...Mă gândesc că socialul controlează viața și comportamentul indivizilor nu doar prin intermediul unor instituții clare, vizibile și bine definite precum biserica, școala, ierarhia socială și profesională, justiția, ci și prin intermediul unor pseudoinstituții, care, deși au o existență aparentă, sunt totuși niște pârghii extraordinare. Mă refer în primul rând la iluzii, vise, speranțe și la modul în care acestea pot fi programate sau impuse formal și informal indivizilor. Un exemplu: anul trecut, instituția la care lucrez și-a schimbat șefii. Noua conducere a propus tuturor angajaților să scrie un eseu despre problemele instituției și modalitatea prin care am putea transforma organizația în una eficientă, modernă și transparentă (că tot suntem autoritate publică centrală). Ei bine, toți angajații, inclusiv eu, am scris ditirambi și catastife care urmau cel puțin să revoluționeze instituția și s-o transforme într-un veritabil model de autoguvernare și deschidere. Un fel de masochism intelectual gratuit: nimeni nu a scris nici un rând despre locul său în instituție, despre salariul și perspectivele sale de avansare. Într-un cuvânt, am interiorizat logica instituției și am transferat instituția din exterior în interiorul nostru, transformându-ne în piulițe care visează ca mașinăria să funcționeze perfect... O gândire detașată ar fi spus: vreau să fiu plătit mai bine, măcar la nivelul coșului minim de consum, să fiu sprijinit în soluționarea problemei locative, căci închiriez o garsonieră pe care merge întreg salariul, vreau să mi se dea calculator cu soft performant, licențiat și profesionist, să nu caut crack-uri și keygenuri la tot pasul etc. Nimeni din noi n-a scris despre asta, în schimb ne-a durut în fes să plângem instituția – unu la zero pentru ea. Și pentru social, care a reușit să ne impună problemele sale ca fiind ale noastre, eșecurile sale ca fiind ale noastre, tensiunile sale ca fiind ale noastre, în fine, ne-a obligat să-i scriem declarații inutile de dragoste...
Al doilea punct la care aș vrea să mă opresc ține de un aspect banal: politica și rolul ei. Mă rog, pentru politicieni ea este pâinea și cuțitul așa că le înțeleg apetitul enorm însoțit de isteria binecunoscută. La fel și „proletarii muncii intelectuale” (Ilf și Petrov) sunt scuzabili din perspectiva cunoștințelor lor reduse despre domeniul politic, compensate însă din abundență de fantasme, masoni, conspirații etc. Inexplicabil este însă interesul intelectualilor pentru politică, pasiunea lor mistuitoare pentru formele cele mai proaste ale politicului, dorința lor de a discuta, de a se implica, de a fi „în treabă”! Mai ales când vocea lor este doar una de fațadă, iar deciziile se iau în zone în care, de cele mai multe ori, elementul ideologic, exaltat de intelectuali, are un rol neglijabil. Un exemplu: alegerile primarului de Chișinău. Intelectualii s-au desfăcut în șapte doar pentru a ne convinge și a se convinge pe sine că candidatul X este mai bun, că Y este anticomunist, al treilea – Z este „curat”... S-au adus atâtea argumente că ajung pentru o întreagă teologie politică, în eventualitatea că s-ar scrie așa ceva. Au fost justificate abuzuri, în numele victoriei forțelor democratice, minciuni – în numele schimbării, nereguli în adiministrarea bugetului municipal – în numele gospodarilor ce trebuie să vină, sau să rămână, în fruntea orașului. Algoritmul clasic, la o adică: „Combien d`intellectuels ont ete vers le parti revolutionnaire par indignation morale, pour souscrire finalement au terrorisme et a la raison d`Etat ?” (Raymond Aron).
Partea invizibilă a problemei rezidă în aderența tacită a intelectualilor la platforme politice și râurile de venin, ode, blesteme, injurii și cântări ale cântărilor care au însoțit implicare lor în procesul politic. Ei, cei care pretind că se ocupă de chestii de Dincolo, din altă lume, sunt prinși, în virtutea unui mecanism psihologic misterios de realitatea de aici, de mizeriile lumii acestea. Socialul câștigă dublu: pe de o parte, criticile pe care intelectualii le aduc ideologiilor adverse se echilibrează reciproc, astfel că politicul este ferit de șocuri; pe de altă parte, intelectualii, acest potențial subversiv, sunt ținuți sub control. Un mecanism asemănător celui descris în prima situație, dar cu mici modificări: individul (în cazul nostru intelectualul) își asumă o falsă problemă ca fiind a sa proprie, niște eșecuri sau promisiuni ca fiind ale sale proprii, și cel mai important – niște angajamente străine – ca fiind angajamentul său propriu. Cinic, concluzia ar putea fi rezumată în modul următor: dă-i unui intelectual o temă politică de discuție și va uita și de faptul că nu are ce mânca, și de faptul că trăiește în gară etc. Este un mijloc eficient de control a unui strat social, cel mai imprevizibil. De aici și paradoxul: suntem vestitorii noii revoluții eliberatoare, deși propovăduim supunerea... Iluzia că dezbaterea ideologică este cea mai importantă, că ține în mâini destinul a milioane de oameni, că problema omenirii sau a unei bune părți a ei stă în mâinile sale este unul dintre cele mai fine soluții ale problemei revoltei și nesupunerii sociale.
Soluția: o formă de ascetism, fie el și social: o atitudine rațională, acolo unde este posibil, și scepticism – în restul cazurilor.