Cabala ..o Noua Religie |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Cabala ..o Noua Religie |
12 Jan 2007, 03:12 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.933 Inscris: 20 December 06 Din: London/Bucharest Forumist Nr.: 9.114 |
Cele patru teme principale ale Cabalei sunt: 1. Dumnezeu e o energie inteligenta multidimensionala, inaccesibila organelor noastre de simt, dar omniprezenta, participanta nemijlocit in toate formele de materie din care este creat universul vizibil. 2. In creatia materiala sunt prezente pretutindeni ambele sexe; orice lucru este in acelasi timp masculin si feminin. 3. Spre a-si oferi o autocunoastere, īn forta hiperinteligenta numita Dumnezeu - deci in oricare fiinta din Creatie - exista simultan atāt binele cāt si raul (dualism). 4. Reincarnarea este un fapt incontestabil (tema este prezentata pe larg in cartea Zohar). Cabala este un intreg sistem esoteric, in care invatatura veche era transmisa sub forma unui cod hermeneutic. Ea este precursoarea Hasidismului si a influentat si mari spirite crestine (Pico della Mirandola, Reuchlin, Böhme). -------------------- "Mć simt ca īntr-o barcć, singur, pe un lac necunoscut, dus de curenti din ce īn ce mai departe de mal. Chiar dacć as striga "ajutor" nu m-ar auzi nimeni. Asa cć prefer sć tac si sć cred cć alunec printr-un vis. Spre ce? Habar n-am..."
Octavian Paler " Truth may seen, but cannot be : / beauty brag, but'tis not she; / truth and beauty buried be." W. S. "GIVE me women, wine, and snuff / Untill I cry out "hold, enough!" / To No. 7, just beyond the circus day / A winding-sheet, ah ME! I must be away!" John K. |
|
|
30 Jan 2007, 03:30 PM
Mesaj
#2
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.933 Inscris: 20 December 06 Din: London/Bucharest Forumist Nr.: 9.114 |
Interesul manifestat de gīnditori ne-evrei faţă de Cabala ebraică a suscitat o vie nemulţumire īn rīndul autorităţilor religioase şi civile din lumea creştină. Părintele Marin Mersenne, din Ordinul Fraţilor minoriţi a devenit cel mai vehement detractor al Cabalei īn Questions sur la Genese, 1623, īn care a caricaturizat filozofia cabalistă şi şi-a bătut joc de cei care o practicau. Imediat, un tīnăr preot din Provence, Jacques Gaffarel (1601-1681), doctor īn teologie la Universitatea din Valence, a răspuns atacurilor lui prin ' Abdita divinae Cabalae mysteria' (1625), dedicată cardinalului de Richelieu, căruia īi spunea că prenumele lui, Armănd, īnsemna īn ebraică palat, şi că deci el era palatul măreţ al bisericii lui Hristos".Ebraizant, deoarece limba ebraică a fost chiar limba pe care a vorbit-o Adam", Gaffarel a definit Cabala ca fiind explicaţia mistică a Scripturilor, explicaţie care a fost transmisă īnainte şi după venirea lui Hristos".El pretinde, ca şi Pico della Mirandola, că ea nu abate pe creştini de la creştinism, ci īl confirmă: Nu cred că mă hazardez prea mult dacă afirm că toţi ereticii, oricare ar fi numărul lor, pot să ajungă, mulţumită Cabalei (bazată pe tradiţia ebraică), la cunoaşterea Adevărului etern." Astfel, Bereşit, citit īn temură, dă Bar aşit (vă voi da pe fiul meu) iar ghematria extrage din literele cuvīntului Mesia data apariţiei sale. Şi Gaffarel, indignat de insultele lui Mersenne la adresa unor savanţi respectabili, spune că ar avea de cīştigat dacă ar deveni cabalist: A dovedit o asemenea necunoaştere a Sfintei Scripturi cum nu s-a mai pomenit de cīnd e lumea. Jacques Gaffarel nu s-a oprit numai la a face elogiul Cabalei: el s-a folosit de ea cu atīta inteligenţă īncīt a devenit una din figurile īnsemnate ale creştinismului ezoteric iar ocultiştii moderni l-au recunoscut ca pe unul din precursorii lor din pricina cărţii sale Curiosităs inouies (1629) īn care studia alfabetele cereşti şi pămīnteşti şi arăta cum să se interpreteze scrierile cifrate ale Naturii. El spunea cititorului: Dacă găseşti ciudat ca un ecleziast ca mine să vorbească de un subiect care pare atīt de īndrăzneţ şi de liber, ia seama că mai mulţi aparţinīnd profesiei mele au spus lucruri şi mai libere decīt acestea." Şi dădea o listă de oameni ai Bisericii care se compromiseseră scriind despre divinaţie şi piatra filozofală: Anthonius Bemar-dus Mirandulanus a susţinut īn cartea sa,'' De Singulari certa-mine'', lucruri care sīnt cu totul contrare religiei noastre; cardinalul Cajetan de Vio a făcut acelaşi lucru." As vrea sa mai adaug un nume Stanislas de Guiata (mare ocultist,infiinteaza ordinul cabalistic al Rosei-Crucis) Stanislas de Guaita s-a declarat apărătorul Cabalei universale", nu al Cabalei rabinilor care ridicau īn slăvi iudaismul, nici al Cabalei umaniştilor Renaşterii care voiau să arate superioritatea creştinismului, ci al Cabalei care īnsemna interpretare savantă a textelor sacre făcută pentru a īnţelege ce era omenirea īnainte chiar de existenţa religiilor. Iată deci etapa nouă şi probabil definitivă a Cabalei filozofice. El voia să fie continuatorul lui Paracelsus, Eliphas Levi, Keleph ben Nathan, Martines şi toată şcoala ezoterică a Occidentului." Spunea: Nu neam sprijinit pe Cabala zoharică (sau, cel puţin, ea nu are importanţă pentru noi) decīt īn mod trecător." Totuşi, el pleca de la Moise: Doctrina secretă a lui Moise constituie ceea ce numim noi Cabala primitivă, care s-a materializat paralel cu limba sanctuarelor." Dar de la un Moise care, conform tezei lui Fabre d'Olivet, ar fi luat parte la religia egipteană şi a cărui singură scriere autentică ar fi Facerea, cartea principalelor cosmogonii, īn care ştiinţa colosală a trecutului doarme sub un īntreit văl de hieroglife" Guaita afirma că Dumnezeu Tatăl nu este Yahweh, ci Adam Kadmon, omul ceresc primordial care reprezenta Cuvīntul divin. Līngă el se află Mama noastră cerească", Eva sau Sophia gnosticilor, sau Natura naturans, mireasă a Spiritului pur, īntr-un cuvīnt Providenţa sau conştiinţa universală a Vieţii-Principiu". īl identifica pe Adam Kadmon cu cele zece Sefirot-uri, īn timp ce pentru Reuchlin acesta era numai Sefora Tiferet; dar punctul de vedere revoluţionar al lui Guaita se referea la lucrarea "La Porte des cieux" a lui Rabi Cohen Irira, reprodusă īn "Kabbala denudata". Aceasta a fost pentru grupul lui Marele Arcan cabalistic" iar Albert Jounet a putut să conchidă: Ceea ce deosebeşte Cabala veche de cea nouă este mai ales rolul foarte important dat de prima lui Adam Kadmon." Guaita vede īn om patru vieţi (viaţa universală, viaţa individuală, viaţa celulară, viaţa chimică sau atomistică) şi defineşte moartea ca fiind ruptura legăturii simpatice A VIEŢILOR". Modul halucinant īn care povesteşte odiseea elementelor care supravieţuiesc corpului", agresiunile pe care le suferă din partea acelor Masikim (care sīnt viermii, corbii şi hienele Invizibilului"), refugiul pe care şi-l găseşte sufletul īn Antīchton, pămīnt spiritual, sau printre oaspeţii conului de umbră", aparţine atīt gīnditorului hrănit de Cabala lui Isaac Luria, cīt şi poetului de mare calitate. citez "Ne īnşelăm cīnd situăm Căderea lui Adam la īnceputurile istoriei omenirii: īntīi de toate Căderea lui Adam nu este nici anterioară nici posterioară faţă de orice alt eveniment; ea este eternă. De fiecare dată cīnd un spirit coboară pentru a se īntrupa īntr-o formă oarecare, el comite păcatul originar iar Căderea lui Adam se realizează īn el, infim submultiplu al lui Adam." Acest topic a fost editat de cocosel: 30 Jan 2007, 03:31 PM -------------------- "Mć simt ca īntr-o barcć, singur, pe un lac necunoscut, dus de curenti din ce īn ce mai departe de mal. Chiar dacć as striga "ajutor" nu m-ar auzi nimeni. Asa cć prefer sć tac si sć cred cć alunec printr-un vis. Spre ce? Habar n-am..."
Octavian Paler " Truth may seen, but cannot be : / beauty brag, but'tis not she; / truth and beauty buried be." W. S. "GIVE me women, wine, and snuff / Untill I cry out "hold, enough!" / To No. 7, just beyond the circus day / A winding-sheet, ah ME! I must be away!" John K. |
||
|
|||
Versiune Text-Only | Data este acum: 3 May 2024 - 12:11 PM |