O sa mai vorbesc putin despre Epistolele Sfantului Apostol Pavel...
Se poate observa usor ca 4 Epistole sunt mult mai mari si mai cuprinzatoare decat restul; e vorba de: Romani, Corinteni I si II, si Galateni.
Dupa acestea imediat vine Epistola catre Evrei care a fost un timp contestata de unii ca ar apartine lui Pavel, dar mai apoi si-au revenit...
Epistola catre Romani este cea mai importanta Epistola a lui Pavel, si este un adevarat tratat de dogmatica.
Este cert ca autorul ei este Pavel, atat din marturii externe cat si interne epistolei. Epistola a fost scrisa in Corint, pe la sfarsitul anului 57, sau inceputului lui 58, in a treia calatorie misionara a lui Pavel. Epistola se adreseaza evident crestinilor din Roma, pe care Apostolul voia sa-i viziteze si apoi, din Roma, intentiona sa mearga in Spania. Prin aceasta scriere Pavel intareste si incurajeaza conunitatea crestinilor din Roma, si despre care auzise ca aveau credinta, desi nici un Apostol nu mai predicase acolo, dar este acceptat faptul, ca multi dintre iudeii care traiau la Roma, si fusesera la Ierusalim la Cincizecime, din aceia 3000 de oameni botezati, cand s-au intors, au pus bazele acestei comunitati crestine.
Ziceam de Epistola catre Evrei a fost contestata de unii ca ar apartine lui Pavel, de aceea ea si este pusa la sfarsitul Epistolelor scrise de Pavel.
Este adevarat ca ea are cateva lucruri care o diferentiaza de restul Epistolelor lui Pavel, dar totusi, astazi nimeni din Biserica nu se mai indoieste ca ar apartine lui Pavel...
Ce o deosebeste in mare de restul epistolelor sunt urmatoarele elemente:
-nu are o introducere asa cum obisnuia Pavel sa scrie, prin care isi spunea numele si calitatea lui de Apostol
- intra direct in subiect fara vreo alta pregatire
- nu specifica comunitatea careia i se adreseaza
- nu apare salutarea si binecuvantarea lui Pavel
- se deosebete de celelalte scrieri ale lui Pavel, print-un limbaj mai clar, si prin modul de expunere si tratare al evenimentelor.
- se fac cateva citari din versiunea Septuagintei, copiate corect, si nu din memorie dupa versiunea iudaica.
Cu toate aceste "ciudatenii" sa le zic, Sfanta Traditie a Bisericii a atribuit aceasta Epistola lui Pavel, inca de timpuriu, pe la anul 200, cand Panten, intemeietorul scolii din Alexandria afirma de mai multe ori ca ea apartine lui Pavel. De asemenea si Clement Alexandrinul, confirma aceasta spunad ca Pavel a scris-o in ebraica si Luca a tradus-o in greaca. Si mai sunt si alti parinti din Biserica...
Dar si din cuprins putem deduce ca apartine lui Pavel, caci se vede clar ca autorul este un iudeu, bun crestin, si care stie foarte bine VT si institutiile de cult ale evreilor. De asemenea se vede ca el este cunoscut de cititorii epistolei ca si ucenicul sau Timotei, si se intelege clar ca face parte dintre conducatorii Bisericii.
Iar ideile doctrinare sunt la fel cu cele ale epistolelor pauline. Daci ca fond este incontestabil a lui Pavel, iar ca forma il indica pe Luca in primul rand, sau pe Apolo.
In ceea ce-i priveste pe cei carora se adreseaza Epistola, si aici au fost discutii, caci numele de "evreu" este foarte larg. Din epistola se deduce ca se adreseaza acelor crestini care au auzit Evanghelia din Gura lui Iisus, si primii lor invatatori au murit ca martiri, si ca unii dintre ei sunt in pericol de a cadea din credinta, cum zice in capitolul 10:25. Acesti evrei trebuie sa fie in Ierusalim si trecusera la crestinism.
Aceasta Evanghelie este scrisa clar si elegant in limba greaca, lucru ce presupune o buna cunoastere a ei, de aceea Luca este primul candidat la scrierea ei.
Am uitat sa spun ca aceasta epistola a fost scrisa in Italia, probabil la Roma, si este scrisa dupa moartea Sfantului Iacov, conducatorul Bisericii din Ierusalim, caci cu siguranta daca Sfantul Iacov traia, nici macar Apostolul Pavel nu se amesteca in Biserica condusa de el. Deci putem aproxima anul scrierii ei undeva pe la 64, dupa eliberarea din a doua captivitate a lui Pavel, si dupa moartea Sfantului Iacov care a fost in 62.
Mai sunt destule de spus, dar... data viitoare...