Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Introspectii
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odăi in Dialog - Dezbaterile Hanului
vitalic sprinceana
...Mă gândesc că socialul controlează viața și comportamentul indivizilor nu doar prin intermediul unor instituții clare, vizibile și bine definite precum biserica, școala, ierarhia socială și profesională, justiția, ci și prin intermediul unor pseudoinstituții, care, deși au o existență aparentă, sunt totuși niște pârghii extraordinare. Mă refer în primul rând la iluzii, vise, speranțe și la modul în care acestea pot fi programate sau impuse formal și informal indivizilor. Un exemplu: anul trecut, instituția la care lucrez și-a schimbat șefii. Noua conducere a propus tuturor angajaților să scrie un eseu despre problemele instituției și modalitatea prin care am putea transforma organizația în una eficientă, modernă și transparentă (că tot suntem autoritate publică centrală). Ei bine, toți angajații, inclusiv eu, am scris ditirambi și catastife care urmau cel puțin să revoluționeze instituția și s-o transforme într-un veritabil model de autoguvernare și deschidere. Un fel de masochism intelectual gratuit: nimeni nu a scris nici un rând despre locul său în instituție, despre salariul și perspectivele sale de avansare. Într-un cuvânt, am interiorizat logica instituției și am transferat instituția din exterior în interiorul nostru, transformându-ne în piulițe care visează ca mașinăria să funcționeze perfect... O gândire detașată ar fi spus: vreau să fiu plătit mai bine, măcar la nivelul coșului minim de consum, să fiu sprijinit în soluționarea problemei locative, căci închiriez o garsonieră pe care merge întreg salariul, vreau să mi se dea calculator cu soft performant, licențiat și profesionist, să nu caut crack-uri și keygenuri la tot pasul etc. Nimeni din noi n-a scris despre asta, în schimb ne-a durut în fes să plângem instituția – unu la zero pentru ea. Și pentru social, care a reușit să ne impună problemele sale ca fiind ale noastre, eșecurile sale ca fiind ale noastre, tensiunile sale ca fiind ale noastre, în fine, ne-a obligat să-i scriem declarații inutile de dragoste...
Al doilea punct la care aș vrea să mă opresc ține de un aspect banal: politica și rolul ei. Mă rog, pentru politicieni ea este pâinea și cuțitul așa că le înțeleg apetitul enorm însoțit de isteria binecunoscută. La fel și „proletarii muncii intelectuale” (Ilf și Petrov) sunt scuzabili din perspectiva cunoștințelor lor reduse despre domeniul politic, compensate însă din abundență de fantasme, masoni, conspirații etc. Inexplicabil este însă interesul intelectualilor pentru politică, pasiunea lor mistuitoare pentru formele cele mai proaste ale politicului, dorința lor de a discuta, de a se implica, de a fi „în treabă”! Mai ales când vocea lor este doar una de fațadă, iar deciziile se iau în zone în care, de cele mai multe ori, elementul ideologic, exaltat de intelectuali, are un rol neglijabil. Un exemplu: alegerile primarului de Chișinău. Intelectualii s-au desfăcut în șapte doar pentru a ne convinge și a se convinge pe sine că candidatul X este mai bun, că Y este anticomunist, al treilea – Z este „curat”... S-au adus atâtea argumente că ajung pentru o întreagă teologie politică, în eventualitatea că s-ar scrie așa ceva. Au fost justificate abuzuri, în numele victoriei forțelor democratice, minciuni – în numele schimbării, nereguli în adiministrarea bugetului municipal – în numele gospodarilor ce trebuie să vină, sau să rămână, în fruntea orașului. Algoritmul clasic, la o adică: „Combien d`intellectuels ont ete vers le parti revolutionnaire par indignation morale, pour souscrire finalement au terrorisme et a la raison d`Etat ?” (Raymond Aron).
Partea invizibilă a problemei rezidă în aderența tacită a intelectualilor la platforme politice și râurile de venin, ode, blesteme, injurii și cântări ale cântărilor care au însoțit implicare lor în procesul politic. Ei, cei care pretind că se ocupă de chestii de Dincolo, din altă lume, sunt prinși, în virtutea unui mecanism psihologic misterios de realitatea de aici, de mizeriile lumii acestea. Socialul câștigă dublu: pe de o parte, criticile pe care intelectualii le aduc ideologiilor adverse se echilibrează reciproc, astfel că politicul este ferit de șocuri; pe de altă parte, intelectualii, acest potențial subversiv, sunt ținuți sub control. Un mecanism asemănător celui descris în prima situație, dar cu mici modificări: individul (în cazul nostru intelectualul) își asumă o falsă problemă ca fiind a sa proprie, niște eșecuri sau promisiuni ca fiind ale sale proprii, și cel mai important – niște angajamente străine – ca fiind angajamentul său propriu. Cinic, concluzia ar putea fi rezumată în modul următor: dă-i unui intelectual o temă politică de discuție și va uita și de faptul că nu are ce mânca, și de faptul că trăiește în gară etc. Este un mijloc eficient de control a unui strat social, cel mai imprevizibil. De aici și paradoxul: suntem vestitorii noii revoluții eliberatoare, deși propovăduim supunerea... Iluzia că dezbaterea ideologică este cea mai importantă, că ține în mâini destinul a milioane de oameni, că problema omenirii sau a unei bune părți a ei stă în mâinile sale este unul dintre cele mai fine soluții ale problemei revoltei și nesupunerii sociale.
Soluția: o formă de ascetism, fie el și social: o atitudine rațională, acolo unde este posibil, și scepticism – în restul cazurilor.
Catalin
Vitalic, recunosc in discursul tau elemente utilizate si de sociologi (de ex. institutiile, interiorizare, ascetism social, atitudine rationala). Pe de alta parte, observ ca le folosesti oarecum dezorganizat. De exemplu institutie pare a fi o data folosit cu sensul sociologic si alta data cu sensul limbajului comun (de organizatie). Deci ti-as raspunde dar mi-e greu sa te apuc de undeva. Nu stiu daca sa iti raspund sociologic sau la nivelul simtului comun.

In fine... avand de ales, o sa prefer un raspuns sociologic la problema ta. Eu sintetizez mesajul tau in: institutiile sociale ne controleaza viata si chiar si intelectualii, care ar trebui sa fi trecut cumva dincolo de conditionarea sociala, de fapt cad prada iluziilor si mijloacelor de control "subversive". Dar asta nu e un lucru nou. Intelectualii (mai ales cei nesociologi) sunt de multe ori nepregatiti de contactul cu realitatea inconjuratoare. Pe vremea cand imperiul bizantin cadea rapus de otomani, filosofii si ideologii crestini isi petreceau vremea discutand despre cati ingeri incap pe varful unui ac, lasand societatea oarecum la voia intamplarii, mai exact in voia curentelor sociale ale timpului. Aceasta este viziunea mea asupra societatii: un ocean prin care circula curenti, uneori extrem de puternici si schimbatori de la un anotimp la altul. Ce-are in plus intelectualul fata de ceilalti? are o viziune mai larga, nimic mai mult. E pe un vapor, nu pe o barcuta. Eventual a mai auzit si despre alte mari si rupe si putina astronomie. Cunostintele sale ii dau posibilitatea sa navigheze un pic mai bine decat restul oamenilor care dau la vasle ca nebunii. Insa ramane o problema esentiala de rezolvat: incotro navigam? intelectualul (din nou, ma refer in special la nesociologi) stie sa indrepte carma in directia potrivita dar de multe ori nu intelege (si nu are cum sa inteleaga) care este directia potrivita. Si atunci o indreapta oarecum aleator. Cum fiecare intelectual indreapta oarecum aleator, un observator extern va percepe tot doar influenta curentului. Cei care merg de-a lungul curentului ajung mereu mai departe decat ceilalti. Sau, in fine, nu mereu, dar statistic ajung mai departe.

Deci eu zic ca nu e niciun mecanism psihologic misterios, doar miscarea browniana naturala a oamenilor care stiu sa navigheze dar habar n-au incotro. Fiecare merge intr-o directie, si, per total, tara va merge tot cu curentul (adica in sensul dictat de institutiile sociale). Interesul intelectualilor pentru politica nu este inexplicabil. Pur si simplu unii intelectuali sunt interesati, altii nu. De cei care nu sunt nu ai auzit niciodata, doar de ceilalti.

Solutia, cum o vad eu: cei care stiu incotro e pamantul au o responsabilitate mai mare decat cei care stiu doar sa navigheze navele si trebuie sa faca tot ce pot pentru a transmite un mesaj unitar. Din pacate, pe aceste meleaguri, sociologia este intr-un stadiu de sub-dezvoltare din cauza faptului ca in timpul comunismului a fost desfiintata. Va trebui sa mai treaca o generatie pana cand sa avem sociologia unitara care sa ne indice directia in mod eficient.
vitalic sprinceana
Cataline, iti sunt recunoscator pentru analiza pertinenta. In parte sunt de acord cu obiectiile tale, mai mult, sunt de acord si eu ca intelectualul este doar o parte mai specifica din multime, dar totusi multime, este o altfel de masa, dar totusi masa, altfel de gloata, dar totusi gloata… analiza mea nu s-a dorit pur sociologica, de asta si conceptualistica schioapa...m-am surprins gandindu-ma ca si idealistul poate fi manipulat, si insusi idealismul ca pozitie sociala sau politica, culturala sau economica , ca atitudine vizavi de o realitate este manipulabil. Intrebarea care trebuie pusa si reluata, este aceeasi veche problema a libertatii umane, nu fata de Dumnezeu, sau Natura, ci fata de social, de societate. In ce masura autonomia presupusa a intelectualului este o distanta reala fata de societate, sau este o iluzie comoda, intretinuta de societate pentru a atenua sau anihila tensiunea sociala…la sigur pot fi construite abordari mai inteligente, poate si exista deja, eu nu am stire de ele.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.