Draga Former,
QUOTE
Iar ca unul care face apologia situatiei, ai intaietatea in a posta explicatiile din VT si NT.
Eu nu fac nici o apologie aici. Pur si simplu discut dupa putina mea pricepere si cunoastere. Mai mult, indemn pe cei ce citesc ce le spun eu, sa verifice acuratetea celor zise de mine, si sa nu le ia de bune apriorii...
QUOTE
Si eu sunt tare curios sa vad cum explica cele doua sectiuni, de ce doar barbatii puteau fi preoti iar femeile nu. Care or fi criteriile ?
Citate biblice sunt multe, explicatii sunt multe si conexe. O sa incerc pe scurt cateva idei, insa imi cer scuze ca unele sunt putin in afara subiectului, dar au legatura cauzala cu el.
In primul rand as dori sa spun ca femeile nu au de ce sa se considere inferioare sau jignite cumva de faptul ca sunt femei si barbatii, barbati.
Faptul ca nu pot face anumite lucruri in Biserica, sunt tocmai datorita faptului ca sunt femei, insa acesta nu trebuie vazut ca un lucru nemultumitor pentru ele. Este clar ca trupul femeii nu este la fel ca al barbatului. Femeia poate naste barbatul nu, de ex. Si aici nu exista suparari de orgoliu la femei, desi durerile sunt foarte mari. Aici ele inteleg situatia, pentru ca inteleg singure ca asa a randuit Dumnezeu. Ei bine, tot o randuiala a lui Dumnezeu este si cu acele perioade, si cu preotia, deci nu barbatii sunt de vina ca femeile nu pot fi preoti, cum nu sunt ei de vina ca doar femeia naste.
Sa mergem pe doua planuri: 1. relatia femeie-barbat, si 2. relatia femeie-altar(biserica)
1. Relatia femeie altar
Aici ma gandesc ca cel mai bine este sa plecam chiar de la facerea lor:
18 Şi a zis Domnul Dumnezeu: "Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el".
19 Şi Domnul Dumnezeu, Care făcuse din pământ toate fiarele câmpului şi toate păsările cerului, le-a adus la Adam, ca să vadă cum le va numi; aşa ca toate fiinţele vii să se numească precum le va numi Adam.
20 Şi a pus Adam nume tuturor animalelor şi tuturor păsărilor cerului şi tuturor fiarelor sălbatice; dar pentru Adam nu s-a găsit ajutor de potriva lui.
21 Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra lui Adam somn greu; şi, dacă a adormit, a luat una din coastele lui şi a plinit locul ei cu carne.
22 Iar coasta luată din Adam a făcut-o Domnul Dumnezeu femeie şi a adus-o la Adam.
23 Şi a zis Adam: "Iată aceasta-i os din oasele mele şi carne din carnea mea; ea se va numi femeie, pentru că este luată din bărbatul său.
24 De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup. (Facerea 2)
Ce concluzii se pot trage de aici, referitor la discutia noastra? Anume ca
Dumnezeu a facut femeia ca ajutor pentru omul ce-l facuse.
Biblia mai zice:
n-a fost zidit bărbatul pentru femeie, ci femeia pentru bărbat (1 Corinteni 11:9)
Dar, mai departe, femeia ce a facut:
- a cugetat cele ce nu avea dreptul, anume porunca lui Dumenzeu
De aceea femeia, socotind că rodul pomului este bun de mâncat şi plăcut ochilor la vedere şi vrednic de dorit, pentru că dă ştiinţă, a luat din el şi a mâncat şi a dat bărbatului său şi a mâncat şi el. (Facerea 3:6)
- si a dat si barbatului ei (asta nu absolva barbatul de vina ca a mancat din fructul oprit)
- nu s-a pocait de cugetarea ei impotriva poruncii lui Dumnezeu, ci a dat vina pe sarpe: "
Şarpele m-a amăgit şi eu am mâncat". (Facerea 3:13)
Din aceasta cauza, Dumnezeu a pedepsit intai pe sarpe, apoi a pedepsit-o pe ea:
16 Iar femeii i-a zis: "Voi înmulţi mereu necazurile tale, mai ales în vremea sarcinii tale; în dureri vei naşte copii; atrasă vei fi către bărbatul tău şi el te va stăpâni".Cu urmatorele comentarii:
* "femeia in dureri va naste copii", asta este porunca Domnului si pedeapsa pentru neascultarea ei. Despre femeile care fug de durerile nasterii, Sfintii Parinti au spus:"femeile care fug de durerile nasterii, de durerile iadului vor da", pentru ca Dumnezeu a pus cu masura atat dulceata impreunarii cat si durerile nasterii, iar acelea fug de durere spre placere, si de aceea vor cadea si mai rau, anume in durerea vesnica.
* acolo spune clar ca "barbatul o va stapani". Dar ce inseamna aceasta stapanire de fapt? Este lamurita mai bine de Sfantul apostol Pavel:
Femeilor, supuneţi-vă bărbaţilor voştri, precum se cuvine, în Domnul. (Coloseni 3:18)
Desci cuvantul cheie este "in Domnul". Adica nu in toat etrebuie sa se supuna barbatului, ci numai la cele ce se cuvin in Domnul. Adica daca barbatul o indeamna la betie, la furat, la desfranare, la ucidere, la avort etc. femeia nu se cuvine sa se supuna barbatului, caci nu se cade a asculta mai mult barbatul decat legea lui Dumnezeu.
La Efeseni 5, tot Apostolul Pavel zice:
22 Femeile să se supună bărbaţilor lor ca Domnului,
23 Pentru că bărbatul este cap femeii, precum şi Hristos este cap Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor şi este.
24 Ci precum Biserica se supune lui Hristos, aşa şi femeile bărbaţilor lor, întru totul.Exista femei cu doua capete?! Eu cred ca nu... Deci barbatul este cap si femeia este trup. De aceea tot Biblia zice:
Femeia nu este stăpână pe trupul său, ci bărbatul (1 Corinteni 7:4) (desigur ca tot acolo zice:
asemenea nici bărbatul nu este stăpân pe trupul său, ci femeia.)Deci femeile care s-au unit cu un barbat prin Cununie si care cauta alti barbati se pot gandi ca pot avea doua capete?
Prin urmare: barbatul este cap femeii, precum Hristos este cap barbatului, pentru ca femeia este egala barbatului numai dupa fire, dar nu si dupa dregatorie.
Hristos este capul oricărui bărbat, iar capul femeii este bărbatul, iar capul lui Hristos: Dumnezeu. (1 Corinteni 11:3)
2. Acum sa trecem la cealalta parte, relatia: femeie - altar, preotie, ar cu niste precizari initiale...
In primul rand trebuie sa remarcam ca preotia NT nu este aceeasi cu preotia VT
Preotia NT, sau a Legii Harului este intemeiata de Iisus Hristos insusi, si El este Arhiereul nostru:
Drept aceea, [u]având Arhiereu mare, Care a străbătut cerurile, pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu, să ţinem cu tărie mărturisirea[/u]. (Evrei 4:14)
Preotii Legii Harului nu mai stau pe acelasi scaun de prooroci si de patriarhi din Legea Veche, ci pe cel intemeiat de Hristos Dumnezeu.De aceea preotia Legii Harului este de origine dumenzeieasca, pentru ca se trage din preotia sfnta a lui Hristos, si este sfanta si fara de prihana intocmai ca Intemeietorul ei.
Dau doar un citat ce-mi vine acum in minte:
11 Dacă deci desăvârşirea ar fi fost prin preoţia Leviţilor (căci legea s-a dat poporului pe temeiul preoţiei lor), ce nevoie mai era să se ridice un alt preot după rânduiala lui Melchisedec, şi să nu se zică după rânduiala lui Aaron?
12 Iar dacă preoţia s-a schimbat urmează numaidecât şi schimbarea Legii. (Evrei 7)
Acum, printre motivele pt. care femeia nu poate fi preot, se gasesc si cele de la punctul 1., insa mai adaug si pe acesta:
11 Femeia să se înveţe în linişte, cu toată ascultarea.
12 Nu îngăduiesc femeii nici să înveţe pe altul, nici să stăpânească pe bărbat, ci să stea liniştită.
13 Căci Adam a fost zidit întâi, apoi Eva.
14 Şi nu Adam a fost amăgit, ci femeia, amăgită fiind, s-a făcut călcătoare de poruncă.
15 Dar ea se va mântui prin naştere de fii, dacă va stărui, cu înţelepciune, în credinţă, în iubire şi în sfinţenie.(1 Timotei 2)
Deci femeia se va mantui prin nastere de fii. Atunci mai exista vreo femeie care sa vrea sa fie preot? De unde vine aceasta dorinta? Din mandrie cumva? Intreb doar, poate ma lamureste cineva...