Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Argumentul Existentei Raului
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2
Catalin
Am vazut ca a inceput sa se vehiculeze pe-aici argumentul existentei raului. Propun sa ii dedicam un subiect separat pentru ca este argumentul cel mai vechi si mai dezbatut din filosofie.

Formularea este in general ceva de genul urmator:

1. Exista lucruri care sunt rele.
2. Dumnezeu, daca ar exista, nu ar vrea lucruri rele, ci lucruri bune (omnibenevolenta).
3. Dumnezeu, daca ar exista, ar avea posibilitatea sa opreasca lucrurile rele si/sau sa le transforme in lucruri bune.

Din 1,2 si 3 rezulta ca nu exista un Dumnezeu atotputernic si omnibenevolent.

Mie personal acest argument mi se pare gresit. O sa ofer doua contraargumente sa vedem ce se intampla.

Contraargumentul 1:
Scala bine-rau este relativa. Pentru un cersetor bine e sa aiba ce manca si rau e sa moara de frig/foame. Pentru un milionar rau e sa nu ii mearga aparatul de aer conditionat, de exemplu. Scara de valori fiind relativa, binele si raul nu pot decit sa coexiste, fiind de fapt nume pe care le atribuim starilor de fapt. Daca ar disparea raul, ar disparea si binele implicit. Si asta nu ar fi pe placul unui Dumnezeu omnibenevolent.

Se poate cadea foarte usor in capcana "bine, dar de ce nu elimina partile care sunt considerate rele in mod obisnuit?". Cel mai bun raspuns este o analogie cu ce a spus odata savant-inginer-doctor-academician Elena Ceausescu atunci cand i s-a spus ca ultimul vagon este mereu cel mai incomod: "Pai de ce nu se elimina?"

Contraargumentul 2:
Din 1,2 si 3 nu rezulta ca nu exista Dumnezeu atotputernic si omnibenevolent. smile.gif

Sa ma explic: sa zicem ca la mine in casa e mizerie. Eu vreau si pot sa fac curatenie. De fapt m-am si apucat. Si deodata vine Gigel pe la mine, vede mizeria si concluzioneaza ca o persoana care sa vrea sa faca curat si sa poata face curat nu exista pentru ca exista mizerie. Absurd! O asemenea persoana exista si chiar face curat.

Deci argumentul raului este, in esenta, un argument circular. Deducem ca nu exista nimeni care sa faca curat doar daca presupunem ca nu e nimeni care face curat in momentul asta.

Cam atat... astept pareri in special de la atei.
abis
QUOTE (Catalin @ 7 Feb 2005, 11:04 PM)
Sa ma explic: sa zicem ca la mine in casa e mizerie. Eu vreau si pot sa fac curatenie. De fapt m-am si apucat. Si deodata vine Gigel pe la mine, vede mizeria si concluzioneaza ca o persoana care sa vrea sa faca curat si sa poata face curat nu exista pentru ca exista mizerie. Absurd! O asemenea persoana exista si chiar face curat.

Daca tu esti omniscient si omnipotent si in plus mai vrei sa ai si curatenie in casa, vei sti ce sa faci astfel incat niciodata sa nu se stranga mizerie...
Catalin
QUOTE (abis @ 8 Feb 2005, 09:26 AM)
QUOTE (Catalin @ 7 Feb 2005, 11:04 PM)
Sa ma explic: sa zicem ca la mine in casa e mizerie. Eu vreau si pot sa fac curatenie. De fapt m-am si apucat. Si deodata vine Gigel pe la mine, vede mizeria si concluzioneaza ca o persoana care sa vrea sa faca curat si sa poata face curat nu exista pentru ca exista mizerie. Absurd! O asemenea persoana exista si chiar face curat.

Daca tu esti omniscient si omnipotent si in plus mai vrei sa ai si curatenie in casa, vei sti ce sa faci astfel incat niciodata sa nu se stranga mizerie...

Asta presupunand ca o situatie in care nu exista mizerie este logic posibila la ora actuala. Eu nu zic ca nu e, nici ca e. Dar cei care aduc argumentul raului zic ca e. Ei pe ce se bazeaza?
abis
Asta ei trebuie sa ne spuna... Din moment ce in situatia initiala (inaintea Creatiei) exista acea "curatenie", inseamna ca interventia Creatorului a fost cauza aparitiei "mizeriei".
Dark Angel
Catalin...si conceptul de mizerie e diferit de la individ la individ: persoanele obsedate de curatenie vor vedea mizeria si atunci cand ea nu exista ohmy.gif pe cand persoanele obisnuite cu dezordinea o vor ignora.
tongue.gif

Catalin
QUOTE (abis @ 8 Feb 2005, 10:32 AM)
Asta ei trebuie sa ne spuna... Din moment ce in situatia initiala (inaintea Creatiei) exista acea "curatenie", inseamna ca interventia Creatorului a fost cauza aparitiei "mizeriei".

Post hoc, ergo propter hoc? rolleyes.gif

http://skepdic.com/posthoc.html
abis
QUOTE (Catalin @ 8 Feb 2005, 10:57 AM)
Post hoc, ergo propter hoc?

Stai putin, ca aici vorbim despre altceva: un Creator atotstiutor si omnipotent l-a creat pe Lucifer stiind ca o sa "cada"; tot el l-a creat pe om stiind ca va musca din fructul oprit... Nu avea decat sa faca o lume in care greseala nu putea exista (iar daca tine mortis la Liberul Arbitru, ne putea da de ales intre mai multe optiuni bune, nu intre una singura buna si nenumarate alte optiuni rele).

Dumnezeu i-a creat pe cei care fac raul, stiind ca il vor face (doar este atotstiutor, nu?). Nu avea decat sa ii creeze astfel incat sa fie incapabili de alegeri gresite...
Catalin
QUOTE

Stai putin, ca aici vorbim despre altceva: un Creator atotstiutor si omnipotent l-a creat pe Lucifer stiind ca o sa "cada";


Lucifer? despre ce discutam aici? rolleyes.gif
Pe ce te bazezi cand spui ca Dumnezeu a creat un Lucifer despre care stia ca o sa cada?

QUOTE

tot el l-a creat pe om stiind ca va musca din fructul oprit...


Ce faci, incerci sa ma convingi pe mine sa nu cred ce scrie in Biblie? rofl.gif

Serios acum, aici nu facem apologia crestinismului. Incearca sa argumentezi fara apel la povesti din Biblie.

QUOTE

Nu avea decat sa faca o lume in care greseala nu putea exista (iar daca tine mortis la Liberul Arbitru, ne putea da de ales intre mai multe optiuni bune, nu intre una singura buna si nenumarate alte optiuni rele).


Ah, sigur... o simpla lume in care greseala nu putea exista... dar ce putea exista in acea lume? descrie-ne-o putin! iti amintesc ca tu esti cel care sustine in mod pozitiv ca aceasta lume e posibila si inca nu am auzit nici un argument pentru aceasta pozitie. Uite, eu ma multumesc daca tu reusesti sa descrii o lume in care greseala nu poate exista.

QUOTE

Dumnezeu i-a creat pe cei care fac raul, stiind ca il vor face (doar este atotstiutor, nu?). Nu avea decat sa ii creeze astfel incat sa fie incapabili de alegeri gresite...


Si, desigur, o sa ne justifici si afirmatia implicita pe care o faci aici: "nu este rau sa creezi o fiinta incapabila sa faca alegeri gresite". Pentru ca daca aceasta premisa nu e adevarata, nu vad de ce ne-am astepta ca Dumnezeu sa creeze astfel de fiinte.
abis
QUOTE (Catalin @ 8 Feb 2005, 11:21 AM)
Incearca sa argumentezi fara apel la povesti din Biblie.

Cam dificil... Pentru ca singurele calitati si activitati ale divinitatii pe care le pot ataca isi au izvorul in biblie. Pot incerca sa aduc argumente impotriva existentei Dumnezeului crestin pentru ca despre el stiu cate ceva. Nu pot aduce argumente impotriva lui Manitu, pentru ca nu stiu mai nimic despre respectivul...
QUOTE
eu ma multumesc daca tu reusesti sa descrii o lume in care greseala nu poate exista.

Dar nu eu afirm ca este posibila, ci tot credinciosii (mai exact, crestinii). Va fi Pamantul dupa a doua venire a lui Cristos... Imi pare rau, trebuie sa fac apel la crestinism...
QUOTE
o sa ne justifici si afirmatia implicita pe care o faci aici: "nu este rau sa creezi o fiinta incapabila sa faca alegeri gresite"

Nu cred ca trebuie sa o justific. Ar trebui sa se justifice cei care afirma ca este rau sa creezi o fiinta incapabila de alegeri gresite.
Catalin
QUOTE

Cam dificil... Pentru ca singurele calitati si activitati ale divinitatii pe care le pot ataca isi au izvorul in biblie. Pot incerca sa aduc argumente impotriva existentei Dumnezeului crestin pentru ca despre el stiu cate ceva. Nu pot aduce argumente impotriva lui Manitu, pentru ca nu stiu mai nimic despre respectivul...


Pai incearca sa te referi la un Dumnezeu atotputernic, omniscient si omnibenevolent. Fara sa ii mai adaugi alte bagaje ideologice.

QUOTE

Dar nu eu afirm ca este posibila, ci tot credinciosii (mai exact, crestinii). Va fi Pamantul dupa a doua venire a lui Cristos... Imi pare rau, trebuie sa fac apel la crestinism...


Nu ma intereseaza ce afirma ei. Deocamdata tu esti cel care sustine un argument aici, nu ei. Deci, crezi ca e posibila o astfel de lume? daca nu, atunci argumentul tau nu are sens. Daca da, as vrea sa aud niste argumente ca de exemplu o descriere a acelei lumi posibile.

QUOTE

Nu cred ca trebuie sa o justific. Ar trebui sa se justifice cei care afirma ca este rau sa creezi o fiinta incapabila de alegeri gresite.


Nu. Tu esti cel care sustine un argument aici. Tu ai "burden of proof" cum se zice.
Inorog
QUOTE
Contraargumentul 1:
Scala bine-rau este relativa. Pentru un cersetor bine e sa aiba ce manca si rau e sa moara de frig/foame. Pentru un milionar rau e sa nu ii mearga aparatul de aer conditionat, de exemplu. Scara de valori fiind relativa, binele si raul nu pot decit sa coexiste, fiind de fapt nume pe care le atribuim starilor de fapt. Daca ar disparea raul, ar disparea si binele implicit. Si asta nu ar fi pe placul unui Dumnezeu omnibenevolent.


Mai exista un mod de a vedea lucrurile in aceasta problema. Pe scurt binele este absolut, iar raul nenecesar. Am avut o discutie lunga cu actionmedia pe aceasta tema pe topicul "Binele si Raul": http://www.hanuancutei.com/forum/index.php...topic=4283&st=0

Nu voi mai repeta argumentele si nu inseamna ca l-am convins pe actionmedia, sau ca el m-a convins pe mine wink.gif , am vrut doar sa spun ca mai exista un mod de abordare a problemei raului. Oarecum asemanator, TriRegnum spunea undeva (citez din meorie) ca raul apare atunci cand te indepartezi de Dumnezeu.
Catalin
Lectura interesanta: http://www.bowness.demon.co.uk/brain.htm
abis
Am intalnit textul pe site-uri religioase, insa truncheat (se incheia cu demonstratia ca profesorul nu are creier)...
Catalin
Fiecare parte cu versiunea ei! laugh.gif
Inorog
QUOTE
"So redefining evil as the absence of good does nothing to solve the problem of evil," said the professor. "At best it shows that god did not create it, but this does not explain why god does not prevent it."


Cred ca miezul discutiei student-profesor se afla mai sus.

Raspunsul la intrebare este ca omul a fost inzestrat cu liber arbitru. Daca nu ar fi fost asa, omul nu ar fi fost om si creatia nu ar fi fost desavarsita. Cu alte cuvinte, atunci ar fi fost de rau wink.gif
abis
De ce ar fi fost rea lipsa liberului arbitru?
Omul nu ar mai fi fost om, ci sfant... Ar fi fost un lucru atat de rau?
Catalin
De ce va limitati la oameni? raul exista si in afara lor. De exemplu in cutremure, eruptii vulcanice, meteoriti care iti cad in cap etc. Acolo nu se mai aplica liberul arbitru. Profesorul are dreptate cand spune ca acel argument al elevului nu explica raul inerent existent in natura, acolo unde nu se poate vorbi despre liber arbitru. Desigur, faptul ca acel particular argument nu explica asta, nu inseamna mare lucru la modul general.

Abis, de ce ar fi fost rea lipsa liberului arbitru? nu stiu. Dar tine minte cine are "burden of proof" aici.
Inorog
abis:
QUOTE
De ce ar fi fost rea lipsa liberului arbitru?
Omul nu ar mai fi fost om, ci sfant... Ar fi fost un lucru atat de rau?


Omul nu ar fi fost sfant ar fi fost o statuie sau un robot. Ar fi fost extrem de rau.

catalin:
QUOTE
De ce va limitati la oameni? raul exista si in afara lor. De exemplu in cutremure, eruptii vulcanice, meteoriti care iti cad in cap etc. Acolo nu se mai aplica liberul arbitru. Profesorul are dreptate cand spune ca acel argument al elevului nu explica raul inerent existent in natura, acolo unde nu se poate vorbi despre liber arbitru. Desigur, faptul ca acel particular argument nu explica asta, nu inseamna mare lucru la modul general.


Am explicat ca tot ce nu se aplica la oameni (din nou ajungem la problema fiintelor cu constiinta wink.gif ) e bine. Citeste te rog topicul "Binele si Raul". Mi-a pus cineva acolo intrebarea despre cataclisme naturale. Mi se pare tot actionmedia era.

Inca odata, nu doresc sa conving pe nimeni de nimic. Ar fi frumos sa rezolvam aici pe Hanul Ancutei problema credintei si a necredintei smile.gif, dar nu imi fac asemenea iluzii. Doresc doar sa subliniez ca mai exista un mod de a privi lumea (inclusiv binele si raul).
abis
Presupunem ca exista un Dumnezeu inzestrat cu toate calitatile care i se atribuie. Este logic ca cineva omni-benevolent sa nu doreasca raul si sa faca tot ce poate (si poate orice, fiind atotputernic) pentru a-l preveni. Daca liberul arbitru poate fi o sursa a raului, Dumnezeu cel iubitor, atotstiutor si atotputernic nu avea decat sa faca o lume in care liberul arbitru sa nu fie necesar... Oamenii ar fi fost niste robotei fericiti...

Daca este posibila lume in care raul sau greseala sa nu poata exista? Pentru cineva atotputernic nu exista nimic imposibil... Nici cuadratura cercului nu poate fi imposibila pentru el...
Inorog
abis:
QUOTE
Daca liberul arbitru poate fi o sursa a raului, Dumnezeu cel iubitor, atotstiutor si atotputernic nu avea decat sa faca o lume in care liberul arbitru sa nu fie necesar... Oamenii ar fi fost niste robotei fericiti...


Eu zic ca liberul arbitru este bun. Dar nu are rost sa port o discutie de tipul "ba da, ba nu". Oricum omul este in masura la ora actuala sa construiasca o societate de robotei fericiti, fara liber arbitru, si sa vada daca este buna sau nu (acea societate).
Catalin
QUOTE

Daca este posibila lume in care raul sau greseala sa nu poata exista? Pentru cineva atotputernic nu exista nimic imposibil... Nici cuadratura cercului nu poate fi imposibila pentru el...


Nu te ajuta panta pe care vrei sa o iei. Daca Dumnezeu poate desena cercuri patrate (i.e. nu se supune logicii) atunci rationamentul tau e nul pentru ca Dumnezeu nu i se supune.
abis
Ok, renunt la cuadratura cercului.

Eu nu sustin ca o lume perfecta (fara rau) este posibila. Credinciosii sustin asta. Si provocarea este urmatorea: daca am accepta ca este posibila o astfel de lume, Dumnezeu o putea face inca de la bun inceput. Dumnezeu iubeste omenirea, nu are sens sa o supuna la chinuri...
Catalin
QUOTE

Eu nu sustin ca o lume perfecta (fara rau) este posibila.


Daca renunti la cercuri patrate asta sustii de fapt. Pentru ca spui ca Dumnezeu nu creeaza o astfel de lume => Dumnezeu nu exista. De fapt Dumnezeu nu creeaza o astfel de lume => (Dumnezeu nu exista SAU o astfel de lume nu e posibila in acest moment).
Figaro
As putea raspunde strict din punct de vedere teologic. Teologia nu considera ca Dumnezeu a creat raul, din simplul fapt ca raul nu este o entitate, o existenta in adevaratul sens al cuvantului. Raul e interpretat ca o 'absenta a binelui', o abatere, la fel cum in medicina boala este o perturbare a sanatatii.
Catalin
Cam asa cum ateismul nu este o ideologie in adevaratul sens al cuvantului? ci doar o absenta a credintei?
Inorog
QUOTE
Figaro:
QUOTE
As putea raspunde strict din punct de vedere teologic. Teologia nu considera ca Dumnezeu a creat raul, din simplul fapt ca raul nu este o entitate, o existenta in adevaratul sens al cuvantului. Raul e interpretat ca o 'absenta a binelui', o abatere, la fel cum in medicina boala este o perturbare a sanatatii.


Catalin:
QUOTE
Cam asa cum ateismul nu este o ideologie in adevaratul sens al cuvantului? ci doar o absenta a credintei?


Nu este acelasi lucru. Teoria ca raul este lipsa binelui, este o abordare teologica, presupune existenta lui Dumnezeu (a unei Constiinte supreme). Astfel ca putem spune ca tot ceea ce a facut Dumnezeu este bun. Chiar si in lipsa omului, exista Cineva care spune despre univers ca este bun. In caz contrar (fara Constiinta suprema) nu am putea spune despre materia neinsufletita ca este buna sau rea, am putea spune doar ca este indiferenta.

In cazul ateismului si credintei, discutia s-a purtat in termeni filosofici, nu teologici. Cu alte cuvinte nu s-a luat in calcul Constiinta Suprema. In aceste circumstante, fara nici o constiinta, materia inerta nu poate nici credincioasa si nici necredincioasa.


Catalin
In primul rand nu sunt de acord ca o disputa era teologica si una era filosofica. Eu le-am considerat filosofice pe ambele. De fapt teologie este o parte a filosofiei deci putem avea amandoi dreptate.

In al doilea rand, e irelevant. De ce in teologie putem defini raul ca absenta bineluri si in filosofie nu putem defini ateismul ca absenta credintei? Care anume este rolul distinctiei intre filosofie si teologie in cadrul definirii conceptelor?
Inorog
QUOTE
In primul rand nu sunt de acord ca o disputa era teologica si una era filosofica. Eu le-am considerat filosofice pe ambele. De fapt teologie este o parte a filosofiei deci putem avea amandoi dreptate.


Eu nu am intrat cu nimeni in disputa despre bine si rau pe forumul Filosofie. Am prezentat doar teoria ca raul este lipsa binelui ca un alt mod de gandire. Cei care voiau sa aiba o disputa pe aceasta tema au putut sa o faca pe topicul "Binele si Raul" de pe forumul "Universul Credintei"

De ce ma feresc oarecum, pe cat imi sta in putere, sa nu duc dispute teologice pe forumul Filosofie ? Pentru ca in loc sa-mi conving partenerul (ateu) de discutie despre unele lucruri pe care eu le consider evidente, am observat contrariul. De aceea am renuntat la dispute si ma voi margini sa arat ca mai exista o cale.

Cat despre faptul ca teologia este o parte a filosofiei, eu cred ca este invers, dar din nou, nu ma voi certa cu nimeni pentru asta.

QUOTE
In al doilea rand, e irelevant. De ce in teologie putem defini raul ca absenta bineluri si in filosofie nu putem defini ateismul ca absenta credintei?


Poti linistit sa definesti si in filosofie ateismul (care se refera la materia inerta) ca fiind absenta credintei, daca iti definesti o filosofie in care materia sa posede constiinta.

QUOTE
Care anume este rolul distinctiei intre filosofie si teologie in cadrul definirii conceptelor?


Distinctia este simpla. Altfel definesti conceptele cand esti de acord cu prezenta divinitatii si altfel cand nu esti de acord.

P.S. Am revenit cu un exemplu: Intr-un fel defineste ateul moartea si in alt fel crestinul.
Catalin
QUOTE

De ce ma feresc oarecum, pe cat imi sta in putere, sa nu duc dispute teologice pe forumul Filosofie ? Pentru ca in loc sa-mi conving partenerul (ateu) de discutie despre unele lucruri pe care eu le consider evidente, am observat contrariul.


Adica ai observat ca te convinge el pe tine? biggrin.gif

QUOTE

Distinctia este simpla. Altfel definesti conceptele cand esti de acord cu prezenta divinitatii si altfel cand nu esti de acord.


Eu am intrebat "care e rolul distinctiei". Tu ai raspuns "exista o distinctie". Acum eu ce sa fac, sa repet prima intrebare ca sa poti repeta si tu raspunsul?
Figaro
QUOTE ("Catalin")

Adica ai observat ca te convinge el pe tine?


Ca sa convingi pe cineva trebuie sa folosesti propriul sau limbaj, mai precis sa il combati cu armele sale. Ori tu la capitolul teologie esti cam pe dinafara. In plus, daca tu consideri ca sistemul lui de convingeri e o porcarie si ca nici n-ar merita sa fie luat in discutie se produce o ruptura, si adversarul se va retrage ca intr-o cochilie. Ca sa-l scoti de acolo e necesar sa te arati dezinteresat, sa iti maschezi dispretul si tendinta de mistocareala, si - in plus - sa arati ca ai habar sistemul in cauza la fel de bine ca adversarul tau.

Din fericire tu nu poti convinge pe nimeni, stai linistit!
Amenhotep
Vă rog, haideţi să încetăm să ne exprimăm părerile unii despre alţii. Este un forum public, destinat dezbaterii unor teme filosofice. Nu interesează pe nimeni ce părere are X despre putinţa de a convinge a lui Y.

Vă rog.

a
Clopotel
Dragii mei,
Abis,
QUOTE
Presupunem ca exista un Dumnezeu inzestrat cu toate calitatile care i se atribuie. Este logic ca cineva omni-benevolent sa nu doreasca raul si sa faca tot ce poate (si poate orice, fiind atotputernic) pentru a-l preveni. Daca liberul arbitru poate fi o sursa a raului, Dumnezeu cel iubitor, atotstiutor si atotputernic nu avea decat sa faca o lume in care liberul arbitru sa nu fie necesar... Oamenii ar fi fost niste robotei fericiti...
Daca este posibila lume in care raul sau greseala sa nu poata exista? Pentru cineva atotputernic nu exista nimic imposibil...

Dupa umila mea parere, evident ca Dzeu. nu poate creea raul si nici nu poate fi banuit ca ar dori rau cuiva.
Daca obsevati bine, constatati ca liberul arbitru nu este o proprietate prea raspindita in natura. Practic in afara de om, nu stiu cate alte fiinte sau lucruri se pot lauda ca detin aceasta proprietate.... Sa tragem de aici concluzia ca liberul arbitru este un dar de la Dzeu. si ca omul are un rol special in planul Lui ? Dar si cerinte pe masura...
Acest liber arbitru, ne face pe noi sa luam niste decizii, noi zicem ca unele sunt bune, altele sunt rele... Eu mai sustin ca a fi bine sau a fi rau este un pic relativ, si la nivel macro, eu nu pot preciza cat de important e. Unii or sa zica, ca -2 grade C sunt mai rele decat 2 grade C, iar altii o sa zica invers...
De ce omul este inzestrat cu liber arbitru? Cine poate raspunde cu exactitate la aceasta intrebare...?! Eu zic doar, sa plecam de la acest fapt...
QUOTE
Si provocarea este urmatorea: daca am accepta ca este posibila o astfel de lume, Dumnezeu o putea face inca de la bun inceput. Dumnezeu iubeste omenirea, nu are sens sa o supuna la chinuri...

Ce inseamna ca lumea e buna sau nu e buna? E vorba de perceptia noastra, nu-i asa? Sau poate ca lumea este in constructie inca... se lucreaza la desavarsirea ei.... dar eu prin lume inteleg de fapt sufletele oamenilor si nu corpurile lor perisabile...caci atunci avem alta discutie... un viu = corp + suflet, un mort = corp. Pentru un mort este absurd sa spui ce e bine si ce e rau.... Si atunci sufletul intra in discutie, fie si in combinatie cu corpul...
Eu mai sustin ca Dzeu. iubeste omenirea, si este logic aceasta chiar si dpdv al mintii omenesti... de ce? Pai ce contructor lucreaza la ceva, cu gandul de a ura acel ceva... asta ar fi chiar absurd...
In schimb acum putem aduce in discutie trairile acelui ceva pe durata constructiei lui, si aici am dat exemplul acela cu inelul pe alt topic, in care am aratat, ca bucata de aur pana ajunge un inel frumos slefuit si stralucitor trece si prin foc, si prin loviri repetate cu ciocanul... Dar desigur materialul, pana sa ajunga inel, are senzatia ca bijutierul il uraste...
Ca sa revin la liberul arbitru...
Omul cand ia o decizie, trebuie sa sufere consecintele acelei decizii... e logic nu? Daca iei decizia sa faca ceva gresit va suferi, daca face ceva bun se va bucura. Acest lucru este valabil si la nivel de grup. Individul, ca atare, are o importanta mai scazuta indraznesc eu sa spun...
Adica, omul ca individ, trebuie sa inteleaga ca el, care este un sistem, face parte din alt sistem. La randul lui, omul este format din alte subsisteme, care pot merge pana la celule. Celula este un alt sistem. Celulele, impreuna fac sistemul mai mare - omul, dar celula individual daca o luam ea nu stie ce este acela om, ea respecta doar niste regului. Problemele apar cand celula isi depaseste limitele pentru care ea este necesara si incepe sa se considere mai presus de ceea ce e... si atunci apare cancerul... pe care omul il extirpa, adica omoara celula obraznica.... si celula zice: Omul nu iubeste celula caci iata, o omoara...
si asa mai departe... Omul, sufletul omului este tot o celula.... si trebuie sa aibe grija sa nu devina canceroasa, ci sa contribuie la buna functionare a intregului sistem.... parerea mea...
Amenhotep
QUOTE (Clopotel @ 11 Feb 2005, 12:49 PM)
Dupa umila mea parere, evident ca Dzeu. nu poate creea raul si nici nu poate fi banuit ca ar dori rau cuiva.

Asta e o teză foarte importantă care trebuie explicitată chiar de la începutul discuţiei: analizăm cazul unui Dumnezeu omnibenevolent (care vrea numai bine şi nu vrea deloc rău).

QUOTE
Daca obsevati bine, constatati ca liberul arbitru nu este o proprietate prea raspindita in natura. Practic in afara de om, nu stiu cate alte fiinte sau lucruri se pot lauda ca detin aceasta proprietate.... Sa tragem de aici concluzia ca liberul arbitru este un dar de la Dzeu. si ca omul are un rol special in planul Lui ? Dar si cerinte pe masura...

Ştiu şi eu? Observaţia că numai omul are liber arbitru nu mi se pare suficientă ca să concluzionăm că fiinţele cu liber arbitru au un rol special în planul lui Dumnezeu. Şi elefantul e singurul cu trompă (aşa de mare) şi ce, asta înseamnă că elefantul are un rol mai special în planul lui Dumnezeu decât girafa/şoarecele/virusul HIV/etc.? Simpla unicitate a unei proprietăţi nu înseamnă nimic. Ar însemna ceva dacă am şti că proprietatea respectivă e deosebit de bună... Dar tu însuţi pledezi acum pentru ideea că această proprietate e răspunzătoare de apariţia răului pe lume... Deci dacă ar fi să-i recunoaştem liberului arbitru vreun rol special, rezultă că acest rol este de sursă a răului în Creaţie. Sincer, nu mă încântă ideea că specia din care fac parte a fost aleasă să joace acest rol.

Şi pe urmă încă ceva: a cui e până la urmă răspunderea pentru apariţia răului în lume? Eu zic că dacă eu fac un dispozitiv care poate face fie rău, fie bine, şi apoi chestia pe care-am creat-o se-ntâmplă că face rău, normal e să-mi asum răspunderea. Argumentul "Păi stai puţin, că io n-am avut control asupra acelei chestii, ea a făcut rău, nu eu!" e tare şubred. Eu sunt creatorul ei şi am ştiut de la început că e un potenţial pericol. Puteam să n-o fac, sau s-o fac să producă numai bine. De ce-am făcut-o în aşa fel încât să fie o potenţială sursă de rău?

QUOTE
Ce inseamna ca lumea e buna sau nu e buna? E vorba de perceptia noastra, nu-i asa?

Aici pledezi pentru ideea "De fapt nu există rău, totul e bine. Răul este numai iluzia noastră, izvorâtă din neînţelegerea binelui în care ne scăldăm continuu"?

QUOTE
Sau poate ca lumea este in constructie inca... se lucreaza la desavarsirea ei....

E ca şi cum ai veni acasă şi-ai găsi zugravul care-a făcut o mizerie îngrozitoare. Şi l-ai întreba "Cine-a făcut mizeria asta aici? Eu când am plecat nu era nici un fel de mizerie!" şi el ţi-ar răspunde "Nu eu sunt autorul mizeriei! Eu nu fac mizerie!" Luat mai la bani mărunţi, ar recunoaşte, dar s-ar scuza "Păi stai să vezi conaşule, că nu-i gata încă lucrarea..."

Cum e până la urmă, cine-i autorul mizeriei? smile.gif

QUOTE
Adica, omul ca individ, trebuie sa inteleaga ca el, care este un sistem, face parte din alt sistem. La randul lui, omul este format din alte subsisteme, care pot merge pana la celule. Celula este un alt sistem. Celulele, impreuna fac sistemul mai mare - omul, dar celula individual daca o luam ea nu stie ce este acela om, ea respecta doar niste regului. Problemele apar cand celula isi depaseste limitele pentru care ea este necesara si incepe sa se considere mai presus de ceea ce e... si atunci apare cancerul... pe care omul il extirpa, adica omoara celula obraznica.... si celula zice: Omul nu iubeste celula caci iata, o omoara...
si asa mai departe... Omul, sufletul omului este tot o celula.... si trebuie sa aibe grija sa nu devina canceroasa, ci sa contribuie la buna functionare a intregului sistem.... parerea mea...

Asta mi se pare o metaforă excelentă!

Ea prilejuieşte o discuţie interesantă despre ce poate să însemne prefixul "omni" din "omnibenevolent". Voi reveni cu problema asta.

a
Clopotel
Draga Amenhotep,
QUOTE
Observaţia că numai omul are liber arbitru nu mi se pare suficientă ca să concluzionăm că fiinţele cu liber arbitru au un rol special în planul lui Dumnezeu. Şi elefantul e singurul cu trompă (aşa de mare) şi ce, asta înseamnă că elefantul are un rol mai special în planul lui Dumnezeu decât girafa/şoarecele/virusul HIV/etc.? Simpla unicitate a unei proprietăţi nu înseamnă nimic. Ar însemna ceva dacă am şti că proprietatea respectivă e deosebit de bună...

Eu zic ca , intr-adevar, liberul arbitru este o proprietate, cum bine ai remarcat, dar nu este orice fel de proprietate.... adica nu e la fel ca trompa elefantului. Este vorba de nivel de proprietati daca vrei: trompa elefantului face parte din categoria de proprietati pe care le putem numi abilitati fizice, pe cand liberul arbitru nu este o proprietate fizica, ci una de un nivel mult superior, si deasupar tuturor celorlalte tipuri de proprietati... si lucru important: nu tine de fizic, de material...
Catalin
Nu inteleg de ce spui ca liberul arbitru nu tine de material. Daca ne gandim putin, observam ca liberul arbitru poate fi invins/supus prin mijloace care tin inerent de materie. De exemplu vicii, droguri, manipulare etc. Si atunci, de unde pana unde ideea ca liberul arbitru nu e ceva la fel de material ca lucrurile care il afecteaza?

Si, oricum, chiar daca nu ar tine de material, de aici si pana la a spune ca e o proprietate superioara e cale lunga.

(P.S. Nu cred ca aceasta panta a discutiei ne ajuta in cadrul subiectului acestuia)
IO
QUOTE
Daca ne gandim putin, observam ca liberul arbitru poate fi invins/supus prin mijloace care tin inerent de materie. De exemplu vicii, droguri, manipulare etc. Si atunci, de unde pana unde ideea ca liberul arbitru nu e ceva la fel de material ca lucrurile care il afecteaza?

Si iubirea este afectata de diversi "stimuli" materiali. Fara ca prin aceasta sa fie ceva material.
Cat despre liberul arbitru, acesta e un atribut al oricarei fiinte si poate fi afectat de o serie de influente de natura materiala sau nemateriala.

QUOTE (Amenhotep @ 11 Feb 2005, 09:10 PM)
Şi pe urmă încă ceva: a cui e până la urmă răspunderea pentru apariţia răului în lume? Eu zic că dacă eu fac un dispozitiv care poate face fie rău, fie bine, şi apoi chestia pe care-am creat-o se-ntâmplă că face rău, normal e să-mi asum răspunderea. Argumentul "Păi stai puţin, că io n-am avut control asupra acelei chestii, ea a făcut rău, nu eu!" e tare şubred. Eu sunt creatorul ei şi am ştiut de la început că e un potenţial pericol. Puteam să n-o fac, sau s-o fac să producă numai bine. De ce-am făcut-o în aşa fel încât să fie o potenţială sursă de rău?

Foarte pe scurt, operam cu urmatoarele 3 categorii: iubire, liber-arbitru si suferinta. Prima consecinta a iubirii este aparitia liberul-arbitru. Prima consecinta a liberului-arbitru este aparitia suferintei. Daca dispozitivul din exemplul tau are liber arbitru, consecintele actiunilor lui il privesc. Daca nu, inseamna ca este doar un instrument in mainile celui care-l opereaza si acesta este raspunzator de efectele folosirii dispozitivului respectiv.
Referitor la spusele lui Clopotel despre rolul omului (eu as spune al intregii creatii) in toata chestia asta, daca aceasta n-ar fi avut liber-arbitru nu ar fi existat raul. Dar nu s-ar fi putut aduce in discutie nici iubirea Creatorului pentru creatie. Ar fi fost un Dumnezeu omniscient (stiind consecintele viitoare ale unei creatii avand propria capacitate decizionala), omnibenevolent (nedorind aparitia nici unui fel de rau) si omnipotent (nepermitand aparitia raului), dar ar fi lipsit un alt atribut al Dumnezeului despre care discutam: cel de a fi iubitor. Insa cum atributul de a fi iubitor primeaza, creatia a fost inzestrata ca liber-arbitru. Personal nu consider ca omnibenevolenta a fost afectata de aceasta decizie - dimpotriva - si ca fara atributul de "iubitor" Dumnezeul de care vorbim ar fi fost cel mult un despot luminat... Revenind la intrebarea ta "De ce-am făcut-o în aşa fel încât să fie o potenţială sursă de rău?", raspunsul e ca daca ai fi procedat astfel incat sa excluzi din viitoarele posibile actiuni ale creatiei tale pe acelea pe care tu le-ai fi considerat rele, creatia ta ar fi fost un instrument lipsit de posibilitatea de a face orice doreste.
"a cui e până la urmă răspunderea pentru apariţia răului în lume?" Intotdeauna raspunderea pentru un rau provocat ii apartine faptasului. Daca e sa privim lucrurile in spiritul in care s-a discutat pana acum, prima decizie luata cu liber-arbitru si intr-un sens contrar vointei divine a fost refuzul luciferic de a se inchina lui Adam (primul pacat comis vreodata de o creatie a lui Dumnezeu). Consecinta acestei decizii a fost o suferinta: Lucifer a cazut din Rai. Idem in ce ne priveste pe noi, oamenii, prima consecinta a exercitarii liberului arbitru in sens contrar legilor divine a fost de asemenea o suferinta (caderea adamica). Ceea ce ne aduce la urmatoarea chestiune: ar fi de preferat sa nu avem liber-arbitru si sa fim dispozitive, sau sa avem si sa suferim cand ni-l exercitam a.i. intram in contradictie cu legile impuse de omnibenevolenta Tatalui?

Amenhotep
QUOTE (IO @ 12 Feb 2005, 12:18 AM)
daca aceasta n-ar fi avut liber-arbitru nu ar fi existat raul. Dar nu s-ar fi putut aduce in discutie nici iubirea Creatorului pentru creatie. Ar fi fost un Dumnezeu omniscient (stiind consecintele viitoare ale unei creatii avand propria capacitate decizionala), omnibenevolent (nedorind aparitia nici unui fel de rau) si omnipotent (nepermitand aparitia raului), dar ar fi lipsit un alt atribut al Dumnezeului despre care discutam: cel de a fi iubitor.

Nu înţeleg. De ce lipsa liberului arbitru face imposibilă iubirea? Ce-i mai important ca să putem vorbi de iubire: să vrei binele celui iubit sau să-l laşi să facă de capul lui? Vrerea de bine (benevolenţa) mi se pare o coordonată esenţială a iubirii, pe când lăsarea de capul ei a fiinţei iubite nu.

QUOTE
Revenind la intrebarea ta "De ce-am făcut-o în aşa fel încât să fie o potenţială sursă de rău?", raspunsul e ca daca ai fi procedat astfel incat sa excluzi din viitoarele posibile actiuni ale creatiei tale pe acelea pe care tu le-ai fi considerat rele, creatia ta ar fi fost un instrument lipsit de posibilitatea de a face orice doreste.

Şi? De ce ar fi fost indezirabilă o astfel de soluţie, dacă în felul acesta s-ar fi manifestat Binele Plenar? Din ce ştim noi despre iubirea unui creator uman pentru creaţia sa (sunt ingineri care-şi iubesc podurile/barajele pe care le construiesc, sunt ceasornicari care-şi iubesc ceasurile pe care le fac etc.), dorinţa de bună funcţionare a creaţiei şi de îndeplinire la maximum a scopurilor pentru care-a fost creată sunt criterii infinit mai importante decât libertatea creaţiei de a acţiona necontrolat de creator. Şi putem extrapola doar pornind de la iubirea umană. Să pornim de la iubirea omului pentru creaţiile sale şi să construim un concept de iubire divină care conţine chestii inexistente în iubirea umană imperfectă... mi se pare exagerat. Dacă permitem astfel de "adaosuri", de ce n-am permite şi adaosuri de genul "Iubirea divină presupune şi plăcerea de a face rău creaţiei sale"? Da, e drept că în iubirea omului pentru creaţia sa nu întâlnim aşa ceva, dar... ce contează, extrapolăm şi băgăm de la noi chestii inexistente la om... Nu, eu nu văd nici o justificare să presupunem că iubirea lui Dumnezeu pentru creaţia sa presupune neapărat şi dorinţa de a-i acorda libertate. Presupune clar dorinţa de bine, dar dorinţa de libertate...

a
Figaro
QUOTE ("Amenhotep")

Nu în?eleg. De ce lipsa liberului arbitru face imposibil? iubirea? Ce-i mai important ca s? putem vorbi de iubire: s? vrei binele celui iubit sau s?-l la?i s? fac? de capul lui? Vrerea de bine (benevolen?a) mi se pare o coordonat? esen?ial? a iubirii, pe când l?sarea de capul ei a fiin?ei iubite nu.


Daca vrei binele cuiva nu il transformi intr-o clona a ta. Prespun ca nu faci lucrul acesta cu prietena ta. Ma indoiesc ca ii dictezi ce sa manance, cu ce sa se imbrace sau cum sa vorbeasca sau cu cine sa vorbeasca, cu ce prieteni se se intalneasca sau cu cine sa se converseze la telefon. Dorinta ta de bine si iubirea ta iti spun ca a o transforma in robot nu este cel mai bun lucru. In definitiv sa luam un argument egoist: oare ti-ar mai placea in postura de marioneta, lipsita de orice personalitate?

QUOTE ("Amenhotep")

"Iubirea divin? presupune ?i pl?cerea de a face r?u crea?iei sale"?


Iubirea pentru prietena ta presupune si placerea de a-i face rau?

QUOTE ("Amenhotep")

dorin?a de bun? func?ionare a crea?iei ?i de îndeplinire la maximum a scopurilor pentru care-a fost creat?


Creatia a are ca incununare omul, singura fiinta creata cu capacitatea de a gandi si a se bucura in toate felurile posibile de mediul inconjurator. Omul este si singura fiinta capabila sa distruga planeta sau sa o paraseasca. Chiar si pentru un ateu omul are o importanta majora in raport cu restul. Este si normal, din moment ce totul este vazut din punctul sau de vedere.

In opinia mea scopul creatiei este omul. Ceea ce il separa de restul fiintelor ramane intelectul, capacitatea de a a-si da seama de propria existenta. Pana si ateii au inventat o defnitie pe masura: HOMO SAPIENS. Ceasurile si podurile nu gandesc, deci n-ar fi nici o paguba sa fie supravegheate si teleghidate. Neavand intelect n-au cum sa sufere. Insa omul poate suferi daca este constrans. Cred ca aici e problema. Dumnezeu nu poate lasa omului constiinta si in acelasi timp sa-i ia liberul arbitru. In fapt daca ii ia constiinta ii va lua automat si liberul arbitru.

Atunci ar fi un Dumnezeu rau. Acum nu vad de ce ar fi.
Amenhotep
QUOTE (Figaro @ 12 Feb 2005, 02:24 AM)
Daca vrei binele cuiva nu il transformi intr-o clona a ta. Prespun ca nu faci lucrul acesta cu prietena ta. Ma indoiesc ca ii dictezi ce sa manance, cu ce sa se imbrace sau cum sa vorbeasca sau cu cine sa vorbeasca, cu ce prieteni se se intalneasca sau cu cine sa se converseze la telefon.

Era vorba despre iubirea faţă de ceva ce am creat eu (am dat exemple de ingineri, ceasornicari etc. -- reciteşte ce-am scris). Pe prietena mea n-am creat-o eu.

Aici discutăm despre iubirea Creatorului faţă de creaţia sa, nu despre iubirea Creatorului faţă de prietena lui Creatoare din Universul de vizavi.

QUOTE
Dorinta ta de bine si iubirea ta iti spun ca a o transforma in robot nu este cel mai bun lucru.

Dacă vorbim despre iubirea faţă de ceea ce am creat eu, prin puterile şi inteligenţa mea, dorinţa de bine îmi spune că un control total e cel mai bun lucru. Dacă tu vorbeşti despre iubirea faţă de prietenă... cred că sunt alte sub-forumuri mai potrivite.

QUOTE
In definitiv sa luam un argument egoist: oare ti-ar mai placea in postura de marioneta, lipsita de orice personalitate?

Trecând peste faptul că nu vorbim de prietenă, ci de ceva ce-am făcut eu cu mânuţele/mintea mea: de ce crezi că Dumnezeu are motivaţii egoiste?

QUOTE
QUOTE ("Amenhotep")
"Iubirea divin? presupune ?i pl?cerea de a face r?u crea?iei sale"?

Iubirea pentru prietena ta presupune si placerea de a-i face rau?

Nu. Aşa cum nici iubirea pentru creaţia mea nu presupune plăcerea de-a o vedea scăpată de sub controlul meu. A introduce oricare din aceste două ipoteze ca "extrapolare" la sentimentele umane normale e la fel de nejustificat. Tocmai de-aia am dat exemplul.

QUOTE
Ceasurile si podurile nu gandesc, deci n-ar fi nici o paguba sa fie supravegheate si teleghidate. Neavand intelect n-au cum sa sufere.

Ceasurile şi podurile (şi alte chestii similare) sunt singurele pe care le avem la dispoziţie ca să inferăm ceva despre iubirea constructorului faţă de construcţia sa. Extrapolând ceea ce simţim noi faţă de ceasuri şi poduri, vedem că nu există nici o umbră de tendinţă de a le scăpa de sub control. Postularea acestei tendinţe la Creator este o ipoteză neizvorâtă din exemplele umane de relaţie creator-creaţie. Este o ipoteză filosofic dubioasă.

QUOTE
Insa omul poate suferi daca este constrans. Cred ca aici e problema. Dumnezeu nu poate lasa omului constiinta si in acelasi timp sa-i ia liberul arbitru. In fapt daca ii ia constiinta ii va lua automat si liberul arbitru.

Da, dar invers nu-i valabil: ar fi putut să-i ia liberul arbitru şi să-i lase conştiinţa (în fond e atotputernic, nu?). Iar lipsa liberului arbitru nu înseamnă constrângere, deci nu conduce neapărat la suferinţă. Un intelect programat robotic poate fi programat să nu sufere. Care-i problema?

a
IO
Amenhotep

QUOTE
Nu înţeleg. De ce lipsa liberului arbitru face imposibilă iubirea?

De exemplu, poa' sa mi se rupa-n paispe de tine si totusi sa nu permit sa ti se intample nimic rau (daca sunt omnibenevolent). Mai mult, ca sa ma asigur ca faci numai ce cred eu ca e bine si nu risti sa strici peisaju', te transform intr-o masinuta fara nici un fel de capacitate decizionala. De fapt, ca sa fiu sigur, iti iau si capacitatea de a judeca. Si totul sfarseste cu tine pus bine la pastrare sub un clopot de sticla - sa nu cumva sa patesti ceva. Sunt omnibenevolent cu tine? Sunt - ca nu ti se intampla nimic rau, niciodata. Sunt iubitor? Apreciaza tu. smile.gif

QUOTE
Ce-i mai important ca să putem vorbi de iubire: să vrei binele celui iubit sau să-l laşi să facă de capul lui?

Daca vrei ca cel iubit sa perceapa macar ideea de bine pe care o ai tu in cap referitor la el, e bine sa-l lasi de capu' lui. Mai devreme sau mai tarziu, va intelege care din actiunile lui il fac sa sufere si care il recompenseaza. Unde e binele si unde e raul. Mai mult, va afla ca este iubit si te va iubi la randul lui ca i-ai dat posibilitatea de a avea propriile experiente si propriile alegeri.

QUOTE
Vrerea de bine (benevolenţa) mi se pare o coordonată esenţială a iubirii, pe când lăsarea de capul ei a fiinţei iubite nu.

Hmm... pai daca iubire inseamna sa-l tii pe cel iubit legat de picioru' patului, eu m-as lipsi de un astfel de "dar". Sper ca prin "lasarea de capul ei" nu intelegi "lasarea de izbeliste" (abandonarea) ca nu de asta vorbim aici, ci de lasarea unei fiinte iubite de a-si lua soarta in propriile maini. S-ar putea sa ii oripilez pe unii dintre credinciosi, dar si caderea adamica - cu toate consecintele si suferintele implicate - a avut beneficiile ei: a setat capacitatea decizionala umana la un nivel mai inalt. Cum era pana la cadere? "Adame!" "Da, Doamne." "Unde esti?" "Aici, Doamne". Ca sa nu mai vorbim de intrarea intr-o noua etapa evolutiva - adamii si evele au invatat sa se descurce singuri, de unde pana atunci erau tinuti de manuta prin gradina cu pricina. Daca nu ar fi existat iubirea lui Dumnezeu pentru Adam, omnibenevolenta + omniscienta (anticiparea viitoarei caderi) + omnipotenta Tatalui Ceresc ar fi determinat suprimarea liberului-arbitru adamic (ceea ce de asemenea ar fi fost interpretat ca actiune benefica); sau neacordarea lui de la bun inceput.
Chiar, daca tu ai o capacitate preaminunata si benefica, iar eu realizez ca exista riscul ca totusi acea capacitate sa te duca la o suferinta si ca urmare ti-o revoc, se cheama ca ti-am facut un bine sau un rau? smile.gif

QUOTE
Şi? De ce ar fi fost indezirabilă o astfel de soluţie, dacă în felul acesta s-ar fi manifestat Binele Plenar?

Ti-am mai zis: pentru ca s-ar fi manifestat Binele Plenar, dar nu si Iubirea. Toate atributele dumnezeiesti "izvorasc" din Iubire. Dar nu insist aici, e mai degraba un subiect pentru Universul Credintei...

QUOTE
Din ce ştim noi despre iubirea unui creator uman pentru creaţia sa (sunt ingineri care-şi iubesc podurile/barajele pe care le construiesc, sunt ceasornicari care-şi iubesc ceasurile pe care le fac etc.), dorinţa de bună funcţionare a creaţiei şi de îndeplinire la maximum a scopurilor pentru care-a fost creată sunt criterii infinit mai importante decât libertatea creaţiei de a acţiona necontrolat de creator.

1. Nu stim mare lucru despre Iubire in general. E un supraconcept pe care il percepem, il vehiculam si... cam atat.
2. Nu e vorba de iubirea unui creator uman. Sorry, bad analogy. La oameni, iubirea ia inclusiv formele de expresie aberante din primul paragraf al acestui post.
3. Inginerii si ceasornicarii care isi iubesc podurile si respectiv ceasurile in sensul in care e convenit ca Dumnezeu isi iubeste creatia - pana la a Se jertfi pentru ea - sunt buni de balamuc si nu de exemplu.
4. Scopul creatiei omului este indumnezeirea. Fara liber arbitru, nu o poate face. Si nici nu poate fi indumnezeit "cu forta". Sper ca te-ai prins de ce... wink.gif (ar insemna sa devina asemanator Cuiva care are liber-arbitru). Si atunci, decat atata bataie de cap, era mult mai simplu pentru Dumnezeu sa creeze o multime de alti Dumnezei (capacitatea de automultiplicare este un alt atribut divin, ce-i drept mai putin cunoscut) care fiind toti omnipotenti, omniscienti si omnibenevolenti nu ar fi fost capabili sa faca vreodata ceva rau. Dar nici n-ar fi avut vreo legatura cu Iubirea... care inseamna emisie directionata catre o alta persoana, nu catre Sine. Aici e un alt obstacol: daca lucrurile s-ar fi petrecut altfel, Dumnezeu - actionand prin Sine insusi si fiind nevoit sa-si exercite atributul de a fi iubitor - nu s-ar fi putut iubi decat pe Sine si atunci ar fi comis El pacatul pentru care a cazut Lucifer: orgoliul. Ori Dumnezeu fiind perfect, nu poate pacatui.

QUOTE
Şi putem extrapola doar pornind de la iubirea umană. Să pornim de la iubirea omului pentru creaţiile sale[...]

Scuze ca-ti intrerup astfel cuvintele, dar... Capacitatea exclusiva de creatie este un alt atribut - de data asta foarte bine cunoscut - al lui Dumnezeu. Deci sa ne intelegem: omul poate produce (rearanjand materia in diverse forme) dar nu poate crea (adica din nimic sa iasa ceva). Nici o frunza si nici o nota muzicala si nici un gand si nici o caramida.

QUOTE
[...]şi să construim un concept de iubire divină care conţine chestii inexistente în iubirea umană imperfectă... mi se pare exagerat

Nici nu ne putem imagina un (supra)concept de iubire divina. Il percepem (unii din noi prin faptul ca au liber-arbitru tongue.gif ) oarescand dar atat. Totusi, in chiar cuvintele tale se gaseste si raspunsul: "iubirea divina (perfecta n.m) contine chestii inexistente in iubirea umana imperfecta"... smile.gif

QUOTE
Dacă permitem astfel de "adaosuri", de ce n-am permite şi adaosuri de genul "Iubirea divină presupune şi plăcerea de a face rău creaţiei sale"?

Nu, n-am permite astfel de adaosuri din motive de bye-bye omnibenevolenta. Eu n-am adus nici un adaos - vorbesc prin prisma cunostintelor dobandite. S-ar putea ca acolo sa fie adaosul cu pricina.

QUOTE
Da, e drept că în iubirea omului pentru creaţia sa nu întâlnim aşa ceva, dar... ce contează, extrapolăm şi băgăm de la noi chestii inexistente la om...

Cum sa nu? Parinti care-si omoara copiii (si nici macar aia nu sunt "creati"), pictori care isi fac ferfenita tablourile, scriitori care-si arunca la cos manuscrisele refuzate de edituri, taranii care-si incendiaza gospodariile cand vin tatarii etc. Apropo, oamenii se pare ca au o placere stranie de a face rau celor iubiti (si nu i-as da de exemplu intr-o discutie despre iubire...) pentru ca sunt posesivi - dezvolta atasamente aberante. Dintr-un astfel de atasament si dintr-o astfel de "iubire" te alegi cu liberul-arbitru afectat, si cam fara el atata timp cat esti obiectul pasiunii domnului/doamnei respective. Este RAU sa faci asa ceva - interventia in liberul arbitru al unei fiinte este cea mai grava incalcare a legilor divine.

QUOTE
Nu, eu nu văd nici o justificare să presupunem că iubirea lui Dumnezeu pentru creaţia sa presupune neapărat şi dorinţa de a-i acorda libertate. Presupune clar dorinţa de bine, dar dorinţa de libertate...

Beneficiaru' zice:
Libertate = miam
Fara libertate = cah
jamie.gif
Acum, ca donator:
Vrei sa-i fie "miam" (chiar cu riscu' sa-si sparga capatana ca urmare a alegerii de verificare comparativa intre rezistenta acesteia si o caramida) => il iubesti
Vrei sa-i fie "cah" (si ii creezi o colivie aurita... departe de consecinte negative si de capacitatea decizionala generatoare de asa ceva) => ii vrei binele, dar nu-l iubesti.

Dumnezeu este iubire.
Amenhotep
Înainte de a răspunde (ceea ce probabil că voi face mâine), o remarcă: Apreciez nespus efortul tuturor de a discuta raţional şi nepătimaş, chiar când e vorba de chestiuni sensibile. Pentru a n-a oară Hanul îşi confirmă renumele: "Arta de a conversa"! O reală plăcere. smile.gif

a
Catalin
@IO:
QUOTE

Si iubirea este afectata de diversi "stimuli" materiali. Fara ca prin aceasta sa fie ceva material.


Exista multe feluri de iubire. Ar fi bine sa spui de la inceput la care anume te referi. Dragostea de Dumnezeu, de exemplu, nu poate fi afectata de "stimuli" materiali. Uita-te la cati martiri au existat din acest motiv. Daca te referi la iubirea fizica, atunci nu mai sunt de acord ca aceasta nu e ceva material.

QUOTE

Cat despre liberul arbitru, acesta e un atribut al oricarei fiinte si poate fi afectat de o serie de influente de natura materiala sau nemateriala.


E discutabil daca e un atribut al oricarei fiinte. Ai putea sa imi spui, de exemplu, cum se manifesta liberul arbitru in cazul unui copac?
Maharajah
In legatura cu liberul arbitru, exista o conceptie foarte puternic implementata in orient, conform careia in ceea ce priveste corpul fizic nu exista liber arbitru. Doar spiritul omului are libertatea sa aleaga pe verticala. Corpul are o evolutie dinainte stabilita ce afecteaza si sufletul omului pana la un moment dat. Durerile fizice si orice altceva se pot transcende prin evolutia spiritului si apropierea de Divinitate. Asta nu inseamna ca anuleaza existenta lor fizica. Inseamna doar ca pentru un Iluminat acestea nu mai au nici o importanta si nu au mai multa consistenta de cat imaginea iluzorie creata pe un ecran de cinema.
Din aceasta perspectiva rau exista pe pamant doar pentru cel ce nu se poate ridica din iluzia lumii. Pentru cealalta categorie, Realitatea care apare prin inaltarea spirituala anuleaza orice efect al legilor fizice comune asupra corpului.
Deoarece spiritul nu poate fi ars de foc, nu poate fi inecat in apa, nu poate fi taiat de sabie si pe deasupra este si etern.

In functie de cultura din care facem parte si de mostenirea cu care suntem inzestrati, raspunsurile pot fi foarte diverse in ceea ce priveste existenta raului pe pamant si nu numai.
Amenhotep
QUOTE (Maharajah @ 12 Feb 2005, 10:27 AM)
exista o conceptie foarte puternic implementata in orient, conform careia in ceea ce priveste corpul fizic nu exista liber arbitru. Doar spiritul omului are libertatea sa aleaga pe verticala.

Maharajah, cred însă că această distincţie nu ne ajută deloc în rezolvarea problemei.

Problema liberului arbitru se pune în relaţie cu lanţurile cauzale. Lanţurile cauzale leagă fapte şi întâmplări. Că verigile lanţurilor cauzale despre care vorbim sunt "întâmplări materiale" sau "întâmplări spirituale"... e tot aia, dinamica lanţului cauzal e aceeaşi: ori o verigă e cauzată de alta, ori nu.

Dacă unele lanţuri cauzale (cele cu verigi materiale) sunt eliminate din discuţie, e drept că rămânem cu mai puţine, dar pentru lanţurile rămase (cu verigi spirituale sau mixte) problema este fix aceeaşi ca la început. Nu am avansat cu nici un pas.

a
Figaro
QUOTE ("Amenhotep")

Era vorba despre iubirea fa?? de ceva ce am creat eu (am dat exemple de ingineri, ceasornicari etc. -- recite?te ce-am scris). Pe prietena mea n-am creat-o eu.


Dumnezeu nu a creat ceasuri, cam asta incerc ar fi ideea. M-am referit la prietena ta pentru ca banuiesc ca nu ai copii. E drept ca pe prietena ta nu ai creat-o tu, insa pe copii tai presupun ca tu ii vei crea.

QUOTE ("Amenhotep")

Aici discut?m despre iubirea Creatorului fa?? de crea?ia sa, nu despre iubirea Creatorului fa?? de prietena lui Creatoare din Universul de vizavi.


Repet: n-am putut atinge coarda sensibila de 'tata' pentru ca deocamdata nu esti. Poate ca exemplul cu prietena nu a fost cel mai bun. Atunci incercam in nota clasica data de Noul Testament: Dumnezeu-Tatal.

QUOTE ("Amenhotep")

Trecând peste faptul c? nu vorbim de prieten?, ci de ceva ce-am f?cut eu cu mânu?ele/mintea mea: de ce crezi c? Dumnezeu are motiva?ii egoiste?


Nu vad de ce. Egoismul e domeniul celor limitati.

QUOTE ("Amenhotep")

Nu. A?a cum nici iubirea pentru crea?ia mea nu presupune pl?cerea de-a o vedea sc?pat? de sub controlul meu.


Nu cred ca un parinte e extraordinar de incantat cand copilul sau alege un drum gresit. Or fi sariti de pe fix, nu spun nu, dar nu cred ca e cazul lui Dumnezeu. El e un tata normal si iubitor. La fel ca tatal tau, presupun.

Tatal tau este un om normal, iubitor (in sensul obisnuit al cuvantului) si pe care presupun ca il respecti. Ce ar fi sa-l alegem ca model pentru a-L intelege pe Dumnezeu? In definitiv amandoi poarta aceeasi titulatura: tata.

QUOTE ("Amenhotep")

Ceasurile ?i podurile (?i alte chestii similare) sunt singurele pe care le avem la dispozi?ie ca s? infer?m ceva despre iubirea constructorului fa?? de construc?ia sa.
]

Dumnezeu nu e un 'constructor'. Cred ca ai inteles gresit.

QUOTE ("Amenhotep")

Da, dar invers nu-i valabil: ar fi putut s?-i ia liberul arbitru ?i s?-i lase con?tiin?a (în fond e atotputernic, nu?).


Orice, dar numai de prostie nu-L putem banui. Ii putem banui pe altii, dar pe El nu.

Maharajah
QUOTE (Amenhotep @ 12 Feb 2005, 11:27 PM)
Maharajah, cred însă că această distincţie nu ne ajută deloc în rezolvarea problemei.

Problema liberului arbitru se pune în relaţie cu lanţurile cauzale. Lanţurile cauzale leagă fapte şi întâmplări. Că verigile lanţurilor cauzale despre care vorbim sunt "întâmplări materiale" sau "întâmplări spirituale"... e tot aia, dinamica lanţului cauzal e aceeaşi: ori o verigă e cauzată de alta, ori nu.

Dacă unele lanţuri cauzale (cele cu verigi materiale) sunt eliminate din discuţie, e drept că rămânem cu mai puţine, dar pentru lanţurile rămase (cu verigi spirituale sau mixte) problema este fix aceeaşi ca la început. Nu am avansat cu nici un pas.

a

N-ai inteles din ce am spus acolo ca lanturi cauzale cu verigi spirituale nu exista in acea conceptie? Lanturi cauzale sau de orice alta natura, au efect numai asupra corpului fizic.
Dar nu asta este ceea ce vroiam sa scot in evidenta, ci faptul ca rezultatul la care vom ajunge in aceasta dezbatere, ca si in covarsitoarea majoritatea celorlalte dezbateri, va fi de fapt rezultatul fiecaruia si mai putin un punct de vedere comun... si asta datorita mostenirii culturale sau de orice alta natura, bagajul de cunostinte, experienta cu care vine fiecare.

Poti merge in India si nu ai nici o sansa sa convingi majoritatea persoanelor de contrariul teoriei de mai sus. Ei s-au nascut si au crescut cu asa ceva si pentru ei karma, sau alte concepte asemanatoare sunt singura realitate. Pentru ei raul este o iluzie care face parte din iluzia vietii.

Probabil ca aceste dindtinctii nu ajuta deloc la rezolvarea problemei, dar nimic nu ajuta la rezolvarea problemei in mod real. Poti ajunge doar sa crezi ca ai rezolvat problema, sau doar ca ai rezolvat-o partial. Cel mult o poti rezolva doar pentru tine, dar acest lucru il poti face si in liniste.

Poate acest tip de abordare ti se pare prea putin legat de concret, de ceea ce crezi tu ca este concret, prea iesit din sfera definitiilor si a palpabilului.
Totusi in aceeasi masura mi se par si mie unele abordari, prea legate de pamant, prea rigide si incatusate intr-o gandirea abstracta, prea multa logica acolo unde conceptele scapa neincetat printre degete si unde este necesara mai de graba intuitia, element extrem de important al filosofiei.
Inorog
Catalin:
QUOTE
Adica ai observat ca te convinge el pe tine?  biggrin.gif


Nu, ma refeream la faptul ca in loc sa-l conving ca greseste, se inversuneaza sa persevereze in greseala.

Ce pierdere de vreme, ce risipa, ca in loc sa-L cauti pe Dumnezeu sa incerci rand pe rand toate argumentele logicii ca sa arati ca El nu exista ! La sfarsit, nu numai ca nu castigi nimic, dar cat de mult timp ai pierdut !
abis
QUOTE (Clopotel @ 11 Feb 2005, 12:49 PM)
Dupa umila mea parere, evident ca Dzeu. nu poate creea raul si nici nu poate fi banuit ca ar dori rau cuiva.

Reciteam zilele astea unele parti din biblie si iata ce-mi cade sub ochi:

Plangerile lui Ieremia 3:37-38:
QUOTE
Cine a spus si s'a intimplat ceva fara porunca Domnului? Nu iese din gura Celui Prea Inalt raul si binele?


Amos 3:6:
QUOTE
se intimpla o nenorocire intr'o cetate, fara s'o fi facut Domnul?


Vezi deci ca Dumnezeu poate crea raul, si chiar o face...
Si ca sa vezi ca nici Satan nu face altceva decat ceea ce doreste Dumnezeu, citeste Iov 1:6-12:
QUOTE
Fiii lui Dumnezeu au venit intr'o zi de s'au infatisat inaintea Domnului. Si a venit si Satana in mijlocul lor. Domnul a zis Satanei: <<De unde vii?>> Si Satana a raspuns Domnului: <<Dela cutreerarea* pamintului si dela plimbarea pe care am facut-o pe el.>>
Domnul a zis Satanei: <<Ai vazut pe robul Meu Iov? Nu este nimeni ca el pe pamint. Este un om fara prihana si curat la suflet, care se teme de Dumnezeu si se abate dela rau.>>[...]
Domnul a zis Satanei: <<Iata, iti dau pe mina tot ce are, numai asupra lui sa nu intinzi mina.>> Si Satana a plecat dinaintea Domnului.


Scuza-ma pentru intarzierea cu care iti raspund, dar mi-a luat ceva pana am reusit sa gasesc fragmentele citate. Stiam ca sunt pe undeva, dar nu-mi aduceam aminte exact unde anume...
Amenhotep
QUOTE (Maharajah @ 12 Feb 2005, 11:53 PM)
N-ai inteles din ce am spus acolo ca lanturi cauzale cu verigi spirituale nu exista in acea conceptie? Lanturi cauzale sau de orice alta natura, au efect numai asupra corpului fizic.

Nu Maharajah, nu înţelesesem asta. Iar dacă asta e ideea... o contest hotărât. "A este cauza lui B" sau "B din cauză că A" nu sunt chestii care să se reducă la planul fizic. Pe post de A şi B putem lua şi gânduri, sentimente, emoţii etc.

Dacă un om spune "Hotărăsc să nu ucid din cauză că am hotărât să mă supun legilor morale date de Dumnezeu", ţi se pare că el se exprimă greşit? Un gând (hotărâre, decizie) poate să declanşeze alt gând (hotărâre, decizie), astfel încât să spunem că primul gând e cauza celui de-al doilea. Dacă n-ar fi aşa, ar însemna că în domeniul spiritual domneşte un haos total, în sensul că orice gând poate fi urmat de orice alt gând la întâmplare, cu probabilitate egală. Chiar dacă cineva ar formula această ipoteză, realitatea l-ar contrazice flagrant: dintre cei care-au luat hotărârea să respecte Poruncile Domnului, mai puţin de 50% iau apoi hotărârea să ucidă. Chiar dacă nu e vorba de determinism perfect, observăm o corelaţie negativă puternică. Şi asta e semn că există ceva cauzalitate şi-n domeniul gândurilor, nu? Cam ca în meteorologie -- e drept că dacă s-au adunat nori nu plouă întotdeauna, dar de cele mai multe ori plouă. Nu putem spune că relaţia nori-ploaie se sustrage complet cauzalităţii. Tot astfel, şi-n domeniul spiritual nu putem spune că relaţiile dintre gânduri se sustrag complet cauzalităţii. Legături există şi, statistic măcar, anumite gânduri atrag după ele alte gânduri.

QUOTE
Poti merge in India si nu ai nici o sansa sa convingi majoritatea persoanelor de contrariul teoriei de mai sus. Ei s-au nascut si au crescut cu asa ceva si pentru ei karma, sau alte concepte asemanatoare sunt singura realitate.

Păi... cum, karma e o chestie foarte deterministă! Karma se modifică strict din cauză că ai făcut/gândit cutare lucru. De ce spui că în India oamenii sunt ferm convinşi că în domeniul spiritual nu există cauzalitate? Mie mi se pare exact invers: a vorbi despre karma înseamnă a vorbi despre nişte legături cauzale. Nu eşti de aceeaşi părere?

QUOTE
Cel mult o poti rezolva doar pentru tine, dar acest lucru il poti face si in liniste.

Orice problemă o poţi rezolva şi în linişte. Dar comunicarea cu ceilalţi te ajută. De la ceilalţi poţi auzi aspecte la care nu te-ai (fi) gândit, ceilalţi te pot ajuta să-ţi şlefuieşti înţelegerea. Nu degeaba se spune că două capete gândesc mai bine decât unul singur...

a
Maharajah
In primul rand ti-am prezentat o conceptie, dintr-un anumit spatiu, ceea ce nu inseamna ca trebuie neaparat sa o identifici cu ce anume cred sau gandesc eu. De aceea mie nu trebuie sa-mi demonstrezi nimic.

In al doilea rand, pentru indieni, karma si orice altceva exista sub soare, sunt doar iluzii, creatii mentale. Oricat de bine sincronizate ar parea unele lucruri si oricat de evidente, ei nu le acorda o cauza cu adevarat reala. Bineinteles ca nu toti sunt eliberati, asa ca nu au cum sa se sustraga vietii cotidiene oricat ar vrea si in consecinta suporta legile acestei iluzii. Dar macar in teorie si prin educatia pe care au primit-o inca de mici, gandesc dupa cum am formulat mai sus. Odata cu cordonul brahmanic pe care il primeste orice indian din cea mai inalta casta, primeste si o mostenire pe care nu i-o poti schimba cu nici un argument. Ceilalti gandesc foarte asemanator.

In al treilea rand, ... ai dreptate, doua capete gandesc mai bine decat unul singur, dar pot gandi si mai prost, ba chiar pot strica ceea ce unul a construit cu multa truda. In sfarsit, sunt unele lucruri pe care le poti rezolva numai cu tine insuti. Nu exista alta varianta.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.