Va propun azi spre discutie un alt "principiu" din psihologia aplicata: principiul completarii, desavarsirii, terminarii.
Pe scurt: noi incercam (cautam) sa completam ceea ce este (sau ni se pare a fi) incomplet.
Totul pare sa porneasca de la "nevoia de a completa, intregi, termina, etc." (lucrurile sau actiunile incomplete tind sa ne deranjeze, si prin asta sa ne ocupe o parte din atentie - deci sa ne atraga).
Exista mai multe aspecte, cum ar fi:
Certitudinea si incertitudinea. Atunci cand ceva e sigur si cunoscut ne simtim confortabil si simtim ca avem controlul, pe cand orice e incomplet nu putem elmina din minte si continuam sa ne gandim la el. O astfel de activitate inseamna efort si poate sa ne provoace ingrijorare. Asta ar fi baza nevoii de a completa, termina, cea care ne impinge sa incheiem lucrurile si activitatile pentru a trece fara griji la urmatorul lucru sau urmatoarea activitate care ne intereseaza.
Propozitii care nu . Propozitia anterioara creaza probabil un pic de iritare sau tensiune in cel ce o citeste deoarece e evident incompleta. Asta atrage atentia si mareste concentrarea citirorului macar pentru cateva momente.
The 'completer-finisher'. Unele persoane au o nevoie aparte de a completa si in cadrul unei echipe sunt aceia care se asigura ca toate sarcinile au fost indeplinite (adesea indeplinind ei insisi acele sarcini). Fireste, exista persoane care nu sunt "completer-finishers" si care vor incepe foarte unor ceva dar nu vor simti nevoia sa si termine ceea ce au inceput.
Efectul Zeigarnik. Psihologul rus Bluma Zeigarnik a observat ca chelnerii (waiters) isi reamintesc comenzile care sunt in curs de prelucrare (uitandu-le rapid pe cele deja incheiate !)
O "aplicatie" sugerata de changingminds.org:
- incepeti o propozitie si vedeti daca o persoana incearca sa o completeze - daca o face inseamna ca ati pus persoana in pozitie de completer-finisher
- chiar daca nu completeaza verbal propozitia, o va face mental - urmarind semne ale limbajului corpului pot fi banuite gandurile persoanei
Ei, ce paerere aveti despre acest ... principiu ... il cunosteati, i-ati intalnit efectele, considerati ca e important in comunicare, ce credeti despre pozitia de completer-finisher ?