![]() |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
![]() |
![]()
Mesaj
#1
|
|
![]() Filosof boem ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 ![]() |
As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asupra moralitatii. Una este cea a credinciosului, cealalta a ateului. Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale sau ca avand o valoare absoluta. Avem, deci, doua intrebari la care trebuie sa raspundem:
1. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in lipsa apelului la divinitate? 2. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in prezenta apelului la divinitate? Nu vreau sa insist neaparat asupra unui anume raspuns la aceste intrebari ci vreau sa sustin urmatoarea propozitie: "Raspunsul la 1 este acelasi cu raspunsul la 2". Altfel spus, daca se poate concepe moralitate absoluta in cadrul credintei in Dumnezeu, atunci ea se poate concepe si in absenta unei credinte. Implicit, daca nu putem concepe moralitate absoluta in lipsa divinitatii, nu avem nici o sansa sa gasim acest absolut in cadrul credintei in Dumnezeu. Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa. Daca, pe de alta parte, presupunem moralitatea ca ceva independent de vointa divina care doar o respecta in virtutea atributului de omnibenevolenta, atunci avem de-a face, intr-adevar cu o moralitate absoluta. Dar observam ca ea nu depinde de fiinta divina. Altfel spus este o moralitate absoluta care poate proveni foarte bine si din sistemul filosofic al unui ateu. P.S. Ca parere personala, raspunsul la ambele propozitii este "Nu". Existenta lui Dumnezeu nu ne garanteaza existenta unui anume set de actiuni care sa fie morale prin definitie. Acest topic a fost editat de Catalin: 7 Nov 2004, 11:16 PM -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
|
|
![]() |
![]()
Mesaj
#2
|
|||||
![]() Vornic ![]() ![]() ![]() ![]() Grup: Membri Mesaje: 433 Inscris: 19 September 04 Din: campul ars de soare Forumist Nr.: 4.510 ![]() |
Va atrag atentia ca eu n-am afirmat ca divinul, in calitate de concept, "nu se poate exprima in propozitii", ci v-am intrebat numai daca putem sau nu spune ca forma de exprimare a Divinitatii ar putea consta in propozitii. Cu alte cuvinte, poate sa vina Dumnezeu la voi si sa va spuna, in limbajul comun, de exemplu, "Sa stiti, Catalin si cu Amenhotep, ca exista (sau nu exista) moralitate absoluta"? Cineva care ar afirma asa ceva n-ar avea probabil nici cea mai vaga idee despre ce reprezinta divinul. Daca presupunem ca Divinitatea are ca atribut, sau cel putin creeaza, o moralitate absoluta (sper sa nu vina nimeni cu argumentul ca Dumnezeu ar putea crea ceva absolut in sfera umana), atunci formularile de tipul "este bine sa ..." si "este rau sa ..." nu pot cuprinde decat o reflexie a acesteia, prin urmare ceva relativ. Cu alte cuvinte, demersul nostru de a stabili daca poate sau nu sa existe o moralitate absoluta, redata in fraze comune, ar echivala cu a te intreba daca moralitatea relativa este relativa sau absoluta. Ceea ce nu inseamna insa ca eu nu pot afirma ceva despre divin, desi fireste ca nu pot avea pretentia de a fi surprins decat o firava oglindire a acestuia. Sau poate sunteti de alta parere... -------------------- Intregul Cosmos un mister urzeste
ce doar in OM raspunsul isi gaseste... |
||||
|
|||||
![]() ![]() |
![]() |
Versiune Text-Only | Data este acum: 17 June 2024 - 10:23 AM |