Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Foucault Si Autonomia Discursului
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Greena
Ma refer strict la a 2-a perioada a lui fuco. Cea in care autorul cerceteaza ceea ce putem numi autonomia discursului. De fapt, Foucault insusi foloseste foarte des aceasta sintagma. Imi vine foarte greu sa explic, pe scurt, ce presupune aceasta sintagma si obiectivele pe care le urmareste fuco. De aceea m-ar interesa opinia unor cunoscatori in domeniu.
Problema pe care mi-o puneam este urmatoarea: de pe ce pozitii putem critica acest concept de autonomie a discursului? Unul dintre scopurile pe care le urmaresc este reabilitarea pozitiei subiectului in constituirea sensului (pentru fuco intrebarea referitoare la sens tinteste DOAR discursul; caci acesta are un set de reguli ce il autovalideaza).

Imi cer scuze ca am fost atat de scurt la vorba.
tikky
Autonomie a discursului in raport cu... ? smile.gif

La ce carti ale lui Foucault te referi?

Din cate stiu, sensul nu e constituit de un singur individ, are mai multe determinari sociale. Individul, la randul lui, este parte a societatii.
Greena
o sa incerc sa dau niste definitii. sau mai degraba sa explic mai limpede ce inseamna discurs autonom.

suntem, cred, obisnuiti sa punem urmatoarea intrebare, atunci cand ni se prezinta un discurs: cine a spus cutare sau cutare lucru? sau ce s-a spus, de fapt, in ceea ce s-a spus? ce se afla dincolo de suprafata discurului? a pune astfel de intrebari inseamna ca am presupus deja ca discursul nu se autovalideaza, el apare ca fiind intemeiat de ceva ce-l depaseste: subiectul (ca la Kant, de exemplu; sau de intentia autorului daca ne referim la hermeneutica clasica [Schleiermacher, Dilthey]), sau un de sens originar si atemporal (nu-mi vin in cap exemple). In tot cazul, discursul este dublat de ceva ce-l intemeiaza, astfel incat ceea ce trebuie sa cercetam este mereu acel ceva ce-l depaseste.

Bun. Pe Foucault nu-l mai intereseaza acel "dincolo" ci doar suprafata discursului inteles ca eveniment neinsotit de nimic altceva (ci doar de alte discursuri; este important de preicizat pluralul). Discursul are propriile reguli de formare. El este autonom. A spune ca discursul este autonom inseamna (aceasta este una dintre consecinte) a proclama moartea subiectului. Subiectul este ceea ce se spune despre subiect. Intrebarea se rastoarna: nu mai cautam principii intemeietoare intr-un subiect originar (ego-ul la Kant) ci ne axam strict pe regulile interne discursului. Acestea nu sunt nici atemporale, nici transcendentale. Ele au un caracter istoric si contingent. Asta nu viciaza cu nimic "autonomia discursului".

Problema era cum putem sa depasim aceasta perspectiva si sa reabilitam pozitia subiectului.

p.s carti? Cuvintele si Lucrurile, Arheologia Cunoasterii; si cele din prima perioada dar cred ca sunt suficiente si astea
jock
Nu l-am citit pe Foucault, asa ca nu prea te pot ajuta cu opinii avizate si la obiect.
In ce priveste chestiunea de care amintesti aici (suspendarea subiectului în discurs), parerea mea este ca nu numai Foucault, ci toti acesti de=constructivisti postmodernisti nu fac decât sa încetoseze lucrurile, dintr-un gust exagerat pentru pentru detaliul nesemnificativ si pentru placerea de a se juca cu cuvintele. Filosofia nu trebuie sa se piarda ea însasi într-un discurs ultrasofisticat întors asupra lui însusi. Foucault nu face decât sa-si diagnosticheze propria boala, ridicând-o la rang de maladie universala.
Pe scurt, as zice ca subiectul nu are cum sa dispara din discurs, din moment ce el este principiul oricarui discurs. Autonomia pe care si-o câstiga discursul nu este altceva decât autonomia formalului, autonomia oricarui limbaj ce si-a definit regulile si elementele de baza, dupa care începe sa se dezvolte experimentând toate posibilitatile oferite de cadrul dat de acestea. Si se întâmpla ca acest univers al discursului poate sa includa si sa depaseasca o anume realitate predeterminata, s-o intersecteze sau chiar s=o limiteze (vezi "carcasele lingvistice" ale lui Carnap), în functie de cum au fost prestabilite acele baze si acea realitate.
Filosofia si-a creat deasemeni niste baze lingvistice, iar filosofii postmoderni, deconstructivistii si hermeneutii, au gasit foarte pasionanta activitatea de a meta-filozofa, facând discursuri despre discurs si uitând de scopul final al oricarui discurs, care este acela de a re-construi existenta în gândire. Este adevarat ca trebuie cercetate si instrumentele de cunoastere (de la Kant citire), dar nu putem ramâne blocati definitiv în acest tip de cercetare, daca nu vrem sa contractam boala de care suferea, printre altii, si Foucault. In fata acestor doua tendinte extremiste, una care împinge discursul filosofic într-un cerc vicios, facându-l sa se dezvolte necontrolat (si acceptând asta ca pe ceva firesc), si cealalta care vrea sa-l anuleze complet (neopozitivismul logic), ar fi o singura solutie: înapoi la clasici si la ontologie. Filosofia trebuie sa fie, în ultima instanta, doar ontologie si nimic altceva.
QUOTE
Problema pe care mi-o puneam este urmatoarea: de pe ce pozitii putem critica acest concept de autonomie a discursului?

Am impresia ca tocmai ti-am raspuns la întrebarea asta.
Si înca ceva. As spune ca autonomia discursului nu înseamna pâna la urma gratuitate, contingenta sau lipsa a sensului, etc., ci tocmai obiectivitate maxima, înaintarea la nivelul principiului, axiomatizarea limbajului. Numai sa nu fie o autonomie doar declarata, în numele careia se considera permise orice constructii si de-constructii, orice abateri de la regulile formale si de la logica ce confera unitatea unui discurs. Daca, în numele autonomiei, se face rabat de la acestea, discursul nu mai e discurs.
QUOTE
Discursul are propriile reguli de formare. El este autonom. A spune ca discursul este autonom inseamna (aceasta este una dintre consecinte) a proclama moartea subiectului.

Cine-i ofera însa aceste reguli de formare? Ele nu se sustin singure, ci trebuie validate dinafara. Un discurs absolut autonom, care s-a lepadat de subiect, ar fi numai acela care s-ar sprijini pe reguli autoconsistente. Ori, un asemenea discurs înca nu exista, iar daca ar exista, ar fi chiar discursul filosofic prin excelenta, discursul despre Fiinta, care ar recupera dintr-o data întreaga realitate, cu subiect cu tot.
itzilibitzii
QUOTE
nu fac decât sa încetoseze lucrurile, dintr-un gust exagerat pentru pentru detaliul nesemnificativ si pentru placerea de a se juca cu cuvintele. Filosofia nu trebuie sa se piarda ea însasi într-un discurs ultrasofisticat întors asupra lui însusi. Foucault nu face decât sa-si diagnosticheze propria boala, ridicând-o la rang de maladie universala.


Jocul cuvintelor cuprinde retorica adevarului. Fara el, realul ar adormi in sine insusi, inexprimabil si de neinteles. Nu filosofia se pierde, gandul rataceste pana isi gaseste expresia potrivita. Cine nu si-a absolutizat boala, n-are sansa s-o intalneasca.

Mai departe ma bag mai tarziu. tongue.gif
Greena
QUOTE
Pe scurt, as zice ca subiectul nu are cum sa dispara din discurs, din moment ce el este principiul oricarui discurs.


Nu ca as face o gluma, dar cred ca de pe pozitia lui Foucault s-ar putea pune urmatoarea intrebare: si daca discursul vorbeste prin subiect? Foucault observa (ca asta face un arheolog, descrie arhiva) ca discursul epistemei clasice (de la Descartes la Kant) se organizeaza conform unor reguli: reguli date de o tendinta a filosofilor, botanistilor, filologilor de a prinde lumea, plantele, limbile intr-o schema universala si fixa, atemporala. Acest miez al epistemei clasice (tendinta de a prinde orice intr-o schema fixa) duce catre o anumita organizare a discursului. Am putea spune, cred, ca acel nucleu al perioadei clasice e un soi de prejudecata ce functioneaza la toate nivelele de discurs (politic, filosofic, medical etc) dintr-o perioada data. Foucault mai observa ca discursul (politic, filosofic, medical) se intercoreleaza: exista anumite decizii politice care influenteaza modul de enuntare sau de organizare a discursului medical (vedeti Cuvintele si Lucrurile). Pe scurt, discursul se organizeaza conform unor reguli pe care Foucault le descrie cercetand arhivele. Mai mult, in Istoria Nebuniei Foucault incearca sa arate cum practicile discursive se articuleaza pe anumite formatiuni non-ndiscursive (cum meditatiile carteziene se articuleaza pe ceea ce putem numi nasterea spitalului de nebuni). Impresia pe care o ai e ca discursul poseda o autonomie in care rolul subiectului este diminuat la minimun. Intrebare, asadar: ce rol mai are subiectul sau ce statut ii putem oferi daca se tine cont de aceste practici discursive?

QUOTE
Autonomia pe care si-o câstiga discursul nu este altceva decât autonomia formalului, autonomia oricarui limbaj ce si-a definit regulile si elementele de baza, dupa care începe sa se dezvolte experimentând toate posibilitatile oferite de cadrul dat de acestea


La Foucault nu este deloc asa. Sunt multe diferente. In Arheologia cunoasterii e discutata mai pe larg chestiunea asta.

QUOTE
Filosofia si-a creat deasemeni niste baze lingvistice, iar filosofii postmoderni, deconstructivistii si hermeneutii, au gasit foarte pasionanta activitatea de a meta-filozofa, facând discursuri despre discurs si uitând de scopul final al oricarui discurs, care este acela de a re-construi existenta în gândire. Este adevarat ca trebuie cercetate si instrumentele de cunoastere (de la Kant citire), dar nu putem ramâne blocati definitiv în acest tip de cercetare, daca nu vrem sa contractam boala de care suferea, printre altii, si Foucault.


Ce inseamna activitatea de a filosofa si de ce o pui pe acelasi nivel cu cercetarea intrumentelor de gandire? (daca asta ai vrut sa spui) Foucault nu suferea de boala crecetarii intrumentelor de cunoastere. Te rog sa fii mai clar.

QUOTE
ar fi o singura solutie: înapoi la clasici si la ontologie.


Care clasici? Cum ar raspunde acestea la urmatoarele intrebari: cum s-a nascut clinica? cum s-a nascult inchisoarea? dar spitalul de nebuni? Caci astea sunt intrebarile care il intereseaza pe Foucault.

QUOTE

As spune ca autonomia discursului nu înseamna pâna la urma gratuitate, contingenta sau lipsa a sensului, etc., ci tocmai obiectivitate maxima, înaintarea la nivelul principiului, axiomatizarea limbajului.


Pai vorbeam despre Foucault... La el stau altfel treburile.


QUOTE
Cine-i ofera însa aceste reguli de formare? Ele nu se sustin singure, ci trebuie validate dinafara


Aici intr-adevar e mai complicat. Nu stiu cum as putea raspunde. I'm sorry. Ma mai gandesc
Greena
Nu cred ca Foucault isi pune intrebari de genul "cine ofera regulile de formare?" (asta daca incercam sa descoperim o intentie care anima discursul). El doar observa ca exista niste reguli pe care incearca sa le descrie.
vitalic sprinceana
QUOTE
jock:
Pe scurt, as zice ca subiectul nu are cum sa dispara din discurs, din moment ce el este principiul oricarui discurs.


si

QUOTE
greena:
si daca discursul vorbeste prin subiect?


mie chestia asta imi aminteste de disputele pro si antimarxiste, de "existenta determina constiinta" si de "constiinta este este principiul care ordona si determina existenta". adica, iar metafizica...gandesc ca problema asta nu are o solutie "sau - sau", ci "si-si". altfel zis, nu putem afirma cu certitudine ca subiectul vorbeste prin discurs sau discursul vorbeste prin subiect. sunt chestii care nu pot fi masurate cu rigla...

chiar daca:

QUOTE
Foucault observa (ca asta face un arheolog, descrie arhiva) ca discursul epistemei clasice (de la Descartes la Kant) se organizeaza conform unor reguli: reguli date de o tendinta a filosofilor, botanistilor, filologilor de a prinde lumea, plantele, limbile intr-o schema universala si fixa, atemporala. Acest miez al epistemei clasice (tendinta de a prinde orice intr-o schema fixa) duce catre o anumita organizare a discursului.


asta nu inseamna ca forma de organizare a discursului ne-a fost trimisa din cer ca lege sfanta, insusi faptul ca epistema clasica evolueaza, se schimba, absoarbe sau din contra, expulzeaza niste reguli e un semn ca discursul nu e un fapt supranatural, un nou soi de Decalog ci un artefact uman, supus unor reguli de schimbare si modificare. in fine, relatia subiect-discurs ar trebui sa fie una dubla, si reversibila , ca in unele reactii chimice. discursul nu exista fara subiect, din contra, subiectul (Maugli, de exemplu, poate exista si fara discurs, asta daca nu zicem ca behaitul este discurs sau epistema)...sunt de acord ca exista niste reguli de formare a discursului, uneori sunt foarte stabile, alterori sufera modificari impresionante in durate temporale relativ mici...nu sunt de acord cu moartea subiectului, asta imi aduce aminte de moartea idealismului propovaduit de marxisti...
Greena
Imi demonstrezi 2 lucruri: nu l-ai citit pe Foucault (altfel nu spuneai ceea ce ai spus!) si nici macar nu esti atent atunci cand comentezi ceva. Nu vad nici o legatura intre citatele mele si comentariile tale!

vitalic sprinceana
interventia mea a avut doar intentia de a indica un risc: cel idealizarii unei laturi a balantei, subiectului sau discursului... Foucault nu este vizat direct.
jock
Greena (13 Mar 2007, 11:44 PM)

QUOTE
Nu ca as face o gluma, dar cred ca de pe pozitia lui Foucault s-ar putea pune urmatoarea intrebare: si daca discursul vorbeste prin subiect?

Nu-i o gluma, discursul chiar vorbeste prin subiect, daca tinem seama de faptul ca fiecare subiect ia cunostinta de realitate nu doar nemijlocit, prin canalul intuitiv-senzorial, ci chiar într-o mai mare mãsura prin cel discursiv: învata în primul rând o limba, ce poarta un însemnat bagaj informational, se initiaza apoi în stiinte, matematici, filosofie ori psihiatrie, supunându-se temporar feluritelor forme de discurs. Totusi, la un moment dat, subiectul poate iesi din aceasta cusca a discursului gata fabricat, poate sã-i conteste regulile, si atunci devine el generator de discurs. Numai asa evolueazã discursul, prin concursul principiului activ, care nu poate fi decât subiectul. De fapt, între discurs si subiect existã o dubla determinare, cu diferite ipostaze în care unul sau altul din factori devine predominant, dar niciodatã nu putem spune cã discursul este absolut primordial. Sau, hai sã zicem cã discursul ar putea câstiga aceasta pozitie, dar numai ca finalitate ontologica, ca sfârsit al devenirii subiectului, nicidecum ca origine ontologica. Originea revine indiscutabil subiectului, iar decuplarea între origine si finalitate, între punctul de plecare si cel de sosire ar avea sens doar pe temeiul unei deveniri si nici chiar pe acesta, pentru ca o devenire completa în ce priveste raportul subiect - discurs ar presupune, asa cum aminteam în postul anterior, aparitia acelui discurs desavârsit, discursul despre Fiinta, ce ar putea lua definitiv în stapânire subiectul, dar cusca în care l-ar închide ar fi fara gratii, ar fi cusca libertatii, în care subiectul se afla dealtfel închis de la început, numai ca nu stia ca este închis. Moartea subiectului si dictatura discursului pe care o proclama Foucault (daca am înteles eu bine din ce-ai spus aici, fiindca nu l-am citit) ar putea surveni doar accidental, printr-un fel de blocare într-un anumit tip de discurs, cu reguli particulare. Si în acest blocaj esueaza oricine vrea sa absolutizeze tipul sau de discurs, sa-i dea aura o filosofica, numai de dragul de a face o altfel de filosofie.
În concluzie, discursul ar putea vobi prin subiect, nu-i nici o tragedie aici, chiar o face în cele mai multe conjuncturi istorice, dar ultimul cuvânt, în princioiu vorbind, tot subiectului trebuie sa apartina.
QUOTE
discursul epistemei clasice (de la Descartes la Kant) se organizeaza conform unor reguli: reguli date de o tendinta a filosofilor, botanistilor, filologilor de a prinde lumea, plantele, limbile intr-o schema universala si fixa, atemporala. Acest miez al epistemei clasice (tendinta de a prinde orice intr-o schema fixa) duce catre o anumita organizare a discursului. Am putea spune, cred, ca acel nucleu al perioadei clasice e un soi de prejudecata ce functioneaza la toate nivelele de discurs (politic, filosofic, medical etc) dintr-o perioada data.

Ca sa ai o anumita organizare, oricare ar fi aceea si la orice s-ar referi ea (nu numai la discurs), trebuie sa ai niste reguli, iar pentru ca acestea sa poata purta numele de reguli, trebuie sa fie fixe. Aceasta paradigma a cunoasterii omenesti de a cauta reguli fixe nu este o paradigma ca oricare alta si nu poate fi atacata în felul în care a putut fi atacata o anumita paradigma stiintifica. Ea este însasi conditia de existenta a oricarei paradigme si nu duce catre o anumita organizare a discursului, ci doar confera cerinta minimala ca un discurs, sa poata fi organizat, indiferent cum. Înlaturarea acestei paradigme ar conduce la haos pur si ar anula orice discurs. Oare Foucault si postmodernistii n-au observat asta?
Pe de alta parte, daca e vorba de a cauta scheme fixe pe anumite niveluri de discurs, pe anumite domenii particulare, critica e îndreptatita, dar numai la nivel filosofic, deoarece stiintele nu pot lucra fara teren solid sub picioare. Exagerarea clasicilor poate fi aceea de a fi încercat sa dogmatizeze filosofia, absolutizând determinari particulare ale existentei ce ne este data, însa nu-i gasesc mai putin vinovati pe acesti teribilisti moderni, care vor sa pargurga drumul invers, catre de-dogmatizarea si disolutia particularului, în ce? Daca erau niste baieti mai rezervati si cu bun simt puteau sa ia calea fictiunii literare sau sa se întrebe, de pilda, ce parcela de cunoastere ar mai putea revendica filosofia în conditiile în care cunoasterea determinata, ce comporta acele scheme fixe, nu mai poate fi aburcata în cerul platonician, fiind sistematic invadata de hoardele oamenilor de stiinta?
QUOTE
Impresia pe care o ai e ca discursul poseda o autonomie in care rolul subiectului este diminuat la minimun. Intrebare, asadar: ce rol mai are subiectul sau ce statut ii putem oferi daca se tine cont de aceste practici discursive?

Bun, acceptam ca asta-i impresia, subiectul a fost închis într-o schema fixa de discurs. Raspuns: rolul lui de-abia acum începe si este acela de a destabiliza aceasta schema, de a evada din închisoare, spre beneficiul discursului, în final, fiindca evadarea sa furnizeaza mâna de lucru pentru constructia unei închisori mai sigure, din care se va evada mai greu, s.a.m.d., pâna se va construi închisoarea de maxima siguranta ale carei ziduri vor fi limitele subiectului însusi si unde detinutul va fi totodata si gardian.
QUOTE
La Foucault nu este deloc asa. Sunt multe diferente. In Arheologia cunoasterii e discutata mai pe larg chestiunea asta.

Pâna la urma o sa-mi fac timp sa citesc macar o carte de Foucault. Unde-si exprima cel mai clar ideile?
QUOTE
Ce inseamna activitatea de a filosofa si de ce o pui pe acelasi nivel cu cercetarea intrumentelor de gandire? (daca asta ai vrut sa spui) Foucault nu suferea de boala crecetarii intrumentelor de cunoastere. Te rog sa fii mai clar.

Vorbeam de activitatea de a meta-filosofa, adica de a cerceta discursul filosofic si nu obiectul acestui discurs. În acest sens vorbeam despre cercetarea instrumentelor de cunoastere, pe care nu o pun deloc pe acelasi nivel cu activitatea de a filosofa pur si simplu. Dar a cerceta discursul înseamna implicit a cerceta instrumentul de cunoastere, desigur, daca nu acorzi discursului autonomie din capul locului. Poate de aceea afirmi ca Foucault nu este interesat de aceasta cercetare, pentru ca discursul devenit autonom nu mai joaca rolul unui instrument de cunoastere (desi asa-numita cunoastere discursiva, metoda analitica, se misca pe suportul unui discurs cu reguli date, se bazeaza pe supunerea supunerea subiectului în raport cu discursul, este activitatea sa din timpul detentiei, etc.)
QUOTE
Care clasici? Cum ar raspunde acestea la urmatoarele intrebari: cum s-a nascut clinica? cum s-a nascult inchisoarea? dar spitalul de nebuni? Caci astea sunt intrebarile care il intereseaza pe Foucault.

Pe ei nici nu i-a interesat astfel de chestiuni, fiindca au vrut sa pastreze spiritul pur al filosofiei. Pe Foucault l-ar fi putut interesa mai mult în calitate de medic sau de sociolog. Faptul ca le-ar fi îmbracat într-o aura metafizica nu înseamna ca aceste întrebari o si au cu adevarat.
QUOTE
Nu cred ca Foucault isi pune intrebari de genul "cine ofera regulile de formare?" (asta daca incercam sa descoperim o intentie care anima discursul). El doar observa ca exista niste reguli pe care incearca sa le descrie.

Pai daca nu-si pune astfel de întrebari, de ce mai e considerat filosof? Sa fie din cauza faptului ca filosofia a intrat într-o lunga criza si nu-si mai regaseste obiectul de studiu?
jock
itzilibitzii (13 Mar 2007, 08:38 PM)

QUOTE
Jocul cuvintelor cuprinde retorica adevarului. Fara el, realul ar adormi in sine insusi, inexprimabil si de neinteles. Nu filosofia se pierde, gandul rataceste pana isi gaseste expresia potrivita. Cine nu si-a absolutizat boala, n-are sansa s-o intalneasca.

Cu conditia ca jocul cuvintelor sa nu devina el însusi de neînteles, sacrificând adevarul pe altarul retoricii. Gândul nu trebuie sa rataceasca de dragul de a hoinari, iar daca e necesar s-o faca uneori, ca sa-si caute îmbracamintea potrivita pentru a iesi în lume, nu e deloc necesar s-o faca în vazul lumii. Asta ar fi doar un soi de exhibitionism.
jock
vitalic sprinceana (15 Mar 2007, 09:47 AM)
QUOTE
interventia mea a avut doar intentia de a indica un risc: cel idealizarii unei laturi a balantei, subiectului sau discursului... Foucault nu este vizat direct.

Aici se ajunge mai mereu: trecerea în metafizic te obliga cumva sa suprimi una din laturile raportului, absolutizând-o pe cealalta. Întrebare: cum s-ar putea face metafizia fara sa recurgi la aceasta procedura incorecta? S-a vazut ca pâna si dialectica hegeliana a cazut în acest pacat.
Greena
Am o intrebare de bun simt: de ce scrieti aici daca nu l-ati citit pe Foucault? Cat de cat... Este vorba despre subiect LA Foucault, despre discurs LA Foucault...

tikky
"aflatul in treaba ca metoda de lucru la romani" (Petre Tutea)
jock
Greena (17 Mar 2007, 01:51 AM)
QUOTE
Am o intrebare de bun simt: de ce scrieti aici daca nu l-ati citit pe Foucault? Cat de cat... Este vorba despre subiect LA Foucault, despre discurs LA Foucault...

Pai am vazut ca; ridicai, de la început, urmatoarea problema: "de pe ce pozitii putem critica acest concept de autonomie a discursului?". Eu am vrut doar sa indic o posibila pozitie, indiferent de pozitia pe care se plaseaza Foucault si indiferent de faptul ca o cunosc sau nu. Daca e vorba însa de subiectul si discursul la Foucault, care n-ar avea nici în clin nici în mâneca cu alte sensuri, mai largi, ale acestor concepte, îmi cer scuze c-am intrat în discutie. Desi, la drept vorbint, în acst caz nici Foucault n-ar avea ce cauta pe forumul de filosofie.
Rehael
Asa este, de pe pozitia de pe care pledeaza Greena si pretentiile pe care le pune in legatura cu subiectul propus, cel mai bine ar fi ca topicul sa fie mutat la "Comunitatea credintei". tongue.gif
andra_v
Din contra, se numara printre putinele subiecte filosofice din cadrul acestui forum. tongue.gif
Rehael
Asa ar fi fost daca nu s-ar fi pus niste pretentii destul de rigide, in opinia mea. Poate nu ai fost atenta...
Greena
Eu am vrut doar sa indic o posibila pozitie, indiferent de pozitia pe care se plaseaza Foucault si indiferent de faptul ca o cunosc sau nu. Daca e vorba însa de subiectul si discursul la Foucault, care n-ar avea nici în clin nici în mâneca cu alte sensuri, mai largi, ale acestor concepte, îmi cer scuze c-am intrat în discutie. Desi, la drept vorbint, în acst caz nici Foucault n-ar avea ce cauta pe forumul de filosofie


Mie mi se pare corect ca, inainte de a critica ceva, trebuie sa cunosti cat mai bine cu putinta acel ceva. Tu ai marturisit ca nu cunosti teoria lui Foucault, drept urmare nu ai cum sa-i aduci o critica pertineta. Nu am spus ca subiectul si discursul la Foucault n-au nimic in comun cu alte concepte. Ba au si inca foarte multe! Doar ca, nestiind ce inseamna acele notiuni foucauldiene, nu ai cum sa vorbesti despre ele - cu atat mai mult sa le critici. Si bineinteles ca Fuco are cauta aici. Si de fapt e treaba moderatorului de a hotari ce se cuvine sa fie discutat pe la filosofie
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.