Domnitor
Grup: Membri
Mesaje: 4.234
Inscris: 11 March 03
Forumist Nr.: 63
|
Un articol interesant:
QUOTE | CE ESTE MISCAREA NEW AGE?
Stim ca ea nu apare sub forma unui grup compact, de sine statator, ce poate identificat ca atare. Lucrul acesta reprezinta o problema pentru cei ce vor sa o evite sau sa-i descopere prezenta fie in Biserica, fie in alte segmente ale societatii. Trasatura fundamentala ce o face cu atat mai greu de identificat este starea de organizare difuza in care se gaseste datorata in mare parte crezurilor ei de baza (sincretismului, panteismului, universalismului, etc.) pe care le voi descrie mai jos.
Miscarea New Age este o retea, neinchegata ca structura, de indivizi si organizatii ce sustin o viziune comuna a unei noi ere a iluminarii (cunoasterii; n.a.) si armoniei (Epoca lui Aquarius), si care impartasesc aceeasi conceptie despre lume si viata. Aceasta se intemeiaza pe monism (totul este una), panteism (totul este Dumnezeu), si misticism (experienta contopirii cu divinitatea1). Pentru a fi un adept al Noii Ere nu trebuie neaparat sa devii oficial membrul unui grup, sau sa marturisesti niste crezuri particulare. Miscarea este extrem de diversificata si cuprinde o mare multime de organizatii cu interese diferite si crezuri asemenea. Din acest motiv, miscarea nu poate fi categorisita cultica si nici nu se poate defini prin denumirea sociologica de secta. Un editor de carte New Age a spus: "Nimeni nu poate vorbi in numele intregii comunitati New Age"2. In timpul anilor 50 si pana la mijlocul anilor 60, miscarea New Age era asemenea unui aisberg gigantic cu peste 90% din masa lui aflata inca sub apa3. Incetul cu incetul acesta a iesit tot mai mult la suprafata incat am ajuns in zilele noastre ca miscarea sa fie reprezentata masiv in literatura, in arta si muzica, in cultura cinematografica, in biserica, sau in invatamant. Din pacate, ca si in fata altor provocari, biserica in ansamblul ei nu a raspuns adecvat noului curent de gandire si nu a oferit argumente temeinice pentru care oamenii sa se opuna ei si sa-i condamne invataturile. In plus, foamea dupa spiritualitate din tari ca a noastra neimplinita de biserica traditionala si recunoscuta de stat, i-a aruncat pe multi in bratele extrem de primitoare ale acestei plagi spirituale ce s-a abatut asupra societatii noastre.
CINE SUNT, SAU POT FI, MEMBRII EI?
Comunitatea New Age poate cuprinde persoane ce provin din diverse domenii de activitate, cum ar fi, medicina holistica, ecologie, activism politic, invatamant, yoga, astrologie, si multe, multe altele. Adepti ai spiritismului, ocultismului, religiilor orientale, ai diverselor scoli de filozofie, pot foarte usor sa se gaseasca sub umbrela generoasa a miscarii New Age si in ciuda deosebirilor de convingeri sa creada ca doar unita omenirea va putea sa se atinga noi cote ale cunoasterii si impreuna sa evolueze la o constiinta cosmica.
Desi nu fiecare sustinator al Noii Ere subscrie la aceste crezuri, majoritatea pot fi identificati dupa urmatoarele aspecte:
a) Se inspira din mai multe surse ale "adevarului". Pentru ei acesta nu poate fi unic, personal si abstract, ci relativ si subiectiv. Se simt confortabili atat in prezenta Sfintei Biblii cat si a "Evangheliei Acvariene a lui Isus Hristos" de Levi Dowling, a revelatiilor "profetului somnambul", Edgar Cayce, sau a sfaturilor entitatii spirituale pe nume Ramtha, un razboinic lemurian in varsta de 35.000 de ani canalizat in transa de J.Z.Knight. Filme si carti s-au obtinut in urma contactului facut de unii dintre adeptii New Age, cum ar fi celebra Shirley MacLaine, cu astfel de entitatii spirituale si prin metoda "channeling-ului" (canalizarii sau, scrierii ghidate) se propun diferite scenarii, fie ale sfarsitului lumii, fie ale cuceririi si uniformizarii ei fortate de catre conspiratii si organizatii secrete ce tintesc nu mai putin decat la guvernarea mondiala!
FACTORI CARE AU CONDUS LA APARITIA MISCARII NEW AGE
Unul dintre primii si cei mai importanti a fost transcedentalismul secolului al XIX-lea. Exponentul cel mai vizibil al acestuia a fost Ralph Waldo Emerson (1803-1882). Emerson si transcedentalistii au fost cei ce au pus bazele aparitiei si formarii miscarii New Age. Emerson a pretins ca intuitia este mai presus decat simturile in descoperirea "adevarului" si ca Dumnezeu se poate revela omului prin intuitia lui. El a sustinut ca scopul religiei era o unire constienta a umanitatii cu Dumnezeu. Si el a crezut ca Dumnezeu a oferit revelatie tuturor religiilor lumii4.
Despre ei, Russell Chandler indica cum transcedentalistii "au imprumutat din belsug din scrierile sacre ale religiilor orientale si le croiesc in asa fel incat sa se potriveasca spiritului american de autonomie si autodeterminare, pregatind scena iluminatiilor New Age-ului ce se vor afla in centrul atentiei cu 130 de ani mai tarziu"5.
Teozofia
Un al doilea important factor ce a condus la aparitia New Age a fost o reinviere a ocultului. La aceasta si-a adus o majora contributie Societatea Teozofica, organizatie fondata de Helena P. Blavatsky in anul 1875. Termenul "teozofie" luat literal inseamna "intelepciune divina". Urmatoarele idei distincte ale New Age-ului au fost sustinute la inceput de Teozofie6:
Niste "maestri inaltati" vor ghida evolutia spirituala a omenirii. Acestia sunt persoane istorice care in trecut si-au incheiat evolutiile lor pamantesti prin reincarnare, iar acum isi continua evolutia pe un plan superior al existentei lor. In timp ce acesti "maestri inaltati" isi continua propria lor evolutie spre dumnezeire, ei ajuta astazi voluntar fiinte umane mai putin luminate sa ajunga la nivelul actual al "maestrilor. De asemenea, ei ofera revelatii acelor fiinte umane ce sunt "acordate" spiritual. Adevarul religios a fost comunicat de catre multi alti oameni sfinti pe langa Isus. Buda, Hermes, Zoroastru, sau Orfeu. Isus a fost doar o fiinta umana ce a intruchipat spiritul Hristosului. Blavatsky a crezut ca revelatiile ei primite de la Maestrii Inaltati sunt cele ce au marcat inceputul Epocii Acvariene (devenit un sinonim al New Age-ului). Antropozofia O alta contributie majora la reinvierea ocultismului a avut-o Antropozofia. De fapt, ramura a Teozofiei, ea a fost infiintata in 1912 de catre misticul german pe nume Rudolf Steiner. Termenul "antropozofie" luat literal inseamna "intelepciunea omului" si a fost popularizat pentru a le aminti oamenilor ca poseda adevarul in sinea lor. Steiner a sustinut ca acest adevar launtric se poate descoperi folosind "stiintele sale oculte" care il pot face pe om sa cunoasca o "perceptie hipersensibila fata de lumile spirituale7". Printre aderentii moderni ai New Age-ului care se inspira masiv din Antropozofie se numara David Spangler si George Trevelyan.
Scoala Arcana
Scoala Arcana (Arcane School), o alta ramura a Teozofiei a fost fondata in 1923 de catre Alice si Foster Bailey. Multe din doctrinele acestei scoli de gandire sunt similare celor ale Teozofiei, incluzandu-le si pe cele privitoare la "maestrii inaltati8".
Alice Bailey a crezut ca ea este "purtatoarea de cuvant" a maestrului cunoscut sub numele de "Tibetanul". In acest rol ea a produs 19 carti ale acestui maestru. Doua dintre cele mai semnificative carti ale ei si care sunt deosebit de apreciate printre adeptii New Age-ului, sunt The Externalisation of the Hierarchy (Exteriorizarea Ierarhiei) si The Reappearance of Christ (Reaparitia lui Hristos).
Benjamin Creme este exponentul modern al New Age-ului ce se inspira enorm din Scoala Arcana.
Miscarea "I Am" (Eu sunt)
Miscarea "Eu sunt" tot o ramura a Teozofiei a fost fondata prin ani 30 de catre Guy si Edna Ballard. Asemenea Teozofiei, si "Eu sunt" adopta crezul intr-un sir de revelatii progresive provenite de la "maestri inaltati". Scopul acestor revelatii este de a pregati omenirea in vederea impunerii Epocii lui Acvarius si a atingerii la scara planetara a "constiintei Hristosului9". Cei doi Ballard au sustinut prezenta lui "Eu Sunt" in fiecare persoana afirmand ca aceasta reprezinta punctul de contact cu realitatea divina.
O exponenta moderna a New Age-ului care se inspira considerabil din miscarea "Eu Sunt" ("I Am Movement") este Elizabeth Claire Prophet, conducatoarea absoluta a asa numitei Biserici Universale si Triumfante, o grupare cultica din S.U.A.
Spiritismul
Spiritismul se poate defini ca fiind "practica de incercare a stabilirii comunicarii cu fiinte umane plecate din aceasta viata, sau cu inteligente neumane (de regula imateriale), prin intermediul unui medium omenesc cu scopul de a obtine informatii supranaturale, sau de a avea experiente directe ale realitatilor metafizice10".
Miscarea spiritualista (care include si spiritismul) s-a nascut in casa fermierului american John Fox, din Hydesville, New York11. Din partea spiritualistei Helena Petrova Blavatsky spiritualismului a primit o lovitura puternica in anul 1875. Totusi spiritismul a continuat sa fie promovat prin Scoala Arcana din 1923 si prin miscarea "Eu Sunt" din anii '30. In miscarea New Age spiritismul este acum redenumit "channeling" (canalizare, ghidare).
TRASATURI ALE MISCARII NEW AGE
Sincretismul religios
Miscarea New Age este sincretista, adica combina si sintetizeaza invataturi si principii religioase uneori complet contradictorii. Culege din invataturile tuturor religiilor lumii si le redefineste sub forma acestei conceptii mistice despre lume si viata: "Noi onoram adevarul si frumusetea tuturor religiilor lumii, si credem ca fiecare din ele contine o parte din Dumnezeu, un sambure al adevarului care sa ne uneasca pe toti.12"
Adeptii New Age nu ofera un devotament exclusiv unui invatator sau unei invataturi anume. Dimpotriva, ei cred ca Dumnezeu s-a revelat pe Sine in Isus, dar nu numai ci s-a revelat si in Buda, in Krishna si o multime de alti avatari. Ca prin urmare, spun ei, Biblia nu poate face nici o pretentie de a fi singura revelatie a lui Dumnezeu facuta omenirii.
Divinizarea umanitatii
Afirmatia fundamentala a miscarii New Age este indumnezeirea omului. Crezul in divinitatea omului urmeaza celui in monism si panteism pentru ca daca totul este una (monism) si totul este Dumnezeu (panteism), atunci si noi oamenii suntem Dumnezeu.
Beverly Galyean afirma ca, "odata ce noi incepem sa vedem ca toti suntem Dumnezeu, ca avem atributele sale, cred ca intreg scopul vietii devine reasumarea dumnezeirii din noi, a iubirii, a intelepciunii, a intelegerii si a inteligentei perfecte.13"
"Transformationismul"
Doua aspecte ale transformarii se remarca in platforma New Age. Transformarea personala si transformarea planetara.
Transformarea personala reprezinta corespondentul New Age al nasterii din nou din Crestinism, bazandu-se pe recunoasterea personala a contopirii cu Dumnezeirea, cu umanitatea si cu universul. Aceasta recunoastere este descrisa in moduri variate, fie ca "iluminare", "armonizare", "acordare" (vezi, engl., "attunement"), "realizarea sinelui", "realizarea lui Dumnezeu", sau "actualizarea de sine". Se sustine ca avem nevoie de o asemenea iluminare deoarece noi, oamenii, am "acceptat minciuna" (sau, cedat iluziei) limitarii omenesti si marginirii omului. Pentru ca ne-am uitat adevarata noastra identitate divina15. Doar printr-o transformare a constiintei noastre noi putem scapa de aceasta minciuna si putem realiza (descoperi) adevaratul nostru potential.
Transfomarea planetara se presupune sa se realizeze prin acumularea unei "mase critice" de indivizi ce au fost ei insisi personal transformati si care isi asuma raspundere socio-politica pentru intreaga umanitate.
|
Acest topic a fost editat de Figaro: 24 Mar 2004, 11:08 AM
--------------------
Vreti sa vedeti ceva funny? Tastati alinalinuta in Yahoo.
|