HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Absolut Si Relativ In Moralitate
Catalin
mesaj 7 Nov 2004, 11:15 PM
Mesaj #1


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asupra moralitatii. Una este cea a credinciosului, cealalta a ateului. Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale sau ca avand o valoare absoluta. Avem, deci, doua intrebari la care trebuie sa raspundem:

1. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in lipsa apelului la divinitate?

2. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in prezenta apelului la divinitate?

Nu vreau sa insist neaparat asupra unui anume raspuns la aceste intrebari ci vreau sa sustin urmatoarea propozitie: "Raspunsul la 1 este acelasi cu raspunsul la 2". Altfel spus, daca se poate concepe moralitate absoluta in cadrul credintei in Dumnezeu, atunci ea se poate concepe si in absenta unei credinte. Implicit, daca nu putem concepe moralitate absoluta in lipsa divinitatii, nu avem nici o sansa sa gasim acest absolut in cadrul credintei in Dumnezeu. Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa. Daca, pe de alta parte, presupunem moralitatea ca ceva independent de vointa divina care doar o respecta in virtutea atributului de omnibenevolenta, atunci avem de-a face, intr-adevar cu o moralitate absoluta. Dar observam ca ea nu depinde de fiinta divina. Altfel spus este o moralitate absoluta care poate proveni foarte bine si din sistemul filosofic al unui ateu.

P.S. Ca parere personala, raspunsul la ambele propozitii este "Nu". Existenta lui Dumnezeu nu ne garanteaza existenta unui anume set de actiuni care sa fie morale prin definitie.

Acest topic a fost editat de Catalin: 7 Nov 2004, 11:16 PM


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
Catalin
mesaj 12 Nov 2004, 11:46 PM
Mesaj #2


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



QUOTE

In condiţiile pe care le-ai expus, faptul "Dărâm azi clădirea" este diferit de faptul "Dărâm mâine clădirea" (deşi în ambele e vorba de dărâmarea unei clădiri). Nu e un exemplu de acelaşi fapt care e ba moral, ba imoral.


Pai oare nu putem spune asa despre orice? "fac [X] azi" si "fac [X] maine" sunt fapte diferite pentru orice X! Si asta sustineam si eu. Morala spune mereu ce e moral azi, niciodata ce va fi sau nu va fi moral maine.

QUOTE

Înţeleg. Deci tu spui că are loc implicaţia:

"E imoral să schimbi morala" => "O persoană care-şi spune 'Vreau ca mâine să vreau un eveniment pe care azi îl consider Rău' nu este o persoană 'care vrea numai evenimente pe care le consideră Bune' ( = omnibenevolenţă)"

Am înţeles corect susţinerea ta?


Da, asa am inteles eu argumentul tau.

QUOTE

Nu, eu nu susţin că morala are autoconservare.


Mai, pe mine m-ai pacalit! smile.gif

QUOTE

Susţin că putem construi un model coerent (sistem logic necontradictoriu) al moralei, sistem care are autoconservare.


Cred ca asta e o chestie banala si n-am contestat-o. Interesant ar fi daca ai putea sa arati ca el slujeste credinciosului mai mult decit ateului. Ca despre asta e vorba de fapt.

QUOTE

Dar este poate şi vina mea, pentru că m-oi fi exprimat confuz: nu morala însăşi este propria cauză, ci caracterul ei absolut (imuabilitatea) are drept cauză morala însăşi (în cazul unei fiinţe omnibenevolente, omnisicente şi omnipotente -- aceste atribute sunt esenţiale în sistemul pe care l-am propus, fără ele toată construcţia cade!).


Amenhotep, ne complicam inutil. Una din urmatoarele trebuie sa fie valabila:
1. Exista o cauza a moralei. Ceea ce inseamna ca morala a fost creata de cineva sau de ceva anterior existentei ei conform principiului cauzalitatii.
2. Nu exista o cauza a moralei.

Care dintre aceste doua variante ti se pare ca avantajeaza credinciosul?

QUOTE

QUOTE

Dar aceeasi auto-conservare care ar exista sau nu la un credincios, ar exista sau nu la fel de bine la un ateu.

Unu la mână: nu sunt de acord cu implicaţia "dacă... atunci..." subliniată mai sus


Pai speram sa imi zici si de ce nu esti de acord...

QUOTE

Doi la mână: eu unul nu ştiu de astfel de modele.


Si de ce e asta relevant?

Argumentul meu era simplu. Daca nu putem deosebi in nici un fel morala care vine de la Dumnezeu de una care nu ar veni, atunci e suficient sa alegem exact acelasi sistem cu deosebirea ca nu presupunem morala ca venind de la Dumnezeu. Apoi modificam inca o data sistemul si scoatem din el presupunerea (si ea nefalsificabila) existentei lui Dumnezeu. Si gata, avem un sistem perfect valabil!

QUOTE

Vezi ce-am marcat cu roşu. În cazul descris, dacă nu există fiinţă omnibenevolentă, atunci nu mai putem vorbi de morală absolută.


Am vazut ce ai marcat in rosu. Totusi, nu inteleg de ce inexistenta unei fiinte care sa implineasca morala (cred ca e un termen mai potrivit decit "a veni de la") implica lipsa moralei. Nu inteleg legatura logica dintre ce e marcat cu rosu si restul. De fapt, din moment ce asta pare ca demonstrezi, nu te ajuta doar sa postulezi, nu?

QUOTE

Pentru ateu, un astfel de garant neexistând, caracterul absolut al moralei dispare. Spre deosebire de sistemul credinciosului, în sistemul ateului morala este perisabilă şi schimbătoare. Şi asta chiar dacă din sistemul ateului face parte la un moment dat recomandarea "E rău să-ţi schimbi morala"! (De ce? Pentru că în sistemul ateului nu există fiinţă omnibenevolentă, ci doar fiinţe semibenevolente, care încalcă din când în când normele morale -- inclusiv norma de auto-conservare propusă aici.)


Nu inteleg rationamentul. Mi se pare circular. Zici asa:
1. In sistemul ateului morala e perisabila.
De ce? pentru ca
2. Nu avem fiinta omni[...] care sa nu incalce morala
Si de ce 2 implica 1? pentru ca
3. Fiintele semibenevolente mai incalca auto-conservarea si mai schimba morala (asta ai vrut sa zici?).
Dar 3 are nevoie de 1. De unde poti deduce ca fiintele semi[...] pot schimba morala daca nu presupui mai intai pe 1 (anume ca morala se poate schimba)?

QUOTE

"... şi care nu se poate schimba niciodată", aş adăuga eu. Adică, în general, "Dacă avem un 'ceva' absolut, nu putem diferenţia cazul când vine de la Dumnezeu de cazul când nu vine de la Dumnezeu." Sau, şi mai general: "Nu putem diferenţia dacă un anume 'ceva' (fie absolut, fie relativ) vine de la Dumnezeu sau nu". Abia această afirmaţie cred că este un argument solid pentru ideea "Şi credinciosul şi ateul sunt la fel de îndreptăţiţi să admită sau să respingă morala absolută".


Wow, victorie! tongue.gif

QUOTE

Heheh... Nu, nu sunt neînţelegeri... Ţi-am mai spus, sunt de acord cu concluzia ta. Doar că joc rolul avocatului diavolului (sic! smile.gif) pentru antrenament, ca să te ajut să-ţi întăreşti argumentaţia (şi la urmă să beneficiez şi eu de ea, când s-o întâmpla să discut cu persoane care susţin contrariul... smile.gif).


Mai, sa fie! Si eu care credeam ca ne contrazicem... de fapt tu sustii ce sustin si eu dar vrei sa imi testezi argumentele! Interesant!
rofl.gif

QUOTE

Aşadar, din perspectivă teologică răspunsul la "Cum diferenţiezi ceva ce vine de la Dumnezeu de ceva ce nu vine de la Dumnezeu" ar putea fi: "Nu poţi să diferenţiezi acum, în timpul vieţii, dar după ce vei muri sufletul tău va ajunge (măcar pentru o scurtă perioadă de timp) să aibă contact direct cu Dumnezeu şi-atunci vei diferenţia foarte clar ce vine de la El şi ce nu. Şi-atunci va conta câtă credinţă ai avut în lucrurile pe care ochii şi raţiunea nu le puteau diferenţia." Nu mă-ntreba de unde rezultă asta, că e un postulat al modelului teologic (sau măcar al unora dintre modelele teologice).


Ca dupa moarte o sa diferentiez, asta nu pot spune ca e adevarat sau nu. Deocamdata noi traim pe lumea asta si rationam pe lumea asta. Asa ca m-ar interesa si un raspuns mai mundan. Daca nu se poate, atunci mai vedem. Dar hai sa incercam intai... poate reusim sa definim!

QUOTE

Un model coerent al Lumii din care să facă parte şi morala şi ea să aibă un caracter absolut şi în modelul respectiv să nu existe vreo persoană omnipotentă, omniscientă şi omnibenevolentă. Şi morala aceea să aibă vreo legătură cu noi, oamenii.


Pai ti-am zis deja mai sus cum il putem construi: luam modelul cu Dumnezeu, inlaturam ipoteza "morala vine de la Dumnezeu" - putem face asta pt ca nu e o propozitie deductibila din sistem - si o inlocuim cu "morala este necauzata" si apoi inlocuim si "exista o fiinta omni[...]" cu "nu exista o fiinta omni[...]" chestie care din nou n-ar trebui sa ne dea probleme pentru ca, deocamdata cel putin, nu exista vreo chestie care sa implice in mod logic existenta divinitatii.


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Catalin   Absolut Si Relativ In Moralitate   7 Nov 2004, 11:15 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) Argumentul ...   8 Nov 2004, 12:50 AM
mărăcine   Inainte de a stabili daca exista moralitate absolu...   8 Nov 2004, 09:09 AM
carrad   mi se pare importanta si circumscrierea exacta a t...   8 Nov 2004, 09:51 AM
Catalin   Amenhotep, daca inteleg eu bine, punctul tau de ve...   8 Nov 2004, 10:07 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 10:07 AM)Amenhot...   8 Nov 2004, 11:04 AM
caa   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) Am vaz...   8 Nov 2004, 11:20 AM
mărăcine   QUOTE (Catalin)Moralitate absoluta ar fi o categor...   8 Nov 2004, 11:30 AM
nefertiti-old   QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 12:20 PM) Moralit...   8 Nov 2004, 11:58 AM
caa   Nu detaliez că mă dă Căt...   8 Nov 2004, 12:21 PM
nefertiti-old   Nu cred ca te da afara. Eu chiar sunt curioasa ce ...   8 Nov 2004, 12:25 PM
caa   Dumnezeu nu impune nimic omului. Îi dă levier...   8 Nov 2004, 12:49 PM
Catalin   Amenhotep: QUOTE Nu, nu m-am făcut bine în...   8 Nov 2004, 12:50 PM
abis   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 12:50 PM) Si atunci d...   8 Nov 2004, 01:03 PM
Catalin   QUOTE Deci originea normelor morale trebuie sa fi...   8 Nov 2004, 01:15 PM
caa   Cătălin, te rog să fii puţin a...   8 Nov 2004, 01:32 PM
gypsyhart   "Absolutul" nu poate fi "spus...   8 Nov 2004, 02:09 PM
Amenhotep   QUOTE (milimetru @ 8 Nov 2004, 11:20 AM) ps: Excel...   8 Nov 2004, 02:52 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 01:03 PM) Deci originea ...   8 Nov 2004, 02:59 PM
caa   QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 02:52 PM) Deşi...   8 Nov 2004, 03:42 PM
Catalin   QUOTE Cauza moralei este aceeaşi ca şi ...   8 Nov 2004, 04:29 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 8 Nov 2004, 04:29 PM)Adica m...   8 Nov 2004, 05:43 PM
abis   QUOTE (Amenhotep @ 8 Nov 2004, 05:43 PM) În cazul ...   8 Nov 2004, 06:04 PM
mărăcine   QUOTE (Catalin)"Divinul nu se exprima in prop...   8 Nov 2004, 06:21 PM
Catalin   QUOTE Circular este, dar mie nu mi se pare lipsit...   8 Nov 2004, 10:24 PM
Amenhotep   Reiau de unde-am rămas: QUOTE (Catalin ...   9 Nov 2004, 12:22 AM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 8 Nov 2004, 06:04 PM) Ideea ca Dumne...   9 Nov 2004, 12:38 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 8 Nov 2004, 06:21 PM) ...   9 Nov 2004, 01:03 AM
Catalin   QUOTE Dacă însă "alt bine"-le...   9 Nov 2004, 03:13 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 9 Nov 2004, 03:13 PM) Sa zicem ca...   9 Nov 2004, 04:39 PM
mărăcine   QUOTE (Amenhotep)Spui că e imposibil ca Dumne...   10 Nov 2004, 08:54 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 10 Nov 2004, 08:54 AM)...   10 Nov 2004, 12:05 PM
Catalin   QUOTE Daca iei azi hotarârea "voi darâma cla...   10 Nov 2004, 07:01 PM
abis   QUOTE (Catalin @ 10 Nov 2004, 07:01 PM) Azi e imor...   11 Nov 2004, 09:38 AM
mărăcine   QUOTE (Amenhotep)Păi atunci, dacă suntem...   11 Nov 2004, 11:18 AM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 11 Nov 2004, 09:38 AM) QUOTE (C...   11 Nov 2004, 11:29 AM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 11 Nov 2004, 11:1...   11 Nov 2004, 12:55 PM
Catalin   abis: QUOTE Nu tocmai... Pentru ca nu daramarea i...   11 Nov 2004, 03:19 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 10 Nov 2004, 07:01 PM) Azi e imor...   11 Nov 2004, 03:43 PM
mărăcine   Imi dai impresia, Amenhotep, ca esti un adevarat a...   11 Nov 2004, 04:32 PM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 11 Nov 2004, 04:3...   12 Nov 2004, 05:54 PM
mărăcine   Amenhotep, nu sunt sigur ca ai remarcat intr-adeva...   12 Nov 2004, 08:35 PM
Amenhotep   QUOTE (mărăcine @ 12 Nov 2004, 08:3...   12 Nov 2004, 11:31 PM
Catalin   QUOTE In condiţiile pe care le-ai expus, fap...   12 Nov 2004, 11:46 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 11 Nov 2004, 03:19 PM)de ce ...   12 Nov 2004, 11:47 PM
Catalin   QUOTE Da. Raţionamentul este corect. Dac...   12 Nov 2004, 11:57 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 12 Nov 2004, 11:46 PM)Pai oa...   13 Nov 2004, 01:43 AM
rescriptibil   Catalin, tu intrebi despre existenta moralitatii a...   13 Nov 2004, 10:43 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 12 Nov 2004, 11:46 PM) Una din ur...   13 Nov 2004, 01:22 PM
Amenhotep   O precizare: când punem problema existenţei m...   13 Nov 2004, 01:32 PM
Amenhotep   QUOTE (rescriptibil @ 13 Nov 2004, 10:43 AM) Daca ...   13 Nov 2004, 02:39 PM
YoyoMan   QUOTE (Catalin @ 7 Nov 2004, 11:15 PM) 1. Exista s...   13 Nov 2004, 05:02 PM
vitalic sprinceana   QUOTE As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asu...   14 Nov 2004, 10:20 AM
denise   In ceea ce priveste termenul "absolut" a...   14 Nov 2004, 11:31 AM
Catalin   Pt. Amenhotep: QUOTE Normele morale sunt atempora...   14 Nov 2004, 09:09 PM
Catalin   Pt. Rescrptibil: QUOTE Catalin, tu intrebi despr...   14 Nov 2004, 09:18 PM
Mrs. Rogers   QUOTE As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asu...   15 Nov 2004, 01:24 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 14 Nov 2004, 09:09 PM)Si te ...   15 Nov 2004, 04:32 AM
Mrs. Rogers   QUOTE Dacă exprimăm un mod de împăr...   15 Nov 2004, 06:25 AM
Eclectic   QUOTE In orice apare factorul timp pt ca totul se ...   15 Nov 2004, 06:29 AM
Mrs. Rogers   Nu te mai baga si tu sa-mi incurci socotelile   15 Nov 2004, 07:05 AM
axel   Editat: daca tot e marcat off-topic...   15 Nov 2004, 08:48 AM
Catalin   Toxic: QUOTE Din cele 2 definitii reiese ca mora...   15 Nov 2004, 09:37 AM
abis   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 09:37 AM) QUOTE Din...   15 Nov 2004, 03:37 PM
Catalin   Cea data de mine cred ca este superioara: 'Set...   15 Nov 2004, 03:40 PM
Amenhotep   Eu cred că propunerea mea este "şi ...   15 Nov 2004, 04:03 PM
abis   Catalin, Spui ca un lucru "este bun" sau...   15 Nov 2004, 04:04 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 09:37 AM) De un...   15 Nov 2004, 04:18 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 15 Nov 2004, 04:04 PM) Catalin,...   15 Nov 2004, 05:00 PM
bdl   Referitor la problema, punctul meu de vedere e urm...   16 Nov 2004, 01:54 AM
Mrs. Rogers   QUOTE (Catalin @ 15 Nov 2004, 10:37 AM) Toxic...   16 Nov 2004, 02:22 AM
Amenhotep   QUOTE (toxic @ 16 Nov 2004, 02:22 AM) Stiati de ex...   17 Nov 2004, 05:03 PM
Catalin   Pt. abis: QUOTE Catalin, Spui ca un lucru ...   17 Nov 2004, 11:28 PM
Amenhotep   QUOTE QUOTE Tu ai încercat să dai un exemplu ...   18 Nov 2004, 03:42 AM
dandanescu   Iata o definitie de dictionar, in engleza: http://...   18 Nov 2004, 03:53 AM
Mrs. Rogers   QUOTE (Amenhotep @ 17 Nov 2004, 06:03 PM) QUO...   18 Nov 2004, 04:51 AM
Amenhotep   QUOTE (toxic @ 18 Nov 2004, 04:51 AM) Cum poate ex...   18 Nov 2004, 12:41 PM
abis   Amenhotep, Ca sa presupui ca legile morale sunt ...   18 Nov 2004, 12:56 PM
Amenhotep   Discuţia mea cu Cătălin a devenit d...   18 Nov 2004, 04:27 PM
Amenhotep   QUOTE (abis @ 18 Nov 2004, 12:56 PM) Legile fizici...   18 Nov 2004, 04:45 PM
bdl   "Temeiurile credinciosului de a răspunde...   19 Nov 2004, 01:47 AM
Mrs. Rogers   QUOTE Păi tocmai asta e întrebarea: legile mo...   19 Nov 2004, 05:12 AM
Catalin   Amenhotep: QUOTE Cu nimic. Ele sunt două fa...   19 Nov 2004, 10:32 AM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)Sunt f...   22 Nov 2004, 03:14 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)morala...   24 Nov 2004, 01:44 AM
Mrs. Rogers   QUOTE morala este un set de propozitii adevarate [...   24 Nov 2004, 05:40 AM
Amenhotep   Eu sunt de părerea lui Cătălin, anu...   24 Nov 2004, 11:13 AM
Catalin   QUOTE Şi "explozia minei sub picioarele...   29 Nov 2004, 11:11 PM
Catalin   Raspuns pentru analogia cu coloritul: Problema es...   29 Nov 2004, 11:28 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 19 Nov 2004, 10:32 AM)Sunt f...   30 Nov 2004, 12:41 PM
Amenhotep   QUOTE (Catalin @ 29 Nov 2004, 11:28 PM)Raspun...   30 Nov 2004, 05:09 PM
Amenhotep   Mărăcine, îţi sunt dator cu o recun...   2 Dec 2004, 05:47 PM
Catalin   X este un singur fapt. El poate fi translatat in s...   4 Dec 2004, 09:23 AM
Amenhotep   Reiau puţin istoria trebii cu demolarea cl...   4 Dec 2004, 11:39 PM
rescriptibil   Nu v-ati plictisit? NU EXISTA NIMIC ABSOLUT! ...   5 Dec 2004, 08:40 AM
Catalin   QUOTE NU EXISTA NIMIC ABSOLUT! ABSOLUT NIM...   5 Dec 2004, 09:33 AM
rescriptibil   asta e din seria "stiu ca nu stiu nimic...   5 Dec 2004, 09:39 AM
Amenhotep   QUOTE (rescriptibil @ 5 Dec 2004, 09:39 AM) ...   6 Dec 2004, 05:38 PM
rescriptibil   Eu nu cred ca poti asocia nimic cu "absolut...   7 Dec 2004, 03:36 AM
Catalin   QUOTE Raţionamentul cu pricina se refer...   7 Dec 2004, 09:04 AM
2 Pagini V   1 2 >


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 17 June 2024 - 06:13 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman