Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Brancusi Spiritualitate Romanesca Sau Franceza?
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odăi in Dialog - Dezbaterile Hanului
cocosel
Plecand de la ideea exprimata in han mai acum ceva vreme...ridic acesta problema astazi la 50 de ani de la moartea marelui nostru sculptor...
Redau cateva fraze din gandirea maretului artist...si o discutie cu o prietena a sa..avuta la Paris..

Numai razboiul poate da sanatate lumii! Ce e frumosul?ARTIFICIU.Ce este arta?Viteza.Ce este romantismul? canalele murdare ale Venetiei.Eu spun sa umpleti canalele fetide cu ruinele palatelor leproase.Destul cu turnurile de fildes,cu viata plicticoasa a visatorilor! Noul artist va invata miscarea agresiva,febra insomniei,pasul iute: va invata sa faca tumbe,sa boxeze,sa se bata cu pumnii...Asa vom distruge ideile sentimentale care tin de trecut.Vom da foc bibliotecilor;vom inunda muzeele;mi se spune ca sunt nebun:pentru mine este un titlu de onoare.

Elaine: "Vrei intr-adevar sa-ti vezi tara? Cred ca ai avut o copilarie minunata.Eu nu as suporta sa revad locurile unde am copilarit!"

Brancusi:"De ai vedea muntii nostri!Sunt atat de deschisi la suflet,atat de cinstiti si de sinceri in sentimente.Cat de pasnic si linistit traiesc! Mai devreme sau mai tarziu,insa,orasul le va otravi inima.Ne framantam si ne imaginam ca progresam,dar tot ce facem e ca ne invartim in cercuri suprasaturate de aroganta si vanitate".

Elaine: "Imi spui mereu ca bogatii n-au suflet ,ca saracii au suflete atat de nobile. De ce sa-i cautam atunci in Romania? Ii gasim aici in Paris,in dosul fortificatiilor.O vizita prin saracie te-ar vindeca de iluziile tale romantice."

Brncusi: "O sa vezi diferenta ,doar in satul meu.CAsele nostre cresc si ele din pamant ca orice planta.Timpul le este prieten.Generatii dupa generatii traiesc in aceeasi casa si fiecare lasa urmasilor semnul grijii sale,in asa fel incat o casa de la tara inchide in portile sale si peretii sai istoria oamenilor ce au trait acolo"

Elaine: "Tu nu mai esti taran din Romania.Esti artist la Paris.Mi-ai spus ca cei din familia ta au murit.Aici e casa ta..in Franta.Sa mergi acolo e mai mult un capriciu.Cum poti sa-ti parasesti arta pentru atata amar de vreme??"

Brancusi: Ce arta? Cand nu ai inima,egoismul e intocmai ca un sarpe gata sa muste.Crede-ma renuntarea e mai dulce decat placerile lumesti.Lotusul poate creste si pe ape murdare si totusi ramane pur."

Voi ce spuneti Brancusi ar fi fost ceea ce este daca ar fi ramas in tara..ar fi creat in asemenea mod..???
Este creatia sa o expresie a spiritualitatii romanesti...??? sau a celei franceze de conjunctura???






cocosel
Pasarea maiastra,Leda,Pestele,Coloana Infinitului..reprezinta spiritualitatea romaneasca???

"As vrea ca lucrarile mele sa se ridice in parcuri si gradini publice, sa se joace copiii peste ele, cum s-ar fi jucat peste pietre si monumente nascute din pamant, nimeni sa nu stie ce sunt si cine le-a facut - dar toata lumea sa simta necesitatea si prietenia lor, ca ceva ce face parte din sufletul Naturii..." -

Din pacate noi l-am uitat si nici macar oamenii asa zisi de cultura nu au facut nimik pentru a aduce trupul sau pe care el il dorea ingropat in tara sa mult iubita...pacat..pacat...
Dar unii ne mandrim uneori cu astfel de reusite si vom exclama tot timpul el este roman...insa noi il uitam ca asa-i romanul...pacat..
Se fac mai multe festivitati si momente culturale in Franta si asta ma dezamageste cumplit ca au ajuns pana la afirma ca de fapt opera nu-i apartine spiritualitatii romanesti ci ii apartine natiuni franceze... ohmy.gif
ilie
te felicit pentru ideea de al evoca pe Brancusi.

toata creatia lui reflecta gandurile lui si spiritul romanesc, asta se vede si din interviul postat de tine. el cand a ajuns la paris deja crease poarta sarutului, coloana, masa, si variante la cocos, pasarea maiastra, etc. totusi cred ca a fost influentat si de mediul parizian, dar in ce fel...e greu de spus.

eu il consider cel mai mare spirit roman.

si Van Gogh a stat mult si a murit la paris, dar tot olandez este considerat de toti. si la Brancusi e la fel.
cocosel
QUOTE
te felicit pentru ideea de al evoca pe Brancusi.

Ehei pai daca altii din structurile statului au uitat ...fac si io ce pot...numai la noi asemenea oamenii sunt uitati...In Franta timp de o saptamana se tin conferinte,simpozioane,si alte sindrofii pe tema Brancusi la noi nimik ...un colt uitat de un editorialist pe la o gazeta sau o fraza doua la stirile de seara...si ma intreb DE CE????
QUOTE
influentat si de mediul parizian, dar in ce fel...e greu de spus.

A fost foarte mult influentat marturie stau cei cativa prietenii pe care ii vizita deseori...Modigliani,Rousseau,Rodin...

Sculptura sa demonstreaza cu claritate legatura cu universul reflectand linistea sufleteasca la care a junsese autorul..Mesajul era foarte simplu:omenirea sa poata trai fericita in sanul naturii.
Educatia sa pur taraneasca il legase de viata,direct,cu fire multe si trainice.Inchis intre zidurile strazilor inguste ale oraselor,a tanjit mereu dupa spatiile largi pe care le colinda vara cand era copil...a tanjit dupa creasta colturoasa a stancii carpatice,cu bradul falnic si cerul albastru ce purta cu sine icoana simplitatii si curateniei romanesti.Orasele pot fi distruse dar natura sa era indestructibila..era mereu in asteptarea fiului risipitor...al geniului calator.
Cadrul cioplit al usii atelierului sau,cuptorul,patul de lemn si le confectionase singur cu migala si dragostea celui care a deprins de la o varsta frageda mestesugurile stramosesti si a invatat sa aspire spre liniile din modelele olarului sau din infloritura de lemn a stalpului portii gorjene.El nu introduce pasarea renasterii-Phoenix nici soimul divin al Egiptului antic-Horus ci pasarea maiastra din poveste care ii scoate la lumina pe copiii rataciti in hatisul padurii carpatine...
Contactul cu noile curente din arta cat si interesul crescand pentru invataturile si religia Orientului insa isi vor pune amprenta pe creatia sa..Insa Dragostea pentru lucrurile din preajma l-a impiedicat sa apuce drumul filozofiei orientale in care si neantul poate fi considerat o forma a extazului...IN CELE DIN URMA TOT TARANUL DARZ DIN EL A TRIUMFAT...cel supranumit Sfantul din Montparnasse.... smile.gif
exergy33
Brancusi a fost sculptorul care a stiut sa se intoarca la esente , si care , intr-un mod intuitiv , a inteles ca forma trebuie sa genereze meditatie .
Toate sculpturile lui sunt de fapt invitatii la meditatie , sunt opere filozofice turnate in bronz sau slefuite in piatra.

Brancusi marturisea :
Cine nu iese din Eu, n-atinge Absolutul si nu descifreaza nici viata.
Este exact ceea ce a facut dinsul timp de o viata . A iesit din EU .

Poarta Sarutului se vrea o trimitere spre momentul nasterii , nastere care intotdeauna ar trebui sa fie precedata de iubire .
Masa Tacerii semnifica calatoria omului prin viata . Omul, alaturi de multi altii dar totusi tacut si singur.
Coloana infinitului reda desprinderea de lumea materiala si inaltarea spre cer . Aceasta coloana reprezinta o stilizare simplificata pina la ultim a stilpilor de la caselor taranesti dar si a stilpilor mortuari din Gorj.

Multe din sculpturile lui Brancusi au forme ovoide , pentru ca aceasta forma ii sugera lui Brancusi esenta creatiei dar si perfectiunea care il ducea cu gindul la sfera antica.

user posted image

Frumusetea unor opere ca de exemplu: Muza adormita , Cumintenia pamintului , Rugagiune , Domnisoara Pogany ... rivalizeaza cu frumusetea lui Venus din Milo , cum bine au remarcat expertii in arta sa.


user posted image

In momentul cind a vazut sculpturile sale ovoide , celebrul pictor naiv Roussseau - Vamesul a exclamat :
Ei bine prietene,ai transformat anticul in modern!

Iar poetul Ezra Pound a remarcat senzatia de imponderabilitate pe care o induce ovoidul .

In cazul ovoidului, trebuie sa retinem faptul ca Brancusi avea sa realizeze forma pura, libera de orice gravitate terestra, o forma tot atat de libera in propria ei viata ca aceea a geometriei analitice. Si dovada ca a reusit in aceasta exprienta este ca din orice parte l-am privi, ovoidul pare viu si gata sa se ridice in spatiu. – Ezra Pound

Aceasta sculptura din bronz , intitulata Muse , se afla expusa la Muzeul din Huston , Texas . Din pacate ea nu prea a aparut in albumele consacrate lui Brancusi , dar din fericire a fost redescoperita de studentii americani care au ramas extaziati in fata ei. smile.gif


user posted image

La Tate Gallery in Londra se gaseste Danaïde , sculptura care are multe puncte comune cu Domnisoara Pogany .

user posted image

Pe mine personal aceasta sculptura ma duce cu gindul la doua lucruri : Ginditorul din Hamangia si sculpturile olmecilor si toltecilor . smile.gif
Rehael
QUOTE (Quantum @ 17 Mar 2007, 04:36 AM)
... el cand a ajuns la paris deja crease poarta sarutului, coloana, masa, si variante la cocos, pasarea maiastra, etc. totusi cred ca a fost influentat si de mediul parizian, dar in ce fel...e greu de spus.


De ce spui... minciuni?

Constantin Brancusi a ajuns la Paris in iulie 1904... In 1907 este primit ca practician in atelierul lui Rodin. Insasi Regina Elisabeta a Romaniei a intervenit pentru el. Dar nu a stat prea mult acolo deoarece, cum chiar el a explicat, "Nimic nu poate creste la umbra unui arbore mare"...(totusi ceea ce trebuia sa vada a vazut).

Orisicum, Coloana infinitului, Masa tacerii si Poarta sarutului au fost create in anii 1937 si 1938.
cocosel
QUOTE
De ce spui... minciuni?

Eh acum ....nu le poti sti pe toate... tongue.gif
QUOTE
Constantin Brancusi a ajuns la Paris in iulie 1904...

Ii foarte adevarat dar plecase pe jos..sper ca stii povestea...cu multe zile petrecute prin diferite orase ale tuturor tarilor pe care le-a cutreierat...cu munci odioase pentru a se hrani si pentru a-si continua calatoria...care avea si un final..PARIS..

Dupa ce termina cei 4 ani la Academia de Arte Frumoase isi vandu cele cateva lucrusoare dobandite si porni intr-o dimineata devreme cu o traista in mana,fara a-si lua ramas bun la nimeni...Era imbracat in straiele sale de taran si avea la el un fluier drag pe care-l cioplise cand era mititel.Era simbolul libertatii simtite de ciobanul ce,sub cerul imens canta din fluier pe note izvorate din adancul sufletului...
Primele lucrari au fost realizate in 1906 mai importante pentru ca au fost expuse la prima expozitie in care avea cateva busturi,de la Grand Palais ,vernisaj de pe data de 15 aprilie...
Sarutul a fost realizat la Paris..(1903/1907)..Pasarea maiastra la Bucuresti..dar si Paris...Domnisoara Pogany la Paris...(1913)...Cocosul( rofl.gif ) la Paris (1927) ...
Poarta sarutului,Coloana infinitului si Masa tacerii ai dreptate au fost realizate 1937-1938 la Tg Jiu.. wink.gif
Din pacate a parasit lumea dupa ce l-a chemat in 1957 pe arhiepiscopul Teofil, preot la biserica ortodoxa, caruia ii marturiseste ca moare "cu inima trista pentru ca nu ma pot intoarce in tara mea"...

exergy33
Eu am inteles ca Brancusi si-a intitulat lucrarea : Coloana recunostintei fara sfirsit , insa regimul comunist i-a schimbat numele in Coloana Infinitului.

Coloana s-a vrut un monument inchinat soldatilor cazuti in primul razboi mondial.

user posted image

Brancusi lucrind la Coloana Infinitului.
Fantasee
Așa se pare, exergy33. ohyeah.gif
În "Brâncuși și tradițiile populare românești", Edith Balas consideră că inspirație pentru Coloană au fost stâlpii funerari din cimitirele țărănești.
Ea folosește expresia "Coloana pomenirii fără de sfârșit" făcând referire la pagina 153 a lucrării "Cu privire la ansamblul statuar brâncușian" scrisă de Ștefan Georgescu-Gorjan și publicată în "Viața românească" în decembrie 1964.
Tot Balas menționează că sursa populară cel mai frecvent reprodusă ca fiind inspirația Coloanei, un stâlp de poartă oltenească aflat la Muzeul Satului din București, datează din 1948, deci nu este veridică.

Iată un citat din cartea Edithei Balas, cu privire la o altă probabilă sursă de inspirație pentru Coloană:

Paralelele tematice și formale între Coloana fără sfârșit și stâlpii funerari românești au fost menționate anterior. Stâlpii se potrivesc perfect cu ideea unui monument închinat celor morți în război, căci ei se folosesc ca monumente funerare dedicate feciorilor. Mai există însă o altă sursă populară posibilă: este vorba de un colind popular, în care Ileana Cosânzeana acceptă să se mărite cu soarele, cu condiția ca acesta să arunce un pod peste Marea Neagră și să clădească o scară care să ajungă la cer. Brâncuși avea un volum al folcloristului Demian Teodorescu care cuprinde această colindă și la un moment dat, a descris Coloana fără sfârșit ca un proiect a ceva "care, mărit, va sprijini bolta cerească."

Prin prisma elementelor de folclor românesc prezente în aproape fiecare creație brâncușiană, opera lui este o expresie a spiritualității românești. Nu încape îndoială.
ilie
QUOTE
De ce spui... minciuni?


bine ca esti tu destepta! rofl.gif
exergy33
... poate ai vrut sa spui ca Merlina e mai bine informata smile.gif .
ilie
chiar asa!
exergy33
În afară de Shakespeare si Beethoven mai există un Dumnezeu: acesta e românul Constantin Brâncusi.
James Farell


Continuitatea spiritului autentic românesc o găsim în aceste două clase: tăranii si intelectualitatea. Pe de o parte, creatia folclorică a unei vieti colective organice, pe de altă parte, geniul personal care ajunge singur la constiinta realitătilor românesti. Mircea Eliade

Se stie că neamurile trăiesc prin vârfurile lor: sfintii, eroii, geniile - iluminatii care descifrează prin intuitia spiritului lor, esentele si misiunile pe care Divinitatea le-a stabilit prin legile dezvoltării cosmice – care îndrumă, călăuzesc – dau sens istoriei. "În marile dezvoltări istorice, nu gălăgioasa turburare a marilor mase, ci aproape imperceptibila actiune constientă a conducătorilor de suflete e hotărâtoare" (V. Pârvan). Acesta pentru că Eternitatea nu vorbeste, nu se dezvăluie acestor spirite fine, superioare, pentru care desfăsurarea vietii umane în armonie cu Cosmicul devine înteles. Acestia sunt "vizionarii Eternului".

Neamul nostru nu a fost lipsit nici de sfinti, nici de eroi, nici de genii. Din lungul sir al acestora din istoria noastră m-as opri asupra unui geniu artistic. Nu stiu dacă este cel mai însemnat. Dar este unul mai însemnat decât altul, când toti îsi au rolul lor? Este vorba de cel care va rămâne nu numai pentru noi, ci si pentru altii: Constantin Brâncusi.

Brâncusi s-a ridicat la întelegerea lucrurilor coborând în inima lor, căutând si descifrând întelesuri si sensuri-esente. S-a apropiat de tot cu smerenie si simplitate, cu religiozitate: "Statuile mele sunt ocaziuni ale meditatiei. Templele si bisericile au fost si au rămas întotdeauna lăcasuri ale meditatiei". Ridicarea aceasta a gândului prin coborârea în adâncuri de suflet îl fac unic - ca trăire, ca întelegere - mai ales datorită constiintei misiunii sale: "Ceea ce fac eu astăzi, mi-a fost dat să fac. Căci am venit pe lume cu o misiune". Să fii pătruns de constiinta rostului si rolului tău în lume, înseamnă adânca întelegere a vietii - a fi aproape de Adevăr.

Este un anumit dramatism în viata si opera lui Brâncusi, acea frământare si luptă de a pătrunde în întelesuri, în sensuri; trudnicia de a pătrunde dezghiocând forma, efemerul, pentru a se apropia de realitatea intimă. "Reală nu e forma exterioară a lucrurilor, ci esenta lucrurilor. E imposibil de a exprima ceva real imitând suprafata exterioară a lucrurilor". Iată revelatia vietii! Iată toată filosofia existentei si a desfăsurării acesteia: căutarea de esente, de permanente – de realitatea care este Adevăr. Si astfel va face mărturisirea de credintă a creatorului de artă: "...functia artistului rămâne aceea de a descifra semnele ascunse ale naturii si de a interpreta misterele Universului". De aceea Brâncusi a rămas tăran. Nu numai în simplitatea vietii, a modestiei, a bunului simt, dar si prin întelegerea lucrurilor - întelepciunea tărănească.

În viata si opera sa a păstrat legătura cu obârsia, a rămas tăranul care a ascultat "cumintenia pământului" si în mijlocul vietii moderne si mondene ale orasului lumină. Si ca tot tăranul român, a fost credincios si s-a apropiat de Divinitate cu simplitate si smerenie. Dacă veti privi Rugăciunea veti întelege mai mult decât poate exprima un condei. De copil a trăit în umbra bisericii. A găsit biserica si în inima Parisului, cântând în strana capelei române. Cu preotul Vladimir Ghica – monseniorul de mai apoi, care a decedat în temnita comunist㠖 a ajutat mai ales românii din spitale. "Dumnezeirea e pretutindeni. Si când te contempli pe tine însuti, si când te simti umil, si când te dăruiesti..." A căutat să "uite" ce i-a dat scoala si civilizatia, devenind tălmăcitorul geniului neamului său, al artei arhaice de esente al acestuia. În el au erupt trăirile strămosilor traco-daci care, trăind în sânul naturii, au fost nevoiti să-i caute si să-i înteleagă tainele. "Când creezi trebuie să te confunzi cu Universul si cu elementele".
Brâncusi este un înaintemergător nu numai în artă, ci si în viata spirituală a omenirii, a cărei viată sofisticată, încărcată de forme si tipare ale materiei, l-au îndepărtat de esentele vietii. Omul trebuie să purceadă pe calea regăsirii sale spre esentele primare ale vietii, fără plusul de materie si forme, fără orgolii cu simplitate, cu sinceritate, cu refacerea echilibrului ratiune-sentiment, cu viată si trăire spirituală. Si reprezintă unul din acei creatori privilegiati care, pe o anumită treaptă a evolutiei spirituale a umanitătii, intuiesc noua sensibilitate, confuză încă, a epocii si întruchipează în opera de artă aceast㠓formă latentă si inedită a spiritului".

Ultima si cea mai mare (ca întindere) din opera sa, a dăruit-o tării sale: ansamblul de la Târgu-Jiu. Acesta a fost creat în memoria eroilor care au căzut în războiul pentru unitatea natională. E simbolul dăruirii jertfelnice, al înăltării, al biruintei prin moarte. Această dorintă a lui, acest gest reliefează atasamentul, dragostea lui pentru bastină, pentru neamul său.

Ansamblul este compus din trei părti – trei volume, trei acte – asezate pe acelas ax. Geniul artistului se exprimă nu numai prin fiecare în parte, dar si prin ansamblul care formează o unitate, o unitate de exprimare. "Ansamblul de la Târgu-Jiu este unul din putinele monumente în istoria universală a sculpturii cu un program simbolic, închizând, sublimat în limbajul formelor rezultatul meditatiei unui mare artist asupra existentei umane" (T. Enescu).

Primul element din ansamblu este masa (masa tăcerii sau masa dacică), care impresionează prin simplitate: simplitate ca a sufletului si vietii românului. Nu este pătrată, ci este rotundă ca soarele, ca roata, ca pâinea... – o curbă închisă. Curba este linia universului. Înconjurată de 12 scaune (celor 12 apostoli de la Cina cea de taină Mântuitorul le-a cerut: "Să faceti aceasta întru pomenirea Mea") de forma clepsidrei – trecerea timpului... Îmi amintesc sanctuarul dacic de la Sarmizegetusa, hora românească. (Iar atomul are un nucleu central si în juru-i electronii.)

Al doilea element este poarta (poarta sărutului). Trecerea dintr-o parte în alta, dintr-o viată în alta. E ca un arc de triumf – triumful vietii asupra mortii. Iubirea este esentializată si, prin repetare, se relevă biruinta acestei virtuti esentiale.

Mircea Eliade spune: "Sunt unele teme din literatura noastră populară extraordinar de bogate din punct de vedere dramatic. De pildă Poarta: care împlineste în viata poporului român rolul unei făpturi magice, care veghează la toate actele capitale din viata insului. Prima trecere pe sub poartă înseamnă aproape o intrare în viată, în viata reală de-afară. Poarta veghează la căsătorie, si pe sub poartă mortul e dus, solemn, spre lăcasul de veci. Este, atunci, o reîntoarcere în lumea dintâi: ciclul e închis, si poarta rămâne mai departe, cu un om mai putin, să vegheze alte nasteri, alte nunti, alte morti".

A treia, care întregeste si dă sens final întregului ansamblu, este coloana (coloana infinită). Este formată din romboedre suprapuse pe verticală. Rombul îsi are semnificatia sa adâncă în arta lui Brâncusi, ca o stilizare a femeii (cea care oblăduieste si naste viată) si a făpturii umane în genere, în arta noastră populară. Aici apare ca simbol al vietii - al desfăsurării si dezvoltării acesteia. Întotdeauna se ridică înainte mergători care tind si atrag după sine societatea spre împlinire, care va ajunge la un punct maxim, după care în mod inevitabil, vine oboseala, îmbătrânirea, si acest ciclu, acest puls (sub forma romboedrelor) ce se deapănă în ritmul generatiilor spre înalt - un ritm al infinitului, al cugetării lui Dumnezeu.

user posted image

Am vizitat de mai multe ori ansamblul si am remarcat că masa avea fixată o plăcută pe care, pe lângă caracteristicile tehnice, era si denumirea de masa dacică. În toamna anului 1989 trecând iar, am găsit plăcuta lipsă - din interventia autoritătilor locale. Dacă e să luăm această denumire - de masă dacică - apare o nouă semnificatie: Neamul nostru românesc s-a născut având ca rădăcină neamul Dac. Pe această rădăcină se naste un neam nou (cel românesc), care născându-se crestin, primeste o nouă spiritualitate - crestină - care are la bază iubirea (si stim că simbolul iubirii este sărutul). Prin această spiritualitate, ca linie a dezvoltării sale, neamul nostru îsi are misiunea sa în concertul neamurilor, în viata cosmică ce pulsează ca ondulatiile coloanei infinite.

Arta, operele de artă, prin frumosul, prin armonia pe care o exprimă, sunt izvorâte, sunt coborâte, prin creatorii lor, din Eternul căruia îi sunt ca niste imnuri.

Geniile noastre, spirite superioare, care au ajuns cu privirea dincolo de materia de la picioarele lor, ne vorbesc...

H. Cladovan ("Permanente" Nr.12/2003)
ilie
un comentariu frumusel, dar slabut...

Brancusi merita superlativele celor mai buni critici din lume.
exergy33
Am sa dau citeva citate din "The Romanian: Story of an Obsession” de Bruce Benderson .

[...]
Later in life, Milarepa’s Tibetan Book of the Dead becomes his bible, and he becomes a virtual hermit, hidden in his studio in Montparnasse, executing the same forms over and over. Alienated from anything that seems contrived, he uses direct carving, like a peasant, instead of models, believing that each piece of stone holds some spirit he must release.

His studio in Montparnasse is a shrine in which the precise arrangement of sculptures takes on occult value. As he grows older, he makes an eccentric white-bearded figure on the streets of Paris, dressed in the all-white costume of the Romanian peasant.

White: for purity and mourning. With shepherd’s flute tucked into his waistband, he leads a white dog to cafés and movies and even glittering social events. In his studio covered in white dust from his work with marble, he cooks the organs of animals in a clay oven he built himself, serves his white dog milk from a washbasin and makes everything by hand, even setting his own leg in white plaster when he breaks it at an isolated country retreat.

Noguchi became his apprentice in 1927. Brancusi told him that the saw he used had to cut only with its own weight, no matter how long it took, that the marks left by the axe blade had to remain as tangible signs of the contact between man and matter. All this contributes to Ionel Jianou’s theory that Brancusi succeeded in expressing the simple, spiritual, yet strangely cryptic world of the Romanian peasant, a pagan, mystical world, intimately linked to the earth.

[...]

Brancusi’s goal was to reconnect with these elemental forms of matter. He dreamed of sculpting through all the subsequent significations to their fundamental core. The capacity was in his blood and articulated the lonely, exultant years he spent as a youthful shepherd as well as the isolated latter part of his life. But if, in some Modernist project, he could strip down matter until it revealed its form beyond the trappings of technology, it was because his fellow peasants were doing it just that same way for thousands of years.



Am subliniat ultimele propozitii in rosu pentru ca, dupa parerea mea, ele reflecta acea parte magica a viziunii si a puterii de abstractizare pe care a avut-o Brancusi ... ceva care de secole s-a strins in singele unor generatii de artisti talentati si fara nume, taranii romani, si care, in mod vulcanic , a erupt in persoana lui Brancusi.
Inclin sa cred ca genetica isi pune cu prisosinta amprenta si in arta . smile.gif
ilie
mwah1.gif
un comentariu excelent ce arata felul de a fi, de a crea al celui mai mare sculptor al secolului xx. influenta dominanta a spiritului romanesc in creatia lui brancusi e remarcata si relevata de criticul respectiv.
exergy33
Bruce Benderson nu este critic de arta. E un scriitor care in cartea sa a incercat sa se apropie de unele personalitati din cultura si istoria Rpmaniei , cum ar fi Brancusi , regele Carol al II-lea si Panait Istrati.
ilie
oricine isi da cu parerea despre arta se cheama ca face critica, asta asa ca iti plac lucrurile exacte (vezi cum ai scris Romania mai sus...)
fiatlux
din pacate mai usor mi-a fost sa gasesc atelierul lui din paris ,in centrul pompidou ,decit lucrarile de la tg jiu ! acum cativa ani am trecut prin targ si ,normal, am vrut sa vad capodoperele ! indicatoare ..lipsa ! indiciile localnicilor nu tocmai exacte ! ca sa nu mai spun ca parculetul unde se afla coloana arata jalnic,parjolit de arsita iar la poalele edificiului tronau ,bine merci, buruienile ! cand imi amintesc si ce reactie violenta a avut p shushara (critic de arta-si zice) la initiativa lui r. varia de reconditionare !!
Brancusi e un spirit universal care ,oriunde s-ar fi nascut si-ar fi revarsat maiestria ! D-zeu ni l-a harazit noua,pacatosilor !
cocosel
Iti dau in totalitate dreptate fiatlux nu se doreste recunoasterea unor marii spirite care s-au nascut in aceasta tara.Intotdeauna m-am intrebat care a fost oare si care este in continuare motivul??? sad.gif
ilie
cred ca localnicii de acolo nu realizeaza ce mari opere de arta au in curte.
iar ca nu sunt in stare sa ingrijeasca si intretina un parculet si sa puna in valoare operele respective...ce sa mai comentezi...
daca insa ai vrea sa le muti de acolo, vai ce ar sari imediat in sus!

eu ma ofer sa le iau de acolo, sa le pun in alt oras din Romania care i-a placut lui Brancusi si sa fac rost de fonduri pentru intretinerea lor si a imprejurimilor lor in urmatorii 25 de ani.
ics G
Edili orasului is in primul rand de vina,localnici sunt convins ca multi habar nu au de ce inseamna Brancusi,interesul lor e altul . blink.gif mad.gif
Fantasee
Mă îndoiesc de oportunitatea relocării, freeman. smile.gif Optim ar fi să promovăm manifestarea artistică fără să o scoatem din context. spoton.gif

Iată cuvintele lui Brâncuși, redate de Constantin Zărnescu în "Aforismele și textele lui Brâncuși":

"Am fost și eu trimis de mic copil, la pricopseală, prin lume. Nu mi-am pierdut legătura și nici nu mi-am scos rădăcinile - pentru a umbla ca un năuc, pe tot globul. A profitat, pe urmă, și Arta mea; și m-am salvat ca OM."
exergy33

"Incetul cu incetul, am inceput sa inteleg motivele pentru care Brancusi este altfel pentru fiecare dintre cei care l-au cunoscut. Omul care starnea furtuni cu sculpturile sale in muzeele americane este acelasi cu Brancusi, cel care fierbea fasole pentru prieteni in oale de lut. Omul care a plecat in India ca sa faca un Templu al Reculegerii pentru un maharajah fascinat de siluetele magnifice ale Pasarilor sale este acelasi Brancusi care strabatea dealurile si padurile Gorjului, purtandu-si de mana iubita irlandeza prin paradisul copilariei sale. Omul care visa sa ridice la Chicago o Coloana a infinitului inalta de 125 de metri este acelasi taran din Hobita care a purtat toata viata haine de postav si a carui singura Coloana ramasa in picioare se afla, nu intamplator, in Romania. Oriunde ar fi trait Brancusi, in America, la Paris sau la Roma, el ar fi fost acelasi, la fel de neschimbat ca ciobanii de prin muntii nostri, de care il legau misterioase canale nevazute. „Zborul mi-a ocupat toata viata”, zicea el, si poate ca de-aceea, cautarea lui Brancusi undeva anume este vanatoare de umbre. "


ZBURATORUL DE LA HOBITA de Horia Turcanu
ilie
QUOTE
Mă îndoiesc de oportunitatea relocării

fantasee tu ai dreptate, dar a tine capodopere universale intr-un loc nepotrivit, e ca si cum ai tine un trandafir intr-un grajd...
exergy33
user posted image

"Brancusi a stabilit un record mondial: 27 de milioane de dolari pentru o sculptura

O sculptura a lui Constantin Brancusi, "Pasarea in spatiu", a fost adjudecata pentru 27,4 milioane de dolari la o licitatie desfasurata miercuri la New York, potrivit Mediafax.
Licitatia desfasurata miercuri seara, la casa Christie’s din New York, a pornit de la o suma cuprinsa intre 8 si 12 milioane de dolari. Lucrarea "Pasarea in spatiu" a fost achizitionata cu 27.460.000 de dolari, de catre un cumparator anonim.

Sase persoane s-au luptat pentru lucrare, iar cind pretul acesteia a ajuns la 23 milioane de dolari au ramas in competitie numai doua, care licitau prin telefon, potrivit "New York Times", citat de Mediafax. La pretul de 24,5 milioane s-a adaugat comisionul casei de licitatie (20% pentru primele 200.000 de dolari din pret si 12% pentru restul sumei).

Sculptura, din marmura si piatra, are o inaltime de 121 de centimetri si a fost realizata de Brancusi in perioada 1922-1923. "Pasarea in spatiu" provine dintr-o colectie privata din Europa, unde s-a aflat din 1937.

Anterior, ea a facut parte din colectia lui L?onie Ricou, o parizianca pasionata de arta, care organiza saloane culturale in casa ei si cunostea personalitati, printre care Guillaume Apollinaire, Modigliani si Picasso.

Specialistii n-au stiut de existenta acestei lucrari pina de curind, cind un expert de la Christie’s a descoperit-o intr-o casa din Franta, potrivit "The New York Times".

Sculptorul Vlad Ciobanu crede ca Brancusi este apreciat in strainatate si mai putin in Romania. "Noi naclaim iesirea artistului in universalitate", a spus el. "Am facut din ansamblul lui Brancusi de la Tirgu-Jiu o mica feuda judeteana", a precizat Vlad Ciobanu."

[...]

"Sculptura este o varianta a temei "Pasari in vazduh" si a fost realizata intre lucrarea aflata acum la Metropolitan Museum of Art din New York si cea de la Fundatia Beyeler din Elvetia. Seria acestor lucrari dezvolta ideea ridicarii in spatiu si posibilitatea transcenderii cadrului concret de existenta.

Brancusi anuleaza efectele gravitationale si dematerializeaza volumele printr-o slefuire atenta a pietrei.

Pasarea reprezentata in marmura alba transmite un sentiment de echilibru si rafinament, din orice unghi ar fi privita, prin sofisticarea si delicatetea executiei."


In continuare puteti citi parerile exprimate de expertul in arta Radu Varia, autorul unui binedocumentat album de arta brancusiana . smile.gif

Precizez ca e vorba de licitatia din luna mai, 2006 .
ilie
QUOTE
"Noi naclaim iesirea artistului in universalitate", a spus el. "Am facut din ansamblul lui Brancusi de la Tirgu-Jiu o mica feuda judeteana", a precizat Vlad Ciobanu."

si eu ziceam acelasi lucru...din pacate asa e. ce s-ar putea face?
exergy33
Citeva pasaje extrase din interviul acordat de Mircea Eliade lui Claude-Henri Rocquet, interviu care a fost publicat ulterior sub titlul Incercarea labirintului.

— Vedeţi cumva în Brâncuşi o figură exemplară a „fiinţei româneşti"?
— Da, în sensul că la Paris, Brâncuşi a trăit în atmosfera avangardei artistice, şi, totuşi, nu s-a lepădat de modul de existenţă al unui ţăran din Carpaţi. Şi-a exprimat gîndirea artistică urmând modelele pe care le găsea în Carpaţi, dar aceste modele nu le-a repetat într-un folclorism ieftin. El le-a recreat, reuşind să inventeze acele forme arhetipale care au uimit lumea, deoarece Brâncuşi a coborît foarte adinc în tradiţia neolitică; acolo a găsit el rădăcinile, izvoarele . . . ''si loc să se inspire din arta populară românească modernă,, s-a dus la izvoarele acestei arte populare.
— Vom putea oare spune că el a regăsit, nu formele, ci forţele care hrăneau aceste forme?
— întocmai. Şi dacă a reuşit să le regăsească, aceasta sa datorează faptului că el s-a încăpăţînat să ducă viaţa părinţilor săi, a semenilor săi, din Carpaţi.
— Se pare că regretaţi, în Jurnal, că timiditatea v-a împiedicat să-l întîlniţi pe Brâncuşi. Şi nouă ne pare rău. Totuşi, avem o întîlnire, pe calea scrisului, dacă mi-e îngăduit să spun aşa, între Brâncuşi şi Mircea Eliade. într-un text minunat şi prea puţin cunoscut, descoperiţi, după cum tocmai aţi afirmat, rădăcinile profunde ale inspiraţiei lui Brâncuşi, dar, pe lîngă aceasta, faceţi o lectură cu totul personală a acestei inspiraţii, susţinută de ceea ce aţi învăţat din lenta descifrare a miturilor primordiale. Faceţi o lectură a imaginilor centrale ale lui Brâncuşi — înălţarea, arborele, pasărea—... iar concluzia este aceasta: Brâncuşi a făcut să zboare materia ca şi alchimistul. Şi a făcut-o prin mirajul contrariilor, fiindcă ceea ce alcătuieşte imaginea şi semnul celei mai mari uşurinţe, este tocmai ceea ce, pe de altă parte, este semnul opacităţii, al căderii, al greutăţii — piatra. . .
smile.gif
ramona
QUOTE(freeman @ 20 May 2007, 08:57 AM) *
cred ca localnicii de acolo nu realizeaza ce mari opere de arta au in curte.
iar ca nu sunt in stare sa ingrijeasca si intretina un parculet si sa puna in valoare operele respective...ce sa mai comentezi...
daca insa ai vrea sa le muti de acolo, vai ce ar sari imediat in sus!

eu ma ofer sa le iau de acolo, sa le pun in alt oras din Romania care i-a placut lui Brancusi si sa fac rost de fonduri pentru intretinerea lor si a imprejurimilor lor in urmatorii 25 de ani.

Am ajuns mai tarziu la topicul asta si imi pare rau. Ideea de a muta operele lui Brancusi mi se pare cel putin exagerata, Brancusi acolo le-a dorit pentru ca acolo sunt radacinile lui. Cat despre faptul ca nu toti localnicii realizeaza ce mari opere de arta au in curte, ai dreptate asa cum nici toti localnicii Parisului nu realizeaza ce mare muzeu este Louvre- ul. biggrin.gif Cat despre starea jalnica in care s-ar afla operele de la Tg -Jiu, nimic mai fals, ele au fost reconditionate, iar parcurile care le adapostesc sunt bine intretinute, mai rar oras in tara unde sa vezi atata curatenie.
Grija pentru ele este chiar exagerata, gardienii publici misunand pe acolo, oarecum in neconcordanta cu dorinta lui Brancusi care dorea sa se joace copiii, sa le atinga, sa fie o parte din viata tuturor.
ilie
ai dreptate cu dorinta artistului, care trebuie respectata si indeplinita.
dar...
exergy33
~ Constantin Frosin: “Brâncuşi – Întemeietorul de esenţe”

Cum arta brâncuşiană este una a esenţelor, fiind reflecţia bifocală a vieţii şi a mişcării, vom recurge la esenţializare întru prezentarea lui Brâncuşi şi ne vom mişca foarte repede printre simbolurile sale dăltuite în poala Timpului, cu fărâme de infinit într-o nesfârşită mişcare…

S-a spus că sculpturile sale se identifică formelor primare, deci, arhetipurilor, dar el însuşi a afirmat că, de fapt, ele se identifică visurilor sale, urzite în coloratura unei realităţi tăinuitoare de alte realităţi, la graniţa dintre visul uman şi cel titanesc.

Brâncuşi şi-a propus – şi a reuşit – să obţină o măiestrie înstăpânitoare asupra fiinţelor naturale, pe care nu a descoperit-o încă ştiinţa apuseană, deoarece menirea demersului său este de a apăra inocenţa stării de conştiinţă primordiale.

Este unul din puţinii care au găsit modelul armoniei, graţie căruia Brâncuşi reuşeşte să introducă esenţialitatea – Ideea – într-o formă care respiră fericirea existenţială a naturii organice.

Aspiraţia sa spre universal, spre un impersonal supra-personal, transcendental, se realizează prin detaşare totală de subiectivismul tiranic, posibil prin conjugarea eticului şi a esteticului.

„Numai dialogul strâns al sufletului şi al simţurilor putea genera simplitatea de la sine înţeleasă, frumuseţea transcendentă a volumului pur, închizând în sine o înţelepciune aproape sacră“, afirma Carola Giedon Welcher, care a dedicat o importantă monografie artei brâncuşiene.

Considerat de René de Solier creatorul sculpturii cinetice, Brâncuşi a descoperit valoarea ontologică a mişcării, el care afirma: „ În univers e numai mişcare“. Mişcarea nu ţine cont de timp şi de spaţiu, drept care Brâncuşi realizează o sinteză unică a anticului cu modernul, a materialităţii profunde şi programatice cu intelectualismul cerebral şi cerebralizant al viziunii sale, care se sprijină pe o continuă meditaţie asupra artei (materializată în Coloana infinitului, în care se află încifrat Ars longa, vita brevis…).

Sir Herbert Read consideră că sculptura lui Brâncuşi ocup㠄centrul neclintit al artei moderne“, fiind o simbioză a naivităţii infantile şi a înţelepciunii studiate. Formele lui nu sunt niciodată inocente, ci, întotdeauna dictate de forţe inconştiente. El consideră arta lui Brâncuşi „o creaţie primordială, indepedentă de epoca şi civilizaţia noastră“.
Brâncuşi sugerează prin formele ovoidale creativitatea, punctul, linia, cercul, spirala şi labirintul semnificând actul fundamental al genezei.

Spaţialitatea plastică proprie lui Brâncuşi e asigurată de echilibrul perfect dintre formă şi material. Sculptura lui Brâncuşi este creatoare de spaţiu, căpătând, astfel, semnificaţie prin mişcarea transcendentală, prin caracterul ei existenţial.

Brâncuşi este unul dintre primii care a valorizat lumina în raport cu timpul şi mişcarea; astfel, Pasărea de aur demonstrează lumina extraordinară a forţei cosmice de radiaţie.

Brâncuşi ţine să realizeze statui de mari dimensiuni, care să suprime distanţa dintre pământ şi cer, acesta fiind imperativul numărul unu al metapoeticii lui sculpturale.

Din această perspectivă, sculpturile sale ar fi doar proiecte de sculpturi, fragmente de proiecte uriaşe. El realizează doar începuturi arhetipale, care îşi anunţă ideea stabilită de continuitate.

Mişcarea ascensională este relevabilă în orice element sculptural brâncuşian, dar, trebuie spus că el surprinde nu mişcarea, ci principiul generator al mişcării. René Huyghe merge până acolo, încât afirmă că Brâncuşi este marele precursor al dinamismului contemporan, al curbelor de flexiune şi de tensiune, ce fac orgoliul arhitecturii şi tehnicii actuale.

Brâncuşi trecea în lumea pariziană drept un Dumnezeu, descălecat din icoanele româneşti, dar şi drept frate mai mic al lui Socrate, graţie vervei lui scânteietoare.

Şi-a trăit viaţa în austeritatea şi tensiunea vitală şi intelectuală a unui Michelangelo, dar, şi într-o seninătate creatoare şi echilibru spiritual.

În nebunia secolului XX, marcat de pendularea între contradicţii şi extreme: contradicţii împinse la extrem, dar şi extreme vecine cu contradicţia, ba chiar cu contrariul lor, el a păstrat o linişte a raţionării, dorindu-se un Prince paysan; deşi homme du monde, îi era caracteristic un soi de aristocratism ţărănesc, amestecat cu un bun-simţ natural şi mândrie demnă, reţinută, specifică intelectualului român de bună calitate.

„Suferinţele întăresc pe om, constata el în 1938, la vârsta de 62 ani, şi sunt mai necesare decât orice plăceri, pentru formarea unui caracter (câtă asemănare cu CIORAN, alt sculptor român, de astă-dată sculptor de cuvinte, în frumoasa franceză clasică, dalta lui reuşind să obţină un stil unic, cel mai bun al secolului XX ! – să fie oare România ţara artiştilor, a sculptorilor de tot felul, dar care ţintesc şi nimeresc de obicei cele mai înalte piedestaluri, vecine cu nemurirea?!) Şi apoi, eu găsesc întotdeauna că fiecare este singur de vină pentru tot ce i se întâmplă. De altfel, ceea ce m-a susţinut în tot drumul ce l-am străbătut, a fost sentimentul acela al propriei răspunderi în faţa oricărei fapte, şi al bucuriei depline în faţa oricărui lucru“.
Atelierul lui Brâncuşi a devenit muzeu în 1962, când este inaugurat oficial de directorul său, Jean Cassou, în prezenţa Ministrului Culturii de atunci, cunoscutul scriitor André Malraux (de reţinut că Atelierul a fost lăsat moştenire Franţei, acea minunată ţară de adopţie, care l-a înţeles şi l-a ajutat să se facă cunoscut nu doar pe sine, ci şi poporul din sânul căruia s-a născut).

Moare în ziua de 16 martie 1957, având conştiinţa clară că ceea ce a făcut este important, timpul neînsemnând nimic: „Ştiu că mi-a sosit clipa cea de pe urmă. Da ! Viaţa omului e scurtă, dacă priveşti înapoi. Timpul nu înseamnă nimic – este nimic. Ceea ce ai făcut este important“.
Îmbinarea simbiotică a anticului (= arhaicului) şi modernului constituie miracolul artei lui Brâncuşi. El vine din folclorul românesc şi din arta hindusă, contopind, fără ostentaţie, vechiul şi noul. Brâncuşi este un poet ce ne propune o rostire esenţială a fiinţei, (ba chiar a firii, ca infinit lung, prelung, dacă nu chiar prelungit, al lui a fi, deci care se prelungeşte dincolo de fiinţa noastră ; interesant cum Brâncuşi, poetul în slova pietrei, ne atrage atenţia asupra diferenţei dintre fiinţă şi fire… materializată sculptural, printru-un demers existenţial.

Brâncuşi sculptează metafore şi simboluri care sunt comprimate spirituale, un fel de concetti, de ecleraje ce scot fiinţa din zona tenebroasă a ascunderii, forma se transformă la el în idee poetică vitalist nietzscheană, în care se străvede voinţa de putere spiritualizată, topită în fior, în efluviu emotiv. Poetizare = spiritualizare, dematerializare, transfer de sensuri şi analogizare, deci metaforizare şi simbolizare. Poetul din el despoaie forma până dă de grăuntele de viaţă pitit în miezul conţinutului. Şi ce frumoasă formă naşte un conţinut astfel înnobilat…!

CONSTANTIN FROSIN


... sublinierile imi apartin smile.gif
cipdecip
Galeriile de arta Saatchi fac un clasament cu cei mai renumiti artisti sin sec XX. Sa le aratam ca ne pasa de artistii nostri, sa le aratam ca suntem ROMANI. ia doar 30 secunde (acum e pe locul 15 => inca poate fi salvat)

http://www.saatchi-gallery.co.uk/artvote
Erwin
Iată că din fonduri europene s-a făcut ceea ce trebuia făcut, ansamblul de la Tg.Jiu nu numai că a fost restaurat, dar parcul şi împrejurimile au fost şi ele duse la un standard înalt, ce încântă ochiul şi pun în lumină operele marelui artist. Am postat deja în jurnal pozele făcute în weekend-ul trecut. Am fost plăcut impresionat, nu numai de parc ci şi de oraş, de zona, de curăţenie, de grădinile pline de flori, de oamenii gospodari...
exergy33
Nu stiu daca e de ris sau de plins ... rolleyes.gif

- :: Novopress.info Romania - http://ro.novopress.info -

Brancusi furat de catre Saatchi Gallery!

Celebra galerie de arta Saatchi Gallery din Marea Britanie a organizat pe site-ul oficial un top al primilor 500 de artisti ai secolului XX bazat pe voturile utilizatorilor de internet!

In acest top se regaseste si artistul roman Constantin Brancusi - cel mai mare sculptor al secolului XX.
In urma promovarii in presa romana a acestui eveniment, utilizatorii romani s-au grabit sa-l voteze pe marele Constantin Brancusi! Dupa cum avea sa se vada mai tarziu, acest gest s-a dovedit fatal pentru clasamentul britanic si in special pentru marele nostru artist!


Contrar asteptarilor celor care au organizat acest top, romanii au stat cu ochii pe clasament si chiar au promovat mai departe pe artistul roman prin diferite metode aflate la indemana oricaruia! De la postari pe bloguri la mesajele de tip mass, concetatenii nostrii au dat dovada de solidaritate si au votat in numar foarte mare!



Deoarece in ziua de 18 Martie 2008 ora 23.00, Brancusi avea 38 000 voturi – la o diferenta de aproximativ 25 000 voturi fata de Pablo Picasso - fiind clasat pe locul I, organizatorii topului au decis sa-i "taie" acestuia 27 000 de voturi aruncand-ul pe locul 20 in top.
In urma sesizarilor presei din Romania, puratorul de cuvant al Saatchi Galleery, Annabel Fallon a declarat intr-un raspuns catre ziarul Cotidianul ca artistul roman a fost depunctat deoarece existau suspiciuni ca un "hacker" a crescut in mod artificial numarul de voturi acordate lui Brancusi! Iata mai jos raspunsul galeriei londoneze catre ziarul Cotidianul:

Dear Mr.

Further to our conversation earlier today we firstly want to say how pleased we are that this campaign is being promoted by your paper and that your readers have taken such an interest in promoting the work of Brancusi.

Because we were unaware of this keen interest, our IT team, when they saw that over a very short period of time that Brancusi received so many votes and went to the number one spot (he received I think over 1000 votes in one evening), presumed that this was the work of a hacker who had hacked into our software and was rigging the voting.

Our team therefore removed the votes to bring him back to his original standing because we thought that this was one person messing around with the voting.

However now that we are aware that this high interest from your country has resulted in so many votes for the artist we are happy to let our IT team know that there is no foulplay involved here – simply a country supporting one of their artists!

I hope this makes sense to you but any further queries please don't hesitate to contact me again.

With Best Wishes,

Annabel Fallon, Press Officer, Saatchi Gallery

Dupa cum scrie mai sus, organizatorii nu se vor mai implica in sistemul de vot si nu vor mai depuncta pe nimeni indiferent de modul in care va decurge votul.

Chiar si dupa un asemenea furt pe fata, ascuns sub o scuza cat se poate de vopsita, Brancusi a continuat pe parcursul a doua zile sa revina mereu pe primul loc si sa se distanteze vizibil fata de ceilalti artisti din clasament! De fiecare data cand se distanta la maxim 2000 de voturi, cei de la Saatchi Gallery mai taiau 3000 de voturi pana ajungea iarasi pe locul 20.

La insistentele presei dar si ale romanilor care i-au asaltat cu mesaje pe cei de la galeria londoneza, Saatchi emite un comunicat de presa in care dezvaluie adevaratul motiv pentru care Brancusi a fost defavorizat. Prezentam mai jos comunicatul tradus in limba romana:

"Felicitari votantilor romani si Cotidianului, dar in urma unui numar de proteste ale unor artisti de pe site care cred ca acest lucru a distorsionat lista transformind-o in reflectie acurata a preferintelor lor, am decis sa il mutam pe Brancusi pe locul 20 pentru o crea o ierarhie echilibrata si mai corecta.

Desi sintem incintati ca cititorii dumneavoastra au fost atit de entuziasti in sustinerea lui Brancusi, aceasta s-a dovedit problematica deoarece «suporteri» ai altor artisti s-au plins ca, din cauza sprijinului ziarului dumneavoastra, alti artisti nu sunt corect reprezentati in aceasta competitie"

Dovada fiind cuvintele ei de mai sus care se contrazic putem oare spune ca aceasta Annabel Fallon minte cu nerusinare?!
Initial cand am citit prima fraza din comunicat am ramas suprins! Ma gandeam ca poate Paul Gauguin sau Pablo Picasso au sunat si s-au plans de faptul ca nu sunt pe locul intai. Apoi, individa a reparat eroarea spunand ca «suporteri» ai altor artisti s-au plans de sustinerea romanilor pentru un artist roman!

Oare ce doreau acesti «suporteri» (asta in cazul in care chiar au existat)? Doreau ca romanii sa-l voteze pe Piet Mondrian sau pe Amedeo Modigliani?

Dealtfel asupra artistilor si a oamenilor de stiinta romani au stat mereu o seama de blesteme: blestemul nerecunoasterii valorii de catre straini (a se vedea cazul de fata), blestemul furtului anumitor descoperiri (cazul Nicolae Paulescu, Petrache Poenaru, etc.) si multe alte asemenea blesteme care ar putea face oricand obiectul unei Enciclopedii a Furtului in Arta si Stiinta!
Adrian Boicu



Erwin
Sunt indignat! mad.gif Am votat în susţinerea unui geniu universal, care poate sta alături de marii artişti ai Renaşterii, Leonardo şi Michelangelo.

Cred că saitul ălora chiar merită hack-uit din plin, drept pedeapsă! rofl.gif

Hackeri români, da-ţi o mână de ajutor ca valorile româneşti să-şi regăsească locul meritat între valorile lumii! thumb_yello.gif
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.