Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Viciile Lumii Postmoderne
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odăi in Dialog - Dezbaterile Hanului > Psihologie - Teorii si Aplicatii. Dezvoltare personala
Pagini: 1, 2
denise
Mai zilele trecute, incercam sa-i spun cuiva (altminteri bine intentionat) de ce nu vreau sa imi fac un card de credit, in ciuda conditiilor avantajoase si a aparatului foto primit cadou, ca nu-mi trebuie nici creditul, nici aparatul, ca nu mai vreau inca o funie care sa ma lege de inca o banca (pe langa celelalte doua pe care nu le-am putut evita). Am incercat sa-i explic ca ma simt agresata de multimea de reclame, de oferte si 'hyperoferte', puncte si carduri de fidelitate, de toti cei care stiu mai bine ca acel produs e cel mai bun pentru mine, sa ma convinga ca imi trebuie acel produs, ca viata mea e goala fara el ... Toti iti spun ce sa mananci, unde sa iti bagi banii, ce deodorant sa folosesti, ca detergentul 'obisnuit' folosit de tine nu e cel care ti se potriveste ... Ii spuneam ca insasi metoda de a veni acasa pentru intocmirea actelor mi se pare agresiva ... sau fluturasii varati in mana pe strada, feliutele de salam pe care trebuie sa le gusti in supermarketuri. Nu cred ca am fost foarte coerenta, pentru ca pozitia mea nu era 'impotriva' acestor lucruri (inteleg notiunea de reclama), ci 'in defensiva', simteam ca se reduce din ce in ce spatiul meu vital, ca prea mi se spune ce sa simt si cum sa gandesc, ca inca mai vreau sa spun eu de ce am nevoie sau nu, si nu personajele cu zambete perfecte din reclame, ca nu trebuie sa mi se aduca totul sub nas ... In fine, reactia era intr-o mare proportie instinctiva, nu analizasem prea mult problema la acea ora (dar nu inseamna ca nu o observasem de ceva vreme si nici pretentia ca sunt singura care m-am gandit la asa ceva nu o am).

Am dat intamplator de articolul scris de Gheorghe CRACIUN, din care dau un fragment mai jos si ma gandeam ca reda, cel putin in parte, ceea ce ma straduiam eu sa explic.

Viciile Lumii Postmoderne. Doreste si ti se va da! Suna acum!
de Gheorghe CRACIUN

[....]
"Lumea e impinzita de tentatii si dirijata de posibilitatea de a-ti satisface imediat fantasmele secrete. Efortul e minim. Aproape ca esti obligat sa devii un om lenes si mofturos. Nu mai trebuie sa cauti tu. Ai oricind la dispozitie motoare de cautare, reclame enorme care acopera fatadele blocurilor, reviste de promovare, posibilitati nelimitate de informare. Doreste si ti se va da! Suna acum! Nu ezita sa intri in competitia aproprierii instantanee! Fast food. Café instant. imprumuturi pe loc. Oferte imediate si irezistibile, care-ti celebreaza impulsurile achizitive. Preliminariile actului de alegere au fost suspendate. Esti pus in situatia de a face comparatii intre alegerile posibile. Te informezi pentru a nu fi luat pe nepregatite. Drumul spre obiect nu mai exista, spiritul tau a fost scutit de efortul si obligatia de a construi acest drum.
Dispare astfel una dintre facultatile esentiale ale umanului: facultatea constructiva. Viata oricarui individ e o constructie rezultata din proiecte, izbinzi si esecuri. in lumea postmoderna nu mai exista esecuri, ci doar proaste alegeri. Aparent, responsabilitatea ta creste. Traiesti intr-o lume a binelui programat, in care intimplarea, hazardul au devenit amintiri urite. Peste scena infruntarilor reale s-a tras cortina. Ramine psihologia infruntarii care, pentru a fi satisfacuta, poate fi transferata in spatiul jocurilor pe calculator si al scenariilor filmice, pe stadioane si in romanele de consum. Postmodernitatea isi aroga astfel rolul de inamic al asperitatilor vietii. Transformat intr-un individ care traieste in virtual, in musafirul unei lumi asistentiale, simti ca incercarile vietii dispar, isi pierd timpul lor propriu de existenta. in lumea jocurilor electronice, totul e repede si violent. Jocurile sint niste concentrate de conflicte vitale.

Cind ai la dispozitie surogate de conflict, stari general-umane, ca suferinta, rabdarea, indoiala de sine, speranta, sint puse sub semnul intrebarii. Filmul, televiziunea, competitiile sportive, happening-ul cu subiect cotidian substituie viata, o reduc la o bidimensionalitate linistitoare. Scenele vietii reale sint inlocuite de scheme. Succesul e garantat 100%. Concretul vietii se ritualizeaza. Fiecare cu stereotipiile lui."
[...]

articolul


Orice avantaj care pare ca ne usureaza viata are un pret. Suntem constienti ca il platim? Vom ajunge prea tarziu la concluzia ca 'mai binele e dusmanul binelui'?
calfa
In primul rand pash.gif multumiri ca te-ai decis sa treci din nou pragul acestei odai, denise ! smile.gif

Interesaaant subiect. Revin cu comentarii. wink.gif
Sushi
Denise eu am si card de credit. Si nu dintr-un moft, nu am primit nici o camera foto sau alta mica atentie atasat de ea. Am ajuns la concluzia ca nu stii ce aduce ziua de maine, si daca se intampla o tragedie sau ceva acasa (in ro) si eu tocmai nu am bani in cont ca sunt inainte de salariu sau ca si ca... si poate e chiar weekend si bancile sunt inchise sau pur si simplu nu am vreme sa astept pana deschide banca si-mi da mie cat am nevoie etc etc.

Cat despre oferte eu le gasesc super interesante. Imi muncesc banii cu greu si departe de casa asa ca musai sa-i pretuiesc ca doar am investit timp al vietii mele castigandu-i. Asa ca daca pot sa dau X-5 lei pe un lucru de care am decis ca am nevoie, n-o sa dau X sau X+5 doar pentru ca sunt reticenta la publicitate.

Nu stiu ce legatura are cuvantul "vicii" cu toata treaba asta, traim intr-o lume in care avem mai multe posibilitati sa ne adaptam. Unii decid sa pastreze nivelul cerintei la minimum, altii se intind mai mult decat le e plapuma, fiecare cum doreste.

Concluzia mea: a poseda carduri si a te informa despre preturi si avantaje in momentul in care cumperi ceva nu este un viciu.

denise
tongue.gif Si eu am 2 carduri. Nu de card e vorba.. de aici a pornit discutia.
Citeste tot articolul. E vorba de alegeri ... de faptul ca altii aleg, gandesc si actioneaza in numele tau, de cantitatea mult prea mare de informatii care ti se vara pe gat (si cat de importante si reale?) fara sa le mai analizezi, de conditionari ... de faptul ca poate nu ai nevoie chiar de tot ce ti se ofera, dar esti convins de altii ca da ...

De paradoxul ca pe masura ce lumea iti invadeaza intimitatea, esti tot mai izolat.

PS. Multumesc, calfa smile.gif

Felina
Da, am putea spune ca unul din viciile lumii 'post'moderne esete comoditatea. Comoditatea de a lua ce ti se ofera, fara sa mai stai sacauti tu, sa te informezi tu. Informatia vine intradevar nepoftita si in casa, si in cutia postala, si pe strada si in magazin.

Pentru mine abundenta de informatie e un avantaj enorm. De ce? Pai dau un exemplu mic: imi cumpar deodorantele de pe net, cu 15 euro in loc de 30 euro cat costa in magazinul din centru (sa zicem O de la Lancome, exemplu concret). Si inca unul nu tocmai mic: am un credit card de pe care pot consuma bani fara sa platesc nici o dobanda in decurs de o luna. Intotdeauna ii pun la loc pana la sfarsitul lunii (de fapt ii pune banca, am setat o optiune pe o cerere si banii se duc automat lunar, fara sa ma coste nimic nici macar tranzactia in sine). Ma folosesc de ei chiar daca am bani in contul curent. De ce? Simplu, ma scuteste sa umblu cu cash la mine. Avantaj eu 100%.

Evident, pentru asta trebuie sa fii super-extra-informat, nu doar informat, adica sa renunti la comoditatea respectiva si sa citesti, cam la asta se rezuma.


Punctele de fidelitate? La inceput am zis si eu ca e un efort inutil sa stai sa scoti cardul de fiecare data cand stai la casa, dar m-am convins ca nu-i chiar asa. O data la tri luni primesc 5-8 euro de cheltuit de la ambele supermarketuri la care imi fac cumparaturile zilnice; de la farmacie am pe cardul de fidelitate 20de euro pana acum pe care planuiesc sa-i cheltui pe un produs electronic pe care mi-l doresc de mult. Sigur, nu e farte mult, dar sunt bani pe care ii iei, nu ii dai. De ce sa nu te folosesti de ei?
abis
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 02:12 PM)
poate nu ai nevoie chiar de tot ce ti se ofera, dar esti convins de altii ca da

De fapt, de ce anume ai intr-adevar nevoie? Daca ti se ofera ceva inutil, de ce nu poti spune "nu"? Daca nu vreau sa beau Coca-Cola, de pida, nici tone de publicitate oricat de insistenta nu m-ar convinge sa cumpar o sticla...

Nu te obliga nimeni sa cumperi lucruri inutile, alegerea iti apartine. Nu te impiedica nimeni sa schimbi canalul TV cand sunt reclame, acelasi lucru este valabil si pentru radio, nu te obliga nimeni sa citesti paginile de publicitate din ziare sau reviste, nu te obliga nimeni sa faci clic pe bannerele publicitare de pe site-uri.... Reclama este o parte din lumea in care traim. Am trai mai bine fara reclame? Nu cred...

PS: Eu din publicitate imi castig existenta, este deci normal sa ma fac "avocatul diavolului"... laugh.gif
denise
Mai, am spus ca nu impotriva reclamei sunt eu ... ma refeream la aspectele psihologice (de aia am postat aici) nu comerciale.
problema e ca nu mai functioneaza pe principiul cerere - oferta. Apare oferta si iti e indusa ideea ca ea raspunde unei necesitati, apoi apare si cererea.

Dispare capacitate de filtrare a informatiilor, pierdem anumite abilitati personale ... cam functioneaza totul pe sistemul patului lui Procust. Se creaza o retea de dependente false.

Repet, suntem la psihologie. Cititi, va rog, articolul.
vitalic sprinceana
QUOTE
E vorba de alegeri ... de faptul ca altii aleg, gandesc si actioneaza in numele tau, de cantitatea mult prea mare de informatii care ti se vara pe gat (si cat de importante si reale?) fara sa le mai analizezi, de conditionari ... de faptul ca poate nu ai nevoie chiar de tot ce ti se ofera, dar esti convins de altii ca da ...

De paradoxul ca pe masura ce lumea iti invadeaza intimitatea, esti tot mai izolat.



"altii" au de obicei o problema: doresc sa-ti vanda o marfa sau un serviciu, asa ii invata abecedarul economiei. dina cest motiv ei isi calculeaza riscurile si beneficiile, gandind pentru tine..apoi, sa nu crezi ca e chiar asa de greu ca cineva sa gandeasca pentru noi, de vreme ce suntem trasi dupa un calapod in multe situatii si nu facem sa reactionam decat in limita previziunilor lor... suntem calculati, in acelasi timp insa, suntem si calculabili, si asta ar fi o cheie...ca o prelungire a ideii as zice ca multe din optiunile noastre (ne place sa le zicem ca sunt ale noastre) sunt de fapt alegerile planificate ale lor (ale mediului social, ale educatiei).
denise
laugh.gif In sfarsit ... unde vreau sa ajung. thumb_yello.gif

Partea trista e ca nici nu realizam, cei mai multi dintre noi chiar nu stim cum e 'altfel', ca este posibil sa te construiesti, etapa cu etapa, nu sa te 'ajustezi' in functie de oferta si chiar sa fii recunoscator. Ca pierdem multe renuntand la cautari.
Felina
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 12:46 PM)
[...]
problema e ca nu mai functioneaza pe principiul cerere - oferta. Apare oferta si iti e indusa ideea ca ea raspunde unei necesitati, apoi apare si cererea.

[...]
Repet, suntem la psihologie. Cititi, va rog, articolul.

Eu nu sunt de acord, functioneaza tot ca inainte. Problema poate estea aceea ca nu mai traim doar sa ne satisfacem nevoile primare (ma rog, in tarile 'civilizate' sau 'dezvoltate economic'). Slava domnului, cam toata lumea are ce manca, ce imbraca si un acoperis deasupra capului. Odata cu cresterea economica incepe depasirea nevoilor primare. Si de ce sa nu recunoastem, conteaza prea putin celelalte nevoi si cum sunt ele gestionate si satisfacute. Acum exista notiunea de 'shopping', multa lume sa vaita ca merge la shopping sa-si satisfaca 'nevoia' de shopping, desi nu are nevoie de nimic concret. Conteaza doar in ideea in care energia consumata ar putea fi indreptata in scopuri umanitare, dar nu oricine e inclinat spre asa ceva.

Am citit articolul, dar nu sunt de acord cu el. cool.gif
milimetru
Cred (nu sīnt sigur, e prea multă "literatură" īn articolul cu pricina pt a putea fi sigur) că prin "viciu" autorul acelui mesaj vrea să īnţeleagă īncapacitatea noastră de a mai gīndi cu propriul neuron, de a face o alegere plecīnd de la nişte opţiuni iniţiale ale noastre.

Cred că vrea să spună că "murele īn gură" cu care sīntem īmbiaţi pe diverse căi nu sīnt aşa de dulci cum par, ducīnd īn timp la alterarea subiectivităţii proprii. Ca să folosesc şi cuvintele mele proprii, cred că autorul vrea să avertizeze asupra pericolului unei imbecilizări treptate a individului implicat trup şi suflet īn dinamica societăţii de consum contemporane.

Acum, nu am īnţeles ce remediu propune. Omul nu mai stie cum sa ramina singur sau nu mai simte acest impuls - zice. E bine şi... nu e bine să fii singur...

După luarea la cunoştinţă a problemei rămīn īn continuare nedumerit: care ar fi soluţia pentru a obţine eventualul echilibru atīt īn interiorul individului cīt şi īn exterior, prin raportarea lui corectă/concretă la ceea ce reprezintă "cultura" şi ceea ce reprezintă "civilizaţia"...
denise
@Felina harhar.gif Mai citeste-l o data.

Tema pentru acasa - analiza pe text:

QUOTE
De ce nu mai poate ramine omul postmodern singur cu sine? Nu din cauza zgomotelor, sunetelor, imaginilor, vitezelor de existenta in care se scalda. Nu datorita vidului de informatie produs tocmai de avalansa informatiilor. Ci datorita lipsei de structura a propriei sale subiectivitati. Structurile interne sint rezultatul unor convingeri ale spiritului. De regula, aceste structuri sint conservatoare. Lumea de astazi refuza sa mai conserve vechea idee de om. Ea si-a pierdut unitatea conceptuala, dar nu s-a pulverizat fizic. A facut posibila aparitia unei multitudini de universuri egomane paralele. Umanismul traditional e centripet si unitar. in postmodernitate, unicitatea ontologica a omului e brusc dublata, pentru prima data in istorie, de posibilitatea unor comportamente si habitudini cotidiene unice. Sintem tot timpul invitati sa selectam si sa combinam, sa testam si sa nu raminem inscrisi intr-o formula. Combinatiile posibile sint infinite. Experienta personala de viata consta in insumarea unor prefabricate. Comportamentele se estetizeaza. Mergem pe strada cu manechinul din vitrina in minte.


Nu e vorba doar de reclame. Si sigur nu ma e vorba doar de "cerere-oferta", intreaba un specialist in marketing wink.gif

PS cool.gif Nici nu trebuie sa fii de acord. E un semn bun , in lumina a ceea ce spune.
denise
@caa, e si literatura, e chiar un text dintr-o revista culturala. L-am vrut doar ca tema a discutie, nu ca ... model. Dar ridica niste probleme interesante. Si in mare le-ai sesizat smile.gif

QUOTE
După luarea la cunoştinţă a problemei rămīn īn continuare nedumerit: care ar fi soluţia pentru a obţine eventualul echilibru atīt īn interiorul individului cīt şi īn exterior, prin raportarea lui corectă/concretă la ceea ce reprezintă "cultura" şi ceea ce reprezintă "civilizaţia"...


E o intrebare cheie. Dar nu doar 'cultura' e afectata. Ci si fiinta noastra, individualitatea ... Solutia?
smile.gif Eu speram sa o cautam impreuna. Cum spuneam, nu am analizat prea mult subiectul . Iar 'cautarea' nu poate fi decat benefica. Tocmai asta e ideea - evitarea solutiilor minune (si standardizate) oferite pe tava de altii.

Iti dau un hint: Fiecare luam anumite masuri instinctive, inconstiente, de aparare impotriva acestei 'agresiuni' (servita cu ambalaj frumos).


(Singur - singur cu sine, individualizat, unic, nu "insingurat", cum este de fapt acum)


Edit: o precizare pentru topic- nu e vorba de anti-modernism. Ci de viciile strecurate intre beneficiile lui. Ce castigam, ce pierdem, merita?
vitalic sprinceana
eu cred ca orice dezbatere a subiectului trebuie sa porneasca de la nevoie, nevoi primare, nevoi secundare, false nevoi, nevoi specifice, nevoi artificiale etc...unele "nevoi" fundamentale sunt de fapt niste interese obiectivizate, si treaba noastra in lumea asta este de a le internaliza corect si de a actiona in conformitate cu stimului matricei...nu sunt foarte original, dar spre exemplu, cred ca 'nevoia fundamentala " a omului de a comunica poate fi realizata nu neaparat prin cel mai performant telefon mobil Nokia, si nu neaparat prin dialoguri (cele mai dese replici ale utilizatorilor de telefonie mobila) de genul: Ce faci? Nimic, tu?, eu la fel nimic. hai, la revedere...etc
denise
Aici cred ai atins miezul:
QUOTE
si treaba noastra in lumea asta este de a le internaliza corect
. hmm.gif La partea cu matricea trebuie sa ma mai gandesc, nu cred ca o inteleg bine, si sunt cam pe fuga.

smile.gif Exact - telefonul este si trebuie sa ramana un mijloc, nu un scop in sine.
The Dude
Eu cred ca e o problema falsa. Nu asaltul informational iti violeaza intimitatea denise, el e in linii mari la acelasi nivel de activitate ca intotdeauna, poate chiar intrun mic regres. Pentru taranul care isi biciuia boii pe camp proptit in coarnele plugului a fost cu certitudine un efort colosal sa acepte tractorul si sa il inteleaga, si sa il foloseasca cum trebuie..La fel ne-am simtit in fata televiziunii, a radioului, a autoturimului.....Acelasi lucru se intampla azi cu tine cu acele carduri, punctele de fidelitate, si cu atacul publicitar din fiecare zi.

E iarasi extrem de fals ca te poti feri sau proteja cumva de publicitate. Ea a devenit omniprezenta si n-ai cum sa ii scapi...Exemplul ala cu Coca-Cola e la fel de nefericit...Poti sa nu vrei sa bei Coca-Cola cu toata forta de care esti in stare daca cineva isi propune cu adevarat sa te faca sa o bei ai sa o bei...Ba ai sa mai si spui la sfarsit cat a fost de buna..si nu ma refer aici doar la metodele subliminale de reclama...Poti umbla pe strada cu capul intro punga de hartie, tot n-ai cum sa scapi de violenta panourilor, a masinilor cu megafon, a ecranelor imense si viu coloratate..e deja parte integranta din noi publicitatea..si a fost dintotdeauna..poate nu mereu asa de agresiva.


Am sa iti spun o poveste scurta si adevarata. Detin o editura/tipografie si in ultima parte a verii lucrurile au mers destul de prost. Am stabilit sa imi fac niscaiva reclama, si am apelat la un amic specialist in domeniu. El mi-a spus fa atatea pliante, atatea afise, atatea note si atatea banere...toate astea au sa iti aduca intro luna exact atatia clienti...daca nu se intampla asa inseamna ca cei care au raspandit fluturasii, cei care trebuiau sa lipeasca afisele, sau cei care trebuiau sa se ocupe de banere nu si-au facut treaba cum se cuvine. Ca sa nu imi asum nici un risc, campania m-a costat ceva, am raspandit materialele singur.

Ma gandeam mereu la modul in care eu insumi arunc la cos fara sa citesc toate hartiile pe care le gasesc in cutia postala si nu imi puneam prea mari sperante in toata povestea asta...si sti ce s-a intamplat ??? am primt exact numarul de clienti indicat de colegul meu. Campania a functionat perfect...ceea ce insemna ca factorul uman a reusit sa fie introdus in ecuatii si controlat matematic...dar asta nu ne afecteaza cu nimic libertatea de decizie...Nu am bagat mana in buzunarul nici unuia din clientii pe care mi-ia adus reclama...au venit singuri, pentru ca au acceptat acest joc. Cata vreme traiesc in inima orasului inseamna ca am ales sa fac parte din el si asta este unul din lucrurile care apartin acestui mod de viata..Pot sa ma mut in Tanganica, sau in Volta Superioara si sa imi schimb problemele astea pe altele ce tin de cultura bananelor, purtatul frunzelor de baobab sau a cornetelor protectoare pentru penis...


Eu cred ca omul modern trebuie sa ii traga mereu in sus pe semenii lui arierati...pentru ca "viitorul suna bine", viitorul e avantajos si plin de promisiuni: o viata mai lunga, boli mai putine si tratabile, un echilibru social, stabilitate...Trebuie ca cel care a inteles astea sa il aduca langa el pe cel care mai ara cu plugul...sa il forteze sa avanseze mai degraba decat sa ii menajeze comoditatea
calfa
QUOTE (The Dude @ 21 Nov 2006, 04:52 PM)
Eu cred ca e o problema falsa. Nu asaltul informational iti violeaza intimitatea denise, el e in linii mari la acelasi nivel de activitate ca intotdeauna, poate chiar intrun mic regres. Pentru taranul care isi biciuia boii pe camp proptit in coarnele plugului a fost cu certitudine un efort colosal sa acepte tractorul si sa il inteleaga, si sa il foloseasca cum trebuie..La fel ne-am simtit in fata televiziunii, a radioului, a autoturimului.....Acelasi lucru se intampla azi cu tine cu acele carduri, punctele de fidelitate, si cu atacul publicitar din fiecare zi.

The Dude, "asaltul informational" actual se petrece in acelasi timp cu "un mare volum informational", ceea ce nu aveai in cazul acela cu "taranul care isi biciuia boii pe camp proptit in coarnele plugului a fost cu certitudine un efort colosal sa acepte tractorul si sa il inteleaga, si sa il foloseasca cum trebuie".

Da, pentru el un anumit soc informational o fi fost prezent, dar in rest viata nu ii era atat de plina de informatie noua, diversa, etc., ca in ziua de azi. wink.gif

Adica pe langa faptul ca suntem permanent sub presiunea unei cantitati din ce in ce mai mari de informatii, pe care nu mai reusim sa le gestionam bine, se mai suprapun permanent "asalturi" informationale. smile.gif

QUOTE
E iarasi extrem de fals ca te poti feri sau proteja cumva de publicitate.


Bine, bine, ca ar fi fals ceva in asta inteleg. Dar de ce ... "extrem" ? hmm.gif De ce esti asa de sigur ? smile.gif Nu ne putem proteja nici macar partial ? Nu putem sa ne pastram o anumita libertate de alegere si de actiune ? (poate nu am inteles eu exact ce sustii)

QUOTE
e deja parte integranta din noi publicitatea..si a fost dintotdeauna..poate nu mereu asa de agresiva.


De cand e parte integranta din noi reclama ? Adica de cat timp poti spune ca reclamele au ajuns sa fie o parte semnificativa din vietile oamenilor, din constiinta lor, sau din subconstientul lor ? Ma intreb si eu ... smile.gif

QUOTE
Eu cred ca omul modern trebuie sa ii traga mereu in sus pe semenii lui arierati...pentru ca "viitorul suna bine", viitorul e avantajos si plin de promisiuni: o viata mai lunga, boli mai putine si tratabile, un echilibru social, stabilitate...Trebuie ca cel care a inteles astea sa il aduca langa el pe cel care mai ara cu plugul...sa il forteze sa avanseze mai degraba decat sa ii menajeze comoditatea


Poate ca e bine ca sunt oameni care cred asta. Societatea merge "inainte" si prin voi, dar si prin cei care incearca sa inteleaga si efectele colaterale, riscurile, ...
Blakut
QUOTE
Poti sa nu vrei sa bei Coca-Cola cu toata forta de care esti in stare daca cineva isi propune cu adevarat sa te faca sa o bei ai sa o bei...Ba ai sa mai si spui la sfarsit cat a fost de buna..


Va plangeti de publicitate si de agresivitatea companiilor, cand de fapt vina este a celui ce se lasa manipulat. Cei slabi vor fi mereu condusi de cei puternici, inainte se facea cu biciul, acuma se face prin alte metode. Lumea nu se schimba cu una cu doua. Sunt curios cum ma poate face cineva sa beau cola daca nu vreau? Ma rog, daca vii si imi spui de MKULTRA si radiouri de controlat creiere, nu are rost...
denise
Repet a nu stiu cata oara, nu e vorba doar de reclama, ci de valul de informatii, facilitati, oferte (reale sau mincinoase), solutii miraculoase, ... tot ceea ce se presupune ca iti face viata mai usoara - reclama e doar varful eisbergului, e cea mai evidenta, mai usor de detectat, mai ales ca din ce in ce mai des e 'mincinoasa'. Altele se insinueaza mult mai subtil in viata noastra, si nu neaparat sa faca rau ... dar, e mai 'sanatos' sa ne inconjuram de puf, sa ne amortim simturile, gandirea? E mai placut ... nu zic.


Si iar repet,nu e vorba de a fi 'anti' ci de a a realiza toate aspectele 'beneficiilor', de realizat ca ...calul de dar poate fi troian, si poate ar trebui cautat la dinti.

Ca am ajuns sa ne definim prin aceste 'beneficii'.

Exemplul cu tractorul e fortat. Nimeni nu spune sa ne intoarcem la sapa si la opait. Progresul e bun, necesar, dar... progresul tehnic, informational, nu ar trebui sa devina un scop in sine - ar trebui sa ramana un mijloc. Pentru ce? o viata mai buna? (Desi, uneori e disconfort, cum spuneam, prea ti se ofera 'binele' cu forta). O viata mai buna se rezuma la confort? Nu am pierdut ceva pe drum?

Cum se face ca in epoca vitezei, e tranzactiilor rapide, a detergentilor care spala repede si bine, a masinilor automate care se descurca si fara noi .... avem mai putin timp ca niciodata? Ne repezim spre solutii rapide, ca sa castigam timp sa facem ...CE?

PS. Eu beau Coca- cola, acum . tongue.gif
abis
De ce crezi ca avem mai putin timp ca niciodata?
denise
In era lui 'time is money' .....tu ce crezi?

Cred ca in nebunia de a ne usura drumul ... am uitat unde vrem sa ajungem .
Blakut
Cred ca trecem in era Information is money.
denise
Voila! Ce facem cu atatea informatii? (Nu sariti, sunt pentru libera circulatie a informatiilor - stiu cat de insemnate pot fi)

Cum le sortezi? Cum le verifici? Cum le 'rumegam'? Cum le asimilam? Cum le dam de o parte pe cele ca nu ne sunt folositoare? Cum ne dam seama? Nu cumva am devenit simpli receptori?
Blakut
QUOTE
Cum le sortezi? Cum le verifici? Cum le 'rumegam'? Cum le asimilam? Cum le dam de o parte pe cele ca nu ne sunt folositoare? Cum ne dam seama? Nu cumva am devenit simpli receptori?


M-am intrebat si eu asta. Cred ca orice persoana care are o cultura sau a citit la viata lui niste carti, isi da seama (nu stiu cum, prin intuitie, bun simt) daca informatia pe care o are in fata e credibila sau nu. Capacitatea unui om de a gandi dupa ce primeste informatia il face imun in a deveni un simplu receptor. Ma gandesc ca generatiile care se nasc acum (si eu sunt tanar, dar eu nu am crescut cu netul in fata) or sa aibe mari probleme in a evita manipularea sau suprasaturarea cu informatii. Probabil ca se vor face cursuri prin care oamenii vor fi invatati sa filtreze informatia (asa cum o facem si acum, in fiecare clipa, cu informatia primita de la receptorii de pe piele de exemplu, nu sutnem constienti de fiecare denivelare a scaunului si de faptul ca respiram si de faptul ca avem haine pe noi 100% din timp).

edit: ma gandesc ca omul bombardat cu informatie ajunge sa isi puna in frau curiozitatea: daca atunci cand citesc un articol pe wikipedia as da click pe fiecare cuvant ce are link din articol, nu as mai termina nici in 2 ore - mi se intampla si asta cateodata insa. Probabil ca nu e un lucru tot mai bun, omul e prin natura sa curios...
denise
QUOTE
Ma gandesc ca generatiile care se nasc acum (si eu sunt tanar, dar eu nu am crescut cu netul in fata) or sa aibe mari probleme in a evita manipularea sau suprasaturarea cu informatii.

tongue.gif ce-mi place cand trage altul concluzia pentru mine. Nu am o viziune apocaliptica, sper ca acea curiozitate de care vorbesti si a dus la atatea descoperiri revolutionare, nu se va rezuma la click pe mouse, click pe telecomanda ...

Mai sunt si alte aspecte - efectele asupra relatiilor inter - umane, asupra metodelor de invatare care par si asa ca nu tin pasul cu timpul, a gandirii propriu-zise... Incotro mergem? Chiar ne adaptam cu adevarat acestor schimbari, sau doar ne iluzionam ca ne e 'caldut' si asta e suficient?

Ma rog, cam multe intrebari pe ziua de azi. Am obosit ... laugh.gif ma duc sa dau drumul la televizor.
exergy33
Poate ca ar fi bine sa analizam acest fenomen si dintr-un alt unghi ... persuasiune , NLP, pirghia psihologica a deciziei de cumparare . smile.gif
QUOTE

Suntem motivati sa cumparam un produs, un serviciu sau o idee, atunci cand simtim ca avantajele pe care le obtinem sunt mai mari decat pretul platit. Dar care este mecanismul subtil care pune in miscare rotitele motivatiei?

In acest articol voi explica fenomenul de trecere de la confort la disconfort si apoi din nou la starea de confort, atunci cand luam decizii.

Mecanismul psihologic la care fac referire se bazeaza pe descoperirile facute de catre cercetatorii Rodger Bailey si Shelle Rose Charvet in domeniul psihologiei motivatiei.

Simplu spus, ei au studiat o serie de tipare inconstiente care influenteaza nivelul motivatiei unei persoane, reunite sub denumirea Language and Behavior Profile TM.


Partea aceasta din articolul scris de Andy SZEKELY cred ca spune in linii mari aproape tot ceea ce este esential.

QUOTE
Nu este suficient sa prezinti beneficiile produsului. Trebuie sa prezinti aceste beneficii in asa fel incat ele sa treaca prin filtrul motivational al cumparatorului.

Altfel, potentialul cumparator va elimina informatia sau o va considera nerelevanta.

Cum poti transmite informatia prin filtrul motivational al cumparatorului?

Marele avantaj al instrumentului LAB Profile este simplitatea lui. Cu acest instrument putem folosi anumite cuvinte care fac apel la un filtru motivational sau altul.
Mrs. Rogers
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 03:46 PM)

Dispare capacitate de filtrare a informatiilor, pierdem anumite abilitati personale ... cam functioneaza totul pe sistemul patului lui Procust. Se creaza o retea de dependente false.


Denise , nu inteleg de ce afirmi ca dispare capacitatea de filtrare a informatiilor sau ca pierdem abilitati personale. Nu inteleg la ce fel de abilitati personale te referi , ca eu cred ca am mai multe abilitati decat avea bunica mea , la aceeasi varsta .

Insa ai dreptate cand spui si de altfel este un lucru cunoscut de mult , ca oferta creeaza necesitatea . Intai s-a inventat aspiratorul si apoi a aparut necesitatea de a poseda un aspirator , desi se poate trai si fara .
The Dude
denise, eu cred ca tu esti ingrijorata din alte motive. Poate ca te-a marcat neplacut experienta aia cu cardul, poate ca ti s-a facut lehamite asa cum ni se face tuturor din cand in cand..Da eu zic ca nu trebuie sa iti concretizezi temerile intro singura directie si nici sa amplifici nejustificat presiunile informationale.


Exemplul meu cu tractorul nu e nici superficial, nici fortat, nici fals. Pentru tine astazi aparitia pe piata a unui calculator mai performant e o informatie colaterala de minima insemnatate pentru ca tu ai deja o cultura a calculatoarelor..pentru taranul ala, care in noaptea de Sfantul Andrei inca isi mai anina in geam cateva ghirlande de usturoi a fost o revolutie fundamentala.
Altcineva zicea ca pe vremea aia informatia era mai rara si mai redusa canditativ, dar si asta este fals...Odata cu tractorul aparusera tot felul de alte lucruri revolutionare: gramofonul (iti dai seama ?? sa poti auzi o voce inregistrata ???) banalul bec, trenul, sexy clubul si bingo-ul... tongue.gif ...navele transatlantice, lamele de ras....

Astea toate s-au petrecut mereu in istorie si nu cantitatea sau volumul informational ne copleseste ci felul in care am ales sa il percepem...Tu treci acum printro pasa mai proasta si de aia il simti dureros...cum probabil ca judeci in exces si alte situatii, insa o criza ca cea pe care ai anuntato tu aici a avut loc si a fost intens dezbatuta filozofic. Ea il are in centru pe Marshall Mcluhan si celebra lui concluzie profetica : "Mediul este mesajul"...Mcluhan a anticipat impactul mediatic al secolului XX si a prezis chiar ca ca mijloacele media vor transforma lumea intrun "sat global". Teoria lui este extrem de interesanta si iti recomand sa citesti macar "Galaxia Gutenberg"...iti va risipi repede starea de acum.


P.S. denise , in postul asta m-am adresat un pic prea personal..Sper sa nu te deranjeze lucrul asta nici pe tine nici pe altii..sti ca am o usoara forma de manie a persecutiei drool.gif daca totusi ceva te-a deranjat, sau a deranjat imi cer anticipat scuze thumb_yello.gif
vitalic sprinceana
nu informatia este de vina, ci forma in care este oferita ea...inchipuiti-va un castel in care lucrurile sutn aranjate in camere, in dulapioare: doresc o carte, merg in camera cartii, doresc un film merg in alta camera, etc... ideea este ca informatia este aranjata si eu decid ce tip de informatie imi este necesar la moment...lumea noastra, nu doar cea postmodernista, este lumea in care publicitatea pluteste dezordonat in lume, sub toate mijloacele: audio, video, text etc...asta e problema: sa plutesti intr-o lume poluata, sa nu poti iesi din ea pentru a te distanta...or, distanta, intervalul , indepartarea sunt necesare pentru a surpinde un fenomen, pentru a-i ghici sensul..fiind bombardati de informatie nu reusim si nu ni se da posibilitatea sa luam distanta necesara...chiar manastirile, locul de asceza, sunt un brand pentru era informatiei...daca nu accepti rolul de consumator al bunurilor produse de lume si pleci la o manastire sa te departezi de lume, nu faci mare lucru, caci treci in cealalta categorie: de la conumator la bun consumat...asta ar fi tragedia...


QUOTE
Insa ai dreptate cand spui si de altfel este un lucru cunoscut de mult , ca oferta creeaza necesitatea .


era si o maxima populara printre economisti: daca nu ai cerere, creeaz-o...
The Dude
QUOTE (vitalic sprinceana @ 22 Nov 2006, 08:56 AM)
nu informatia este de vina, ci forma in care este oferita ea

lumea noastra, nu doar cea postmodernista, este lumea in care publicitatea pluteste dezordonat in lume, sub toate mijloacele

Cu prima afirmatie m-as putea acorda...cu a doua deloc.

Cand e vorba de publicitate si nu numai, informatia nu circula dezordonat, ci intro ordine precisa si coerenta...Legile dupa care se face miscarea asta sunt impuse de societatea de consum, si nu sunt chiar accesibile oricui...Intelegerea lor vreau sa zic. Nimeni nu face publicitate de dragul publicitatii ci cu un scop foarte exact. Publicitatea e scumpa si costisitoare si nimeni nu si-o poate permite aiurea. Si apoi se fac tot felul de studii inca inaintea oricarei campanii de reclama si ele confirma sau infirma oportunitatea demersului publicitar si eficienta lui.
Uncle Sam
Agresivitatea reclamelor ma irita si pe mine. Nu e suficient ca le primesti la posta, pe mail, ti le baga in ochi pe tot ecranul cateva secunde, fara sa iti dea posibilitatea sa treci peste ele. Chiar si pe teletext citeam de curand si brusc tot ecranul a fost blocat cateva secunde cu o reclama. Nu atat reclama e iritanta cat faptul ca te obliga sa o vezi, nu te lasa sa iti faci treaba, te intrerupe din ce faceai. Mai ales ca sunt un client atipic, imi vine sa le trimit un mesaj sa-i avizez ca din posibil cumparator m-au transformat in adversar al produsului respectiv.
Dar astea nu sunt vicii. Astea sunt agresiuni. Esti fortat sa le accepti.
Ca ceva sa fie viciu trebuie sa il faci de buna voie, in exces si sa iti aduca prejudicii.
Cartea de credit, uite un viciu modern. Cunosc un caz in care familia a trebuit pur si simplu sa-i ascunda cartile de credit pentru ca ajunsese sa isi vanda casa. Evident ca nu toti cei ce au carte de credit cad in acest pacat asa cum nu toti cei ce intra intr-un chiosc isi cumpara tigari.
Televizorul, alt viciu modern. Citim mai putin din cauza lui, ne afecteaza vederea in timp.
Nu mai vorbesc de internet, am auzit de cupluri destramate pentru ca unul din ei avea viciul internetului. Sau jocurile video.
Shopping - cate o zi intreaga la MALL.
Masina - cand si cele mai scurte deplasari le facem la volan desi nu am mai iesit la o plimbare pe jos de saptamani.
The Dude
QUOTE (Uncle Sam @ 22 Nov 2006, 09:21 AM)
Mai ales ca sunt un client atipic, imi vine sa le trimit un mesaj sa-i avizez ca din posibil cumparator m-au transformat in adversar al produsului respectiv.
.

Nu esti atipic de loc...esti chiar etalon. Se mizeaza foarte mult in publicitate pe reactia asta...amintesteti de ciclul initial de reclame care a impus Zapp-ul pe piata...pustiul ala arogant.
Ti-au captat atentia, si in reclama asta e fundamental...restul lucrarii se desfasoara deja in tine si va rabufni cand te vei afla cu portofelul in mana in fata raftului unde se afla produsul din reclama
Blakut
QUOTE
Mai sunt si alte aspecte - efectele asupra relatiilor inter - umane, asupra metodelor de invatare care par si asa ca nu tin pasul cu timpul, a gandirii propriu-zise... Incotro mergem? Chiar ne adaptam cu adevarat acestor schimbari, sau doar ne iluzionam ca ne e 'caldut' si asta e suficient?


Efectul este ca toata lumea are acces la fel de rapid la aceleasi informatii. In loc sa ii spui cuiva despre ultimul film vazut, ultima stire, in loc sa ii povestesti despre ultima carte, ii dai un link...
denise
laugh.gif Dude, nu e vorba nici de criza, nici de pasa mai proasta. Buna impresie trebuie ca ti-am facut daca crezi ca ma las "marcata" de povestea cu cardul (iar daca folosesti chestia asta ca argument ... e cam lame). A fost pretextul discutiei, , cand nu mai e vorba de utilitate ci de ... complicatie inutila. Ma uit la TV, vorba lui vitalic, care descrie bine 'poluarea' (uita-te in jur) ... nu ma retrag la manastire. Dar cand mi se spune 'ia-ti asta, ca e ceea ce-ti face viata mai buna' , mai am inca discernamantul sa spun:nu ASTA imi face mie viata mai buna. Da, e vorba si de o reactie gen - dar mai lasati-ma, ca stiu mai bine. Problema e ca cei mai multi nici nu mai au aceasta reactie.

Repet - nu se compara cu taranul si tractorul. Acolo e vorba de descoperiri revolutionare, utile, care nu iti 'agresau' intelectul, nu-ti induceau 'lenea in gandire'





vitalic sprinceana
The Dude
QUOTE
Cand e vorba de publicitate si nu numai, informatia nu circula dezordonat, ci intro ordine precisa si coerenta...Legile dupa care se face miscarea asta sunt impuse de societatea de consum, si nu sunt chiar accesibile oricui...Intelegerea lor vreau sa zic. Nimeni nu face publicitate de dragul publicitatii ci cu un scop foarte exact. Publicitatea e scumpa si costisitoare si nimeni nu si-o poate permite aiurea. Si apoi se fac tot felul de studii inca inaintea oricarei campanii de reclama si ele confirma sau infirma oportunitatea demersului publicitar si eficienta lui
.

eu vad problema din perspectiva celui asediat de publicitate, nu din cea a asediatorului, si din acest punct de vedere, de intalnire si de aflare in lume informatia mi se pare aruncata haotic... lucrul care face diferenta intre cele doua perspective este ca tu, ca consumator si producator de informatie stii ordinea difuzarii informatiei, ba chiar o planifici, pe cand eu nu stiu acest plan de afaceri, nu ma intereseaza, nu am nevoie de el si ea trece pe langa mine fara s-o abordez, fara sa ma agat de ea, si mi se pare haotica..nu ar fi o problema daca schema ar ramane doar aici, ea insa are si alte implicatii, bunaoara faptul ca este totalitara. eu sustin ca infomatia si era informatiei are caracteristici totalitare intrucat nu presupune un univers sau o parte a universului care se eschiveaza de la ea, de la publicitate (fac egalitate intre termeni caci ambii sunt parti ale aceleeasi scheme). nu am unde sa ma refugiez: sunt bombardat de informatie de care nu am si nu voi avea nevoie, creierul imi este gaurit de mesaje care nu-mi sunt necesare dar care ma extenueaza, linistea si singuratatea imi sunt refuzate...
The Dude
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 09:52 AM)
nu se compara cu taranul si tractorul. Acolo e vorba de descoperiri revolutionare, utile, care nu iti 'agresau' intelectul, nu-ti induceau 'lenea in gandire'

Ar trebui intrebat si taranul in legatura cu chestiunea asta...dar pentru ca n-am de unde sa il mai iau, raspund eu in loculul lui: "da coane mi-a agresat intelectul de o mainera devastatatoare tractorul dracului..."


QUOTE
Buna impresie trebuie ca ti-am facut daca crezi ca ma las "marcata" de povestea cu cardul


in general chiar una foare buna...si asta inca de la inceputuri..dar crede-ma pe cuvant de partea astalalta a monitorului cam asa arati.."marcata".

spranceana, frate eu sunt unul din cei care te haituie, si trebuie sa sti ca noi facem asta metodic, calculat si exact.
Sam e o victima sigura cand reactioneaza la o reclama, indiferent care e reactia lui...secretul este sa nu te implici.

Publicitatea si informatia devin totalitare atat cat le permiti tu acest lucru. A fost mereu la fel cu toate actiunile totalitare...Ceausescu insusi s-a mentinut in dictat atat cat noi poporul roaman i-am permis lucrul asta.


QUOTE
nu am unde sa ma refugiez: sunt bombardat de informatie de care nu am si nu voi avea nevoie, creierul imi este gaurit de mesaje care nu-mi sunt necesare dar care ma extenueaza, linistea si singuratatea imi sunt refuzate...


ba nu e deloc asa. Eu am o casa la tara si acolo nu am curent, nu am apa, nu am canalizare. Lipsesc panourile publicitare, lipsesc ziarele si televizorul, iar singurul aparat de radio pe baterii care mai exista a sfarsit tragic in una din zile cand incerca sa "ma agreseze" cu stiri din PNL. Ai aceasta alternativa...alatruri de multe altele Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore....it's up to you my friend thumb_yello.gif
Blakut
QUOTE
Ai aceasta alternativa...alatruri de multe altele Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore....it's up to you my friend


Sau acasa cu televizorul si calculatorul inchise...
vitalic sprinceana
the Dude

QUOTE
Publicitatea si informatia devin totalitare atat cat le permiti tu acest lucru. A fost mereu la fel cu toate actiunile totalitare...Ceausescu insusi s-a mentinut in dictat atat cat noi poporul roaman i-am permis lucrul asta.


nu sunt de acord. din simplu motiv ca, daca nu ma agata vizual, informatia sau publicitatea se leaga de mine auditiv, tactil sau verbal... o sansa de salvare ar fi daca informatia sau publicitatea ar fi programate doar pentru afectarea sau influentarea asupra unui simt, asa, ea este gandita pentru a atinge toate coardele..cand un simt este lezat, celalalt ar putea servi drept contrabalanta..cand sunt afectate toate, nu mai ai posibilitati de a lua o distanta...

QUOTE
ba nu e deloc asa. Eu am o casa la tara si acolo nu am curent, nu am apa, nu am canalizare. Lipsesc panourile publicitare, lipsesc ziarele si televizorul, iar singurul aparat de radio pe baterii care mai exista a sfarsit tragic in una din zile cand incerca sa "ma agreseze" cu stiri din PNL. Ai aceasta alternativa...


la sigur se va gasi un destept care va propune chestia asta drept turism rural si automat devii obiect de idolatrie, exponat turistic si figura buna de suvenir...
The Dude
Esti mult prea circumspect...si un picut solipsist..Nu e o conspiratie mondiala impotriva ta, iar turismul rural nu atinge cotele zonelor izolate...ar fi o contradictie in termeni.

Te poti proteja de "toatalitarismul informational", te poti proteja de reclama si pubilcitate...noi cei care te vanam ne temem cel mai mult de asta...si e un pericol mult mai concret decat iti inchipui
calfa
QUOTE (The Dude @ 22 Nov 2006, 11:08 AM)
QUOTE
nu am unde sa ma refugiez: sunt bombardat de informatie de care nu am si nu voi avea nevoie, creierul imi este gaurit de mesaje care nu-mi sunt necesare dar care ma extenueaza, linistea si singuratatea imi sunt refuzate...


ba nu e deloc asa. Eu am o casa la tara si acolo nu am curent, nu am apa, nu am canalizare. Lipsesc panourile publicitare, lipsesc ziarele si televizorul, iar singurul aparat de radio pe baterii care mai exista a sfarsit tragic in una din zile cand incerca sa "ma agreseze" cu stiri din PNL. Ai aceasta alternativa...alatruri de multe altele Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore....it's up to you my friend thumb_yello.gif

The Dude, e recomfortant uneori sa vezi mult optimism adunat intr-o singura persoana. smile.gif

Dar ... ca tot vorbeai de locuri de "refugiu" ... din ce in ce mai des si mai apasat ni se spune ca prin 2050 "Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore" vor fi sub ape. wink.gif

Am mai spus-o, am fost un optimist exagerat, viata mi-a mai temperat optimismul (am trecut si prin pesimism de mult, dar asta m-a ajutat sa inteleg mai bine valoarea optimismului). Nu tin sa il temperez pe al tau (cum nu tin nici sa "optimizez" laugh.gif pe cineva). Tin doar sa iti atrag atentia ca din pozitia optimistului temperat (care sunt biggrin.gif ) pozitia ta, desi recomfortanta pentru mine, imi pare usor ... prea. smile.gif
The Dude
QUOTE (calfa @ 22 Nov 2006, 10:46 AM)
Am mai spus-o, am fost un optimist exagerat, viata mi-a mai temperat optimismul (am trecut si prin pesimism de mult, dar asta m-a ajutat sa inteleg mai bine valoarea optimismului)

E pentru ca i-ai permis vietii sa se bage in seama cu tine...Ea e cam nesimtita in general, si are multe apucaturi urate, asa ca e bine sa o ti mai la distanta. Viata e ca o piesa de teatru: poti rade de ea, sau poti plange de ea...Eu am ales sa rad...si imi face atatea zile fripte, dar si in cea mai mare porcarie pe care mi-a facuto un mic element nostim tot a existat, si el m-a ajutat sa trec cu usurinta peste


QUOTE
... din ce in ce mai des si mai apasat ni se spune ca prin 2050 "Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore" vor fi sub ape. wink.gif


Hai sa ajungem in 2050, la ce bun sa ne facem griji de acum...Vorba mantuitorului "Save tomorrow for tomorrow, think about to day instade"...Nu mai departe decat acum 15 ani telefonia celulara era un vis frumos...cine stie poate peste 15 ani zborurile interplanetare vor fi la fel de comune ca telefoanele mobile de azi, poate vom cauta prin univers alte oaze de liniste...rapoartele insa vor ramane mereu la fel...
denise
QUOTE (The Dude @ 22 Nov 2006, 09:18 AM)
Cand e vorba de publicitate si nu numai, informatia nu circula dezordonat, ci intro ordine precisa si coerenta...Legile dupa care se face miscarea asta sunt impuse de societatea de consum, si nu sunt chiar accesibile oricui...Intelegerea lor vreau sa zic. Nimeni nu face publicitate de dragul publicitatii ci cu un scop foarte exact. Publicitatea e scumpa si costisitoare si nimeni nu si-o poate permite aiurea. Si apoi se fac tot felul de studii inca inaintea oricarei campanii de reclama si ele confirma sau infirma oportunitatea demersului publicitar si eficienta lui.

Mai, sunt economist ... stiu si cum se face publicitate, un mix de marketing ... legile nu sunt chiar asa de nebanuite.

Ai spus foarte bine: "cu un scop foarte precis" - sa vinzi produsul (marfa, audienta in cazul stirilor etc. - hai sa nu ne agatam doar de reclama, desi e cel mai usor de ilustrat)
Eu am alt scop - sa-mi fie 'bine', o viata buna (de fapt pe asta vroiam sa punem accentul - pe cat de diferit intelegem acest bine).
Tu, in goana dupa felia de piata incerci sa ma convingi ca 'binele' meu e chiar produsul /stirea/emisiunea/informatia ta. Sesizezi minciuna? Si unii pica in plasa. "Agresiunea' consta in redefinirea fortata a binelui, a ceea ce inseamna o viata 'buna' . Problema - se mizeaza din ce in ce mai mult, desi subtil, pe reactia pavloviana ... Bietul caine reactioneaza la recompensa- la bomboane. Noua nu ni se dau nici macar 'bomboanele' ci iluzia lor. Si suntem ingropati in iluzii.
Felina
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 09:51 AM)
Noua nu ni se dau nici macar 'bomboanele' ci iluzia lor. Si suntem ingropati in iluzii.

Nu zic ca nu e asa. Cum am mai spus si inainte, consider prea putin important acest lucru. In definitiv avem puterea de a alege. Ca suntem comozi si lasam iluzia bomboanei sa ne pice in gura ca o para malaiata, asta e altceva.

Incerc sa privesc societatea, omenirea putin mai de la distanta si ce crezi ca vad? Vad ca am facut un pas imens. Acum 100 de ani majoritatea oamenilor erau niste slugi sau erau tratati ca niste slugi. Ma uit putin mai in urma si ce vad? Oameni asupriti, peste tot, pe tot de-a randul.

Pasul pe care l-a facut omenirea scapand (inca nu peste tot... din pacate) de acea forma de asuprire a omului de catre om e imens.

Faptul ca acum sunt bombardata de informatii si aleg, eventual, fie si zilnic, ceva ce doar am impresia ca imi trebuie, e extrem de putin important. in definitv orice produs/serviciu care se vinde are in spate o industrie care asigura painea altor oameni, muncitorii in acea industrie.

Conteaza ca poate ne hranim cu pareri, cu impresii, cu nevoi iluzorii, sau ca putem trai decent intr-o lume in care de zeci de mii de ani omul a fost asuprit de catre om iar acum nu mai e (nu peste tot...)?

Intr-o suta de ani omenirea a evoluat cat n-a reusit in mii si mii de ani. Sa-i cer acum perfectiunea ar fi absurd.

Traim inca intr-o lume in care se duc razboaie adevarate, ca de cand e lumea, cu diferenta ca acum le vedem in direct, la televizor.
denise
Felina, cum am mai spus, nu fac o pledoarie anti- modernism, doar si eu ma bucur de beneficiile lui. Cu atat mai putin nu pledez pentru intoarcerea la vremurile cand oamenii erau asupriti. Dar ... riscam sa schimbam o sclavie cu alta, cea a spiritului. Sclavii noului tip de 'vicii'. Un jug 'dulce' in care ne complacem.
The Dude
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 11:51 AM)
Mai, sunt economist ... stiu si cum se face publicitate, un mix de marketing ... legile nu sunt chiar asa de nebanuite.


Mai eu sunt inginer cu state vechi, da ce se invata n-are valoare nici de doi lei (vechi)...Trebuie sa pipai mecanismele astea ca sa le pricepi functionarea...ca nu e deloc ca in carti. Din carti si din studiu primesti informatii despre principii, practica e cu totul altceva, iar studiul compensat cu practica abia ofera o indicatie pe care cei mai multi o interpreteaza gresit...de aia sunt pe lume amarati si miliardari


QUOTE
Eu am alt scop - sa-mi fie 'bine', o viata buna (de fapt pe asta vroiam sa punem accentul - pe cat de diferit intelegem acest bine).


Stim de la filozof ca binele este unul singur...si mai stim ca el n-are nici un sens in absenta raului, si ca raul nu trebuie inlaturat exact din acest motiv...Asadar e foarte clar ca atata vreme cat nu avem rau, nu putem avea bine, e necesar sa pastram un echilibru cat mai just intre cele doua concepte. Sigur binele poate fi subiectiv insa el se raporteaza totdeauna la un sistem de valori general acceptat, si astfel binele celui care fura, talhareste, abuzeaza, editeaza aiurea prin forumuri, este foarte curand dezvaluit in adevaratul sau caracter adica ca pe un rau disimulat in bine..


QUOTE
Problema - se mizeaza din ce in ce mai mult, desi subtil, pe reactia pavloviana ... Bietul caine reactioneaza la recompensa- la bomboane. Noua nu ni se dau nici macar 'bomboanele' ci iluzia lor. Si suntem ingropati in iluzii.


Experimentul lui Pavlov a avut cu totul alta desfasurare si alt scop. Nu i se dadeau bomboane, ci hrana...si nu ca recompensa ci la ore fixe....Nu se urmarea supunerea animalului ci dovedirea existentei reflexului neconditionat.

Iluziile sunt lucruri bune pentru fiinta omeneasaca...ele o ajuta sa se descatuseze si sa isi compenseze toate nevoile pe care viata cotidiana le refuza dintrun motiv sau altul individului. Un remarcabil om de litere a observat ca .."viata apartine celor ce vor...si nu celor ce pot"...iar un alt plastician a dus ideea pana la capat: "fiecare dorinta realizata e un inger cazut"...Suntem plini de noi, suntem niste zei atunci cand ne dorim cu ardoare ceva...dar cand obtinem suntem intotdeauna deceptionati...De aia dorinta este intotdeauna superioara realizarii, si de aia promisiunea are tinerete vesnica..


QUOTE
Agresiunea' consta in redefinirea fortata a binelui, a ceea ce inseamna o viata 'buna'


Cuantificarea standardului de viata se face iarasi dupa reguli si formule de calcul. "O viata mai buna" este rezultatul unei ecuatii, si nu un joc in care metodele de masurare sau de definire se ajusteaza dupa necesitati de moment
denise
Te legi de amanunte ...(am si experienta practica, stiu ca nu erau bomboane) ... si pierzi esentialul. Da, exact la un tip de conditionare ma refer.

QUOTE
Stim de la filozof ca binele este unul singur...


Daca e asa (mai stim ca exista si alte teorii, dar nu conteaza aici) .... valul de oferte/informatii/solutii rapide ... sunt pentru a ajunge la acel Bine, singurul? Exact aici vroiam sa ajung.

QUOTE
Cuantificarea standardului de viata se face iarasi dupa reguli si formule de calcul. "O viata mai buna" este rezultatul unei ecuatii, si nu un joc in care metodele de masurare sau de definire se ajusteaza dupa necesitati de moment


Da. Se confunda standardul de viata (discutabil si el) cu Binele.
calfa
QUOTE (The Dude @ 22 Nov 2006, 02:59 PM)
Suntem plini de noi, suntem niste zei atunci cand ne dorim cu ardoare ceva...dar cand obtinem suntem intotdeauna deceptionati...De aia dorinta este intotdeauna superioara realizarii, si de aia promisiunea are tinerete vesnica..

Cu asta intri pe teritoriul Psihologiei Buddhiste. Cel putin la nivel teoretic (adica nu pot sa afirm ca ai avea vreo legatura practica cu asta). smile.gif

Ei, ca mi-ai adus aminte de acel subiect, poate ca il voi scoate de la "naftalina".
Mrs. Rogers
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 02:43 PM)
... riscam sa schimbam o sclavie cu alta, cea a spiritului. Sclavii noului tip de 'vicii'. Un jug 'dulce' in care ne complacem.

Ce insusiri ne-am pierdut ? Care sunt viciile ? Ca posedam mai multe obiecte decat avem nevoie ?
Cla
QUOTE (toxic @ 22 Nov 2006, 06:11 PM)
Care sunt viciile ? Ca posedam mai multe obiecte decat avem nevoie ?

Asta-i virgula sub Ţ!
Ca ti-au sugerat unii de ce ai nevoie neaparat, acum e beciul plin de prostii si nu mai stii cum sa scapi de ele...
Nu de alta, dar mai e si podul plin... si mai tre' sa si platesti sa le-arunci biggrin.gif

Eu in mod normal nu ma bag la discutii atat de ilustre pt ca nu ma pot exprima pe romāneste cum as vrea.
Dar dupa ce am prins aici, pot sa spun:
Cine se lasa tentat si prins de reclama si publicitate, vai de capu' lui.
De ce? ca a uitat sa gāndeasca.

Asa cum a zis cineva, nu ma pun sa cotrobaiesc:
Fiecare are nevoie de o casa mai mare, de o masina mai barosana ca a lu vecinu, un job mai tare (dupa vorbe), x-cards, mobil nonplusultra, laptop la buda, ca sa fie "acceptat in societate".
Saraca de ea, daca asta e societate...
abis
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 06:04 PM)
In era lui 'time is money' .....tu ce crezi?

Opt ore pe zi, cinci zile pe saptamana... Concedii... Acum o suta de ani ar fi dat oamenii jumatate din viata pentru asemenea program de lucru. Pentru programul de opt ore pe zi s-au batut sindicatele cu patronatele, a curs si sange... Cum adica avem acum mai putin timp? Dimpotriva, acum avem mai mult timp ca niciodata.

Esti o citadina, nu trebuie sa te trezesti la ora patru dimineata sa mulgi vaca si apoi sa stai la camp zi-lumina, ori cu turma de oi... Ai mai putin timp decat stramosii nostri care faceau asa in fiecare zi? Ti se pare idilica viata de acum sute de ani? Sau care-i de fapt problema cu modul de viata contemporan?

Un "Bine" absolut nu exista, fiecare isi cauta propriul sau bine. Pentru unii "binele" inseamna o casa mai mare, pentru altii o masina mai puternica, pentru altii nasterea unui copil, pentru altii bucata de paine pe care o pun in mana unui sarac... Nimeni nu iti impune sa alegi alt bine decat cel care ti se potriveste.

Traim intr-o lume diversa, in care fiecare poate alege ce vrea. Avalansa informationala este o oportunitate, nu o povara: ar fi preferabil sa nu stim nimic?
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.