daca folosesc 2-5% ... Nu m-am omorat eu cu studiul, insa materiile care mi-au placut, si care au avut profesori care sa imi trezeasca interesul, inca imi trezesc amintiri placute. Faceam intr-o seara un calcul, cu niste fosti colegi de faculta: cati dintre cei care am terminat lucreaza in domeniul automaticii? Din cei 80 (sau 100) care terminasem in anul respectiv, erau doar vreo 5 sau 6 ce se puteau numi automatisti. E drept, majoritatea suntem in domeniul IT, insa ...
iuli
QUOTE
Exista domenii, cum ar fi de exemplu informatica, unde ceea ce se predă e īn mare parte inutil. Se predau tehnologii folosite acum 8-10 ani, tehnologii ieşite din uz, dar care se predau din simpla comoditate (sau "incapacitate" hh.gif) a profesorilor, care nu mai binevoiesc să "ţină pasul".


Asa gandeam si eu cand am inceput facultatea... Din fericire, mi-am mai schimbat opiniile. Faptul ca se predau tehnologii folosite acum 8-10 ani nu e chiar asa de rau! Adica C++-ul sigur e mai vechi... Java? o fi strans si el vreo 8 ani deja.. pana gati tu facultatea, cu siguranta e "perimat" wink.gif Mi se pare caraghios sa "programezi" pt .NET dar sa nu stii ce e un quicksort sau complexitate polinomiala/logaritmica/NP etc. Eu cu siguranta nu as angaja asa un ignorant. ohyeah.gif

Eu cred ca trebuie pusa o baza... sigur, depinde cat de bine stie proful sa predea, si sa iti trezeasca interesul. Din pacate, multi se complac in atitudini dogmatice, si intr-adevar ingheata in secolul trecut (tin minte ca am invatat ca prostu pentru examen principiul de functionare a "imprimantei rapide cu tambur", cu desene si explicatii ca la gradinita). Asa ca subscriu la fondul problemei sugerate de tine, dar ma leg de forma: nu timpul da masura utilitatii unei "tehnologii".. sau daca vrei, nu intotdeauna: uneori cu cat e mai veche, cu atat e mai buna (a.k.a. incercata/inteleasa/folosita).

QUOTE
... foarte mulţi studenţi sunt de părere că avem mult prea multe cursuri de matematică, pentru un loc unde un student ar trebui să vină să īnveţe informatică. Nu spun că bazele matematice ar trebui ignorate, dar nici nu văd unde sunt aplicabile unele elementele de analiză matematică, de exemplu, īn cadrul informaticii (mă refer aici la partea de software development/design).


Din pacate, problema nu e ca se face matematica, ci ca nu se foloseste pe urma. Lipseste aplicabilitatea. Daca vrei, cateva exemple: digital signal processing (aici intra si procesarea de imagini, computer vision, etc.), networking (mai teoretic decat doar "new Socket()")... si or mai fi exemple. Din cate stiu eu, fac. de Informatica sunt mai "teoretice" decat scolile tehnice (politehnice), asa ca s-ar putea sa le si folosesti mai incolo.. spoton.gif Noi, inginerii, ramanem la munca de "jos". wink.gif

... si a propos de materii inutile, eu as introduce sahul ca materie optionala... yikes.gif dar mai devreme de facultate (desi ma tem ca in general, creierul e folosit mai mult in generala si liceu decat la facultate => necesitatea unui joc al mintii)

QUOTE
Aşa că, īn opinia mea, atāt timp cāt profesorii nu sunt dispuşi să ţină pasul cu noutăţile din domeniile lor de interes (...) pot să afirm cu certitudine că da, există materii inutile īn facultăţile patriei...


Subscriu, cu mentiunile de mai sus smile.gif
Likurici
QUOTE
... si a propos de materii inutile, eu as introduce sahul ca materie optionala...  dar mai devreme de facultate (desi ma tem ca in general, creierul e folosit mai mult in generala si liceu decat la facultate => necesitatea unui joc al mintii)

La unele forme din invatamantul preuniversitar s-a scos un capitol, in anul I de studiu: "Algoritmi".
Erau foarte multe aplicatii interdisciplinare, se viza si gandirea logica.
Probabil a fost considerat capitol inutil.
Aceleasi forme de invatamant, desi sar peste "algoritmi", continua cu programare in OrCAD in anul II de studiu si AutoCAD in anul III.
Minerval
QUOTE (Minerval @ 1 Mar 2004, 08:34 PM)
Nu exista materii inutile in nici o institutie de invatamant, cu atat mai putin in cadrul institutiilor de invatamant superior. yikes.gif
Aceasta replica uzuala este o expresie comoda si practica pentru studentii care au o situatie precara la studiu ori care sunt mediocri.
Daca o persoana doreste sa aiba ceva de zis in viata ori sa acceada catre medii superioare trebuie sa invete sa... invete!
SUBSEMNAT

QUOTE
EBE: Yeah, right! [adica: pe dracu!]
IMPARDONABIL
QUOTE
Mutulica: Mie mi se pare inutila matematica la ingineri.
Aberatie sinistra. Ingineria se bazeaza pe matematici.
QUOTE
Tudy: atāt timp cāt profesorii nu sunt dispuşi să ţină pasul cu noutăţile din domeniile lor de interes iar unele materii se predau doar pentru că sunt prea mulţi profesori la materia respectivă şi n-au cu ce să-şi umple timpul, pot să afirm cu certitudine că da, există materii inutile īn facultăţile patriei.
IMPRECIS, stil rebel, inconcret


Era de asteptat sa se pronunte oamenii pro si contra, desi ideile mai mult au convers contra INVATATURII!
Oricum observ ca nu are nici o importanta ce zic unele persoane mai in varsta, si poate cu o oarece experienta mai mare, deoarece elevul, respectiv studentul, are o singura idee, una si (ne)buna: sa invete doar la ce considera "maria" sa studentul ce este necesar si ce nu este. Dar oare cum poate "maria" sa studentul sa CUNOASCA ceea ce este util si ceea ce nu este util, atat timp cat refuza deliberat sa se instruiasca in toate materiile ce sunt sub obedienta profilului atare? Intrebare retorica.
NIMIC NU ESTE IN PLUS SI NIMIC NU ESTE DE AJUNS PENTRU A NE LUMINA MINTILE. Timpul pare a fi singura pavaza in calea desavarsirii noastre intelectuale, insa, asa cum stiinta ori simtul practic al omului de caracter a dovedit, si aceasta bariera poate fi trecuta daca va exista vointa, dorinta si chemarea catre a imbratisa ramurile culturii, atatea cate sunt.

Voi deveni asistent universitar incepand cu anul 2005, in cursul anului prezent definitivandu-mi Masterul in materia de catedra. Desi am dat deja un Master intr-un alt domeniu juridic, am decis ca mai intai trebuie sa ma dedic explicarii stiintei dreptului inainte de a cere intelegerea sa in ansamblu din partea studentilor, ori, in cele mai bune cazuri, pe deplin. Vorbesc despre ideea de Drept (justitie) si nu neaparat despre generalitatea materiilor cuprinse in Drept.

Asadar fetilor frumosi, "mariilor" voastre de studenti nu mai aduceti in prim plan deficientele vadite ori imaginate de dv. fara a aduce si rezolvari la aceste probleme. Afirmati-va doar daca aveti ceva de spus si nu doar sa repetati evidentul ori imaginarul generatiilor trecute. Si eu am fost student si sunt in continuare la o alta facultate, insa aceasta chestiune nu imi da dreptul sa critic o problema atare fara ca argumentatia mea sa stea pe un fundament concret, viabil si real.

Va respect opiniile insa nu trebuie sa exacerbati ori sa implicati imaginarul in problema invatamantului din Romania. Sa nu uitam totusi mentalitatea celor 50 de ani de comunism. De abia cand veti contientiza aceasta chestiune va veti elucida asupra a ceea ce vorbesc. Recititi istoria din carti REALE si nu alternative, si niciodata sa nu va multumiti cu putin deoarece marii oameni ai cetatii nu au fost creati din putin, ori daca au pornit de jos acestia au gasit destula vointa in spiritul lor de a-si croi drum catre cele mai inalte structuri ale societatii parca pentru a dovedi, mai intai lor, si apoi societatii ca se poate, insa doar cu efort sustinut si dedicatie, pasiune si placere fata de factorul munca al comunitatii.

F.'.
Tudy
Pentru iuli şi Minerval:

Eu mă refeream la un caz concret. La un domeniu concret: informatica. E un domeniu cu care eu am avut contact, şi vorbesc īn cunoştinţă de cauză...

QUOTE ("iuli")
Faptul ca se predau tehnologii folosite acum 8-10 ani nu e chiar asa de rau! Adica C++-ul sigur e mai vechi... Java? o fi strans si el vreo 8 ani deja.. pana gati tu facultatea, cu siguranta e "perimat" wink.gif Mi se pare caraghios sa "programezi" pt .NET dar sa nu stii ce e un quicksort sau complexitate polinomiala/logaritmica/NP etc. Eu cu siguranta nu as angaja asa un ignorant. biggrin.gif

Eu cred ca trebuie pusa o baza... sigur, depinde cat de bine stie proful sa predea, si sa iti trezeasca interesul. Din pacate, multi se complac in atitudini dogmatice, si intr-adevar ingheata in secolul trecut (tin minte ca am invatat ca prostu pentru examen principiul de functionare a "imprimantei rapide cu tambur", cu desene si explicatii ca la gradinita). Asa ca subscriu la fondul problemei sugerate de tine, dar ma leg de forma: nu timpul da masura utilitatii unei "tehnologii".. sau daca vrei, nu intotdeauna: uneori cu cat e mai veche, cu atat e mai buna (a.k.a. incercata/inteleasa/folosita).

[...]

Din pacate, problema nu e ca se face matematica, ci ca nu se foloseste pe urma. Lipseste aplicabilitatea. Daca vrei, cateva exemple: digital signal processing (aici intra si procesarea de imagini, computer vision, etc.), networking (mai teoretic decat doar "new Socket()")... si or mai fi exemple. Din cate stiu eu, fac. de Informatica sunt mai "teoretice" decat scolile tehnice (politehnice), asa ca s-ar putea sa le si folosesti mai incolo..  Noi, inginerii, ramanem la munca de "jos".

QUOTE ("Minerval")
Era de asteptat sa se pronunte oamenii pro si contra, desi ideile mai mult au convers contra INVATATURII!
Oricum observ ca nu are nici o importanta ce zic unele persoane mai in varsta, si poate cu o oarece experienta mai mare, deoarece elevul, respectiv studentul, are o singura idee, una si (ne)buna: sa invete doar la ce considera "maria" sa studentul ce este necesar si ce nu este. Dar oare cum poate "maria" sa studentul sa CUNOASCA ceea ce este util si ceea ce nu este util, atat timp cat refuza deliberat sa se instruiasca in toate materiile ce sunt sub obedienta profilului atare? Intrebare retorica.


@iuli: Exact asta era şi părerea mea, pentru multe dintre materiile predate lipseşte aplicabilitatea...

Īn primul rānd, eu nu am făcut referire la C++ sau Java cānd am vorbit despre "materii inutile". Te rog să nu-mi reinterpretezi afirmaţiile... Īn al doilea rānd, chiar dacă sunt doar student īn anul I, am avut "contact" cu domeniul informaticii īncă de prin clasa a 3-a, cānd am īnceput să fac programare īn BASIC. Am trecut la Pascal, C, C++, Java, am lucrat mai apoi şi īn domeniul web, folosind HTML, CSS, JavaScript, DHTML, PHP, JSP, MySQL, MSSQL... Am făcut şi grafică (Corel, Photoshop)... Am avut contact şi cu destule aspecte ce ţin de "hardware"... Am ajuns şi am luat premii pe la tot felul de concursuri şi "olimpiezi" īn domeniu.... Acum lucrez pentru o firmă din State, şi (culmea!) fac tocmai .NET Programming (ASP.NET, C#, XML, XSL)... Presupun că acea firmă nu m-a considerat un "ignorant" cānd m-a angajat, deoarece sunt plătit la acelaşi nivel cu persoanele care au facultate terminată... Chiar am ajuns team leader īn cadrul departamentului de Software Development & Design din echipa Romania. Din aceste motive cred eu că pot măcar să pretind că ştiu despre ce vorbesc, şi că am totuşi o viziune mai de ansamblu comparativ cu restul studenţilor...

E drept, tocmai din cauză că nu toţi studenţii sunt īn situaţia mea, modul curent de desfăşurare a activităţii didactice pare a fi cel optim. Se merge pe ideea că de fapt studentul nu prea ştie ce vrea. Vine studentul, face facultatea, se "specializează", şi cu ocazia asta află şi ce vrea... Mulţi nu află nici măcar la final ce anume vor de fapt să facă... Eu īnsă ştiam ce vreau dinainte să ajung la facultate. Şi am putut să īnvăţ singur toate acele lucruri. Le-am īnvăţat pentru simplul fapt că īmi sunt şi īmi vor fi utile īn domeniul īn care eu lucrez... Şi asta mi-a permis să am acea "imagine de ansamblu"... Acum vin eu şi īntreb (īntrebare pentru cunoscători): cam cāt timp credeţi că va dura pānă se va īncepe să se predea .NET, de exemplu, īn facultăţi?... Cāt de dispuşi ar fi unii profesori să renunţe la materia lor şi să predea lucruri care īn perspectivă se vor dovedi a fi mult mai utile?...

@Minerval: Eu ştiu ce vreau. Ştiu de unde, cānd şi cum pot obţine acel lucru. Şi ştiu că unele materii pe care le studiez īn facultate se vor dovedi a fi inutile ulterior (vezi mai sus)... Asta e tot ceea ce voiam să zic. Īn fond, nu sunt eu cel care va face schimbări radicale īn modul de predare sau īn structura materiilor predate. Nu sunt nici contra īnvăţăturii, ca dovadă că am reuşit să īnvăţ de unul singur toate acele lucruri... Īnsă, īn cazul meu, şi a altora ca mine, nu se poate pretinde să acceptăm conştient faptul că unele materii predate īn facultăţi merită a fi īnvăţate doar "de dragul culturii"...

Iar acum, ca să răspund atitudinii tale de aparentă "maturitate"... Sincer, eu sunt de părere că am vorbit īn cunoştinţă de cauză, şi asta nu constituie un motiv suficient pentru a fi catalogat cu "IMPRECIS, stil rebel, inconcret". Īnsă observ că am fost privit prin prisma unor prejudecăţi, legate de această dată de imaginea "studentului tipic"... Probabil dacă ai fi luat īn considerare că poate eu chiar am habar despre ce vorbesc īnainte să fi dat un răspuns, ţi-ai fi făcut o altă imagine...

Īmi cer scuze pentru tonul sarcastic, dar dacă vrei să porţi un dialog, trebuie să ştii să şi asculţi. Cu monologul nu ţine...
Minerval
Draga Tudy pregatirea ta intelectuala nu a fost pusa la indoiala ci atitudinea fata de statutul de student, vizavi de relatia student-profesor. Exista anumite limite. Imagineaza-ti cum voi fi privit eu de catre studenti atat timp cat va exista un status quo de rebel fata de armonia care ar trebui sa primeze in aulele universitare. Avem de-a face cu un templu al culturii, iar universitatea trebuie sa isi mentina impartialitatea, chemarea pentru instruire si dedicatie. Am spus deja persoanelor care m-au recomandat faptul ca daca eu voi considera ori imi va fi dat de inteles cum ca eu nu as fi bun pedagog ori asistent nu voi mai activa in domeniul universitar. Toate cele bune.

F.'.
E.B.E.
@Minerval: Sincer, si fara suparare, incepi sa ma enervezi, dar sper ca imi pot pastra calmul fiindca altfel replyul meu nu are sens.
QUOTE
EBE: Yeah, right! [adica: pe dracu!]


Asta a fost pasajul cel mai sugestiv pe care l-ai gasit in postul meu ca sa il citezi? De ce nu te legi de parerile mele ci de expozitiune? smile.gif

In primul rand, eu nu mai sunt doar student. Sunt in exact aceeasi situatie ca si tine, adica imi definitivez nu masterul (fiindca la politehnica masterul este format din ultimii doi ani de studiu si pana la proxima reforma in invatamantul universitar este implicit) ci ceva ce se cheama studii aprofundate. Si, in acelasi timp, predau. Si exista probabiliatea sa devin si eu asistent in catedra la care studiez acum. Asa ca nu doar tu o ai viziune "extrastudenteasca" asupra problemei, ci si eu, fiindca de aproape un an vad lucrurile dinauntru si nu din afara.

Inca o precizare. Eu vorbesc despre domeniul meu. Politehnica, Automatica. Nu ma bag la altii fiindca nu stiu ce si cum se preda. Pot doar presupune ca situatia nu este mult mai stralucita (fiindca asta este in genere tendinta romaneasca de astazi, inclusiv in invatamant).

Si acum sa vedem ce am de spus la ce ai zis tu.

QUOTE
studentul refuza deliberat sa se instruiasca in toate materiile ce sunt sub obedienta profilului atare

Am spus eu cumva "toate materiile"? Nuu... Doar "unele" materii, eventual "destul de multe" materii. Nu neg spre exemplu importanta unei materii care se cheama "Istoria culturii si civilizatiei". Un pic de cultura nu strica nimanui. Sau "Marketing", "Management". Poate omul isi deschide o firma, si ii va folosi. Cand aud insa de "Estetica formei" (!!!) la profilul Automatica, parerea mea e "un pic" alta. Mai grav e cu materiile de specialitate, care desi "suna bine" in titlu, continutul este atat de invechit si inutil incat poti considera materia ca atare inutila.

QUOTE
NIMIC NU ESTE IN PLUS SI NIMIC NU ESTE DE AJUNS PENTRU A NE LUMINA MINTILE. Timpul pare a fi singura pavaza in calea desavarsirii noastre intelectuale, insa, asa cum stiinta ori simtul practic al omului de caracter a dovedit, si aceasta bariera poate fi trecuta daca va exista vointa


Da? Ei bine, daca am avea o eternitate la dispozitie, as fi de acord. Dar nu toti avem norocul lui Duncan McLeod tongue.gif Nu avem tot timpul din lume. Avem 4, 5, sau 6 ani depinzand de facultate, care trebuie sa ne pregateasca pentru profesie. La sfarsitul lor, trebuie sa ne putem descurca, da, sa stim sa invatam in profesia aceea, avand in acelasi timp o suma necesara de cunostinte de pornire. Asa ca parerea mea ramane asta: materiile si continutul lor trebuie alese cu mare grija si discernamant, pentru a pregati viitorul profesionist.

QUOTE
Si eu am fost student si sunt in continuare la o alta facultate, insa aceasta chestiune nu imi da dreptul sa critic o problema atare fara ca argumentatia mea sa stea pe un fundament concret, viabil si real.


Pe cuvant ca afirmatiile mele se ancoreaza solid in realitate! Pragmatica! E vorba de supravietuire ca profesionist!

QUOTE
Va respect opiniile insa nu trebuie sa exacerbati ori sa implicati imaginarul in problema invatamantului din Romania.


Din nou: nu e imaginar... e real... din pacate...

QUOTE
Recititi istoria din carti REALE si nu alternative[...] comunitatii.


Sincer, imi suna un pic a limbaj de lemn:) Sigur ca lucrurile pe care le spui se aplica la inginerie, dar repet...priveste problema pragmatic si fara idealism...
Tudy
@Minerval: Eu cānd am făcut afirmaţia cum că există materii inutile īn facultăţi, nu am spus prin asta că şi profesorii respectivi ar fi "inutili". Ci doar că unele materii nu-şi au locul īn anumite circumstanţe, īn cadrul unor facultăţi. Am dat mai departe un exemplu concret...

Aş putea să īmi continui ideea, dar nu aş face decāt să repet o bună parte din ceea ce a spus E.B.E. īn mesajul precedent... smile.gif
mutulica
@Minerval - oricit ar parea de aberant, continui sa ma intreb de ce naiba tre sa faca inginerii matematica?
Inginerii sa faca inginerii, si matematicienii sa faca socoteli, fiecare cu jobul lui, nu?

daca te intereseaza pentru matematica nu se da nici nobelu
Arti
Multe materii devin inutile prin informatiile predate. Poate materia in sine ar fi utila dar daca profesorii nu predau decat lucuri neinteresante pe care nu poti sa le retii, materia devine egala cu 0.

De exemplu eu am facut Geografie economica. Am avut o profa care spunea fel de fel de amanunte si cifre, iar cartea era plina cu tabele si cifre. Ca Sua e pe primul loc cu o productie de .. egala cu.... Am tocit si am luat examenul, dar cu ce am ramas? Cu nimic. Sa nu mai vorbesc de psihologie, informatiile predate nu m-au atras deloc.
Arti
Matematica trebuie predata in orice facultate. Este o materie completa, care modeleaza mintea, iti formeaza o logica si o claritate a gandirii pe care oricine de la manager la psiholog ar trebui sa le aiba.
Oamenii care stiu cat de cat matematica pot sa devina performanti in orice. Plus ca pot sa abordeze orice subiect, sa analizeze situatii, sa prevada consecinte, sa ia decizii corecte etc. Admiratia pentru oamenii care apreciaza matematica nu mi-a fost inselata niciodata.
Vad o diferenta clara intre cei care stiu matematica (nu neaparat la nivel de olimpiada) si cei "bata". Ultimii sunt mai batuti in cap, si inteleg lucrurile mult mai greu, daca le inteleg. Primii au o minte analitica si prind orice mult mai repede.
Multi poeti stiau matematica (Eminescu, Barbu, etc). Ca sa nu mai vorbesc de filozofi. Platon in "Republica" accepta ca singurul tip de instructie intelectuala, pe care sa il primeasca tanarul, sa fie matematica.

Este vreo gluma ca inginerii sa nu invete matematica? Cred ca da.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.