HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Universul Credintei:

Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.

4 Pagini V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Stefan Cel Mare Si Sfant(enia)
christian
mesaj 8 Jan 2004, 04:08 PM
Mesaj #1


Musteriu
*

Grup: Musterii
Mesaje: 38
Inscris: 4 December 03
Forumist Nr.: 1.371



Daca tot ne aflam in perioda de dinaintea inceperii comemorarii lui Stefan cel Mare si Sfant (va debuta sambata 10 ianuarie 2004) si care va costa ceva bani pe contribuabilul roman,as dori discutam un pic despre viata lui Stefan cel Mare si actele lui de sfintenie.Nu cred ca cineva contestesta faptele lui de vitejie,dar cred ca faptele lui de crestin pot fi puse la indoiala.Este cu adevarat un sfant?Simplu fapt ca a fost viteaz il califica pentru sfintenie?Nu cred ca vitejia poate tine loc de sfintenie,daca acest lucru ar fi valabil atunci cartile de istorie ar trebui sa fie alaturi cu cele de sfinti.Oare nu cumva totul se rezuma la niste interese comune ale bisericii ortodoxe cu cele ale unor politicieni lipsiti de scrupule?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 8 Jan 2004, 04:11 PM
Mesaj #2


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Sfintii nu ucid, sfintii nu preacurvesc => Stefan cel mare n-a fost sfint


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
1,618033
mesaj 8 Jan 2004, 04:14 PM
Mesaj #3


Cronicar
******

Grup: EmailInvalid
Mesaje: 1.500
Inscris: 6 May 03
Forumist Nr.: 267



...pentru viata lui Stefan cel Mare, cititi cronicarii romani.

...deosebit de interesanta! smile.gif


--------------------
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
An angel led me when I was blind
I said take me back, I've changed my mind
Now I believe
From the blackest room, I was torn
He called my name, a love was born
So I believe.

DM - Suffer Well (Playing the Angel)</span>
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 8 Jan 2004, 04:14 PM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
noi
mesaj 8 Jan 2004, 06:45 PM
Mesaj #4


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 762
Inscris: 15 December 03
Forumist Nr.: 1.513



"Sfintii nu ucid, sfintii nu preacurvesc => Stefan cel mare n-a fost sfint "

Mergeti si vedeti cati sfinti au facut manastirile construite de Stefan cel Mare. Crestinismul intregii europe a fost aparat de Stefan cel Mare...

Tu care tii atat de mult la stramosii tai maimute...dai cu noroi atat de usor radacinilor mult mai recente?

Ai citit vreo data un Pateric? Stii ce e ala?....sa vezi cati sfinti au cazut in pacate mult mai mari... Nu ai inteles nimic din crestinism ...nu e de mirare de ce il combati.

Arata-mi un Sfant care nu a avut pacate..

In schimb pot sa iti dau exemple...de Sfanta Maria Magdalena...care a trait zeci de ani in desfranare...
Sfantul Ciprian care a fost vrajitor...
Sunt Sfinti luptatori...Sfinti rugatori....Sfinti medici...Sfinti militari....Sfinti tarani...Sfinti domnitori...

Daca ai fi citit Biblia ..macar de curiozitate..ai fi vazut ca Iisus l-a mantuit pe talharul de pe cruce...datorita unui singur gand bun..si traise toata viata gresit.

Iti imaginezi ca pe patul de moarte preacurvea? Gresesti...se spovedea, se impartasea, se ruga.

Nu va foloseste la nimic..sa judecati pe altii de vreme ce "maturitatea credintei" da pe dinafara la toti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
TriRegnum
mesaj 8 Jan 2004, 06:54 PM
Mesaj #5


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.851
Inscris: 14 October 03
Forumist Nr.: 985



noi
Acei sfinti pe care tu ii amintesti dupa viata pacatoasa ce au avut-o s-au cait si au incercat pe tot posibilul sa fie crestini cu fapta, Stefan cel Mare(la fel si Constantin cel Mare) a fost crestin doar pentru ca a facut locasuri de cult si se numea ortodox, dar in faptele de zi cu zi a fost un desfanat, un ucigas(cand i se nazarea la betie omora pe cine voia, avea voie, nu? sigur, doar era domnitor) si ca sa fie sfant(nu stiu cum e la despartiti, dar in Biserica Catolica trebuie ca la mijlocirea acestui sfant sa se petreaca minuni, pana nu face o minune, nu poate incepe procesul de canonizare) trebuie sa se fi purtat ca atare, sa fi dus o viata crestineasca.
Sfintii pe care tu i-ai amintit, o repet, dupa ce L-au cunoscut pe Cristos L-au urmat intru-totul, Stefan cel Mare si Constantin cel Mare nu au facut nimic ca sa-I urmeze exemplul, ba mia mult Constantin s-a botezat pe patul de moarte numai pentru a putea fi iertat la sfarsit si sa nu piarda orgiile la care trebuia sa participe ca pontifex maximus, daca L-ar fi iubit pe Dumnezeu, ar fi renuntat la titlul de mare preot al cultului pagan.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
geriA3e
mesaj 8 Jan 2004, 10:45 PM
Mesaj #6


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 344
Inscris: 7 December 03
Forumist Nr.: 1.401



E greu sa pui parte unui conducator,indiferent epoca in care traieste,pentru ca se vede din istorie,din ziare si tv,dintotdeauna conducatorul este un om deosebit,primejdios,cel mai periculos,eu chiar speculez ca nu e deloc normal fata de oamenii cei multi pentru ca trebuie sa fi macar putin dus cu capu sa fi tu ala care ti degetul pe butonul rosu, e pe undeva cel mai mare ucigas al unei societati,chiar daca in vremuri de pace n-a frint gatul unei vrabii,asta nu insemana ca n-are potential pentru ca nu vad altfel cum s-ar incadra in fisa postului,cum si-ar putea dori sa ajunga pe scaun daca ar fi cu adevarat milos.Pe cel de care am citit si citez din memorie ca "omoraia fara judet" la manie cand la o petrecere un boier il supara,de care se spune ca ar fi avut multe victorii in batalii,ca a produs circa 40 de copii nelegitimi in toate paturile sociale,ca a ridicat multe biserici(cu banii adusi de acasa -asta a fost un comentariu malitios),pe acela il consider un mare conducator,tara asta a avut cu adevarat mare noroc cu el. Cat despre lumea cealalalta,respectiv universul credintei,cred ca in general si fara exceptii probabil,conducatorul chiar daca este atasat unei credinte,e atit de prins in problemele materiale implicite ca nu prea are legatura cu spiritualitatea( macar din cauza timpului daca nu din alt motiv),asa ca nu prea are cum sa progreseze spre sfintenie racnind ordine de bataie ori tocmind mesteri zidari cand unora ani le-au trebuit in pustie pentru a depasi genunchiul broastei. Oricum e o simpla parere,nu l-am cunoscut personal ca sa stiu precis ce fel de om era,dar dupa exponatele de azi din vitrina,extrapoland as zice ca postura de conducator,chiar a unui biet SRL,e ingrata cu speranta mantuirii. geriA3e@portal.ro


--------------------
" 'Mai bine' decât bine, înseamnă 'moartea binelui'. " - autor anonim...dar nu şi pentru mine :)
( El afirmă concis prin asta, că cine încercă să îmbunătăţească încă ce deja este bine, practic îl strică ! Susţin că are dreptate şi aşa se întâmplă: nu se poate merge mai sus de piscul muntelui, ci dincolo de vârf se merge la vale. )
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 8 Jan 2004, 11:26 PM
Mesaj #7


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



In cadrul subiectului Crestinism si Morala a avut loc o discutie secundara, referitoare la Stefan cel Mare: http://www.hanuancutei.com/forum/index.php...indpost&p=18615


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
carpatic
mesaj 9 Jan 2004, 10:16 AM
Mesaj #8


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 650
Inscris: 4 November 03
Forumist Nr.: 1.128



Putem privi lucrurile in modul urmator:
un conducator este responsabil de cei pe care ii conduce, e un garant al valorilor in care grupul crede. Accedand la statutul de conducator cu drepturi teoretic discretionare, grija lui principala trebuie sa devina viata, libertatea si bunastarea oamenilor, garantata insa tocmai prin pastrarea propriei pozitii si a statutului teritorial sau structural al ansamblului in fruntea caruia a ajuns. Daca judecam astfel strict activitatea de conducere a societatii, chiar in regim feudal, putem spune ca "domnitorul indeplineste voia Domnului, ingrijindu-se de supusi si de bunastarea lor", adica iubindu-i. In exact acelasi stil in care Dumnezeu ii iubea pe oameni, creatia si supusii sai, pedepsindu-i din cand in cand cu mare asprime, chiar si omorandu-i pe aproape toti.
Pe de alta parte, orice domnitor (conducator prin extensie) e om, ergo supus greselii si instinctelor, e influentat de conjunctura, anturaj, de betia de putere, si asa mai departe. Stefan a incercat sa-si rascumpere pacatele platindu-le, copiind conceptual stilul "indulgentelor" la moda pe vremea aceea in spatiul catolic, adica judecand in felul lui "masura pt masura", cate o manastire versus o serie de lucruri care nu s-ar tocmai califica drept fapte bune. Daca el a reusit sau nu ceva cu asta pe plan personal, vom afla ceva mai incolo, cand ne vom intalni si noi cu el pe dincolo. tongue.gif
Manastirile pe care el le-a construit au avut, neindoielnic, un rol de seama in viata spiritiala a moldovenilor, pe de alta parte in plan artistic si arhitectural. Nu putem spune ce s-ar fi intamplat cu crestinismul daca Moldova ar fi fost ocupata, cei care spun ca "ar fi pierit" nu cunosc istoria. Neamurilor ocupate de turci nu li s-a impus niciodata convertirea (chiar daca erai incurajat puternic sa te convertesti prin oferirea de avantaje notabile - fiscale si de alta natura-, sau, invers, nu puteai accede la functii daca nu erai musulman - ca un fel de "esti sau nu esti membru PCR"). Grecii, sarbii, bulgarii, sau chiar ungurii ocupati de turci nu si-au pierdut credinta, nici fiinta nationala.
Stefan a fost o figura distincta in istoria noastra, dar a fost un simplu om al vremurilor in care traia. Nimic nu il califica sa fie numit sfant, asa cum nici Becali sau alti ciobani deveniti milionari care construiesc biserici nu vor deveni sfinti. Dimpotriva, banii si puterea sunt cele mai mari obstacole in calea sfinteniei.
Si totusi, Politica dicteaza. Facerea unui sfant e un exercitiu de imagine. Cultivarea lui e un mijloc de a controla si incuraja apartenenta la o identitate de grup sau comunitara.
Dezbaterea nu-si are locul, Stefan e Sfant pt ca trebuia sa fie, poporul voia un sfant si i s-a dat (sau fabricat), e un sfant popular, dar fara sfintenie. Ei si ? Noi oamenii numim sfinti, dar Dumnezeu ii alege pe cei adevarati. smile.gif
E , daca vreti, inca un joc pe care il jucam, pentru ca asa cum ne place la nebunie sa facem reguli, legi si alte tipuri de reglementari, ne place sa facem si sfinti.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
ASD
mesaj 9 Jan 2004, 10:32 AM
Mesaj #9


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 222
Inscris: 14 November 03
Forumist Nr.: 1.201



QUOTE
Iti imaginezi ca pe patul de moarte preacurvea? Gresesti...se spovedea, se impartasea, se ruga.


Crezi ca a fost suficient?

Pavel care facea parte din religie, si prigonea crestini peste masura de mult(pana acolo ca-i omorea), se observa din Biblie ca dupa ce l-a descoperit pe Cristos el nu a mai practicat nimic din ce practicase in religia fatarnica. Ceea ce nu se observa la Stefan cel Mare.
Si dupa cum bine stim tot din Biblie: "Dumnezeu nu tine seama de vremurile de nestiintă, si porunceste acum tuturor oamenilor de pretutindeni să se pocăiască; Fapte 17:30


Deci este o diferenta intre oamenii politici(conducatori) si Pavel sau multi alti preoti care veneau la credinta(nu la religie pentru ca Isus nu a infintat nici religia ortodoxa, nici cea catolica, nici cea penticostala etcc) si nu mai practicau prostiile din religie.
-reiese tot din Biblie
Una ar fi cinstirea lui Stefan cel Mare care bineinteles va costa ceva bani si nici macar nu este sfant ci a fost un patriot probabil.


Cat priveste talharul de pe cruce se refera la cu totul altceva, si nicidecum la faptul ca oamenii se pot mantui pe patul mortii.

Acest topic a fost editat de ASD: 9 Jan 2004, 10:37 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
1,618033
mesaj 9 Jan 2004, 11:04 AM
Mesaj #10


Cronicar
******

Grup: EmailInvalid
Mesaje: 1.500
Inscris: 6 May 03
Forumist Nr.: 267



...Stefan Musat, descins din Alexandru cel Bun si stramosul sau Roman (fiul Musatei, sotia lui Latcu, unul din domnitorii moldoveni ai secolului XIV), cam mic de statura, dar aprig cu sabia, si mare in batalii, imi aminteste cel mai bine de Charlemagne, atat ca geniu militar, cat si ca metoda originala de a-si ispasi pacatele.

Charlemagne, atat de iubitor de femei, care cand iesea din cortul 'muierii' isi lua biciul (flagellum, mai degraba) si incepea sa-si care drept penitenta bice pe spinare... Charlemagne, care crestina cu sabia si taia capetele necredinciosilor, si care tot el vorbea direct cu Dumnezeu in cortul sau de campanie...

Stefan, numit cel Mare inca din viata sa, probabil drept compensatie, a fost un domnitor teribil si un luptator excelent. La politica il intrece doar Tepes - un mare vizionar al vremii (putin pervers, ce-i drept, si mult mai putin violent decat o spune istoria), si, mai presus de amandoi, aventurierul Mihai, din familia lui Basarab, supranumit Viteazul.

Sfant a fost facut de-abia dupa sase secole, si asta din considerente pur iliesciene, probabil tot ca o compensatie pentru partea lipsa a presedintelui, si anume cea spirituala. Si ca un semn cu aratatorul catre Rusia, indelung poftitoare la Moldova plina de vii si vinuri...

Si daca icoane cu Horea, Closca si Crisan, precum si cu Avraam Iancu, se mai gasira prin Ardeal, apai icoane cu Stefan cel Mare au inceput sa se fabrice de-abia dupa sfintirea politica a marelui om de stat...

cred ca ultimul de judecat in toata aceasta poveste ar fi chiar Stefan, caci el a facut pe vremea lui ce a stiut el mai bine: intrigi, invazii catre sud la fratii lui valahi, invazii catre vest, la fratii lui unguri, si i-a batut la fund pe catolicii polonezi de ori de cate ori a avut ocazia. Rusia era departe pe vremea aceea, si prima lui grija avea ochii mijiti, caii iuti si arcurile aprige. Nici macar de turci nu s-a prea sinchisit, caci turcilor le era cam frig spre Polonia, si total neinteresant peisajul, spre deosebire de clima mai blanda si mai familiara din bazinul Marii Mediterane. Si, cu Dumnezeul sau inainte, a reusit cam in tot ce si-a propus. Bravo lui, ce sa zic, avem si noi ca popor unul din putinii domnitori cu adevarat interesanti - la nivelul celorlalti, occidentali, sa zicem...

dar de aici si pana a-l ruga sa il roage pe sfantul Niculae sa il roage pe sfantul Petru sa o roage pe Maica Domnului sa il roage pe Isus sa il roage pe Tatal sa ne ierte pacatele... rolleyes.gif

in tot lantul asta... el e veriga slaba.

ps.
ah, poate la alta sectiune sa discutam un pic de istoria romanilor - asa cum o redau cronicarii vremii, nu politrucii prezentului... sa vedeti atunci ce interesant popor avem - si cu bune, si cu rele, c-asa-i in fotbal...


--------------------
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
An angel led me when I was blind
I said take me back, I've changed my mind
Now I believe
From the blackest room, I was torn
He called my name, a love was born
So I believe.

DM - Suffer Well (Playing the Angel)</span>
Go to the top of the page
 
+Quote Post
noi
mesaj 9 Jan 2004, 04:42 PM
Mesaj #11


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 762
Inscris: 15 December 03
Forumist Nr.: 1.513



quote Carpatic: "Nimic nu il califica sa fie numit sfant, asa cum nici Becali sau alti ciobani deveniti milionari care construiesc biserici nu vor deveni sfinti. "

Nu tin parte nimanui...dar de unde stii tu ca cineva nu ar putea deveni sfant? Crezi ca Dumnezeu a creat pe cineva predestinat pentru iad?

TriRegnum:
Despre Pateric...este evident ca se pocaiau dupa ce cadeau in pacat..nu am spus ca au ajuns sfinti pentru pacatele respective. Ca ajungi Sfant trebuie sa iti biruiesti pacatele... nu ai pacate..nu ai ce birui.

Dar de unde stii ca Stefan cel Mare nu s-a pocait?

Uite asa se baga omul peste judecatile lui Dumnezeu....si cel mai tare ma surprinde TriRegnum..care preot fiind, crede atat de puternic in Biserica. Eu evit sa intru in contradictie cu tine pentru ca sunt altii de lamurit..intre noi diferentele sunt mici si prefer sa il las pe Dumnezeu sa se pronunte....

Am dat exemplu pe Sfanta Maria Magdalena. A fost o desfranata sau nu?

Nu toata lumea are vocatie de calugar. Deci te poti sfinti ca medic...te poti sfinti ca taran...te poti sfinti ca Domnitor.

Sau sefii de stat nu pot fi prietenii lui Dumnezeu? Daca da atunci stiu eu un stat..

Un lucru e sigur..Stefan cel Mare nu si-a ingropat talantul....ci dimpotriva la inmultit. Cine nu vrea sa vada legatura stransa ce a fost intre Stefan cel Mare si Dumnezeu...ar putea spune ca atatea victorii sunt o coincidenta mai ales cu "numeroasa" armata pe care o avea.

Acelasi Stefan pe care voi il considerati desfranat...statea in genunchi in fata icoanei Maicii Domnului facatoare de minuni de la Manastirea Neamt cel putin inainte de fiecare batalie.

Pentru ASD: episodul cu talharul de pe cruce....arata si faptul ca e suficienta o secunda de pocainta adevarata si te poti mantui.

pt 1,6: "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti!"
Adica noi toi suntem la fel de importanti in fata lui Dumnezeu. Daca eu ma rog lui Dumnezeu numai pentru mine ..nu as indeplini aceasta porunca...pentru ca dupa cum stii...lucrul cel mai necesar aproapelui meu este rugaciunea. Si atunci ma rog si pentru aproapele.

Mantuirea nu este posibila decat in colectivitate....Sfintii din pustie..se rugau pentru lume si astfel ramaneau in colectivitate. Daca nu accepti intermediar intre tine si Dumnezeu...nu iti iubesti aproapele.

Acest topic a fost editat de noi: 9 Jan 2004, 04:51 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
TriRegnum
mesaj 9 Jan 2004, 04:50 PM
Mesaj #12


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.851
Inscris: 14 October 03
Forumist Nr.: 985



Nu contest faptul ca e mantuit el sau Constantin cel Mare, dar nu poate fi considerat sfant, sfintii au trait altfel. Pe Dumnezeu il ranesti cel mai tare atunci cand il cunosti, dar nu faci voia lui(la asta ma refeream), Sf. Augustin de Hippo dupa ce a devenit crestin a abandonat si desfarul si toate celelalte fapte pacatoase si a urmat calea lui Cristos.
El il cunostea pe Isus, dar nu facea intru-totul voia lui cum au facut-o Maria Magdalena sau Ciprian de Carthagena, el a persistat in pacat. Si in plus, ma gandesc ca pentru a fi sfant trebuie sa faca si minuni, nu?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SORIN
mesaj 9 Jan 2004, 07:15 PM
Mesaj #13


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.344
Inscris: 8 March 03
Forumist Nr.: 41



Daca Longginus ( cel ce i-a bagat sulita-n coaste lui Iisus pe cruce ) a fost proclamat " sfant ", nu vad care e problema cu altii. Deci oricine poate fii sfant.

Sorin.


--------------------
When you have to shoot, shoot, don't talk.

Mai usori ca vulturii, mai tari ca leii.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 9 Jan 2004, 07:43 PM
Mesaj #14


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



QUOTE (SORIN @ Jan 9 2004, 07:17 PM)
Deci oricine poate fii sfant.

Biblia spune:
QUOTE
Sutaşul şi cei care îl păzeau pe Isus împreună cu el când au văzut cutremurul de pământ şi cele întâmplate s-a înspăimântat foarte tare şi au zis: cu adevărat acesta a fost Fiul lui Dumnezeu.


Caz asemanator talharului de pe Cruce. In momentele de frica, de inspaimantare, in care omul se afla la maxim egocentrisc, sutasul nu se gandeste la sine, ci la Iisus, recunoscandu-l ca Fiu al lui Dumnezeu, in acest fel mantuindu-se.

Nu, nu oricine poate fi sfant...


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SORIN
mesaj 9 Jan 2004, 08:16 PM
Mesaj #15


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.344
Inscris: 8 March 03
Forumist Nr.: 41



Deci sutasul inmarmurit de frica il recunoaste pe Iisus ca fiul lui Dumnezeu. Interesant daca nu ar fi fost in aceasta stare ar fi facut asa ceva.

Dar in situatia in care se afla probabil ca daca avea in fata diavolul, ar fi avut aceasi reactie.

Dar nu de asta a fost vorba.....

Sorin.


--------------------
When you have to shoot, shoot, don't talk.

Mai usori ca vulturii, mai tari ca leii.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 9 Jan 2004, 08:46 PM
Mesaj #16


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



QUOTE (SORIN @ Jan 9 2004, 08:18 PM)
Dar in situatia in care se afla probabil ca daca avea in fata diavolul, ar fi avut aceasi reactie.

Ideea nu este de recunoastere a imaginii, ci de recunoastere a unei existente pe care o considera nula cu putine momente in urma. Existenta care era Iisus (el fiind cel rastignit, nu diavolul).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SORIN
mesaj 9 Jan 2004, 09:13 PM
Mesaj #17


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.344
Inscris: 8 March 03
Forumist Nr.: 41



Tot ce am vrut sa spun e faptul, ca la agonie sau frica totala omul e in stare sa recunoasca orice sau pe oricine ce-i poate oferi o explicatie sau o mana de ajutor.

In legatura cu Longginus, altceva la determinat sa-l recunoasca pe Iisus ca mantuitorul....oricum nu conteaza si ma retrag.

Aveti dreptate...am gresit eu.

Sorin.


--------------------
When you have to shoot, shoot, don't talk.

Mai usori ca vulturii, mai tari ca leii.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 9 Jan 2004, 09:23 PM
Mesaj #18


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



Intr-adevar, e bine stiut ca in situatii de criza un om care are, chiar si foarte putina, incredere in Dumnezeu, ii cere ajutorul.
Apare intrebarea daca un ateu poate fi in aceeasi situatie. Nu cred, deoarece, fiind un moment cheie, recunoscandu-l pe Dumnezeu, s-ar mantui.

Oricum, asta poate fi subiectul unui alt topic, revenim la subiect. smile.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
RamonaV
mesaj 10 Jan 2004, 12:11 AM
Mesaj #19


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 186
Inscris: 15 May 03
Forumist Nr.: 307



QUOTE (TriRegnum @ Jan 8 2004, 06:56 PM)
noi
Acei sfinti pe care tu ii amintesti dupa viata pacatoasa ce au avut-o s-au cait si au incercat pe tot posibilul sa fie crestini cu fapta, Stefan cel Mare(la fel si Constantin cel Mare) a fost crestin doar pentru ca a facut locasuri de cult si se numea ortodox, dar in faptele de zi cu zi a fost un desfanat, un ucigas(cand i se nazarea la betie omora pe cine voia, avea voie, nu? sigur, doar era domnitor) si ca sa fie sfant(nu stiu cum e la despartiti, dar in Biserica Catolica trebuie ca la mijlocirea acestui sfant sa se petreaca minuni, pana nu face o minune, nu poate incepe procesul de canonizare) trebuie sa se fi purtat ca atare, sa fi dus o viata crestineasca.
Sfintii pe care tu i-ai amintit, o repet, dupa ce L-au cunoscut pe Cristos L-au urmat intru-totul, Stefan cel Mare si Constantin cel Mare nu au facut nimic ca sa-I urmeze exemplul, ba mia mult Constantin s-a botezat pe patul de moarte numai pentru a putea fi iertat la sfarsit si sa nu piarda orgiile la care trebuia sa participe ca pontifex maximus, daca L-ar fi iubit pe Dumnezeu, ar fi renuntat la titlul de mare preot al cultului pagan.

In numele ecumenismului ar trebui (trag eu concluzia) dezsfiintiti toti cei sfintiti dupa Schisma... ohyeah.gif ... si de la catolici si de la ortodocsi, binenteles.

Din punctul meu de vedere, Dumnezeu a lucrat prin Stefan cel Mare "destul" de bine... dar, ma rog, manastirile-s facute de ortodocsii lui Stefan cel Mare... cum i-a mobilizat pe aia ... multi si prosti ??? cum de a rezistat ceea ce a facut Stefan cel Mare atat? Ma rog, pana au intervenit marii "iubitori" de Dumnezeu, comunistii, care au impartit Moldova in doua...


QUOTE (crestinism-ortodox.ro)

STEFAN VODA CEL MARE
In urma victoriei repurtate  (langa “Podul Inalt”), Stefan trimite o scrisoare, cu data de 25 ianuarie 1475, mai multor conducatori de state din Europa medievala de atunci. Este una din cele mai impresionante scrisori de acest gen, o adevarata pagina de antologie, in care – consemnand victoria tarii sale pe care o considera ca “o poarta a crestinatatii” – cerea ajutor militar in eventualitatea unei noi expeditii otomane. Din nefericire, Stefan a primit numai felicitari si promisiuni, dar in ceasul marii inclestari care avea sa vina nu l-a ajutat nimeni.


Si-asa a fost in continuare multa vreme... ajutoriu ioc, felicitari si critici multe ...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ASD
mesaj 10 Jan 2004, 11:08 PM
Mesaj #20


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 222
Inscris: 14 November 03
Forumist Nr.: 1.201



QUOTE
Sau sefii de stat nu pot fi prietenii lui Dumnezeu?


Ar putea fi, insa din modul lor de actiune se vede ca nu.

Împăratii pământului se răscoală, si domnitorii se sfătuiesc împreună împotriva Domnului si împotriva Unsului Său, zicând:
„Să le rupem legăturile si să scăpăm de lanturile lor!” -
Cel ce sade în ceruri rîde, Domnul Îsi bate joc de ei.Apoi, în mânia Lui, le vorbeste, si-i îngrozese cu urgia Sa, zicând:
„Totus, Eu am uns pe Împăratul Meu pe Sion, muntele Meu cel Sfânt.” Psalm 2: 2-6

sau:


"Si fiara, care era, si nu mai este, ea însăsi este al optulea împărat: este din numărul celor sapte, si merge la pierzare.
Cele zece coarne pe care le-ai văzut, Sunt zece împărati, care n-au primit încă împărătia, ci vor primi putere împărătească timp de un ceas împreună cu fiara.
Toti au acelasi gând, si dau fiarei puterea si stăpânirea lor.
Ei se vor război cu Mielul; dar Mielul îi va birui, pentru că El este Domnul domnilor si Împăratul împăratilor. Si cei chemati, alesi si credinciosi, care Sunt cu El, de asemenea, îi vor birui. Apoc. 17:11-14

sau:

"ca să mâncati carnea împăratilor, carnea căpitanilor, carnea celor viteji, carnea cailor si a călăretilor, si carnea a tot felul de oameni, slobozi si robi, mici si mari!”
Si am văzut fiara si pe împăratii pământului si ostile lor, adunate ca să facă război cu Cel ce sedea călare pe cal si cu oastea Lui. Apoc 19:18,19


Mai sunt versete in aceasta idee.
Intrebarea este ce-i cu imparatii acestia de sunt vrednici de moarte si vor fi nimiciti cu toti in ziua razbunarii? Si cum de sunt asociati cu o fiara?
Si interesant, ca ei se lupta cu Mielul.

Cred ca reiese clar ca acesti conducatori de state nu sunt prietenii lui Dumnezeu, si nu numai din Biblie ci si din faptele lor.(Vezi razboaiele ce le poarta si zic ca sunt in numele Domnului)


Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mundus
mesaj 11 Jan 2004, 12:48 AM
Mesaj #21


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 209
Inscris: 7 December 03
Din: Braila
Forumist Nr.: 1.400



pai i-a taiat pe turci pe motiv ca erau dusmanii romanilor si ca erau necredinciosi, ei si? trbuie sa fie considerat sfant?

a avut o gramada de copii din flori si din cate stiu eu adulterul e un pacat f grav (in oricare dintre cele 3 mari religii monoteiste)!

i-a dispretuit pe valahi, i-a atacat pe poloni(care erau crestini) si nici pe maghiari nu i-a iertat.

omora cand i se nazarea oameni nevinovati si lista cu rautatile lui ar putea continua.

cum sa consideri un om ca el un sfant? e clar ca e vorba de faptul ca biserica "a curtat", "curteaza" si, din nefericire, va continua "sa curteze" elem. politic pt a obtine tot felul de beneficii, evident, lumesti!

un SCRANTIT ca Stefan e considerat sfant, in timp ce un domnitor ca Mihai NU e privit cu toata admiratia pe care o merita.

Mihai a fost cel care a luptat pt unificarea tarii, el a fost primul care a avut curajul sa faca sacrificiul asta si a platit cu viata. Stefan ce a facut? a murit linistit in patul lui in timp ce tara platea tribut turcilor!

Mihai a luptat cu adevarat pt cauza crestina, insa occidentalii nu l-au ajutat cu nimic. Mihai a fost cel care a fost tradat de crestini, insa Stefan a fost cel care a tradat cauza crestina.

Mihai n-a avut "zece mii" de copii din flori, Mihai si-a iubit neamul si din pacate neamul sau il pune alaturi de un om ca Stefan. Pacat! sad.gif Si unde mai pui ca pe Stefan il mai crede si sfant in vrem,e ce Mihai e doar... UNUL din lungul sir al domnitorilor!

E TRAGIC!!! E TRIST!!! E DE PLANS!!! cry.gif cry.gif cry.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 11 Jan 2004, 12:53 AM
Mesaj #22


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



QUOTE (Mundus @ Jan 11 2004, 12:50 AM)
un domnitor ca Mihai NU e privit cu toata admiratia pe care o merita

Din cate stiu, se discuta ca in curand si Mihai Viteazul sa fie sanctificat.

Stefan cel mare "scrantit"? ohmy.gif A fi sfant nu inseamna un inseamna un bilant pozitiv al faptelor din timpul vietii!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mundus
mesaj 11 Jan 2004, 01:21 AM
Mesaj #23


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 209
Inscris: 7 December 03
Din: Braila
Forumist Nr.: 1.400



Pai cum sa nu fie scrantit? Ce om normal ar omora un copil care trage cu arcul mai bine ca el, ce om normal omoara "fara judetu"???

pai daca "A fi sfant nu inseamna un inseamna un bilant pozitiv al faptelor din timpul vietii!", atunci ce mai inseamna?

Mihai Viteazul sanctificat?! in felul asta i s-ar face o mare dreptate. Merita! spoton.gif omul asta chiar a luptat pt niste principii nobile! In felul asta si-ar cura rusinea si Biserica! sorry.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
RamonaV
mesaj 11 Jan 2004, 06:46 AM
Mesaj #24


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 186
Inscris: 15 May 03
Forumist Nr.: 307



QUOTE (Mundus @ Jan 11 2004, 01:23 AM)
Mihai Viteazul sanctificat?! in felul asta i s-ar face o mare dreptate. Merita! spoton.gif omul asta chiar a luptat pt niste principii nobile!

Mihai e privit de multi ca un aventurier care a vrut sa aiba sub stapanire un teritoriu mare ... din diverse motive. In plus si Mihai a luptat cu unii si cu altii...

Eu nu cunsoc criteriile dupa care biserica ortodoxa sau cea catolica declara pe cineva sfant. Stiu ca biserica catolica are sfinti conducatori care si-au crestinat poporul cu sabia... Macar Stefan nu a facut asta... In plus, Stefan e in legatura directa cu Daniil Sihastrul...

Eu am pus un citat din care reiesea ca nici Stefan NU a primit prea mare ajutor de la ceea ce azi numim Occident.

Ceea ce m-a socat pe mine (cred ca am mai spus-o) a fost cand am citit despre faptul ca Roma, pentru sustinerea campaniei antiotomane, i-a trimis bani lui Vlad Tepes prin intermediu lui Matei Corvinu, MC a pus mana pe bani, l-a arestat pe Vlad si a inceput sa imprastie vorbe despre el.

Dar probabil Stefan trebuia sa stea cu mainile incrucisate fara sa faca nimic... eventual sa vorbeasca mult ca sa isi zapaceasca dusmanii si boboru ... ca un conducator viozionar a ceea ce va fi prin anul 2000.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
RamonaV
mesaj 11 Jan 2004, 06:57 AM
Mesaj #25


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 186
Inscris: 15 May 03
Forumist Nr.: 307



Am gasit asta:

QUOTE (crestinism-ortodox.ro @ Vietile Sfintilor Romani si de Alt Neam, Legati de Biserica Noastra Ortodoxa)

STEFAN VODA CEL MARE, APARATOR DE TARA SI CTITOR DE LACASURI SFINTE


In aprilie 1457, tanarul Stefan, fiul lui Bogdan al II-lea al Moldovei, in urma biruintei reputate asupra lui Petru Aron, a fost “ridicat domn” si “pomazuit spre domnie”, de mitropolitul Teoctist “la locul ce se chiama Direptatea”. Cronicarul Grigore Ureche – din Letopisetul caruia am citat aceste cuvinte – facea din el figura centrala a vechii istorii a Moldovei, socotindu-l aparatorul pamantului stramosesc in fata primejdiei tot mai amenintatoare a Semilunei, dar si unul din cei mai de seama ctitori de lacasuri sfinte din istoria tarii sale.

Cei 47 de ani de ani domnie n-au fost altceva decat o perioada de eforturi pentru apararea integritatii teritoriale si a independentei tarii sale. Insusi tronul Moldovei l-a cucerit prin lupta – la Doljesti pe Siret si Orbic in tinutul Neamtului (12 si 14 aprilie 1457) – impotriva lui Petru Aron, ucigasul tatalui sau Bogdan II. Acesta va tulbura aproape 17 ani nu numai viata interna a Moldovei, ci si raporturile ei cu vecinii. Fiindca s-a refugiat in Polonia, de unde putea veni cu ajutor polonez, tanarul domn a incheiat o intelegere cu regele Cazimir, in urma careia Petru Aron a trebuit sa se refugieze in Transilvania, in regiunea locuita de secui. Datorita acestui fapt, Stefan intreprinde o expeditie in regiunea respectiva, iar Petru Aron este nevoit sa ceara adapost la curtea regelui Ungariei – de origine romaneasca – Matei Corvinul. Urmeaza doua atacuri ale domnului moldovean impotriva cetatii Chilia (1462 si 1465), stapanita de unguri, inca din timpul lui Iancu de Hunedoara, drept plata pentru ajutorul pe care-l daduse altui domn moldovean, Petru II, ca sa ocupe tronul. La 25 ianuarie 1465 cetatea Chiliei intra in stapanirea Moldovei. Cucerirea Chiliei a dus insa la o expeditie a lui Matei Corvinul in Moldova in noiembrie – decembrie 1467, urmarind inlaturarea lui Stefan din domnie. Expeditia s-a incheiat cu infrangerea armatei ungare la Baia, unde regele a scapat cu viata. Peste doi ani Stefan a reusit sa inlature si pe pretendentul la tron Petru Aron, care a fost prins si decapitat.

De acum inainte Stefan si-a indreptat toate eforturile impotriva puternicului stat otoman, condus pe atunci de Mahomed II, cuceritorul Constantinopolului. In 1470 o oaste tatara era distrusa la Lipnic (Lipinti) in apropiere de Nistru. In urma unor expeditii ale lui Stefan in Tara Romaneasca, unde voia sa aiba un domn credincios, in locul celor impusi de turci, sultanul a trimis impotriva lui o armata puternica de 120.000 de oameni, comandati de Soliman Pasa. Cu toate ca avea numai 40.000 de ostasi, Stefan a obtinut o stralucita biruinta, in ziua de 10 ianuarie 1475 in apropierea orasului Vaslui, la confluenta Racovei cu raul Barlad (langa “Podul Inalt”). In urmatoarele trei zile ostasii moldoveni au urmarit si distrus o mare parte din armata invadatoare. Dezastrul a fost consemnat nu numai de cronicarii moldoveni si poloni, ci chiar si de cei turci. Unul din ei spunea ca “niciodata armatele turcesti n-au suferit un dezastru atat de mare”. Biruinta lui Stefan Voda cel Mare a impresionat atat de mult pe cronicarul polon Dlugosz, incat il elogia prin cuvintele: “O, barbat demn de admirat, intru nimic mai prejos ducilor eroici pe care ii admiram, care cel dintai dintre principii lumii a repurtat in zilele noastre o victorie atat de stralucita impotriva turcilor. Dupa parerea mea, el este cel mai vrednic sa i se incredinteze conducerea si stapanirea lumii si mai ales functia de comandant si conducator contra turcilor, cu sfatul comun, intelegerea si hotararea crestinilor, pe cand ceilalti regi si principi crestini trandavesc in lene, in desfatari si lupte civile”.

In urma victoriei repurtate, Stefan trimite o scrisoare, cu data de 25 ianuarie 1475, mai multor conducatori de state din Europa medievala de atunci. Este una din cele mai impresionante scrisori de acest gen, o adevarata pagina de antologie, in care – consemnand victoria tarii sale pe care o considera ca “o poarta a crestinatatii” – cerea ajutor militar in eventualitatea unei noi expeditii otomane. Din nefericire, Stefan a primit numai felicitari si promisiuni, dar in ceasul marii inclestari care avea sa vina nu l-a ajutat nimeni.

In adevar, in iunie anul urmator, insusi sultanul Mohamed II a pornit in fruntea unei osti puternice sa pedepseasca pe domnul moldovean, cu intentia de a-i ocupa tara. In cursul lunii iunie Stefan izbuteste sa infranga ostile tatarilor care urmau sa se uneasca cu cele turcesti, fiind nevoiti sa se retraga dincolo de Nistru. Este infranta si avangarda ostilor otomane. Dar cu toate acestea, in ziua decisiva a luptei, la 26 iulie 1476, la Razboieni sau Valea Alba, oastea moldoveana a fost infranta de superioritatea zdrobitoare a armatei turcesti, care se ridica la aproximativ 150.000 de oameni. Aceasta lupta, memorabila pentru apararea pamantului strabun a fost consemnata si in pisania bisericii ridicate de Stefan dupa 20 de ani, la Razboieni, prin aceste cuvinte induiosatore: “…S-au ridicat puternicul Mahomed, imparatul turcesc, cu toate puterile sale rasaritene… si au venit sa prade si sa ia Tara Moldovei. Si au ajuns pana aici, la locul numit Valea Alba. Iar noi, Stefan Voievod si cu fiul nostru Alexandru am iesit inaintea lor si am facut mare razboi cu ei, in luna iulie 26; si cu voia lui Dumnezeu au fost infranti crestinii de pagani. Si au cazut acolo multime mare de ostasi ai Moldovei…”.

Cu toata infrangerea suferita, Mahomed nu si-a vazut gandul implinit. Ajungand la Suceava, a dat ordin ca orasul sa fie ars; cetatea n-a putut fi insa cucerita, fiind aparata de hatmanul Sendrea cu ostasii lui. Tot asa n-au putut fi cucerite nici cetatile Hotin si Neamt. Foamea si ciuma bantuiau in toata armata turceasca. In astfel de conditii, sultanul a fost nevoit sa dea ordin de retragere, fara sa-si fi realizat planul de cucerire a Moldovei.

In anii urmatori Stefan a facut noi incercari de a pune un domn credincios in Tara Romaneasca, dar fara rezultat. De fapt si imprejurarile externe ii erau nefavorabile. Regele Cazimir al Poloniei incheiase inca din primavara anului 1476 – deci inainte de lupta de la Razboieni – o intelegere cu sultanul; acelasi lucru l-au facut in anii urmatori Venetia, apoi Ungaria. Cu alte cuvinte, Moldova ramanea singura in fata puterii otomane in plina expansiune. Sultanul Baiazid II, succesorul lui Mahomed II, porneste o noua expeditie in 1484, terminata cu ocuparea Chiliei si a Cetatii Albe. Era o lovitura puternica odata Moldovei, caci de acum inainte, garnizoanele turcesti instalate aici vor constitui o permanenta amenintare pentru Moldova; se adaugau si greutatile de ordin economic-comercial, caci importurile si exporturile moldovenesti de la Catlabuga si Scheia n-au putut schimba situatia. In cele din urma, insusi Stefan a fost nevoit in 1489 sa incheie un tratat de pace cu turcii, platind Imperiului Otoman un haraci de 3000 de florini venetieni. Probabil in acest an Stefan primeste din partea lui Matei Corvinul doua feude in Transilvania: Ciceul pe Valea Somesului si Cetatea de Balta, pe Tarnava Mica, ca o compensatie pentru pierderea Chiliei si Cetatii Albe. Se statorniceau astfel noi raporturi cu Ungaria.

In schimb, spre sfarsitul domniei, in 1497, regele polon Albert a pornit o campanie impotriva Moldovei, cu gandul de a-l pune domn pe fratele sau Sigismund. Suceava a fost asediata timp de trei saptatmani. Rezultatul este bine cunoscut: oastea polona a fost zdrobita de Stefan in Codrul Cosminului, un alt corp de oaste era nimicit de vornicul Voldur la Lentesti. In anul urmator are loc o expeditie moldoveneasca in Polonia. Conflictul se incheie printr-un tratat moldo-polon, in 1499.

Un alt aspect din multipla activitate desfasurata de marele domnitor, care trebuie sa fie pus in lumina, este cel de ctitor lacasuri sfinte. Principalele manastiri ridicate de inaintasii sai in scaun (Probota, Moldovita, Bistrita, Humor, Bohotin, Chiprieni s.a.) si-au continuat existenta, primind felurite danii din partea lui Stefan. Dar numarul lacasurilor de inchinare a sporit prin manastirile, schiturile si bisericile de mir ridicate de Stefan insusi sau de unii dintre dregatorii sai. La multe din ctitoriile inaintasilor sai a ridicat constructii noi ori a refacut cu cele existente. De pilda, la manastirea Neamt a ridicat din temelie o biserica noua cu hramul Inaltarea Domnului, existenta si astazi, ispravita la 14 noiembrie 1497. La Bistrita a zidit o clopotnita cu paraclis, care, de asemenea, dainuieste pana in zilele noastre. In ultimii ani de domnie a inaltat o biserica noua la manastirea Dobrovat. Toate trei au fost inzestrate cu o serie de danii: mosii, mori, iazuri cu peste, prisaci s.a.

O alta categorie de lacasuri de inchinare sunt cele ridicate din temelie de el insusi, deci manastiri si biserici noi. Pe primul loc se situeaza manastirea Putna, cu hramul Adormirea Maicii Domnului. Lucrarile de constructie au inceput in iulie 1466 si au durat pana la 3 septembrie 1470, cand a fost sfintita de un sobor de 64 de arhierei, preoti si diaconi, in frunte cu mitropolitul Teoctist si episcopul Tarasie al Romanului, dupa cum relateaza Letopisetul de la Putna. A fost inzestrata de ctitor cu numeroase bunuri materiale, vesminte preotesti, vase liturgice si carti de slujba.

O alta ctitorie a lui Stefan este Voronetul, ridicata pe locul unui schit din lemn, in care, potrivit traditiei, ar fi trait Daniil Sihastrul, de la care domnitorul a primit sfat si cuvant de mangaiere in ceas de grea cumpana in timpul luptelor pentru apararea pamantului stramosesc. Biserica – cu hramul Sfantul Gheorghe – a fost ridicata in mai putin de patru luni, din 26 mai pana in 14 septembrie 1488. Ea si-a castigat un renume deosebit in lumea intreaga pentru picturile sale exterioare, realizate in jurul anului 1547, sub indrumarea mitropolitilor Teofan I si Grigorie Rosca.

Tot lui Stefan cel Mare ii apartin manastirile Tazlau, in partile Buhusilor si Sfantul Ilie de langa Suceava (azi in acest oras), ambele devenite cu timpul biserici parohiale.

Numarul bisericilor de mir ctitorite de Stefan este mult mai mare decat al manastirilor. Unele din ele au fost ridicate in amintirea unor biruinte dupa marile lupte cu turcii. Toate au fost ridicate in ultimele doua decenii de domnie. Intre ele se pot aminti bisericile din Badeuti, distrusa de armata austro-ungara in 1917. Inaltarea Sfintei Cruci din Patrauti (langa Suceava) cu un frumos tablou votiv, Sfantul Ioan Botezatorul, din Vaslui, in amintirea luptei de la Podul Inalt, Sfantul Nicolae Domnesc din Iasi, din nefericire reconstruita din temelie, spre sfarsitul secolului trecut, Sfantul Gheorghe din Harlau, Adormirea din Brozesti, satul in care, dupa traditie, ar fi copilarit domnitorul, Sfantului Dicolae din Dorohoi, Sfintii Apostoli Petru si Pavel din Husi, rezidita in secolul al XVII-lea, biserica de la Razboieni, ridicata la 20 de ani de la lupta cu fortele otomane “intru amintirea si pomenirea tuturor drept credinciosilor crestini care au pierit aici”, dupa cum se spune in impresionanta ei pisanie, Sfantul Nicolae din Popauti – Botosani, astazi complet refacuta, Sfantul Ioan Botezatorul din Piatra Neamt, Inaltarea Sfintei Cruci din Volvat, Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul din Reuseni, jud. Suceava, pe locul in care a fost ucis tatal sau si care a fost ispravita numai de fiul sau, Bogdan III. Grigore Ureche scria ca si biserica Sfantul Dumitru din Suceava a fost ctitorita tot de marele voievod, dupa infrangerea ostilor regelui Ian Olbracht, iar traditia populara il considera ctitor al bisericii Sfantul Gheorghe (sau “Alba”) din Baia, ridicata dupa 1467, anul infrangerii lui Matei Corvinul. Traditiile locale ii mai atribuie bisericile din Scanteia (jud. Iasi), Scheia, langa Roman, Floresti langa Vaslui, Cotnari (jud. Iasi), Stefanesti (jud. Iasi) pe Prut, o biserica la manastirea Capriana, dincolo de Prut, o biserica cu hramul Sfantul Nicolae in cetatea Chilia, un paraclis in cetatea Neamt, altul in cetatea Hotin, o biserica in Cetatea Alba. Traditia, ca si unii istorici, il socotesc ctitor a doua biserici transilvane: la Vad pe Somes si la Feleac langa Cluj, unde au fost si scaune vladicesti. In afara hotarelor tarii sale, a mai ridicat o biserica cu hramul Cuvioasei Parascheva, in Ramnicu Sarat (refacuta mai tarziu de Constantin Brancoveanu), care a dainuit pana la sfarsitul secolului trecut. Bisericile sale din Transilvania si Tara Romaneasca erau un adevarat simbol al unitatii romanesti. La acestea se adauga si cateva biserici ctitorite de membrii familiei domnitoare sau de unii dregatori: Adormirea din Bacau, de fiul sau Alexandru, Sfantul Nicolae din Balinesti de logofatul Ion Tautu, biserica din satul Arbore, a parcalabului de Suceava Luca Arbore si altele.

Unele din bisericile lui Stefan cel Mare au fost impodobite cu picturi. De pilda, biserica din Patrauti, cu un frumos ansamblu pictural, in care se distinge tabloul votiv al ctitorului si al familiei; picturile din altarul si naosul bisericii de la Voronet, cele de la Sfantul Ilie-Suceava, Sfantul Nicolae din Popauti sau Sfantul Nicolae din Balinesti, ctitoria lui Ion Tautu. La cea din urma se cunoaste si numele pictorului: ieromonahul Gavriil, considerat unul din cei mai mari artisiti romani din toate timpurile. Cronicarul Ion Neculce, in lucrarea sa O sama de cuvinte scria ca si manastirea Putna a fost zugravita “si pe dinlauntru si pre dinafara” dar pictura initiala n-a ajuns pana la noi.

Domnul moldovean a venit si in sprijinul unor asezaminte bisericesti cazute sub dominatie turceasca. Cu ajutorul lui, a fost refacuta manastirea Zografu din Muntele Athos; tot acolo a ridicat o bolnita, mai tarziu un turn pentru corabii (cu o pisanie care consemna numele sau), o trapeza, iar in ultimii ani de domnie a refacut intreaga manastire si a zugravit biserica mare. Aceleiasi manastiri i-a daruit un Apostol, un Tetraevanghel, o icoana a Sfantului Gheorghe. Daniile harazite acestei manastiri erau atat de insemnate, incat calugarii de acolo il considerau drept ctitorul ei. Alte ajutoare a acordat manastirilor atonite Vatoped, Sfantul Pavel, Constamonit si Grigoriu; cea din urma a fost refacuta “din temelii” cu sprijinul sau, intrucat fusese distrusa si jefuita de pirati. Toate acestea pastreaza hrisoave de danie si unele obiecte de cult de la “binecinstitorul si de Hristos iubitorul” domn moldovean.

O alta latura a vietii bisericesti din timpul domniei lui Stefan este cea culturala, indrumata indeaproape de mitropolitii tarii Teoctist I (1452-1478) si Gheorghe (1478-1508). In manastirile ctitorite de el sau de inaintasii lui s-a desfasurat o apreciabila activitate de copiere a unor manuscrise, in limba slavona, fie carti de slujba, fie traduceri din literatura patristica. Dupa activitatea indelungata a copistului-miniaturist Gavriil Uric, in prima jumatate a secolului al XV-lea, in cursul domniei lui Stefan si-au desfasurat activitatea alti mesteri ai scrisului. Sub indrumarea egumenilor Ioasaf, Paisie si Spiridon, manastirea Putna a devenit cel mai insemnat centru cultural-artistic al tarii. Un ieromonah de aici, cu numele Nicodim, a copiat, in 1473, un Tetraevanghel slavon (azi in Muzeul de Istorie din Bucuresti), cea mai reusita opera caligrafica-miniaturistica din epoca marelui domnitor. A fost copiat pe pergament, cu frontispicii si chenare bogate, cu chipurile celor patru evanghelisti. Ceea ce impresioneaza insa, in mod deosebit in acest manuscris este portretul policrom al lui Stefan cel Mare, in genunchi, oferind Evanghelia Sfintei Fecioare Maria, asezata pe tron cu pruncul Iisus in brate; domnitorul, cu plete blonde si ochi albastri, este imbracat intr-o tunica de brocart rosu deschis. Tot la Putna a lucrat caligrafii si miniaturistii Casian, Paladie, Spiridon Paisie, Iacob si altii, care au copiat diferite carti liturgice si Cuvantari ale unor mari Parinti bisericesti s.a.

La Neamt cel mai de seama caligraf al vremii a fost diaconul Teodor Marisescu, care a copiat mai multe Tetraevanghele cu miniaturi pentru ctitoriile domnului si ale familiei sale. Unele se pastreaza in tara, dar cele mai multe in muzee si biblioteci de peste hotare. Tot la Neamt s-au copiat numeroase cantari ale unor Sfinti Parinti.

In alte manastiri mai pot fi pomeniti: egumenul Anastasie de la Moldovita, ieromonahul Ioanichie de la Neamt, monahul Pahomie de la Voronet, monahul Filip, preotul Ignatie din Cotmani, monahul Visarion de la Zografu, gramaticul Dimitrie, diecii Isaia, Mircea, Trif, logofatul Ion Tautu si altii. La manastirea Bistrita s-a continuat Pomelnicul domnitorilor tarii si al membrilor familiilor lor, al mitropolitilor, episcopilor si egumenilor, inceput inca din vremea lui Alexandru cel Bun.

In aceleasi manastiri s-a dezvoltat arta bisericeasca, cu toate ramurile ei. Pe langa picturile si manuscrisele amintite, se mai pastreaza din timpul lui Stefan numeroase piese de broderie si de argintarie, intre ele mai multe epitrahile lucrate pentru manastirea Putna (unul din ele are 16 scene din viata Mantuitorului, precum si chipul domnitorului cu al fiului sau Alexandru), dar mai ales acoperamantul de mormant al sotiei sale Maria Mangup, una din cele mai remarcabile piese de acest gen, pe care este redat chipul doamnei, cu ochii inchisi si mainile impreunate pe piept, imbracata intr-o mantie de brocart albastru si coroana pe cap. Majoritatea acestora se pastreaza si azi in muzeul manastirii Putna. Inseamna ca in toate manastirile moldovene se desfasura o frumoasa activitate cultural-artistica.

Din toate cele aratate pana aici, se desprinde ca Stefan cel Mare a fost un neintrecut carmuitor de osti si aparator al pamantului stramosesc si am putea spune, fara exagerare, un aparator al intregii Europe centrale in fata cuceririlor turcesti, un priceput diplomat, un bun indrumator al treburilor interne ale tarii si un mare ctitor de lacasuri sfinte. Era insufletit de o credinta puternica in Dumnezeu, din mila Caruia se socotea domn al Moldovei; a vegheat cu grija la bunul mers al vietii bisericesti din tara sa, la dezvoltarea artei si culturii. Bisericile si manastirile zidite de el, pe tot cuprinsul pamantului romanesc, dar si in afara hotarelor, activitatea exceptionala de ordin cultural-artistic care s-a desfasurat din cele mai multe din ele sunt marturii graitoare ale unei epoci de maxima stralucire, care poarta pecetea geniului creator si indrumator al marelui domn.

A trecut la cele vesnice intr-o zi de marti, la 2 iulie 1504. Sfarsitul domniei sale este prezentat de Grigore Ureche in aceste miscatoare cuvinte: “Iara pe Stefan Voda l-au ingropat tara cu multa jale si plangere in manastirea Putna, care este zidita de dansul. Atata jale era, de plangea toti ca dupa un parinte al sau, ca cunostea toti ca s-au scapat de mult bine si de multa aparatura. Ca dupa moartea lui, pana astazi ii zic sveti (sfantul n.n.) Stefan Voda, nu pentru suflet, ci ieste in mana lui Dumnezeu, ca el inca au fost om cu pacate, ci pentru lucrurile lui cele vitejesti, carile nimenea din domni nici nainte, nici dupa aceia l-au ajuns”.

Asa l-au socotit romanii de aproape 500 de ani incoace, de cand Dumnezeu l-a chemat la Sine, ca un adevarat "sfant”, aparator de tara in fata cotropitorilor, si sprijinitor al Bisericilor Ortodoxe de pretutindeni. Drept aceea, socotind ca este bine placut lui Dumnezeu si neamului romanesc, Sfantul Sinod al Bisericii noastre a trecut pe marele domnitor in sinaxarul si calendarul Bisericii in ziua de 2 iulie, cu numele “Binecredinciosul voievod Stefan cel Mare si Sfant.” In acest fel au procedat si alte Biserici ortodoxe surori cu unii din marii lor carmuitori politici de alta data, care au fost nu numai aparatori eroici ai tarilor lor, ci si fii buni ai Bisericii Ortodoxe, pe care au stiut sa o apere in fata oricaror vitregii. Asa trebuie sa-l cinstim si noi romanii pe Stefan cel Mare, ca pe un eroul al neamului, dar si ca un “sfant marturisitor” al credintei ortodoxe!

Pr. Prof. Dr. Mircea Pacurariu,

"Sfinti daco-romani si romani", Editura Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1994, pag. 126-133.



--------------------
"Un om al credinţei creştine trebuie să fie neapărat un om al bucuriei"
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 11 Jan 2004, 10:12 AM
Mesaj #26


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



QUOTE (Mundus @ Jan 11 2004, 01:23 AM)
pai daca "A fi sfant nu inseamna un inseamna un bilant pozitiv al faptelor din timpul vietii!", atunci ce mai inseamna?

"Sfintenia nu inseamna un bilant etic pozitiv, rezultatul unei contabilizari moral-juridice a evenimentelor unei vieti, unde sa tragi linie si sa iasa cu plus. Destinul moral al sfantului nu exclude sinuozitatile proprii unei vieti normale care include caderi si ridicari; sfintenia este insa invatarea modului de a "muri in picioare", pe linia unei verticalitati ontologice ce se poate castiga (sau pierde) intr-o clipa."

http://www.hanuancutei.com/forum/index.php...indpost&p=18615


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mi_
mesaj 11 Jan 2004, 11:06 AM
Mesaj #27


Vornic
****

Grup: EmailInvalid
Mesaje: 476
Inscris: 15 August 03
Forumist Nr.: 609



Eu cred ca a fi declarat Sfânt de catre niste bieti muritori, nu valoreaza nici cât o ceapa degerata. tongue.gif

E doar o goana dupa titluri alocate altora, din diverse motive, toate relative.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 11 Jan 2004, 12:28 PM
Mesaj #28


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



Foarte relativ e titlul pe care il acorzi tu, de 'bieti muritori'. rolleyes.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
RamonaV
mesaj 11 Jan 2004, 12:44 PM
Mesaj #29


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 186
Inscris: 15 May 03
Forumist Nr.: 307



Cuvant la Hramul Manastirii Antim, la Duminica tuturor Sfintilor a Părintelui Arhimandrit Sofian Bughiu


QUOTE
Sfintenia nu este un cerc inchis, ea poate fi dobandita de oricine. Mantuitorul spune pe Muntele Fericirilor: Fiti, dar, voi desavarsiti, precum Taital vostru Cel ceresc desavarsit este ! (Matei 5, 48). Nu erau nici calugari atunci, nici niste oameni speciali care ascultau aceste cuvinte. Era de fata o multime foarte variata si El la toti le poruncea sa fie sfinti. Asa incat sfintenia este deschisa pentru oricine. De aceea am amintit toate aceste categorii sociale. Toti au intrat in sfintenie. Si aflam din Vietile Sfintilor cum au petrecut si si-au savarsit vietile lor. Asa incat cinstea sfinteniei s-a dat pentru fiecare dintre noi, care uneori ne plictisim de rugaciune, de tot ceea ce ne ofera Dumnezeu pentru sfintenia noastra.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mi_
mesaj 11 Jan 2004, 03:49 PM
Mesaj #30


Vornic
****

Grup: EmailInvalid
Mesaje: 476
Inscris: 15 August 03
Forumist Nr.: 609



QUOTE (Mihai @ Jan 11 2004, 11:30 AM)
Foarte relativ e titlul pe care il acorzi tu, de 'bieti muritori'. rolleyes.gif

Cunosti tu vreun biet nemuritor ? Sa-mi faci cunostinta cu el te rog.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai
mesaj 11 Jan 2004, 03:54 PM
Mesaj #31


Gazda Hanului
******

Grup: Admin
Mesaje: 8.578
Inscris: 22 February 03
Din: Hanu Ancutei
Forumist Nr.: 1



Biet = Vrednic de mila

Nu, insa cunosc un muritor care este vrednic de lauda, nu de mila. wink.gif
Adica nebiet muritor. spoton.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
noi
mesaj 13 Jan 2004, 01:31 PM
Mesaj #32


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 762
Inscris: 15 December 03
Forumist Nr.: 1.513



pt Mihai: Corect!

Am auzit pareri ca cei subjugati de otomani nu si-au pierdut credinta..pai asta nu e meritul turcilor..nu poti sa spui ca turcii au incurajat ortodoxia.
Se spune ca in Romania si in special Moldova exista cea mai mare densitate de manastiri..si calugari...dar aici poti sa spui ca e si meritul lui Stefan. Cine nu a auzit de Putna,Neamt,Voronet..centre in care spiritualitatea si cultura romana a inflorit?

Priviti pe hartile secolelor XV sa vedeti o Moldova mica dar independenta...inconjurata de imperiul Otoman....si veti intelege ca Stefan si-a riscat viata mereu pentru poporul sau. Si mai mult Dumnezeu a fost cu el mereu. Inainte de fiecare batalie se spovedea...la Sf. Daniil Sihastru iar dupa construia o manastire.Asta este datoria sfanta a unui conducator sa fie credincios poporului sau...iar Stefan a fost un mare credincios. Pentru asta si pentru multe altele Biserica i-a fost recunoscatoare...urmasii mai putin.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
xsimonax
mesaj 13 Jan 2004, 02:29 PM
Mesaj #33


Musteriu
*

Grup: Musterii
Mesaje: 40
Inscris: 23 November 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 1.274



Stefan cel Mare merita sau nu merita sa fie numit sfant. Avand in vedere contributia importanta la dezvoltarea vietii spirituale in Moldova timpurilor sale si dupa aceea, merita. Avand in vedere modul in care si-a trait viata, poate ca nu merita. Biserica Ortodoxa are niste norme si reglementari foarte stricte in privinta canonizarii unei persoane. Nu imi este foarte clar care sunt acestea, de aceea nu voi da exemple aici, insa este clar ca trebuiau sa fie indeplinite cel putin unele din ele, daca nu chiar toate. Oricat de multa implicare politica ar fi in BO, nu este destul cuvantul sefului statului pentru a ridica pe cineva la rangul de sfant.
Din punctul meu de vedere, Stefan cel Mare e mai mult un bun conducator decat un sfant, dar daca BOR a decis asa, asta este.

Biserica Ortodoca Rusa a canonizat Familia Romanov. Si in Rusia exista discutii pe tema sfinteniei tarului rus. Acestea discutii nu s-au purtat in jurul altor sfinti canonizati mai demult. E din cauza lor sau din cauza ca noi ne-am pierdut credinta?






--------------------
"Intre lege si judecata unei minti echilibrate, o prefer intotdeauna pe cea din urma"
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ASD
mesaj 13 Jan 2004, 05:19 PM
Mesaj #34


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 222
Inscris: 14 November 03
Forumist Nr.: 1.201



Nu prea cred ca are vreo importanta ce a facut sau nu pentru tara acest conducator(referitor la subiect). Adevaratii sfinti nu s-au ocupat de politica sau de construit manastiri(prin izolare nu se poate vesti Evanghelia), ci ei au vestit Evanghelia.

Consider ca acest gest al BO de a-l declara sfant pe Stefan cel Mare are la baza interese politice si nimic mai mult. Patriotismul sau orice alta caracteristica de genul acesta nu este motiv pentru a fi declarat sfant. Sfintii n-au fost patrioti si n-au luptat pentru tara. Si apoi oamenii nu au aceasta putere de a declara pe cineva sfant.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mi_
mesaj 13 Jan 2004, 05:42 PM
Mesaj #35


Vornic
****

Grup: EmailInvalid
Mesaje: 476
Inscris: 15 August 03
Forumist Nr.: 609



Am si eu o întrebare: daca li s-ar recunoaste meritele oamenilor fara sa-i declari pe unii sau pe altii sfinti, ar fi omenirea mai nefericita decât e acuma ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post

4 Pagini V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 14 May 2024 - 11:51 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman