HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Cauzalitate, (până la urmă... ce-i aia?)
Amenhotep
mesaj 14 Jan 2005, 01:57 PM
Mesaj #1


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



În mod tradiţional, gândim cauzalitatea ca pe o reţea de săgeţi care "împănează" lumea, care leagă fapte, evenimente şi întâmplări. O săgeată din aceasta duce de la un fapt numit cauză la un altul numit efect. Pentru că imaginea unui graf orientat este extrem de intuitivă, cauzalitatea pare că e lămurită: e un graf orientat, săgeţile conducând de la cauze la efecte.

Dar... sunt totuşi probleme. Să luăm un exemplu: Tocmai am făcut un accident de maşină. Care este cauza accidentului?

Mai întâi, pentru a putea răspunde ar trebui să ştim ce înţelegem prin "accident de maşină". Ne referim strict la configuraţia particulară de atomi/particule/obiecte de la locul accidentului? Sau admitem că sunt posibile mai multe configuraţii care să corespundă toate propoziţiei "acest accident de maşină a avut loc"? Dacă admitem că "acest accident de maşină" este un nume pentru un "ciorchine" de configuraţii, atunci trebuie să lămurim ce cauză căutăm:

1. cauza care a determinat apariţia exact a acelei configuraţii particulare care-a avut loc (şi deci nu ne interesează cauzele care ar fi condus la apariţia vreunei alte configuraţii din ciorchinele "acest accident de maşină"), sau

2. cauza care conduce la apariţia unei configuraţii oarecare din ciorchine -- cu alte cuvinte o cauză a ciorchinelui ca ansamblu de configuraţii potenţiale.

Deşi varianta 1 este mult mai apetisantă logic (pentru că pare că se tratează simplu), din păcate în realitate ne confruntăm cu dificultăţile variantei 2: nu vorbim de cauza "acestui accident de maşină, având exact această configuraţie a atomilor", ci vorbim de cauza "acestui accident de maşină, indiferent de configuraţia particulară a atomilor".

Prima dificultate este deci chiar identificarea lucrului căruia îi căutăm cauza: când încetează el să mai fie "acest accident de maşină" şi devine "alt accident de maşină"? Care sunt graniţele "ciorchinelui de configuraţii"? Evident, ele sunt difuze. Ciorchinele acesta este un obiect inerent vag, fără limite precise. În spaţiul tuturor configuraţiilor posibile, "acest accident de maşină" este o constelaţie difuză.

Să ne apropiem cu microscopul minţii şi să analizăm totuşi un anume punct din constelaţie -- o configuraţie particulară, bine precizată. Care este cauza (în accepţiunea 1 de mai sus) a acelei configuraţii particulare? O altă configuraţie, nu-i aşa? Dar ce înseamnă o configuraţie, de fapt? Ce intră şi ce nu intră în configuraţia-cauză pe care o căutăm? Poziţia aripilor păsării care acum 3 zile a prins o libelulă pe câmpul de la marginea drumului -- este acesta un factor care a influenţat poziţia firelor de praf de pe capota maşinii în momentul accidentului? Principial, da. Deci acel factor trebuie să fie inclus în configuraţia-cauză a "acestui accident, cu aceste detalii". Observăm că sunt foarte mulţi factori care trebuie luaţi în considerare. De fapt, e mult mai simplu să spunem ce factori nu trebuie luaţi în considerare: aceia atât de îndepărtaţi încât influenţa lor este garantat nulă (fizica relativistă arată că astfel de factori există -- ei se numesc "factori separaţi spaţial faţă de accident"). Deci cauza pe care-o căutăm este o configuraţie a unei porţiuni uriaşe din Univers (putem neglija doar evenimentele din afara "conului cauzal trecut" definit de fizica relativistă). Este această cauză unică? Cu alte cuvinte, este posibil ca în spaţiul configuraţiilor trecute posibile să existe mai multe configuraţii ale Universului care să conducă la acelaşi "accident prezent" (identic până în cele mai mici detalii)?

Mă opresc deocamdată cu analiza aici, pentru că văd că mesajul a început să devină descurajant de lung...

Vă invit la comentarii.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
jock
mesaj 11 Apr 2006, 06:03 PM
Mesaj #2


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



Octavi (7 Apr 2006, 02:19 AM)
Constat încă o dată că nu vrei cu nici un chip să te ridici ori să cobori (dacă-ti place mai mult această expresie) la nivelul perspectivei filosofice. Vorbim asadar limbi diferite si în această replică mă voi mărgini să semnalez doar acest lucru.
QUOTE
Nu asta era distincta care spuneam eu ca trebuie facuta: era vorba de aceea intre diferitele concepte si nivele de cauza: una este cauza constantei temperaturii (adica a modificarii/interventiei continue a acesteia) la homeoterme [sist. electo-chimice de autoregulare], si alta este cauza temperaturii (energiei termice degajate) [sist. metabolic si reactiile lui de oxidare]. Sper ca de data asta sunt mai clar.

Distinctia pe care o astepti tu este între cauze particulare, care diferă de la o situatie la alta si trebuie analizate concret, la fata locului, cum face stiinta. Eu doream, de fapt, să găsesc o definitie generală a conceptului de cauză, ca o categorie filosofică, de aceea am venit cu două propuneri (aspecte): una era aceea legată de "vectorul" cauză->efect si componentele sale, iar a doua pleca de la o modelare a conceptului de inter-actiune (A<->B), definind raportul cauză-efect ca o dez-echilibrare a acestui raport (tradus aproximativ asa: atunci când ponderea interactiunii lui A asupra lui B este mai "mare", atunci A este cauza lui B). Astfel, eu voiam să-ti vorbesc despre un fel de "arhetip", despre o schemă sau un model conceptual al raportului cauză efect, iar tu-mi vorbesti, într-o acceptie foarte vagă si intuitivă, preluată din limbajul comun, despre "cauza" constantei temperaturii versus "cauza" temperaturii (si poate, în aceeasi manieră, despre "cauza" căderii regimului dictatorial ceausist), făcând o varză, un ghiveci din toate, încât nici dracu' n-ar mai putea spera să le descurce vreodată. In paranteză fie spus, filosofia nu urmăreste să facă distinctii subtile si savante, distinctiile le-a făcut cu prea mare generozitate si ingeniozitate realitatea, ea vrea numai niste sinteze cât mai bune, adică să aducă un suport unitar pe care să se miste, fără topăieli dizgratioase, cunoasterea stiintifică a particularului.
QUOTE
Astea sunt "trimiteri" rupte de realitate, care nu vad cum ar putea sa faca obiectul discutiei noastre.

Orice ar putea fi obiect de discutie dacă nu stai plasat între copertile unei Biblii si privesti de acolo, fie ea si biblia naturii (care o fi mai groasă si mai interesantă, după spusele unui luminat iluminist al secolului luminilor - ca să folosesc un joc de cuvinte de inspiratie iliesciană -, dar tot are niste coperti).
QUOTE
N-am nimic impotriva definitiei tale, poate e utila in anumite cazuri, insa din punctul meu de vedere cred totusi ca cea mai buna metoda pentru a evita confuzia care a produs aberatiile filozofice discutate mai inainte, este sa acceptam un set de definitii clare ale cauzalitatii, care fiecare se aplica unui set de fenomene.

Eu aveam pretentia ca definitia mea să fie utilă în toate cazurile. Aici se vede încă mai clar pozitia pe care te plasezi. Dacă vrei un set de definitii ale cauzalitătii (care ar spori confuzia, n-ar înlătura-o), măcar specifică ce domenii te-ar interesa mai mult; să discutăm cel putin dacă pot fi distinse niste specii ale cauzalitătii ce ar putea fi puse să justifice o împărtire pe domenii a cunoasterii stiintifice.
QUOTE
nu fac nimic extraordinar: ma tin de pozitia stiintei, care neaga existenta si necesitatea unei teleonomii in procese naturale in care totusi altii tin neaparat sa bage una.

Ce te obligă să te tii de pozitia stiintei, care contine si ea niste postulate ca si Biblia? Asa cum tin unii să bage o teleonomie, tii si tu s-o elimini. Asta-i faimoasa cale de mijloc, pe care o opuneai tuturor -ismelor filosofice, ce face dovada inteligentei omului de stiintă? Dacă nu se poate dovedi că există teleonomie, se poate dovedi că nu există? E o chestiune de logică elementară aici: cât timp nu există dovezi de o parte sau de alta, chestiunea rămâne în piciare, asa încât gresesc la fel de mult si cei ce neagă teleonomia cât si cei ce o afirmă în mod absolut.
QUOTE
Sa gasim un caz cert al dominatiei întregului (ca entitate cu un atribut pe care nu suma partilor si atributelor lor îl face posibil) asupra partilor, un caz al dominatiei întregului care dovedit nu se reduce de fapt la actiunea partilor. Asta lasand la o parte ptr. moment chestiunea teleonomiei, daca ea exista.

Ipotezele filosofico-speculative nu au nevoie de cazuri certe si nu sunt falsificabile (în sensul lui Popper). Acesta este un criteriu de diferentiere a filosofiei de stiintă, dar si un motiv, pe care neo-pozitivismul l-a considerat foarte puternic, de a discredita filosofia. Pentru cine n-a înteles încă, trebuie spus că filosofia chiar asta urmăreste: să găsească niste scheme conceptuale independente de experientă, experientă care, tocmai prin faptul că este experientă, rămâne un ceva particular-determinat. Filosofia vrea să prindă sub concept determinatul în genere, nu acesta sau acel mod determinat, ceea ce înseamnă că ea trebuie să depăsească experienta (mai mult, orice experientă posibilă). Dacă nu poate efectiv asta (deoarece gândirea este tot un sir de fapte de experientă), atunci filosofiei îi rămâne să se ocupe măcar de limitele experientei.
QUOTE
Daca te îndoiesti, atunci încearca sa negi afirmatia asta a mea, care pune fortele fundamentale ca sursa a diverselor legi. Doar cu îndoieli, nu ajungem sa ne întelegem . . .

Afirmatia ta nu face decât să înlocuiască niste termeni unul cu altul. Ce întelegi prin forte fundamentale? Ce întelege fizica prin acestea? Nimic, doar le postulează, le propune ca ipoteze de lucru, asa cum procedează si cu legile. Octavi, aici e vorba de a întelege niste chestii, nu de a ne închina în fata postulatelor stiintei, iar a întelege înseamnă a descifra aceste postulate din perspectiva unor concepte pe care le considerăm mai generale.
QUOTE
Exista exemple de "suport empiric al unei surse a unei legi fizice": sursa unei legi fizice este simplu de constatat empiric, cum este si de înteles; de ex. legea proportiilor (sau mai exact "legile proportiilor") îsi gaseste suport empiric explicatoriu (nu de definire) din orice test empiric care dovedeste structura discontinua a materiei;

Prin suport empiric al sursei unei legi, eu mă refeream la ceea ce se află dincolo de lege; ori noi nu avem posibilitatea să experimentăm dincolo de legile care ne guvernează nouă toate experimentele. Tu-mi vorbesti, în schimb, de nu stiu ce confirmări experimentale a unor legi. Nu stiu de ce am impresia că, atunci când nu poti răspunde la o problemă, o răstălmăcesti ca să-ti iasă un răspuns rezonabil. Asta nu-i o stratagemă prea cinstită (e drept că, de cele mai multe ori, o aplicăm instinctual, fără să ne dăm seama), măcar în acest anonimat al unui forum pe Internet, unde ne costă mai nimic să fim sinceri.
QUOTE
Apoi legile fizice sunt expresii cantitative ale manifestarii naturii însasi, astfel încât daca determini si întelegi natura si originea fortelor fundamentale, care ele sunt sursa acestor manifestari cantitativ constante între parametrii unor fenomene, asta este exact ceea ce ceri

Păi asta nu înteleg eu: natura si originea fortelor fundamentale (sau a legilor naturii). Ca să întelegi asta trebuie să-ti pui, printre altele, si întrebări legate de cauzalitate (ca schemă de manifestare a fortelor), de caracterul contingent sau necesar al acestor forte, etc., adică să transpui niste concepte ale stiintei într-un cadru general-filosofic.
QUOTE
Practic, sugerând ca ar trebui sa putem experimenta pe legile fizice ( = legile naturii), îndemni spre obscurantismul filozofiei idealiste, premoderne, care înca mai trai iluzia unei metafizici, adica a existentei unei realitati in afara celei naturale, fie ea "peste" sau "dupa". Când vorbesti de fizica (stiinta), vorbesti de natura, ori nimic nu exista si nimic nu explica ceva în afara naturii: dupa cum stii (însa din motive lesne de intuit nu accepti), acesta este însusi fundamentul stiintei, postulatul obiectivitatii naturii.
Inca un lucru: Dupa mine, filozofia în chestiunile strict empirice, are tot atâtea de spus ca si chiromantia.

Filosofia este în primul rând deschidere, scepticism, îndoială. Ca să intri pe terenul filosofiei trebuie mai întâi să te îndoiesti de toate, să arunci orice bagaj dogmatic, fie el stiintific, religios sau de altă natură. Pe urmă îti pui întrebări si abia apoi încerci să răspunzi la ele. Spre deosebire de stiintă, filosofia n-are răspunsurile deja date pe care ni le oferă experienta. Aici e diferenta, aici e idealismul filosofiei pe care-l blamezi tu. Ea este nevoită să se lepede si se leapădă de orice răspunsuri. Dacă nu întelegi asta, "filosofezi" în necunostintă de cauză pe marginea filosofiilor, care n-au găsit echilibrul "inteligent" între rational si empiric, făcându-l astfel ignorant pe Aristotel, naiv si simpatic pe Hume, prolix pe Kant si, din câte mi-am putut da seama, dobitoci pe toti laolaltă. In chestiunile empirice, filosofia nu are de spus nici cât chiromantia, nici cât astrologia, nu are de spus nimic. Filosofii care au avut ceva de spus si în chestiuni empirice au fost totodată si oameni de stiintă, iar greselile lor dovedite experimental trebuie considerate din această perspectivă. Numai greselile logice (inconsistentă, incompletitudine) pot fi puse pe seama filosofului.
QUOTE
Am facut primul observatia ca aici se discuta o notiune care comporta multiple definitii, definitii asupra carora participantii nu s-au pus de acord desi credeau totusi ca sunt. Inainte sa discutati, poate era bine sa definiti ce discutati.

Da, era bine măcar să stabilim dacă discutia se desfăsoară în registrul filosofic sau în cel al stiintei contemporane.
QUOTE
Daca tot este ceva atât de minimal cum sutii, ma astept sa poti sa dovedesti asta aici, in modul cel mai evident. Eu am dubii ca ai sa reusesti, însa sunt dispus, în masura timpului cam limitat în aceasta perioada a anului, sa te urmaresc si eventual comentez.

Din punct de vedere al stiintei n-am să pot dovedi nimic, pentru că stiinta lucrează cu alte concepte si are alte metode si obiective. Din punct de vedere filosofic văd nu accepti nici problema, darmite solutionarea ei.
QUOTE
Opinia mea acum: Cine serios, ia în serios filozofia?
Verdictul decretat scurt de tine mai sus, a fost articulat de multi visatori (filozofi), care înainte sa studieze si înteleaga natura, încercau s-o descrie. Si adesea si cel mai grav, de fapt, ei nici nu se sinchiseau de natura, ci descriau aberatii omnirice gen "Ideea", "Esenta/Fiinta", etc. As întreba care ar mai fi azi sensul "devenire" sau "nefiinta/fiinta" care s-ar sustrage analizei rationale? Forma dualista evidenta de materie/energie, este fiinta sau nefiinta? Sau este pe rând, dupa gustul si toana filozofului, ori una ori alta?

Aici te dai complet de gol în ce priveste necunoasterea problematicii filosofiei. Sigur că filosofia nu s-a prea sinchisit de natură, cel putin de la Socrate încoace, iar dacă s-a mai sinchisit uneori este pentru că stiintele încă nu-si conturaseră domeniile proprii de cercetare sau unii filosofi au evaluat gresit raportul dintre filosofie si stiintă, ambitionându-se să facă "deductii metafizice". Sartre, Heidegger, Noica si altii au vorbit, în sec XX, despre devenire, fiintă si nefiintă, desi auziseră de dualismul materie/energie. Devenirea si fiinta, precum si dialectica, sunt concepte ce nu prea au de-a face cu problema masei de repaus sau cu formula (E=mc^2).
QUOTE
interdependentele nu sunt exterioare partilor, ci decurg din ele.

Mai întâi afirmi că nu există numai părtile ce alcătuiesc întregul, ci si interdependentele dintre acestea, apoi spui că interdependentele decurg din părti. Cum pot să-ti mai înteleg pozitia? Spune-mi atunci ce înseamnă "decurg" si cum anume decurg într-un sens mai general în care decurge mirosul din corpul unui câine.
QUOTE
Nu stiu ce e aia "relatie". Daca e tot aia cu interactiune, atunci este evident ca functie de tipul elementelor, poti avea elemente fara interactie in masura in care aceste fie sunt separate spatial, fie le lipseste elementul modulator de interactie (aici gandesc si raspunde doar la exemplul din biologie).

'Relatie" e o notiune mai abstractă, ce cuprinde si interactiunile fizice. Iar tu te opresti aici, ca peste tot, la exemple de interactiuni fizice, considerând separarea spatială ca lipsă absolută a interactiunii, desi nu stii dacă nu cumva simplul fapt de a fi undeva în spatiu nu presupune deja o interactie.
QUOTE
Prea multa filozofie, pare-se, nauceste: A scrie o ecuatie nu înseamna a forta ratiunea la a face semne egale mintale! Când spun ca întinzând un arc metalic cu x cm, forta care ia nastere în acesta este de F Newtoni, dupa ecuatia Hooke F = - kx, asta nu înseamna cumva ca sunt atât de inept încât sa cred ca întinderea masurata în cm este forta masurata în N. Ce dracu . . .

N-ai înteles si nici n-am să-ncerc să mai explic, desi exemplul tău este un caz clar de exprimare, printr-o ecuatie, a unui echilibru, cu o interpretare adecvată a termenilor.
QUOTE
Cum dovedesti imposibilitatea de principiu a modelarii?

Asta trebuie dovedită pentru fiecare caz în parte, asa cum a dovedit, de pildă, Poincare în ce priveste problema celor 3 corpuri sau cum a dovedit Godel că aritmetica este inconpletă. Există multe probleme care sunt în principiu necalculabile, desi par deterministe la prima vedere. Imposibilitatea de principiu a modelării în genere, adică faptul că realitatea nu se conformează complet modelării matematice se dovedeste practic prin esuarea unor modele într-un cadru teoretic dat (desi asta nu e o dovadă suficientă) si prin prezenta aleatoriului în natură. Logic si filosofic se poate dovedi analizând, de pildă, conceptul de multiplu, cum a fâcut-o pentru prima dată Parmenide, ajungând la concluzia că necesitatea absolută exclude multiplul.
QUOTE
Nu, fals e doar rationamentul tau: ipoteza nu e falsa pentru ca nu poti s-o testezi (asta o face nestiintifica: conditia principala de ipoteza stiintifica asta este, testabilitatea), ci cand o testezi si o arati neconcordanta cu datele si rezultatele testului.

Uiti să mentionezi că e nevoie de teste adecvate si corecte. Cei ce respingeau atomismul o făceau, desigur tot pe bază de teste (măcar teste sumare, precum cel al lui Diogene: "stimabile Platon, cupa din care mi-ai dat să beau o văd, deci există, însă Ideile cu care ne bati la cap si aici la ospăt, nu le văd deloc, asa că nu mai vorbi prostii"), nu pentru că pur si simplu nu era pe placul lor această ipoteză.
Mai departe o să-ti răspund la topicul despre legile naturii, deoarece le-ai cam amestecat.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Amenhotep   Cauzalitate   14 Jan 2005, 01:57 PM
Catalin   Cred ca o imagine mult mai aproape de realitate es...   14 Jan 2005, 02:20 PM
calfa   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 03:20 PM) O int...   14 Jan 2005, 02:54 PM
Catalin   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 02:54 PM) QUOTE (Catal...   14 Jan 2005, 03:06 PM
gio19ro   De ce nu? Daca a cauzeaza pe b, in anumite situati...   14 Jan 2005, 03:16 PM
calfa   "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e posibi...   14 Jan 2005, 03:20 PM
Catalin   QUOTE "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e...   14 Jan 2005, 03:30 PM
calfa   La Princeton parca. Mai ... sap inca. Logica ? C...   14 Jan 2005, 04:03 PM
Catalin   E vorba de logica matematica. Aia care spune ca o ...   14 Jan 2005, 04:06 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 02:20 PM) Cred ca o ...   14 Jan 2005, 04:56 PM
gio19ro   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 04:06 PM) E vorba de...   14 Jan 2005, 05:02 PM
gio19ro   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 04:56 PM) 3. Dac...   14 Jan 2005, 05:04 PM
Amenhotep   Nu înţeleg locul energiei în modelul propus d...   14 Jan 2005, 05:06 PM
Catalin   QUOTE 1. Ce sunt nodurile grafului (ce sens fizic...   14 Jan 2005, 05:10 PM
Catalin   QUOTE (gio19ro @ 14 Jan 2005, 05:02 PM) QUOTE (Cat...   14 Jan 2005, 05:15 PM
Amenhotep   Încă o întrebare scurtă: Dat fiind c...   14 Jan 2005, 05:17 PM
abis   In principiu, daca exista o legatura A -> B -...   14 Jan 2005, 05:27 PM
E.B.E.   amenothep Daca graful respectiv este in forma mini...   14 Jan 2005, 05:29 PM
Catalin   Graful orientat trebuie sa fie aciclic. Altfel inc...   14 Jan 2005, 05:31 PM
E.B.E.   QUOTE în paranteză: este imposibil să ex...   14 Jan 2005, 05:32 PM
Amenhotep   Şi încă o întrebare, înainte de a cometa...   14 Jan 2005, 05:36 PM
E.B.E.   Propunerea mea este ca odata cu semnificatia fizic...   14 Jan 2005, 05:44 PM
Amenhotep   Păi includerea timpului a propus-o Căt...   14 Jan 2005, 05:47 PM
E.B.E.   Catalin a zis "particule asociate cu momente ...   14 Jan 2005, 05:54 PM
Amenhotep   QUOTE Catalin a zis "particule asociate cu mo...   14 Jan 2005, 05:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 05:56 PM) Eu...   14 Jan 2005, 06:06 PM
Amenhotep   A, acum înţeleg ce propui. Şi nu mai sun...   14 Jan 2005, 06:14 PM
E.B.E.   Nu este adevarat. Instantele care nu au sens sunt ...   14 Jan 2005, 06:19 PM
E.B.E.   Incep sa am indoieli legate de eficienta modelului...   14 Jan 2005, 06:32 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 06:06 PM)In fiec...   14 Jan 2005, 07:21 PM
E.B.E.   QUOTE Păi... dacă o stare este o hipersu...   14 Jan 2005, 07:30 PM
E.B.E.   Mda... pai, ca sa rezolvam problema cu sagetile (c...   14 Jan 2005, 08:11 PM
Catalin   Amenhotep si E.B.E., voi vreti sa reiterati aici m...   14 Jan 2005, 10:36 PM
E.B.E.   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 10:36 PM) Amenh...   15 Jan 2005, 12:35 PM
Amenhotep   Mai întâi, Cătălin, da, şi eu cred ...   15 Jan 2005, 09:05 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 05:54 PM) QUOTE ...   15 Jan 2005, 11:09 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 05:10 PM) Cel mult p...   15 Jan 2005, 11:41 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Propun doar să ne desprindem...   16 Jan 2005, 03:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Aha. Acum înţeleg viziunea t...   16 Jan 2005, 04:12 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 03:56 PM) Proble...   16 Jan 2005, 04:16 PM
E.B.E.   QUOTE Bun, dar să zicem că studiem un un...   16 Jan 2005, 04:26 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:26 PM) QUOTE De ce...   16 Jan 2005, 04:35 PM
E.B.E.   QUOTE dacă analizăm ce sunt A şi B ...   16 Jan 2005, 04:39 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:12 PM) "Sagea...   16 Jan 2005, 04:48 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Trebuie să ne hotărâm c...   16 Jan 2005, 04:53 PM
E.B.E.   QUOTE Oricum, sunt de acord cu dificultatea... ma ...   16 Jan 2005, 05:08 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:53 PM) Stramos. Tr...   16 Jan 2005, 05:12 PM
E.B.E.   QUOTE În acest caz, noţiunea de "cauzali...   16 Jan 2005, 05:15 PM
E.B.E.   QUOTE Definitia 2: O substare s0 a starii A este c...   16 Jan 2005, 05:20 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:08 PM) Adica, intu...   16 Jan 2005, 05:42 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:20 PM) Ma gandesc ...   16 Jan 2005, 05:46 PM
calfa   QUOTE (calfa)Logica ? Care ?  Sunt mai multe ... (...   17 Jan 2005, 09:48 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 04:03 PM)La Princ...   19 Jan 2005, 12:39 PM
Amenhotep   Un lucru intuitiv, dar care trebuie explicitat: ca...   19 Jan 2005, 02:03 PM
calfa   Interesant, vad ca au fost aduse in discutie eleme...   20 Jan 2005, 08:55 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 08:55 AM) Eu cred ca n...   20 Jan 2005, 11:29 AM
calfa   QUOTE (Amenhotep @ 20 Jan 2005, 12:29 PM) ......   20 Jan 2005, 11:46 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 11:46 AM) Pe scurt, ca...   20 Jan 2005, 11:57 AM
calfa   Putem defini ? Insa daca o facem, cat reflecta ea ...   20 Jan 2005, 12:08 PM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 12:08 PM) Putem defini...   20 Jan 2005, 12:37 PM
jock   Conceptul traditional de cauzalitate (A este cauza...   9 Feb 2005, 12:10 AM
Inorog   QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista o leg...   9 Feb 2005, 01:04 PM
contur   Ia sa sa imaginam: nasterea unui om a fost Cauza, ...   11 Mar 2006, 06:52 AM
fusion   Da. Ai enuntat un rationament gresit si in plus fa...   11 Mar 2006, 06:21 PM
Octavi   QUOTE QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista...   14 Mar 2006, 12:24 AM
Amenhotep   QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)In fapt...   14 Mar 2006, 02:17 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)I...   14 Mar 2006, 03:48 AM
Octavi   QUOTE Conceptul traditional de cauzalitate (A este...   14 Mar 2006, 04:17 AM
Octavi   Hume (empirist) neaga valoarea simturilor si perce...   14 Mar 2006, 05:29 AM
jock   Amenhotep (14 Mar 2006, 03:17 AM) QUOTE Eu recunos...   15 Mar 2006, 05:10 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE in buclele c...   15 Mar 2006, 06:03 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE Cum sa astep...   15 Mar 2006, 07:15 AM
Octavi   Jock, multumesc ptr. replica, n-am din pacate timp...   16 Mar 2006, 06:57 AM
Octavi   QUOTE Mă bucur că sesizezi importanta feedback-uri...   17 Mar 2006, 06:00 AM
jock   Octavi (17 Mar 2006, 06:00 AM) QUOTE Dupa mine, v...   29 Mar 2006, 12:01 PM
Octavi   Dupa mine, va continua sa ti se pare asa (desi nej...   7 Apr 2006, 01:19 AM
Octavi   Nu stiu exact ce inseamna la tine determinsm pur, ...   7 Apr 2006, 01:21 AM
Octavi   Apoi intervine deodată încă misteriosul principiu ...   7 Apr 2006, 01:22 AM
Octavi   Tot nu înteleg despre ce dovezi vorbesti. Eticheta...   7 Apr 2006, 01:23 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 7 Apr 2006, 02:23 AM)QE este ...   7 Apr 2006, 01:35 PM
Octavi   QUOTE Btw, exemplul nu este deloc fara valoare int...   8 Apr 2006, 02:56 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 03:56 AM)Nu pot d...   8 Apr 2006, 04:59 PM
Octavi   QUOTE Se pare ca nu prea esti la curent cu detalii...   8 Apr 2006, 07:53 PM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 08:53 PM)acum cat...   8 Apr 2006, 10:29 PM
Amenhotep   QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) QUOTE (Octav...   9 Apr 2006, 12:37 AM
Octavi   QUOTE Pai am dat un search dupa Christopher Fuchs ...   9 Apr 2006, 01:02 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) Q...   9 Apr 2006, 01:04 AM
bonobo   QUOTE (Amenhotep @ 9 Apr 2006, 01:37 AM)Cred ...   9 Apr 2006, 01:24 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] OK. ...   9 Apr 2006, 01:39 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 9 Apr 2006, 02:02 AM)astept c...   9 Apr 2006, 02:01 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] Eu n...   9 Apr 2006, 10:36 PM
jock   Octavi (7 Apr 2006, 02:19 AM) Constat încă o dată ...   11 Apr 2006, 06:03 PM
Octavi   QUOTE Distinctia pe care o astepti tu este între c...   13 Apr 2006, 05:07 AM
jock   QUOTE Inteleg ce zici tu aici, insa nu cred ca e p...   30 Apr 2006, 05:06 PM
Erwin   QUOTE Sugerez că efectuarea unor teste presupune o...   30 Apr 2006, 08:23 PM
jock   QUOTE doar o vorba: Einstein este celebru si pentr...   1 May 2006, 07:18 PM


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 14 May 2024 - 11:00 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman