HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Cauzalitate, (până la urmă... ce-i aia?)
Amenhotep
mesaj 14 Jan 2005, 01:57 PM
Mesaj #1


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



În mod tradiţional, gândim cauzalitatea ca pe o reţea de săgeţi care "împănează" lumea, care leagă fapte, evenimente şi întâmplări. O săgeată din aceasta duce de la un fapt numit cauză la un altul numit efect. Pentru că imaginea unui graf orientat este extrem de intuitivă, cauzalitatea pare că e lămurită: e un graf orientat, săgeţile conducând de la cauze la efecte.

Dar... sunt totuşi probleme. Să luăm un exemplu: Tocmai am făcut un accident de maşină. Care este cauza accidentului?

Mai întâi, pentru a putea răspunde ar trebui să ştim ce înţelegem prin "accident de maşină". Ne referim strict la configuraţia particulară de atomi/particule/obiecte de la locul accidentului? Sau admitem că sunt posibile mai multe configuraţii care să corespundă toate propoziţiei "acest accident de maşină a avut loc"? Dacă admitem că "acest accident de maşină" este un nume pentru un "ciorchine" de configuraţii, atunci trebuie să lămurim ce cauză căutăm:

1. cauza care a determinat apariţia exact a acelei configuraţii particulare care-a avut loc (şi deci nu ne interesează cauzele care ar fi condus la apariţia vreunei alte configuraţii din ciorchinele "acest accident de maşină"), sau

2. cauza care conduce la apariţia unei configuraţii oarecare din ciorchine -- cu alte cuvinte o cauză a ciorchinelui ca ansamblu de configuraţii potenţiale.

Deşi varianta 1 este mult mai apetisantă logic (pentru că pare că se tratează simplu), din păcate în realitate ne confruntăm cu dificultăţile variantei 2: nu vorbim de cauza "acestui accident de maşină, având exact această configuraţie a atomilor", ci vorbim de cauza "acestui accident de maşină, indiferent de configuraţia particulară a atomilor".

Prima dificultate este deci chiar identificarea lucrului căruia îi căutăm cauza: când încetează el să mai fie "acest accident de maşină" şi devine "alt accident de maşină"? Care sunt graniţele "ciorchinelui de configuraţii"? Evident, ele sunt difuze. Ciorchinele acesta este un obiect inerent vag, fără limite precise. În spaţiul tuturor configuraţiilor posibile, "acest accident de maşină" este o constelaţie difuză.

Să ne apropiem cu microscopul minţii şi să analizăm totuşi un anume punct din constelaţie -- o configuraţie particulară, bine precizată. Care este cauza (în accepţiunea 1 de mai sus) a acelei configuraţii particulare? O altă configuraţie, nu-i aşa? Dar ce înseamnă o configuraţie, de fapt? Ce intră şi ce nu intră în configuraţia-cauză pe care o căutăm? Poziţia aripilor păsării care acum 3 zile a prins o libelulă pe câmpul de la marginea drumului -- este acesta un factor care a influenţat poziţia firelor de praf de pe capota maşinii în momentul accidentului? Principial, da. Deci acel factor trebuie să fie inclus în configuraţia-cauză a "acestui accident, cu aceste detalii". Observăm că sunt foarte mulţi factori care trebuie luaţi în considerare. De fapt, e mult mai simplu să spunem ce factori nu trebuie luaţi în considerare: aceia atât de îndepărtaţi încât influenţa lor este garantat nulă (fizica relativistă arată că astfel de factori există -- ei se numesc "factori separaţi spaţial faţă de accident"). Deci cauza pe care-o căutăm este o configuraţie a unei porţiuni uriaşe din Univers (putem neglija doar evenimentele din afara "conului cauzal trecut" definit de fizica relativistă). Este această cauză unică? Cu alte cuvinte, este posibil ca în spaţiul configuraţiilor trecute posibile să existe mai multe configuraţii ale Universului care să conducă la acelaşi "accident prezent" (identic până în cele mai mici detalii)?

Mă opresc deocamdată cu analiza aici, pentru că văd că mesajul a început să devină descurajant de lung...

Vă invit la comentarii.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
jock
mesaj 30 Apr 2006, 05:06 PM
Mesaj #2


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



QUOTE
Inteleg ce zici tu aici, insa nu cred ca e posibil ce vrei. Nu poti, asa cum speri tu, sau filozofia, avea un enunt general care sa poata descrie suficient toate instantele naturale care pot fi definite ca si cauze. Chiar cele 2 definitii ale tale arata asta, iar exemplele date de mine tocmai asta voiau sa arate, ca definitiile nu te-au ajutat sa distingi intre cele 2 tipuri de "cauze" exemplificate de mine, tu ajungând sa negi însasi valabilitatea cauzalitatii din simpla neluare in seama a unui sens slab al notiunii cauza, atunci cand discutai feedback-ul.

Dacă nu e posibil, atunci conceptul de cauzalitate ar trebui să-si piardă statutul său filosofic, ba chiar nici n-am putea pune instantele naturale de care vorbesti tu sub un acelasi concept, indiferent că-i spunem cauzalitate sau altcumva. Cele două definitii ale mele se reduc, de fapt, la una singură: cauzalitatea este inter-determinare, este modalitatea ontologică de a trece de la o existentă la alta. Spunând că A este cauza lui B înseamnă a spune, înainte de toate, că există o legătură ontică între A si B. Mai departe, ne putem întreba: de ce A este cauza lui B si nu invers? Asadar, legătura dintre A si B trebuie să aibă o orientare, care poate fi de la A la B sau invers, orientare ce stabileste semnificatia de cauză si efect a termenilor. Apoi s-ar putea imagina două situatii la limită: 1) disparitia orientării, prin egalarea ponderii determinării A->B cu a determinării B->A, o situatie de echilibru prin care s-ar putea defini simetriile si stabilitătile pe care le invocă legile naturii; 2) accentuarea orientării până la situatia în care A îl determină complet pe B, prin care s-ar putea defini asimetria pură si temporalitatea. Aceste situatii limită nu sunt altceva decât proiectiile "vectorului" cauzalitate pe cele două axe, în analogia pe care o făceam. De aici e cale lungă până la conceptul mai mult metaforic de cauzalitate al limbajului comun, pe care îl folosesc si oamenii de stiintă pentru a vorbi despre "cauzele" cresterii temperaturii si alte cauzalităti exemplificate de tine. Cauzalitatea de care vorbesc eu este mult mai abstractă, este o cauzalitate mai degrabă logică decât fizică. Cu această definitie nu mă pot repezi imediat să-ti explic nici dilatarea mercurului în termometru si nici de ce soarele va răsări mâine. Si nici tu nu te poti repezi să mă combati cu astfel de exemple.
QUOTE
Faci confuzie, aratând ca NU întelegi ce înseamna postulat, desi pari a fi preocupat de filozofie: a postula nu înseamna a emite dogme, a face afirmatii fara suport empiric, în realitate. Repet probabil a 3-a, a 4-a oara, ca la fel ca axiomele în matematica, si postulatele, departe de a fi simple afirmatii impuse si fara suport, asa cum prea trist crezi, sunt prin definitie niste exigente pur logice.

Postulatele stiintei, ca si axiomele din matematică, sunt enunturi sintetice, care pot fi contrazise (pot fi înlocuite cu enunturi contrare sau chiar eliminate), deci sunt dogme. Cel putin asta-mi sugerează mie notiunea de "dogmă" în sensul cel mai larg al cuvântului. Caracterul dogmatic al unui enunt se decide în raport cu logica, nu cu experienta. Numai logica nu este dogmatică, în măsura în care enunturile sale sunt tautologii, adică propozitii ce se autojustifică. Atunci când justificarea trebuie să vină dinafară, avem de-a face cu dogme, fie că această justificare vine, fie că nu vine în final. Dogma nu este totuna cu falsul.
Sistemele formale din matematică se construiesc pornind chiar de la niste afirmatii impuse si fără suport. Exigentele logice nu ajută la alegerea axiomelor sistemului decât prin cerinta de noncontradictie relativă.
QUOTE
QUOTE
Asa cum tin unii să bage o teleonomie, tii si tu s-o elimini.

Nu e acelasi lucru: ei o baga, dar n-au argumente, stiinta (si nu eu) nu gaseste o astfel de teleonomie cum vor ei.

Argumentele sunt, în primul rând, faptele ca atare, nu cele la care conduce demersul analitic-explicativ al stiintei. Lumea biologică, cel putin, ne oferă exemple suficiente de teleonomie. Totusi, e firesc ca stiinta să nu găsească nici o teleonomie în fenomenele naturale, întrucât o caută abia după ce a înlăturat-o. Reductia la părti echivalează cu eliminarea teleonomiei (în sensul mai general, ca determinare de sus în jos). Cauzele finale au dispărut din stiintă prin efectul metodei analitice.
QUOTE
Toata problema apare cand se incearca pe baza unor astfel de speculatii, sa se conteste fapte certe sau adevaruri stiintifice. In discursul tau despre teleonomie, asta încerci sa faci: cu tot felul de speculatii sirete, cu citate pe care nici macar nu le-ai înteles, sau poate prin citate care prin incompletitudinea lor nici macar nu sunt de înteles, vrei sa bagi aiurelile iedalismului prin usa din dos, in mijlocul unei chestiuni importante a stiintei, cum este aceea a cauzalitatii.

Negarea teleonomiei nu este nici fapt cert, nici adevăr stiintific, în primul rând pentru că metoda analitică a stiintei este o asumptie metafizică, nu stiintifică. Iar cauzalitatea este departe de a fi un concept pe care si l-ar fi adjudecat stiinta. Dacă ar fi fost asa, măcar am fi avut o definitie precisă a cauzalitătii. Sau, de-ar fi cum zici tu, că definitia cauzalitătii diferă de la caz la caz, ceea ce face ca aceste definitii diverse să intre sub aceeasi pălărie, adică conceptul de cauzalitate în genere, nu mai este de competenta stiintelor.
QUOTE
Nu este cum sustii: Filozofia actuala nu-si poate permite sa "găsească niste scheme conceptuale independente de experientă ", caci astfel ar devenii tot atât de inutila si stearpa cum a fost filozofia pentru mi de ani. Ea trebuie sa porneasca de la fapte, de la real si de la cunoasterea stiintifica a momentului. Altfel, nu-i filozofie, trebuie sa te dezamagesc, ci metafizica, filozofie premoderna, sau "batutul apei în piua"...

Filosofia este, înainte de toate, metafizică. Eu cred că metafizica n-a murit si-si va putea păstra neatinse aspiratiile, orice s-ar întâmpla pe terenul stiintei. Inutilă si stearpă, zici? Păi asa a fost dintotdeauna si va fi prin însăsi natura sa. Faptul că se găsesc acum destui asa-zisi filosofi ce propovăduiesc renuntarea la vechea problematică a filosofiei prime, în beneficiul filosofiei stiintelor, n-are absolut nici o importantă.
QUOTE
In discutia asta a noastra despre cauzalitate, ce am spus si repet acum, este ca filozofia NU poate comenta situatii, fenomene si concepte, aflate la limita cunoasterii stiintifice însasi.

Dar cine le poate comenta, stiinta? Mie mi se pare o chestiune de rationament elementar că stiinta ce s-ar ocupa de limitele stiintei nu mai este o stiintă propriu-zisă, trebuie să-i dăm alt nume. Dacă nu-ti place numele "filosofie", poti să-i spui cum vrei. Sau tu consideri că nici n-ar merita să se ocupe cineva de aceste limite? E si asta o opinie, nimic de zis!
QUOTE
Nu, daca cineva rastalmaceste aici, acela esti tu: pentru tine exista un ceva anume, numit "dincolo de lege", la care cica, cumva, neprecizat, filozofia ar avea acces. Ori asa ceva nu exista.

Negatia ta categorică nu are mai multă acoperire decât argumentul lui Diogene împotriva Ideilor platoniciene. Nu ai dreptul să spui "nu există un dincolo", ci doar "nu am dovezi că există". Eu am totusi un argument că un "dincolo" ar exista, si anume natura particulară a lumii experientei, a legilor ce guvernează această lume. Absolutizarea unui ce particular implică o decizie absolută în multimea lumilor posibile, un act ontic pe care-l putem numi Vointă divină. Mi se pare cel putin curios faptul că tu, pe de o parte respingi principiul antropic (ce-si are sensul numai în ipoteza unicitătii lumii noastre), iar pe de alta nu accepti nici existenta unui "dincolo" în raport cu lumea noastră. Ti-ar trebui totusi nitică filosofie măcar pentru a-ti limpezi si armoniza viziunea pe care ti-ai format-o deja în atelierele stiintei. Măcar atât, fără să te avânti în speculatii insipide.
QUOTE
Caut de mult timp o dovada ca gresesc considerând religia si idealismul false, tocmai pentru ca as prefera ca lucrurile sa nu stea asa.

Cum am spus si mai sus, nu le poti considera false, ci doar nedovedite experimental. Nici existenta materiei nu este dovedită - pentru că materia este un concept filosofic dincolo de faptele experientei - si nici existenta lui D-zeu n-a fost falsificată de stiintă; e doar o chestiune de gust cum numesti substratul ultim al existentei, întrucât conceptul investit cu această functie n-ar trebui să păstreze altă semnificatie decât aceea de substrat ultim al existentei. Stiinta nu poate dovedi decât manifestările materiei Materiei/Spiritului/D-zeu/Absolut, etc. Stiinta poate să combată Biblia, care este o relatare despre anumite fapte de experientă, dar nu poate nega existenta divinitătii ca substrat ultim al tuturor faptelor de experientă.
QUOTE
Tu crezi într-o eterna acceptiune a obiectului filozofiei, si ca prin minune aceasta este aceea contemporana!  Nu frate, filozofia nu era inteleasa de maniera pe care tu o intelegi azi. Mult timp stiintei particulare n-au existat. Mult timp filozofia s-a inteles asa cum din pacate ne-au silabisit-o grecii, adica batutul apei in piua, speculatie fara sens.

Nu pricep prea bine ce-ai vrut să spui, dar nu contează. Eu cred într-o eternă acceptiune a problematicii filosofiei, stabilită încă de la începuturile ei grecesti si rămasă aproape neschimbată. Nu-mi dau seama de unde ti-ai creat impresia că as fi un corifeu al filosofiei contemporane. Mie-mi place să cred că înteleg filosofia mai mult în felul celor vechi, de-aia bat apa-n piuă pe-aici.
QUOTE
Asa ca eu n-am nimic împotriva sa discutam notiunile alea din perspectiva existentialista, daca asta crezi ca te "aranjeaza" si te face sa reusesti sa demonstrezi ca devenirea, fiinta si nefiinta chiar sunt ceva tare special si care are vreo legatura cu acceptiunea idealista a cauzalitatii, cu teleonomia idealista si cu holistica ta, adica teoria sistemelor prost inteleasa, sau poate manipulata.

Devenirea, fiinta si nefiinta nu sunt ceva tare special, ci ceva tare general, încât stiinta n-a putut ajunge până acolo si cunostintele dobândite cu girul experientei n-au putut afecta semnificatia acestor concepte. E suficient să le discutăm din perspectiva mult mai clară a lui Parmenide, Heraclit si Platon, dacă vrei. De fapt, e suficient să-l întelegi pe Parmenide ca să întelegi tot, chiar si legăturile cu cauzalitatea idealistă, teleonomia si holistica.
QUOTE
Acum sa incerc sa explic cum vad eu acel "decurg": o anumita "lista" de elemente, substructuri adica, manifesta interactii, stabilesc relatii, doar intr-un masura limitata de relatiile pe care natura substructurilor insele pot sa le permita si genereze. Din jocul acesta limitarii obiective datorate numarului de substructuri ale sistemului, al secventialitatii interactiilor si tipului de interactie posibila (determinata de specificitatea fiecarei substructuri), apare sistemul. Eh, ce zici!?

Ce să zic, că ai ocolit întrebarea? Eu ti-am cerut să-mi explici punctual acel "decurg", care-mi sugerează, nu stiu de ce, analogia cu mirosul unui câine (sau sconcs, dacă vrem să vorbim de interactii mai tari, nu? biggrin.gif ): elementul este câinele (sau sconcsul) si mirosul este interactia care face conexiunea ontică cu alte elemente (câine, sconcs sau nasul meu). Iar tu-mi vorbesti mai departe de elemente care "manifestă interactii", adică din care "decurg" interactiile, elementele fiind, desigur, primordiale interactiilor.
Răspunde-mi atunci măcar la întrebarea aceasta de cosmologie: ce a fost mai întâi, particule elementare din care s-a închegat Universul sau a fost Universul în care au apărut particule elementare? Cum răspunde stiinta contemporană la această întrebare? Poate esti mai informat decât mine.
QUOTE
Bine, bine, însa prima n-a exclus modelarea, caci în forma simplificata tratata de Poincaré, aceasta a primit finalmente solutie exact prin modelare (desi fara valoare practica), iar în forma completa ea si astfel îsi gaseste solutii, prin metode numerice (care banuiesc ca si asta tot matematica e), iar a doua chestie, aia cu Goedel, nici n-are legatura cu modelarea fenomenelor fizice, ai bagat-o si tu aici , pare-se, de umplutura.

Din câte stiu eu, modelarea e posibilă doar prin introducerea unor ipoteze probabiliste, iar metodele numerice se folosesc tocmai acolo unde nu există algoritmul presis de calcul. Pe Godel nu l-am băgat chiar degeaba. Teoremele de incompletitudine ale lui Godel ar trebui să dea mai mult de gândit reductionistilor, pentru simplul motiv că, chiar pe terenul unei discipline înalt formalizate precum e aritmetica, iată că se pot construi enunturi care nu se pot demonstra în sistem, adică, cu alte cuvinte, nu se reduc la elementele (axiomele) sistemului. Godel a reusit să pună capăt programului logicist (programul lui Frege si Russell de reducere a matematicii la logică, asa-numitul atomism logic) într-un mod mai categoric decât s-ar putea face acest lucru pe terenul stiintelor naturale.
QUOTE
Ce dovedeste exact? Te întreb pentru ca firul e total pierdut . . .
Apoi explica-mi ce înseamna necesitate absoluta, si cum exclude el multiplul.

In mesajul precedent spuneam urm: "Există multe probleme care sunt în principiu necalculabile, desi par deterministe la prima vedere. Imposibilitatea de principiu a modelării în genere, adică faptul că realitatea nu se conformează complet modelării matematice se dovedeste practic prin esuarea unor modele într-un cadru teoretic dat (desi asta nu e o dovadă suficientă) si prin prezenta aleatoriului în natură. Logic si filosofic se poate dovedi analizând, de pildă, conceptul de multiplu, cum a fâcut-o pentru prima dată Parmenide, ajungând la concluzia că necesitatea absolută exclude multiplul." Era vorba deci de dovedirea faptului că fenomenele naturii nu pot fi complet formalizate, as cum ar cere-o un reductionism stiintific riguros. Reductionism înseamnă formalizare completă, calculabilitate completă, deductibilitate completă, determinism laplacean si necesitate absolută, în ultimă instantă.
Necesitate absolută e ceva fundamental, greu de definit prin alte concepte: înseamnă principiu, ceea ce nu poate fi negat, substratul ultim, existenta ca existentă; pentru unii e materia, pentru altii spiritul, D-zeu sau Fiinta, dar numele prea putin contează, pentru că în postura de necesitate absolută orice concept îsi pierde sensul său propriu.
Parmenide exclude multiplul printr-o ontologizare a principiilor logice: discursul despre Fiintă se reduce la enuntul" "Fiinta este" (Nefiinta nu este, deci e un pseudo-concept). La nivelul Fiintei nu există diferente si nu poti să spui mai mult de-atât. Orice diferentă ar presupune Nefiinta, ori Nefiinta nu este. Prin urmare, Fiinta este Unu si reprezintă necesitatea absolută (nu poate să nu fie, e contradictoriu să nu fie). Multiplul nu există din punctul de vedere al Fiintei, ca multiplu absolut, ca multiplicitate de necesităti absolute (mai clar, enunturile "A este" si "B este" nu pot avea valabilitate universală, se limitează reciproc, iar sensul lui "este" se restrânge, se particularizează). Ca să avem multiplu, trebuie introduse diferente, dar diferentele compromit necesitatea absolută, introduc relativul, contingentul, irationalul lui Meyerson (de care am mai vorbit). Acest contingent, implicat deja în conceptul multiplului pur (si în aritmetică, cum arată Godel), subminează promisiunea modelării matematice complete a realitătii si triumful reductionismului.
QUOTE
QUOTE
Uiti să mentionezi că e nevoie de teste adecvate si corecte. Cei ce respingeau atomismul o făceau, desigur tot pe bază de teste (măcar teste sumare, precum cel al lui Diogene: "stimabile Platon, cupa din care mi-ai dat să beau o văd, deci există, însă Ideile cu care ne bati la cap si aici la ospăt, nu le văd deloc, asa că nu mai vorbi prostii"), nu pentru că pur si simplu nu era pe placul lor această ipoteză.

Nu înteleg ce vrei sa zici exact, pentru ca nu mai stiu care a fost firul discutiei, insa spune daca am inteles bine: sugerezi ca unii n-au teste adecvate si corecte, sau . . .???

Sugerez că efectuarea unor teste presupune o anume tehnologie, cum ar fi instrumentele de măsură suficient de sensibile. Cele mai simple teste le facem folosindu-ne de instrumentele naturale care sunt simturile. Diogene combătea teoria platoniciană a Ideilor pe baza unor astfel de teste: cupa, pe care el putea s-o vadă si s-o pipăie, trecea testul, Ideile însă nu. Asta nu înseamnă neapărat că nu există Idei, e posibil ca testele să fie făcute cu mijloace nepotrivite. De aceea Platon îi replica lui Diogene cam în felul următor: "Diogene, ai ochi să vezi cupa, dar se pare că-ti lipseste mintea ca să poti vedea Ideile".
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Amenhotep   Cauzalitate   14 Jan 2005, 01:57 PM
Catalin   Cred ca o imagine mult mai aproape de realitate es...   14 Jan 2005, 02:20 PM
calfa   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 03:20 PM) O int...   14 Jan 2005, 02:54 PM
Catalin   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 02:54 PM) QUOTE (Catal...   14 Jan 2005, 03:06 PM
gio19ro   De ce nu? Daca a cauzeaza pe b, in anumite situati...   14 Jan 2005, 03:16 PM
calfa   "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e posibi...   14 Jan 2005, 03:20 PM
Catalin   QUOTE "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e...   14 Jan 2005, 03:30 PM
calfa   La Princeton parca. Mai ... sap inca. Logica ? C...   14 Jan 2005, 04:03 PM
Catalin   E vorba de logica matematica. Aia care spune ca o ...   14 Jan 2005, 04:06 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 02:20 PM) Cred ca o ...   14 Jan 2005, 04:56 PM
gio19ro   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 04:06 PM) E vorba de...   14 Jan 2005, 05:02 PM
gio19ro   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 04:56 PM) 3. Dac...   14 Jan 2005, 05:04 PM
Amenhotep   Nu înţeleg locul energiei în modelul propus d...   14 Jan 2005, 05:06 PM
Catalin   QUOTE 1. Ce sunt nodurile grafului (ce sens fizic...   14 Jan 2005, 05:10 PM
Catalin   QUOTE (gio19ro @ 14 Jan 2005, 05:02 PM) QUOTE (Cat...   14 Jan 2005, 05:15 PM
Amenhotep   Încă o întrebare scurtă: Dat fiind c...   14 Jan 2005, 05:17 PM
abis   In principiu, daca exista o legatura A -> B -...   14 Jan 2005, 05:27 PM
E.B.E.   amenothep Daca graful respectiv este in forma mini...   14 Jan 2005, 05:29 PM
Catalin   Graful orientat trebuie sa fie aciclic. Altfel inc...   14 Jan 2005, 05:31 PM
E.B.E.   QUOTE în paranteză: este imposibil să ex...   14 Jan 2005, 05:32 PM
Amenhotep   Şi încă o întrebare, înainte de a cometa...   14 Jan 2005, 05:36 PM
E.B.E.   Propunerea mea este ca odata cu semnificatia fizic...   14 Jan 2005, 05:44 PM
Amenhotep   Păi includerea timpului a propus-o Căt...   14 Jan 2005, 05:47 PM
E.B.E.   Catalin a zis "particule asociate cu momente ...   14 Jan 2005, 05:54 PM
Amenhotep   QUOTE Catalin a zis "particule asociate cu mo...   14 Jan 2005, 05:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 05:56 PM) Eu...   14 Jan 2005, 06:06 PM
Amenhotep   A, acum înţeleg ce propui. Şi nu mai sun...   14 Jan 2005, 06:14 PM
E.B.E.   Nu este adevarat. Instantele care nu au sens sunt ...   14 Jan 2005, 06:19 PM
E.B.E.   Incep sa am indoieli legate de eficienta modelului...   14 Jan 2005, 06:32 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 06:06 PM)In fiec...   14 Jan 2005, 07:21 PM
E.B.E.   QUOTE Păi... dacă o stare este o hipersu...   14 Jan 2005, 07:30 PM
E.B.E.   Mda... pai, ca sa rezolvam problema cu sagetile (c...   14 Jan 2005, 08:11 PM
Catalin   Amenhotep si E.B.E., voi vreti sa reiterati aici m...   14 Jan 2005, 10:36 PM
E.B.E.   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 10:36 PM) Amenh...   15 Jan 2005, 12:35 PM
Amenhotep   Mai întâi, Cătălin, da, şi eu cred ...   15 Jan 2005, 09:05 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 05:54 PM) QUOTE ...   15 Jan 2005, 11:09 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 05:10 PM) Cel mult p...   15 Jan 2005, 11:41 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Propun doar să ne desprindem...   16 Jan 2005, 03:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Aha. Acum înţeleg viziunea t...   16 Jan 2005, 04:12 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 03:56 PM) Proble...   16 Jan 2005, 04:16 PM
E.B.E.   QUOTE Bun, dar să zicem că studiem un un...   16 Jan 2005, 04:26 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:26 PM) QUOTE De ce...   16 Jan 2005, 04:35 PM
E.B.E.   QUOTE dacă analizăm ce sunt A şi B ...   16 Jan 2005, 04:39 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:12 PM) "Sagea...   16 Jan 2005, 04:48 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Trebuie să ne hotărâm c...   16 Jan 2005, 04:53 PM
E.B.E.   QUOTE Oricum, sunt de acord cu dificultatea... ma ...   16 Jan 2005, 05:08 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:53 PM) Stramos. Tr...   16 Jan 2005, 05:12 PM
E.B.E.   QUOTE În acest caz, noţiunea de "cauzali...   16 Jan 2005, 05:15 PM
E.B.E.   QUOTE Definitia 2: O substare s0 a starii A este c...   16 Jan 2005, 05:20 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:08 PM) Adica, intu...   16 Jan 2005, 05:42 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:20 PM) Ma gandesc ...   16 Jan 2005, 05:46 PM
calfa   QUOTE (calfa)Logica ? Care ?  Sunt mai multe ... (...   17 Jan 2005, 09:48 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 04:03 PM)La Princ...   19 Jan 2005, 12:39 PM
Amenhotep   Un lucru intuitiv, dar care trebuie explicitat: ca...   19 Jan 2005, 02:03 PM
calfa   Interesant, vad ca au fost aduse in discutie eleme...   20 Jan 2005, 08:55 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 08:55 AM) Eu cred ca n...   20 Jan 2005, 11:29 AM
calfa   QUOTE (Amenhotep @ 20 Jan 2005, 12:29 PM) ......   20 Jan 2005, 11:46 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 11:46 AM) Pe scurt, ca...   20 Jan 2005, 11:57 AM
calfa   Putem defini ? Insa daca o facem, cat reflecta ea ...   20 Jan 2005, 12:08 PM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 12:08 PM) Putem defini...   20 Jan 2005, 12:37 PM
jock   Conceptul traditional de cauzalitate (A este cauza...   9 Feb 2005, 12:10 AM
Inorog   QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista o leg...   9 Feb 2005, 01:04 PM
contur   Ia sa sa imaginam: nasterea unui om a fost Cauza, ...   11 Mar 2006, 06:52 AM
fusion   Da. Ai enuntat un rationament gresit si in plus fa...   11 Mar 2006, 06:21 PM
Octavi   QUOTE QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista...   14 Mar 2006, 12:24 AM
Amenhotep   QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)In fapt...   14 Mar 2006, 02:17 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)I...   14 Mar 2006, 03:48 AM
Octavi   QUOTE Conceptul traditional de cauzalitate (A este...   14 Mar 2006, 04:17 AM
Octavi   Hume (empirist) neaga valoarea simturilor si perce...   14 Mar 2006, 05:29 AM
jock   Amenhotep (14 Mar 2006, 03:17 AM) QUOTE Eu recunos...   15 Mar 2006, 05:10 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE in buclele c...   15 Mar 2006, 06:03 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE Cum sa astep...   15 Mar 2006, 07:15 AM
Octavi   Jock, multumesc ptr. replica, n-am din pacate timp...   16 Mar 2006, 06:57 AM
Octavi   QUOTE Mă bucur că sesizezi importanta feedback-uri...   17 Mar 2006, 06:00 AM
jock   Octavi (17 Mar 2006, 06:00 AM) QUOTE Dupa mine, v...   29 Mar 2006, 12:01 PM
Octavi   Dupa mine, va continua sa ti se pare asa (desi nej...   7 Apr 2006, 01:19 AM
Octavi   Nu stiu exact ce inseamna la tine determinsm pur, ...   7 Apr 2006, 01:21 AM
Octavi   Apoi intervine deodată încă misteriosul principiu ...   7 Apr 2006, 01:22 AM
Octavi   Tot nu înteleg despre ce dovezi vorbesti. Eticheta...   7 Apr 2006, 01:23 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 7 Apr 2006, 02:23 AM)QE este ...   7 Apr 2006, 01:35 PM
Octavi   QUOTE Btw, exemplul nu este deloc fara valoare int...   8 Apr 2006, 02:56 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 03:56 AM)Nu pot d...   8 Apr 2006, 04:59 PM
Octavi   QUOTE Se pare ca nu prea esti la curent cu detalii...   8 Apr 2006, 07:53 PM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 08:53 PM)acum cat...   8 Apr 2006, 10:29 PM
Amenhotep   QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) QUOTE (Octav...   9 Apr 2006, 12:37 AM
Octavi   QUOTE Pai am dat un search dupa Christopher Fuchs ...   9 Apr 2006, 01:02 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) Q...   9 Apr 2006, 01:04 AM
bonobo   QUOTE (Amenhotep @ 9 Apr 2006, 01:37 AM)Cred ...   9 Apr 2006, 01:24 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] OK. ...   9 Apr 2006, 01:39 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 9 Apr 2006, 02:02 AM)astept c...   9 Apr 2006, 02:01 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] Eu n...   9 Apr 2006, 10:36 PM
jock   Octavi (7 Apr 2006, 02:19 AM) Constat încă o dată ...   11 Apr 2006, 06:03 PM
Octavi   QUOTE Distinctia pe care o astepti tu este între c...   13 Apr 2006, 05:07 AM
jock   QUOTE Inteleg ce zici tu aici, insa nu cred ca e p...   30 Apr 2006, 05:06 PM
Erwin   QUOTE Sugerez că efectuarea unor teste presupune o...   30 Apr 2006, 08:23 PM
jock   QUOTE doar o vorba: Einstein este celebru si pentr...   1 May 2006, 07:18 PM


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 14 May 2024 - 06:25 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman