HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Absolut Si Relativ In Moralitate
Catalin
mesaj 7 Nov 2004, 11:15 PM
Mesaj #1


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asupra moralitatii. Una este cea a credinciosului, cealalta a ateului. Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale sau ca avand o valoare absoluta. Avem, deci, doua intrebari la care trebuie sa raspundem:

1. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in lipsa apelului la divinitate?

2. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in prezenta apelului la divinitate?

Nu vreau sa insist neaparat asupra unui anume raspuns la aceste intrebari ci vreau sa sustin urmatoarea propozitie: "Raspunsul la 1 este acelasi cu raspunsul la 2". Altfel spus, daca se poate concepe moralitate absoluta in cadrul credintei in Dumnezeu, atunci ea se poate concepe si in absenta unei credinte. Implicit, daca nu putem concepe moralitate absoluta in lipsa divinitatii, nu avem nici o sansa sa gasim acest absolut in cadrul credintei in Dumnezeu. Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa. Daca, pe de alta parte, presupunem moralitatea ca ceva independent de vointa divina care doar o respecta in virtutea atributului de omnibenevolenta, atunci avem de-a face, intr-adevar cu o moralitate absoluta. Dar observam ca ea nu depinde de fiinta divina. Altfel spus este o moralitate absoluta care poate proveni foarte bine si din sistemul filosofic al unui ateu.

P.S. Ca parere personala, raspunsul la ambele propozitii este "Nu". Existenta lui Dumnezeu nu ne garanteaza existenta unui anume set de actiuni care sa fie morale prin definitie.

Acest topic a fost editat de Catalin: 7 Nov 2004, 11:16 PM


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
Catalin
mesaj 4 Dec 2004, 09:23 AM
Mesaj #2


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



X este un singur fapt. El poate fi translatat in spatiu si in timp dar este tot X. "fac X azi" si "fac X maine" sunt doua fapte diferite intre ele si diferite amandoua de X. La fel cum <<P>>, <<P este adevarat>> si <<"P este adevarat" este adevarat>> sunt 3 propozitii diferite.

QUOTE

La început era vorba de translaţie temporală. Apoi eu ţi-am adus un exemplu de translaţie spaţială şi l-ai acceptat firesc (în ultimul mesaj vorbeşti de parametrii t şi s). Dar, pe linia asta de gândire, ce ne împiedică să luăm şi alţi parametri?


Este un principiu al fizicii care spune ca fenomenele se petrec identic indiferent de plasarea lor in spatiu si in timp. Asta justifica parametrii t si s. Nu exista nimic care sa garanteze ca un fenomen se petrece identic indiferent de pH. Deci nu putem identifica un X dintr-un pH cu un X din alt pH asa cum identificam X(t1,s2) cu X(t2,s2). La fel si pentru masa. Viteza este o iluzie. E tot spatiu-timp. Deci, neputand identifica X-ii decit in cazul (t,s) putem vorbi de un singur fenomen doar in cazul (t,s).

QUOTE

Înţeleg ce spui. Dacă admitem că prin "faptul X" înţelegem ceva neprecizat temporal, atunci ai dreptate. Dar eu susţin că e greşit să admitem astfel de "pseudo-fapte" neprecizate temporal. Ca să putem vorbi de un fapt trebuie să precizăm toţi parametrii săi. Şi, de fapt, eu insist tocmai pe ideea că nu este esenţial să ne concentrăm pe vorbirea despre un fapt (adică exprimarea lui ca o propoziţie într-un limbaj finit), ci trebuie să ne concentrăm pe faptul ca atare: eu zic să notăm cu X nu o descriere a faptului, ci faptul însuşi, "felia" aceea de realitate care e faptul. Acea "felie" de realitate nu poate avea parametrul timp neprecizat.


Nu prea inteleg ce sustii aici. Daca ar fi gresit sa admitem "pseudo-fapte" neprecizate temporal nu am mai putea vorbi din start de o morala absoluta pentru ca morala absoluta e formata din astfel de fapte. Iar daca nu e esential sa descriem faptul printr-o propozitie, cum ai vrea sa-l descrii? nu putem nota cu X faptul insusi fara a face o descriere! smile.gif

QUOTE

Am înţeles, nu e nevoie să formulezi mai clar. Dar nu sunt de acord cu modul de punere a problemei. Am arătat de ce: pentru că decizia de a ne opri la n = 2 parametri este arbitrară. Ori lucrăm cu n = 0, ori cu n = infinit. Şi aceste două variante extreme înseamnă acelaşi lucru, anume ceea ce propun eu.


Ok, sper ca am explicat de ce acesti doi parametri. I-am ales din principiul relativitatii! El ne asigura ca avem acelasi fenomen, nu doua fenomene diferite. (oarecum off-topic: teleportarea asa cum e ea inteleasa azi, nu presupune deplasarea atomului de la punctul s1 la punctul s2 ci doar deplasarea starii cuantice a atomului X(s1) la atomul Y(s2). Dupa ce Y(s2) va primi informatia, va trece si el in starea cuantica initiala a lui X si va deveni X(s2). Cei doi atomi sunt identici, adica nu l-ai putea deosebi nici macar teoretic pe primul de cel ce a devenit acum al doilea. Ca atare, suntem justificat filosofic sa spunem ca avem acelasi atom translatat de la s1 la s2 si de la t1 la t2. Detalii aici.) Deci avem justificari suficiente pentru a identifica X(t1,s1) cu X(t2,s2) si cand X nu este un concept abstract ci chiar o particula, o bucata de materie. Dar daca incercam sa gandim alte coordonate, de exemplu pH sau incarcarea electrica sau orice altceva nu mai avem justificare pentru a identifica fenomenele intre ele.



QUOTE

Da, din acest punct de vedere exemplul ales de mine nu se suprapune perfect peste problema moralei. Tocmai de aceea am folosit "colorit" şi nu "culoare", pentru că o culoare este strict ce spui tu: una din valorile pe care o poate lua o funcţie. Prin "colorit" am încercat să deplasez accentul discuţiei înspre relaţia dintre obiecte şi diversele culori posibile.


Ok, atunci nu vad de unde a aparut ideea "Coloritul... e un set de propoziţii de tipul 'Acest obiect este roşu', 'Acest obiect este galben', 'Acest obiect este verde' etc.". Daca ai vrut sa deplasezi accentul spre relatia dintre obiecte si diversele culori, atunci de ce l-ai mai introdus pe saracul copil in ecuatie? el sigur nu se gandea la asta! smile.gif

QUOTE

Da, exact aceasta e şi viziunea mea: o morală este o funcţie de la mulţimea faptelor la mulţimea {Bine, Rău}. Dacă e funcţie, atunci fiecărui fapt trebuie să-i corespundă fie "Rău", fie "Bun".


Am zis la un moment dat ca functia poate fi partiala. Asta inseamna ca nu trebuie neaparat sa ia o valoare pentru fiecare fapt.

QUOTE

Dacă e funcţie, atunci fiecărui fapt trebuie să-i corespundă fie "Rău", fie "Bun". Un... ceva căruia nu-i corespunde clar "Bun" sau "Rău" nu este un fapt.


Nu te grabi asa! Ce faci acum, redefinesti "fapt"? ar trebui sa luam discutia de la inceput daca nici asupra lui "fapt" nu mai suntem de acord.

QUOTE

Nu sunt sigur că înţeleg bine analogia. Ce defineşti aici nu este perfect echivalent cu propunerea ta de definiţie a moralei?


Ba da. Nu asta inseamna o analogie?

QUOTE

Problema este aceeaşi ca şi la morală, anume legată de ce înseamnă "obiect" ("fapt"): dacă am admite că X = "căciula" (fără alte precizări!) e un obiect legitim, atunci propoziţia "'căciula' este verde" nu are un sens bine precizat (pentru că nu se ştie despre ce căciulă e vorba) şi deci nici o valoare de adevăr bine precizată.


Am impresia ca linia asta duce din nou la problema parametrilor asa ca nu mai insist.

QUOTE

Obiecţia principală era că atunci când definim morala în general (sau "coloritul", sau cum vrei să-i zici funcţiei cu pricina) nu avem voie să spunem în definiţie "şi acele propoziţii trebuie să fie adevărate", pentru că asta înseamnă că ne raportăm clar la un anume mod de a face împărţirea pe care-l considerăm "adevărat" (şi pe celelalte moduri le considerăm "false").


Ok, hai sa lucram direct pe obiectia asta, fara analogie. O propozitie poate fi adevarata sau poate sa nu fie adevarata. In "a nu fi adevarata" intra toate variantele: e falsa, e lipsita de sens, e incoerenta etc. Obiectia ta pare sa puna morala absoluta pe acelasi picior cu adevarul absolut. Dar eu am considerat ca exista adevar absolut atunci cand am pornit orice discutie. Daca nu ar exista adevar absolut, atunci am putea sa abandonam forumul si toate discutiile pentru ca nu am avea nici o justificare in credinta noastra ca ne putem intelege cu ceilalti. Deci prin insusi dialogul pe care il purtam, ne-am angajat sa consideram ca exista ceva care este adevarat si e mai presus de propriile noastre minti. E, la adevarul ala fac apel atunci cand spun ca o propozitie trebuie sa fie adevarata. Si acel adevar presupune, e adevarat, ca ne raportam la un anume mod de a face impartirea si anume la modul pe care trebuie sa il folosim pentru ca discutiile noastre sa aiba un sens. Deci, in esenta, sunt de acord cu mesajul obiectiei dar neg ca ea este cu adevarat o obiectie! Avem voie si chiar suntem obligati sa ne raportam la un anume mod de impartire!


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Catalin   Absolut Si Relativ In Moralitate   7 Nov 2004, 11:15 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) Argumentul ...   8 Nov 2004, 12:50 AM
mărăcine   Inainte de a stabili daca exista moralitate absolu...   8 Nov 2004, 09:09 AM
carrad   mi se pare importanta si circumscrierea exacta a t...   8 Nov 2004, 09:51 AM
Catalin   Amenhotep, daca inteleg eu bine, punctul tau de ve...   8 Nov 2004, 10:07 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 10:07 AM)Amenhot...   8 Nov 2004, 11:04 AM
caa   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) Am vaz...   8 Nov 2004, 11:20 AM
mărăcine   QUOTE (Catalin)Moralitate absoluta ar fi o categor...   8 Nov 2004, 11:30 AM
nefertiti-old   QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 12:20 PM) Moralit...   8 Nov 2004, 11:58 AM
caa   Nu detaliez că mă dă Căt...   8 Nov 2004, 12:21 PM
nefertiti-old   Nu cred ca te da afara. Eu chiar sunt curioasa ce ...   8 Nov 2004, 12:25 PM
caa   Dumnezeu nu impune nimic omului. Îi dă levier...   8 Nov 2004, 12:49 PM
Catalin   Amenhotep: QUOTE Nu, nu m-am făcut bine în...   8 Nov 2004, 12:50 PM
abis   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 12:50 PM) Si atunci d...   8 Nov 2004, 01:03 PM
Catalin   QUOTE Deci originea normelor morale trebuie sa fi...   8 Nov 2004, 01:15 PM
caa   Cătălin, te rog să fii puţin a...   8 Nov 2004, 01:32 PM
gypsyhart   "Absolutul" nu poate fi "spus...   8 Nov 2004, 02:09 PM
Amenhotep   QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 11:20 AM) ps: Excel...   8 Nov 2004, 02:52 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 01:03 PM) Deci originea ...   8 Nov 2004, 02:59 PM
caa   QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 02:52 PM) Deşi...   8 Nov 2004, 03:42 PM
Catalin   QUOTE Cauza moralei este aceeaşi ca şi ...   8 Nov 2004, 04:29 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 04:29 PM)Adica m...   8 Nov 2004, 05:43 PM
abis   QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 05:43 PM) În cazul ...   8 Nov 2004, 06:04 PM
mărăcine   QUOTE (Catalin)"Divinul nu se exprima in prop...   8 Nov 2004, 06:21 PM
Catalin   QUOTE Circular este, dar mie nu mi se pare lipsit...   8 Nov 2004, 10:24 PM
Amenhotep   Reiau de unde-am rămas: QUOTE (Catalin ...   9 Nov 2004, 12:22 AM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 06:04 PM) Ideea ca Dumne...   9 Nov 2004, 12:38 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 8 Nov 2004, 06:21 PM) ...   9 Nov 2004, 01:03 AM
Catalin   QUOTE Dacă însă "alt bine"-le...   9 Nov 2004, 03:13 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 9 Nov 2004, 03:13 PM) Sa zicem ca...   9 Nov 2004, 04:39 PM
mărăcine   QUOTE (Amenhotep)Spui că e imposibil ca Dumne...   10 Nov 2004, 08:54 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 10 Nov 2004, 08:54 AM)...   10 Nov 2004, 12:05 PM
Catalin   QUOTE Daca iei azi hotarârea "voi darâma cla...   10 Nov 2004, 07:01 PM
abis   QUOTE (Catalin @ 10 Nov 2004, 07:01 PM) Azi e imor...   11 Nov 2004, 09:38 AM
mărăcine   QUOTE (Amenhotep)Păi atunci, dacă suntem...   11 Nov 2004, 11:18 AM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 11 Nov 2004, 09:38 AM) QUOTE (C...   11 Nov 2004, 11:29 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 11 Nov 2004, 11:1...   11 Nov 2004, 12:55 PM
Catalin   abis: QUOTE Nu tocmai... Pentru ca nu daramarea i...   11 Nov 2004, 03:19 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 10 Nov 2004, 07:01 PM) Azi e imor...   11 Nov 2004, 03:43 PM
mărăcine   Imi dai impresia, Amenhotep, ca esti un adevarat a...   11 Nov 2004, 04:32 PM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 11 Nov 2004, 04:3...   12 Nov 2004, 05:54 PM
mărăcine   Amenhotep, nu sunt sigur ca ai remarcat intr-adeva...   12 Nov 2004, 08:35 PM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 12 Nov 2004, 08:3...   12 Nov 2004, 11:31 PM
Catalin   QUOTE In condiţiile pe care le-ai expus, fap...   12 Nov 2004, 11:46 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 11 Nov 2004, 03:19 PM)de ce ...   12 Nov 2004, 11:47 PM
Catalin   QUOTE Da. Raţionamentul este corect. Dac...   12 Nov 2004, 11:57 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 12 Nov 2004, 11:46 PM)Pai oa...   13 Nov 2004, 01:43 AM
rescriptibil   Catalin, tu intrebi despre existenta moralitatii a...   13 Nov 2004, 10:43 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 12 Nov 2004, 11:46 PM) Una din ur...   13 Nov 2004, 01:22 PM
Amenhotep   O precizare: când punem problema existenţei m...   13 Nov 2004, 01:32 PM
Amenhotep   QUOTE (rescriptibil @ 13 Nov 2004, 10:43 AM) Daca ...   13 Nov 2004, 02:39 PM
YoyoMan   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) 1. Exista s...   13 Nov 2004, 05:02 PM
vitalic sprinceana   QUOTE As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asu...   14 Nov 2004, 10:20 AM
denise   In ceea ce priveste termenul "absolut" a...   14 Nov 2004, 11:31 AM
Catalin   Pt. Amenhotep: QUOTE Normele morale sunt atempora...   14 Nov 2004, 09:09 PM
Catalin   Pt. Rescrptibil: QUOTE Catalin, tu intrebi despr...   14 Nov 2004, 09:18 PM
Mrs. Rogers   QUOTE As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asu...   15 Nov 2004, 01:24 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Nov 2004, 09:09 PM)Si te ...   15 Nov 2004, 04:32 AM
Mrs. Rogers   QUOTE Dacă exprimăm un mod de împăr...   15 Nov 2004, 06:25 AM
Eclectic   QUOTE In orice apare factorul timp pt ca totul se ...   15 Nov 2004, 06:29 AM
Mrs. Rogers   Nu te mai baga si tu sa-mi incurci socotelile   15 Nov 2004, 07:05 AM
axel   Editat: daca tot e marcat off-topic...   15 Nov 2004, 08:48 AM
Catalin   Toxic: QUOTE Din cele 2 definitii reiese ca mora...   15 Nov 2004, 09:37 AM
abis   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 09:37 AM) QUOTE Din...   15 Nov 2004, 03:37 PM
Catalin   Cea data de mine cred ca este superioara: 'Set...   15 Nov 2004, 03:40 PM
Amenhotep   Eu cred că propunerea mea este "şi ...   15 Nov 2004, 04:03 PM
abis   Catalin, Spui ca un lucru "este bun" sau...   15 Nov 2004, 04:04 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 09:37 AM) De un...   15 Nov 2004, 04:18 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 15 Nov 2004, 04:04 PM) Catalin,...   15 Nov 2004, 05:00 PM
bdl   Referitor la problema, punctul meu de vedere e urm...   16 Nov 2004, 01:54 AM
Mrs. Rogers   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 10:37 AM) Toxic...   16 Nov 2004, 02:22 AM
Amenhotep   QUOTE (toxic @ 16 Nov 2004, 02:22 AM) Stiati de ex...   17 Nov 2004, 05:03 PM
Catalin   Pt. abis: QUOTE Catalin, Spui ca un lucru ...   17 Nov 2004, 11:28 PM
Amenhotep   QUOTE QUOTE Tu ai încercat să dai un exemplu ...   18 Nov 2004, 03:42 AM
dandanescu   Iata o definitie de dictionar, in engleza: http://...   18 Nov 2004, 03:53 AM
Mrs. Rogers   QUOTE (Amenhotep @ 17 Nov 2004, 06:03 PM) QUO...   18 Nov 2004, 04:51 AM
Amenhotep   QUOTE (toxic @ 18 Nov 2004, 04:51 AM) Cum poate ex...   18 Nov 2004, 12:41 PM
abis   Amenhotep, Ca sa presupui ca legile morale sunt ...   18 Nov 2004, 12:56 PM
Amenhotep   Discuţia mea cu Cătălin a devenit d...   18 Nov 2004, 04:27 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 18 Nov 2004, 12:56 PM) Legile fizici...   18 Nov 2004, 04:45 PM
bdl   "Temeiurile credinciosului de a răspunde...   19 Nov 2004, 01:47 AM
Mrs. Rogers   QUOTE Păi tocmai asta e întrebarea: legile mo...   19 Nov 2004, 05:12 AM
Catalin   Amenhotep: QUOTE Cu nimic. Ele sunt două fa...   19 Nov 2004, 10:32 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)Sunt f...   22 Nov 2004, 03:14 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)morala...   24 Nov 2004, 01:44 AM
Mrs. Rogers   QUOTE morala este un set de propozitii adevarate [...   24 Nov 2004, 05:40 AM
Amenhotep   Eu sunt de părerea lui Cătălin, anu...   24 Nov 2004, 11:13 AM
Catalin   QUOTE Şi "explozia minei sub picioarele...   29 Nov 2004, 11:11 PM
Catalin   Raspuns pentru analogia cu coloritul: Problema es...   29 Nov 2004, 11:28 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)Sunt f...   30 Nov 2004, 12:41 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 29 Nov 2004, 11:28 PM)Raspun...   30 Nov 2004, 05:09 PM
Amenhotep   Mărăcine, îţi sunt dator cu o recun...   2 Dec 2004, 05:47 PM
Catalin   X este un singur fapt. El poate fi translatat in s...   4 Dec 2004, 09:23 AM
Amenhotep   Reiau puţin istoria trebii cu demolarea cl...   4 Dec 2004, 11:39 PM
rescriptibil   Nu v-ati plictisit? NU EXISTA NIMIC ABSOLUT! ...   5 Dec 2004, 08:40 AM
Catalin   QUOTE NU EXISTA NIMIC ABSOLUT! ABSOLUT NIM...   5 Dec 2004, 09:33 AM
rescriptibil   asta e din seria "stiu ca nu stiu nimic...   5 Dec 2004, 09:39 AM
Amenhotep   QUOTE (rescriptibil @ 5 Dec 2004, 09:39 AM) ...   6 Dec 2004, 05:38 PM
rescriptibil   Eu nu cred ca poti asocia nimic cu "absolut...   7 Dec 2004, 03:36 AM
Catalin   QUOTE Raţionamentul cu pricina se refer...   7 Dec 2004, 09:04 AM
2 Pagini V   1 2 >


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 17 June 2024 - 01:22 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman