HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

4 Pagini V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Absolut Si Relativ In Moralitate
Catalin
mesaj 7 Nov 2004, 11:15 PM
Mesaj #1


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asupra moralitatii. Una este cea a credinciosului, cealalta a ateului. Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale sau ca avand o valoare absoluta. Avem, deci, doua intrebari la care trebuie sa raspundem:

1. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in lipsa apelului la divinitate?

2. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in prezenta apelului la divinitate?

Nu vreau sa insist neaparat asupra unui anume raspuns la aceste intrebari ci vreau sa sustin urmatoarea propozitie: "Raspunsul la 1 este acelasi cu raspunsul la 2". Altfel spus, daca se poate concepe moralitate absoluta in cadrul credintei in Dumnezeu, atunci ea se poate concepe si in absenta unei credinte. Implicit, daca nu putem concepe moralitate absoluta in lipsa divinitatii, nu avem nici o sansa sa gasim acest absolut in cadrul credintei in Dumnezeu. Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa. Daca, pe de alta parte, presupunem moralitatea ca ceva independent de vointa divina care doar o respecta in virtutea atributului de omnibenevolenta, atunci avem de-a face, intr-adevar cu o moralitate absoluta. Dar observam ca ea nu depinde de fiinta divina. Altfel spus este o moralitate absoluta care poate proveni foarte bine si din sistemul filosofic al unui ateu.

P.S. Ca parere personala, raspunsul la ambele propozitii este "Nu". Existenta lui Dumnezeu nu ne garanteaza existenta unui anume set de actiuni care sa fie morale prin definitie.

Acest topic a fost editat de Catalin: 7 Nov 2004, 11:16 PM


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 8 Nov 2004, 12:50 AM
Mesaj #2


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM)
Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa.

Atributul de "fiinţă" este cu totul secundar în acest caz. Dumnezeu este Absolutul (şi în mod accidental şi discutabil este şi o fiinţă, în sensul de persoană). Ceva (moralitatea) ce vine de la Dumnezeu nu este relativ pe motiv că Dumnezeu este o fiinţă/persoană, ci este absolut pe motiv că vine de la Absolut.

Dacă prin "fiinţă" înţelegem nu "persoană", ci "ceva ce fiinţează", atunci "fiinţă" devine sinonim cu "existent" -- şi din nou raportarea la aşa ceva nu ne conduce neapărat la relativism.

În concluzie, nu sunt de acord cu argumentul tău.

PS: În particular, şi eu sunt de părere că morală absolută nu există. Dar cred că din perspectivă religioasă ea poate fi concepută, pe temei că Dumnezeu = Absolutul. Benevolenţa nu este ceva ce îl leagă pe Dumnezeu de altceva exterior sieşi(morala), ci este un atribut, o proprietate a lui Dumnezeu. Dumnezeu este Absolut împreună cu toate atributele sale. Este incorect să-l relativăm pe Dumnezeu spunând că un atribut al său îi este superior şi îl determină. Dumnezeu este omnibenevolent pentru că aşa voieşte, nu pentru că ar fi forţat să fie omnibenevolent.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mărăcine
mesaj 8 Nov 2004, 09:09 AM
Mesaj #3


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 433
Inscris: 19 September 04
Din: campul ars de soare
Forumist Nr.: 4.510



Inainte de a stabili daca exista moralitate absoluta, cred ca ar fi necesar sa ne punem problema: ce este moralitatea? Nu e nevoie sa dezbatem tot felul de definitii, caci ma indoiesc ca am ajunge astfel la vreo concluzie, ci numai sa sugeram ce reprezinta ea, si unde anume in om consideram ca rezida?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 8 Nov 2004, 09:09 AM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
carrad
mesaj 8 Nov 2004, 09:51 AM
Mesaj #4


care este oPsedata
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.061
Inscris: 27 September 04
Din: Timisoara
Forumist Nr.: 4.566



mi se pare importanta si circumscrierea exacta a termenului "absolut"!
daca-mi permiteti: absolutus=liber, nelegat de nimic; de aici= independent de ceva...asadar, am putea spune ca morala absoluta nu se raporteaza la "absolut" nimic? are "existenta sa, de sine-statatoare", iar "persoana morala" nu se raporteaza nici la Dumnezeu, nici la vreo alta valoare?

raspunsul meu la intrebari ar fi: indiferent de calitatea noastra de credinciosi sau atei, avem un simt al moralitatii care provine din scara noastra de valori (pe care o invatam!). si nu m-am lamurit inca daca exista oameni fundamental buni sau fundamental rai, desi inclin sa cred ca aceste stari se datoreaza tot educatiei, in sensul ei cel mai larg.


--------------------
prietenia e o chestiune de opinie!
"cine se iubeste se (auto)tachineaza" (carmelita)
oPsedatii stiu de ce :D
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 8 Nov 2004, 10:07 AM
Mesaj #5


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Amenhotep, daca inteleg eu bine, punctul tau de vedere este urmatorul: Dumnezeu e absolut si de aceea moralitatea chiar daca este impusa de el nu poate fi considerata relativa ci tot absoluta.

Sunt doua probleme mari cu acest rationament:
1. Un creator absolut nu creeaza doar lucruri absolute. A deduce ca ceva este absolut doar din faptul ca e facut de Dumnezeu este echivalent cu a deduce ca un lucru e de fier doar pentru ca e facut de un fierar. Ceea ce e absurd... poate fierarul isi face si de mancare, nu?

2. Cealalta problema este un pic mai filosofica: o moralitate absoluta inseamna un sistem care nu se poate schimba in timp. Daca azi e rau sa ucizi si maine nu mai e, nu poti spune ca a nu ucide este ceva ce tine de o moralitate absoluta. Dar daca Dumnezeu este conceput ca si creatorul moralei, nu vad de ce nu ar putea sa o si modifice. Cu atit mai mult cu cat e presupus atotputernic. Si atunci, daca morala este modificabila, ea nu mai poate fi absoluta.

Maracine:
QUOTE

Inainte de a stabili daca exista moralitate absoluta, cred ca ar fi necesar sa ne punem problema: ce este moralitatea? Nu e nevoie sa dezbatem tot felul de definitii, caci ma indoiesc ca am ajunge astfel la vreo concluzie, ci numai sa sugeram ce reprezinta ea, si unde anume in om consideram ca rezida?


Moralitatea reprezinta o categorie de propozitii de tip "Este rau sa [...]" sau "Este bine sa [...]" al caror adevar il cunoastem. Moralitate absoluta ar fi o categorie de propozitii in care elementele nu se schimba de-a lungul timpului si nici de-a lungul spatiului. Asta inseamna ca: noi propozitii nu apar in categorie, propozitii vechi nu dispar si propozitiile nu isi schimba valoarea de adevar.


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 8 Nov 2004, 11:04 AM
Mesaj #6


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 10:07 AM)
Amenhotep, daca inteleg eu bine, punctul tau de vedere este urmatorul: Dumnezeu e absolut si de aceea moralitatea chiar daca este impusa de el nu poate fi considerata relativa ci tot absoluta.


Nu, nu m-am făcut bine înţeles. Morala nu este o creaţie, o "secreţie" a lui Dumnezeu. Dumnezeu nu impune şi nu face morala. Ea nu era absentă înainte să se hotărască Dumnezeu s-o facă şi prezentă după aceea. Morala este un atribut al lui Dumnezeu, este una din coordonatele majore care-l definesc. Ca şi Fiinţarea, de exemplu. Dumnezeu nu a făcut Fiinţarea, ci Fiinţarea este un atribut al lui Dumnezeu (pe care El îl împarte, prin Creaţie, şi altor lucruri). Liberul Arbitru este o altă coordonată fundamentală, o altă prorpietate de bază a lui Dumnezeu. La fel, El împarte din Liberul Său Arbitru unor creaţii ale Sale -- oamenii. Aceste atribute ale lui Dumnezeu (Moralitatea, Fiinţarea, Liberul Arbitru etc.) noi le numim absolute pentru că la Dumnezeu se manifestă cu maximă intensitate şi complet nealterate (mă rog, în măsura în care pot fi concepute grade de intensitate ale lor... la Fiinţare de exemplu e mai greu...).

QUOTE
Sunt doua probleme mari cu acest rationament:
1. Un creator absolut nu creeaza doar lucruri absolute.


Aşa cum spuneam, ai înţeles greşit că morala ar fi creaţia lui Dumnezeu. Ea nu a apărut la Facerea Lumii, aşa cum Fiinţarea şi Liberul Arbitru nu au apărut la Facerea Lumii. Faptul că Dumnezeu este Creator n-are nici o legătură cu absolutul moralei. Ea ar fi fost absolută şi dacă Dumnezeu S-ar fi hotărât să nu creeze. Nu din actul creaţiei derivă caracterul absolut al moralei, ci din aceea că este un atribut al Absolutului însuşi.

QUOTE
Dar daca Dumnezeu este conceput ca si creatorul moralei, nu vad de ce nu ar putea sa o si modifice. Cu atit mai mult cu cat e presupus atotputernic. Si atunci, daca morala este modificabila, ea nu mai poate fi absoluta.


Dumnezeu nu este conceput ca şi creatorul moralei.

Totuşi, problema ridicată de tine aici se poate trata. Chiar mai general: poate Dumnezeu să modifice vreunul din atributele sale fundamentale? (Pare a fi un paradox: dacă nu poate, atunci iată că nu-i omnipotent; dacă poate, înseamnă că nu putem fi siguri că mâine Dumnezeu nu se va hotărî să fie omnimalevolent în loc de omnibenevolent...) Viziunea mea este: Dumnezeu are putinţa de a-şi modifica oricare din atribute, dar nu vrea să facă asta. Cine ne garantează acest lucru? Păi chiar omnibenevolenţa: hotărârea "De mâine voi fi rău!" nu poate fi luată de Dumnezeu azi, pentru că azi el este omnibenevolent şi o asemenea hotărâre ar fi rea. Deci omnibenevolenţa se auto-perpetuează la infinit. Aceasta asigură caracterul etern al moralei (apropo, ce spuneai tu că e "absolut" eu aş numi mai degrabă "etern constant" -- adică neschimbător în timp).

a

Acest topic a fost editat de Amenhotep: 8 Nov 2004, 11:05 AM


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
milimetru
mesaj 8 Nov 2004, 11:20 AM
Mesaj #7


ex-caa
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.430
Inscris: 26 April 04
Forumist Nr.: 3.261



QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM)
Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale

Eu nu cred în apanajul moralităţii absolute nici la credincios nici la necredincios. Ambele categorii sînt oameni supuşi greşelilor deci abaterilor inevitabile de la absolut.

Apoi, moralitatea care vine de la Dumnezeu este absolută, conform raţionamentului lui Amenhotep, cu care eu sînt de acord. Iar dacă "trecem" la fierar, eu văd lucrurile cam aşa: fierarul meştereşte o bucată de fier cu scopul de a servi drept levier. Icsulescu găseşte levierul ca fiind numai bun ca să-i crape capul lui Y. Din momentul în care Icsulescu a făcut tranzacţia corectă cu fierarul şi a achiziţionat levierul, fierarul nu e răspunzător de crima care va avea loc... smile.gif

Moralitatea vine de la Dumnezeu, nu este impusă...

ps: Excelente demersurile lui Amenhotep! Omule, ar trebui să scrii cărţi, ceva, e păcat să nu... dacă nu cumva "ai comis-o" deja! thumb_yello.gif clapping.gif

Acest topic a fost editat de milimetru: 8 Nov 2004, 11:24 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mărăcine
mesaj 8 Nov 2004, 11:30 AM
Mesaj #8


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 433
Inscris: 19 September 04
Din: campul ars de soare
Forumist Nr.: 4.510



QUOTE (Catalin)
Moralitate absoluta ar fi o categorie de propozitii in care elementele nu se schimba de-a lungul timpului si nici de-a lungul spatiului.

Daca, asa cum zice Amenhotep, moralitatea absoluta ar fi un atribut al Divinitatii (sau chiar si daca ar fi creata, asa cum spuneai tu), de unde poti stii ca ea se concretizeaza intr-o categorie de propozitii? Ia sa ne punem putin mintea la contributie: se exprima oare divinul in propozitii? Sau propozitiile nu sunt decat o forma pe care oamenii o dau gandurilor lor pentru a le aduce in plan verbal? Si daca divinul nu se exprima in propozitii, atunci in ce raport se afla legile morale identificate de oameni de tipul "e bine sa ...", "e rau sa ..." cu legile morale asa-zise absolute?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
nefertiti-old
mesaj 8 Nov 2004, 11:58 AM
Mesaj #9


Coffee woman
******

Grup: Membri
Mesaje: 8.981
Inscris: 7 September 03
Din: Timisoara
Forumist Nr.: 721



QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 12:20 PM)


Moralitatea vine de la Dumnezeu, nu este impusă...


Poti sa detaliezi?


--------------------
"Libertatea de a respinge e singura libertate." (Salman Rushdie)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
milimetru
mesaj 8 Nov 2004, 12:21 PM
Mesaj #10


ex-caa
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.430
Inscris: 26 April 04
Forumist Nr.: 3.261



Nu detaliez că mă dă Cătălin afară! biggrin.gif În posturile anterioare Amenhotep zice că vine de la Dumnezeu iar Cătălin zice că e impusă. Şi eu zic că (pro)vine de la...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
nefertiti-old
mesaj 8 Nov 2004, 12:25 PM
Mesaj #11


Coffee woman
******

Grup: Membri
Mesaje: 8.981
Inscris: 7 September 03
Din: Timisoara
Forumist Nr.: 721



Nu cred ca te da afara. Eu chiar sunt curioasa ce argumente aduci, ca sa explici ce ai spus. wink.gif


--------------------
"Libertatea de a respinge e singura libertate." (Salman Rushdie)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
milimetru
mesaj 8 Nov 2004, 12:49 PM
Mesaj #12


ex-caa
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.430
Inscris: 26 April 04
Forumist Nr.: 3.261



Dumnezeu nu impune nimic omului. Îi dă levierul (vezi postul meu de mai sus) ca să-l folosească la ceva. Nu impune nimic pt că, în esenţa Lui, Dumnezeu este iubire şi lumină, fiind astfel incompatibil cu noţiunea de impunere. Nu ştiu ce argumente să mai dau... Poate ai să mă întrebi de unde ştiu?... smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 8 Nov 2004, 12:50 PM
Mesaj #13


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Amenhotep:
QUOTE

Nu, nu m-am făcut bine înţeles. Morala nu este o creaţie, o "secreţie" a lui Dumnezeu. Dumnezeu nu impune şi nu face morala.


Si atunci de unde vine morala? de nicaieri? asta ar fi si raspunsul unui ateu. Deci daca tu raspunzi la 2 afirmativ avand in minte ca morala nu este o creatie a lui Dumnezeu, va trebui sa raspunzi si la 1 acelasi lucru. Unde zici tu ca apare vreo diferenta?

QUOTE

Morala este un atribut al lui Dumnezeu, este una din coordonatele majore care-l definesc. Ca şi Fiinţarea, de exemplu.


Stai asa, fiintarea nu poate fi o coordonata definitorie. Criticile argumentului ontologic demonstreaza destul de bine aceasta chestie. Nu poti defini ceva si acel ceva sa existe doar in virtutea definitiei. Ce parere ai de urmatoarea definitie:

Fie fiinta nrocinu cu urmatoarele proprietati:

  • este roz
  • are un corn in frunte
  • locuieste in casa lui Amenhotep
  • exista



Pot eu deduce din aceasta definitie ca tu chiar ai in casa un nrocinu? In mod evident nu. Existenta/Fiintarea nu reprezinta o proprietate adevarata care sa poata fi inclusa in definitie.

Iar faptul ca Moralitatea absoluta ar fi un atribut al lui Dumnezeu este irelevant. Ori moralitatea vine de la Dumnezeu, caz in care nu poate fi absoluta pentru ca este modificabila, ori nu vine de la Dumnezeu caz in care ea apartine ateului si credinciosului in mod egal.

QUOTE

Aşa cum spuneam, ai înţeles greşit că morala ar fi creaţia lui Dumnezeu. Ea nu a apărut la Facerea Lumii, aşa cum Fiinţarea şi Liberul Arbitru nu au apărut la Facerea Lumii. Faptul că Dumnezeu este Creator n-are nici o legătură cu absolutul moralei. Ea ar fi fost absolută şi dacă Dumnezeu S-ar fi hotărât să nu creeze. Nu din actul creaţiei derivă caracterul absolut al moralei, ci din aceea că este un atribut al Absolutului însuşi.


Nu, nici de-acolo nu deriva caracterul absolut al moralei. Dumnezeu poate avea si atribute neabsolute. Altfel nu ar mai fi exista creatia! Atributul de "creator", de exemplu, este unul neabsolut pentru ca Dumnezeu nu creeaza prin definitie, ci creeaza ca urmare a exercitarii liberului arbitru. Cred ca putem fi de acord ca ar fi fost posibil, cel putin in teorie, ca Dumnezeu sa nu creeze. Si atunci ar fi avut atributul de "necreator". Care nici el nu era un atribut absolut pentru ca putea fi schimbat.

Deci nu putem deduce ca un atribut e absolut doar pentru ca e un atribut divin.

QUOTE

Totuşi, problema ridicată de tine aici se poate trata. Chiar mai general: poate Dumnezeu să modifice vreunul din atributele sale fundamentale?


QUOTE

Dumnezeu are putinţa de a-şi modifica oricare din atribute, dar nu vrea să facă asta


Daca poate sa le modifice si nu vrea sa o faca, inseamna ca poate cu adevarat? ar parea, totusi, ca ii e imposibil sa faca ceva ce nu vrea sa faca. Oricum ai lua-o, ajungi la niste paradoxuri aici. Asa ca nu vrea sa insist... cred ca putem discuta si fara sa ne punem problema daca atributele sunt sau nu modificabile.

QUOTE

Cine ne garantează acest lucru? Păi chiar omnibenevolenţa: hotărârea "De mâine voi fi rău!" nu poate fi luată de Dumnezeu azi, pentru că azi el este omnibenevolent şi o asemenea hotărâre ar fi rea.


Asta e un rationament circular: o asemenea hotarire ar fi rea doar in masura in care Moralitatea nu s-ar schimba. Ori tu presupui concluzia (atributele nu se schimba) chiar in cadrul argumentului prin care vrei sa o demonstrezi.

Milimetru:
QUOTE

Apoi, moralitatea care vine de la Dumnezeu este absolută, conform raţionamentului lui Amenhotep, cu care eu sînt de acord


Esti sigur ca ai inteles rationamentul lui Amenhotep cu care esti de acord? mie nu mi s-a parut ca el ar fi zis ca moralitatea absoluta vine de la Dumnezeu ci ca este un atribut al lui Dumnezeu. Cele doua nu sunt nicidecum echivalente.

Maracine:
QUOTE

Daca, asa cum zice Amenhotep, moralitatea absoluta ar fi un atribut al Divinitatii (sau chiar si daca ar fi creata, asa cum spuneai tu), de unde poti stii ca ea se concretizeaza intr-o categorie de propozitii?


Tu ai intrebat cum as defini eu moralitatea. Eu ti-am raspuns. Daca nu iti place definitia mea, esti liber sa propui o alta.

QUOTE

Ia sa ne punem putin mintea la contributie: se exprima oare divinul in propozitii?


"Divinul nu se exprima in propozitii" este contradictorie pentru ca este o propozitie.

QUOTE

Si daca divinul nu se exprima in propozitii, atunci in ce raport se afla legile morale identificate de oameni de tipul "e bine sa ...", "e rau sa ..." cu legile morale asa-zise absolute?


Din moment ce "divinul nu se exprima in propozitii" este contradictorie, orice propozitie care incepe cu "daca divinul nu se exprima in propozitii" este lipsita de valoare. Putem deduce absolut orice dintr-o premisa falsa.

Editat:
QUOTE

În posturile anterioare Amenhotep zice că vine de la Dumnezeu iar Cătălin zice că e impusă. Şi eu zic că (pro)vine de la...


Eu nu am zis ca e impusa. Si nici Amenhotep nu a afirmat ca vine de la Dumnezeu!

Acest topic a fost editat de Catalin: 8 Nov 2004, 12:53 PM


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abis
mesaj 8 Nov 2004, 01:03 PM
Mesaj #14


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 22.306
Inscris: 8 March 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 2.507



QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 12:50 PM)
Si atunci de unde vine morala? de nicaieri? asta ar fi si raspunsul unui ateu.

Din moment ce fiecare dintre noi are anumite principii morale, inclusiv ateii, iar orice lucru trebuie sa aiba o cauza, nu putem spune ca moralitatea vine de "nicaieri"...
Fiecare dintre noi are anumite cerinte din partea celor din jur: sa nu ii fie furate bunurile, sa nu fie ucis, sa nu fie mintit etc. Atunci fiecare dintre noi, sau aproape fiecare, isi doreste ca societatea in care traieste sa condamne furtul, crima, minciuna. Deci originea normelor morale trebuie sa fie grija pentru propriile interese.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 8 Nov 2004, 01:15 PM
Mesaj #15


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



QUOTE

Deci originea normelor morale trebuie sa fie grija pentru propriile interese.


Eu vorbeam de o morala absoluta. Daca exista asa ceva in perspectiva ateului, ea trebuie, in mod necesar, sa fi provenit din nimic, ca si universul. Grija pentru propriile interese nu poate fi morala absoluta pentru ca se modica atit in timp cat si in functie de unde te afli.


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
milimetru
mesaj 8 Nov 2004, 01:32 PM
Mesaj #16


ex-caa
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.430
Inscris: 26 April 04
Forumist Nr.: 3.261



Cătălin, te rog să fii puţin atent. În cursul discuţiei pe care ai avut-o cu Amenhotep el a raţionat folosind cuvîntul "vine". Tu ai răspuns folosind cuvîntul "impusă". Voi nu aţi zis că ... ci aţi presupus. Eu nu zic că asta credeţi voi dar astea sînt cuvintele folosite la un moment dat. Aţi folosit cuvintele alea, care mi-au atras atenţia şi am vrut să fac o precizare bazîndu-mă pe ce cred eu. Atît!

Părerea mea, chiar dacă nu e identică cu a ta, e următoarea: am înţeles raţionamentul lui Amenhotep, care mi se pare foarte bun!...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gypsyhart
mesaj 8 Nov 2004, 02:09 PM
Mesaj #17


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 1.854
Inscris: 4 December 03
Forumist Nr.: 1.365



"Absolutul" nu poate fi "spus".
Cum morala se refera in genere la actiuni vizibile celor din jur, si deci intr'un fel sau altul pretabile la expunere sub forma de propozitii, reiese ca o "morala absoluta" (fie ca apartine unor atei fie unor credinciosi) e absurda....
Morala o ai de la ceilalti...."absolutul" nu iti poate fi dat/ luat......
RAspunsul meu este acesta: morala este INTOTDEUNA relativa.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 8 Nov 2004, 02:52 PM
Mesaj #18


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 11:20 AM)
ps: Excelente demersurile lui Amenhotep! Omule, ar trebui să scrii cărţi, ceva, e păcat să nu... dacă nu cumva "ai comis-o" deja! thumb_yello.gif clapping.gif

Milimetru, mulţumesc pentru apreciere. Nu, nu am scris cărţi pe astfel de teme. Mă împiedică... exact convingerile mele religioase smile.gif : sunt ateu. Aici nu am făcut decât să explic unele argumente teologice (cu care nu sunt de acord -- de fapt nu cu aceste argumente am ceva, ci cu ipoteza "există Dumnezeu" pe care ele o presupun implicit). Dar dacă eu sunt de părere că nu există Dumnezeu asta nu mă împiedică să observ că unele argumente de tipul "Dacă Dumnezeu ar exista şi ar avea proprietăţile cutare şi cutare, atunci..." sunt coerente. Deşi nu sunt de acord cu ipoteza fundamentală a existenţei lui Dumnezeu, totuşi văd că unele argumente care pornesc de la această ipoteză sunt bine construite.

Mai clar: dacă eu cred că x =/= 3, pot totuşi să constat că argumentul "dacă x ar fi 3, atunci x la puterea 2 ar fi 9" e corect construit (pe când argumentul "dacă x ar fi 3, atunci x la puterea 2 ar fi 6" este greşit). Bineînţeles, dacă admit corectitudinea raţionamentului "dacă x ar fi 3, atunci x la puterea 2 ar fi 9", asta nu înseamnă că admit şi că x chiar este 3...

QUOTE (mărăcine)
Ia sa ne punem putin mintea la contributie: se exprima oare divinul in propozitii? Sau propozitiile nu sunt decat o forma pe care oamenii o dau gandurilor lor pentru a le aduce in plan verbal?


Mărăcine, consecinţa inevitabilă a acestui raţionament este "Despre ceea ce nu se poate vorbi trebuie să tăcem". Dacă tu chiar îţi asumi poziţia pe care ai exprimat-o, trebuie să încetezi să afirmi orice despre Dumnezeu (pentru că Divinul nu se poate exprima în propoziţii -- OK, ca să evităm circularitatea, să admitem că aceasta nu este o propoziţie, ci un gând al tău).

QUOTE (Catalin)
Si atunci de unde vine morala? de nicaieri? asta ar fi si raspunsul unui ateu.


Cauza moralei este aceeaşi ca şi cauza existenţei lui Dumnezeu, ca şi cauza omnipotenţei Sale, ca şi cauza Omniscienţei sale etc.: este Dumnezeu însuşi, care e propria cauză. O altă variantă de răspuns este că acestea (Dumnezeu împreună cu toate atributele Lui) sunt singurele chestii din Univers care nu au cauză. Această a doua variantă de răspuns e mai puţin frecventă decât prima.

QUOTE
Nu poti defini ceva si acel ceva sa existe doar in virtutea definitiei.


Nu am spus că Dumnezeu există doar în virtutea definiţiei. Pentru ca tot eşafodajul de raţionamente şi argumente să stea în picioare, este necesară întotdeauna ipoteza "Dumnezeu chiar există", pe lângă toate celelalte ipoteze. Faptul că unul din atributele lui Dumnezeu este fiinţarea nu este în sine contradictoriu. El conduce la probleme numai dacă cineva încearcă să-l folosească în argumentul ontologic.

În plus, atributul fiinţării nu sună simplu "Dumnezeu are atributul că fiinţează", ci exprimă o idee mai complicată: "Dumnezeu este Cel ce poate da fiinţă tuturor celor ce fiinţează, inclusiv Sieşi".

QUOTE
Ori moralitatea vine de la Dumnezeu, caz in care nu poate fi absoluta pentru ca este modificabila


Nu orice vine de la Dumnezeu este modificabil.

QUOTE
Dumnezeu poate avea si atribute neabsolute.


Poate. La fel de bine cum poate avea şi atribute absolute. Este posibil să aibă 4 absolute şi 15 neabsolute. Şi? Cu acest argument nu poţi arăta că morala (lui Dumnezeu) nu are cum să fie absolută. Tu asta încerci să faci, ăsta-i "călcâiul lui Ahile" al raţionamentului tău pe care eu îl atac: nu-i adevărat că orice atribut al lui Dumnezeu este relativ, deci n-ai cum să susţii că morala (lui Dumnezeu) e obligatoriu relativă; ea ar putea fi absolută. Introducerea postulatului "Şi această morală este absolută" alături de celelalte axiome ale sistemului teologic nu îl transformă într-un sistem contradictoriu.

QUOTE
Deci nu putem deduce ca un atribut e absolut doar pentru ca e un atribut divin.


Ai dreptate. Exact cum nu putem deduce că un atribut e relativ doar pentru că e un atribut divin.

QUOTE
QUOTE
Cine ne garantează acest lucru? Păi chiar omnibenevolenţa: hotărârea "De mâine voi fi rău!" nu poate fi luată de Dumnezeu azi, pentru că azi el este omnibenevolent şi o asemenea hotărâre ar fi rea.

Asta e un rationament circular: o asemenea hotarire ar fi rea doar in masura in care Moralitatea nu s-ar schimba. Ori tu presupui concluzia (atributele nu se schimba) chiar in cadrul argumentului prin care vrei sa o demonstrezi.


Nu, nu e circular. Hotărârea "De mâine voi face rău" este rea astăzi, în raport cu morala de astăzi (chiar dacă consecinţele ei se vor vedea abia mâine, când morala poate s-a schimbat). Deci o fiinţă benevolentă nu poate lua această hotărâre astăzi. Cum "astăzi" este un moment oarecare, rezultă că nu o poate lua nicicând. Astfel se face că benevolenţa lui Dumnezeu este mereu în raport cu aceeaşi morală, neschimbată. Pentru Dumnezeu sensul binelui şi al răului nu este variabil.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 8 Nov 2004, 02:59 PM
Mesaj #19


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 01:03 PM)
Deci originea normelor morale trebuie sa fie grija pentru propriile interese.

Da, aprob 100% această viziune. Grija pentru propriile interese este doar un alt nume pentru ceea ce popular se cheamă "egoism" -- aceasta consider şi eu că este sursa moralei umane. Şi, cum interesele (unei colectivităţi, chiar specii) pot varia în timp, morala nu este absolută.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
milimetru
mesaj 8 Nov 2004, 03:42 PM
Mesaj #20


ex-caa
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.430
Inscris: 26 April 04
Forumist Nr.: 3.261



QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 02:52 PM)
Deşi nu sunt de acord cu ipoteza fundamentală a existenţei lui Dumnezeu, totuşi văd că unele argumente care pornesc de la această ipoteză sunt bine construite.

Asta e ceva deosebit, care rar îmi e dat să aud/văd. E un fenomen deosebit smile.gif

Eu, de exemplu, recunosc că sînt "prizonierul" credinţei mele, multă-puţină, atît cît este, şi-mi vine foarte greu să privesc lucrurile dinafara ei...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 8 Nov 2004, 04:29 PM
Mesaj #21


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



QUOTE

Cauza moralei este aceeaşi ca şi cauza existenţei lui Dumnezeu, ca şi cauza omnipotenţei Sale, ca şi cauza Omniscienţei sale etc.: este Dumnezeu însuşi, care e propria cauză.


Adica morala este propria sa cauza? Pare circular si lipsit de sens, dupa parerea mea. Oricum, nimic nu se poate cauza pe sine, nici chiar Dumnezeu! asa ceva e ilogic.

QUOTE

O altă variantă de răspuns este că acestea (Dumnezeu împreună cu toate atributele Lui) sunt singurele chestii din Univers care nu au cauză. Această a doua variantă de răspuns e mai puţin frecventă decât prima.


Varianta asta macar nu e ilogica! sunt multe lucruri fara cauza pe lume.

Aceasta varianta este cea care ar putea si ateul sa o foloseasca in sprijinul conceptiei sale proprii asupra moralitatii absolute.

QUOTE

Nu am spus că Dumnezeu există doar în virtutea definiţiei. Pentru ca tot eşafodajul de raţionamente şi argumente să stea în picioare, este necesară întotdeauna ipoteza "Dumnezeu chiar există", pe lângă toate celelalte ipoteze. Faptul că unul din atributele lui Dumnezeu este fiinţarea nu este în sine contradictoriu. El conduce la probleme numai dacă cineva încearcă să-l folosească în argumentul ontologic.


Adica vrei sa spui ca o notiune este lipsita de sens daca e folosita intr-o anumita categorie de argumente dar este perfect ok in alte argumente? eu zic ca o notiune daca e lipsita de sens undeva, e lipsita de sens peste tot.

QUOTE

În plus, atributul fiinţării nu sună simplu "Dumnezeu are atributul că fiinţează", ci exprimă o idee mai complicată: "Dumnezeu este Cel ce poate da fiinţă tuturor celor ce fiinţează, inclusiv Sieşi".


Siesi? nu-si poate da fiinta siesi pentru ca deja fiinteaza, remember? hh.gif

QUOTE

Nu orice vine de la Dumnezeu este modificabil.


Nici de catre Dumnezeu insusi? pai parca era atotputernic. Sustii ca ceva poate veni de la el fara ca el sa aiba posibilitatea de a modifica acel flux?

Alta problema: cum ai diferentia ceva care ar veni de la el fara ca el sa aiba posibilitatea de a modifica acel ceva de ceva care nu ar veni de la el? n-ar trebui sa aplici lama lui Occam asupra afirmatiei "moralitatea vine de la Dumnezeu"?

QUOTE

Poate. La fel de bine cum poate avea şi atribute absolute. Este posibil să aibă 4 absolute şi 15 neabsolute. Şi? Cu acest argument nu poţi arăta că morala (lui Dumnezeu) nu are cum să fie absolută.


De acord. Nici nu imi propusesem asta. Dar cu acest argument pot arata ca deductia atribut al lui Dumnezeu => atribut absolut este incorecta. Aceasta deductie ai facut-o tu mai sus. Daca nu am inteles eu bine, te rog sa ma corectezi.

QUOTE

Tu asta încerci să faci, ăsta-i "călcâiul lui Ahile" al raţionamentului tău pe care eu îl atac: nu-i adevărat că orice atribut al lui Dumnezeu este relativ, deci n-ai cum să susţii că morala (lui Dumnezeu) e obligatoriu relativă;


Nu asta am facut eu. Nu am dedus din "Dumnezeu are si proprietati nonabsolute" faptul ca morala nu poate fi absoluta.

Argumentul meu era: morala nu poate fi absoluta daca depinde de Dumnezeu pentru ca Dumnezeu o poate schimba. Nu am aici nici o referinta la faptul ca atributele lui Dumnezeu sunt si absolute si nonabsolute.

QUOTE

Ai dreptate. Exact cum nu putem deduce că un atribut e relativ doar pentru că e un atribut divin.


Am raspuns mai sus.

QUOTE

Nu, nu e circular. Hotărârea "De mâine voi face rău" este rea astăzi, în raport cu morala de astăzi (chiar dacă consecinţele ei se vor vedea abia mâine, când morala poate s-a schimbat). Deci o fiinţă benevolentă nu poate lua această hotărâre astăzi. Cum "astăzi" este un moment oarecare, rezultă că nu o poate lua nicicând. Astfel se face că benevolenţa lui Dumnezeu este mereu în raport cu aceeaşi morală, neschimbată. Pentru Dumnezeu sensul binelui şi al răului nu este variabil.


Ok, inteleg argumentul tau. Totusi, "de maine voi face rau" nu este ceea ce se intampla in realitate. Dumnezeu nu isi spune asta. Isi spune "de maine voi face bine... alt bine decit astazi!". Unde e problema?


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 8 Nov 2004, 05:43 PM
Mesaj #22


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 04:29 PM)
Adica morala este propria sa cauza? Pare circular si lipsit de sens, dupa parerea mea.


Circular este, dar mie nu mi se pare lipsit de sens. Uite, mi-aduc aminte de o "descoperire" pe care-am făcut-o în liceu: dacă cineva are un set (coerent) de principii pe care le urmează, în general ele se pot schimba. Cu o singură excepţie: dacă din setul de principii al persoanei respective ajunge cumva să facă parte şi principiul "Eu nu-mi schimb principiile", atunci gata, setul îngheaţă şi omul nu-şi va mai schimba principiile în veci! Care este deci cauza faptului că "X-ulescu nu-şi schimbă principiile"? Însuşi principiul "X-ulescu nu-şi schimbă principiile". Circularitate? Da. Nonsens? Nu.

QUOTE
QUOTE
[...] El conduce la probleme numai dacă cineva încearcă să-l folosească în argumentul ontologic.

Adica vrei sa spui ca o notiune este lipsita de sens daca e folosita intr-o anumita categorie de argumente dar este perfect ok in alte argumente?


Nu. "Conduce la probleme" nu înseamnă "e lipsit de sens".

Dar toată treaba cu Fiinţarea ca exemplu de atribut al lui Dumnezeu este puţin pe lângă topic. Era doar unul din exemplele pe care le-am dat (celălalt era Liberul Arbitru).

QUOTE
QUOTE
Nu orice vine de la Dumnezeu este modificabil.

Nici de catre Dumnezeu insusi? pai parca era atotputernic.


Era şi nu a încetat să fie (în cadrul sistemului despre care discutăm).

QUOTE
Sustii ca ceva poate veni de la el fara ca el sa aiba posibilitatea de a modifica acel flux?


Nu. El are putinţa de a modifica orice. E suficient să vrea. În cazul moralităţii nu vrea s-o modifice.

QUOTE
Alta problema: cum ai diferentia ceva care ar veni de la el fara ca el sa aiba posibilitatea de a modifica acel ceva de ceva care nu ar veni de la el?


Nu ai posibilitatea să discerni. Cum nu ai posibilitatea să discerni nici între cazul "Există Dumnezeu" şi cazul "Nu există Dumnezeu". Opţiunea e o chestiune de credinţă, nu o chestiune empirică.

QUOTE
Argumentul meu era: morala nu poate fi absoluta daca depinde de Dumnezeu pentru ca Dumnezeu o poate schimba.


Din necesitatea putinţei schimbării nu rezultă necesitatea schimbării. Faptul "sunt în stare să ridic un sac de ciment" nu este incompatibil cu faptul "nu ridic niciodată un sac cu ciment" -- ambele pot fi adevărate. Din "Dumnezeu are putinţa de a schimba morala" nu ai dreptul să deduci "Dumnezeu va schimba cândva morala". Posibilitatea ca morala să rămână neschimbată pe vecie rămâne deschisă.

QUOTE
Ok, inteleg argumentul tau. Totusi, "de maine voi face rau" nu este ceea ce se intampla in realitate. Dumnezeu nu isi spune asta. Isi spune "de maine voi face bine... alt bine decit astazi!". Unde e problema?


Rău îmi pare, dar chiar trebuie să fug acum. Răspund mâine.

a

Acest topic a fost editat de Amenhotep: 8 Nov 2004, 05:45 PM


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abis
mesaj 8 Nov 2004, 06:04 PM
Mesaj #23


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 22.306
Inscris: 8 March 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 2.507



QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 05:43 PM)
În cazul moralităţii nu vrea s-o modifice.

Ideea ca Dumnezeu nu ar vrea sa schimbe morala pe ce se bazeaza? Daca luam ca baza scrierile biblice, cred ca exista lucruri permise pana la un moment dat, iar apoi interzise (de exemplu casatoria intre frate si sora sau poligamia). Deci, in context biblic, Dumnezeu deja a aratat ca cel putin unele aspecte ale moralei nu sunt imuabile.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mărăcine
mesaj 8 Nov 2004, 06:21 PM
Mesaj #24


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 433
Inscris: 19 September 04
Din: campul ars de soare
Forumist Nr.: 4.510



QUOTE (Catalin)
"Divinul nu se exprima in propozitii" este contradictorie pentru ca este o propozitie.

QUOTE (Amenhotep)
Dacă tu chiar îţi asumi poziţia pe care ai exprimat-o, trebuie să încetezi să afirmi orice despre Dumnezeu (pentru că Divinul nu se poate exprima în propoziţii ...)

Va atrag atentia ca eu n-am afirmat ca divinul, in calitate de concept, "nu se poate exprima in propozitii", ci v-am intrebat numai daca putem sau nu spune ca forma de exprimare a Divinitatii ar putea consta in propozitii. Cu alte cuvinte, poate sa vina Dumnezeu la voi si sa va spuna, in limbajul comun, de exemplu, "Sa stiti, Catalin si cu Amenhotep, ca exista (sau nu exista) moralitate absoluta"? Cineva care ar afirma asa ceva n-ar avea probabil nici cea mai vaga idee despre ce reprezinta divinul. Daca presupunem ca Divinitatea are ca atribut, sau cel putin creeaza, o moralitate absoluta (sper sa nu vina nimeni cu argumentul ca Dumnezeu ar putea crea ceva absolut in sfera umana), atunci formularile de tipul "este bine sa ..." si "este rau sa ..." nu pot cuprinde decat o reflexie a acesteia, prin urmare ceva relativ. Cu alte cuvinte, demersul nostru de a stabili daca poate sau nu sa existe o moralitate absoluta, redata in fraze comune, ar echivala cu a te intreba daca moralitatea relativa este relativa sau absoluta. Ceea ce nu inseamna insa ca eu nu pot afirma ceva despre divin, desi fireste ca nu pot avea pretentia de a fi surprins decat o firava oglindire a acestuia. Sau poate sunteti de alta parere...


--------------------
Intregul Cosmos un mister urzeste
ce doar in OM raspunsul isi gaseste...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 8 Nov 2004, 10:24 PM
Mesaj #25


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



QUOTE

Circular este, dar mie nu mi se pare lipsit de sens. Uite, mi-aduc aminte de o "descoperire" pe care-am făcut-o în liceu: dacă cineva are un set (coerent) de principii pe care le urmează, în general ele se pot schimba. Cu o singură excepţie: dacă din setul de principii al persoanei respective ajunge cumva să facă parte şi principiul "Eu nu-mi schimb principiile", atunci gata, setul îngheaţă şi omul nu-şi va mai schimba principiile în veci!


Ba si le poate schimba cu conditia ca primul schimbat sa fie "Eu nu-mi schimb principiile". smile.gif

Oricum, nu prea are legatura cu discutia noastra. Nu exista nici o lege morala care sa spuna ca legile morale nu se schimba. Noi tocmai incercam sa gasim o morala absoluta in mod natural, nu sa o postulam si sa deducem existenta ei din modul in care am definit-o.

QUOTE

Nu ai posibilitatea să discerni. Cum nu ai posibilitatea să discerni nici între cazul "Există Dumnezeu" şi cazul "Nu există Dumnezeu". Opţiunea e o chestiune de credinţă, nu o chestiune empirică.


Aaa, ok! Pai ne-am inteles atunci. Daca a crede ca morala vine de la Dumnezeu sau nu e o chestiune de credinta si nu una logica, atunci si ateul poate crede ca morala vine din neant. Are acelasi drept ca si credinciosul. Si asta este exact ce sustineam si eu la inceput.


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 9 Nov 2004, 12:22 AM
Mesaj #26


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



Reiau de unde-am rămas:

QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 04:29 PM)
Totusi, "de maine voi face rau" nu este ceea ce se intampla in realitate. Dumnezeu nu isi spune asta. Isi spune "de maine voi face bine... alt bine decit astazi!". Unde e problema?


Dacă "alt bine"-le de mâine corespunde normei de bine aflată azi în vigoare, nu e nici o problemă. (Şi în acest caz observă că morala nu se schimbă, pentru că aplicarea filtrelor morale de azi şi de mâine conduce la acelaşi rezultat.)

Dacă însă "alt bine"-le de mâine nu corespunde normei morale de azi, atunci azi nu am cum să iau decizia că în viitor voi face acel "alt bine" (care în raport cu norma de azi este rău). Sau, dacă o fac, trebuie să admitem că (astăzi), prin hotărârea pe care-am luat-o, încalc atributul omnibenevolenţei. Orice schimbare a normei morale încalcă omnibenevolenţa. Pentru că momentul hotărârii precede întotdeauna momentul actului -- şi exact în momentul hotărârii încetez să mai fiu omnibenevolent (chiar dacă pentru o scurtă perioadă de timp). Dacă admitem omnibenevolenţa "fără pauză", morala nu se va schimba niciodată.

QUOTE
QUOTE
Circular este, dar mie nu mi se pare lipsit de sens. Uite, mi-aduc aminte de o "descoperire" pe care-am făcut-o în liceu: dacă cineva are un set (coerent) de principii pe care le urmează, în general ele se pot schimba. Cu o singură excepţie: dacă din setul de principii al persoanei respective ajunge cumva să facă parte şi principiul "Eu nu-mi schimb principiile", atunci gata, setul îngheaţă şi omul nu-şi va mai schimba principiile în veci!

Ba si le poate schimba cu conditia ca primul schimbat sa fie "Eu nu-mi schimb principiile". smile.gif


Nu mi-e clar dacă glumeşti, aşa că voi înfrunta riscul de a da o explicaţie inutilă: toată povestioara este despre cineva care-şi respectă principiile; or, dacă din setul de principii ale unei astfel de persoane face parte principiul "Eu nu-mi schimb principiile", nici acest principiu şi nici altele din set nu se vor mai schimba vreodată. Bineînţeles că dacă vorbim de cineva care nu-şi respectă principiile, atunci el va face orice (şi de fapt nici nu mai putem vorbi de principii, pentru că prin definiţie principiile sunt acele prescripţii care nu se încalcă).

Exact la fel şi în cazul omnibenevolenţei lui Dumnezeu: dacă renunţăm la acest atribut, atunci se poate întâmpla ce spui tu (schimbarea normelor morale). Dacă însă îl investim pe Dumnezeu cu atributul omnibenevolenţei, atunci pentru El sensul Binelui şi Răului nu se vor schimba niciodată.

Mai clar:

Omnibenevolenţă = a nu dori niciodată să faci ceva ce consideri că e Rău

morală = clasificare a actelor în Rău şi Bine (teoretic, clasificarea se poate schimba de la un moment la altul)

azi şi mâine = două momente de timp arbitrar de apropiate (dar distincte)

Fie morală1 şi morală2 două clasificări astfel încât există măcar un act X care este Rău în morală1 şi Bun în morală2 (cu alte cuvinte, morală1 şi morală2 sunt clasificări distincte). În continuare considerăm două ipoteze:

a. Fie o persoană omnibenevolentă care se ghidează azi după morală1.

b. Să presupunem că persoana gândeşte azi "Doresc ca mâine să-mi ghidez omnibenevolenţa după morală2 în loc de morală1" (deci doreşte schimbarea normei morale -- asta propui tu).

O consecinţă a acestui gând este "Doresc ca mâine să doresc X. Astăzi (conform moralei1) consider că X este Rău". Cu alte cuvinte, "Doresc ca mâine să doresc ceva ce consider (azi) că e Rău". Această dorinţă de Rău (de acum, de azi, din acest moment) descalifică persoana considerată ca omnibenevolentă. Contradicţie.

Putem scăpa de contradicţie fie negând ipoteza "Persoana este omnibenevolentă", fie negând ipoteza "Persoana doreşte schimbarea normei morale". Eu altă cale nu văd. (A, sau mă rog, ar mai fi o variantă: să considerăm că morală1 şi morală2 nu sunt distincte...)

QUOTE
Noi tocmai incercam sa gasim o morala absoluta in mod natural, nu sa o postulam


Hmm... Nu înţeleg ce mod natural cauţi tu. Este nevoie de postulare, de ipoteză, de un "Fie" (doar dacă nu ai acces la Adevărul Absolut prin mijloace ezoterice inaccesibile nouă, muritorilor de rând...). Din ce vrei să deduci morala, din experienţa nemijlocită? Orice sistem ai imagina/afirma, el se află sub semnul propunerii şi nu poate fi demonstrat că e adevărat (poate fi cel mult arătat că încă nu e în contradicţie cu experienţa).

QUOTE
si sa deducem existenta ei din modul in care am definit-o.


Nu, nu, dacă asta ai înţeles atunci sunt foarte dezamăgit. Nu am dedus de nicăieri că "efectiv este aşa". Ţi-am arătat doar că există posibilitatea* (necontradictorie) de a fi aşa. Mă împotrivesc argumentului care spune "nu poate fi aşa", nu mă împotrivesc concluziei (am spus-o de la început: da, şi eu cred că nu este aşa).

Deci acuzaţia de "deducere a existenţei din modul cum am definit" este... cel puţin nedreaptă.

[* Posibilitatea despre care vorbesc este sistemul teologic pe care l-am descris. El are nişte postulate, ca orice alt sistem. Evident, cu postulatele respective nu se poate demonstra valabilitatea/adevărul/existenţa entităţilor sistemului. Tot ceea ce ne interesează este coerenţa sistemului -- este el o lume posibilă? Eu susţin că da. Mai mult, susţin că nu o putem diferenţia de lumea sensibilă. Deci lumea în care trăim ar putea fi aceea descrisă de acest sistem. Atenţie, nu susţin că este, ci că ar putea fi.]

QUOTE
Aaa, ok! Pai ne-am inteles atunci. Daca a crede ca morala vine de la Dumnezeu sau nu e o chestiune de credinta si nu una logica, atunci si ateul poate crede ca morala vine din neant. Are acelasi drept ca si credinciosul. Si asta este exact ce sustineam si eu la inceput.


Recunosc că nu mai ştiu exact de ce ne contraziceam (acum pare că avem un consens...). Nu am nimic împotriva concluziei acesteia. Am avut eu ceva împotriva unui anume argument cu care susţineai concluzia asta, dar acum nu-mi mai e clar care era argumentul... Da, era ceva de genul "Dacă morala vine de la Dumnezeu, atunci nu poate fi decât relativă (schimbătoare)". În continuare nu sunt de acord cu asta: cred că putem concepe sisteme teologice în care morala vine de la un Dumnezeu omnibenevolent şi omnipotent şi totuşi morala rămâne etern neschimbată.

În rest, sunt de acord cu concluziile tale.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 9 Nov 2004, 12:38 AM
Mesaj #27


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 06:04 PM)
Ideea ca Dumnezeu nu ar vrea sa schimbe morala pe ce se bazeaza? Daca luam ca baza scrierile biblice, cred ca exista lucruri permise pana la un moment dat, iar apoi interzise (de exemplu casatoria intre frate si sora sau poligamia). Deci, in context biblic, Dumnezeu deja a aratat ca cel putin unele aspecte ale moralei nu sunt imuabile.

Interesantă observaţie. Poate cineva s-o documenteze, vă rog (măcar un exemplu)? (Trebuie să fie pe-aici o mulţime de persoane care ştiu Biblia mai bine ca mine...)

Dacă observaţia e validă (şi tind să cred că e, doar că vă rog să-mi daţi şi un exemplu), atunci înseamnă că concluziile lui Cătălin sunt chiar mai grave decât păreau la prima vedere. Cătălin spunea că atât credinciosului cât şi ateului le sunt permise ambele idei: "Morala este relativă" şi "Morala este absolută". Doar că ele vin cumva în perechi: dacă credinciosul consideră că are temeiuri s-o creadă pe una, atunci şi ateul are temeiuri s-o creadă pe aceeaşi (şi invers: dacă ateul are justificări pentru una din ele, atunci şi credinciosul are justificări pentru aceeaşi).

Or, dacă ce spune Abis e adevărat, înseamnă că pentru credincioşi (cel puţin pentru cei ce cred în Dumnezeul descris în Biblie) varianta "Morala este absolută" cade. Rezultă că numai ateii ar mai putea spera să le fie justificată ideea "Morala este absolută". Credincioşii îşi pot lua adio de la varianta asta.

Cel puţin asta deduc eu din observaţia lui Abis...

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 9 Nov 2004, 01:03 AM
Mesaj #28


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (mărăcine @ 8 Nov 2004, 06:21 PM)
v-am intrebat numai daca putem sau nu spune ca forma de exprimare a Divinitatii ar putea consta in propozitii.

Hmm... Ştiu şi eu? Da, cred că ar putea...

QUOTE
Cu alte cuvinte, poate sa vina Dumnezeu la voi si sa va spuna, in limbajul comun, de exemplu, "Sa stiti, Catalin si cu Amenhotep, ca exista (sau nu exista) moralitate absoluta"?


Da, de ce n-ar putea?

QUOTE
Cineva care ar afirma asa ceva n-ar avea probabil nici cea mai vaga idee despre ce reprezinta divinul.


Dar... nu sunt descrise chiar în Biblie câteva astfel de cazuri? De ce spui că n-ar avea nici cea mai vagă idee despre ce reprezintă divinul? Sau, mă rog, omul respectiv ar putea chiar să n-aibă nici o idee, dar nu înţeleg de ce spui că asta ar deriva din faptul că a venit Dumnezeu şi i-a vorbit? Spui că e imposibil ca Dumnezeu să vorbească cuiva cu glas omenesc (simplu, fără alte "efecte speciale")? Sau spui că Dumnezeu alege să facă asta numai cu aceia care n-au nici cea mai vagă idee despre ce reprezintă divinul? De ce-ar face discriminarea asta?

QUOTE
Daca presupunem ca Divinitatea are ca atribut, sau cel putin creeaza, o moralitate absoluta [...], atunci formularile de tipul "este bine sa ..." si "este rau sa ..." nu pot cuprinde decat o reflexie a acesteia, prin urmare ceva relativ.


Err... OK, să zicem că formulările sunt relative (adică depind de adevărata esenţă a ceea ce încearcă ele să exprime -- asta spui, nu?). Pe noi ne interesează dacă acea adevărată esenţă (moralitatea) este constantă sau schimbătoare în timp.

QUOTE
Cu alte cuvinte, demersul nostru de a stabili daca poate sau nu sa existe o moralitate absoluta, redata in fraze comune, ar echivala cu a te intreba daca moralitatea relativa este relativa sau absoluta.


Dar nu, în contextul pe care-l propui tu nu ne întrebăm dacă poate exista moralitate absolută redată în fraze comune, ci ne întrebăm pur şi simplu dacă poate exista moralitate absolută (adică neschimbată în timp). Nu ne interesează să fie neapărat redată în fraze comune. Poate să fie redată oricum (sau chiar neredată deloc). Ne interesează existenţa ei, nu forma de redare.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 9 Nov 2004, 03:13 PM
Mesaj #29


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



QUOTE

Dacă însă "alt bine"-le de mâine nu corespunde normei morale de azi, atunci azi nu am cum să iau decizia că în viitor voi face acel "alt bine" (care în raport cu norma de azi este rău).


Logica acestui rationament imi scapa...

Sa zicem ca eu sunt un demolator de cladiri (misto analogie, nu? biggrin.gif). Azi nu pot sa darim cladirea pentru ca inca sunt oameni in ea. Si ar fi imoral sa-i omor. A darama cladirea azi e un act imoral. Dar acesti oameni pleaca in seara asta si maine stiu sigur ca nu va mai fi nici un om inauntru. Vrei sa sustii ca a lua azi decizia de a darima cladirea maine este tot un act imoral?

Mie in continuare mi se pare extrem de circulara pozitia pe care tu o sustii. Ai vrea sa gasesti o justificare pentru morala absoluta. Dar eu vad ca tu mereu presupui imuabilitatea acelei morale inainte de a o deduce.

QUOTE

Nu mi-e clar dacă glumeşti, aşa că voi înfrunta riscul de a da o explicaţie inutilă:


Glumeam pe jumatate. smile.gif

Ideea e ca am spus si ca e irelevant acest aspect pentru ca morala nu are o lege care sa spuna "legile morale nu se schimba".

QUOTE

Hmm... Nu înţeleg ce mod natural cauţi tu.


Ceva care sa rezulte din interactiunea cu naturalul sau chiar cu supranaturalul, nu ma deranjeaza. Dar nu ceva care sa vina doar din modul in care alegem sa definim anumite lucruri. De-asta si iti ziceam ca nu poti defini un lucru si el sa existe doar pentru ca l-ai definit tu in mod convenabil.

QUOTE

Este nevoie de postulare, de ipoteză, de un "Fie" (doar dacă nu ai acces la Adevărul Absolut prin mijloace ezoterice inaccesibile nouă, muritorilor de rând...).


Eu am spus de la inceput ca nu ma inham la a da un raspuns la "exista sau nu morala absoluta". Imi e destul de clara incapacitatea mea de a face asa ceva. Tot ce vreau sa arat este ca atit ateii cat si credinciosii au un drept egal de a crede in morala absoluta si ca credinciosii nu sunt mai indreptatiti doar pentru ca pentru ei Dumnezeu exista.

QUOTE

Da, era ceva de genul "Dacă morala vine de la Dumnezeu, atunci nu poate fi decât relativă (schimbătoare)". În continuare nu sunt de acord cu asta: cred că putem concepe sisteme teologice în care morala vine de la un Dumnezeu omnibenevolent şi omnipotent şi totuşi morala rămâne etern neschimbată.


Astfel de sisteme nu sunt cu nimic deosebite de sistemele perfect echivalente, cu unica diferenta ca morala nu vine de la Dumnezeu. Practic a spune ca morala vine de la Dumnezeu este ceva absolut artificial. Este o propozitie care nu e deductibila din sistem, este un act de credinta. Acelasi act de credinta sta si la dispozitia ateului! Asta e pozitia mea.

QUOTE

Or, dacă ce spune Abis e adevărat, înseamnă că pentru credincioşi (cel puţin pentru cei ce cred în Dumnezeul descris în Biblie) varianta "Morala este absolută" cade. Rezultă că numai ateii ar mai putea spera să le fie justificată ideea "Morala este absolută". Credincioşii îşi pot lua adio de la varianta asta.


In primul rand, nu as vrea ca discutia asta sa alunece spre crestinism asa cum au alunecat multe altele.

In plus, pentru un crestin aceasta problema este una falsa. El poate mereu postula "Bine, noua ni se pare ca Dumnezeu a schimbat morala. Dar, in realitate, Dumnezeu a actionat consecvent dupa o morala superioara care noua ne este necunoscuta deocamdata si care inglobeaza actiunile sale". Aceasta propozitie, ca si "Morala vine de la Dumnezeu" reprezinta un lucru nefalsificabil si, in consecinta, act de credinta din partea crestinului in cauza. Deci iata ca e posibil chiar si in cazul unui crestin sa creada in morala absoluta.


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 9 Nov 2004, 04:39 PM
Mesaj #30


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Catalin @ 9 Nov 2004, 03:13 PM)
Sa zicem ca eu sunt un demolator de cladiri (misto analogie, nu? biggrin.gif). Azi nu pot sa darim cladirea pentru ca inca sunt oameni in ea. Si ar fi imoral sa-i omor. A darama cladirea azi e un act imoral. Dar acesti oameni pleaca in seara asta si maine stiu sigur ca nu va mai fi nici un om inauntru. Vrei sa sustii ca a lua azi decizia de a darima cladirea maine este tot un act imoral?

Dacă iei azi hotărârea "voi dărâma clădirea în momentul când nu vor mai fi oameni în ea" (aşa cum l-ai construit, asta-i proprietatea esenţială a lui "mâine" din exemplul tău), înseamnă că hotărârea ta de azi este bună (mă rog, nu e rea) în raport cu norma morală de azi. Nu înţeleg ce nu înţelegi.

QUOTE
Dar eu vad ca tu mereu presupui imuabilitatea acelei morale inainte de a o deduce.


Ai mai afirmat asta, dar nu ai arătat unde anume presupun eu imuabilitatea înainte de a o deduce. Uite încă o dată raţionamentul, arată-mi te rog unde s-a strecurat imuabilitatea moralei printre ipoteze:

QUOTE
Omnibenevolenţă = a nu dori niciodată să faci ceva ce consideri că e Rău

morală = clasificare a actelor în Rău şi Bine (teoretic, clasificarea se poate schimba de la un moment la altul)

azi şi mâine = două momente de timp arbitrar de apropiate (dar distincte)

Fie morală1 şi morală2 două clasificări astfel încât există măcar un act X care este Rău în morală1 şi Bun în morală2 (cu alte cuvinte, morală1 şi morală2 sunt clasificări distincte). În continuare considerăm două ipoteze:

a. Fie o persoană omnibenevolentă care se ghidează azi după morală1.

b. Să presupunem că persoana gândeşte azi "Doresc ca mâine să-mi ghidez omnibenevolenţa după morală2 în loc de morală1" (deci doreşte schimbarea normei morale -- asta propui tu).

O consecinţă a acestui gând este "Doresc ca mâine să doresc X. Astăzi (conform moralei1) consider că X este Rău". Cu alte cuvinte, "Doresc ca mâine să doresc ceva ce consider (azi) că e Rău". Această dorinţă de Rău (de acum, de azi, din acest moment) descalifică persoana considerată ca omnibenevolentă. Contradicţie.

Putem scăpa de contradicţie fie negând ipoteza "Persoana este omnibenevolentă", fie negând ipoteza "Persoana doreşte schimbarea normei morale". Eu altă cale nu văd. (A, sau mă rog, ar mai fi o variantă: să considerăm că morală1 şi morală2 nu sunt distincte...)


QUOTE
Ideea e ca am spus si ca e irelevant acest aspect pentru ca morala nu are o lege care sa spuna "legile morale nu se schimba".


Da, ai mai spus şi eu n-am fost atent. Abia acum înţeleg de ce spui că nu-i relevant. Totuşi:

- Existenţa unei legi explicite de autoconservare nu este singura posibilitate pentru autoconservarea a ceva. Autoconservarea poate apărea şi ca o consecinţă a altor legi care nu spun explicit "Fenomenul se auto-conservă". Eu am înţeles că tu negi posibilitatea autoconservării în general (autoconservarea este inerent un fenomen circular şi ai spus că circularitatea ţi se pare absurdă şi ilogică) şi de aceea ţi-am adus ca exemplu un fenomen de autoconservare (deci de circularitate) care nu e absurd şi nici ilogic. Da, exemplul adus de mine are autoconservare explicită (spre deosebire de cazul moralei), dar important nu era caracterul explicit/implicit, ci caracterul circular, de auto-susţinere.

- De ce ar fi absurd să concepem o morală din care face parte şi recomandarea "E rău să-ţi schimbi setul de norme morale"? O fiinţă parţial benevolentă nu va reuşi să respecte mereu toate normele morale, deci probabil că va încălca uneori chiar şi această normă. Astfel de fiinţe imperfecte vor avea probabil norme variabile. Dar o fiinţă omnibenevolentă le va respecta cu stricteţe pe toate. Ce-i contradictoriu aici?

QUOTE
De-asta si iti ziceam ca nu poti defini un lucru si el sa existe doar pentru ca l-ai definit tu in mod convenabil.


Sunt perfect de acord cu tine şi nu înţeleg de ce repeţi ideea asta. Încă o dată: tu ai susţinut că "nu se poate morală care să vină de la Dumnezeu şi să fie neschimbată (venind de la Dumnezeu, ea este obligatoriu schimbătoare)". Eu te-am contrazis, arătându-ţi că se poate (este imaginabil, este posibil, nu e contradictoriu, e o lume posibilă etc.). Nu am spus nici un moment "aşa stau lucrurile", ci am zis "ar putea sta şi aşa", ca reacţie la "nu se poate"-le tău. Tu înţelegi mereu că eu încerc să demonstrez existenţa efectivă în loc de posibilitatea acestei lumi... Nu ştiu cum să mă mai exprim ca să mă înţelegi corect...

QUOTE
Tot ce vreau sa arat este ca atit ateii cat si credinciosii au un drept egal de a crede in morala absoluta si ca credinciosii nu sunt mai indreptatiti doar pentru ca pentru ei Dumnezeu exista.


Sunt perfect de acord cu tine. Am de obiectat numai vizavi de o porţiune a argumentaţiei tale iniţiale (jumătate din ea, partea cu "nu se poate morală care vine de la Dumnezeu şi e absolută (neschimbată)").

Încă o dată: cu concluzia că "atât ateii cât şi credincioşii au un drept egal..." sunt 100% de acord.

QUOTE
QUOTE
Da, era ceva de genul "Dacă morala vine de la Dumnezeu, atunci nu poate fi decât relativă (schimbătoare)". În continuare nu sunt de acord cu asta: cred că putem concepe sisteme teologice în care morala vine de la un Dumnezeu omnibenevolent şi omnipotent şi totuşi morala rămâne etern neschimbată.

Astfel de sisteme nu sunt cu nimic deosebite de sistemele perfect echivalente


Bun, iau asta ca pe o acceptare a falsităţii propoziţiei "Dacă morala vine de la Dumnezeu, atunci nu poate fi decât relativă (schimbătoare)" şi consider încheiată această sub-dispută.

QUOTE
cu unica diferenta ca morala nu vine de la Dumnezeu. Practic a spune ca morala vine de la Dumnezeu este ceva absolut artificial. Este o propozitie care nu e deductibila din sistem


Hmm... Da, într-un fel ai dreptate: în sistemul pe care l-am propus eu nu e nevoie decât de omniscienţă, omnibenevolenţă şi omnipotenţă (mă rog, şi eternitate, ca să fie lucrurile cu adevărat închegate). Nu rezultă din sistem că o entitate cu aceste atribute poartă obligatoriu numele "Dumnezeu". (Da, şi atributul de Creator este complet nenecesar. Asta-i o diferenţă importantă, recunosc...)

Dar poate că sunt binecunoscute alte sisteme (perfect echivalente, cum spui tu) care pornesc de la alte ipoteze. Nu am acum în minte unul, dă-mi te rog un exemplu.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mărăcine
mesaj 10 Nov 2004, 08:54 AM
Mesaj #31


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 433
Inscris: 19 September 04
Din: campul ars de soare
Forumist Nr.: 4.510



QUOTE (Amenhotep)
Spui că e imposibil ca Dumnezeu să vorbească cuiva cu glas omenesc ... ?

Ar insemna sa injosim divinul extrem de mult daca am afirma aceasta.

QUOTE (Amenhotep)
Dar nu, în contextul pe care-l propui tu nu ne întrebăm dacă poate exista moralitate absolută redată în fraze comune, ci ne întrebăm pur şi simplu dacă poate exista moralitate absolută (adică neschimbată în timp).

"Contextul pe care-l propun" a plecat de la faptul ca doream sa stabilim de la bun inceput modul in care trebuie sa intelegem moralitatea, pentru a nu porni o discutie pe aceasta tema fara a avea un punct solid, iar Catalin mi-a raspuns ca ea ar fi o "categorie de propozitii" de tipul "este bine sa ...", "este rau sa ...", ceea ce - am incercat sa sugerez - din start presupune relativitatea. Daca ne intrebam cu privire la moralitatea absoluta, atunci nu este suficient sa observam deosebirile intre formulele morale vehiculate la nivel social in diferite locuri/timpuri, ci sa ne facem o reprezentare asupra relatiei in care s-ar afla ele cu aceasta moralitate absoluta.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 10 Nov 2004, 12:05 PM
Mesaj #32


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (mărăcine @ 10 Nov 2004, 08:54 AM)
QUOTE (Amenhotep)
Spui că e imposibil ca Dumnezeu să vorbească cuiva cu glas omenesc ... ?

Ar insemna sa injosim divinul extrem de mult daca am afirma aceasta.

Hmm... Păi atunci, dacă suntem consecvenţi, trebuie să refuzăm în general orice fel de intervenţie divină asupra oamenilor (de ce s-ar înjosi Dumnezeu să acţioneze în vreun fel -- orice fel -- asupra unui om)?

Dar mă rog... cred că această problemă nu e relevantă pentru discuţia de faţă. Deşi... intervenţia sau nonintervenţia divină (de orice tip) ar putea fi totuşi importantă... Pentru că fără acţiune, omnibenevolenţa se reduce strict la "a nu dori Răul" (cumva ca un chibiţ care stă pe margine şi ţine pumnii, fără să intervină). Acţiunea efectivă este aceea care dă valoare omnibenevolenţei (Dumnezeu este omnipotent, deci îi stă în putere să facă orice şi-ar propune; Dumnezeu este omnibenevolent, deci nu îşi propune să facă Rău; Dumnezeu este activ, deci nu numai că îşi propune, dar şi face efectiv acţiuni; rezultă că Dumnezeu face acţiuni şi niciuna din ele nu este Rea, deci Dumnezeu face numai Bine).

QUOTE
"Contextul pe care-l propun" a plecat de la faptul ca doream sa stabilim de la bun inceput modul in care trebuie sa intelegem moralitatea, pentru a nu porni o discutie pe aceasta tema fara a avea un punct solid, iar Catalin mi-a raspuns ca ea ar fi o "categorie de propozitii" de tipul "este bine sa ...", "este rau sa ...", ceea ce - am incercat sa sugerez - din start presupune relativitatea.


Da, ai dreptate, am ocolit esenţa celor spuse de tine. Deci tu spui că vorbirea despre ceva este întotdeauna relativă pentru că nu poate surprinde întreg ceva-ul, ci doar fragmente ale acestuia. Şi deci dacă încercăm să definim ceva utilizând vorbirea (propoziţii), automat îl relativăm şi n-are sens apoi să ne mai punem problema "Este acel ceva absolut sau relativ"?

Nu spun nici că-ţi dau dreptate şi nici că te contrazic, spun doar că problema pe care o ridici tu aici este absolut generală şi aplicabilă oricărei noţiuni. Dacă ai dreptate în ceea ce priveşte morala, atunci ai dreptate în ceea ce priveşte absolut orice altceva. Cu alte cuvinte, despre nimic nu se poate afirma că e absolut -- pentru că afirmarea se face folosind cuvinte, care sunt inerent relative. Consecinţa acestei linii de gândire este că termenul "absolut" este auto-contradictoriu, este un nonsens: nicicând propoziţia "X este absolut" nu poate fi adevărată, orice am pune pe post de X.

O astfel de viziune transformă problema ridicată de Cătălin într-o non-problemă despre care n-ar mai avea rost să discutăm. Eu totuşi aş prefera să discut, aşa că nu mă voi ralia punctului tău de vedere... smile.gif

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 10 Nov 2004, 07:01 PM
Mesaj #33


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



QUOTE

Daca iei azi hotarârea "voi darâma cladirea în momentul când nu vor mai fi oameni în ea" (asa cum l-ai construit, asta-i proprietatea esentiala a lui "mâine" din exemplul tau), înseamna ca hotarârea ta de azi este buna (ma rog, nu e rea) în raport cu norma morala de azi. Nu înteleg ce nu întelegi.


Azi e imoral sa darim cladirea. Si totusi, a lua hotarirea sa darim maine cladire nu e imoral. Deci rationamentul tau care spune "daca un lucru e moral astazi, nu ma pot hotari sa-l fac maine fara sa imi afecteze benevolenta" este incorect. Tocmai ti-am furnizat un contra-exemplu.

QUOTE

Ai mai afirmat asta, dar nu ai aratat unde anume presupun eu imuabilitatea înainte de a o deduce. Uite înca o data rationamentul, arata-mi te rog unde s-a strecurat imuabilitatea moralei printre ipoteze:


Acolo unde se presupune ca e imoral sa schimbi morala. Mai exact
QUOTE

"Doresc ca mâine sa doresc ceva ce consider (azi) ca e Rau". Aceasta dorinta de Rau descalifica persoana considerata ca omnibenevolenta.


QUOTE

- Existenţa unei legi explicite de autoconservare nu este singura posibilitate pentru autoconservarea a ceva.


Desigur, dar daca tu vrei sa sustii ca morala are autoconservare intr-un fel sau altul, tu trebuie sa aduci dovada. Mie mi se pare contra-intuitiv.

QUOTE

Autoconservarea poate apărea şi ca o consecinţă a altor legi care nu spun explicit "Fenomenul se auto-conservă". Eu am înţeles că tu negi posibilitatea autoconservării în general (autoconservarea este inerent un fenomen circular şi ai spus că circularitatea ţi se pare absurdă şi ilogică) şi de aceea ţi-am adus ca exemplu un fenomen de autoconservare (deci de circularitate) care nu e absurd şi nici ilogic. Da, exemplul adus de mine are autoconservare explicită (spre deosebire de cazul moralei), dar important nu era caracterul explicit/implicit, ci caracterul circular, de auto-susţinere.


Din nou, nu cred ca te-am contrazis neaparat. Tine minte ca nu am sustinut ca nu exista morala absoluta. Dar aceeasi auto-conservare care ar exista sau nu la un credincios, ar exista sau nu la fel de bine la un ateu.

QUOTE

- De ce ar fi absurd să concepem o morală din care face parte şi recomandarea "E rău să-ţi schimbi setul de norme morale"? O fiinţă parţial benevolentă nu va reuşi să respecte mereu toate normele morale, deci probabil că va încălca uneori chiar şi această normă. Astfel de fiinţe imperfecte vor avea probabil norme variabile. Dar o fiinţă omnibenevolentă le va respecta cu stricteţe pe toate. Ce-i contradictoriu aici?


Nu e nimic contradictoriu. Dar nici ceva legat inerent de fiinta divina. La fel poate rationa si ateul, mai putin faptul ca nu va presupune existenta unei fiinte care nu incalca niciodata morala absoluta.

QUOTE

Sunt perfect de acord cu tine şi nu înţeleg de ce repeţi ideea asta. Încă o dată: tu ai susţinut că "nu se poate morală care să vină de la Dumnezeu şi să fie neschimbată (venind de la Dumnezeu, ea este obligatoriu schimbătoare)". Eu te-am contrazis, arătându-ţi că se poate (este imaginabil, este posibil, nu e contradictoriu, e o lume posibilă etc.). Nu am spus nici un moment "aşa stau lucrurile", ci am zis "ar putea sta şi aşa", ca reacţie la "nu se poate"-le tău. Tu înţelegi mereu că eu încerc să demonstrez existenţa efectivă în loc de posibilitatea acestei lumi... Nu ştiu cum să mă mai exprim ca să mă înţelegi corect...


Nu, tu ai inteles gresit ce am sustinut eu. Eu am zis ca nu se poate morala care sa vina de la Dumnezeu si sa fie neschimbabila, nu neschimbata! De fapt, poate ar trebui sa imi reformulez pozitia: O morala care vine de la Dumnezeu si care nu se poate schimba niciodata nu se poate diferentia de o morala care nu vine de la Dumnezeu. "A veni de la Dumnezeu" este un concept gol. Poate poti tu sa-l definesti, ce zici? ca poate noi discutam de lucruri fara sa le intelegem la fel... ce inseamna ca un lucru vine de la Dumnezeu si cum il deosebesti de unul care nu vine?

Cred ca de-aici pleaca toate neintelegerile dintre noi pe acest subiect.

QUOTE

Dar poate că sunt binecunoscute alte sisteme (perfect echivalente, cum spui tu) care pornesc de la alte ipoteze. Nu am acum în minte unul, dă-mi te rog un exemplu.


Nu am inteles exact ce fel de sistem ai vrea sa exemplific. Al moralei sau al divinitatii?


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abis
mesaj 11 Nov 2004, 09:38 AM
Mesaj #34


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 22.306
Inscris: 8 March 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 2.507



QUOTE (Catalin @ 10 Nov 2004, 07:01 PM)
Azi e imoral sa darim cladirea. Si totusi, a lua hotarirea sa darim maine cladire nu e imoral. Deci rationamentul tau care spune "daca un lucru e moral astazi, nu ma pot hotari sa-l fac maine fara sa imi afecteze benevolenta" este incorect. Tocmai ti-am furnizat un contra-exemplu.

Nu tocmai... Pentru ca nu daramarea in sine a cladirii este imorala, ci uciderea oamenilor care locuiesc acolo. Asa ca tu practic nu hotarasti decat sa amani demolarea pana cand oamenii vor parasi respectiva cladire.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mărăcine
mesaj 11 Nov 2004, 11:18 AM
Mesaj #35


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 433
Inscris: 19 September 04
Din: campul ars de soare
Forumist Nr.: 4.510



QUOTE (Amenhotep)
Păi atunci, dacă suntem consecvenţi, trebuie să refuzăm în general orice fel de intervenţie divină asupra oamenilor (de ce s-ar înjosi Dumnezeu să acţioneze în vreun fel -- orice fel -- asupra unui om)?

Nu in orice fel, ci doar in mod direct. Ceea ce nu inseamna ca nu poate actiona intermediat.

QUOTE (Amenhotep)
Nu spun nici că-ţi dau dreptate şi nici că te contrazic, spun doar că problema pe care o ridici tu aici este absolut generală şi aplicabilă oricărei noţiuni.

Problema "este absolut generala" laugh.gif... si zici ca se poate aplica oricarei notiuni tongue.gif... Din aceasta exprimare putem sa deducem o idee foarte interesanta, aceea ca atunci cand folosim legi matematice (fie si aplicate in logica), ajungem pe un taram despre care se poate afirma ca nu mai tine de relativ. Sa ne mai intrebam de ce deasupra templului lui Platon scria ca nu ii este permis sa intre decat aceluia care cunoaste matematica...?

QUOTE (Amenhotep)
Consecinţa acestei linii de gândire este că termenul "absolut" este auto-contradictoriu, este un nonsens: nicicând propoziţia "X este absolut" nu poate fi adevărată, orice am pune pe post de X.

Daca n-am tine seama de comentariul meu de mai sus, ar rezulta ca insasi afirmarea faptului ca problema de fata e "absolut generala" este tot un nonsens, prin urmare rationamentul tau s-ar autoanihila. smile.gif

P.S. "Nimeni nu este bun, decat Unul singur, Dumnezeu." (Luca XVIII, 19)


--------------------
Intregul Cosmos un mister urzeste
ce doar in OM raspunsul isi gaseste...
Go to the top of the page
 
+Quote Post

4 Pagini V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 1 June 2024 - 10:18 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman