Determinismul Sexual, Adevarat sau nu? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Determinismul Sexual, Adevarat sau nu? |
28 Jul 2005, 10:48 AM
Mesaj
#1
|
|
Vataf Grup: Membri Mesaje: 223 Inscris: 26 March 04 Forumist Nr.: 2.770 |
Sexul caruia apartinem ne fragmenteaza oarecum ontologic: suntem sau nu in primul rand Fiinte ale speciei (prin menirea reproductiva) si abia apoi fiinte individuale? La barbati nu exista un conflict intre Fiinta speciei si fiinta individuala... ambele se pot desavarsi in aceiasi masura: pot face si copii, pot sa-si si continue o cariera, sa participe la viata publica, pe cand la femei alegerea implinirii Fiintei speciei, atrage dupa sine minimalizarea fiintei individuale. Este, din acest punct de vedere sexul feminin oarecum condamnat si inferior sexului masculin sau situatia de inferioritate este data strict de mentalitatea societatii ?(care de-a-lungul istoriei a cam fost formulata de barbati )
-------------------- Razboiul este pace, libertatea este sclavie, ignoranta este putere.
"Homo sum et nihil humani a me alienum puto"- Terentiu (Om sunt si nimic omenesc nu-mi este strain) |
|
|
29 Jul 2005, 10:49 AM
Mesaj
#2
|
|||||||||||||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Denise, Bineînţeles că există fenomene ale căror cauze sunt sociale, dar asta nu înseamnă că toate fenomenele din sfera vieţii umane au cauze sociale. Când avem în faţă un fenomen X şi observăm că el se petrece la fel la toate animalele similare omului (dintr-un anumit punct de vedere), e mult mai probabil că acolo se află cauza, în acea similitudine. Un exemplu: La om se observă următorul comportament: în general după ce mănâncă are tendinţa de a dormi. Cineva ar putea susţine că aceasta se datorează unor obişnuinţe culturale. Ipoteza nu e absurdă, dar ea devine extrem de improbabilă atunci când observăm că acelaşi comportament e prezent şi la o mulţime de animale. E nevoie de mult efort ca să demonstrezi că acelaşi comportament are o anume cauză la animale şi o cauză cu totul diferită (în speţă, culturală) la om. Tot astfel şi în cazul diferenţelor/interacţiunii dintre sexe: anumite fapte (de exemplu atracţia masculilor Homo sapiens către femelele cu sânii mari), dat fiind că nu se regăsesc şi la animale, e raţional să presupunem că au cauze specific umane -- sociale, culturale etc. Dar când analizăm tendinţe comportamentale care se regăsesc identic şi la animale, raţional este să presupunem că acolo trebuie căutată cauza. Mai mult chiar, studiind multe specii de animale observăm cum diverşi factori acţionează asupra fenomenului studiat. De exemplu, la animalele la care fecundarea se produce în exteriorul organismului, rolurile clasice femelă-mascul sunt mult mai puţin respectate. Există o specie de peşti la care, după fecundare, masculul este cel care îngrijeşte icrele fecundate. El le colectează în gură, protejându-le de femela care devine agresivă şi încearcă să le mănânce (profită de momentele de extaz sexual prelungit ale femelei, când ea e puţin năucă, şi înghite grijuliu cât de multe icre poate). Ulterior, masculul stă cu toată liota de pui în gură zile întregi, timp în care nu mănâncă nimic. Femela pleacă şi bântuie prin alte părţi, să aleagă eventual alt mascul cu care să se împerecheze. Masculul este cel care creşte puii mult după ce femela a plecat -- când cresc mai mari le construieşte un cuib, îi scoate la "plimbare", îi apără etc. Are o activitate "casnică" net diferită de cea a femelei, care se comportă ca o "amazoană" (ca un mascul de mamifer). Bineînţeles că există şi cazuri când femela rămâne alături de mascul şi ajută la creşterea puilor -- dar acestea sunt excepţiile, nu regula. Ei bine, un astfel de comportament nu se observă la nici o specie ale cărei femele poartă progeniturile în propriul corp imediat după fecundare. Regula dedusă din biologie este: dacă unul dintre sexe este "condamnat" (biologic) să poarte progeniturile în propriul corp, atunci acel sex se va ocupa de creşterea/educarea lor, având un comportament specific "feminin"; dacă nici unul dintre sexe nu e "condamnat" la purtarea sarcinii, atunci nu mai există o determinare clară -- rol "feminin" poate juca fie un sex, fie celălalt. La Homo sapiens observăm că femela poartă sarcina şi tot ea are rol prioritar în educarea, îngrijirea şi creşterea puilor (spre deosebire de mascul, care îşi foloseşte timpul mai mult pentru "vânătoare", cuceriri de noi teritorii etc.). Deci se respectă regula biologică. Nu e firesc să tragem concluzia că mecanismul e acelaşi? De ce susţii că în cazul omului, deşi efectele sunt fix ca la animale, cauzele sunt altele?
Mie îmi pare a fi o neînţelegere aici. Eu nu am înţeles că Forţa-MTI ar fi susţinut superioritatea bărbaţilor. (Dar poate n-am înţeles ce-a spus...) Mie mi s-a părut că a ridicat problema unei diferenţe. Faptul că femeile se ocupă mai mult de copii iar bărbaţii mai mult de alte chestii e o simplă diferenţă, nu un avantaj. Ba chiar... din punctul de vedere al "propăşirii" speciei noastre, rolul de a te îngriji de progenituri în loc să te ţii de alte tâmpenii e chiar cel mai important! Nu văd nici un motiv pentru a declara superioare acele "alte preocupări transcendente"... şi chiar mă uimeşte că o femeie luptă să demonstreze că nu ele, femeile, sunt sortite să aibă meritul preponderent în activitatea care asigură de fapt viitorul omenirii -- îngrijirea, creşterea şi educarea copiilor!
Cum e inutilă? Păi... în asta constă discuţia, asta facem aici: aducem argumente pro şi contra. Te rog, argumentează-ţi părerea. Nu-i inutil.
Aceasta este părerea pe care te rog s-o argumentezi.
Poate că aici e neînţelegerea. Sensul afirmaţiei lui Forţa-MTI este statistic, nu determinist. Exemplu: Este adevărat că e mai sigur să călătoreşti cu avionul decât cu maşina. Este un adevăr statistic. Şi împotriva lui nu poate fi adus argumentul "Ce, vrei să spui că dacă merg cu maşina sigur voi avea accident? Sunt o mulţime de cazuri care te contrazic -- uite, chiar azi am venit cu maşina la serviciu şi n-am avut nici un accident!" Deci: Forţa-MTI nu spune că sexul determină, dictează, trasează inexorabil destinul persoanei. Spune doar că există o diferenţă de tendinţă. O diferenţă statistică.
Uite, vezi, de-aia zic că te rog să-ţi argumentezi afirmaţiile. Ce-ai spus acum nu reprezintă un argument. Mai bine zis, dacă e un argument, atunci e unul care funcţionează la fel de bine şi împotriva ta... a Acest topic a fost editat de Amenhotep: 29 Jul 2005, 01:22 PM -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
Versiune Text-Only | Data este acum: 21 May 2024 - 03:19 PM |