Absolut Si Relativ In Moralitate |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Absolut Si Relativ In Moralitate |
7 Nov 2004, 11:15 PM
Mesaj
#1
|
|
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
As vrea sa supun dezbaterii doua viziuni asupra moralitatii. Una este cea a credinciosului, cealalta a ateului. Am vazut deseori insinuat chiar pe acest forum cum ca moralitatea absoluta este prin excelenta apanajul credinciosului si ca ateul este oarecum inconsecvent daca presupune anume lucruri ca fiind morale sau ca avand o valoare absoluta. Avem, deci, doua intrebari la care trebuie sa raspundem:
1. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in lipsa apelului la divinitate? 2. Exista sau macar poate exista teoretic moralitate absoluta in prezenta apelului la divinitate? Nu vreau sa insist neaparat asupra unui anume raspuns la aceste intrebari ci vreau sa sustin urmatoarea propozitie: "Raspunsul la 1 este acelasi cu raspunsul la 2". Altfel spus, daca se poate concepe moralitate absoluta in cadrul credintei in Dumnezeu, atunci ea se poate concepe si in absenta unei credinte. Implicit, daca nu putem concepe moralitate absoluta in lipsa divinitatii, nu avem nici o sansa sa gasim acest absolut in cadrul credintei in Dumnezeu. Argumentul meu este urmatorul: daca presupunem ca moralitatea vine de la Dumnezeu si ca orice act imoral este asa pentru ca este impotriva vointei divinitatii, atunci moralitatea este raportata la o fiinta, anume fiinta divina. Si atunci nu avem de a face cu o moralitate absoluta, ci una relativa. Daca, pe de alta parte, presupunem moralitatea ca ceva independent de vointa divina care doar o respecta in virtutea atributului de omnibenevolenta, atunci avem de-a face, intr-adevar cu o moralitate absoluta. Dar observam ca ea nu depinde de fiinta divina. Altfel spus este o moralitate absoluta care poate proveni foarte bine si din sistemul filosofic al unui ateu. P.S. Ca parere personala, raspunsul la ambele propozitii este "Nu". Existenta lui Dumnezeu nu ne garanteaza existenta unui anume set de actiuni care sa fie morale prin definitie. Acest topic a fost editat de Catalin: 7 Nov 2004, 11:16 PM -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
|
|
8 Nov 2004, 04:29 PM
Mesaj
#2
|
|||||||||||||||||||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Adica morala este propria sa cauza? Pare circular si lipsit de sens, dupa parerea mea. Oricum, nimic nu se poate cauza pe sine, nici chiar Dumnezeu! asa ceva e ilogic.
Varianta asta macar nu e ilogica! sunt multe lucruri fara cauza pe lume. Aceasta varianta este cea care ar putea si ateul sa o foloseasca in sprijinul conceptiei sale proprii asupra moralitatii absolute.
Adica vrei sa spui ca o notiune este lipsita de sens daca e folosita intr-o anumita categorie de argumente dar este perfect ok in alte argumente? eu zic ca o notiune daca e lipsita de sens undeva, e lipsita de sens peste tot.
Siesi? nu-si poate da fiinta siesi pentru ca deja fiinteaza, remember?
Nici de catre Dumnezeu insusi? pai parca era atotputernic. Sustii ca ceva poate veni de la el fara ca el sa aiba posibilitatea de a modifica acel flux? Alta problema: cum ai diferentia ceva care ar veni de la el fara ca el sa aiba posibilitatea de a modifica acel ceva de ceva care nu ar veni de la el? n-ar trebui sa aplici lama lui Occam asupra afirmatiei "moralitatea vine de la Dumnezeu"?
De acord. Nici nu imi propusesem asta. Dar cu acest argument pot arata ca deductia atribut al lui Dumnezeu => atribut absolut este incorecta. Aceasta deductie ai facut-o tu mai sus. Daca nu am inteles eu bine, te rog sa ma corectezi.
Nu asta am facut eu. Nu am dedus din "Dumnezeu are si proprietati nonabsolute" faptul ca morala nu poate fi absoluta. Argumentul meu era: morala nu poate fi absoluta daca depinde de Dumnezeu pentru ca Dumnezeu o poate schimba. Nu am aici nici o referinta la faptul ca atributele lui Dumnezeu sunt si absolute si nonabsolute.
Am raspuns mai sus.
Ok, inteleg argumentul tau. Totusi, "de maine voi face rau" nu este ceea ce se intampla in realitate. Dumnezeu nu isi spune asta. Isi spune "de maine voi face bine... alt bine decit astazi!". Unde e problema? -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Versiune Text-Only | Data este acum: 17 June 2024 - 05:16 PM |