HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

2 Pagini V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Argumentul Existentei Raului, argument sau sofism ieftin?
IO
mesaj 12 Feb 2005, 12:18 AM
Mesaj #36


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.637
Inscris: 20 January 04
Forumist Nr.: 1.907



QUOTE
Daca ne gandim putin, observam ca liberul arbitru poate fi invins/supus prin mijloace care tin inerent de materie. De exemplu vicii, droguri, manipulare etc. Si atunci, de unde pana unde ideea ca liberul arbitru nu e ceva la fel de material ca lucrurile care il afecteaza?

Si iubirea este afectata de diversi "stimuli" materiali. Fara ca prin aceasta sa fie ceva material.
Cat despre liberul arbitru, acesta e un atribut al oricarei fiinte si poate fi afectat de o serie de influente de natura materiala sau nemateriala.

QUOTE (Amenhotep @ 11 Feb 2005, 09:10 PM)
Şi pe urmă īncă ceva: a cui e pānă la urmă răspunderea pentru apariţia răului īn lume? Eu zic că dacă eu fac un dispozitiv care poate face fie rău, fie bine, şi apoi chestia pe care-am creat-o se-ntāmplă că face rău, normal e să-mi asum răspunderea. Argumentul "Păi stai puţin, că io n-am avut control asupra acelei chestii, ea a făcut rău, nu eu!" e tare şubred. Eu sunt creatorul ei şi am ştiut de la īnceput că e un potenţial pericol. Puteam să n-o fac, sau s-o fac să producă numai bine. De ce-am făcut-o īn aşa fel īncāt să fie o potenţială sursă de rău?

Foarte pe scurt, operam cu urmatoarele 3 categorii: iubire, liber-arbitru si suferinta. Prima consecinta a iubirii este aparitia liberul-arbitru. Prima consecinta a liberului-arbitru este aparitia suferintei. Daca dispozitivul din exemplul tau are liber arbitru, consecintele actiunilor lui il privesc. Daca nu, inseamna ca este doar un instrument in mainile celui care-l opereaza si acesta este raspunzator de efectele folosirii dispozitivului respectiv.
Referitor la spusele lui Clopotel despre rolul omului (eu as spune al intregii creatii) in toata chestia asta, daca aceasta n-ar fi avut liber-arbitru nu ar fi existat raul. Dar nu s-ar fi putut aduce in discutie nici iubirea Creatorului pentru creatie. Ar fi fost un Dumnezeu omniscient (stiind consecintele viitoare ale unei creatii avand propria capacitate decizionala), omnibenevolent (nedorind aparitia nici unui fel de rau) si omnipotent (nepermitand aparitia raului), dar ar fi lipsit un alt atribut al Dumnezeului despre care discutam: cel de a fi iubitor. Insa cum atributul de a fi iubitor primeaza, creatia a fost inzestrata ca liber-arbitru. Personal nu consider ca omnibenevolenta a fost afectata de aceasta decizie - dimpotriva - si ca fara atributul de "iubitor" Dumnezeul de care vorbim ar fi fost cel mult un despot luminat... Revenind la intrebarea ta "De ce-am făcut-o īn aşa fel īncāt să fie o potenţială sursă de rău?", raspunsul e ca daca ai fi procedat astfel incat sa excluzi din viitoarele posibile actiuni ale creatiei tale pe acelea pe care tu le-ai fi considerat rele, creatia ta ar fi fost un instrument lipsit de posibilitatea de a face orice doreste.
"a cui e pānă la urmă răspunderea pentru apariţia răului īn lume?" Intotdeauna raspunderea pentru un rau provocat ii apartine faptasului. Daca e sa privim lucrurile in spiritul in care s-a discutat pana acum, prima decizie luata cu liber-arbitru si intr-un sens contrar vointei divine a fost refuzul luciferic de a se inchina lui Adam (primul pacat comis vreodata de o creatie a lui Dumnezeu). Consecinta acestei decizii a fost o suferinta: Lucifer a cazut din Rai. Idem in ce ne priveste pe noi, oamenii, prima consecinta a exercitarii liberului arbitru in sens contrar legilor divine a fost de asemenea o suferinta (caderea adamica). Ceea ce ne aduce la urmatoarea chestiune: ar fi de preferat sa nu avem liber-arbitru si sa fim dispozitive, sau sa avem si sa suferim cand ni-l exercitam a.i. intram in contradictie cu legile impuse de omnibenevolenta Tatalui?



--------------------
Perseverenta e favorabila.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 12 Feb 2005, 12:51 AM
Mesaj #37


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (IO @ 12 Feb 2005, 12:18 AM)
daca aceasta n-ar fi avut liber-arbitru nu ar fi existat raul. Dar nu s-ar fi putut aduce in discutie nici iubirea Creatorului pentru creatie. Ar fi fost un Dumnezeu omniscient (stiind consecintele viitoare ale unei creatii avand propria capacitate decizionala), omnibenevolent (nedorind aparitia nici unui fel de rau) si omnipotent (nepermitand aparitia raului), dar ar fi lipsit un alt atribut al Dumnezeului despre care discutam: cel de a fi iubitor.

Nu īnţeleg. De ce lipsa liberului arbitru face imposibilă iubirea? Ce-i mai important ca să putem vorbi de iubire: să vrei binele celui iubit sau să-l laşi să facă de capul lui? Vrerea de bine (benevolenţa) mi se pare o coordonată esenţială a iubirii, pe cānd lăsarea de capul ei a fiinţei iubite nu.

QUOTE
Revenind la intrebarea ta "De ce-am făcut-o īn aşa fel īncāt să fie o potenţială sursă de rău?", raspunsul e ca daca ai fi procedat astfel incat sa excluzi din viitoarele posibile actiuni ale creatiei tale pe acelea pe care tu le-ai fi considerat rele, creatia ta ar fi fost un instrument lipsit de posibilitatea de a face orice doreste.

Şi? De ce ar fi fost indezirabilă o astfel de soluţie, dacă īn felul acesta s-ar fi manifestat Binele Plenar? Din ce ştim noi despre iubirea unui creator uman pentru creaţia sa (sunt ingineri care-şi iubesc podurile/barajele pe care le construiesc, sunt ceasornicari care-şi iubesc ceasurile pe care le fac etc.), dorinţa de bună funcţionare a creaţiei şi de īndeplinire la maximum a scopurilor pentru care-a fost creată sunt criterii infinit mai importante decāt libertatea creaţiei de a acţiona necontrolat de creator. Şi putem extrapola doar pornind de la iubirea umană. Să pornim de la iubirea omului pentru creaţiile sale şi să construim un concept de iubire divină care conţine chestii inexistente īn iubirea umană imperfectă... mi se pare exagerat. Dacă permitem astfel de "adaosuri", de ce n-am permite şi adaosuri de genul "Iubirea divină presupune şi plăcerea de a face rău creaţiei sale"? Da, e drept că īn iubirea omului pentru creaţia sa nu īntālnim aşa ceva, dar... ce contează, extrapolăm şi băgăm de la noi chestii inexistente la om... Nu, eu nu văd nici o justificare să presupunem că iubirea lui Dumnezeu pentru creaţia sa presupune neapărat şi dorinţa de a-i acorda libertate. Presupune clar dorinţa de bine, dar dorinţa de libertate...

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Figaro
mesaj 12 Feb 2005, 02:24 AM
Mesaj #38


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.234
Inscris: 11 March 03
Forumist Nr.: 63



QUOTE ("Amenhotep")

Nu īn?eleg. De ce lipsa liberului arbitru face imposibil? iubirea? Ce-i mai important ca s? putem vorbi de iubire: s? vrei binele celui iubit sau s?-l la?i s? fac? de capul lui? Vrerea de bine (benevolen?a) mi se pare o coordonat? esen?ial? a iubirii, pe cānd l?sarea de capul ei a fiin?ei iubite nu.


Daca vrei binele cuiva nu il transformi intr-o clona a ta. Prespun ca nu faci lucrul acesta cu prietena ta. Ma indoiesc ca ii dictezi ce sa manance, cu ce sa se imbrace sau cum sa vorbeasca sau cu cine sa vorbeasca, cu ce prieteni se se intalneasca sau cu cine sa se converseze la telefon. Dorinta ta de bine si iubirea ta iti spun ca a o transforma in robot nu este cel mai bun lucru. In definitiv sa luam un argument egoist: oare ti-ar mai placea in postura de marioneta, lipsita de orice personalitate?

QUOTE ("Amenhotep")

"Iubirea divin? presupune ?i pl?cerea de a face r?u crea?iei sale"?


Iubirea pentru prietena ta presupune si placerea de a-i face rau?

QUOTE ("Amenhotep")

dorin?a de bun? func?ionare a crea?iei ?i de īndeplinire la maximum a scopurilor pentru care-a fost creat?


Creatia a are ca incununare omul, singura fiinta creata cu capacitatea de a gandi si a se bucura in toate felurile posibile de mediul inconjurator. Omul este si singura fiinta capabila sa distruga planeta sau sa o paraseasca. Chiar si pentru un ateu omul are o importanta majora in raport cu restul. Este si normal, din moment ce totul este vazut din punctul sau de vedere.

In opinia mea scopul creatiei este omul. Ceea ce il separa de restul fiintelor ramane intelectul, capacitatea de a a-si da seama de propria existenta. Pana si ateii au inventat o defnitie pe masura: HOMO SAPIENS. Ceasurile si podurile nu gandesc, deci n-ar fi nici o paguba sa fie supravegheate si teleghidate. Neavand intelect n-au cum sa sufere. Insa omul poate suferi daca este constrans. Cred ca aici e problema. Dumnezeu nu poate lasa omului constiinta si in acelasi timp sa-i ia liberul arbitru. In fapt daca ii ia constiinta ii va lua automat si liberul arbitru.

Atunci ar fi un Dumnezeu rau. Acum nu vad de ce ar fi.

Acest topic a fost editat de Figaro: 12 Feb 2005, 02:27 AM


--------------------
Vreti sa vedeti ceva funny? Tastati alinalinuta in Yahoo.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 12 Feb 2005, 02:24 AM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
Amenhotep
mesaj 12 Feb 2005, 02:58 AM
Mesaj #39


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Figaro @ 12 Feb 2005, 02:24 AM)
Daca vrei binele cuiva nu il transformi intr-o clona a ta. Prespun ca nu faci lucrul acesta cu prietena ta. Ma indoiesc ca ii dictezi ce sa manance, cu ce sa se imbrace sau cum sa vorbeasca sau cu cine sa vorbeasca, cu ce prieteni se se intalneasca sau cu cine sa se converseze la telefon.

Era vorba despre iubirea faţă de ceva ce am creat eu (am dat exemple de ingineri, ceasornicari etc. -- reciteşte ce-am scris). Pe prietena mea n-am creat-o eu.

Aici discutăm despre iubirea Creatorului faţă de creaţia sa, nu despre iubirea Creatorului faţă de prietena lui Creatoare din Universul de vizavi.

QUOTE
Dorinta ta de bine si iubirea ta iti spun ca a o transforma in robot nu este cel mai bun lucru.

Dacă vorbim despre iubirea faţă de ceea ce am creat eu, prin puterile şi inteligenţa mea, dorinţa de bine īmi spune că un control total e cel mai bun lucru. Dacă tu vorbeşti despre iubirea faţă de prietenă... cred că sunt alte sub-forumuri mai potrivite.

QUOTE
In definitiv sa luam un argument egoist: oare ti-ar mai placea in postura de marioneta, lipsita de orice personalitate?

Trecānd peste faptul că nu vorbim de prietenă, ci de ceva ce-am făcut eu cu mānuţele/mintea mea: de ce crezi că Dumnezeu are motivaţii egoiste?

QUOTE
QUOTE ("Amenhotep")
"Iubirea divin? presupune ?i pl?cerea de a face r?u crea?iei sale"?

Iubirea pentru prietena ta presupune si placerea de a-i face rau?

Nu. Aşa cum nici iubirea pentru creaţia mea nu presupune plăcerea de-a o vedea scăpată de sub controlul meu. A introduce oricare din aceste două ipoteze ca "extrapolare" la sentimentele umane normale e la fel de nejustificat. Tocmai de-aia am dat exemplul.

QUOTE
Ceasurile si podurile nu gandesc, deci n-ar fi nici o paguba sa fie supravegheate si teleghidate. Neavand intelect n-au cum sa sufere.

Ceasurile şi podurile (şi alte chestii similare) sunt singurele pe care le avem la dispoziţie ca să inferăm ceva despre iubirea constructorului faţă de construcţia sa. Extrapolānd ceea ce simţim noi faţă de ceasuri şi poduri, vedem că nu există nici o umbră de tendinţă de a le scăpa de sub control. Postularea acestei tendinţe la Creator este o ipoteză neizvorātă din exemplele umane de relaţie creator-creaţie. Este o ipoteză filosofic dubioasă.

QUOTE
Insa omul poate suferi daca este constrans. Cred ca aici e problema. Dumnezeu nu poate lasa omului constiinta si in acelasi timp sa-i ia liberul arbitru. In fapt daca ii ia constiinta ii va lua automat si liberul arbitru.

Da, dar invers nu-i valabil: ar fi putut să-i ia liberul arbitru şi să-i lase conştiinţa (īn fond e atotputernic, nu?). Iar lipsa liberului arbitru nu īnseamnă constrāngere, deci nu conduce neapărat la suferinţă. Un intelect programat robotic poate fi programat să nu sufere. Care-i problema?

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
IO
mesaj 12 Feb 2005, 03:12 AM
Mesaj #40


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.637
Inscris: 20 January 04
Forumist Nr.: 1.907



Amenhotep

QUOTE
Nu īnţeleg. De ce lipsa liberului arbitru face imposibilă iubirea?

De exemplu, poa' sa mi se rupa-n paispe de tine si totusi sa nu permit sa ti se intample nimic rau (daca sunt omnibenevolent). Mai mult, ca sa ma asigur ca faci numai ce cred eu ca e bine si nu risti sa strici peisaju', te transform intr-o masinuta fara nici un fel de capacitate decizionala. De fapt, ca sa fiu sigur, iti iau si capacitatea de a judeca. Si totul sfarseste cu tine pus bine la pastrare sub un clopot de sticla - sa nu cumva sa patesti ceva. Sunt omnibenevolent cu tine? Sunt - ca nu ti se intampla nimic rau, niciodata. Sunt iubitor? Apreciaza tu. smile.gif

QUOTE
Ce-i mai important ca să putem vorbi de iubire: să vrei binele celui iubit sau să-l laşi să facă de capul lui?

Daca vrei ca cel iubit sa perceapa macar ideea de bine pe care o ai tu in cap referitor la el, e bine sa-l lasi de capu' lui. Mai devreme sau mai tarziu, va intelege care din actiunile lui il fac sa sufere si care il recompenseaza. Unde e binele si unde e raul. Mai mult, va afla ca este iubit si te va iubi la randul lui ca i-ai dat posibilitatea de a avea propriile experiente si propriile alegeri.

QUOTE
Vrerea de bine (benevolenţa) mi se pare o coordonată esenţială a iubirii, pe cānd lăsarea de capul ei a fiinţei iubite nu.

Hmm... pai daca iubire inseamna sa-l tii pe cel iubit legat de picioru' patului, eu m-as lipsi de un astfel de "dar". Sper ca prin "lasarea de capul ei" nu intelegi "lasarea de izbeliste" (abandonarea) ca nu de asta vorbim aici, ci de lasarea unei fiinte iubite de a-si lua soarta in propriile maini. S-ar putea sa ii oripilez pe unii dintre credinciosi, dar si caderea adamica - cu toate consecintele si suferintele implicate - a avut beneficiile ei: a setat capacitatea decizionala umana la un nivel mai inalt. Cum era pana la cadere? "Adame!" "Da, Doamne." "Unde esti?" "Aici, Doamne". Ca sa nu mai vorbim de intrarea intr-o noua etapa evolutiva - adamii si evele au invatat sa se descurce singuri, de unde pana atunci erau tinuti de manuta prin gradina cu pricina. Daca nu ar fi existat iubirea lui Dumnezeu pentru Adam, omnibenevolenta + omniscienta (anticiparea viitoarei caderi) + omnipotenta Tatalui Ceresc ar fi determinat suprimarea liberului-arbitru adamic (ceea ce de asemenea ar fi fost interpretat ca actiune benefica); sau neacordarea lui de la bun inceput.
Chiar, daca tu ai o capacitate preaminunata si benefica, iar eu realizez ca exista riscul ca totusi acea capacitate sa te duca la o suferinta si ca urmare ti-o revoc, se cheama ca ti-am facut un bine sau un rau? smile.gif

QUOTE
Şi? De ce ar fi fost indezirabilă o astfel de soluţie, dacă īn felul acesta s-ar fi manifestat Binele Plenar?

Ti-am mai zis: pentru ca s-ar fi manifestat Binele Plenar, dar nu si Iubirea. Toate atributele dumnezeiesti "izvorasc" din Iubire. Dar nu insist aici, e mai degraba un subiect pentru Universul Credintei...

QUOTE
Din ce ştim noi despre iubirea unui creator uman pentru creaţia sa (sunt ingineri care-şi iubesc podurile/barajele pe care le construiesc, sunt ceasornicari care-şi iubesc ceasurile pe care le fac etc.), dorinţa de bună funcţionare a creaţiei şi de īndeplinire la maximum a scopurilor pentru care-a fost creată sunt criterii infinit mai importante decāt libertatea creaţiei de a acţiona necontrolat de creator.

1. Nu stim mare lucru despre Iubire in general. E un supraconcept pe care il percepem, il vehiculam si... cam atat.
2. Nu e vorba de iubirea unui creator uman. Sorry, bad analogy. La oameni, iubirea ia inclusiv formele de expresie aberante din primul paragraf al acestui post.
3. Inginerii si ceasornicarii care isi iubesc podurile si respectiv ceasurile in sensul in care e convenit ca Dumnezeu isi iubeste creatia - pana la a Se jertfi pentru ea - sunt buni de balamuc si nu de exemplu.
4. Scopul creatiei omului este indumnezeirea. Fara liber arbitru, nu o poate face. Si nici nu poate fi indumnezeit "cu forta". Sper ca te-ai prins de ce... wink.gif (ar insemna sa devina asemanator Cuiva care are liber-arbitru). Si atunci, decat atata bataie de cap, era mult mai simplu pentru Dumnezeu sa creeze o multime de alti Dumnezei (capacitatea de automultiplicare este un alt atribut divin, ce-i drept mai putin cunoscut) care fiind toti omnipotenti, omniscienti si omnibenevolenti nu ar fi fost capabili sa faca vreodata ceva rau. Dar nici n-ar fi avut vreo legatura cu Iubirea... care inseamna emisie directionata catre o alta persoana, nu catre Sine. Aici e un alt obstacol: daca lucrurile s-ar fi petrecut altfel, Dumnezeu - actionand prin Sine insusi si fiind nevoit sa-si exercite atributul de a fi iubitor - nu s-ar fi putut iubi decat pe Sine si atunci ar fi comis El pacatul pentru care a cazut Lucifer: orgoliul. Ori Dumnezeu fiind perfect, nu poate pacatui.

QUOTE
Şi putem extrapola doar pornind de la iubirea umană. Să pornim de la iubirea omului pentru creaţiile sale[...]

Scuze ca-ti intrerup astfel cuvintele, dar... Capacitatea exclusiva de creatie este un alt atribut - de data asta foarte bine cunoscut - al lui Dumnezeu. Deci sa ne intelegem: omul poate produce (rearanjand materia in diverse forme) dar nu poate crea (adica din nimic sa iasa ceva). Nici o frunza si nici o nota muzicala si nici un gand si nici o caramida.

QUOTE
[...]şi să construim un concept de iubire divină care conţine chestii inexistente īn iubirea umană imperfectă... mi se pare exagerat

Nici nu ne putem imagina un (supra)concept de iubire divina. Il percepem (unii din noi prin faptul ca au liber-arbitru tongue.gif ) oarescand dar atat. Totusi, in chiar cuvintele tale se gaseste si raspunsul: "iubirea divina (perfecta n.m) contine chestii inexistente in iubirea umana imperfecta"... smile.gif

QUOTE
Dacă permitem astfel de "adaosuri", de ce n-am permite şi adaosuri de genul "Iubirea divină presupune şi plăcerea de a face rău creaţiei sale"?

Nu, n-am permite astfel de adaosuri din motive de bye-bye omnibenevolenta. Eu n-am adus nici un adaos - vorbesc prin prisma cunostintelor dobandite. S-ar putea ca acolo sa fie adaosul cu pricina.

QUOTE
Da, e drept că īn iubirea omului pentru creaţia sa nu īntālnim aşa ceva, dar... ce contează, extrapolăm şi băgăm de la noi chestii inexistente la om...

Cum sa nu? Parinti care-si omoara copiii (si nici macar aia nu sunt "creati"), pictori care isi fac ferfenita tablourile, scriitori care-si arunca la cos manuscrisele refuzate de edituri, taranii care-si incendiaza gospodariile cand vin tatarii etc. Apropo, oamenii se pare ca au o placere stranie de a face rau celor iubiti (si nu i-as da de exemplu intr-o discutie despre iubire...) pentru ca sunt posesivi - dezvolta atasamente aberante. Dintr-un astfel de atasament si dintr-o astfel de "iubire" te alegi cu liberul-arbitru afectat, si cam fara el atata timp cat esti obiectul pasiunii domnului/doamnei respective. Este RAU sa faci asa ceva - interventia in liberul arbitru al unei fiinte este cea mai grava incalcare a legilor divine.

QUOTE
Nu, eu nu văd nici o justificare să presupunem că iubirea lui Dumnezeu pentru creaţia sa presupune neapărat şi dorinţa de a-i acorda libertate. Presupune clar dorinţa de bine, dar dorinţa de libertate...

Beneficiaru' zice:
Libertate = miam
Fara libertate = cah
jamie.gif
Acum, ca donator:
Vrei sa-i fie "miam" (chiar cu riscu' sa-si sparga capatana ca urmare a alegerii de verificare comparativa intre rezistenta acesteia si o caramida) => il iubesti
Vrei sa-i fie "cah" (si ii creezi o colivie aurita... departe de consecinte negative si de capacitatea decizionala generatoare de asa ceva) => ii vrei binele, dar nu-l iubesti.

Dumnezeu este iubire.


--------------------
Perseverenta e favorabila.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 12 Feb 2005, 03:53 AM
Mesaj #41


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



Īnainte de a răspunde (ceea ce probabil că voi face māine), o remarcă: Apreciez nespus efortul tuturor de a discuta raţional şi nepătimaş, chiar cānd e vorba de chestiuni sensibile. Pentru a n-a oară Hanul īşi confirmă renumele: "Arta de a conversa"! O reală plăcere. smile.gif

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 12 Feb 2005, 08:44 AM
Mesaj #42


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



@IO:
QUOTE

Si iubirea este afectata de diversi "stimuli" materiali. Fara ca prin aceasta sa fie ceva material.


Exista multe feluri de iubire. Ar fi bine sa spui de la inceput la care anume te referi. Dragostea de Dumnezeu, de exemplu, nu poate fi afectata de "stimuli" materiali. Uita-te la cati martiri au existat din acest motiv. Daca te referi la iubirea fizica, atunci nu mai sunt de acord ca aceasta nu e ceva material.

QUOTE

Cat despre liberul arbitru, acesta e un atribut al oricarei fiinte si poate fi afectat de o serie de influente de natura materiala sau nemateriala.


E discutabil daca e un atribut al oricarei fiinte. Ai putea sa imi spui, de exemplu, cum se manifesta liberul arbitru in cazul unui copac?


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Maharajah
mesaj 12 Feb 2005, 10:27 AM
Mesaj #43


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 326
Inscris: 4 January 05
Forumist Nr.: 5.362



In legatura cu liberul arbitru, exista o conceptie foarte puternic implementata in orient, conform careia in ceea ce priveste corpul fizic nu exista liber arbitru. Doar spiritul omului are libertatea sa aleaga pe verticala. Corpul are o evolutie dinainte stabilita ce afecteaza si sufletul omului pana la un moment dat. Durerile fizice si orice altceva se pot transcende prin evolutia spiritului si apropierea de Divinitate. Asta nu inseamna ca anuleaza existenta lor fizica. Inseamna doar ca pentru un Iluminat acestea nu mai au nici o importanta si nu au mai multa consistenta de cat imaginea iluzorie creata pe un ecran de cinema.
Din aceasta perspectiva rau exista pe pamant doar pentru cel ce nu se poate ridica din iluzia lumii. Pentru cealalta categorie, Realitatea care apare prin inaltarea spirituala anuleaza orice efect al legilor fizice comune asupra corpului.
Deoarece spiritul nu poate fi ars de foc, nu poate fi inecat in apa, nu poate fi taiat de sabie si pe deasupra este si etern.

In functie de cultura din care facem parte si de mostenirea cu care suntem inzestrati, raspunsurile pot fi foarte diverse in ceea ce priveste existenta raului pe pamant si nu numai.


--------------------
We are like monkeys who dwell in the forest and shit on the very branches from which we hang
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 12 Feb 2005, 11:27 PM
Mesaj #44


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Maharajah @ 12 Feb 2005, 10:27 AM)
exista o conceptie foarte puternic implementata in orient, conform careia in ceea ce priveste corpul fizic nu exista liber arbitru. Doar spiritul omului are libertatea sa aleaga pe verticala.

Maharajah, cred īnsă că această distincţie nu ne ajută deloc īn rezolvarea problemei.

Problema liberului arbitru se pune īn relaţie cu lanţurile cauzale. Lanţurile cauzale leagă fapte şi īntāmplări. Că verigile lanţurilor cauzale despre care vorbim sunt "īntāmplări materiale" sau "īntāmplări spirituale"... e tot aia, dinamica lanţului cauzal e aceeaşi: ori o verigă e cauzată de alta, ori nu.

Dacă unele lanţuri cauzale (cele cu verigi materiale) sunt eliminate din discuţie, e drept că rămānem cu mai puţine, dar pentru lanţurile rămase (cu verigi spirituale sau mixte) problema este fix aceeaşi ca la īnceput. Nu am avansat cu nici un pas.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Figaro
mesaj 12 Feb 2005, 11:49 PM
Mesaj #45


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.234
Inscris: 11 March 03
Forumist Nr.: 63



QUOTE ("Amenhotep")

Era vorba despre iubirea fa?? de ceva ce am creat eu (am dat exemple de ingineri, ceasornicari etc. -- recite?te ce-am scris). Pe prietena mea n-am creat-o eu.


Dumnezeu nu a creat ceasuri, cam asta incerc ar fi ideea. M-am referit la prietena ta pentru ca banuiesc ca nu ai copii. E drept ca pe prietena ta nu ai creat-o tu, insa pe copii tai presupun ca tu ii vei crea.

QUOTE ("Amenhotep")

Aici discut?m despre iubirea Creatorului fa?? de crea?ia sa, nu despre iubirea Creatorului fa?? de prietena lui Creatoare din Universul de vizavi.


Repet: n-am putut atinge coarda sensibila de 'tata' pentru ca deocamdata nu esti. Poate ca exemplul cu prietena nu a fost cel mai bun. Atunci incercam in nota clasica data de Noul Testament: Dumnezeu-Tatal.

QUOTE ("Amenhotep")

Trecānd peste faptul c? nu vorbim de prieten?, ci de ceva ce-am f?cut eu cu mānu?ele/mintea mea: de ce crezi c? Dumnezeu are motiva?ii egoiste?


Nu vad de ce. Egoismul e domeniul celor limitati.

QUOTE ("Amenhotep")

Nu. A?a cum nici iubirea pentru crea?ia mea nu presupune pl?cerea de-a o vedea sc?pat? de sub controlul meu.


Nu cred ca un parinte e extraordinar de incantat cand copilul sau alege un drum gresit. Or fi sariti de pe fix, nu spun nu, dar nu cred ca e cazul lui Dumnezeu. El e un tata normal si iubitor. La fel ca tatal tau, presupun.

Tatal tau este un om normal, iubitor (in sensul obisnuit al cuvantului) si pe care presupun ca il respecti. Ce ar fi sa-l alegem ca model pentru a-L intelege pe Dumnezeu? In definitiv amandoi poarta aceeasi titulatura: tata.

QUOTE ("Amenhotep")

Ceasurile ?i podurile (?i alte chestii similare) sunt singurele pe care le avem la dispozi?ie ca s? infer?m ceva despre iubirea constructorului fa?? de construc?ia sa.
]

Dumnezeu nu e un 'constructor'. Cred ca ai inteles gresit.

QUOTE ("Amenhotep")

Da, dar invers nu-i valabil: ar fi putut s?-i ia liberul arbitru ?i s?-i lase con?tiin?a (īn fond e atotputernic, nu?).


Orice, dar numai de prostie nu-L putem banui. Ii putem banui pe altii, dar pe El nu.



Acest topic a fost editat de Figaro: 12 Feb 2005, 11:51 PM


--------------------
Vreti sa vedeti ceva funny? Tastati alinalinuta in Yahoo.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Maharajah
mesaj 12 Feb 2005, 11:53 PM
Mesaj #46


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 326
Inscris: 4 January 05
Forumist Nr.: 5.362



QUOTE (Amenhotep @ 12 Feb 2005, 11:27 PM)
Maharajah, cred īnsă că această distincţie nu ne ajută deloc īn rezolvarea problemei.

Problema liberului arbitru se pune īn relaţie cu lanţurile cauzale. Lanţurile cauzale leagă fapte şi īntāmplări. Că verigile lanţurilor cauzale despre care vorbim sunt "īntāmplări materiale" sau "īntāmplări spirituale"... e tot aia, dinamica lanţului cauzal e aceeaşi: ori o verigă e cauzată de alta, ori nu.

Dacă unele lanţuri cauzale (cele cu verigi materiale) sunt eliminate din discuţie, e drept că rămānem cu mai puţine, dar pentru lanţurile rămase (cu verigi spirituale sau mixte) problema este fix aceeaşi ca la īnceput. Nu am avansat cu nici un pas.

a

N-ai inteles din ce am spus acolo ca lanturi cauzale cu verigi spirituale nu exista in acea conceptie? Lanturi cauzale sau de orice alta natura, au efect numai asupra corpului fizic.
Dar nu asta este ceea ce vroiam sa scot in evidenta, ci faptul ca rezultatul la care vom ajunge in aceasta dezbatere, ca si in covarsitoarea majoritatea celorlalte dezbateri, va fi de fapt rezultatul fiecaruia si mai putin un punct de vedere comun... si asta datorita mostenirii culturale sau de orice alta natura, bagajul de cunostinte, experienta cu care vine fiecare.

Poti merge in India si nu ai nici o sansa sa convingi majoritatea persoanelor de contrariul teoriei de mai sus. Ei s-au nascut si au crescut cu asa ceva si pentru ei karma, sau alte concepte asemanatoare sunt singura realitate. Pentru ei raul este o iluzie care face parte din iluzia vietii.

Probabil ca aceste dindtinctii nu ajuta deloc la rezolvarea problemei, dar nimic nu ajuta la rezolvarea problemei in mod real. Poti ajunge doar sa crezi ca ai rezolvat problema, sau doar ca ai rezolvat-o partial. Cel mult o poti rezolva doar pentru tine, dar acest lucru il poti face si in liniste.

Poate acest tip de abordare ti se pare prea putin legat de concret, de ceea ce crezi tu ca este concret, prea iesit din sfera definitiilor si a palpabilului.
Totusi in aceeasi masura mi se par si mie unele abordari, prea legate de pamant, prea rigide si incatusate intr-o gandirea abstracta, prea multa logica acolo unde conceptele scapa neincetat printre degete si unde este necesara mai de graba intuitia, element extrem de important al filosofiei.


--------------------
We are like monkeys who dwell in the forest and shit on the very branches from which we hang
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Inorog
mesaj 14 Feb 2005, 12:03 PM
Mesaj #47


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.182
Inscris: 9 May 04
Forumist Nr.: 3.435



Catalin:
QUOTE
Adica ai observat ca te convinge el pe tine?  biggrin.gif


Nu, ma refeream la faptul ca in loc sa-l conving ca greseste, se inversuneaza sa persevereze in greseala.

Ce pierdere de vreme, ce risipa, ca in loc sa-L cauti pe Dumnezeu sa incerci rand pe rand toate argumentele logicii ca sa arati ca El nu exista ! La sfarsit, nu numai ca nu castigi nimic, dar cat de mult timp ai pierdut !


--------------------

A mai venit si-un inorog straveziu foarte speriat, foarte livid. Locuia intr-un viitor aramiu cu vedere la vid.
Nichita Stanescu
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abis
mesaj 18 Feb 2005, 02:24 PM
Mesaj #48


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 22.306
Inscris: 8 March 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 2.507



QUOTE (Clopotel @ 11 Feb 2005, 12:49 PM)
Dupa umila mea parere, evident ca Dzeu. nu poate creea raul si nici nu poate fi banuit ca ar dori rau cuiva.

Reciteam zilele astea unele parti din biblie si iata ce-mi cade sub ochi:

Plangerile lui Ieremia 3:37-38:
QUOTE
Cine a spus si s'a intimplat ceva fara porunca Domnului? Nu iese din gura Celui Prea Inalt raul si binele?


Amos 3:6:
QUOTE
se intimpla o nenorocire intr'o cetate, fara s'o fi facut Domnul?


Vezi deci ca Dumnezeu poate crea raul, si chiar o face...
Si ca sa vezi ca nici Satan nu face altceva decat ceea ce doreste Dumnezeu, citeste Iov 1:6-12:
QUOTE
Fiii lui Dumnezeu au venit intr'o zi de s'au infatisat inaintea Domnului. Si a venit si Satana in mijlocul lor. Domnul a zis Satanei: <<De unde vii?>> Si Satana a raspuns Domnului: <<Dela cutreerarea* pamintului si dela plimbarea pe care am facut-o pe el.>>
Domnul a zis Satanei: <<Ai vazut pe robul Meu Iov? Nu este nimeni ca el pe pamint. Este un om fara prihana si curat la suflet, care se teme de Dumnezeu si se abate dela rau.>>[...]
Domnul a zis Satanei: <<Iata, iti dau pe mina tot ce are, numai asupra lui sa nu intinzi mina.>> Si Satana a plecat dinaintea Domnului.


Scuza-ma pentru intarzierea cu care iti raspund, dar mi-a luat ceva pana am reusit sa gasesc fragmentele citate. Stiam ca sunt pe undeva, dar nu-mi aduceam aminte exact unde anume...


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 18 Feb 2005, 05:13 PM
Mesaj #49


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Maharajah @ 12 Feb 2005, 11:53 PM)
N-ai inteles din ce am spus acolo ca lanturi cauzale cu verigi spirituale nu exista in acea conceptie? Lanturi cauzale sau de orice alta natura, au efect numai asupra corpului fizic.

Nu Maharajah, nu īnţelesesem asta. Iar dacă asta e ideea... o contest hotărāt. "A este cauza lui B" sau "B din cauză că A" nu sunt chestii care să se reducă la planul fizic. Pe post de A şi B putem lua şi gānduri, sentimente, emoţii etc.

Dacă un om spune "Hotărăsc să nu ucid din cauză că am hotărāt să mă supun legilor morale date de Dumnezeu", ţi se pare că el se exprimă greşit? Un gānd (hotărāre, decizie) poate să declanşeze alt gānd (hotărāre, decizie), astfel īncāt să spunem că primul gānd e cauza celui de-al doilea. Dacă n-ar fi aşa, ar īnsemna că īn domeniul spiritual domneşte un haos total, īn sensul că orice gānd poate fi urmat de orice alt gānd la īntāmplare, cu probabilitate egală. Chiar dacă cineva ar formula această ipoteză, realitatea l-ar contrazice flagrant: dintre cei care-au luat hotărārea să respecte Poruncile Domnului, mai puţin de 50% iau apoi hotărārea să ucidă. Chiar dacă nu e vorba de determinism perfect, observăm o corelaţie negativă puternică. Şi asta e semn că există ceva cauzalitate şi-n domeniul gāndurilor, nu? Cam ca īn meteorologie -- e drept că dacă s-au adunat nori nu plouă īntotdeauna, dar de cele mai multe ori plouă. Nu putem spune că relaţia nori-ploaie se sustrage complet cauzalităţii. Tot astfel, şi-n domeniul spiritual nu putem spune că relaţiile dintre gānduri se sustrag complet cauzalităţii. Legături există şi, statistic măcar, anumite gānduri atrag după ele alte gānduri.

QUOTE
Poti merge in India si nu ai nici o sansa sa convingi majoritatea persoanelor de contrariul teoriei de mai sus. Ei s-au nascut si au crescut cu asa ceva si pentru ei karma, sau alte concepte asemanatoare sunt singura realitate.

Păi... cum, karma e o chestie foarte deterministă! Karma se modifică strict din cauză că ai făcut/gāndit cutare lucru. De ce spui că īn India oamenii sunt ferm convinşi că īn domeniul spiritual nu există cauzalitate? Mie mi se pare exact invers: a vorbi despre karma īnseamnă a vorbi despre nişte legături cauzale. Nu eşti de aceeaşi părere?

QUOTE
Cel mult o poti rezolva doar pentru tine, dar acest lucru il poti face si in liniste.

Orice problemă o poţi rezolva şi īn linişte. Dar comunicarea cu ceilalţi te ajută. De la ceilalţi poţi auzi aspecte la care nu te-ai (fi) gāndit, ceilalţi te pot ajuta să-ţi şlefuieşti īnţelegerea. Nu degeaba se spune că două capete gāndesc mai bine decāt unul singur...

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Maharajah
mesaj 18 Feb 2005, 05:35 PM
Mesaj #50


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 326
Inscris: 4 January 05
Forumist Nr.: 5.362



In primul rand ti-am prezentat o conceptie, dintr-un anumit spatiu, ceea ce nu inseamna ca trebuie neaparat sa o identifici cu ce anume cred sau gandesc eu. De aceea mie nu trebuie sa-mi demonstrezi nimic.

In al doilea rand, pentru indieni, karma si orice altceva exista sub soare, sunt doar iluzii, creatii mentale. Oricat de bine sincronizate ar parea unele lucruri si oricat de evidente, ei nu le acorda o cauza cu adevarat reala. Bineinteles ca nu toti sunt eliberati, asa ca nu au cum sa se sustraga vietii cotidiene oricat ar vrea si in consecinta suporta legile acestei iluzii. Dar macar in teorie si prin educatia pe care au primit-o inca de mici, gandesc dupa cum am formulat mai sus. Odata cu cordonul brahmanic pe care il primeste orice indian din cea mai inalta casta, primeste si o mostenire pe care nu i-o poti schimba cu nici un argument. Ceilalti gandesc foarte asemanator.

In al treilea rand, ... ai dreptate, doua capete gandesc mai bine decat unul singur, dar pot gandi si mai prost, ba chiar pot strica ceea ce unul a construit cu multa truda. In sfarsit, sunt unele lucruri pe care le poti rezolva numai cu tine insuti. Nu exista alta varianta.

Acest topic a fost editat de Maharajah: 18 Feb 2005, 05:36 PM


--------------------
We are like monkeys who dwell in the forest and shit on the very branches from which we hang
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 18 Feb 2005, 08:22 PM
Mesaj #51


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (Maharajah @ 18 Feb 2005, 05:35 PM)
In primul rand ti-am prezentat o conceptie, dintr-un anumit spatiu, ceea ce nu inseamna ca trebuie neaparat sa o identifici cu ce anume cred sau gandesc eu.

Nu am identificat-o deloc cu ce gāndeşti tu. Am spus "Dacă asta e ideea [din spusele tale], atunci o contest hotărāt". Ideea expusă de tine o contest, nu gāndirea ta despre care nu ştiu nimic.

QUOTE
In al doilea rand, pentru indieni, karma si orice altceva exista sub soare, sunt doar iluzii, creatii mentale.

OK, fie cum zici tu. Eu nu cunosc atāt de bine mistica indiană. Credeam că la indieni karma nu e "sub soare", la fel cu pietrele, apele şi celelalte lucruri. Dar m-am īnşelat.

QUOTE
sunt unele lucruri pe care le poti rezolva numai cu tine insuti.

Nu contest. Iată aici un răspuns (postat īnainte ca tu să spui asta! să nu crezi deci că răspunsul a fost generat de replica ta...).

a

Acest topic a fost editat de Amenhotep: 18 Feb 2005, 08:22 PM


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Pagini V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 3 May 2024 - 06:59 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman