HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Cauzalitate, (până la urmă... ce-i aia?)
Amenhotep
mesaj 14 Jan 2005, 01:57 PM
Mesaj #1


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



În mod tradiţional, gândim cauzalitatea ca pe o reţea de săgeţi care "împănează" lumea, care leagă fapte, evenimente şi întâmplări. O săgeată din aceasta duce de la un fapt numit cauză la un altul numit efect. Pentru că imaginea unui graf orientat este extrem de intuitivă, cauzalitatea pare că e lămurită: e un graf orientat, săgeţile conducând de la cauze la efecte.

Dar... sunt totuşi probleme. Să luăm un exemplu: Tocmai am făcut un accident de maşină. Care este cauza accidentului?

Mai întâi, pentru a putea răspunde ar trebui să ştim ce înţelegem prin "accident de maşină". Ne referim strict la configuraţia particulară de atomi/particule/obiecte de la locul accidentului? Sau admitem că sunt posibile mai multe configuraţii care să corespundă toate propoziţiei "acest accident de maşină a avut loc"? Dacă admitem că "acest accident de maşină" este un nume pentru un "ciorchine" de configuraţii, atunci trebuie să lămurim ce cauză căutăm:

1. cauza care a determinat apariţia exact a acelei configuraţii particulare care-a avut loc (şi deci nu ne interesează cauzele care ar fi condus la apariţia vreunei alte configuraţii din ciorchinele "acest accident de maşină"), sau

2. cauza care conduce la apariţia unei configuraţii oarecare din ciorchine -- cu alte cuvinte o cauză a ciorchinelui ca ansamblu de configuraţii potenţiale.

Deşi varianta 1 este mult mai apetisantă logic (pentru că pare că se tratează simplu), din păcate în realitate ne confruntăm cu dificultăţile variantei 2: nu vorbim de cauza "acestui accident de maşină, având exact această configuraţie a atomilor", ci vorbim de cauza "acestui accident de maşină, indiferent de configuraţia particulară a atomilor".

Prima dificultate este deci chiar identificarea lucrului căruia îi căutăm cauza: când încetează el să mai fie "acest accident de maşină" şi devine "alt accident de maşină"? Care sunt graniţele "ciorchinelui de configuraţii"? Evident, ele sunt difuze. Ciorchinele acesta este un obiect inerent vag, fără limite precise. În spaţiul tuturor configuraţiilor posibile, "acest accident de maşină" este o constelaţie difuză.

Să ne apropiem cu microscopul minţii şi să analizăm totuşi un anume punct din constelaţie -- o configuraţie particulară, bine precizată. Care este cauza (în accepţiunea 1 de mai sus) a acelei configuraţii particulare? O altă configuraţie, nu-i aşa? Dar ce înseamnă o configuraţie, de fapt? Ce intră şi ce nu intră în configuraţia-cauză pe care o căutăm? Poziţia aripilor păsării care acum 3 zile a prins o libelulă pe câmpul de la marginea drumului -- este acesta un factor care a influenţat poziţia firelor de praf de pe capota maşinii în momentul accidentului? Principial, da. Deci acel factor trebuie să fie inclus în configuraţia-cauză a "acestui accident, cu aceste detalii". Observăm că sunt foarte mulţi factori care trebuie luaţi în considerare. De fapt, e mult mai simplu să spunem ce factori nu trebuie luaţi în considerare: aceia atât de îndepărtaţi încât influenţa lor este garantat nulă (fizica relativistă arată că astfel de factori există -- ei se numesc "factori separaţi spaţial faţă de accident"). Deci cauza pe care-o căutăm este o configuraţie a unei porţiuni uriaşe din Univers (putem neglija doar evenimentele din afara "conului cauzal trecut" definit de fizica relativistă). Este această cauză unică? Cu alte cuvinte, este posibil ca în spaţiul configuraţiilor trecute posibile să existe mai multe configuraţii ale Universului care să conducă la acelaşi "accident prezent" (identic până în cele mai mici detalii)?

Mă opresc deocamdată cu analiza aici, pentru că văd că mesajul a început să devină descurajant de lung...

Vă invit la comentarii.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
Octavi
mesaj 7 Apr 2006, 01:19 AM
Mesaj #2


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 698
Inscris: 27 February 05
Forumist Nr.: 5.805



Dupa mine, va continua sa ti se pare asa (desi nejustificat dupa mine), atat timp cat nu definim clar cauzalitatea. De altfel, mi se pare ca in mesajele trecute, nu stiu cui raspundeam, tie sau altcuiva, spuneam ca e esential sa intelegi ca ceea ce inseamna ”cauza” in retroactiune nu este asa decat intr-o acceptiune destul de limitata.

Păi chiar asa am si înteles cauza în retroactiune. De aceea spuneam că aici imaginea cauzalitătii este tributară ideii de cauză-obiect de sine stătătoare, adică o cauză ce nu a dispărut după producerea efectului, astfel încât numai asa devine posibilă retro-actiunea.

Nu asta era distincta care spuneam eu ca trebuie facuta: era vorba de aceea intre diferitele concepte si nivele de cauza: una este cauza constantei temperaturii (adica a modificarii/interventiei continue a acesteia) la homeoterme [sist. electo-chimice de autoregulare], si alta este cauza temperaturii (energiei termice degajate) [sist. metabolic si reactiile lui de oxidare]. Sper ca de data asta sunt mai clar.

Totusi, eu cred că astfel de bucle, ce le întâlnim ca mecanisme de reglare ale sistemelor la nivel macroscopic, ar putea trimite la un model de retroactiune mai profund care să nu sufere astfel de limitări.

Astea sunt "trimiteri" rupte de realitate, care nu vad cum ar putea sa faca obiectul discutiei noastre.

Si când zic asta mă gândesc în primul rând la ce semnificatie ar putea avea conceptul de interactiune în genere. Ca să definim mai bine cauzalitatea mi se pare că ar trebui pornit chiar de la acest concept: interactiunea, ca actiune reciprocă, contine în ea însăsi o schemă de retro-actiune. Ei bine, eu as defini cauzalitatea ca o interactiune în care cele două componente ale ei (actiunea A->B, respectiv B->A) nu sunt egale (echilibrate), ceea ce determină o orientare, o polarizare ce-l defineste pe A drept cauză si pe B drept efect (sau invers, depinde cum interactionează efectiv A cu B).

N-am nimic impotriva definitiei tale, poate e utila in anumite cazuri, insa din punctul meu de vedere cred totusi ca cea mai buna metoda pentru a evita confuzia care a produs aberatiile filozofice discutate mai inainte, este sa acceptam un set de definitii clare ale cauzalitatii, care fiecare se aplica unui set de fenomene.

Asocierea sa cu cauzalitatea ne duce direct la ideea de teleonomie (cauză finală), nu crezi?

Nu.

Negi pentru că ai mereu în cap acea definitie antropomorfică a teleonomiei,

Nu vad teleonomie si de aceea ”neg”; demonstreaza, arata, existenta ei, si nu ma mai opun; nu fac nimic extraordinar: ma tin de pozitia stiintei, care neaga existenta si necesitatea unei teleonomii in procese naturale in care totusi altii tin neaparat sa bage una.

ca si cum dominatia întregului asupra părtilor,

Sa gasim un caz cert al dominatiei întregului (ca entitate cu un atribut pe care nu suma partilor si atributelor lor îl face posibil) asupra partilor, un caz al dominatiei întregului care dovedit nu se reduce de fapt la actiunea partilor. Asta lasand la o parte ptr. moment chestiunea teleonomiei, daca ea exista.

a legii asupra individualitătilor ar comporta numaidecât actiunea unei inteligente supranaturale.

Saraca nu comporta, însa asta nu-i împiedica pe multi sa se gândeasca exact la ceea ce sugerezi ca de fapt as gândi eu. .

La urma urmei, trebuie să ajungem să întelegem si modul în care actionează inteligenta (măcar cea umană, dacă nu accepti una la un nivel mai înalt).

Eu accept tot ce poti (sau pot eventual altii, mai dedicati ca tine acestui demers) sa demonstreze ca existent. O inteligenta la un nivel mai înalt decât cea umana, nu are existenta dovedita.

Prefer ca atunci cand vom reusi sa determinam sursa legilor fizice (si in aceasta chestiune am facut deja un pas mai departe prin conceptul de forte fundamentale), sa o facem nu doar prin analogii fara nici un suport empiric. Altfel, riscam sa cadem in pacatele filozofiei, care timp de milenii a construit un elaborat esafodaj numa’ bun de amuzament azi.

Mă îndoiesc că am făcut un pas mai departe în această directie

Daca te îndoiesti, atunci încearca sa negi afirmatia asta a mea, care pune fortele fundamentale ca sursa a diverselor legi. Doar cu îndoieli, nu ajungem sa ne întelegem . . .

si că vom reusi vreodată să găsim un suport empiric pentru însăsi sursa legilor fizice.

Exista exemple de "suport empiric al unei surse a unei legi fizice": sursa unei legi fizice este simplu de constatat empiric, cum este si de înteles; de ex. legea proportiilor (sau mai exact "legile proportiilor") îsi gaseste suport empiric explicatoriu (nu de definire) din orice test empiric care dovedeste structura discontinua a materiei; exemplu: reactii chimice, masurarea si calculul stoechiometric. Apoi legile fizice sunt expresii cantitative ale manifestarii naturii însasi, astfel încât daca determini si întelegi natura si originea fortelor fundamentale, care ele sunt sursa acestor manifestari cantitativ constante între parametrii unor fenomene, asta este exact ceea ce ceri. Dar chiar legile însele sunt identificate empiric; mai mult "suport empiric" decat asta, ce poate fi?

Vom reusi poate să punem la punct o teorie unitară, o ecuatie a universului, dar "de ce"-ul cu privire la aceasta va rămâne în sarcina filosofiei, pentru simplul motiv că nu poti experimenta pe legile fizice, ci numai în virtutea legilor fizice. Doar dacă nu cumva vom fi capabili cândva să generăm o perturbatie atât de mare la scara universului, încât legile fizice să fie afectate si să putem "măsura" cumva modul în care au fost afectate.

La "de ce"-ul oricarei legi stau tot fenomene naturale; o data cu întelegerea lor, ai si de ce-ul, asa cum ai constatat mai sus. Poti stii si utiliza legile proportiilor, însa fara sa le întelegi sursa; studiaza si întelege natura si structura fina a materiei, si ai si explicatia legilor acestea. E ca si in cazul cu termometrul, de altfel . . .
Practic, sugerând ca ar trebui sa putem experimenta pe legile fizice ( = legile naturii), îndemni spre obscurantismul filozofiei idealiste, premoderne, care înca mai trai iluzia unei metafizici, adica a existentei unei realitati in afara celei naturale, fie ea "peste" sau "dupa". Când vorbesti de fizica (stiinta), vorbesti de natura, ori nimic nu exista si nimic nu explica ceva în afara naturii: dupa cum stii (însa din motive lesne de intuit nu accepti), acesta este însusi fundamentul stiintei, postulatul obiectivitatii naturii.
Inca un lucru: Dupa mine, filozofia în chestiunile strict empirice, are tot atâtea de spus ca si chiromantia. ohyeah.gif

E fals: daca rationamentul depaseste, de ex. pe cazul discutat de Hume, anume acela al mercurului din teromometru, nivelul simplei înlantuiri de observatii si paseste spre a deveni o veritabila relatie de cauzalitate (care explica cum cauza produce efectul), atunci obiectia lui Hume e binisor prinsa-n porte-ŕ-faux. Pot intelege insa ca bietul nu stia nici macar de molecule, insa ce facem cu cei care azi il iau in seama in aceasta chestiune?

M-ai înteles gresit (pe mine si pe Hume). E vorba aici de distinctia dintre adevărurile analitice si cele sintetice. Adevărurile de experientă sunt sintetice, adică nu pot fi deduse cu mijloace pur logice, nu au necesitate logică, deci starea de fapt a lumii nu poate fi dedusă metafizic, din principii rationale, cum voiau pe vremea aceea unii filosofi. Incă nu e vorba aici de deductia (explicatia) efectului din cauză. Abia a doua problemă pe care am mentionat-o acolo se referea la asta.

Bine.

Aici te-as contrazice, caci in chestiunea cauzalitatii Kant face o critica a lui Hume, asa cum am rezumat deja.

Mă rog, dacă tu consideri că plasarea cauzalitătii, de către Kant, în tabela de categorii ale intelectului este o critică si nu o dezvoltare a conceptiei lui Hume, n-am nimic împotrivă (necesitatea, apriorismul adevărurilor sintetice este pur si simplu postulat, prin structura imuabilă a intelectului).

Critica poate fi pentru unii dezvoltare (mai ales în filozofie, adica acolo unde spuneam ca originalitatea sta mai mult în rastalmacirea înaintasului celui mai apropiat temporal si cel mai cunoscut din pricini geografico-culturale). Insa nu conteaza ce consider eu aici, filozofia raporteaza succesiunea Hume ->Kant ca pe una critica, asa cum aratam în textul despre Hume. Dar chiar eu am subliniat idealismul lui Kant, drept pentru care nici nu e de presupus ca a sa critica poate depasi cadrul idealist al epocii, cecitatea intelectuala începuta cu milenii înainte si de care filozofia s-a dezbarat greu.

Jock, lasa-te de glume si atunci cand ti se cere o explicatie, da o explicatie, nu te limita doar la o afirmatie.

Păi nu stiu ce explicatie doresti. Vrei poate o demonstratie formală de inconsistentă, în conditiile în care nu există măcar o definitie clară a cauzalitătii?

Am facut primul observatia ca aici se discuta o notiune care comporta multiple definitii, definitii asupra carora participantii nu s-au pus de acord desi credeau totusi ca sunt. Inainte sa discutati, poate era bine sa definiti ce discutati.

Eu mă gândeam că oricine are un minimum de cultură filosofică stie că devenirea (ca trecere de la fiintă la nefiintă si invers) a fost dintotdeauna o chestiune ce scapă analizei rationale.

Daca tot este ceva atât de minimal cum sutii, ma astept sa poti sa dovedesti asta aici, in modul cel mai evident. Eu am dubii ca ai sa reusesti, însa sunt dispus, în masura timpului cam limitat în aceasta perioada a anului, sa te urmaresc si eventual comentez.
Opinia mea acum: Cine serios, ia în serios filozofia?
Verdictul decretat scurt de tine mai sus, a fost articulat de multi visatori (filozofi), care înainte sa studieze si înteleaga natura, încercau s-o descrie. Si adesea si cel mai grav, de fapt, ei nici nu se sinchiseau de natura, ci descriau aberatii omnirice gen "Ideea", "Esenta/Fiinta", etc. As întreba care ar mai fi azi sensul "devenire" sau "nefiinta/fiinta" care s-ar sustrage analizei rationale? Forma dualista evidenta de materie/energie, este fiinta sau nefiinta? Sau este pe rând, dupa gustul si toana filozofului, ori una ori alta?

Pentru clarificări asupra problemei as trimite, în primul rând, la dialogul Parmenide al lui Platon, dar multi alti filosofi au avut ceva de spus în această privintă.

Fii mai explicit!
Hai sa discutam asta mai pe larg, daca crezi ca este un bun mijloc pentru a-ti sustine pozitia.

Iar, mai nou, logicienii au încercat si ei să creeze diverse "logici" alternative (polivalente) pentru a conceptualiza devenirea (si cauzalitatea, în mod implicit), cu un succes îndoielnic totusi. Există si tentative de a formaliza dialectica, care, după părerea mea, nu este doar un concept gol de sens, cum l-am perceput noi în contextul materialismului dialectic cu care am fost îndoctrinati, ci un concept ce indică, înainte de toate, depăsirea tauto-logicului (indică principiul creatiei, ca să zic asa.)

Nici una dintre toate aceste articole ale listei tale, nu-mi sugereaza ce ziceai mai sus, acolo unde am îngrosat eu în citat.

Simplu, n-are sustinere nici macar printr-un singur exemplu. Asa cum aratam in chiar propozitia la care raspunzi, stiinta inseamna mai mult decat formalism, insa asta nu inseamna deloc ca stiinta este mai mult decat formalism, descriere, explicatie, etc.

Despre ce exemplu vorbesti? Un exemplu de întreg ce e mai mult decât suma părtilor? Dar ti-am dat până la urmă cel mai evident exemplu: constiinta (vezi Creationism versus Evolutionism, pag. 157; nu mi-ai râspuns la ultimul mesaj, postat cam târziu, ce-i drept; oricum, discutia cam deviase de la subiectul topicului). Mai departe nu pricep. Să pun altfel întrebarea: când consideri că o stiintă a ajuns la stadiul de maturitate si-si merită numele de stiintă, sau când o stiintă poate fi considerată în principiu încheiată?

Voi raspunde mai jos la nastrusnicia asta cu "constinta-întreg"; n-am stiut ca ai raspuns finalmente.

Asa cum discutam cumva, o celula functionala nu este suma substructurilor ei, ci a substructurilor si proceselor si interdependentelor (regularii) de care sunt capabile acele substructuri.

Spunând că acele substructuri sunt capabile de interdependente, procese, etc, e acelasi lucru cu a spune că acestea sunt cumva pre-existente, încapsulate în fiecare substructură (intrinseci), asadar reductia este tot la suma părtilor (ceea ce Amenhotep recunostea din start). Vezi, aici este un punct obscur al chestiunii pe care te invit s-o analizezi mai atent. E usor să afirmi că există în plus inter-dependente, fără să-ti pui problema ce înseamnă, în fond, acestea.

Cine îti sugereaza tie ca biologii care cunosc "întregul" celula, nu si-au pus astfel de întrebari?
Te-ai documentat tu si poti dovedi asta??

Sau probleme de genul: există elemente fără inter-dependentele cu pricina? Cum se face că inter-dependentele ascultă de niste reguli constante, fiind totusi exterioare elementelor în cauză?

Intrebare aiurea din cauza proastei puneri a problemei: interdependentele nu sunt exterioare partilor, ci decurg din ele.

E corectă oare viziunea "corpusculară" asupra realitătii (desi e mai intuitivă), conform căreia până si interactiunile sunt modelate în cele din urmă ca niste schimburi de particule, ca un joc de ping-pong?

E unica corecta deocamdata, desi doar tare neriguros mai poti vorbi azi despre corpusculi, asa cum bine stii.

In general, există elemente fără relatii si/sau relatii fără elemente (relate)?

Nu stiu ce e aia "relatie". Daca e tot aia cu interactiune, atunci este evident ca functie de tipul elementelor, poti avea elemente fara interactie in masura in care aceste fie sunt separate spatial, fie le lipseste elementul modulator de interactie (aici gandesc si raspunde doar la exemplul din biologie).

Te rog deci in masura in care n-am nimerit cu explicatia, sa explici mai bine la ce te referi cand spui: <<Eu voiam să arăt că stiinta modernă e pe cale de a renunta complet la acest concept, în primul rând datorită mijloacelor de care vorbesti, mijloace ce influentează radical si interpretarea, întelegerea fenomenelor studiate. Pretul este că rămânem numai cu o fatetă a realitătii, cu o proiectie a ei pe o singură axă.>>

Pe scurt, explicatia ar fi cam asa: formalism în stiintă înseamnă să scrii niste ecuatii, iar scrierea unor ecuatii înseamnă a instaura (modela) un echilibru, o echivalentă, o invariantă (dacă avem în vedere transformări, ca în cazul raportului cauză-efect), ceea ce, în final, înseamnă a echivala cauza cu efectul, adică a retine numai ceea ce este comun cauzei si efectului.

Prea multa filozofie, pare-se, nauceste: A scrie o ecuatie nu înseamna a forta ratiunea la a face semne egale mintale! Când spun ca întinzând un arc metalic cu x cm, forta care ia nastere în acesta este de F Newtoni, dupa ecuatia Hooke F = - kx, asta nu înseamna cumva ca sunt atât de inept încât sa cred ca întinderea masurata în cm este forta masurata în N. Ce dracu . . . La un moment dat, tot tie, îti explicam dealtfel, ca semnificatia fizica poate fi diferita, chiar când avem aceeasi ecuatie care descrie fenomenele implicate: exista un set limitat de functii sub care natura se manifesta. Eu zic sa te lasi de goange si paradoxuri parmenidice, si sa treci la chestii de oameni seriosi.

Concluzia este ca tu poti sustine ca relatia de cauzalitate asa cum o poseda stiinta azi, pe chiar exemplul lui Hume, acela cu termometrul, elimina determinarea univoca!!!! Adica dupa tine, explicatia dilatarii metalului lichid datorita agitatiei termice crescute a moleculelor sale sub influenta caldurii, iti poate totusi sugera ca de fapt ridicarea mercurului in termometru este producatoarea (cauza) caldurii (efectul)? Ca asta ar insemmna eliminarea determinarii univoce, dupa mine.

Ei, nu chiar cum exemplifici tu aici. Eu vorbesc de o echivalare si nu de o inversare a cauzei cu efectul. Astfel, as zice că numai intuitia noastră empirică si nu stiinta ne determină să afirmăm că dilatarea mercurului în termometru este efectul căldurii. Stiinta formalizată ne vorbeste doar despre echivalenta între agitatia moleculară a mercurului (interpretată, rezumată ca si căldură) si volumul ocupat de mercur în termometru. Restul e hermeneutică.

Formalismul nu este toata stiinta! Formalismul este un instrument doar.
Nu e nimic empiric în a-ti închipui agitatia termica a atomilor de mercur cu diverse intensitati si efectul ei extrem de intuitiv asupra volumului ocupat de acestia. Fara vreo experienta facuta vreodata care sa ne confirme asta, vom stii ca lucrurile stau asa, si asta doar rational.

Acest topic a fost editat de Octavi: 7 Apr 2006, 01:35 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Amenhotep   Cauzalitate   14 Jan 2005, 01:57 PM
Catalin   Cred ca o imagine mult mai aproape de realitate es...   14 Jan 2005, 02:20 PM
calfa   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 03:20 PM) O int...   14 Jan 2005, 02:54 PM
Catalin   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 02:54 PM) QUOTE (Catal...   14 Jan 2005, 03:06 PM
gio19ro   De ce nu? Daca a cauzeaza pe b, in anumite situati...   14 Jan 2005, 03:16 PM
calfa   "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e posibi...   14 Jan 2005, 03:20 PM
Catalin   QUOTE "Daca a cauzeaza pe b, invers nu mai e...   14 Jan 2005, 03:30 PM
calfa   La Princeton parca. Mai ... sap inca. Logica ? C...   14 Jan 2005, 04:03 PM
Catalin   E vorba de logica matematica. Aia care spune ca o ...   14 Jan 2005, 04:06 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 02:20 PM) Cred ca o ...   14 Jan 2005, 04:56 PM
gio19ro   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 04:06 PM) E vorba de...   14 Jan 2005, 05:02 PM
gio19ro   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 04:56 PM) 3. Dac...   14 Jan 2005, 05:04 PM
Amenhotep   Nu înţeleg locul energiei în modelul propus d...   14 Jan 2005, 05:06 PM
Catalin   QUOTE 1. Ce sunt nodurile grafului (ce sens fizic...   14 Jan 2005, 05:10 PM
Catalin   QUOTE (gio19ro @ 14 Jan 2005, 05:02 PM) QUOTE (Cat...   14 Jan 2005, 05:15 PM
Amenhotep   Încă o întrebare scurtă: Dat fiind c...   14 Jan 2005, 05:17 PM
abis   In principiu, daca exista o legatura A -> B -...   14 Jan 2005, 05:27 PM
E.B.E.   amenothep Daca graful respectiv este in forma mini...   14 Jan 2005, 05:29 PM
Catalin   Graful orientat trebuie sa fie aciclic. Altfel inc...   14 Jan 2005, 05:31 PM
E.B.E.   QUOTE în paranteză: este imposibil să ex...   14 Jan 2005, 05:32 PM
Amenhotep   Şi încă o întrebare, înainte de a cometa...   14 Jan 2005, 05:36 PM
E.B.E.   Propunerea mea este ca odata cu semnificatia fizic...   14 Jan 2005, 05:44 PM
Amenhotep   Păi includerea timpului a propus-o Căt...   14 Jan 2005, 05:47 PM
E.B.E.   Catalin a zis "particule asociate cu momente ...   14 Jan 2005, 05:54 PM
Amenhotep   QUOTE Catalin a zis "particule asociate cu mo...   14 Jan 2005, 05:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenhotep @ 14 Jan 2005, 05:56 PM) Eu...   14 Jan 2005, 06:06 PM
Amenhotep   A, acum înţeleg ce propui. Şi nu mai sun...   14 Jan 2005, 06:14 PM
E.B.E.   Nu este adevarat. Instantele care nu au sens sunt ...   14 Jan 2005, 06:19 PM
E.B.E.   Incep sa am indoieli legate de eficienta modelului...   14 Jan 2005, 06:32 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 06:06 PM)In fiec...   14 Jan 2005, 07:21 PM
E.B.E.   QUOTE Păi... dacă o stare este o hipersu...   14 Jan 2005, 07:30 PM
E.B.E.   Mda... pai, ca sa rezolvam problema cu sagetile (c...   14 Jan 2005, 08:11 PM
Catalin   Amenhotep si E.B.E., voi vreti sa reiterati aici m...   14 Jan 2005, 10:36 PM
E.B.E.   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 10:36 PM) Amenh...   15 Jan 2005, 12:35 PM
Amenhotep   Mai întâi, Cătălin, da, şi eu cred ...   15 Jan 2005, 09:05 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 14 Jan 2005, 05:54 PM) QUOTE ...   15 Jan 2005, 11:09 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Jan 2005, 05:10 PM) Cel mult p...   15 Jan 2005, 11:41 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Propun doar să ne desprindem...   16 Jan 2005, 03:56 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Aha. Acum înţeleg viziunea t...   16 Jan 2005, 04:12 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 03:56 PM) Proble...   16 Jan 2005, 04:16 PM
E.B.E.   QUOTE Bun, dar să zicem că studiem un un...   16 Jan 2005, 04:26 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:26 PM) QUOTE De ce...   16 Jan 2005, 04:35 PM
E.B.E.   QUOTE dacă analizăm ce sunt A şi B ...   16 Jan 2005, 04:39 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:12 PM) "Sagea...   16 Jan 2005, 04:48 PM
E.B.E.   QUOTE (Amenothep)Trebuie să ne hotărâm c...   16 Jan 2005, 04:53 PM
E.B.E.   QUOTE Oricum, sunt de acord cu dificultatea... ma ...   16 Jan 2005, 05:08 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 04:53 PM) Stramos. Tr...   16 Jan 2005, 05:12 PM
E.B.E.   QUOTE În acest caz, noţiunea de "cauzali...   16 Jan 2005, 05:15 PM
E.B.E.   QUOTE Definitia 2: O substare s0 a starii A este c...   16 Jan 2005, 05:20 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:08 PM) Adica, intu...   16 Jan 2005, 05:42 PM
Amenhotep   QUOTE (E.B.E. @ 16 Jan 2005, 05:20 PM) Ma gandesc ...   16 Jan 2005, 05:46 PM
calfa   QUOTE (calfa)Logica ? Care ?  Sunt mai multe ... (...   17 Jan 2005, 09:48 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 14 Jan 2005, 04:03 PM)La Princ...   19 Jan 2005, 12:39 PM
Amenhotep   Un lucru intuitiv, dar care trebuie explicitat: ca...   19 Jan 2005, 02:03 PM
calfa   Interesant, vad ca au fost aduse in discutie eleme...   20 Jan 2005, 08:55 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 08:55 AM) Eu cred ca n...   20 Jan 2005, 11:29 AM
calfa   QUOTE (Amenhotep @ 20 Jan 2005, 12:29 PM) ......   20 Jan 2005, 11:46 AM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 11:46 AM) Pe scurt, ca...   20 Jan 2005, 11:57 AM
calfa   Putem defini ? Insa daca o facem, cat reflecta ea ...   20 Jan 2005, 12:08 PM
Amenhotep   QUOTE (calfa @ 20 Jan 2005, 12:08 PM) Putem defini...   20 Jan 2005, 12:37 PM
jock   Conceptul traditional de cauzalitate (A este cauza...   9 Feb 2005, 12:10 AM
Inorog   QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista o leg...   9 Feb 2005, 01:04 PM
contur   Ia sa sa imaginam: nasterea unui om a fost Cauza, ...   11 Mar 2006, 06:52 AM
fusion   Da. Ai enuntat un rationament gresit si in plus fa...   11 Mar 2006, 06:21 PM
Octavi   QUOTE QUOTE abis: QUOTE In principiu, daca exista...   14 Mar 2006, 12:24 AM
Amenhotep   QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)In fapt...   14 Mar 2006, 02:17 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (Octavi @ 14 Mar 2006, 12:24 AM)I...   14 Mar 2006, 03:48 AM
Octavi   QUOTE Conceptul traditional de cauzalitate (A este...   14 Mar 2006, 04:17 AM
Octavi   Hume (empirist) neaga valoarea simturilor si perce...   14 Mar 2006, 05:29 AM
jock   Amenhotep (14 Mar 2006, 03:17 AM) QUOTE Eu recunos...   15 Mar 2006, 05:10 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE in buclele c...   15 Mar 2006, 06:03 AM
jock   Octavi (14 Mar 2006, 05:17 AM) QUOTE Cum sa astep...   15 Mar 2006, 07:15 AM
Octavi   Jock, multumesc ptr. replica, n-am din pacate timp...   16 Mar 2006, 06:57 AM
Octavi   QUOTE Mă bucur că sesizezi importanta feedback-uri...   17 Mar 2006, 06:00 AM
jock   Octavi (17 Mar 2006, 06:00 AM) QUOTE Dupa mine, v...   29 Mar 2006, 12:01 PM
Octavi   Dupa mine, va continua sa ti se pare asa (desi nej...   7 Apr 2006, 01:19 AM
Octavi   Nu stiu exact ce inseamna la tine determinsm pur, ...   7 Apr 2006, 01:21 AM
Octavi   Apoi intervine deodată încă misteriosul principiu ...   7 Apr 2006, 01:22 AM
Octavi   Tot nu înteleg despre ce dovezi vorbesti. Eticheta...   7 Apr 2006, 01:23 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 7 Apr 2006, 02:23 AM)QE este ...   7 Apr 2006, 01:35 PM
Octavi   QUOTE Btw, exemplul nu este deloc fara valoare int...   8 Apr 2006, 02:56 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 03:56 AM)Nu pot d...   8 Apr 2006, 04:59 PM
Octavi   QUOTE Se pare ca nu prea esti la curent cu detalii...   8 Apr 2006, 07:53 PM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 8 Apr 2006, 08:53 PM)acum cat...   8 Apr 2006, 10:29 PM
Amenhotep   QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) QUOTE (Octav...   9 Apr 2006, 12:37 AM
Octavi   QUOTE Pai am dat un search dupa Christopher Fuchs ...   9 Apr 2006, 01:02 AM
Octavi   QUOTE QUOTE (bonobo @ 8 Apr 2006, 11:29 PM) Q...   9 Apr 2006, 01:04 AM
bonobo   QUOTE (Amenhotep @ 9 Apr 2006, 01:37 AM)Cred ...   9 Apr 2006, 01:24 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] OK. ...   9 Apr 2006, 01:39 AM
bonobo   QUOTE (Octavi @ 9 Apr 2006, 02:02 AM)astept c...   9 Apr 2006, 02:01 AM
Octavi   [EDIT (era citat întreg mesajul precedent).] Eu n...   9 Apr 2006, 10:36 PM
jock   Octavi (7 Apr 2006, 02:19 AM) Constat încă o dată ...   11 Apr 2006, 06:03 PM
Octavi   QUOTE Distinctia pe care o astepti tu este între c...   13 Apr 2006, 05:07 AM
jock   QUOTE Inteleg ce zici tu aici, insa nu cred ca e p...   30 Apr 2006, 05:06 PM
Erwin   QUOTE Sugerez că efectuarea unor teste presupune o...   30 Apr 2006, 08:23 PM
jock   QUOTE doar o vorba: Einstein este celebru si pentr...   1 May 2006, 07:18 PM


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 7 June 2024 - 05:01 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman