HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Absolut Si Relativ In Moralitate
Catalin
mesaj 7 Nov 2004, 11:15 PM
Mesaj #1


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asupra moralitatii. Una este cea a credinciosului, cealalta a ateului. Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale sau ca avand o valoare absoluta. Avem, deci, doua intrebari la care trebuie sa raspundem:

1. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in lipsa apelului la divinitate?

2. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in prezenta apelului la divinitate?

Nu vreau sa insist neaparat asupra unui anume raspuns la aceste intrebari ci vreau sa sustin urmatoarea propozitie: "Raspunsul la 1 este acelasi cu raspunsul la 2". Altfel spus, daca se poate concepe moralitate absoluta in cadrul credintei in Dumnezeu, atunci ea se poate concepe si in absenta unei credinte. Implicit, daca nu putem concepe moralitate absoluta in lipsa divinitatii, nu avem nici o sansa sa gasim acest absolut in cadrul credintei in Dumnezeu. Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa. Daca, pe de alta parte, presupunem moralitatea ca ceva independent de vointa divina care doar o respecta in virtutea atributului de omnibenevolenta, atunci avem de-a face, intr-adevar cu o moralitate absoluta. Dar observam ca ea nu depinde de fiinta divina. Altfel spus este o moralitate absoluta care poate proveni foarte bine si din sistemul filosofic al unui ateu.

P.S. Ca parere personala, raspunsul la ambele propozitii este "Nu". Existenta lui Dumnezeu nu ne garanteaza existenta unui anume set de actiuni care sa fie morale prin definitie.

Acest topic a fost editat de Catalin: 7 Nov 2004, 11:16 PM


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
Catalin
mesaj 17 Nov 2004, 11:28 PM
Mesaj #2


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Pt. abis:

QUOTE

Catalin,
Spui ca un lucru "este bun" sau "este rau" in raport de ce anume? Care este sistemul de referinta?


Daca vorbim despre morala absoluta, nu putem spune in raport cu ceva. Ar fi o contradictie!

QUOTE

Conform definitiei data de Toxic (si de dictionar, daca inteleg bine) sistemul de referinta este opinia societatii. Daca te bazezi pe "conduitele admise si practicate in societate" morala absoluta nu poate exista, deoarece in decursul timpului se stie ca normele "admise si practicate" au evoluat.


Sunt de acord. Totusi, nu vad de ce ne-am baza pe definitia din dictionar! Eu am zis deja ca nu sunt satisfacut de ea. Sigur, conform acelei definitii, toata discutia de aici e in van pentru ca nu exista morala absoluta!

Pt. Amenhotep:

QUOTE

Timpul în sine nu are valoare morală. Morala se referă la fapte. Dacă facem abstracţie de fapte şi de relaţii între fapte, momentele de timp sunt toate egale dpdv moral. Doar faptele sunt cele care pot împrumuta valoare morală unor momente. În orice situaţie în care cineva formulează o normă morală în aşa fel încât pare că s-ar referi la timp, putem identifica faptul care se-ascunde în spate şi care dă sens de fapt normei. Într-o normă morală, referirea la timp este întotdeauna aparentă şi are cel mult rolul de a masca un fapt.


Eu te intrebam de unde stii ca factorul timp nu apare in morala si tu imi raspunzi ca nu apare!

QUOTE

Tu ai încercat să dai un exemplu de fapt a cărui valorizare morală ar depinde de timp: "e rău să dărâm clădirea azi" şi "nu e rău să dărâm clădirea mâine". Dar nu "data cutare" şi "o zi după data cutare" sunt elementele cheie ale normei, ci "sunt oameni în clădire" sau "nu sunt oameni în clădire". Acest exemplu se descompune în norma "e rău să dărâmi clădirea cu oameni în ea" (care e o normă atemporală -- valabilă şi azi şi mâine şi oricând!) şi faptele "azi sunt oameni în clădire" şi "mâine nu vor mai fi oameni în clădire".


Ok, se descompune in alte fapte care sunt si ele morale sau imorale. Cu ce schimba asta calitatea faptelor intiale de a fi morale sau nu?

QUOTE

Orice normă care pare că s-ar referi la timp poate fi descompusă astfel.


Nu cred ca ai de unde sa stii asta!

QUOTE

doar identificate condiţiile factuale relevante. Orice moment de timp poate fi tradus ca "atunci când se va întâmpla cutare fapt" şi în funcţie de asta se decide dacă e rău sau bine. Dacă tu crezi că nu-i aşa, dă-mi exemplu de normă morală (oricât de ipotetică şi de aiuristică) care să se refere la timp şi în spatele precizării temporale să nu fie vreun fapt, ci precizarea temporală să fie în sine relevantă.


Nu conteaza sa fie in sine relevanta. Deja ti-am argumentat ca si omorul ar putea sa nu fie in sine relevant prin exemplul cu acel credincios care s-ar gandi sa omoare oamenii ca sa ii duca mai repede in rai.

Un fapt este moral sau nu chiar daca se poate descompune in alte fapte.

QUOTE

A, păi în acest sens orice împărţire a faptelor este imuabilă. Uite, de exemplu: "Faptele 'uciderea unui om', 'spunerea unui neadevăr' şi 'însuşirea unui bun ce nu-ţi aparţine' sunt Bune, iar toate celelalte sunt Rele" -- această împărţire este imuabilă. Această împărţire există undeva într-un spaţiu platonic al Ideilor, ca model de împărţire pe care o fiinţă concretă ar putea să şi-o asume. Nu contează că avem sau nu vreo fiinţă care şi-o asumă, împărţirea există. La fel cum numărul 462.952.311 există, chiar dacă nimeni nu-l gândeşte acum (sau chiar dacă nimeni nu l-a gândit niciodată şi nici nu-l va gândi vreodată).


Eu ma refeream la un set de propozitii care sa fie si adevarate in mod imuabil nu doar sa fie niste elemente oarecare din spatiul propozitiilor. Iar adevarul unei propozitii nu vad de ce ar depinde de recunoasterea adevarului de catre o fiinta.

QUOTE

Eu propun să vorbim despre o existenţă "reală", în sensul că o idee (de împărţire a faptelor în bune şi rele) există cu adevărat numai atunci când e asumată (sau măcar gândită) de cineva.


Ai schimbat de la "propozitie" la "idee". Nu este adevarat ca o propozitie este adevarata doar daca o gandeste cineva! De exemplu, cineva se sinucide dar nimeni nu stie ca respectiva persoana s-a sinucis. Propozitia "X s-a sinucis" este adevarata dar nu exista nimeni care sa si-o asume. In mod asemanator gandesc si morala absoluta.

QUOTE

Deci o instrucţiune/normă poate fi temporală sau atemporală. Putem alege n instrucţiuni/norme (indiferent de tipul lor) şi să alcătuim un set pe care nu-l modificăm, sau putem să ne răzgândim după un timp şi să schimbăm setul. Dacă am ales numai instrucţiuni atemporale, asta nu înseamnă că nu putem schimba setul. Nici dacă am ales instrucţiuni temporale nu înseamnă că suntem condamnaţi să schimbăm setul. Între cele două pur şi simplu nu există legătură.


Da, si am fost de acord ca nu exista nici o legatura. Tocmai de-aia nu sunt de acord cu rationamentul tau care vrea sa ajunga la "set neschimbat" folosindu-se de "este mereu imoral sa ucizi" adica de atemporalitatea unui element al setului.

QUOTE

Dar atemporalitatea legilor nu presupune imuabilitatea setului (pentru că cele două sunt independente), deci critica ta cum că raţionamentul ar fi circular este nefondată. Raţionamentul nu e circular, nu presupune ceea ce vrea să demonstreze.


Pana la urma ce vrea sa demonstreze rationamentul? ca putem deduce o morala care nu se schimba daca presupunem ca exista Dumnezeu. Si cum face asta? pai incearca sa demonstreze ca o anumita propozitie, de exemplu "e rau sa ucizi" nu se poate schimba. Deci incerci sa deduci imuabilitatea setului din atemporalitatea legilor. Dar acum zici ca sunt independente. Deci care mai e, de fapt, argumentul tau? Problema mea principala era cu aceasta parte a rationamentului: <<"Doresc ca mâine să doresc ceva ce consider (azi) că e Rău". Această dorinţă de Rău (de acum, de azi, din acest moment) descalifică persoana considerată ca omnibenevolentă.>> Deci confunzi imuabilitatea setului cu caracterul atemporal al unei dorinte. E mai clar acum?

QUOTE

Punctul în care am ajuns este: eşti de acord că afirmaţia "Legile morale nu se referă la timp, nu au condiţii temporale" nu derivă din afirmaţia "O fiinţă omni... nu îşi schimbă modul de împărţire a faptelor în Bune şi Rele"? Dacă eşti de acord, atunci trebuie să renunţi la acuzaţia de circularitate. Şi, eventual, dacă încă mai crezi că demonstraţia este greşită, să arăţi alt punct în care crezi că este greşită.


Afirmatia aia nu deriva, sunt de acord. De fapt nici nu stiu de unde ai scos acea afirmatie! poate clarifici si acest aspect. Ti-am spus care e problema cu rationamentul tau: afirmatia ca e rau sa schimbi insasi definitia lui rau si bine. Aici apare circularitatea dupa parerea mea. Ca sa o justifici te-ai folosit de atemporalitatea unei legi si ai tratat-o ca imuabilitate a moralei.

Acest topic a fost editat de Catalin: 17 Nov 2004, 11:29 PM


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Catalin   Absolut Si Relativ In Moralitate   7 Nov 2004, 11:15 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) Argumentul ...   8 Nov 2004, 12:50 AM
mărăcine   Inainte de a stabili daca exista moralitate absolu...   8 Nov 2004, 09:09 AM
carrad   mi se pare importanta si circumscrierea exacta a t...   8 Nov 2004, 09:51 AM
Catalin   Amenhotep, daca inteleg eu bine, punctul tau de ve...   8 Nov 2004, 10:07 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 10:07 AM)Amenhot...   8 Nov 2004, 11:04 AM
caa   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) Am vaz...   8 Nov 2004, 11:20 AM
mărăcine   QUOTE (Catalin)Moralitate absoluta ar fi o categor...   8 Nov 2004, 11:30 AM
nefertiti-old   QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 12:20 PM) Moralit...   8 Nov 2004, 11:58 AM
caa   Nu detaliez că mă dă Căt...   8 Nov 2004, 12:21 PM
nefertiti-old   Nu cred ca te da afara. Eu chiar sunt curioasa ce ...   8 Nov 2004, 12:25 PM
caa   Dumnezeu nu impune nimic omului. Îi dă levier...   8 Nov 2004, 12:49 PM
Catalin   Amenhotep: QUOTE Nu, nu m-am făcut bine în...   8 Nov 2004, 12:50 PM
abis   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 12:50 PM) Si atunci d...   8 Nov 2004, 01:03 PM
Catalin   QUOTE Deci originea normelor morale trebuie sa fi...   8 Nov 2004, 01:15 PM
caa   Cătălin, te rog să fii puţin a...   8 Nov 2004, 01:32 PM
gypsyhart   "Absolutul" nu poate fi "spus...   8 Nov 2004, 02:09 PM
Amenhotep   QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 11:20 AM) ps: Excel...   8 Nov 2004, 02:52 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 01:03 PM) Deci originea ...   8 Nov 2004, 02:59 PM
caa   QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 02:52 PM) Deşi...   8 Nov 2004, 03:42 PM
Catalin   QUOTE Cauza moralei este aceeaşi ca şi ...   8 Nov 2004, 04:29 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 04:29 PM)Adica m...   8 Nov 2004, 05:43 PM
abis   QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 05:43 PM) În cazul ...   8 Nov 2004, 06:04 PM
mărăcine   QUOTE (Catalin)"Divinul nu se exprima in prop...   8 Nov 2004, 06:21 PM
Catalin   QUOTE Circular este, dar mie nu mi se pare lipsit...   8 Nov 2004, 10:24 PM
Amenhotep   Reiau de unde-am rămas: QUOTE (Catalin ...   9 Nov 2004, 12:22 AM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 06:04 PM) Ideea ca Dumne...   9 Nov 2004, 12:38 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 8 Nov 2004, 06:21 PM) ...   9 Nov 2004, 01:03 AM
Catalin   QUOTE Dacă însă "alt bine"-le...   9 Nov 2004, 03:13 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 9 Nov 2004, 03:13 PM) Sa zicem ca...   9 Nov 2004, 04:39 PM
mărăcine   QUOTE (Amenhotep)Spui că e imposibil ca Dumne...   10 Nov 2004, 08:54 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 10 Nov 2004, 08:54 AM)...   10 Nov 2004, 12:05 PM
Catalin   QUOTE Daca iei azi hotarârea "voi darâma cla...   10 Nov 2004, 07:01 PM
abis   QUOTE (Catalin @ 10 Nov 2004, 07:01 PM) Azi e imor...   11 Nov 2004, 09:38 AM
mărăcine   QUOTE (Amenhotep)Păi atunci, dacă suntem...   11 Nov 2004, 11:18 AM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 11 Nov 2004, 09:38 AM) QUOTE (C...   11 Nov 2004, 11:29 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 11 Nov 2004, 11:1...   11 Nov 2004, 12:55 PM
Catalin   abis: QUOTE Nu tocmai... Pentru ca nu daramarea i...   11 Nov 2004, 03:19 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 10 Nov 2004, 07:01 PM) Azi e imor...   11 Nov 2004, 03:43 PM
mărăcine   Imi dai impresia, Amenhotep, ca esti un adevarat a...   11 Nov 2004, 04:32 PM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 11 Nov 2004, 04:3...   12 Nov 2004, 05:54 PM
mărăcine   Amenhotep, nu sunt sigur ca ai remarcat intr-adeva...   12 Nov 2004, 08:35 PM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 12 Nov 2004, 08:3...   12 Nov 2004, 11:31 PM
Catalin   QUOTE In condiţiile pe care le-ai expus, fap...   12 Nov 2004, 11:46 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 11 Nov 2004, 03:19 PM)de ce ...   12 Nov 2004, 11:47 PM
Catalin   QUOTE Da. Raţionamentul este corect. Dac...   12 Nov 2004, 11:57 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 12 Nov 2004, 11:46 PM)Pai oa...   13 Nov 2004, 01:43 AM
rescriptibil   Catalin, tu intrebi despre existenta moralitatii a...   13 Nov 2004, 10:43 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 12 Nov 2004, 11:46 PM) Una din ur...   13 Nov 2004, 01:22 PM
Amenhotep   O precizare: când punem problema existenţei m...   13 Nov 2004, 01:32 PM
Amenhotep   QUOTE (rescriptibil @ 13 Nov 2004, 10:43 AM) Daca ...   13 Nov 2004, 02:39 PM
YoyoMan   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) 1. Exista s...   13 Nov 2004, 05:02 PM
vitalic sprinceana   QUOTE As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asu...   14 Nov 2004, 10:20 AM
denise   In ceea ce priveste termenul "absolut" a...   14 Nov 2004, 11:31 AM
Catalin   Pt. Amenhotep: QUOTE Normele morale sunt atempora...   14 Nov 2004, 09:09 PM
Catalin   Pt. Rescrptibil: QUOTE Catalin, tu intrebi despr...   14 Nov 2004, 09:18 PM
Mrs. Rogers   QUOTE As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asu...   15 Nov 2004, 01:24 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Nov 2004, 09:09 PM)Si te ...   15 Nov 2004, 04:32 AM
Mrs. Rogers   QUOTE Dacă exprimăm un mod de împăr...   15 Nov 2004, 06:25 AM
Eclectic   QUOTE In orice apare factorul timp pt ca totul se ...   15 Nov 2004, 06:29 AM
Mrs. Rogers   Nu te mai baga si tu sa-mi incurci socotelile   15 Nov 2004, 07:05 AM
axel   Editat: daca tot e marcat off-topic...   15 Nov 2004, 08:48 AM
Catalin   Toxic: QUOTE Din cele 2 definitii reiese ca mora...   15 Nov 2004, 09:37 AM
abis   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 09:37 AM) QUOTE Din...   15 Nov 2004, 03:37 PM
Catalin   Cea data de mine cred ca este superioara: 'Set...   15 Nov 2004, 03:40 PM
Amenhotep   Eu cred că propunerea mea este "şi ...   15 Nov 2004, 04:03 PM
abis   Catalin, Spui ca un lucru "este bun" sau...   15 Nov 2004, 04:04 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 09:37 AM) De un...   15 Nov 2004, 04:18 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 15 Nov 2004, 04:04 PM) Catalin,...   15 Nov 2004, 05:00 PM
bdl   Referitor la problema, punctul meu de vedere e urm...   16 Nov 2004, 01:54 AM
Mrs. Rogers   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 10:37 AM) Toxic...   16 Nov 2004, 02:22 AM
Amenhotep   QUOTE (toxic @ 16 Nov 2004, 02:22 AM) Stiati de ex...   17 Nov 2004, 05:03 PM
Catalin   Pt. abis: QUOTE Catalin, Spui ca un lucru ...   17 Nov 2004, 11:28 PM
Amenhotep   QUOTE QUOTE Tu ai încercat să dai un exemplu ...   18 Nov 2004, 03:42 AM
dandanescu   Iata o definitie de dictionar, in engleza: http://...   18 Nov 2004, 03:53 AM
Mrs. Rogers   QUOTE (Amenhotep @ 17 Nov 2004, 06:03 PM) QUO...   18 Nov 2004, 04:51 AM
Amenhotep   QUOTE (toxic @ 18 Nov 2004, 04:51 AM) Cum poate ex...   18 Nov 2004, 12:41 PM
abis   Amenhotep, Ca sa presupui ca legile morale sunt ...   18 Nov 2004, 12:56 PM
Amenhotep   Discuţia mea cu Cătălin a devenit d...   18 Nov 2004, 04:27 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 18 Nov 2004, 12:56 PM) Legile fizici...   18 Nov 2004, 04:45 PM
bdl   "Temeiurile credinciosului de a răspunde...   19 Nov 2004, 01:47 AM
Mrs. Rogers   QUOTE Păi tocmai asta e întrebarea: legile mo...   19 Nov 2004, 05:12 AM
Catalin   Amenhotep: QUOTE Cu nimic. Ele sunt două fa...   19 Nov 2004, 10:32 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)Sunt f...   22 Nov 2004, 03:14 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)morala...   24 Nov 2004, 01:44 AM
Mrs. Rogers   QUOTE morala este un set de propozitii adevarate [...   24 Nov 2004, 05:40 AM
Amenhotep   Eu sunt de părerea lui Cătălin, anu...   24 Nov 2004, 11:13 AM
Catalin   QUOTE Şi "explozia minei sub picioarele...   29 Nov 2004, 11:11 PM
Catalin   Raspuns pentru analogia cu coloritul: Problema es...   29 Nov 2004, 11:28 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)Sunt f...   30 Nov 2004, 12:41 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 29 Nov 2004, 11:28 PM)Raspun...   30 Nov 2004, 05:09 PM
Amenhotep   Mărăcine, îţi sunt dator cu o recun...   2 Dec 2004, 05:47 PM
Catalin   X este un singur fapt. El poate fi translatat in s...   4 Dec 2004, 09:23 AM
Amenhotep   Reiau puţin istoria trebii cu demolarea cl...   4 Dec 2004, 11:39 PM
rescriptibil   Nu v-ati plictisit? NU EXISTA NIMIC ABSOLUT! ...   5 Dec 2004, 08:40 AM
Catalin   QUOTE NU EXISTA NIMIC ABSOLUT! ABSOLUT NIM...   5 Dec 2004, 09:33 AM
rescriptibil   asta e din seria "stiu ca nu stiu nimic...   5 Dec 2004, 09:39 AM
Amenhotep   QUOTE (rescriptibil @ 5 Dec 2004, 09:39 AM) ...   6 Dec 2004, 05:38 PM
rescriptibil   Eu nu cred ca poti asocia nimic cu "absolut...   7 Dec 2004, 03:36 AM
Catalin   QUOTE Raţionamentul cu pricina se refer...   7 Dec 2004, 09:04 AM
2 Pagini V   1 2 >


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 17 June 2024 - 07:29 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman