HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Cauzalitate, (până la urmă... ce-i aia?)
Amenhotep
mesaj 14 Jan 2005, 01:57 PM
Mesaj #1


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



În mod tradiţional, gândim cauzalitatea ca pe o reţea de săgeţi care "împănează" lumea, care leagă fapte, evenimente şi întâmplări. O săgeată din aceasta duce de la un fapt numit cauză la un altul numit efect. Pentru că imaginea unui graf orientat este extrem de intuitivă, cauzalitatea pare că e lămurită: e un graf orientat, săgeţile conducând de la cauze la efecte.

Dar... sunt totuşi probleme. Să luăm un exemplu: Tocmai am făcut un accident de maşină. Care este cauza accidentului?

Mai întâi, pentru a putea răspunde ar trebui să ştim ce înţelegem prin "accident de maşină". Ne referim strict la configuraţia particulară de atomi/particule/obiecte de la locul accidentului? Sau admitem că sunt posibile mai multe configuraţii care să corespundă toate propoziţiei "acest accident de maşină a avut loc"? Dacă admitem că "acest accident de maşină" este un nume pentru un "ciorchine" de configuraţii, atunci trebuie să lămurim ce cauză căutăm:

1. cauza care a determinat apariţia exact a acelei configuraţii particulare care-a avut loc (şi deci nu ne interesează cauzele care ar fi condus la apariţia vreunei alte configuraţii din ciorchinele "acest accident de maşină"), sau

2. cauza care conduce la apariţia unei configuraţii oarecare din ciorchine -- cu alte cuvinte o cauză a ciorchinelui ca ansamblu de configuraţii potenţiale.

Deşi varianta 1 este mult mai apetisantă logic (pentru că pare că se tratează simplu), din păcate în realitate ne confruntăm cu dificultăţile variantei 2: nu vorbim de cauza "acestui accident de maşină, având exact această configuraţie a atomilor", ci vorbim de cauza "acestui accident de maşină, indiferent de configuraţia particulară a atomilor".

Prima dificultate este deci chiar identificarea lucrului căruia îi căutăm cauza: când încetează el să mai fie "acest accident de maşină" şi devine "alt accident de maşină"? Care sunt graniţele "ciorchinelui de configuraţii"? Evident, ele sunt difuze. Ciorchinele acesta este un obiect inerent vag, fără limite precise. În spaţiul tuturor configuraţiilor posibile, "acest accident de maşină" este o constelaţie difuză.

Să ne apropiem cu microscopul minţii şi să analizăm totuşi un anume punct din constelaţie -- o configuraţie particulară, bine precizată. Care este cauza (în accepţiunea 1 de mai sus) a acelei configuraţii particulare? O altă configuraţie, nu-i aşa? Dar ce înseamnă o configuraţie, de fapt? Ce intră şi ce nu intră în configuraţia-cauză pe care o căutăm? Poziţia aripilor păsării care acum 3 zile a prins o libelulă pe câmpul de la marginea drumului -- este acesta un factor care a influenţat poziţia firelor de praf de pe capota maşinii în momentul accidentului? Principial, da. Deci acel factor trebuie să fie inclus în configuraţia-cauză a "acestui accident, cu aceste detalii". Observăm că sunt foarte mulţi factori care trebuie luaţi în considerare. De fapt, e mult mai simplu să spunem ce factori nu trebuie luaţi în considerare: aceia atât de îndepărtaţi încât influenţa lor este garantat nulă (fizica relativistă arată că astfel de factori există -- ei se numesc "factori separaţi spaţial faţă de accident"). Deci cauza pe care-o căutăm este o configuraţie a unei porţiuni uriaşe din Univers (putem neglija doar evenimentele din afara "conului cauzal trecut" definit de fizica relativistă). Este această cauză unică? Cu alte cuvinte, este posibil ca în spaţiul configuraţiilor trecute posibile să existe mai multe configuraţii ale Universului care să conducă la acelaşi "accident prezent" (identic până în cele mai mici detalii)?

Mă opresc deocamdată cu analiza aici, pentru că văd că mesajul a început să devină descurajant de lung...

Vă invit la comentarii.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
Octavi
mesaj 17 Mar 2006, 06:00 AM
Mesaj #2


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 698
Inscris: 27 February 05
Forumist Nr.: 5.805



QUOTE
Mă bucur că sesizezi importanta feedback-urilor în legătură cu un concept cu mare încărcătură filosofică cum e cauzalitatea. Totusi, modelul standard al buclei de reglaj, cu actiuni de la cauză la efect si înapoi de la efect la cauză, mi se pare complet tributar conceptiei empirice a simtului comun asupra realitătii (ca si cum cauzele si efectele ar fi niste entităti de sine stătătoare, ca niste corpuri solide). Eu as pleda pentru un sens mult mai larg al feedback-ului, care să cuprindă, (probabil drept caz-limită) si interactiunile (fortele) din fizică, deoarece si aici avem o dublă determinare, numai că aceasta nu poate fi descompusă în elementele obisnuite ale unei scheme de reglare (input-ul este acelasi cu output-ul, asta-i trecerea la limită). A propos si de ce discutam mai demult, pe alt topic, despre sensul determinării, teleonomie si despre sisteme: existenta feedback-ului, chiar dacă n-are nici o treabă cu călătoriile în trecut, mi se pare că ar fi un prim indiciu al determinării de sus în jos si al configurării unei legi specifice a sistemului.


Dupa mine, va continua sa ti se pare asa (desi nejustificat dupa mine), atat timp cat nu definim clar cauzalitatea. De altfel, mi se pare ca in mesajele trecute, nu stiu cui raspundeam, tie sau altcuiva, spuneam ca e esential sa intelegi ca ceea ce inseamna ”cauza” in retroactiune nu este asa decat intr-o acceptiune destul de limitata.

QUOTE
Asocierea sa cu cauzalitatea ne duce direct la ideea de teleonomie (cauză finală), nu crezi?


Nu.

QUOTE
In linii mari, eu îmi imaginez lucrurile cam asa: aparitia unui feedback poate provoca în final o închidere în sine însusi a unui domeniu ontic, închidere ce se evidentiază prin aparitia unei legi specifice domeniului respectiv si caracterizată de un prag de trecere, o "distantă" ontică fată de restul, ce dă măsura stabilitătii acestei legi. De ce n-ar fi această imagine valabilă si pentru universul ca întreg, astfel încât legile fizicii ar avea ca fundament un feedback ce a degenerat, la nivelul elementelor din univers, într-un raport de inter-actiune simultaneizată?


Prefer ca atunci cand vom reusi sa determinam sursa legilor fizice (si in aceasta chestiune am facut deja un pas mai departe prin conceptul de forte fundamentale), sa o facem nu doar prin analogii fara nici un suport empiric. Altfel, riscam sa cadem in pacatele filozofiei, care timp de milenii a construit un elaborat esafodaj numa’ bun de amuzament azi.

QUOTE
Asa cum îi replicam mai sus si lui Amenhotep, Hume a semnalat două probleme filosofice privind cauzalitatea, cu care n-ai putea să te faci nicicând de râs.


Hai sa vedem:
<<1) înlăntuirea cauzelor si efectelor, a adevărurilor de fapt (cum le spunea Leibniz), nu este reductibilă la înlăntuirea logică a rationamentelor (a adevărurilor de ratiune), între lumea faptelor de experientă si lumea inferentelor logice căscându-se o prăpastie peste care subiectul cunoscător este în măsură să construiască doar niste punti firave.>>

E fals: daca rationamentul depaseste, de ex. pe cazul discutat de Hume, anume acela al mercurului din teromometru, nivelul simplei înlantuiri de observatii si paseste spre a deveni o veritabila relatie de cauzalitate (care explica cum cauza produce efectul), atunci obiectia lui Hume e binisor prinsa-n porte-ŕ-faux. Pot intelege insa ca bietul nu stia nici macar de molecule, insa ce facem cu cei care azi il iau in seama in aceasta chestiune? unsure.gif

QUOTE
Si cu ce argumentatii vine el?


Deja le-am expus, scutindu-te sa mai cauti vechile documente salvate, dar mai ales cautatul prin ele ptr. a identifica unde trateaza Hume chestiunea. Argumentul lui este mai mult decat penibil, imi pare sincer rau ca trebuie sa spun asta, mai ales ca il simpatizez sincer, si este usor de intuit de ce.

QUOTE
Hume era, în primul rând, un sceptic. Dacă te referi la argumentele bazate pe distinctia dintre adevărurile analitice si cele sintetice risti tu să te faci de râs. Dacă te referi la solutia pe care o oferă problemei, anume că subiectul este răspunzător în final de conexiunea cauză-efect, e discutabilă, dar nu hilară. In filosofie ori totul e de râs, ori nimic nu e de râs, tertium non datur.


Momentan nu ader la "decretul" tau, ramanând la constatarea ca prea mult este ridicul.

QUOTE
Am afirmat eu asta? Nu este cel mai... dar este o referintă, asa cum nici Aristotel nu este cel mai tare logician (pentru că n-a descoperit el axioma lui Nicod...), dar orice manual de logică îl pomeneste.
Kant n-a făcut critica lui Hume (nu prea ai ce critica la un sceptic), ci critica justă a dogmatismului filosofic, ce voia să prindă sub concept absolutul.


Aici te-as contrazice, caci in chestiunea cauzalitatii Kant face o critica a lui Hume, asa cum am rezumat deja.

QUOTE
Inconsistenta logică stă în pretentia cauzalitătii de a modela devenirea, procesele, ori acestea încalcă principiile logicii. De aceea s-a dezvoltat în paralel si dialectica, începând de la Heraclit (asa cum logica începe cu Parmenide), ca metodă de investigare a procesualitătii.


Jock, lasa-te de glume si atunci cand ti se cere o explicatie, da o explicatie, nu te limita doar la o afirmatie.

QUOTE
Nu-mi amintesc acum cine spunea că, în orice domeniu al cunoasterii, avem doar atâta stiintă câtă matematică am pus acolo.


E o exagerare, fireste. Insa are samburele ei de adevar, nu contest.

QUOTE
Dacă pentru tine stiinta nu înseamnă doar formalism, sau măcar perspectiva formalizării, cum se face că împărtăsesti punctul de vedere reductionist (că întregul nu e mai mult decât suma părtilor, etc.)?


Simplu, n-are sustinere nici macar printr-un singur exemplu. Asa cum aratam in chiar propozitia la care raspunzi, stiinta inseamna mai mult decat formalism, insa asta nu inseamna deloc ca stiinta este mai mult decat formalism, descriere, explicatie, etc.
Acum sincer, nu stiu sigur nici macar cat de literal sa citesc definitia ta a reductionismului, caci s-ar putea sa fie una prea simplista, cu care evident, nu sunt de acord. Asa cum discutam cumva, o celula functionala nu este suma substructurilor ei, ci a substructurilor si proceselor si interdependentelor (regularii) de care sunt capabile acele substructuri.

QUOTE
Mi se pare că aceste două aspecte sunt strâns legate unul de altul. Explică-mi si mie cum ai putut să le împaci?


Iata am incercat mai sus, insa banuiesc ca trebuie sa mai discutam ca sa pot sa ma fac convingator.

QUOTE
Citeste mai cu atentie. Nu am respins deloc cauzalitatea (am zis că nu putem arunca la gunoi acest concept), ba chiar vreau s-o apăr. Eu voiam să arăt că stiinta modernă e pe cale de a renunta complet la acest concept, în primul rând datorită mijloacelor de care vorbesti, mijloace ce influentează radical si interpretarea, întelegerea fenomenelor studiate. Precizia predictivă pe care ne-o oferă mijloacele formalismului are un pret ce trebuie plătit. Pretul este că rămânem numai cu o fatetă a realitătii, cu o proiectie a ei pe o singură axă.


Nu sunt sigur ca am inteles exact ce vrei sa spui, insa mi se aprinde un beculet ptr. a doua oara de cand citesc raspunsul tau, asa ca am sa raspund la ceea ce mi se pare ca am inteles ca idee generala a raspunsului tau. Ma pot insela, evident . . .
Este esential sa facem distinctie intre cauzalitate ca regula acceptata de stiinta întotdeauna (ba chiar mai mult, caci stiinta nu accepta decat cauzalitate naturala), asta chiar in conditiile in care tot ce putem face deocamdata este sa obtinem predictii statistice sau incomplete, dar chiar si atunci cand nu avem nici macar un formalism ptr. asta si nici macar o ipoteza stiintifica. Adica cand avem o simpla observatie. In fapt, postulatul obiectivitatii naturii, dupa cum stii, exact asta fixeaza.
Apoi, asa cum aratam sau poate doar sugeram prea laconic, e important sa facem distinctia intre o succesiune a 2 fenomene carora le cunoastem exact relatia de cauzalitate care le face sa constituie un cuplu cauza-efect, si acele fenomene la care cunoastem (asa cum trata ”cunoasterea”Hume) doar concomitenta sau succesiunea in sine a acestor fenomene. Asta nu e chiar nimic, intrucat este o observatie importanta, insa nu este o veritabila relatie de cauzalitate in sens stiintific, si in consecinta nu avem o cauza si un efect. Avem doar o potentiala cauza si un potential efect.
Te rog deci in masura in care n-am nimerit cu explicatia, sa explici mai bine la ce te referi cand spui:
<<Eu voiam să arăt că stiinta modernă e pe cale de a renunta complet la acest concept, în primul rând datorită mijloacelor de care vorbesti, mijloace ce influentează radical si interpretarea, întelegerea fenomenelor studiate. Pretul este că rămânem numai cu o fatetă a realitătii, cu o proiectie a ei pe o singură axă.>>

QUOTE
Nu mă astept deloc. Astea-s limitele formalismului, pe care trebuie să le constientizăm. Nici o sculă nu poate avea o utilizare universală; orice metodă limitează în final domeniul de investigatie.


Nu avem nici o problema atunci si nu merita remarcat acest fapt, intrucat nici macar nu poti cere de la un simplu formalism sa poate face chestia pretinsa. Ca sa nu mai spun ca nici nu e necesar.

QUOTE
Din nou te rog să fii mai atent. In plus, se pare că faci aceeasi identificare ca si Amenhotep, între cauzalitate si determinism pur. Nu mai revin nici eu cu explicatii (vezi mai sus răspunsul dat lui Amenhotep). Poate vreun dictionar de "dezambiguizare" sau, mai bine zis, de ambiguizare a notiunilor să fie de vină, nu stiu.


Asta e ce spui acolo:
<<Nu întelegi pentru că identifici cauzalitatea cu determinismul. Eu văd determinismul doar ca o limită a cauzalitătii, ca o cauzalitate degenerată, în sensul că demersul stiintific de modelare matematică a fenomenelor aduce la acelasi nivel cauza cu efectul, eliminând determinarea univocă (sau acea componentă a determinării ce dă măsura procesualitătii, devenirii). Ideea de determinism absolut este strâns legată de formalizarea stiintelor.>>

Concluzia este ca tu poti sustine ca relatia de cauzalitate asa cum o poseda stiinta azi, pe chiar exemplul lui Hume, acela cu termometrul, elimina determinarea univoca!!!! Adica dupa tine, explicatia dilatarii metalului lichid datorita agitatiei termice crescute a moleculelor sale sub influenta caldurii, iti poate totusi sugera ca de fapt ridicarea mercurului in termometru este producatoarea (cauza) caldurii (efectul)? Ca asta ar insemmna eliminarea determinarii univoce, dupa mine.

QUOTE
Ca să fie mai clar, putem considera un sistem de axe (x,y), ca referintă într-un plan al relatiilor dintre fenomene. Un raport de cauzalitate ar fi astfel indicat printr-un vector pornind din origine, iar proiectia acestui vector pe axa orizontală (x) ar putea exprima latura deterministă a raportului, ceea ce ne relevă stiinta. Proiectia pe axa verticală (y), în schimb, ar fi "irationalul" lui Meyerson, diferenta, ecartul ontic dintre cauză si efect, latura indeterministă si procesuală a raportului. Imaginea e prea simplistă pentru a modela complexitatea interactiunilor din natură, dar zic eu că e sugestivă pentru a evoca ideea că determinismul si indeterminismul sunt doar limite ale raportului de cauzalitate, dându-i dreptate lui Hume măcar în sensul că raportul cauzal nu este, în general, un raport de pură necesitate.
De aceea si afirm că determinismul impur al mecanicii clasice este un argument pro, nu contra cauzalitătii.


Bine, cu analogiile putem fi de acord, insa hai mai intai sa lamurim daca avem la ce sa facem analogie.

QUOTE
De acord, însă eu mă refer la o problemă de principii aici: dacă se arată că pe un anume nivel al realitătii, să zicem cel al mecanicii clasice, rămâne un rest ce rezistă în principiu formalizării (deci indiferent cât va avansa cercetarea noastră), atunci trag concluzia că nu avem de-a face de fapt cu un singur nivel, ci cu mai multe, adică aici nu functionează determinismul pur.


Nu stiu exact ce inseamna la tine determinsm pur, insa imi este clar ca e ilogic sa te indoiesti de un determinism natural doar ptr. ca el ar fi greu sau imposibil de modelat matematic. Acum, pe de alta parte, daca vorbesti de determinism in sensul ca nu putem cu formalismul acesta sa stim tot si oricand, atunci accept ca putem accepta mai multe nivele (care sa fie stiinte ca si mec. newtoniana), evident, in masura in care exista.

QUOTE
Sintagma îmi apartine si înteleg prin ea o multiplicitate structurată de "momente" ale existentei sau de obiecte. De exemplu, un lant cauzal sau un sistem stabil precum cel al atomului de carbon, să zicem, cu orbitalii săi pe care se plasează electronii. Consider că fiecare nivel al unei ierarhii ontice este, la rândul său, o ierarhie, asa încât avem de-a face mai curând cu ierarhii de ierarhii si nu cu simple ierarhii (care ar presupune niveluri elementare). Cum se delimitează nivelurile unei anume ierarhii e o chestiune ce tine, în opinia mea, de cele discutate mai înainte cu privire la determinarea inversă, închidere, stabilitate, prag, configurarea legilor specifice, teleonomie, etc. Nu e locul aici să detaliez mai mult si nici nu stiu dacă te interesează.


Pai intereseaza, de ce nu, mai ales daca poti exemplifica fiecare notiune din asta teoretica ca teleonomie si determinare inversa; evident, exemplele trebuie sa fie potrivite, si nu ca exemplul feedback-ului care explicam ca nu se potriveste cat timp definitia de cauza aplicata acolo este cea slaba, si sper sa nu-mi dai exemplu de teleonomie umana sau eventual animala, chestiune asupra carora suntem imi inchipui de acord.

QUOTE
Crezi că stiinta actuală (dacă nici un filosof nu-i capabil sau poate nu-l interesează) a reusit să găsească deja acel bun dozaj, calea de mijloc ce îmbină perfect observatia empirică cu analiza ratională?


Da, cu siguranta. De altfel nici nu e tare dificil, caci daca parasesti limitarea empirista sau rationalist-idealista tipica filozofiei, cred ca in orice raport le-ai pune, tot bine iese. devil.gif Problema nu este prea mult empirism sau prea mult realism cartezian sau prea mult idealism, ci prea mult idealism in fiecare dintre ele.

QUOTE
Dacă da, cum motivezi afirmatia?


Deja ai mai sus un bun exemplu, care arata de ce blocajele mentale produse de scepticismul empirist n-au nici o valoare, cat timp intelegi corect ce inseamna cauza/efect si relatie de cauzalitate. Nici nu mai discut idealismul pur (vreau sa-ti spun totusi ca cei mai inraiti realisti sau empiristi, sunt din pacate tot niste idealisti, in masura in care toti pitrocesc aceleasi vechi si falite notiuni de absolut, dumnezeu, suflet, etc., fara ca vreunu', empirist macar, sa le fi putut dovedi reale vreodata. In sensul asta, toti sunt niste realisti scolastici ohyeah.gif ).

QUOTE
Folosindu-te tot de acel bun dozaj între observatie si analiză ratională? Apoi, dacă nu trebuie să fim nici idealisti, nici empiristi, rationalisti, etc., ci doar inteligenti, ce întelegi prin asta? Poate pragmatism american (nu l-ai mentionat în enumerare) sau poate chiar acea "desteptăciune" tipic românească, de care vorbea Octavian Paler într-o carte, "desteptăciune" ce-l ia peste picior pe Don Quijote? Probabil de-aia românii n-au avut si nici n-o să aibă un filosof mare, o cultură mare, pentru că n-au fost nici idealisti, nici empiristi, nici rationalisti, nici etc., ci pur si simplu prea inteligenti pentru toate astea.


E si pragmatismul un punct de vedere filozofic, desi displace multora (mie inclusiv). Nu l-as vedea mai putin valoros decat toate -ismele celelalte ale filozofiei. Apoi, referitor la români si "cultura mare": as zice ca mai degraba o cultura mare produce si intretine idealisti, empiristi, rationalisti, decat invers, desi nu neg importanta ideilor si ideologiilor in chiar succesul sau esecul unei civilizatii. Oricum, materialismul cultural are ceva de zis in aceasta chestiune.
O cultura mare se naste cel mai adesea intr-un popor mare (numeros relativ la vecinii sai, cel putin cei mai apropiati), ori românii n-au fost niciodata un popor mare in acest sens, asa, etern cantonat de imperii mutilante prin chiar natura lor. Un sir nesfarsit de evenimente fac ca la un moment dat un popor mare, si nu altul, sa fie si generatorul unei culturi mari. Nu sunt dintre acei care sustin ca geografia, clima, sansa istorica sau chiar fondul genetic, determina cine e mare si cine e mic, dar cu atat mai putin cred ca aberatiile onirice ale filozofilor au realmente mare importanta in aceasta chestiune. Oricum, ca român, n-am complexe din pricina faptului ca apartin unei "culturi mici". Ma simt extraordinar de bine si avantajat ca vlastar al poporului român bine integrat intr-o cultura europeana din ce in ce mai integrata si convergenta.

Acest topic a fost editat de Octavi: 17 Mar 2006, 06:15 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Amenhotep   Cauzalitate   14 Jan 2005, 01:57 PM
Catalin   Cred ca o imagine mult mai aproape de realitate es...   14 Jan 2005, 02:20 PM
calfa   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 03:20 PM) O int...   14 Jan 2005, 02:54 PM
Catalin   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 02:54 PM) QUOTE (Catal...   14 Jan 2005, 03:06 PM
gio19ro   De ce nu? Daca a cauzeaza pe b, in anumite situati...   14 Jan 2005, 03:16 PM
calfa   "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e posibi...   14 Jan 2005, 03:20 PM
Catalin   QUOTE "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e...   14 Jan 2005, 03:30 PM
calfa   La Princeton parca. Mai ... sap inca. Logica ? C...   14 Jan 2005, 04:03 PM
Catalin   E vorba de logica matematica. Aia care spune ca o ...   14 Jan 2005, 04:06 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 02:20 PM) Cred ca o ...   14 Jan 2005, 04:56 PM
gio19ro   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 04:06 PM) E vorba de...   14 Jan 2005, 05:02 PM
gio19ro   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 04:56 PM) 3. Dac...   14 Jan 2005, 05:04 PM
Amenhotep   Nu înţeleg locul energiei în modelul propus d...   14 Jan 2005, 05:06 PM
Catalin   QUOTE 1. Ce sunt nodurile grafului (ce sens fizic...   14 Jan 2005, 05:10 PM
Catalin   QUOTE (gio19ro @ 14 Jan 2005, 05:02 PM) QUOTE (Cat...   14 Jan 2005, 05:15 PM
Amenhotep   Încă o întrebare scurtă: Dat fiind c...   14 Jan 2005, 05:17 PM
abis   In principiu, daca exista o legatura A -> B -...   14 Jan 2005, 05:27 PM
E.B.E.   amenothep Daca graful respectiv este in forma mini...   14 Jan 2005, 05:29 PM
Catalin   Graful orientat trebuie sa fie aciclic. Altfel inc...   14 Jan 2005, 05:31 PM
E.B.E.   QUOTE în paranteză: este imposibil să ex...   14 Jan 2005, 05:32 PM
Amenhotep   Şi încă o întrebare, înainte de a cometa...   14 Jan 2005, 05:36 PM
E.B.E.   Propunerea mea este ca odata cu semnificatia fizic...   14 Jan 2005, 05:44 PM
Amenhotep   Păi includerea timpului a propus-o Căt...   14 Jan 2005, 05:47 PM
E.B.E.   Catalin a zis "particule asociate cu momente ...   14 Jan 2005, 05:54 PM
Amenhotep   QUOTE Catalin a zis "particule asociate cu mo...   14 Jan 2005, 05:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 05:56 PM) Eu...   14 Jan 2005, 06:06 PM
Amenhotep   A, acum înţeleg ce propui. Şi nu mai sun...   14 Jan 2005, 06:14 PM
E.B.E.   Nu este adevarat. Instantele care nu au sens sunt ...   14 Jan 2005, 06:19 PM
E.B.E.   Incep sa am indoieli legate de eficienta modelului...   14 Jan 2005, 06:32 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 06:06 PM)In fiec...   14 Jan 2005, 07:21 PM
E.B.E.   QUOTE Păi... dacă o stare este o hipersu...   14 Jan 2005, 07:30 PM
E.B.E.   Mda... pai, ca sa rezolvam problema cu sagetile (c...   14 Jan 2005, 08:11 PM
Catalin   Amenhotep si E.B.E., voi vreti sa reiterati aici m...   14 Jan 2005, 10:36 PM
E.B.E.   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 10:36 PM) Amenh...   15 Jan 2005, 12:35 PM
Amenhotep   Mai întâi, Cătălin, da, şi eu cred ...   15 Jan 2005, 09:05 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 05:54 PM) QUOTE ...   15 Jan 2005, 11:09 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 05:10 PM) Cel mult p...   15 Jan 2005, 11:41 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Propun doar să ne desprindem...   16 Jan 2005, 03:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Aha. Acum înţeleg viziunea t...   16 Jan 2005, 04:12 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 03:56 PM) Proble...   16 Jan 2005, 04:16 PM
E.B.E.   QUOTE Bun, dar să zicem că studiem un un...   16 Jan 2005, 04:26 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:26 PM) QUOTE De ce...   16 Jan 2005, 04:35 PM
E.B.E.   QUOTE dacă analizăm ce sunt A şi B ...   16 Jan 2005, 04:39 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:12 PM) "Sagea...   16 Jan 2005, 04:48 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Trebuie să ne hotărâm c...   16 Jan 2005, 04:53 PM
E.B.E.   QUOTE Oricum, sunt de acord cu dificultatea... ma ...   16 Jan 2005, 05:08 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:53 PM) Stramos. Tr...   16 Jan 2005, 05:12 PM
E.B.E.   QUOTE În acest caz, noţiunea de "cauzali...   16 Jan 2005, 05:15 PM
E.B.E.   QUOTE Definitia 2: O substare s0 a starii A este c...   16 Jan 2005, 05:20 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:08 PM) Adica, intu...   16 Jan 2005, 05:42 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:20 PM) Ma gandesc ...   16 Jan 2005, 05:46 PM
calfa   QUOTE (calfa)Logica ? Care ?  Sunt mai multe ... (...   17 Jan 2005, 09:48 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 04:03 PM)La Princ...   19 Jan 2005, 12:39 PM
Amenhotep   Un lucru intuitiv, dar care trebuie explicitat: ca...   19 Jan 2005, 02:03 PM
calfa   Interesant, vad ca au fost aduse in discutie eleme...   20 Jan 2005, 08:55 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 08:55 AM) Eu cred ca n...   20 Jan 2005, 11:29 AM
calfa   QUOTE (Amenhotep @ 20 Jan 2005, 12:29 PM) ......   20 Jan 2005, 11:46 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 11:46 AM) Pe scurt, ca...   20 Jan 2005, 11:57 AM
calfa   Putem defini ? Insa daca o facem, cat reflecta ea ...   20 Jan 2005, 12:08 PM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 12:08 PM) Putem defini...   20 Jan 2005, 12:37 PM
jock   Conceptul traditional de cauzalitate (A este cauza...   9 Feb 2005, 12:10 AM
Inorog   QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista o leg...   9 Feb 2005, 01:04 PM
contur   Ia sa sa imaginam: nasterea unui om a fost Cauza, ...   11 Mar 2006, 06:52 AM
fusion   Da. Ai enuntat un rationament gresit si in plus fa...   11 Mar 2006, 06:21 PM
Octavi   QUOTE QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista...   14 Mar 2006, 12:24 AM
Amenhotep   QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)In fapt...   14 Mar 2006, 02:17 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)I...   14 Mar 2006, 03:48 AM
Octavi   QUOTE Conceptul traditional de cauzalitate (A este...   14 Mar 2006, 04:17 AM
Octavi   Hume (empirist) neaga valoarea simturilor si perce...   14 Mar 2006, 05:29 AM
jock   Amenhotep (14 Mar 2006, 03:17 AM) QUOTE Eu recunos...   15 Mar 2006, 05:10 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE in buclele c...   15 Mar 2006, 06:03 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE Cum sa astep...   15 Mar 2006, 07:15 AM
Octavi   Jock, multumesc ptr. replica, n-am din pacate timp...   16 Mar 2006, 06:57 AM
Octavi   QUOTE Mă bucur că sesizezi importanta feedback-uri...   17 Mar 2006, 06:00 AM
jock   Octavi (17 Mar 2006, 06:00 AM) QUOTE Dupa mine, v...   29 Mar 2006, 12:01 PM
Octavi   Dupa mine, va continua sa ti se pare asa (desi nej...   7 Apr 2006, 01:19 AM
Octavi   Nu stiu exact ce inseamna la tine determinsm pur, ...   7 Apr 2006, 01:21 AM
Octavi   Apoi intervine deodată încă misteriosul principiu ...   7 Apr 2006, 01:22 AM
Octavi   Tot nu înteleg despre ce dovezi vorbesti. Eticheta...   7 Apr 2006, 01:23 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 7 Apr 2006, 02:23 AM)QE este ...   7 Apr 2006, 01:35 PM
Octavi   QUOTE Btw, exemplul nu este deloc fara valoare int...   8 Apr 2006, 02:56 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 03:56 AM)Nu pot d...   8 Apr 2006, 04:59 PM
Octavi   QUOTE Se pare ca nu prea esti la curent cu detalii...   8 Apr 2006, 07:53 PM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 08:53 PM)acum cat...   8 Apr 2006, 10:29 PM
Amenhotep   QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) QUOTE (Octav...   9 Apr 2006, 12:37 AM
Octavi   QUOTE Pai am dat un search dupa Christopher Fuchs ...   9 Apr 2006, 01:02 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) Q...   9 Apr 2006, 01:04 AM
bonobo   QUOTE (Amenhotep @ 9 Apr 2006, 01:37 AM)Cred ...   9 Apr 2006, 01:24 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] OK. ...   9 Apr 2006, 01:39 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 9 Apr 2006, 02:02 AM)astept c...   9 Apr 2006, 02:01 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] Eu n...   9 Apr 2006, 10:36 PM
jock   Octavi (7 Apr 2006, 02:19 AM) Constat încă o dată ...   11 Apr 2006, 06:03 PM
Octavi   QUOTE Distinctia pe care o astepti tu este între c...   13 Apr 2006, 05:07 AM
jock   QUOTE Inteleg ce zici tu aici, insa nu cred ca e p...   30 Apr 2006, 05:06 PM
Erwin   QUOTE Sugerez că efectuarea unor teste presupune o...   30 Apr 2006, 08:23 PM
jock   QUOTE doar o vorba: Einstein este celebru si pentr...   1 May 2006, 07:18 PM


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 15 May 2024 - 01:06 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman