Absolut Si Relativ In Moralitate |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Absolut Si Relativ In Moralitate |
7 Nov 2004, 11:15 PM
Mesaj
#1
|
|
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asupra moralitatii. Una este cea a credinciosului, cealalta a ateului. Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale sau ca avand o valoare absoluta. Avem, deci, doua intrebari la care trebuie sa raspundem:
1. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in lipsa apelului la divinitate? 2. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in prezenta apelului la divinitate? Nu vreau sa insist neaparat asupra unui anume raspuns la aceste intrebari ci vreau sa sustin urmatoarea propozitie: "Raspunsul la 1 este acelasi cu raspunsul la 2". Altfel spus, daca se poate concepe moralitate absoluta in cadrul credintei in Dumnezeu, atunci ea se poate concepe si in absenta unei credinte. Implicit, daca nu putem concepe moralitate absoluta in lipsa divinitatii, nu avem nici o sansa sa gasim acest absolut in cadrul credintei in Dumnezeu. Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa. Daca, pe de alta parte, presupunem moralitatea ca ceva independent de vointa divina care doar o respecta in virtutea atributului de omnibenevolenta, atunci avem de-a face, intr-adevar cu o moralitate absoluta. Dar observam ca ea nu depinde de fiinta divina. Altfel spus este o moralitate absoluta care poate proveni foarte bine si din sistemul filosofic al unui ateu. P.S. Ca parere personala, raspunsul la ambele propozitii este "Nu". Existenta lui Dumnezeu nu ne garanteaza existenta unui anume set de actiuni care sa fie morale prin definitie. Acest topic a fost editat de Catalin: 7 Nov 2004, 11:16 PM -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
|
|
11 Nov 2004, 04:32 PM
Mesaj
#2
|
|
Vornic Grup: Membri Mesaje: 433 Inscris: 19 September 04 Din: campul ars de soare Forumist Nr.: 4.510 |
Imi dai impresia, Amenhotep, ca esti un adevarat absolutist, in sensul ca daca eu sugerez ca lucrurile nu stau tocmai asa, tu tragi, pe baza spuselor mele, concluzia exact contrara, de la polul opus. (Esti nascut cumva in zodia Gemenilor?) Nu stiu daca ai remarcat, dar eu n-am sustinut nicaieri ca ar trebui sa scoatem cuvantul "absolut" din vocabular, nici sa nu-l mai utilizam, nici sa renuntam la a stabili daca un fenomen sau altul poate lua valori absolute. Esential nu e sa ramanem cu inhibitii conceptuale, ci sa intelegem ca, daca nu putem cuprinde miezul unei anumite probleme in continutul unor formulari verbale, asta nu inseamna ca nu suntem indreptatiti sa trasam directia pe care ne-o indica logica, ba din contra, putem inca sa caracterizam aceeasi idee din mai multe directii - fireste, ramanand consecventi unor rationamente corecte - de vreme ce toate sunt transpuneri ale aceleiasi esente in lumea umana.
Si, ca sa revin la ideea dintai (pentru ca inca n-am terminat cu ea ), noi tot sporovaim despre moralitate, dar inca nu stim ce-i aia, pentru ca am stabilit numai forma in care obisnuim sa o incadram - adica eternele "propozitii" de tipul "este bine sa ...", "este rau sa ...", dar nu si ceea ce este mai important, ce anume genereaza aceste enunturi (si aici nu urmaresc neaparat aspectul "absolut" al moralitatii). In ce priveste problema modului de actiune a Divinitatii, lucrurile trebuie deosebite cu grija, dar mi-e teama ca m-as avanta prea departe daca as incerca sa caracterizez "interventiile" cu pricina. Iar citatul de la sfarsit l-am dat pentru ca era in legatura cu "atributele absolute" ale lui Dumnezeu. |
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 1 June 2024 - 11:32 PM |